به نام خدا
✅ لینک برخی از مطالب پراستفاده کانال
1⃣ شروع مطالب « از شیر گرفتن » در ۱۴ قسمت به اینجا
بروید ( روی کلمه اینجا کلیک کنید ) و یا #از_شیر_گرفتن را جستجو کنید. 2⃣ شروع مطالب « از پوشک گرفتن » در ۲۱ قسمت به اینجا بروید و یا #از_پوشک_گرفتن را جستجو کنید. 3⃣ شروع مطالب « تلویزیون، موبایل، تبلت » در ۱۳ قسمت به اینجا بروید و یا #تلویزیون_موبایل_تبلت را جستجو کنید. 4⃣ شروع مطالب « عوامل موثر در آرامش و صبر مادر » در ۶ قسمت به اینجا بروید و یا #عوامل_موثر_در_آرامش_مادر را جستجو کنید. 5⃣ شروع مطالب « احساس مالکیت» در ۴ قسمت به اینجا بروید و یا #احساس_مالکیت را جستجو کنید. 6⃣ شروع مطالب « تولد فرزند جدید » در ۴ قسمت به اینجا بروید و یا #تولد_فرزند_جدید و #ورود_فرزند_جدید را جستجو کنید. 7⃣ شروع مطالب « نظم کودکان » در ۹ قسمت به اینجا بروید و یا #نظم_کودکان را جستجو کنید. 8⃣ شروع مطالب « کتاب و کتابخوانی » برای کودک در چندین قسمت به اینجا بروید و یا #کتابخوانی_برای_کودک را جستجو کنید. 9⃣ شروع مطالب « شروع مدرسه، مدرسه و تکالیف، مدرسه و اضطراب جدایی،مدرسه و مسئولیت پذیری » در چندین قسمت از اینجا و یا #شروع_مدرسه را جستجو کنید. 0⃣1⃣ شروع مطالب « لجبازی » در سه قسمت از اینجا و یا #لجبازی را جستجو کنید و ده ها تجربه جالب از لجبازی کودکان را بخوانید 1⃣1⃣ برای دیدن « فهرست قصه ها » به اینجا بروید و یا #فهرست_قصه_ها را جستجو کنید. 2⃣1⃣ برای شنیدن صورتهای جدا کردن جای خواب #جدا_خوابی_کودکان را جستجو کنید. ✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈 @madaranehayemoshtarak
👆👆فهرست هشتگ های کانال که در ۹ پیامِ پشت سر هم قرار گرفته است، در بالای صفحه سنجاق شده .
1⃣ هشتگهای مربوط مسائل کلی تربیت فرزند
2⃣ هشتگهای مربوط به بازی، بازی کردن، وقت بازی، استقلال در بازی کردن
3⃣ هشتگ های مربوط به مشارکت و مسئولیت پذیری فرزندان
4⃣ هشتگهای مربوط به تربیت دینی، احادیث تربیتی و مناسبات مذهبی
5⃣ هشتگهای مربوط به نقاشی و کاردستی
6⃣ هشتگ های مربوط به طبیعت، کسب مهارت
7⃣ هشتگ های مربوط به کتاب و کتابخوانی و قصه گویی
8⃣ فهرست قصه ها
9⃣ هشتگ های مربوط به تربیت نوجوان
https://eitaa.com/madaranehayemoshtarak
به نام خدا
سلام
➖همه ما انسانها به خصوص والدین😉 نصیحت کردن را دوست داریم. شاید یکی از دلایلش این باشه که ساده ترین راهی هست که به ذهنمون میرسه، البته که در وجوب و اهمیت نصیحت شکی نیست، اما روش نصیحت هم خیلی مهمه، ما غالبا تذکر کلامی را نصیحت فرض میکنیم و سایر روشهای نصیحت را فراموش میکنیم و یا اصلا با سایر روشهای غیرمستقیم آشنایی نداریم.👌
قبلا در #نصیحت_در_عمل هم کمی در موردش صحبت کردیم.
➖غیر از نحوه و روش نصیحت، زمان نصیحت هم خیلی مهمه، ما غالبا بعد از وقوع اتفاقی که باب میل ما نیست نصیحت کردن را شروع میکنیم. یا بعد از شنیدن حرفی که نمیپسندیم زبان به نصیحت باز میکنیم.
مثلا وقتی فرزندمان حرف زشتی به زبان میاره همون لحظه بر خودمون واجب میدونیم که به فرزند تفهیم کنیم که نباید این حرف را میزد، یا مثلا تا فرزندم گفت من از مدرسه خوشم نمیاد، همون لحظه میخواهیم کل زندگی فلاکت باری را که تا آخر عمرش در صورت ترک مدرسه خواهد داشت ،همراه با پیازداغ های اضافی😉 برای او مجسم کنیم. یا تا یکشب گفت مسواک نمیزنم، وضعیتش را وقتی در جوانی یک دندان سالم در دهانش نیست عیناً مجسم میکنیم.😉
➖این مسئله به خصوص در ارتباط با نوجوانان، اغلب باعث کشمکش و جدل بین والدین و نوجوان میشه، هر دو طرف در احساس ناخوشایند هستند، والد با احساس ناخوشایندِ خشم و ترس و نگرانی و دلواپسی دوست دارد که فرزندش حرفش را تصدیق کند و نوجوان هم با احساس ناخوشایند دوست دارد، والدین احساسش را درک کنند، که چون محقق نمی شود اینجا تنها نتیجه ای که حاصل می شود آسیب به کلاف ارتباطی والد با فرزند هست.
➖پس این نصیحت ها، این صحبت ها، این بیان تجربه ها، این الگوسازی ها را کی بیان کنیم تا نتیجه موثری بگیریم ؟ زمانی که خود نوجوان درگیر و یا به عبارتی سوژه اصلی نیست !! زمانی که نوجوان در آرامش بتواند به موضوع فکر کند. 👌
➖مثلا اگر میخواهیم فرزند من در اثر یک شکست، امید و انگیزه و تلاشش را از دست ندهد، بدترین زمان ممکن برای این نصیحت بلافاصله بعد از وقوع یک شکست است.گ، به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی.
➖یکی از روشهای مناسب علاوه بر #نصیحت_در_عمل، یعنی عامل بودن همیشگی خود ما به موارد مورد نصیحت، انتقال ارزشها و الگودهی در زمانهای دیگر می باشد.
مثلا راجع به کتابهایی که نوجوان می خواند با هم صحبت کنید، و نکاتی را که ارزش هستند و قابل اعتنا برجسته کنید و در صحبتها اشاره بیشتری به آنها داشته باشید. حتی یک روش مناسب دیگر این است که خود را در موقعیت های شخصیت های داستان قرار داده و راجع به اینکه در آن موقعیتها چه عملی خوایم داشت صحبت کنیم.
➖از اخبار و اتفاقات روزانه استفاده کنید برای باز کردن باب گفتگو، هم #حفظ_کلاف_ارتباطی هست و هم نصیحت مؤثر👌
➖آخرین مثالی که در ذهنم هست : در اخبار دیدم که آرین سلیمی که مدال طلای المپیک در رشته تکواندو را کسب کرد، در کودکی به بیماری روماتیسم مبتلا بوده و دو سال حتی راه نمیرفته، هشت سال در رشته تکواندو فقط شکست میخورده و خیلی ها بهش میگفتن که بدرد این ورزش نمیخوره،
همین خبر شد کلاف ارتباطی صحبت من و پسر جان، گفتیم خودمون را جای آرین سلیمی فرض کنیم بعد از چند سال شکست آیا ناامید میشدیم یا خیر، اون رشته ورزشی را رها نمیکردیم ؟ ( جواب خود من مثبت بود 😉) برای اینکه انسان در چنین موقعیتهایی از مسیری که در اون داره تلاش میکنه ناامید نشه چه چیزهایی لازمه ! جواب خاصی هم مدنظر نیود، فقط کمی تأمل و تفکر و گفتگو
➖در طول روز یا حداقل در طول هفته خیلی ساده و راحت میشه چند بار چنین ارتباطهایی را ایجاد کرد. صحبتهایی که در حالت آرامش ذهن نوجوان و ما را به سمت تأمل و تفکر هدایت کنه و غیرمستقیم ارزش ها و خط گذاری ها را منتقل کند.
#رفتار_با_نوجوان #نوجوان #نصیحت_نوجوان
#حفظ_کلاف_ارتباطی
#ارتباط_مؤثر_والد_فرزندی #هفت_سال_دوم #تربیت_بالای_هفت_سال #هدایت_ذهنی
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
پسرجان همچنان در گرمای شدید وقتی برق هم نداریم با همونسوییشرت سبز😉 در فضای نابودی اسرائیل بازی میکنه،
گفت: مامان برام دوربین جنگی میخری؟ دشمن ها که حمله میکنند از دور نمیبینمشون 😂
گفتم: باشه ولی تا زمانی که فرصت بشه بخریم ببین خودت چطوری میتونی بسازی.
رفت سراغ #گنجینه_بازیافتیها و داداش هم اومد کمکش و یک دوربین جنگی ساختند. بعد سر اینکه دوربین برای کدومشون باشه کشمکش شد😂، چون دیگه بطری نداشتیم ( از وقتی پسماند صفر شدیم گنجینه بازیافتی هامون ورودی نداره😉، همین چیزهایی هم که هست معمولا بیرون از خونه پذیرایی شده و...)
دوباره رسیدن به ساخت یک مدل دوربین دیگه که البته قبل از اینکه عکس بگیرم نابود شد. آخر شب هم خودش گفت من دیگه دوربین دست ساز دارم دوربین جنگی نمیخوام.
#طرز_فکر_مولد #گنجینه_بازیافتیها
#بازی_وانمودی #کاردستی
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
#درک_احساس #ترس #مواجهه_با_ترس_و_استرس
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
چند روز پیش پسر کوچیکه در بریدن خیار ، دستش را کمی برید. دیروز که میخواستم فلفل دلمه خورد کنم باز داداشها سریع پیداشون شد، که ما هم میخوایم خرد کنیم.
همین که نشست یکهو چشمش به انگشتش افتاد، من بر هر کدام، کاردی که میتونن باهاش کار کنند آورده بودم، گفت من با این کارد نمیتونم،دستم را میبرم باید کارد نَبُر بیارم.
یعنی میخواست برگرده یک مرحله عقب تر😢
گفتم: چرا فکر میکنی نمیتونی ؟
گفت: خوب دفعه قبل دستم را بریدم
گفتم: بریدن دست درد داره درسته ،منم هفته قبلش دستم را بریدم یادته ؟ ببین حتی ناخنم را هم بریدم هنوز خوب نشده
( #درک_احساس)
ولی من هر روز دارم کلی با کاردهای مختلف کار میکنم، اگر یکبار دستم را بریدم که دلیل نمیشه هر دفعه این اتفاق بیفته.
فقط وقتی یکبار اشتباه میکنیم دفعه بعد با دقت بیشتری انجام میدم.
گفت پس منم با دقت بیشتر انجام بدم دستم نبره. البته قشنگ مشخص و محسوس با دقت خیلی خیلی بیشتری کار میکرد، که طبیعیه.😉
✅ گاهی همچین اتفاقاتی برای کودک میفته ما به جای اینکه کمک کنیم از اون ترس خارج بشه، اتفاقا رفتاری میکنیم که در اون ترس ماندگار بشه !!
مثلا کودک یکبار از پله ها می افتد، دفعات بعد میگیم دستت را بده من، مثل دفعه قبل نیفتی!! یکدفعه لیوان از دستش میفته و میشکنه، ما از دفعه بعد میگیم تو نمیتونی لیوان را بشوری یا برداری، میشکنی!!
✅ البته که توانایی سنی کودک را در نظر میگیریم. اما اگر میدانیم که کودک توانایی حداقلی را دارد اما به هر حال خطا یا اتفاقی رخ داده که سبب ترس او شده ، ما باید کمک کنیم به عبور کودک از آن ترس، البته به روش صحیح و مراقبت نامحسوس😉چون با هر اتفاق ناخوشایند کودک پتانسیل ماندن در آن ترس یا ناتوانی را پیدا خواهد کرد. ما نباید اجازه دهیم که این پتانسیل فعال بشه. باید با صبوری کمک کنیم برای عبور کودک از ترس ایجاد شده. البته در مواردی این عبور زمان بر خواهد بود و نیاز به صبوری و همراهی طولانی مدت دارد.
#درک_احساس #ترس #مواجهه_با_ترس_و_استرس
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
مادرانه های مشترک
🔴🔴 همراهان عزیز، اگر مادری فایل باکیفیت این عکس را برای چاپ و استفاده شخصی نیاز داشت لطفا فقط کلمه
👆👆سلام. قبلا در قسمت ۱۶ مطالب #از_پوشک_گرفتن گفته بودم مادران عزیز برای فایل با کیفیت روتین دستشویی به بنده پیام بدهند. با وجود اینکه در این دو سال و نیم گذشته تقریبا هر روز برای چند مادر فایل را ارسال کردم، متوجه شدم که خیلی از عزیزان هم برای فایلها به بنده پیام دادند و به دلیل باگ ایتا پیامها را من ندیدم. به همین دلیل فایلها را در کانال میگذارم تا نیازی به پیام دادن نباشد.
rotin2.jpg
473.5K
فایل با کیفیت روتین دستشویی رفتن، دخترانه
#از_پوشک_گرفتن
#روتین_دستشویی_دختر
✅ کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
rotin1.jpg
503.6K
فایل با کیفیت روتین دستشویی رفتن،پسرانه
#از_پوشک_گرفتن
#روتین_دستشویی_پسر
✅ کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
به نام خدا
متن صوت نیازها ( ادامه قسمت شانزدهم )
➖ وقتی نیازها برطرف نمیشود، عدم تامین آن نیازها از یک طرف و از طرف دیگر با توجه به سبک زندگی مدرن ما اکثراً به سمت تامین ضد نیازها میرویم. این موضوع آسیبش بیشتر از تامین نشدن آن نیاز است. یعنی یک ضرر این است که مثلاً من نیاز استقلال فرزندم را در غذا خوردن، در لباس پوشیدن،( در هر سنی، هر استقلالی که میتواند داشته باشد ) به او نمیدهم، این خودش یک مسئله است، یک خطاست، یک نقصان هست، اینکه من می آیم برای اینکه به فرزندم در غذا خوردن استقلال ندهم با گوشی به او غذا میدهم، با تلویزیون به او غذا میدهم، و آسیبهایی که آن غذا خوردن در حالت مسخ شدگی با رسانه دارد، بدتر از عدم تامین نیاز استقلال است.
➖ مثلاً من اگر با فرزندم بازی نمیکنم، هم اینکه بازی و حرکت ندارد یک نقصان است و هم اینکه مثلاً من به جای اینکه نیازش را به بازی و حرکت تامین بکنم، می آیم بازی کامپیوتری و بازی موبایلی را در اختیارش میگذارم که از عدم حرکت آسیبش بدتر و بیشتر است. حالا اگر فقط از نوع آسیب گوشی و موبایل هم نگویم، مثلاً من سر فرزندم داد و بیداد کردم، شخصیتش را له کردم، عزت نفسش را از بین بردم، نیاز تعلق و دوست داشته شدنش را از بین بردم، به او گفتم من دیگر مامانت نیستم، دوستت ندارم، اینها را گفتم، ولی بعد عذاب وجدان سراغم آمده و دلم برایش میسوزد و میگویم که بیا برویم آن عروسکی که دوست داشتی، آن ماشینی که دوست داشتی را برایت بخرم، برای چی؟؟ برای اینکه به او ثابت کنم من خیلی دوستش دارم. پس ببینید این که ما از روش غلط استفاده میکنیم برای از بین بردن آسیب عدم تامین نیاز، خودش آسیب خیلی بزرگتری است.
چرا این کار را میکنیم؟؟
➖ چون به دنبال راه حلهای فوری هستیم. مثلاً اگر رابطه ام با فرزندم خراب شده اصلاح این رابطه از روش درست، زمان میبرد، ولی پایدار و ماندگار و عمیق است. ولی من صبر و حوصله ندارم، من دلم میخواهد زود این جبران بشود، نمیخواهم خیلی زمان بگذارم، نمیخواهم صبر و حوصله کنم، مثلاً فرزندم را شدیداً دعوا کردم، حالا عذاب وجدان گرفتم به جای اینکه بیایم این رابطه را ترمیم کنم، ممکن است، بسته به اینکه عمق فاجعه چقدر بوده، ممکن است یک هفته، دو هفته ،یک ماه، دو ماه، ۶ ماه طول بکشد،بستگی دارد که چه مدت زمان من راه خطا رامیرفتم، به جای اینکه بیایم اصلاح بکنم، چه کار میکنم؟؟
مثلاً شروع میکنم برای بچهام وسایل زیاد خریدن،
یا مثلاً من یک مادر شاغل هستم و میدانم که فرزندم به من احتیاج دارد و وقتی به خانه می آیم خیلی ناراحت هست، به جای اینکه برای او وقتی به خانه میرسم و خستگی من رفع شد، برای فرزندم وقت بازی اختصاصی بگذارم، باهم ارتباط درستی داشته باشیم، این کمبود را مثلاً با خرید هر روزه یک خوراکی، یک اسباب بازی، یک هدیه، که در بدو ورود به خانه در دستم باشد جبران میکنم.
➖ پس خیلی وقتها این کار انجام میشود، یک زمانهایی هم هست که تغییر سبک زندگی باعث شده که نیازهای اصلی تامین نشوند و به جای آن ضد نیازها تامین شوند.
➖ مثلاً سبک زندگی آپارتمان نشینی باعث شده که بچهها خیلی زیر ذره بین والدین باشند، یک روز با مادران گروه مادرانه های مشترک شیراز رفته بودیم یک دورهمی در یک باغ. حدود ۵۰ تا مادر نشسته بودیم و بچهها رفتند سمت دیگری در باغ و ما اصلاً آنها را نمیدیدیم. بچه ها بر اساس ردهبندی سنی خودشون با هم گروه گروه شده بودند.
بیش از ۷۰ الی ۸۰ کودک رفتند بازی و مادرها هم داشتند از دغدغه ها و نگرانی ها از من سوال میکردند، به مادرها گفتم الان ببینید، بچهها جلو چشم ما نیستند و ما آنها را نمی بینیم، اگر آنجا دارند حرف زشت میزنند، اگر آنجا دارند با هم دعوا میکنند، اگه نشستند با گل باغچه بازی میکنند، اگر دارند به هم چیزی پرتاب میکنند، ما آنها را نمیبینیم و با خیال راحت داریم اینجا صحبت میکنیم، ولی فکر کنید که اینها بیایند کنار ما و درست روی همین زیراندازی که ما نشستیم دعوا کنند و خاک بازی کنند و...، آن وقت ما چقدر تذکر میدهیم، دست در خاک و گل نکن، دعوا نکن، این حرف را نزن، زشت است، عیب است و....!!!!
➖ببینید خیلی خیلی بیش از حد بچهها زیر ذره بین ما قرار گرفتند، یکی از دلایلش سبک زندگی آپارتمان نشینی است که کودک جلو چشم پدر مادر است. بچهها کمتر در کوچه بازی مبکنند، با همسایهها بیرون میروند، اینها نیست و خانهها هم کوچک است. بچهها هم حتی در حیاط نیستند که دائم جلوی چشم والدین نباشند.
#متن_صوت_نیازها
#متن_صوت_شانزدهم_نیازها ( ادامه قسمت شانزدهم )
✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
یک مسئله دیگر هم که باز برمیگردد به سبک زندگی، کم شدن تعداد فرزندان است، که وقتی بچهها تعدادشان کم باشد، خیلی بیشتر زیر ذره بین والدین قرار می گیرند و خودشان هم بیشتر سمت والدین می آیند و تقاضای بازی با والدین را دارند، پس ببینید این موارد خیلی مهم است.
مثلاً یک روز ما رفته بودیم بیرون با یکی از دوستان ما داشتیم صحبت میکردیم. در آن پارکی که ما نشسته بودیم یک تپه ی شن و ماسه ای بود که برای کار ساختمانی خالی کرده بودند. پسر من مدام از این تپه شن بالا میرفت و با کفشش میزد زیر این شن ها و خاک به پا میکرد. مدام این شن ها را می ریخت و حدود یک ساعت این کار را انجام میداد، ما داشتیم صحبت می کردیم. من همان جا به دوستم گفتم وقتی بدون اینکه به او بگویی این بازی را انجام بده، بدون اینکه جایزهای در کار باشد، بدون اینکه دوستی در کنار او باشد، خودش دارد این بازی را انجام میدهد، پس یعنی این بازی نیازش است، یعنی این بازی به او لذت و آرامش میدهد. الان اگر در خانه بود چه کار میکرد؟ یک لگد میزد زیر بشقاب، یک لگد میزد زیر ظرف میوه، یک لگد زیر لیوان آب، و چالشهای فراوان بوجود می آمد. پس خیلی از این مشکلاتی هم که ایجاد میشود ناشی از این است که آن نیازی که تامین نشده به جایش ضد آن نیاز دارد تامین میشود.
امیدوارم که این صوت های نیازها برای شما مفید واقع بشود و من را هم از دعای خیرتان فراموش نکنید. تجربیات خود را هم در مورد صوتهای نیازها با من در میان بگذارید.
#متن_صوت_نیازها
#متن_صوت_شانزدهم_نیازها ( ادامه قسمت شانزدهم )
✅ نشر با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
برترین اعمال آن است که خود را به زحمت برای انجام دادن آن وادار سازی
( حکمت ۲۴۹، اجبار نفس بر انجام کار خیر)
#به_وقت_اذان_صبح
#نهج_البلاغه
به نام خدا، سلام .با شروع ماه شهریور و نزدیک شدن به فصل شروع مدرسه ، مطالب #شروع_مدرسه را به تدریج در کانال تکرار میکنم و ان شاءالله بعد از پایان مطالب سالهای گذشته، مطالب جدید را ادامه می دهم 😉👌
به نام خدا
تکالیف مدرسه ( قسمت اول)
1⃣ مهمترین نکته این است که شما مامان هستید نه معلم، نه ناظم. انجام تکالیف کودک نباید شما را از جایگاه اصلی شما که مادری کردن و مامان بودن هست دور کند.
2⃣ انجام تکالیف در حیطه مسئولیت خود کودک است. شما فقط زمانی تکالیف کودک را مورد بررسی قرار دهید که کودک از شما بخواهد. ( دفترت را بیار ببینم چطوری نوشتی!! چرا اشتباه نوشتی!!❌❌)
3⃣ تکالیف را ابزاری برای تنبیه و تشویق و باج دادن قرار ندهید:
➖اگر مشقت را ننویسی تلویزیون ممنوع❌
➖اگر ننویسی از پارک رفتن خبری نیست❌
➖مشقت را بنویسی برات بستنی میخرم و ...❌
4⃣ خیلی در مورد مسائل جزئی تکالیف حساس نباشید، ( بزرگ نوشتی، کثیف نوشتی، چرا با عجله نوشتی❌) اما به صورت کلی پیامهایی را به کودک بدهید که بداند مسئولیت انجام تکالیف با هر کیفیتی با خود اوست: مسئولیت انجام تکالیف مدرسه با خودت است، میدونم که با تلاش و تمرین به خوبی از پس انجامش برمیای.
5⃣ این نکته مهم را فراموش نکنید که ارزش اصلی تکالیف در منزل، تجربه ی مستقل کار کردن و مسئولیت پذیری کودک است تا آموزش، این فرصت را از بین نبرید. مسئولیت دادن به کودکان در کارهای خانه در سالهای قبل از مدرسه تأثیر بسزایی در پذیرش مسئولیت انجام تکالیف مدرسه توسط کودک دارد.
6⃣ هر چقدر هم آموزش و تحصیل کودک اهمیت داشته باشد، استقلال، شخصیت، اعتماد به نفس و عزت نفس کودک اهمیت بالاتری دارند. اتفاقا یکی از خطرناک ترین افراد در جامعه، تحصیل کرده های وابسته و بدون عزت نفس هستند. مراقب باشیم برای انجام تکالیف شخصیت کودک را له نکنیم:
➖ تنبل، خنگ، بدرد نخور، هیچی نمیشی و...❌❌
7⃣ کمک والدین باید به طور غیرمستقیم باشد نه مستقیم. مثلا زمانی که کودک میخواهد تکالیفش را بنویسد، به جای دخالت مستقیم در انجام تکالیف شرایط را برای تمرکز و دقت کودک بر تکالیف فراهم کنیم، مثلا طبیعی است که روشن بودن تلویزیون میتواند باعث عدم تمرکز و عجله کودک در انجام تکالیف شود. یا اینکه شرایط را طوری فراهم کنید که کودک قبل از خسته شدن و خواب آلودگی تکالیف را انجام دهد. یا مثلا وسط مشق نوشتم تمرکز کودک را بهم نزنیم و او را صدا نکنیم.
8⃣ به کودک اختیار دهید که خودش انتخاب کندکه چه زمانی برای انجام تکالیف تمایل بیشتری دارد، بعد از بازی، بعد از نهار و...
9⃣ برای انجام تکالیف، کودک را به صفات اخلاقی رذیله مثل حسادت، دشمنی، دروغ و... سوق ندهید.
➖خواهرت مشقش را نوشته میبرمش پارک ولی تو را نمیبرم❌
➖معلمت گفت تو توی کلاس از همه بدخط تر هستی.❌
➖چقدر کم گرفتی، نمره بقیه چند شد؟❌ ( کودک مجبور میشود دروغ بگوید.)
0⃣1⃣ مسئولیت نگهداری از وسایل مدرسه را به خود کودک بسپارید. ( برای مثال من خودم از چند هفته قبل یک طبقه از کتابخانه خودم را برای پسرجان خالی کردم که وسایل مدرسه را در اتاق خودشون نگذاره به خاطر برادرش، این کمد قفل داره. به پسر بزرگم گفتم اینجا را خالی کردم برای وسایل مدرسه شما که از دست برادرت هم در امان باشه😉 ولی بعد از این دیگه هم دخالتی ندارم و مسئولیت با خودت هست.)
#تکالیف_مدرسه #شروع_مدرسه
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak
1⃣1⃣ اگر کودک با ما درد و دل کرد او را مورد سرزنش و شماتت قرار ندهیم:
➖یادم نمیاد مشقم چی بود؟
🧕: بس که حواس پرتی، حواست کجا بود؟!❌
➖این قسمت را یاد نگرفتم!
🧕: مگه خنگی! حتما داشتی چرت میزدی ❌❌
➖یادم نمیاد مشقم چی بود؟
🧕: میفهمم، این خیلی اذیت کننده هست که آدم یادش نیاد مشقش چی بوده می فهمم الان چقدر ناراحتی ✅
2⃣1⃣ در حضور کودک معلم و مدرسه را مورد انتقاد قرار ندهید. این موضوع روی دلسرد شدن کودک و کم کاری در انجام تکالیف تاثیر دارد.
3⃣1⃣ نسبت به تواناییها و مهارتهای فرزند خود واقع بین باشید. مثلا اگر کودک ما تا قبل از ورود به مدرسه، بیش از حد در معرض تلویزیون و رسانه های دیداری بوده نمی توان از این کودک انتظار دقت و تمرکز کافی داشت. پس طبیعتا این کودک در دیکته نوشتن دچار مشکل خواهد بود و فشار زیاد کار را بدتر خواهد کرد. اگر کودک ما تا قبل از ورود به مدرسه ماهیچه های ظریف دستانش تقویت نشده( با فعالیتهایی مثل دستورزی، قیچی کردن و...) این کودک با کمی مداد دست گرفتن خسته می شود و نمی توان به او فشار اورد. اگر کودک ما در شش سال اول زندگی، به میزان لازم فعالیتهای حرکتی نداشته ادراک او ضعیف است پس در درس ریاضی مشکل خواهد داشت. اگر به هر دلیل مهارتهای یادگیری کودک در شش سال اول تقویت نشده، این نقص را نمیتوان با تحمیل فشار بر کودک در انجام تکالیف جبران کرد.👌
4⃣1⃣ از عصبانی شدن در مورد تکالیف کودک پرهیز کنید:
پدرم دراومد از بس بهت گفتم مشقت را بنویس، خستم کردی. ❌❌
این عصبانیت ها، نه تنها فایده ای ندارند، اوضاع را خراب تر و بدتر می کنند. تنها نتیجه این عصبانیت ها تخریب رابطه والدفرزندی و کشمکش های بی نتیجه خواهد بود.
5⃣1⃣ هر کودکی برای اینکه رشد کند و به بلوغ فکری برسد، نیاز دارد که حس کند مستقل است، وقتی والدین با حساسیت بی جا خودشان را درگیر مسائل کودک در مدرسه می کنند، کودک این دخالت را دخالت در استقلال خود می بیند. این میل به استقلال آنقدر شدید است که ممکن است حتی کودک را به سمت بی اعتنایی به فشار و تنبیه والدین سوق دهد، اما برای حفظ استقلال خود حاضر به انجام تکالیف تحت فشار والدین نباشد. کودک در ذهن خود می گوید: شما می توانید من را از دیدن تلویزیون یا بازی محروم کنید ولی نمی توانید من را مجبور کنید مشقم را بنویسم.
#تکالیف_مدرسه #شروع_مدرسه
✅ نشر فقط با نام و لینک کانال مادرانه های مشترک👈
@madaranehayemoshtarak