✅ #گعده_علمی
⏮ #نکته_فقاهی
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 «عَنْهُ (ع) أَنَّهُ قَالَ جَاءَ شَاعِرٌ إِلَى النَّبِيِّ (ص) فَسَأَلَهُ وَ أَطْرَاهُ فَقَالَ لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ قُمْ مَعَهُ فَاقْطَعْ لِسَانَهُ فَخَرَجَ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَقْطَعُ لِسَانَهُ ...» (دعائم الإسلام، ج 2، ص 323.)
🔶 این نکته در روایت، برای کار فقیه بسیار خطیر است. استفاده از کنایه، استعاره و صنایع ادبی در کلام اهل بیت وجود دارد. اینطور نیست که برخی از کلمات را به خاطر بُعد زمانی متوجه نشویم، بلکه این روایت نشان میدهد در همان زمان، کلام رسول الله را به جز امیرالمومنین که با منطق فکری رسول الله آشنا است، متوجه نشدهاند.
🔶 توجه به این نکته کار فقاهت، اجتهاد و استنباط از ادله را خیلی سخت میکند. نمیخواهم بگویم هرجا احتمال این بود که بیان کنایی یا استعاری باشد، باید از ظهور دست کشید. لکن اینقدر راحت هم نمیتوان با نصوص و روایات برخورد کرد. به هر حال در شریعت محکماتی وجود دارد که حاکم هستند، لذا باید لحاظ شود که هر روایتی، با منطق معصومین (ع) سازگاری دارد یا خیر.
🔶 مثلا گفته شده یکی از اسرار غیبت امام زمان، خوف بر جان ایشان است، این مطلب چطور با مقام و جایگاه امام زمان سازگار است؟
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
🗓 زمان: ۴ آبان ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #هشت
🔶 خاطره ای از برخورد #امام_خمینی با ماموران #حزب_بعث صدام؛
🔶 گلایه از #بی_نظمی در حوزه علمیه؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #نشست_علمی
⏪ #روش_شناسی رسائل و مکاسب
👤 آیت الله ملکزاده
🗓 زمان: یکشنبه، ١٤ آبان ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ٨ صبح
🕌 مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز، فرعی فتحی، مدرسه فقهی امام رضا (ع)
💥 حضور برای عموم طلاب بلامانع میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #نه
🔶 دنیا منتظر #دانشگاه ما است یا #حوزه؟
⏮ باید پیام #اسلام_ناب را از #حصر_خانگی دربیاوریم؛
🔶 خاطره ای از استاد در همایشی بین المللی؛
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
@barnameijtihad
✅ #سخنرانی
⏪ اجتهاد و طلبه تراز انقلاب
👤 آیتالله ملک زاده
🕌 مکان: قم، مدرسه علمیه امام باقر (ع)
🗓 زمان: ۲۲ آذر ۹۶
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #برنامه_ریزی و #مدیریت_زمان
🔶 نکته #دوازده
⏪ تفاوت #امید با #آرزو چیست؟
🔶 معنای صحیح جمله: «ما مأمور به #انجام_تکلیف هستیم، نه نتیجه؛»
▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔊 #اطلاعیه 🔊
🔶 از طرف مسئول #سایت_مباحث:
✅ حدود ۳ ماه پیش، سایت مباحث به سروری دیگر منتقل شد که مشکلاتی را به همراه داشت و در طی یک هفته گذشته، به سروری با کیفیت بالاتر منتقل شد که امروز انتقال آن کامل گردید.
لذا اگر مشکلاتی در طی یک هفته گذشته وجود داشته و فایلها قابل دانلود نبودند، دیگر این مشکل وجود ندارد و سایت به طور کامل در دسترس است.
May 11
✅ #نشست_علمی
⏪ #رسائل شیخ اعظم، مختصات قالب و محتوا
👤 آیت الله ملکزاده
🗓 زمان: ١٤ آبان ۱۴۰۲
🕌 مکان: قم، مدرسه فقهی امام رضا (ع)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نشست_علمی
⏮ بررسی مکاتب شاخص #تربیت_اسلامی
🔶 مکتب تربیتی #شهید_صدر
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
💥 ویژه اساتید، فعالان و دغدغه مندان عرصه تربیتی (خواهران و برادران)
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبهها 🔶 با حضور استاد #ملک_زاده ⏮ برنامههایی که معمولا در این گعده به انجام
🔊 #یادآوری 🔊
💥 #امروز
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبهها
🔶 با حضور استاد #ملک_زاده
🗓 زمان: پنجشنبهها، دو ساعت به مغرب (فعلا #ساعت ۳:٣٠)
🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹
⏪ جلسه هشتم: #پنجشنبه، ۱۸ آبان
حضور برای عموم #طلاب بلامانع است.
💥 تذکر: قسمت #بحث_خارج از گعده علمى، مسائل منتخبى از #باب_تقليد بررسى مى گردد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏮ اسلام تمدن ساز
🔶 تفاوت تمدن اسلامی با #تمدن_مسلمین
🔶 بُعد نرم افزاری و سخت افزاری #تمدن_اسلامی
👤 آیت الله ملک زاده
🕌 مکان: قم، مؤسسه اشراق؛
🗓 زمان: ۲۴ آذر ۹۶
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #گعده_علمی
⏮ تطوّر علم رجال در دورۀ معاصر
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 آیا در دوره معاصر، علم رجال تطوّر پیدا کرده است؟
🔶 بلا شک تغییر حاصل شده است، اما اگر تطوّر به معنای پیشرفت و اینکه نقطۀ مثبتی در نظر گرفته شود، این را باید آیندگان قضاوت کنند. عمدۀ تغییرات در کلیات و قواعد علم رجال صورت گرفته است، چرا که مواد رجالی ما همان مقداری است که در کتب گذشته آمده است، حال با آن مواد چه کنیم و چطور نتیجه بگیریم، اینها تغییر کرده است.
🔶 به طور مثال، اصالة التحقیق میگوید اگر اعلام به خصوص اعلام گذشته، شخصی را توثیق کردهاند، اصل این است که این توثیق بر اساس تحقیق بوده و بیمبنا و بیتحقیق این کار را نکردهاند. زیرا فحول و بزرگان ما اولاً عالم و فقیه بودهاند، و ثانیا متقی و ورع بودهاند و بدون حجت شرعی اقدام نمیکردند. حال این شخصیتها بدون تحقیق اقدام نمیکردند. از طرفی مسأله نیز پیچیده نبوده است. اگر فقیه با اجتهاد خود به اصالة التحقیق رسید، در نتایج کار ممکن است تغییراتی ایجاد شود.
🔶 هیچ شکی وجود ندارد که بخشی از توثیقات، حتی در لسان اعلام گذشته اجتهادی است. یعنی رجالی بر اساس مواردی که از شخص میدید، در توثیق و تفسیق او اجتهاد میکرد. حال چرا ما از این توثیقات و تفسیقات استفاده میکنیم؟ یک مبنای آن انسداد است و مبنای دیگر آن تقلید میباشد. از آنجا که ما اکنون ابزار اجتهاد لازم در رجال را نداریم، لذا مجتهد این فن نیز نیستیم. آنها اطلاعاتی در مورد مدح و ذم روات در اختیارشان بوده که در اختیار ما نیست.
🗓 زمان: ۱۸ آبان ۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ بدترین نوع #غیبت
🔶 شهید دستغیب این بحث را دارند که بدترین نوع غیبت، #غیبت_علما است. زیرا سبب میشود بین مردم دید بدی نسبت به علما ایجاد شود و به همین جهت سراغ علما نروند.
🔶 برخی از شوخیهایی که بین بعضی از طلاب رایج است، گذشته از اینکه ممکن است اصل آن درست نباشد، باید مراقب بود که این شوخیهای بیمبنا جلوی مردم گفته نشود، زیرا سبب بدبینی ایشان خواهد شد.
👤 آیت الله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9