🕯 دعایی صحیح السند برای هر شب از ماه مبارک رمضان
مرحوم کلینی در کافی با سند صحیح از محمّد بن عطیه از وجود مبارک امام صادق صلواتاللّهعلیه نقل میکند: در دعا در ماه رمضان در هر شب میگویی:
«اللّٰهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تَكْتُبَنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمُكَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئَاتُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمْ، وَ أَنْ تَجْعَلَ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِي الْأَمْرِ الْحَكِيمِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِي لا يُرَدُّ وَ لا يُبَدَّلُ، أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي، وَ أَنْ تُوَسِّعَ عَلَيَّ فِي رِزْقِي، وَ أَنْ تَجْعَلَنِي مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ، وَ لَا تَسْتَبْدِلَ بِي غَيْرِي».
شیخ طوسی نیز در تهذیب با سند صحیح، مشابه همین روایت را با کمی اختصار، به نقل از کتاب ابن ابی عمیر نقل میکند.
📚 الکافی: ج۴، ص۱۶۱؛ التهذیب: ج۳، ص۱۰۲.
🔗زبدة الفوائد
@madras_emb
🗓تقویم شیعه؛
● ششم ماه رمضان سالروز تحمیل ولایتعهدی و ضرب سکهٔ به نام مبارک حضرت رضا علیهالسلام (۲۰۱.ق)
● ريّان بن صلت گوید:
بر حضرت رضا علیهالسلام وارد شدم و عرضه داشتم یا ابن رسول اللَّه مردم می گویند: شما با کمال زهد به دنیا و پارسائى که اظهار میدارید با این حال ولایتعهدى مأمون را پذیرفته اید؟! حضرت فرمودند:
«قَدْ عَلِمَ اللَّهُ كَرَاهَتِي لِذَلِكَ فَلَمَّا خُيِّرْتُ بَيْنَ قَبُولِ ذَلِكَ وَ بَيْنَ الْقَتْلِ اخْتَرْتُ الْقَبُولَ عَلَى الْقَتْلِ»
خدا خود میداند که من تا چه حدّ این کار را نمىپسندیدم، ولى وقتى که امر دائر شد میان قبول این امر و کشته شدن، آن را بر قتل نفس برگزیدم.
واى بر ایشان! آیا نمیدانند که یوسف پیامبر بود و چون ضرورت اقتضا کرد به «پادشاه» مصر گفت: اجْعَلْنِي عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ،
مرا هم ضرورت و ناچارى با کمال اکراه و نارضایتی بدین کار کشید و پس از اینکه مشرف بر هلاک بودم آن را به اکراه پذیرفتم؟ و در این امر داخل نگشتم مگر مانند کسى که از آن خارج شده باشد، و شکایت را به خدا میبرم و از او یارى میجویم.
📚عیون اخبار الرضا علیهالسلام؛ ج۲؛ ص۱۳۹
@madras_emb
💡تذکری پیرامون اخذ از کتب لغت
❖ آیتالله سیدباقر موسوی درچهای:
● یکی از مسائلی که در اخذ از کتب لغت باید مورد توجه قرار گیرد این است که لغویون در بسیاری از موارد از کتب قبل خود اخذ کردهاند و فحص جدیدی انجام ندادهاند و کتب لغویون قبلی را تلخیص کردهاند.
فلذا ازدیاد و جمع کلام لغویها به درد نمیخورد.
● لغویون عامه برای اینکه مثلا لفظ مولا را مجمل کنند یا مشتبه کنند و یا برای تصحیح عقیده خود، از ابتدا برنامه داشتهاند؛ مثلا ده معنا برای کلمه مولا بیان میکند تا معنای آنرا مشتبه کند.
بسیار در لغت، مخصوصا در کتابهای معارفی که برای آنها مشکل پیدا میکنند، کار کرده و برنامه داشتهاند.
● خیانت به مذهب منحصر در جعل حدیث و منع نقل روایت و از بین بردن آنها نبوده، بلکه در خود لغت اینها از همان ابتدای غصب خلافت کار کردهاند.
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
🌼 حُسن خلق در ماه مبارک
... أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَام ....
📚عيون أخبار الرضا عليهالسلام؛ ج۱؛ ص۲۹۶
رسول خدا صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
هر كس اخلاقش را در اين ماه نيكو کند، در آن روز كه گامها بر صراط مىلغزند، براى او وسيلۀ عبور از صراط خواهد بود.
@madras_emb
درچه ای 4.mp3
1.16M
💡سخنران باید قبل از منبر رفتن مبنای خود را در باب حجیت خبر واحد در فروع و اصول مشخص کرده باشد.
❖ آیتالله سیدباقر موسوی درچهای:
● اگر از بعض اهل منبر بپرسیم مبنای شما (یا مبنای مرجع شما) در حجیت خبر واحد در فروع و اصول چیست؟ نمیتواند پاسخ دهد. چنین شخصی چطور برای مردم منبر میرود؟!
● یکی از عللی که مردم در سابق از قوت اعتقادی برخوردار بودند، بخاطر منبرهای خیلی قوی بوده.
گاهی مراجع میگویند فلان مساله مهم را از فلان منبری شنیدیم.
● آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی مطلبی را نقل میفرمود و تحسین هم میکردند که: مرحوم آقای آیتی بالای منبر این مساله رو مطرح کردند که در روز قیامت بالاخره از مردم سوال میشود یا خیر؟
خداوند در یک جای قرآن میفرمایند: «لا يُسئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ المُجرِمُونَ» و در آیه دیگر آمده است: «قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ». یک آیه میفرماید سوال میشود و آیه دیگر میفرماید سوال نمیشود.
آقای آیتی مطرح کردند که دو نوع سوال داریم، سوال «ما فعلتَ؟» و سوال «لما فعلتَ»، و خیلی این دو فرق میکند.
یک وقت میگویند چه کردی؟ که اوضاعش را بدانند و یک موقع از ظاهرش مشخص که چه کرده، اینجا سوال میکنند که چرا اینچنین کردی.
«قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ» سوال از چرایی است، و سوال در «لا يُسئَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ المُجرِمُونَ» برای علم است.
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
موسوی 8.mp3
2.14M
#علم_امام
❌ بخاطر فرار از غلو در دام تقصیر نیفتیم
❓پاسخ به اشکالی پیرامون علم امام
❖ حجت الاسلام و المسلمین موسوی:
خداوند قبل از نزول قرآن، علم به آیات آنرا داشته است. آیا میتواند علم به آیات را قبل از نزول به بشر بدهد؟
🔺جلسات رمضانیه؛ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳
@madras_emb
#امالمومنین
🕯عظمت یعنی آرامش برای هدف آفرینش
ذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ بْنِ يَسَارٍ أَنَ خَدِيجَةَ بِنْتَ خُوَيْلِدٍ وَ أَبَا طَالِبٍ مَاتَا فِي عَامٍ وَاحِدٍ وَ تَتَابَعَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ الْمَصَائِبُ بِهَلَاكِ خَدِيجَةَ وَ أَبِي طَالِبٍ وَ كَانَتْ لَهُ وَزِيرَةَ صِدْقٍ عَلَى الْإِسْلَامِ وَ كَانَ يَسْكُنُ إِلَيْهَا.
📚إعلام الورى بأعلام الهدى؛ ص۵۳
خديجه وزیر و دستيارى راستين براى اسلام بود و رسول خدا صلىاللهعليهوآله به وجود او آرامش مىيافت.
@madras_emb
#احکام
🧑🦯متکدیان خیابانی
پرداخت صدقه یا سایر وجوه مالی به کسی که تکدیگری میکند ولی احتمال داده نمیشود که از اضطرار و ناچاری به چنین کاری دست زده باشد، جایز نیست (حتی اگر فقیر بودن وی محرز باشد).
📚احکام کاربردی؛ ص۱۵۰
@madras_emb
🌖 وقت نماز صبح در لیالی مقمره
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● حاج آقا رضا همدانی در کتاب صلاة "مصباح الفقیه" استظهار کرده که نظر فقها درباره وقت فریضه صبح در لیالی مقمره (شبهای مهتابی) تأخیر نماز تا غلبه نور فجر بر نور مهتاب (یعنی حدود یک ربع ساعت) است.
● آقایان معاصر در این مسأله اختلافنظر دارند. یک وقت آقای میلانی قم آمده و ظاهراً به منزل آقای صدر وارد شده بود. آقایان قم برای دیدار با ایشان به منزل آقای صدر رفتند. در آن مجلس آقای حجّت و آقای خمینی و آقای والد هم تشریف داشتند. در آن جلسه آقای خمینی که در این مسأله با حاج آقا رضا همدانی همنظر بود، نظرشان را طرح کردند و آقایان دیگر با اینکه نظرشان با آقای خمینی مخالف بود، ایشان را ردّ نکردند. آنها میگفتند: همانگونه که وقتی ابر مانع رؤیت باشد، کسی قائل به تأخیر نمیشود، شبهای مهتابی هم همینگونه است.
● مرحوم آقای خمینی میگفتند:
مسأله مهتاب از سنخ ابر نیست. در شبهای ابری، میان سیاهی و سفیدی تمییزی وجود دارد، منتهی در اثر سُتره [پوشش] برای ما قابل رؤیت نیست. یعنی ثبوتاً تمییز هست ولی اثباتاً تمییز نیست. نظیر اینکه رنگ سفید و سیاهی در تاریکی شب قابل تشخیص نیست ولی امتیاز ثبوتی دارند.
● امّا در شبهای مهتابی دخول وقت قابل تمییز ثبوتی نیز نیست. نظیر اینکه عبارت «الله اکبر» نوشته شود و با همان مرکّب، سفیدی اطراف آن پر شود به گونهای که با اطرافش وجه تمایزی نداشته باشد. در اینجا «الله اکبر» ثبوتاً نیز نیست، زیرا نوشته وقتی نوشته است که با اطرافش امتیاز ثبوتی داشته باشد. این غیر از آن فرض است که «الله اکبر» ثبوتاً نوشته شود و در اثر تاریکی قابل رؤیت اثباتی نباشد.
● آقای خمینی به چای دو رنگ مثال میزد که قبل از هم زدن امتیاز ثبوتی دارد و در تاریکی شب هم ثبوتاً بین دو رنگ امتیاز است ولی اگر با قاشق هم زده شود، دیگر امتیاز ثبوتی هم از بین میرود. ایشان لیالی مقمره را به چای دو رنگی که هم زده شود، تشبیه میکرد.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۵۲
#فقه
@madras_emb
#احکام
🌘 وقت نماز صبح
● با اطمینان به طلوع فجر میتوان نماز صبح را خواند. در نواحی مختلف ایران، با تاخیر حدود پانزده دقیقه پس از اذان رسانهها، مطمئناً طلوع فجر رخ داده است. (به حسب مناطق و فصول مختلف، این فاصله زمانی متفاوت است) در این باره میتوان براساس تقویم "أبوثمامه" موسسه لواء عمل نمود.(۱)
● البته در خصوص شبهای مهتابی (دوازدهم تا بیستوپنجم ماه قمری) تا روشن شدن افق باید احتیاط کنند و نماز صبح را ده دقیقه پس از آن [تقویم موسسه لواء] بجا آورند.
--------------------------------------------
۱. برای روزه نیز تا پیش از حصول اطمینان به طلوع فجر، امساک لازم نیست هر چند احتیاط خوب است.
📚احکام کاربردی؛ ص۲۳۱
@madras_emb
#آداب_منتظران
📜 پیغام حضرت ولیّ عصر عجلاللهفرجهالشریف
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
نقل میکنند که آشیخ محمد کوفی به محضر حضرت ولی عصر عجلاللهفرجهالشریف مشرّف میشود و پیغامی را از طرف حضرت برای آسید ابوالحسن اصفهانی میآورد که:
"إجلِس في الدِّهلِيزِ، وَاقضِ حَوائِجَ النّاسِ وَ نَحنُ نَنصُرُك".
👈در دهلیز خانهات بنشین (در دسترس مردم باش) و حاجات و نیازهای مردم را برآورده ساز، ما یاریت میکنیم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۵۳۶
@madras_emb
☘ سعی در قضاء حوائج
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
● آقای آسید ابوالحسن اصفهانی ویژگیهای ممتازی داشت، از جمله اینکه در قضاء حوائج مردم خیلی ساعی بود. شنیدم به کسی وعده داده بود پولی به او بدهد. همان موقعی که پسرش را کشته بودند و مشغول تشییع جنازه او بود، پول آن شخص را در جیبش گذاشته بود تا به او بدهد.
● همچنین از خصوصیات مهم وی این بود که به هیچ کس - حتی به پسرانش - اجازه نمیداد نامههای اشخاص به وی را بخواند. گاهی اشخاص در نامه به ایشان اهانت میکردند یا تقاضایی مطرح میکردند، ایشان آن نامهها را به شکلی محو میکرد تا اسرار اشخاص محفوظ بماند.
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۴۳۶
#الگوهای_طلبگی
@madras_emb