۲۲ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «شیخ العراقین» (۱۲۸۶هـ.ق)
وصی امیرکبیر
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
شیخ العراقین بسیار متشرّع و محکم و از نظر علمی ملّای درجه اول بود. وی در منصب قضا هرگز تحت تأثیر شخصیت و مقام دنیوی افراد قرار نمیگرفت. امیرکبیر، شیخ العراقین را وصی خودش قرار داد. وقتی امیرکبیر کشته شد، تولیت مدرسه و مسجد ترکهای تهران – که از اوقاف امیر بود – به شیخ العراقین رسید. وقتی میرزا آقا خان نوری روی کار آمد، تصمیم گرفت نام خودش را بر مدرسه و مسجد ترکها قرار دهد. شیخ العراقین که وصی امیرکبیر بود، در این جهت با آقاخان اختلاف پیدا کرد و سرانجام طرفین مصالحه کردند که مدرسه و مسجد به نام وصی امیر یعنی شیخ العراقین باشد.
▪️جرعهای از دریا، ج ۳، ص ۲۹۶
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
❖ استاد حاج آقا سید محمد جواد شبیری:
کشی از شاگردان محمد بن مسعود عیاشی سمرقندی است و منتسب به مدرسه ی عیّاشی است. عیّاشی خانه ای داشته که در حکم یک دانشگاه بوده است. از پدر عیّاشی به او صد هزار دینار ارث رسیده بود و او آنها را صرف علم و علماء کرده بود.
گفته شده است که در خانه ی او یکی مشغول نوشتن بود و یکی مشغول نسخه برداری و مانند آن.
نجاشی در مورد منزل او می گوید: منزل او مرتع و استراحت گاه شیعه بوده است.
متأسفانه ما از این حوزه ی عظیم اسلامی که حوزه ی مشرق زمین و حوزه سمرقند و اطراف آن حتی یک کتاب به شکل مستقیم به دست ما نرسیده است و کیفیت و شرایط و کتاب هایی که از آن حوزه بروز کرده است برای ما شفاف نیست .
#رجال
@madras_emb
۲۵ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «فاضل هندی» (۱۱۳۷هـ.ق)
اهمیت کشف اللثام
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
کتاب «کشف اللثام» فاضل هندی کتاب بسیار خوبی است، خصوصاً کتاب الحجّ آن بسیار دقیق است. مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی نقل کرده که صاحب جواهر برای نوشتن جواهر الکلام همیشه از کشف اللثام استفاده میکرد و اگر کشف اللثام در اختیارش نبود، حتّی یک سطر هم نمینوشت. اگر کسی این دو کتاب را مقایسه کند، متوجه میشود که چقدر عبارات این دو کتاب به هم نزدیک است؛ همانطور که عبارات صاحب مدارک با کشف اللثام قریب است.
▪️جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۴۰۶
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
❖ خاطره ای از جلسه استفتاء حاج آقا حسین قمی
🔹 خاطره ای که حاج آقای والد (مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی) از جلسه استفتاء حاج آقا حسین قمی نقل میکرد، این بود:
« استفتاء كرده بودند: اگر كسی به دیگری ناسزا گفت، مثلاً گفت: «پدر سوخته» آیا میشود از باب «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» در جواب بگوید: «پدرسوخته خودت هستی»؟!
مرحوم والد میگفت: گفتم: اگر چیزی ذاتاً جایز باشد، قاعده «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» جاری است ولی اگر چیزی ذاتاً جایز نباشد، مثلاً كسی لواط كرده باشد یا زنی را تصاحب كرده باشد، آیا قاعده اعتداء جاری است؟ قطعاً جاری نیست.
فحش دادن ذاتاً حرام است، لذا قاعده اعتداء در این مورد جاری نیست.
📚 جرعه ای از دریا
@madras_emb
بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، سالروز وفات إحیاگر تشیع علوی، شیخ الاسلام علامه مجلسی رحمهالله
آیت الله صافی گلپایگانی حفظهالله:
در کتاب "بحارالأنوار" بقدرى آموزش عقايد وجود دارد، كه با وجود آنها از رفتن به در خانه ديگران بىنياز مىباشيم!
📚 شرح حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی، ص23
@madras_emb
ملّا عبدالعزیز دهلوی (م. ۱۲۳۹ ق.)، از عالمان سلفی اهل سنّت هندوستان است درباره علامه محمدباقر مجلسی در کتاب «تحفه اثنی عشریه» که آن را در ردّ آیین شیعه نوشته، چنین اظهار عقیده کرده است:
«لو سُمّی دین الشیعة بدین المجلسی لکان فی محله لان رونقه منه»
اگر دین شیعه، به دین مجلسی نامگذاری شود،هر آینه درست خواهد بود؛ زیرا که رونق آن (تشیّع)، از او بوده است.
📚 مرآة الأحوال، ص۱۱۵-۱۱۴
@madras_emb
بحارالانوار؛_جمع_آوری_احادیث_یا_گزینش_آن.pdf
676.1K
مقاله: تألیف بحارالانوار؛ جمع آوری احادیث یا گزینش آن
دکتر ابوطالب مختاری
دکتر محسن قاسم پور
#مقالات
@madras_emb
❖ باب الائمه
روزی صاحب جواهر الكلام در مجلس درس خود فرمود :
دیشب در خواب دیدم در مجلس بزرگی وارد شدم که در آن جمعی از علمای بزرگ بودند. دربانی جلوی در بود. اجازه خواستم و وارد شدم. دیدم بسیاری از علمای پیشین و پسین حاضر بودند و علامه مجلسی در صدر مجلس نشسته بود. با تعجب از دربان پرسیدم که با وجود آن همه عالم نامدار، چرا علامه مجلسی صدرنشین مجلس است؟
پاسخم داد: چون او نزد ائمه به باب الأئمة معروف است، زیرا او در میان شیعیان سنت چاووش را برای زائران برقرار کرده است.
شاید منظور از چاووش انبوه تألیفات او باشد و منظور از زائران کسانی باشند که بخواهند به حریم آستان ائمه معصومین علیهم السلام نائل شوند.
📚 الفوائد الرضویه، ج2، ص671
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص324
@madras_emb
◼️ بیانیه آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی انفجار تروریستی مدرسه سیدالشهداء کابل، و همدردی با مردم شریف افغانستان و بازماندگان این فاجعه دردناک:
▪️بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تأثربرانگیز شهادت و مجروحیت دهها دختر دانشآموز شیعه مدرسه سیدالشهداء کابل و تعداد دیگری از افراد بیگناه در ایام ماه مبارک رمضان، موجب تألم و تأسف فراوان شد.
این اولین بار نیست که مردم بیگناه افغانستان و منطقه، قربانی اعمال وحشیانه غیر اسلامی و ضد انسانی میشوند و به نام دین، خون بیگناهان بر زمین ریخته میشود. بیشک این رفتارهای وحشیانه هیچ نسبتی با دین رحمانی اسلام و مرام انسانیت ندارد.
اینجانب این مصیبت سنگین را به محضر مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) و نیز به مردم شریف و ستمدیده افغانستان تسلیت عرض می کنم.
خداوند متعال، روح پاک شهدای این فاجعه را با حضرت امیرالمومنین (صلوات الله و سلامه علیه) محشور، و به مجروحان این جنایت هم شفای عاجل عنایت فرموده و با لطف خویش دوران محنت و مصیبت این مردم شریف را هرچه زودتر به پایان برساند.
سید موسی شبیری زنجانی
۲۷ رمضان المبارک ۱۴۴۲
برابر با ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
@shobeiryzanjani
بازخوانی اکثار بر وثاقت.pdf
1.22M
مقاله: بازخوانی نظریه «دلالت اکثار بر وثاقت» (با تکیه بر تقریر استاد سیدمحمدجواد شبیری)
سید علیرضا حسینی شیرازی
#مقالات
#رجال
@madras_emb