هدایت شده از مدرسه مهارت آموزی مبنا
💭به اتفاقات روزمره زندگیتان فکر کنید.
❓ببینید چقدر درگیر روایتها هستید؟!
❓چقدر از اتفاقات روزانهتان را داستانها و روایتهای ساخته اطرافیان شکل میدهد؟
➖به داستان فرزندتان در توجیه نمرهی بد مدرسهاش فکر کنید.
➖درباره روایت خواهرتان از ماجرای خریدش و گران فروشی مغازهدار بیندیشید.
➖به روایت خودتان از شلوغی کارهای روز برای نرسیدن به آشپزی فکر کنید.
➕هر کدام از ما، به قدر اتفاقات اطرافمان و به تعداد آدمهای دور وبرمان، "روایتهای متفاوتی" شنیدهایم...
#جنگ_روایتها
وسط خیابان دعوا شده بود. کسی فحش میداد و دیگری میزد. من دخترم را در آغوش گرفته بودم و تند تند راه میرفتم. از هردری با او سخن میگفتم و سعی میکردم بلندترین ولوم را استفاده کنم تا ذرهای از کلمات رکیک به گوشش نخورد. دخترم اما بو برده بود. میان حرفهای بیمعنی من، سوالهایی از اتفاقات خیابان میپرسید ومن سعی میکردم با جوابهای سربالا حواسش را پرت کنم. تقریبا از معرکه دور شده بودیم. زنی که کنارم راه میرفت رو کرد به دخترم و آنچه خودش دلش میخواست، از دعوای خیابانی برای دخترم روایت کرد. شوکه شدم، نه از برباد رفتن تلاشهایم؛ که از روایت دور از واقعیت زنی غریبه.
دخترم دیگر سوال نپرسید. تا خانه سکوت کردیم. تمام راه با خودم فکر کردم چرا پیش از آنکه زنی غریبه، روایت خودساختهاش را به خورد دخترم بدهد، خودم حقیقت را برایش روایت نکردم؟
#جنگ_روایتها
این روزها دعوا سر روایت است.
برنده کسی است که بتواند روایت خودش بنویسد و آن را غالب کند. لزوما این روایت نباید مطابق واقعیت باشد؛ بلکه همینقدر که خوب و حرفهای نوشته شده باشد و از رسانه خوب عرضه شود کافی است...
میدانید چه کسی در این جنگ برنده است؟ کسی که بتواند روایت بنویسید. کسی که نوشتن را از بَر باشد و به قدر کافی قلم خوبی داشته باشد. چنین نويسندهای اندیشه خودش را روایت میکند و مینویسد و آن را به آدمها نشان میدهد.
بقیه چیکار میکنند؟ بقیه آدمها مصرف کننده روایت دیگراناند.
حالا،
شما کدام نقش را میخواهید؟ اثر گذار و فعال؟ یا منفعل و مصرف کننده؟
#جنگ_روایتها
مدرسه مهارت آموزی مبنا
این روزها دعوا سر روایت است. برنده کسی است که بتواند روایت خودش بنویسد و آن را غالب کند. لزوما این
🔹🔸 برای یادگیری
"نوشتن" و "چطور نوشتن" و "بهتر نوشتن"
در دوره "نویسندگی خلاق" ثبتنام کنید.🔸🔹
➕ برای ثبتنام در دوره به آیدی زیر پیام بدهید:
🆔@adm_mabna
➕ درباره دوره بیشتر بدانید:
https://eitaa.com/mabnaschoole/780
➕ اگر درباره دوره سوالی داشتید از مَن بپرسید:
@adm_mabna
❌ زمان ثبتنام دوره نویسندگی خلاق و مقدماتی تموم شده است❌
🎊 یک خبر خوب،
برای همراهان ایتایی مبنا:
بستر برگزاری دوره نویسندگی،
بخاطر مشکلات اینترنت و دسترسی به تلگرام،
به ایتا منتقل شده🤩🤩
⛔️زمان ثبتنام دوره نویسندگی خلاق و مقدماتی تا فردا ۱۹ مهرماه هست.⌛️
جا نمانید...
➕برای ثبتنام پیام بدهید:
🆔@adm_mabna
➕اگر درباره دوره سوالی دارید از ایدی بالا بپرسید👌
به نـام خــدای مهربـــان
| اینجا کانال رسمی مدرسه مهارتآموزی مبناست. |
"مدرسه مبنا" یک مدرسه مجازی است که بستر تمام فعالیتها و دورههایش در فضای مجازی است. بخاطر همین بستر مجازی هم، در حال حاضر نزدیک به پنجاه نفر از شهرهای مختلف در این مدرسه مشغول به کار هستند.
مدرسه مبنا در حال حاضر دو دوره برگزار میکند و برای هر کدام از این دورهها یک دپارتمان مجزا دارد:
- دپارتمان روایت انسان.
- دپارتمان نویسندگی.
اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم دپارتمان یعنی چه، باید بگویم دپارتمان جایی است که مسئولیت برگزاری یکی از دورههای مبنا را به عهده دارد؛ از ثبتنام و پروژههای مربوط به آن تا اجرای دوره، پشتیبانی و ارتقای کیفیت آن.
اگر میخواهید بیشتر درباره مبنا بدانید،
اگر از آدمهای پشت صحنه مبنا سوال دارید،
اگر درباره ساختار مبنا کنجکاوید،
#داستان_مبنا را سرچ کنید.
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان | اینجا کانال رسمی مدرسه مهارتآموزی مبناست. | "مدرسه مبنا" یک مدرسه مجاز
| اینجا کانال رسمی مدرسه مبناست. |
من(نجمه حسنیه) نویسنده و ادمین کانال،
اینجا درباره نزدیکترین موضوعات به مبنا و دورههایش قلم میزنم.
🌱از #داستان_مبنا و آدمهایش مینویسم.
🌱برای علاقهمندان به نویسندگی نکتههایی میگویم.(#داستان)
🌱درباره موضوعات مرتبط با روایتانسان مینویسم.(#روایت_انسان)
🌱کتاب، فیلم و پادکست معرفی میکنم.(#پیشنهاد_درجه_یک)
🌱اطلاعیههایی درباره دورههای مبنا، جزییات و ثبتنام آن پست میکنم.(#ثبت_نام_دوره)
🌱این میان هم برای علاقهمندان مبنایی، از مجله دوستداشتنیمان "محفل"(#محفل)
و
🌱جمع کتابخوانهای مبنا یعنی "حلقه کتاب"
میگویم.(#تنها_کتاب_نخون)
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان
نوشتن یک مهارت است. این را همهمان خوب میدانیم. و یادگرفتن یک مهارت با خواندن چند کتاب و یادداشت کردن صحبتهای چند استاد به دست نمیآید!
نوشتن را هم باید "یاد" گرفت و هم "تمرین" کرد.
اگر میخواهید خوب بنویسید، باید خودتان را برای یک مسیر طولانی و البته تدریجی آماده کنید. شما برای نویسنده شدن باید:
کلاس بروید،
به قدر کافی مطالعه کنید،
و مهمتر از همه آنکه زیاد بنویسید!
درواقع لازم است به قدر کافی نوشتن را تمرین کنید. چطور؟
سعی کنید از بهانههای کوچک استفاده کنید و روزانه یک متن بنویسید. داستان، یادداشت، خاطره یا روایت فرقی ندارد. شما فقط باید "روزانه" بنویسید.
اتفاقات جالب روزتان را بنویسید،
درباره احساسات خوب وبدتان در طول روز بنویسید،
افکارتان را روی کاغذ بیاورید و... .
روزانهنویسیها نباید لزوما متنهای بلند یا شاهکاری باشند. روزانه نویسیها قرار است یک تمرین ساده برای نوشتن باشند؛ همین!
پس سخت نگیرید و از امروز روزانه نویسی را شروع کنید.
_نجمه حسنیه_
#داستان
#روزانه_نویسی
| @mabnaschoole |
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان
"روایتانسان"
یکی از دورههایی که مدرسه مبنا برگزار میکند، دوره "روایتانسان" است. خوب است بدانید این دوره با اختلاف بالایی محبوبترین دوره مبناست.
اگر بخواهم با شما صادق باشم، باید بگویم تعریف کردن روایتانسان و حرف زدن از چیستی آن کار خیلی سختی است. غالبا به مخاطبین میگویم باید روایتانسان را بشنوند تا درست متوجه حقیقت آن شوند.
اما اگر بخواهم روایتانسان را در قالب کلمات جمع کنم و آن را به شما معرفی کنم، میگویم:
روایتانسان،
یک روایت درست و حقیقی،
مستند بر آیات و روایات،
از ماجرای انسان، پروژه خدا در زمین، وظایف انبیاء، تقابل شیطان و پروژه او،
و در نهایت،
روایتِ انسان است.
در کانال مبنا بارها به مناسبتهای مختلف از روایتانسان گفتهام؛
درباره تجربه خودم از شنیدن آن، از موضوعات مرتبط با آن، از نگاه روایتانسانی به وقایع مختلف و حتی از اعضا و دپارتمان روایتانسان.
این محتواها را میتوانید در #روایت_انسان ببینید.
_نجمه حسنیه_
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
به نـام خــدای مهربـــان
"پیامبر یا اسطوره؟"
هیچ از اسم "ادریس" شنیدهاید؟
درباره او چیزی میدانید؟
معنای این اسم را میدانید؟ اینکه از چه کلمهای مشتق شده؟
اگر بخواهم ادریس را به شما معرفی کنم دو راه پیش رو دارم؛
یا سراغ ادیان و فرقههای مختلف بروم و نامِ او را جستجو کنم.
یا سراغ منابع دین اسلام بروم و دنبال جناب "ادریس" بگردم.
نام ادریس در همه این منابع آمده و هرکدام روایت و داستان خودشان را از او تعریف کردهاند...
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان "پیامبر یا اسطوره؟" هیچ از اسم "ادریس" شنیدهاید؟ درباره او چیزی میدانید
خوب است بدانید "ادریس" نام یک پیامبر الهی است. پیامبری که مردم را به یگانهپرستی دعوت میکرده است.
حضرت ادریس در طول زندگیاش کارهای بزرگی در زمینههای علمی انجام داده است. او کسی است که دانش نجوم، کیهانشناسی و ریاضیات را تدوین و پایهگذاری کرده است. نحوه دعوت او به یکتاپرستی، شیوهای جدید و نو بود که یک سلاح قوی در مقابل جریان طاغوت زمانهاش به حساب میآمد.
جالب آن است که حتی یک مورد از داستانهای گفته شده از او در کتب تاریخی، ذرهای از یکتاپرست بودنش، تاثیر علمیاش و دعوتش به خدای یکتا چیزی نگفتهاند. کاتبان این کتابها چون نتوانستند حضرت ادریس را بخاطر تاثیر فوقالعادهاش، حذف کنند؛ او را تحریف کردند. از شخصیت پیامبرگونهاش اسطوره ساختند و او را شبیه یک موجود افسانهای جلوه دادند. جناب ادریس که پر از درس برای امروز ماست، تبدیل شده به شخصیتی غیر واقعی و حتی ناشناس.
اگر ترم اول روایت انسان را شنیده باشید حتما در جریان ماجرای پیامبری او هستید.
حضرت ادریسها را اگر ما درست روایت نکنیم، هستند کسانی که آنها را به قدر فهم و دشمنی خودشان تعریف کنند.
_نجمه حسنیه_
#روایت_انسان
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان
"در زمان انتظار"
حضرت ادریس در زمان انتظار به پیامبری رسید. درست وقتی که مؤمنان را به آمدن منجی وعده داده بودند. همان زمان که طاغوت قدرت را به دست گرفته و جای نفس کشیدن برای مؤمنان نگذاشته بود. آن وقت بود که حضرت ادریس آمد. او در آن بحبوحه کفر، لباس علم به تن کرد. تبدیل شد به دانشمند شماره یک زمانهاش. به فرمان خدا معجزهاش هم از جنس دغدغه مردم زمانهاش بود. وقتی که طاغوت زمان مردم را از طریق نجوم و سحر رهبری میکرد و ابزار حکومتش فراست و سحر بود؛ جناب ادریس با دانش نجوم و علم ریاضات آمد. دستش را بالاتر از مکر طاغوت گذاشت و معجزهاش را چنان عرضه کرد که نیاز مردم آن زمان بود. حضرت ادریس در قالب یک دانشمند پیامبری کرد. تقیهاش محفل درس و بحثش بود و پیروانش را دور از چشم همه برای عبادت به کوه میبرد. حضرت ادریس، طاغوت زمانه را شناخته بود، به فرمان خدا معجزهای از جنس اتفاق مهم زمانه داشت و برای دعوت به خداپرستی سالها زمینه چید و مقدمه ساخت و تلاش کرد.
ما در زمان انتظار، در روزهای امید به آمدن منجی، چطور رفتار می کنیم؟
_نجمه حسنیه_
#روایت_انسان
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان
مجله #محفل را مهرماه ۱۴۰۰ راه انداختیم.
این ما که میگویم یعنی "مبنا". مجله را یکی از هنرجوهای دورههای نویسندگی مبنا دست گرفت و شد سردبیر محفل: "جیران مهدانیان". تیم هیئت تحریریه را هم استادیارها با همراهی چند نفر از هنرجوهای زرنگشان(😉) ساختند و تیم محفل با اعضای خود دپارتمان نویسندگی کامل شد. و چون ما _یعنی مبنا_ ساختاری مجازی داریم، تصمیم گرفتیم مجلهمان را هم طبق قاعده مدرسهمان مجازی منتشر کنیم.
مجله حالا شش شماره منتشر شده و در انتظار انتشار شماره هفتم است.
محفل ۱ و ۲ را همینجا ⬇️ بخوانید
و
برای خواندن محفلهای دیگر:
محفل۳(سوگ)
محفل ۴(سفر)
محفل ۵(غذا)
محفل ۶(ترس)
مدرسه مهارت آموزی مبنا
به نـام خــدای مهربـــان
"چطور روزانه بنویسید؟"
این شاید سوال شما هم باشد!
جواب ساده است: "خیلی راحت".
برای نوشتن روزانهنویسی شما فقط به:
یک ابزار نوشتن،
کمی وقت،
و مقدار زیادی انگیزه،
نیاز دارید.
کاغذ، یادداشتهای گوشی، لپتاپ(اگر خیلی باکلاس هستید😅)، دفتر یا... را بردارید و از هرچیزی که در لحظه به ذهنتان میآید بنویسید.
چقدر بنویسید؟ هرچقدر که قلمتان همراهی کرد. بلند یا کوتاه؟ ادبی یا روایی؟ اصلا مهم نیست. از احساستان یا اتفاقات روز، از درگیریهای ذهنی یا اندیشههایتان بنویسید و بنویسید.
روزانهنویسی قلم شما را تقویت میکند اما به شرط آنکه:
آنرا به قدر کافی ادامه دهید،
تبدیل به عادت شما شود،
وتقریبا هیچ روزی را در روزانهنویسی دست ندهید.
_نجمه حسنیه_
#داستان
#روزانه_نویسی
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
"درباره دپارتمان روایتانسان بیشتر بدانید"
🔰دپارتمان روایتانسان چند نفره است؟
در حال حاضر اعضای این دپارتمان یک تیم ۹ نفره هستند. مدیر دپارتمان هم آقای امین نخعی(استاد دوره) هستند.
🔰دپارتمان از چه بخشهایی تشکیل شده؟
دپارتمان هم بخش اجرایی و هم بخش تولید محتوا و پژوهش دارد.
🔰کار تیم پژوهش در دپارتمان چگونه است؟
تیم پژوهش شامل آقای رزاقی، آقای دعاوی و آقای علی نخعی است.
اگر ترم یک باشید، آقای دعاوی را میشناسید؛ چراکه طرف مقابل استاد نخعی در فصل۱، آقای دعاوی است😉
همچنین کنار تیم اصلی پژوهش، چند تیم فرعی نیز مشغول به کار هستند که به فراخور مباحث دوره و تخصصشان، در زمینههای تاریخی، علمی و... به طور خاص پژوهش کرده ونتایج را به تیم اصلی گزارش میدهند.
🔰محتوا چطور به مرحله ضبط میرسد؟
بعد از مباحثههای زیاد و طولانی اعضای تیم پژوهش و حل گرههای کور هر ماجرا، مباحث توسط استاد جمعبندی و منسجم میشوند. در نهایت محتوا ضبط شده و فایلهای صوتی بعد از ادیت، در اختیار مخاطبین هر فصل گذاشته میشوند.
#داستان_مبنا
#روایت_انسان
⬇️ما را اینجا ببینید⬇️
https://eitaa.com/joinchat/1894908056C0ba2af25e5
مدرسه مهارت آموزی مبنا
بهنام خالق احسنالقصص کتاب حاءسیننون، به قلم متعهد سیدعلی شجاعی، در صدوشصتوسه صفحه، روایتی داستا
"حاءسیننون" از معدود کتابهای داستانی است که درباره وجود مقدس امامحسن(ع) نگاشته شده است. لحن باصلابت متن، نمایش چهره یاران واقعی امام، پرداختن به اصل داستان و پرهیز از پرگویی، از ویژگیهای مثبت کتاب است.
وقایع داستان از زاویه دید اول شخصهایی روایت میشود که هر کدام از ظن خود یار داستان میشوند؛ مردانی که یا از جبهه حق دفاع میکنند یا در جبهه باطل، نفاق و عداوت میورزند. این تغییر راوی که بارها در داستان رخ میدهد، باعث سرگردانی خواننده میشود و از جدیت اثر میکاهد؛ چراکه این تغییر زاویه دید، تغییر لحن و شخصیتپردازی قوی میطلبد که اثر فاقد آن است. پرشتابی وقایع و فراوانی شخصیتهای راوی، نویسنده را نهتنها از شخصیتپردازی که از توصیف صحنه نیز ناتوان کرده و حتی مجال همذاتپنداری را نیز از خواننده گرفته است.
البته نبود تغییر لحن را میتوان باتوجه به تاریخی بودن فضای داستان و صلابت مورد نیاز آن برتابید.
زبان برساخته متن (شبه تاریخی) سخت و شعرگونه بوده و در جاهایی، ساختار فارسی جملات را تخریب کرده است.
گذشته از تمامی ضعفها و قوتهای برشمرده، آنچه باعث میشود خواندن کتاب حاءسیننون را توصیه کنم، تلاقی مبارک تاریخ و ادبیات است. تاریخ، ادبیات را جلوهای نو میبخشد و ادبیات از کسالتباری خواندن متون تاریخی میکاهد.
_سمیهشهبازی_
#پیشنهاد_درجه_یک
#کتاب_خوب