🗓تقویم شیعه؛
☑️ ۳ رمضان المبارک (۴۱۳.ق) سالروز وفات شیخ مفید رحمةاللهعلیه
● قال السيد القاضي نور الله الشوشتري في مجالس المؤمنين ما معناه أنه وجد هذه الأبيات بخط صاحب الأمر عجلاللهفرجهالشریف مكتوبا على قبر الشيخ المفيد رحمهالله.
لا صوت الناعي بفقدك انه
يوم على آل الرسول عظيم
ان كنت قد غيبت في جدث الثرى
فالعدل و التوحيد فيك مقيم
و القائم المهديّ يفرح كلما
تليت عليك من الدروس علوم
بحار الأنوار؛ ج۵۳؛ ص۲۵۵
ای کاش خبردهنده مرگ، خبر فقدان تو را نیاوَرَد که مردن تو روزی است که برای آل محمد مصیبت بزرگی است.
اگر چه تو در میان خاک قبر پنهان شدی. علو و دانش خداپرستی در تو اقامت گزیده است.
قائم المهدی خوشحال میشد هرگاه تو از انواع علوم تدریس میکردی.
● قال الشيخ أبو جعفر الطوسي: و كان يوم وفاته يوما لم ير أعظم منه من كثرة الناس للصلاة عليه و كثرة البكاء من المخالف و الموافق. الفهرست؛ ص۱۸۶
@madras_emb
💠 خارِ چشمِ دشمن
🔹شیخ مفید محمد بن محمد بن النعمان عُکبَری بغدادی زادۀ ۳۳۶/ ۳۳۸، در تاریخ دوم یا سوم ماه مبارک رمضان سال ۴۱۳ دیده از این جهان فرو بست.
● خطیب بغدادی در شرح حال عبيد الله بن عبد الله بن الحسين أبو القاسم الخَفّاف معروف به ابن النقيب [د. ۴۱۵] مینویسد:
بلغني أنه جلس للتهنئة لما مات ابن المعلِّم شيخ الرافضة وقال: ما أبالي أي وقت متُّ بعد أن شاهدتُ موتَ ابن المعلِّم. تاریخ بغداد: ۱۲/ ۱۱۶
به من خبر رسیده که او پس از مرگ ابن المعلم بزرگ رافضه، برای تبریک و تهنیت مجلسی ترتیب داد و گفت: بعد از آنکه مرگ ابن المعلم را درک کردم، دیگر اهمیت نمیدهم چه زمانی مرگ به سراغم آید.
● خطیب بغدادی خود در یادکرد از شیخ مفید مینویسد:
شيخ الرافضة، والمتكلم على مذاهبهم. صنف كتبا كثيرة في ضلالاتهم والذب عن اعتقاداتهم ومقالاتهم، والطعن على السلف الماضين من الصحابة والتابعين، وعامة الفقهاء المجتهدين، وكان أحد أئمة الضلال. هلك به خلق كثير من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه ومات في يوم الخميس ثاني شهر رمضان من سنة ثلاث عشرة وأربع مائة. تاریخ بغداد: ۴/ ۳۷۴
یکی از پیشوایان گمراهی بود. مردمان بسیاری توسط او به گمراهی افتادند تا آنکه خداوند مسلمانان را از او رهایی بخشید.
● جالب است كه شادمانی از درگذشت شیخ مفید و ابراز آن با این عبارت «أراح الله منه: خدا [مسلمانان را] از او رهایی بخشید» در سخن بسیاری آمده است!
العبر فی خبر من غبر : ۲/ ۲۲۵
مرآة الجنان و عبرةالیقظان: ۳/ ۲۲
شذرات الذهب: ۵/ ۷۲
🔗مقتطفات تراثیة
@madras_emb
🌾 معروف است، اگر کسی برای شیخ خضر شلّال فاتحه بخواند، پلو نصیبش میشود.
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● مرحوم شیخ آقا بزرگ ظاهراً در شرح حال شیخ خضر شلّال - که معاصر صاحب جواهر بوده است - در کتاب «اعلام الشیعه» در جزء «الکرام البررة» نوشته است از آقای شریعت - که استاد آقای شیخ آقا بزرگ بوده - شنیدم که میفرموده است:
● من اوایل طلبگی از نظر کتاب در مضیقه بودم و کتابهای مورد احتیاجم را گاهی از استادم شیخ محمد حسین کاظمینی یا کاظمی که ساکن نجف بود - همان که شیخ عباس اسمش را در قضیه حاج علی بغدادی در «مفاتیح» نقل کرده است - عاریه میگرفتم و بعد از استفاده آن را برمیگرداندم.
● یک وقت به کتاب «قواعد» علامه احتیاج پیدا کردم، با خود گفتم: بروم و از استادم بگیرم و استفاده کنم و بعد رد کنم. آمدم، به قبر شیخ خضر شلّال رسیدم. در آن وقت قبرش داخل نجف بود. معروف بود که اگر کسی برایش فاتحه بخواند، پلو نصیبش میشود.
● قبرش در قسمت بازار قبله بود. گفت آنجا که رسیدم، یک دفعه متوجه شدم که الآن وقت گرمای هواست و الآن استاد خواب است و اگر بخواهم در این وقت بعداز ظهر به خانهاش بروم، سبب ایذای او میشوم. لذا گفتم که مقداری برای شیخ خضر قرآن بخوانم، تا وقتش فرارسد و بروم.
● «یس» یا سوره دیگری خواندم و به منزل شیخ محمد حسین رفتم. در زدم، ولی جوابی نشنیدم. مدتی صبر کردم. دوباره در زدم. حاج شیخ محمد حسین خودش در را باز کرد و کتاب «قواعد» علامه را به من تسلیم کرد و گفت: من خواب بودم؛ در خواب شیخ خضر شلّال به من گفت: فلان کس به کتاب «قواعد» علامه احتیاج دارد و من مرتبه اولی که در زدی، رفتم سراغ پیدا کردن کتاب «قواعد» و علت اینکه قدری طول کشید، آن است که میگشتم کتاب را پیدا کنم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۱؛ ص۴۹۳
@madras_emb
رُؤیةُ الهِلال بالعِین المسلَّحة.pdf
254.4K
📄 نوشتاری پیرامون عدم کفایت چشم مسلّح در ثبوت هلال
@madras_emb
🕯 دعایی صحیح السند برای هر شب از ماه مبارک رمضان
مرحوم کلینی در کافی با سند صحیح از محمّد بن عطیه از وجود مبارک امام صادق صلواتاللّهعلیه نقل میکند: در دعا در ماه رمضان در هر شب میگویی:
«اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، وَ أَنْ تَجْعَلَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي، وَ أَنْ تُوَسِّعَ عَلَيَّ فِي رِزْقِي، وَ أَنْ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ، وَ لَا تَسْتَبْدِلَ بِي غَيْرِي».
شیخ طوسی نیز در تهذیب با سند صحیح، مشابه همین روایت را با کمی اختصار، به نقل از کتاب ابن ابی عمیر نقل میکند.
📚 الکافی: ج۴، ص۱۶۱؛ التهذیب: ج۳، ص۱۰۲.
🔗زبدة الفوائد
@madras_emb
🗓تقویم شیعه؛
● ششم ماه رمضان سالروز تحمیل ولایتعهدی و ضرب سکهٔ به نام مبارک حضرت رضا علیهالسلام (۲۰۱.ق)
● ريّان بن صلت گوید:
بر حضرت رضا علیهالسلام وارد شدم و عرضه داشتم یا ابن رسول اللَّه مردم می گویند: شما با کمال زهد به دنیا و پارسائى که اظهار میدارید با این حال ولایتعهدى مأمون را پذیرفته اید؟! حضرت فرمودند:
«قَدْ عَلِمَ اللَّهُ كَرَاهَتِي لِذَلِكَ فَلَمَّا خُيِّرْتُ بَيْنَ قَبُولِ ذَلِكَ وَ بَيْنَ الْقَتْلِ اخْتَرْتُ الْقَبُولَ عَلَى الْقَتْلِ»
خدا خود میداند که من تا چه حدّ این کار را نمىپسندیدم، ولى وقتى که امر دائر شد میان قبول این امر و کشته شدن، آن را بر قتل نفس برگزیدم.
واى بر ایشان! آیا نمیدانند که یوسف پیامبر بود و چون ضرورت اقتضا کرد به «پادشاه» مصر گفت: اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ،
مرا هم ضرورت و ناچارى با کمال اکراه و نارضایتی بدین کار کشید و پس از اینکه مشرف بر هلاک بودم آن را به اکراه پذیرفتم؟ و در این امر داخل نگشتم مگر مانند کسى که از آن خارج شده باشد، و شکایت را به خدا میبرم و از او یارى میجویم.
📚عیون اخبار الرضا علیهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۳۹
@madras_emb
💡تذکری پیرامون اخذ از کتب لغت
❖ آیتالله سیدباقر موسوی درچهای:
● یکی از مسائلی که در اخذ از کتب لغت باید مورد توجه قرار گیرد این است که لغویون در بسیاری از موارد از کتب قبل خود اخذ کردهاند و فحص جدیدی انجام ندادهاند و کتب لغویون قبلی را تلخیص کردهاند.
فلذا ازدیاد و جمع کلام لغویها به درد نمیخورد.
● لغویون عامه برای اینکه مثلا لفظ مولا را مجمل کنند یا مشتبه کنند و یا برای تصحیح عقیده خود، از ابتدا برنامه داشتهاند؛ مثلا ده معنا برای کلمه مولا بیان میکند تا معنای آنرا مشتبه کند.
بسیار در لغت، مخصوصا در کتابهای معارفی که برای آنها مشکل پیدا میکنند، کار کرده و برنامه داشتهاند.
● خیانت به مذهب منحصر در جعل حدیث و منع نقل روایت و از بین بردن آنها نبوده، بلکه در خود لغت اینها از همان ابتدای غصب خلافت کار کردهاند.
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
🌼 حُسن خلق در ماه مبارک
... أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَام ....
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۱؛ ص۲۹۶
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
هر كس اخلاقش را در اين ماه نيكو کند، در آن روز كه گامها بر صراط مىلغزند، براى او وسيلۀ عبور از صراط خواهد بود.
@madras_emb
درچه ای 4.mp3
1.16M
💡سخنران باید قبل از منبر رفتن مبنای خود را در باب حجیت خبر واحد در فروع و اصول مشخص کرده باشد.
❖ آیتالله سیدباقر موسوی درچهای:
● اگر از بعض اهل منبر بپرسیم مبنای شما (یا مبنای مرجع شما) در حجیت خبر واحد در فروع و اصول چیست؟ نمیتواند پاسخ دهد. چنین شخصی چطور برای مردم منبر میرود؟!
● یکی از عللی که مردم در سابق از قوت اعتقادی برخوردار بودند، بخاطر منبرهای خیلی قوی بوده.
گاهی مراجع میگویند فلان مساله مهم را از فلان منبری شنیدیم.
● آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی مطلبی را نقل میفرمود و تحسین هم میکردند که: مرحوم آقای آیتی بالای منبر این مساله رو مطرح کردند که در روز قیامت بالاخره از مردم سوال میشود یا خیر؟
خداوند در یک جای قرآن میفرمایند: «لا يُسئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ المُجرِمُونَ» و در آیه دیگر آمده است: «قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ». یک آیه میفرماید سوال میشود و آیه دیگر میفرماید سوال نمیشود.
آقای آیتی مطرح کردند که دو نوع سوال داریم، سوال «ما فعلتَ؟» و سوال «لما فعلتَ»، و خیلی این دو فرق میکند.
یک وقت میگویند چه کردی؟ که اوضاعش را بدانند و یک موقع از ظاهرش مشخص که چه کرده، اینجا سوال میکنند که چرا اینچنین کردی.
«قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» سوال از چرایی است، و سوال در «لا يُسئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ المُجرِمُونَ» برای علم است.
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
موسوی 8.mp3
2.14M
#علم_امام
❌ بخاطر فرار از غلو در دام تقصیر نیفتیم
❓پاسخ به اشکالی پیرامون علم امام
❖ حجت الاسلام و المسلمین موسوی:
خداوند قبل از نزول قرآن، علم به آیات آنرا داشته است. آیا میتواند علم به آیات را قبل از نزول به بشر بدهد؟
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
#امالمومنین
🕯عظمت یعنی آرامش برای هدف آفرینش
ذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ يَسَارٍ أَنَ خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ وَ أَبَا طَالِبٍ مَاتَا فِي عَامٍ وَاحِدٍ وَ تَتَابَعَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ الْمَصَائِبُ بِهَلَاكِ خَدِيجَةَ وَ أَبِي طَالِبٍ وَ كَانَتْ لَهُ وَزِيرَةَ صِدْقٍ عَلَى الْإِسْلَامِ وَ كَانَ يَسْكُنُ إِلَيْهَا.
📚إعلام الورى بأعلام الهدى؛ ص۵۳
خديجه وزیر و دستيارى راستين براى اسلام بود و رسول خدا صلىاللهعليهوآله به وجود او آرامش مىيافت.
@madras_emb
#احکام
🧑🦯متکدیان خیابانی
پرداخت صدقه یا سایر وجوه مالی به کسی که تکدیگری میکند ولی احتمال داده نمیشود که از اضطرار و ناچاری به چنین کاری دست زده باشد، جایز نیست (حتی اگر فقیر بودن وی محرز باشد).
📚احکام کاربردی؛ ص۱۵۰
@madras_emb