eitaa logo
مباحث اجتهادی
735 دنبال‌کننده
119 عکس
4 ویدیو
0 فایل
﷽ 🔰مقام معظم رهبری: حوزه‌ی علمیه‌ خراسان یکی از کهن‌ترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهدپرورش بزرگان نام‌آور در دانشهای عقلی و نقلی اسلامی در طول چندین قرن است. 📚مباحث اجتهادی انتشار نظرات اساتید دروس خارج خراسان 📩 مدیر: 🆔 @Smahdiaghaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معنای حقیقی توکل 🔻 بعضی از مردم گمان کرده‌اند "توکل" به این معناست که انسان مسلمان، چشم به قدرت خدا بدوزد و از نیرو و ابزاری که خدا برای به کرسی نشاندن خواسته و فکرش در اختیار او گذاشته، استفاده نکند. این تفکر باعث شده بعضی از فرنگی‌ها، عامل انحطاط و عقب ماندگی وتوسری خوری مسلمانان را، اعتقاد به اصلی به نام "توکل" بدانند. مقام معظم رهبری مدظله العالی در تبیین این اصل و تصحیح این تفکر، ذیل آیه 51 سوره‌ برائت، به مناسبت (وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ)، می‌فرمایند: «توکل صحیح، به این معناست که انسان بعد از اینکه تمام ابزار موجود در دست خود را برای رسیدن به مقصد به کار انداخت، در عین حال، متوجه هم باشد که دست مقتدر خدای متعال، برتر از همه‌ی این ابزارها است و اطمینان داشته باشد که چون او به وظیفه‌اش عمل کرده، خدای متعال هم به طور صحیح، جزا خواهد داد و کارش را به نتیجه خواهد رساند.» 🔻لذا ایشان توکل را دارای دو رکن می‌دانند: 1. عمل کردن به وظیفه؛ 2. اطمینان به نتیجه و اینکه بدانی خدا بر همه اسباب، قادر است و به مقدمات، نتیجه را خواهد داد. با این بیان روشن می‌شود که "توکل"، صفت عمل‌کنندگان است. اگر کار و تلاش نکردی و نیرو را به کار نبردی و حرکت و جنبش نکردی، توکل نیست. 📚 تفسیر1402.08.24 📝تولید خبر:حجت الاسلام محقق 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 اجتماع مامور به و منهی عنه در خارج 🔻استاد محترم،در این بحث کلام مشهور و مرحوم آقای خویی در محاضرات را پذیرفتند. و بر خلاف مرحوم نائینی معتقدند که دلالت التزامی تابع دلالت مطابقی بوده و اگر دلالت مطابقی از حجیت ساقط شود دلالت التزامی هم از حجیت ساقط می شود،یعنی ملازمه است بین دلالت مطابقی و التزامی حدوثا و بقائا، وجودا و عدما . 📚 درس خارج اصول ، 3 دی ۱۴۰۲ 📝تولید خبر: حجت الاسلام داودی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠مبنای آیت الله وحید در مورد اسناد نهج البلاغه ‌🔻مبنای آیت الله وحید این است که در روایات،توجه ویژه ای به متن خود روایت می کنند و خصوصیاتی در برخی از متون روایات وجود دارد از حیث گفتار و از حیث مضمون که با توجه به این خصوصیات، وثوق به صدور پیدا می شود و اگر ما از خصوصیاتی که در متن روایت وجود دارد وثوق به صدور پیدا کنیم آن روایت را حجت می دانیم و بر اساس آن هم فتوا می دهیم مگر این که در دلالت روایت اشکالی وجود داشته باشد. در خطب نهج البلاغه این حرف را بسیار برجسته می کند از ملاحظات سندی در خطبه های نهج البلاغه اجتناب نموده و می فرماید: آن مضامین عالی، برای انسان، وثوق به صدور ایجاد می‌کند و انسان به این وثوق دست پیدا می کند که آن خطبه جز از امیر المومنین علیه السلام صادر نشده است. البته تشخیص این که این بیان از جانب اهل بیت علیهم السلام است کار هر کسی نیست بلکه کار شخصی است که متضلع در روایات باشد. 📚درس خارج اصول 23 آبان 📝تولید خبر:حجت الاسلام حسینی هدک 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠بررسی واژه خمر در لغت واصطلاح 🔻خمر درلغت: خمر در لغت به معنای پوشش میباشد و لباس زنان خمار میگویند چون پوشاننده میباشد وهمچنین به مسکر خاص خمر میگویند زیرا عقل را میپوشاند خمر دراصطلاح : به نظر استاد محترم خمر در اصطلاح شارع شراب مسکر خرما وانگور میباشد ادله : یکی از دلائل این قول صحیحه فضیل بن یسار میباشد که میفرماید : حرم الله عزوجل الخمر بعینها وحرم رسول الله صلی الله علیه و آله المسکر من کل شراب .... زیرا اگر خمر شراب خاصی نباشد حرام کردن رسول الله صلی الله علیه و آله سائر مسکرات را معنا نداشت لذا کشف میشود خمر نوعی شراب خاص است که متخذ از خرما یا انگور میباشد 📚خارج اصول ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ تولید خبر: حجت الاسلام حسنی قائنی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 توصیه های استاد ربانی بیرجندی به ائمه جمعه ایالات مختلف هندوستان امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه جمعی از ائمه جمعه ایالات مختلف هندوستان، در جلسه درسِ خارجِ اصول استاد گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی حاضر شدند، و ضمن مشاهده شیوه کلاس داری و تدریس استاد معظم از مواعظ و توصیه‌های ایشان بهره‌مند شدند. 🔻اهم بیانات و توصیه‌های استاد به این عزیزان: ۱) تقدیر از این بزرگواران به دلیل بازگشت به وطن و تبلیغ دین، که مصداق بارز عمل به آیه نفر و روایات شریفه است. ۲) توصیه به مهاجرت طلاب به موطن خود پس از اتمام تحصیلات و نشر معارف اسلام،چنانکه سیره استاد محترم هنوز هم مراجعات مکرر به شهر و دیار خود در ایام مختلف سال و عمل به وظایف تبلیغی است. ۳) ترغیب عزیزان به تحقیق و نوشتن به ویژه با توجه به فضای موجود هندوستان نوشتن خاطرات و سبک زندگی اقوام مختلف جهت استفاده محققین علوم اسلامی ۴) تاکید بر لزوم دعوت مردم با اخلاق عملی نه صرفا با موعظه 📝تولید خبر:حجت الاسلام سید مجتبی صدیقیان 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠عرضه آثار علمی آیت الله سید احمد علم الهدی در موضوعات تفسیر قرآن، فقه و سبک زندگی در سی پنجمین نمایشگاه کتاب تهران 🔻عناوین این آثار که در سال های پس از حضور آیت الله علم الهدی در مشهد توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) و انتشارات حوزه علمیه خراسان چاپ و منتشر شده به شرح ذیل است: مجموعه سلسله درس های تفسیر قرآن شامل: 📗 جلوه های هدایتی داستان حضرت موسی علیه السلام در سوره مبارکه قصص 📘 جلوه های هدایتی داستان حضرت یوسف علیه السلام در قرآن «۲ جلد» 📙 سیاست در قرآن (تفسیر آیات سیاسی قرآن کریم) «۲ جلد» 📕 جلوه های هدایتی سوره مبارکه جمعه 📔 سبک زندگی عبادالرحمان در قرآن (تفسیر آیات پایانی سوره مبارکه فرقان) 📓 جلوه های هدایتی داستان های سوره مبارکه کهف «۲ جلد» 📘 سبک زندگی اسلامی 📗 مشروعیت قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت امام زمان علیه السلام (تقریرات درس خارج فقه) 📌 علاقه مندان برای تهیه این آثار می توانند از ۱۹ الی ۲۹ اردیبهشت ماه به غرفه های انتشارات آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان واقع در بخش عمومی نمایشگاه مراجعه کنند. 🆔 @Alamolhoda_com 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 روایت حرمت شطرنج 🔻شخصی از امام کاظم -علیه السلام سوال کرد:گروهی شطرنج بازی می‌کنند و من می‌نشینم به تماشا، ولی در آن شرکت ندارم. امام فرمود: مالک و مجلس لاینظر الله الی اهله.وسائل الشیعه ج 12ص 241 در این روایت عبارت (لاینظرالله الی اهله) به نظر اکثر علماء دلالت بر حرمت عمل دارد. منتهی مردم نسبت به نظر و رحمت خداوند (جل جلاله و عظم شأنه) بر سه قسم اند: 1⃣عده ای مشمول رحمت خاصه خداوند به سبب انجام واجبات و تقید به مستحبات اند. 2⃣عده ای به سبب افعال محرمی که مرتکب شدند از رحمت خداوند دور شدند و امکان نزول عذاب بر آنان بعید نیست. 3⃣منتهی دسته سوم کسانی هستند که نه مومنین حقیقی و مشمول رحمت پروردگار ونه به قدری فساد عمل و عقیده دارند که مغصوب باری تعالی باشند. عملی که به آن مبتلی هستند در شأن و جایگاه آنان نیست و توقع خدای متعال و حضرات معصومین علیهم السلام حتی یک خلاف مروت هم نیست. در نتیجه به نظر عبارت لاینظر الله الی اهله صراحت در حرمت ندارد الا با قرینه. 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ 📝تولید خبر: حجت الاسلام سیدمحمدعلی حسنی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠افطار روزه ماه رمضان با مفطر حرام. 🔻اقوال: 1️⃣ کفاره بر حرام کفاره جمع دارد(شهیدین، صاحب حدائق، صاحب ریاض ،مختار استاد) 2️⃣ کفّاره ترتیبی یعنی افطار برحرام مثل افطار علی الحلال است. 3️⃣ احوط وجوبی(مرحوم نائینی) 🔻ادله اقوال: دلیل قول اول:بیان روایت : خواجه اباصلت، شیخ طوسی:من جامع أو افطر فیه ثلاث کفارات.. دلیل قول دوم:اطلاقات ادله کفاره افطار عمدی:عبدالله ابن سنان في الرجل افطر من شهر رمضان متعمدا یوما واحدا من غیر عذر قال اعتق رقبه... اولا ترک استفصال دلیل بر اطلاق است. ثانیا:عطف با کلمه أو دلیل کفاره تخییری است اشکالات استاد بر اطلاق: 1⃣امام علیه السلام فقط در مقام بیان اصل کفاره عمدی بوده است 2⃣ قیدخوردن روایت عبدالله ابن سنان با دو روایت قول اول ✍️طریقه حل مثبتین: دو روایات با روایت عبدالله‌ ابن سنان:از دل تفصیل امام علیه السلام در روایت اباصلت نفی حاصل می شود:کفاره واحده علی الحلال است، اما ثلاث کفارات :علی الحرام می باشد. دلیل قول سوم: مرحوم نائینی و آیت الله خوئی: سند روایات قول اول را قبول ندارند. 🔸مختار استاد: قدماء گاهی از روایتی اعراض میکنند و بر خلاف آن فتوا میدهند ولی گاهی اصلا متعرّض مساله نمیشوند، شیخ مفید و سید مرتضی افطار بر حرام را در کتب خود ذکر نکرده و مساله را مطرح نکرده اند پس اعراض احراز نمیشود. 📚خارج فقه، جلسه:87تا94 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام محمد قادری 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 ملاک در تکلیف دختر 🔻دربسیاری از روایات ما ملاک و اماره بلوغ دختر را سن نه سالگی بیان کرده اند،ولی با تامل درروایات میتوان فهمید که نه سالگی موضوعیت ندارد به عنوان ملاک بلوغ همانطورکه سن سیزده سالگی هم موضوعیت ندارد برای ملاک بلوغ دختر،ازجمله اماراتی که اثبات میکند نه سالگی ملاک بلوغ دختر نیست ،بیان عدد ده سالگی درکنار نه سالگی است، پس اگر ملاک بلوغ دختر سن نه سالگی بود دیگر وجهی برای بیان ده سالگی درروایات نبود. انچه که ملاک بلوغ دختر است واز روایات برداشت میشود خون حیض دیدن است وذکر عدد نه برای بیان اینست که تا قبل از نه سالگی خون ببیند یقینا حیض نیست ودختر بالغه نشده است وبیان عدد سیزده درروایات برای اینست که تا سیزده سالگی هرچند خون حیض نبیند ولی به سن سیزده سالگی رسیده باشد یقینا بالغ شده است. پس ملاک بلوغ دختر حائض شدن است وسن نه سالگی موضوعیت ندارد از این جهت ،ولی سن نه سالگی ازجهت اینکه اگر تا قبل نه سالگی خونی ببیند یقینا حیض نیست وسن سیزده سالگی هم ملاک بلوغ نیست ولی ازاین جهت که اگر تا سیزده سالگی خون حیض نبیند ولی سیزده سال داشته باشد بالغه است. 📚درس خارج فقه 📝تولید خبر: حجت‌الاسلام محمدامیر نیکی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠 ضامن بودن صبیّ ممیّز در قبال خسارات ناشی از افراط یا تفریط در ودیعة 🔻برخی از فقهاء (مانند حضرت آیت الله سیستانی) معتقدند که صبیّ حتی در صورتی که تلف شدن ودیعة ناشی از إهمال یا تعدی و تفریط او باشد، ضامن نخواهد بود زیرا مالک با سپردن مال خود به صبیّ، اقدام به تضییع مال نموده و مال خود را در معرض تلف قرار داده است، و لذا صبیّ مسئولیتی در قبال او نخواهد داشت ؛ لکن به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مالک برای حفاظت و مراقبت از مال خود آن را به صبیّ سپرده و انگیزه‌ی دیگری برای تسلیم کردن مال به او نداشته، این عمل او را نمی‌توان اقدام بر تضییع مال برشمرد و الا در فرض رها کردن مال و سپردن آن به خدا هم نباید سارق را ضامن مال و مسئول تدارک آن دانست. 📚درس خارج فقه، ۱۶ آبان ۱۴۰۲ 📝تولید خبر: حجت الاسلام محسن رأفت نیا 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛
💠معنای صیغه و ماده نهی 🔻در معنای صیغه و ماده نهی چهار قول مطرح می شود :‌ ۱ - محقق خراسانی به تبع ایشان محقق نائینی می فرمایند : نهی مانند امر دال بر طلب است . نهایتا متعلق طلب در ماده و صیغه امر ، امر وجودی است . متعلق طلب در نهی امر عدمی است ، اطلب منک الترک . ۲- طلب الکف، چرا این قول را گفته اند؟ چون ترک غیر اختیاری است پس نهی باید به چیزی تعلق بگیرد که در اختیار انسان است. جوابش گذشت که ترک اختیاری است، و همچنین این قول خلاف انسباق است، چون در موارد نهی اینطوری نیست که انسان همیشه مساله کف داشته باشد. ۳-مسلک متاخرین است مثل مرحوم اصفهانی و بروجردی و امام و خیلی از بزرگان دیگر وآن این است که نهی به معنای زجر است . ۴-قول آقای خوئی ( رحمة الله علیه )‌است ایشان می فرماید : معنای نهی عبارت است از اعتبار حرمان و ابراز آن، یا بفرمایید اعتبار محرومیت و ابراز آن . قول مختار :‌ بین این اقوال چهار گانه در معنای نهی همان قول سوم که می گفت نهی به معنای زجر و کراهت است همان صحیح و قوی است و خیلی از بزرگان آن را اختیار کرده اند مثل امام خمینی و استاد تبریزی و استاد سبحانی و دیگران و شاهدش هم لغت است، یعنی اهل لغت نهی را به معنای زجر معنا می کنند، یا زجر را به معنای نهی معنا می کنند، در صحاح و مفردات مثلا نهی را به معنای زجر معنا کرده اند. 📚خارج اصول ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ تولید خبر: حجت الاسلام شایان خیاطی 🌐مباحث اجتهادی ┏━━━━━━🕌🕌┓ @mabahesijtihadi ┗📚📚━━━━━━┛