مداحی.mp3
10.31M
🏴 روضه حضرت صدیقه طاهره "سلام الله علیها"
🎙آقای جواد برزگر
📆 شنبه ۲ دی ۱۴۰۲
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
💠 دلائل تسنّن حافظ شیرازی
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● یکی از ادله تسنّن حافظ شیرازی، مدح قاضی فالی [ قاضی القضات اهل سنّت در شیراز] است. حافظ میگوید که قوام شرع به چند نفر است، یکی از آنان همین مجدالدین اسماعیل فالی است.
●علاوه بر اینکه در دوره حافظ، شیراز مرکز اهل سنّت بود، شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنّی بودن یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است.
●بعضی افراد اشعاری از دیوان حافظ را دلیل بر تشیع وی میدانند؛ در حالی که این ابیات در نسخههای کهن موجود نیست و به مرور افزوده شده است.
قزوینی درباره این بیت: «ای دل غلام شاه جهان باش و شاد باش» میگوید: اگر این ابیات از حافظ باشد، مسلماً شیعه است و تعبیری دارد که شاید همین منشأ نجات قزوینی بشود و نقاط ضعفش را بپوشاند. وی مینویسد: «ما برای نجات اخروی حافظ آرزو میکنیم که این شعر از او باشد»، البته قزوینی در ادامه میگوید: «اگر این ابیات از حافظ باشد، در حالی که ثابت نیست؛ چون در نسخههای قدیمی حافظ این بیتها نیست».
قزوینی خبره این فن است و نسخههای مختلف دیوان حافظ را دیده و معتقد است در نسخههای بعدی این بیت و ابیات دیگر افزوده شده است و تاریخ اضافات را ذکر میکند. وی بر دیوان حافظ مقدمه مفصلی نگاشته است.
📚 جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۳۰۰
@madras_emb
✳️ نشست علمی
📋 موضوع: در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول
💠 ارائه توسط آیت الله سیّدمحمدجواد شبیری «دامت برکاته»
📆 زمان: چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲
⏰ساعت: ۱۰ صبح
📍مکان: بلوار معلم کوچه ۲۱؛ ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
🌹 السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع، السَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا زَوْجَةَ أَمِيرِ المُؤْمِنِينَ
🏴 روضه و توسل به حضرت ام البنین "سلاماللهعلیها"
▪️با مرثیه سرایی: آقای سید حسن میریزدی
📆 چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس یک (حسنیّه حضرت امالائمه علیهاالسلام)
@madras_emb
مداحی.mp3
16.38M
🏴 روضه حضرت ام البنین "سلاماللهعلیها"
🎙مرثیه سرایی آقای سیدحسن #میریزدی
📆 چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲
🔺 مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
🔆 فرصت عمر
حضرت امير المؤمنين عليهالسّلام:
اَلْأَيَّامُ صَحَائِفُ آجَالِكُمْ فَخَلِّدُوهَا أَحْسَنَ أَعْمَالِكُم.
روزها، نامههاى عمر شما است، پس آن را با بهترین اعمال خود، جاویدان کنید.
📚غررالحکم؛ ج۱؛ ص۲۰۸
@madras_emb
بِسْمِ الله الرَّحْمَٰن الرَّحيمِ
📣 اسامی ممتازین حضور و غیاب در آذر ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲
🔹پایه ۷
1. آقای محمدرضا علوی نسب
2. آقای احمد رحمتی
3. آقای کابلی
4. آقای محمدصادق حسین زاده
5. آقای امیر جعفری
6. آقای علی اکبر حاج فتحعلی
7. آقای سیدمحمدجواد رحمانی
8. آقای مهدی شیاسی
9. آقای سیدحسین موسوی
10. آقای سیداحمد موسوی اطهر
11. آقای سیدمحمدحسن موسوی
12. آقای محمد صادق عطا آقایی
13. آقای محمد عبدی
14. آقای علی زواره
15. آقای سیدعلی حسینی فر
16. آقای محمدهادی بهمئی
17. آقای امیرعلی فضیلی نژاد
18. آقای علیپور
19. آقای حامد بلالی
20. اقای محمدعرفان جابری
21. آقای محمدحسن عمادی
🔹پایه ۸
1. آقای محمد نبی نژاد
2. آقای سیدحسین احمدی
3. آقای محسن خلیق آرانی
4. آقای علیرضا رحیم پور
5. آقای سیدعلی سجادی
6. آقای محمدحسین توکلی
7. آقای سیدمحمدتقی حسینی
8. آقای علی برهانی
9. آقای حسن عباسی
10. آقای محمدیاسین بخشی
11. آقای سیدمحسن شاهمیری
🔹پایه ۹
1. آقای مهدی باقری
2. آقای سیدعلی ابطحی
3. آقای علیرضا بارانی
🔹پایه ۱۰
1. آقای محمد مهدی پورحیدری
2. آقای هاشم نجفی اردبیلی
3. آقای محمدعلی ابن الدین حمیدی
4. آقای سیدمهدی طباطبایی
5. آقای میثاق احمدی نژاد
6. آقای حسن نوری کاشی
7. آقای محمد علی اصلانی
8. آقای سیدمحمدصادق فاطمی
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🔆 ولادت حضرت عیسی "علی نبینا و آله و علیه السلام"
«۱۲»-یب، تهذیب الأحکام بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنِ الْبَزَنْطِیِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ کَثِیرٍ النَّوَّاءِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: یَوْمُ عَاشُورَاءَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی وُلِدَ فِیهِ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام [۳] .
«۱۳»-یه، من لا یحضره الفقیه ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی وَ ابْنِ هَاشِمٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: لَیْلَةُ خَمْسٍ وَ عِشْرِینَ مِنْ ذِی الْقَعْدَةِ وُلِدَ فِیهَا إِبْرَاهِیمُ علیه السلام وَ وُلِدَ فِیهَا عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ علیه السلام الْخَبَرَ [۴] .
[کلام مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه]
بیان: لعل الخبر الأول الدال علی کون ولادته فی یوم عاشوراء محمول علی التقیة کما یشهد به بعض الأخبار [۱] و کذا الأخبار المختلفة الواردة فی زمان الحمل و موضع الولادة لعل بعضها محمولة علی التقیة لاشتهارها بین المخالفین و الله یعلم.
---------—————
[۳]: التهذیب ۱: ۴۳۷.
[۴]: من لا یحضره الفقیه: ۱۷۲. الموجود فی المطبوع و روی عن الحسن بن علیّ الوشاء، و لم یذکر بقیة الاسناد.
[۱]: مع أنّه ضعیف بکثیر النواء.
📚بحار الأنوار؛ ج۱۴؛ ص۲۱۵
@madras_emb
🔆 ترک همنشینی با کسی که در اعتقادات منحرف است
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْجَعْفَرِيِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام يَقُولُ مَا لِي رَأَيْتُكَ عِنْدَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَعْقُوبَ فَقَالَ إِنَّهُ خَالِي فَقَالَ إِنَّهُ يَقُولُ فِي اللَّهِ قَوْلًا عَظِيماً يَصِفُ اللَّهَ وَ لَا يُوصَفُ فَإِمَّا جَلَسْتَ مَعَهُ وَ تَرَكْتَنَا وَ إِمَّا جَلَسْتَ مَعَنَا وَ تَرَكْتَهُ فَقُلْتُ هُوَ يَقُولُ مَا شَاءَ أَيُّ شَيْءٍ عَلَيَّ مِنْهُ إِذَا لَمْ أَقُلْ مَا يَقُولُ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام أَ مَا تَخَافُ أَنْ تَنْزِلَ بِهِ نَقِمَةٌ فَتُصِيبَكُمْ جَمِيعاً أَ مَا عَلِمْتَ بِالَّذِي كَانَ مِنْ أَصْحَابِ مُوسَى علیه السلام وَ كَانَ أَبُوهُ مِنْ أَصْحَابِ فِرْعَوْنَ فَلَمَّا لَحِقَتْ خَيْلُ فِرْعَوْنَ مُوسَى تَخَلَّفَ عَنْهُ لِيَعِظَ أَبَاهُ فَيُلْحِقَهُ بِمُوسَى فَمَضَى أَبُوهُ وَ هُوَ يُرَاغِمُهُ حَتَّى بَلَغَا طَرَفاً مِنَ الْبَحْرِ فَغَرِقَا جَمِيعاً فَأَتَى مُوسَى علیه السلام الْخَبَرُ فَقَالَ هُوَ فِي رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَكِنَّ النَّقِمَةَ إِذَا نَزَلَتْ لَمْ يَكُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ الْمُذْنِبَ دِفَاعٌ.
📚 الكافي؛ ج۲؛ ص۳۷۴ (بَابُ مُجَالَسَةِ أَهْلِ الْمَعَاصِي)
جعفرى گويد: حضرت ابو الحسن عليهالسلام به من فرمودند: چرا مينگرم كه تو نزد عبد الرحمن بن يعقوب هستى، (جعفرى) عرض كرد: او دائى من است؟
حضرت فرمودند: او درباره خدا سخن ناهموارى گويد؟ خدا را (بصورت اجسام و اوصاف آن) وصف كند؟ پس يا با او همنشين شو و ما را واگذارد يا با ما بنشين و او را ترك كن.
عرض كردم: او هر چه ميخواهد بگويد بمن چه زيانى دارد وقتى كه من نگويم آنچه را كه او گويد؟
ابو الحسن عليه السلام فرمودند: آيا نمى ترسى از اينكه به او عذابى نازل گردد و هر دوى شما را فرا گيرد؟ آيا ندانى (داستان) آن كس را كه خود از ياران موسى عليه السلام بود و پدرش از ياران فرعون، پس هنگامى كه لشكر فرعون (در كنار دريا) به موسى (و يارانش) رسيد، (آن پسر) از موسى جدا شد كه پدرش را پند دهد و به موسى (و يارانش) ملحق سازد، و پدرش براه خود (در لشكر فرعون) ميرفت و اين جوان با او (در باره مذهبش) ستيزه ميكرد، تا اينكه هر دو بكنارى از دريا رسيدند و (همين كه لشكر فرعون غرق شدند) آن دو نيز با هم غرق شدند، خبر بموسى عليه السلام رسيد، فرمود: او در رحمت خدا است ولى چون عذاب نازل گردد از آنكه نزديك گنهكار است دفاعى نشود.
#حدیث
@madras_emb
14.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📘 #تازه_های_نشر
کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» به چاپ دوم رسید
📹 اهداف و ویژگی های این کتاب را در کلیپ ببینید👆
❖مراکز پخش:🔻
✔️ انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام:
09206178209
09307444599
✔️فروشگاه کتاب ما (قم. بلوار معلم. مجتمع ناشران. همکف. پلاک 11):
02537842443
09205382262
@mfeqhi
#کتاب_استناد
💢 توحید مختلِفات
● در اسناد روایات، گاه از یک راوی، با عناوینِ گوناگون یاد شده است؛ بدین گونه که گاه، نام راوی و نام پدرش به کار رفته و گاه، کنیه و گاهی نیز، لقب او به کار رفته است.
●برای نمونه، در کتاب کافی، از احمد بن ادریس گاه با عنوان ابو علی اشعری یاد میشود و از سکونی هم، گاه با عنوان اسماعیل بن ابی زیاد و گاه با عنوان شعیری نام برده میشود؛ چنان که از ابن ابی عمیر گاه با عنوان محمد بن ابی عمیر و گاه با عنوان محمد بن زیاد یاد دیگر عناوین یاد می شود.
●این شیوه نام بردن سبب پیدایش عناوین گوناگونی در طریق ها شده که مراد از همه آنها یک راوی است؛ از این رو؛ بحث «توحید مختلِفات» و بررسی اتّحاد عناوین مختلف، مطرح می شود؛ بحثی که در علم رجال اهمیّت دارد، به ویژه هنگامی که تنها یکی از عناوین، در کتاب های رجالی توثیق شده باشد.
📚 استناد، ص۳۱۱
#رجال
@madras_emb
✨ جشن عید نورانی سالروز ولادت حضرت صدیقۀ کبری "سلام الله علیها"
▫️سخنران: آیت الله حاج شیخ محمد قائینی
▫️مدیحهسرایی: حاج علی اصغر انصاریان
📆 چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲:۳۰
🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، مدرس ۸ (فاطمیه حضرت صاحب الامر علیهالسلام)
@madras_emb