✅ تقيم كلية الآداب والمعارف الإسلامية بجامعة آل البيت ع العالمية حفل توقيع كتاب بعنوان #ماهو_الإجتهاد
👤 المؤلف : سماحة آیة الله محمد حسين ملك زاده
🔹 استاذ بحث الخارج بالحوزة العلمية
🗓 01 خرداد 1402 الموافق 22 مايو 2023
🕌 قم، جامعة آل البیت العالمیة
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
👇👇👇
✅ 🇸🇾 تجمع طلبة الحوزة السوريين🇸🇾
🔹 أسعد الله أيامكم 🔹
👤 كلمة الحفل: سماحة آية الله الشيخ محمد حسين ملك زاده "زيد عزه".
🗓 الزمان:الخميس ليلة الجمعة 2023/05/25 الموافق 05/ذي القعدة/1444
🕙 الساعة الثامنة مساءا
🕌 المكان: دورشهر، زقاق 36، ب24.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_علمی
🔹 #اصول_الفقه
⏮ زیادة الفرع علی الاصل
🔶 اشکال: با توجه به روایت «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ ع فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ» چگونه تعقیب صلاة، از خود صلاة مهمتر است؛ آیا این مطلب از قبیل «زیادة الفرع علی الأصل» که عقلا محال است، نمیباشد؟
🔶 پاسخ: «زیادة الفرع علی الاصل» در صورتی محال است که مستلزم «الجزء أعظم من الکل» شود. لکن این مطلب مربوط به حقائق تکوینیه و انتزاعیه عقلیه است، نه امور اعتباریه؛ در حالی که ما نحن فیه از امور اعتباریه میباشد. زیرا این امور، وجود و عدمشان به اعتبارات مُعتبرین برمیگردد. از این رو در اعتبارات شرعی از این گونه مثالها زیاد داریم. به طور مثال استحباب سلام و وجوب ردّ آن، یا وجوب وفاء به عقود جائزه مانند عدم جواز تصرف مال موهوب برای واهب هرچند حق رجوع داشته باشد، و مثالهایی کثیره و متناثره در ابواب لقطه و وقف و ... که وجود دارد.
👤 آیت الله ملک زاده
🗓زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
💥 برگرفته از دوره سوم خارج اصول
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 25 ⏮ #معامله_در_فارکس 🔶 آیتالله ملک زاده ⏮ #پرسش: معامله در #بازار_فارکس (بورس
✅ #گفتگوهای_فقهی 26
⏮ #پول
🔶 آیت الله ملک زاده
⏮ #پرسش:
از نظر شرعی و فقهی، به چه چیزی پول گفته میشود؟ (تعریف پول چیست؟)
💥 #پاسخ
عدم وجود حقیقت شرعیه درباره پول
🔹 پول، مفهوماً و مصداقاً، از موضوعات عُرفیۀ بحته و یک امر کاملاً عُرفی و عقلائی است و درباره آن، حقیقت شرعیّه وجود ندارد؛ پس بحث بر سر اینکه چیزی پول هست یا نه، یک بحث کاملاً عرفی است و اگر ایکال شبهه موضوعیه، اعمّ از مفهومیه و مصداقیه، و به خصوص شبهه مصداقیه، به عُرف عمومی و سوقی، لااقل به نظر عدّهای از فقها، مشکل به نظر آید، در حلّ این شبهه موضوعیه، مفهوماً و مصداقاً، نظر اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و کارشناسان امور مالی، به عنوان عُرف خاص که با این موضوع سر و کار بیشتر و توأم با دقت و توجه افزونتری دارند مُحَکّم است؛ خصوصاً در صورت تقسیم عرف به دو نوعِ مُتسامِح و دقیق، و آنگاه، ترجیح دقیق بر متسامح.
🔹 البته ممکن است بگوییم این موضوع از موضوعات و مسائل دقیقه و پیچیده است که صرفاً محلّ اِعمال خبرویّت و دقتهای کارشناسانه و تخصصی است، در نتیجه رجوع به اقتصاددانان، متخصصان امور پولی و مالی و کارشناسان پولهای دیجیتال و ارزهای اینترنتی در این مسأله، از باب رجوع به اهل خبره میباشد.
خلاصه: پول نه از ماهیات اختراعیه به وسیله شریعت و مخترعات شرعیه است و نه از موضوعات مستنبطه به معنای عامّ، لذا در مورد آن باید به عرف یا خبرگان رجوع شود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ #طلبگی
⏮ تلبس به #لباس_روحانیت
✅ با وجود مشکلات و برخی آزار و اذیت ها آیا #ملبس شدن به لباس روحانیت برای #طلبه لازم است؟
⏪ آیتالله ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #محاضرة_علمیة
💥 الاعتدال کضابط للإسلام الأصیل من وجهة نظر الإمام الرضا علیه السلام.
👤 آیة الله الشیخ محمد حسین ملک زاده
🕌 المکان: قم، سمیة، عباس آباد، بلاک 18، قاعة مرفأ الکلمة
🗓 الزمان: یوم الخمیس، 12 ذی القعدة
🕙 الساعة: من 17:45 إلی 19:00
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گفتگوهای_فقهی 26 ⏮ #پول 🔶 آیت الله ملک زاده ⏮ #پرسش: از نظر شرعی و فقهی، به چه چیزی پول گفته م
✅ #گفتگوهای_فقهی 27
⏮ مثلی یا قیمی بودن #پول
🔶 آیت الله ملک زاده
⏮ #پرسش:
آیا در جبران خسارت یا بازپرداخت بدهی و مواردی از این قبیل، فقها پول را مِثلی در نظر میگیرند یا قیمی؟
💥 #پاسخ
🔹 همچنان که فقها از گذشته تاکنون، نقدَین یا همان دینار و درهم که از جنس طلا و نقره هستند و به خودی خود و بدون نیاز به اعتبارِ قانونی یا بناگذاری و موافقت عمومی و یا قرارداد اجتماعی، دارای ارزش میباشند و پول حقیقی نیز خوانده میشوند را مِثلی میدانستند، مشهور معاصران هم درباره پول اعتباری – مانند اسکناس – معتقد به مِثلی بودن و نه قِیمی بودن هستند.
گرچه شاید قیمی دانستنِ پول اعتباری هم با تبیین و توجیهی خاص، خالی از قوت نباشد، ولی در صورت قائل شدن به مثلی بودن آن هم چه بسا بگوییم «مثلِ» پول اعتباری – اعمّ از اسکناس و رمز ارز – فقط همان پول کاغذی یا رمز درون رایانه نیست بلکه هر امر اعتباری دیگری است که قیمت حقیقی آن را که عبارت است از قدرت خرید (القوّة الشرائية) یا ارزش مبادلهای، نشان دهد.
🔹 به بیان روشنتر میتوان گفت پولهایی که امروزه رایج و مورد استفاده است، شامل پولهایی که در قالب اسکناس به وسیله بانک مرکزی تولید میشود یا پولها و سپردههای بانکی و در مجموع همه انواع پولهای اعتباری، هیچ چیز نیستند جز ابزارهایی که صرفاً قیمت و ارزش مبادلاتی را نشان میدهند و اعتباراتی که قدرت خرید ایجاد میکنند. پس مثل آنها هم صرفاً چیزی است که به لحاظ اعتبار، در قیمت، ارزش مبادلهای و ایجاد قدرت خرید، برابر با آنها باشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9