✅ #ولایت_مطلقه_فقیه
⏮ #علامه_حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است.
👤 آیت الله ملک زاده
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه ⏮ #علامه_حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است. 👤 آ
✅ #ولایت_مطلقه_فقیه
⏮ علامه حلی، مانند قاطبۀ فقهای امامیه، قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده است.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 شما میتوانید با استناد به تعبیر «للفقهاء إقامتها حال الغیبة» در کلام #علامه_حلی بگویید ایشان به ولایت مطلقه فقیه قائل بوده است. بحث در ولایت مطلقه یا مضیّقۀ فقیه، بر سر این است که آیا فقاهت یک امر نظری و تئوریک محض است یا جنبه عملی و اجرایی هم دارد؟ به بیان دیگر آیا عرصۀ اقدام و عمل فقیه، تنها نظریات و تئوریها است یا به عرصۀ اقدام، عمل و تنفیذ هم ورود دارد؟ اگر کسی قائل به ولایت مضیّقه باشد، میگوید فقیه میتواند فتوا بدهد. این یک امر تئوری و نظری است. اینکه دیگران طبق فتوای او عمل کنند یا خیر، به او ربطی ندارد. حتی منصب قضاء و قضاوت کردن نیز، جنبۀ نظری و تئوریک دارد؛ زیرا در شأن قضا و #قضاوت گفته میشود، فقیه با بررسی شواهد و ادله نظر و رأی قضایی خود را بیان میکند، اما اجرای آن رأی، با او نیست. فقیه قاضی، میگوید طبق نظر من، این زمین مال زید نیست، بلکه مال عمرو است. اما اینکه زید زمین را به عمرو تحویل دهد، یا دیگران از زید بگیرند و به عمرو بدهند، در بحث قضا مطرح نیست.
🔶 اما به محض اینکه فقیه پا را از این فراتر نهد و بخواهد همین تئوری و نظریه را اجرا کند و به آن لباس عمل بپوشاند، به عرصه ولایت مطلقه فقیه ورود کرده است و اجرای حد، از قبیل تصرف در انفس است و ولایت مطلقۀ فقیه یعنی، ولایة التصرف فی الاموال و الانفس؛ زیرا در حد میخواهد به عاصی یا جانی شلاق بزند یا قطع عضو یا اعدام کند. لذا اگر فقیهی مانند علامه حلی گفت «للفقهاء إقامة الحدود حال الغیبة» یعنی به ولایت مطلقه فقیه قائل است.
🔶 البته، اقامه حدود را از باب امور حسبیه نیز میتوان اثبات کرد، لذا مثل آیت الله #خویی که قائل به ولایت مطلقۀ فقیه نیست، در عین حال، اقامۀ حدود به وسیلۀ فقها را هم قبول دارد، اما از باب حسبه؛ ولکن اگر کسی اقامۀ حدود را از باب حسبه قبول داشته باشد، باید تذکر دهد. اما وقتی به نحو مطلق میگوید یعنی از باب ولایت مطلقه فقیه آن را قبول دارد.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ شماره ٤٦ و ٤٧ فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی #صدرا (پاییز و زمستان ١٤٠٢) با مدیرمسئولی حجتالاسل
✅ #یادداشت
👤 دکتر سید یاسر قزوینی
🔶 استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران
👤 حجتالاسلام و المسلمین محمد كثيری
🔶 مدرس حوزه علميه قم
⏪ #تاریخ و تاریخینگری در کلاننظریه #تفقه_جامع
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از هیئت قاسم ابن الحسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #گزارش_تصویری
آیت الله محمد حسین ملکزاده
عاشورا صرفاُ یک حادثه نیست...
#حسینیه_شهید_گردیزی
#قاسم_ابن_الحسن
#مراسم_محرم
هیئت قاسم ابن الحسن (ع)
📲 @heyat_salam
✅ #بیان_نکته
⏮ انتخاب موضوع #درس_خارج_فقه
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 از آنجا که عمر انسان محدود است و طلبه نمیتواند تمام ابواب فقهی را شرکت کند، یکی از ابحاث فقهی که خوب است طلبه در درس خارج آن شرکت کند، #کتاب_الاجاره است. زیرا هم به لحاظ استدلالی بحثهای خوبی دارد و هم بحث مورد ابتلائی است. لذا اگر مثلا طلبه پنج باب فقهی برای درس خارج خود انتخاب میکند، یکی از ابواب انتخابی او، کتاب الاجاره باشد، مناسب است.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #کتاب
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
⏪ برگهایی از کتاب #رهیافت_اجتهادی به #علوم_انسانی اسلامی
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏮ #قرآن کریم و #فقه اهل بیت، کاملاً حکومتی و سیاستی است!
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 بحث آبادسازی زمینهای غیرآباد یک بحث کاملا حکومتی است، زیرا اصل زمینها متعلق به امام است و هر زمان که امام بخواهد میتواند جلوی این کار را بگیرد یا از این زمینها مالیات بگیرید یا موارد دیگر؛ یعنی همه این امور در اختیار امام است.
🔶 واقعا انسان متوجه نمیشود افرادی که احیانا شریعت اسلامی را بیربط به #جامعه و #حکومت میدانند و آن را امری کاملا فردی در نظر میگیرند در چه جهان فکری زیست میکنند و چه شناختی از اسلام دارند؟!
🔶 وقتی فقه را به آنها نشان میدهید میگویند این صورتبندی فقها است و ربطی به دین ندارد! اما خود قرآن چه؟ مگر میشود کسی قرآن را بخواند و بگوید اسلام و قرآن کاری به سیاست و حکومت و دولت ندارد! این قرآنی که در اختیار مسلمین است همهاش سیاست و حکومت است. حدود یک دَهم قرآن کریم فقط در مورد جنگ و صلح است که حکومتیترین و سیاسیترین امور دنیا است. آیا در مورد کتابی که تنها یک دهم آن مربوط به #جنگ و #صلح است علاوه بر مطالب دیگر حکومتی، میشود گفت ربطی به سیاست و حکومت ندارد؟! برخی با یک پیش فرض خودساخته سراغ اسم دین میروند و میگویند اسلام اینگونه است. برو متن قرآن و روایات را بخوان! بعد اظهار نظر کن.
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #یادداشت
👤 حجةالاسلام محمد صائغ
🔶 مدرّس جامعة المصطفى العالمية
⏪ نخستین درس خارج #فقه_فضای_مجازی در حوزه علمیه
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از هیئت قاسم ابن الحسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #گزارش_تصویری
آیت الله محمد حسین ملکزاده
لقاء الله در آخرت برای همه است و قطعی است...
#حسینیه_شهید_گردیزی
#قاسم_ابن_الحسن
#مراسم_محرم
هیئت قاسم ابن الحسن (ع)
📲 @heyat_salam
✅ #بیان_نکته
⏮ خیانت گستردۀ بانکهای آمریکایی و مستأجر کردن صاحبخانهها.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در #آمریکا در دههای گذشته، بانکها با تجارتی که راه انداختند، صاحب خانههای فراوانی شدند. این بانکها با علم به اینکه مردم توانایی بازپرداخت وامهایی که میدهند را ندارند، به شکل بسیار گسترده تبلیغ کردند که با امتیازهای فراوان، وام میدهند و مردم را با انواع #تبلیغات تشویق کردند که #وام بگیرند و خانههای آنها را به عنوان گرو گرفتند و به محض اینکه شخص نمیتوانست قسط خود را بازپرداخت کند و علی العموم هم نمیتوانستند، خانههای آنها را مالک میشدند و سپس همان خانهها را به مالکان قبلی اجاره میدادند. در واقع، شخص وام گیرنده، دو بدهی به بانک پیدا میکرد که یکی را با خانهاش داده بود و دیگری را در قالب اجاره بهای خانۀ خودش به بانک میپرداخت.
🔶 یعنی بانکها در آمریکا عملاً مردم را بیچاره کردند و بسیاری را که صاحبخانه بودند به مستأجر تبدیل کردند. این کار به شکل گسترده در #نظام_بانکی_آمریکا در طی دههای گذشته به انجام رسید که خیانت بزرگ، گسترده و برنامهریزی شدۀ بانکها بود.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #سخنرانی_علمی
⏪ چیستی #فقه_مضاف
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: یکشنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕙 ساعت: ۱۷ الی ۱۹
🕌 برگزار کننده: دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔹 جهت ثبتنام به شناسه کاربری @taha_kamali در پیامرسان بله پیام دهید، و یا با شماره ۰۹۹۲۰۶۶۸۴۱۴ تماس حاصل نمایید.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ فهرست مطالب 🔶 #پرونده_ویژه فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا پیرامون معرفی شخصیت و آثار استاد محمد
✅ #نشست_علمی
👤 حجتالاسلام سیدمحمد سیدی فرد
🔶 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
⏪ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حکومت در اندیشه آیتالله ملک زاده
💥 برگرفته از پرونده ویژه شماره ۴۶ و ۴۷ فصلنامه تخصصی علوم انسانی #صدرا
🔹 معرفی شخصیت و آثار آیت الله محمدحسین #ملکزاده، صاحب کلان نظریه #تفقه_جامع
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #بیان_نکته
⏪ نقد و بررسی قاعده #عدل_و_انصاف
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 باید گفت: «هذه القاعدة بما هی قاعدة من المشهورات التی لا أصل لها»؛ بله اگر بخواهیم به عنوان یک حکم شرعی بپذیریم، امر دائر مدار این است که روایت مذکور را بپذیریم یا خیر؛ که برخی حتی حکم را در موارد خاص منصوص آن نیز قبول ندارند و میگویند در این موارد، باید سراغ #قرعه یا #تحالف یا #مصالحه بروند. لذا ما در برخی از بحوث فقهی خود گفتهایم که اسم این قاعده را قاعدة #التنصیف_و_الشرکة نام گذارند بهتر است.
🔶 برخی می گویند در فقه ما قاعدۀ عدل و عدالت داریم و بعد همین قاعده را مطرح میکنند، که توهین به فقه است که عدالت مستفاد از فقه منحصر به همین قاعده باشد!
💥 برگرفته از دوره فشرده فقه امامیه، تابستان ۱۴۰۳
🗓 زمان: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9