سخنراین .mp3
32.79M
#سخنرانی
📋 چگونگی تَلَقُّب حضرت ثامن الائمه علیه السلام به امام رضا
🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری
📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
📍مشهد مقدس
@madras_emb
مداحی.mp3
15.33M
✨ مدح حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
🎙حاج علی اصغر #انصاریان
📆 شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@madras_emb
💠 نماز یکشنبه ماه ذی القعده
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله يَوْمَ الْأَحَدِ فِي شَهْرِ ذِي الْقَعْدَةِ فَقَالَ: يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ يُرِيدُ التَّوْبَةَ؟ قُلْنَا كُلُّنَا نُرِيدُ التَّوْبَةَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، فَقَالَ صلی الله علیه و آله: اغْتَسِلُوا وَ تَوَضَّئُوا وَ صَلُّوا أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَ اقْرَءُوا فِي كُلِّ رَكْعَة ...
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)؛ ج۱؛ ص۳۰۸
..................................
قال العلامة المجلسی:
إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم.
📚بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷
بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه میکنند و آنها را در کتابهایشان ذکر مینمایند.
و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است.
@madras_emb
💠 سیر و سلوک معنوی
به طور کلی راه صحیح رشد معنوی و تقرّب به خداوند، پیروی از فقه اهل بیت علیهمالسلام و روش فقهای بزرگ امامیه است که آن روش، عمل و تمسک به آداب و سنن مأثوره و روایات معتبری است که از پیامبر و امامان معصوم علیهمالسلام به ما رسیده است.
در تخطی از این روش خطر گمراهی و انحراف وجود دارد.
👈 کسی که قدرت تشخیص صحیح از غیر صحیح را ندارد، از پیروی و الگو قرار دادن آثار دیگر، اجتناب کند.
📚 احکام کاربردی؛ ص۲۲۷
#اعتقادات
@madras_emb
💠 دروایش گنابادی
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
من از مرحوم آقای شیخ فرج الله واعظی هیدجی از علامه مدّاح این مطلب را نقل میکنم.
علامه مداح میگفت: با یکی از رفقا به گناباد رفتیم، تا درباره عقاید دراویش گنابادی تحقیق کنیم. جمعی برای سرسپردگی تشریفات مخصوص داشتند و به اصطلاح خودشان به مقام فقر مشرّف میشدند و صالح علی شاه از عمامه اش چیزهای باز میکرد و از این فبیل کارها. وسط هفته بود. برای آخر هفته، وقتی تعیین شد تا برای تشرّف به مقام فقر مراجعه کنیم.
در این فاصله برای زیارت حرم امام رضا علیهالسلام به مشهد رفتیم و توسّل و انابه کردیم که مبادا به دام آنها بیفتیم و دیگر نتوانیم بیرون بیاییم و از حضرت رضا علیهالسلام خواستم که اگر طریق باطلی است، زودتر عنایتی بشود تا بفهمیم که این راه چگونه است.
روز بعد از توسّل در مشهد با یکی از تهرانیها برخورد میکنند. آن تهرانی میگوید که ما جلسه توسّلی داریم. شما نیز شرکت کنید، آنها قبول میکنند. وقتی وارد جلسه میشوند، یکی از اهل مجلس میگوید: علامه، خوب شد که شما را دیدم. دیشب من در خواب دیدم دیوی ریسمان به گردن شما و رفیقت انداخته است و شما را میکشد. در همان وقت سلطان الواعظین داد و بیداد کرد که مردم! نگذارید اینها را ببرند، و ما آمدیم شما را نجات دادیم. به او گفتم رفیق من را میشناسی؟ گفت: نه گفتم: اگر او را ببینی، میشناسی؟ گفت: بله، گفتم: ببین در این جلسه هست یا نه؟ آن شخص نگاهی به اهل مجلس کرد و همان رفیق ما که با هم به جلسه دراویش رفته بودیم، نشان داد و گفت: این شخص است. فهمیدم رویای صادق است، لذا از آن تصمیم منصرف شدم.
📚جرعهای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۱۸
#اعتقادات
#احوالات
@madras_emb
💠 سیر و سلوک یا گمراهی؟!
🔹عنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ هَاشِمٍ صَاحِبِ الْبَرِيدِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي حَدِيثٍ ... أَمَا إِنَّهُ شَرٌّ عَلَيْكُمْ أَنْ تَقُولُوا بِشَيْ ءٍ مَا لَمْ تَسْمَعُوهُ مِنَّا.
📚 الكافي؛ ج۲؛ ص۴۰۱ (بَابُ الضَّلَالِ)
امام صادق علیه السلام فرمودند : آگاه باشید که همانا شرّ است بر شما که چیزی را بگویید (و معتقد شوید) که آن را از ما نشنیده باشید!
🔹مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
ماها برای تکامل خود دنبال چیزی میگردیم که نه خدا گفته باشد نه پیغمبر و نه امام. دنبال یک چنین چیزی میگردیم. خیال میکنیم که راه سعادت یک چیزی است که نه خدا گفته نه پیغمبر نه امام. در صورتی که آنچه آنها بیشتر گفتهاند و بیشتر تأکید کردهاند آن موجب سعادت است.
چطور ممکن است چیزی بیشترین تأثیر را در سعادت انسان داشته باشد و آنها غفلت کرده باشند و نگفته باشند، واگذار کرده باشند به اینکه یک پیری، مرشدی، قطبی بیاید بیان بکند. آیا چنین چیزی ممکن است؟! و یا به چیزهایی تأکید کرده باشند که چندان اهمیّتی نداشته باشد و درباره ی امور مهم، خیلی کم دربارهاش گفتگو شده یا با یک بیان مثلاً خیلی سادهای گذشته باشند؟! اینها معقول نیست.
📚 فریادگر توحید؛ ص۶۴
#اعتقادات
@madras_emb
💠 مدیر حوزه های علمیه: مدرسۀ فقهی امام محمد باقر علیه السلام حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی است
🔹آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در دیدار حجت الاسلام و المسلمین شبیری فرزند آیت الله العظمی شبیری زنجانی و اعضای هیئت مدیره انجمن دانش آموختگان مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد با تمجید از فعالیت ها و اقدامات علمی مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام، اظهار کرد: این مدرسه از امتیازات بالایی برخوردار است و حقیقتاً یک مشعل برای نور افشانی می باشد که برکات زیادی داشته است.
🔹آیت الله اعرافی گفت: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام با همین هویت حوزوی یک کار منضبط و منطبق بر اصول حوزوی دارد و تحت زعامت مرجعیت، فارغ التحصیلان و تجربیات بالایی دارد.
------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر علیهالسلام»:
👉@mfeqhi
#اخبار
#کتابشناسی
💠 چرائی تألیف کتاب مبسوط
❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● مرحوم شیخ طوسی در مقدّمه کتاب مبسوط ذکر میکند که فقه ما بر دو قسم است. یک قسم از آن اصول، و قسم دیگر، فروع است.
ایشان در ادامه متذکّر میشوند که علمای ما عادت بر آن دارند که در کتب فقهی خودشان تنها فتاوایی را ذکر کنند که در روایات وارد شده است، و از ذکر فتاوایی که در روایات وارد نشده، خوف داشتند.
شیخ طوسی بیان میکند که ما اولین کسی هستیم که از این عادت تخطّی میکنیم و فروع را هم در کتاب خویش ذکر مینماییم.
● کتاب مبسوط شیخ هم مشتمل بر اصول و هم مشتمل بر فروع فتاوی است.
در مورد کتاب نهایه شیخ تعبیر میشود به «النهایة فی مجرّد الفتاوی». در این تعبیر، مراد از فتاوی، اصول فتاوی است.
🔺 درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
#لطائفوطرائف
@madras_emb
#احوالات
💠 حیات علمی یکی از فقهای اصحاب حضرت رضا علیهالسلام
كَانَ لِيُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعُونَ أَخاً يَدُورُ عَلَيْهِمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مُسَلِّماً، ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى مَنْزِلِهِ فَيَأْكُلُ وَ يَتَهَيَّأُ لِلصَّلَاةِ، ثُمَّ يَجْلِسُ لِلتَّصْنِيفِ وَ تَأْلِيفِ الْكُتُبِ، وَ قَالَ يُونُسُ: صُمْتُ عِشْرِينَ سَنَةً وَ سَأَلْتُ عِشْرِينَ سَنَةً ثُمَّ أَجَبْتُ.
... سَمِعْتُ الْفَضْلَ بْنَ شَاذَانَ، يَقُولُ: حَجَّ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ حَجَّةً، وَ اعْتَمَرَ أَرْبَعاً وَ خَمْسِينَ عُمْرَةً، وَ أَلَّفَ أَلْفَ جِلْدٍ رَدّاً عَلَى الْمُخَالِفِين.
📚رجال الكشي؛ ص۴۸۵
یونس بن عبدالرحمن چهل برادر [و قوم و خویش] داشت که هرروز برای سلام [و احوالپرسی] سراغ آنها میرفت. سپس به منزلش باز میگشت، غذایی میخورد و برای نماز آماده میشد. سپس به تصنیف و تألیف کتب مینشست.
او میگفت: بیست سال سکوت کردم، بیست سال سوال کردم و سپس به پاسخگویی پرداختم.
فضل بن شاذان میگوید: یونس بالغ بر یک هزار کتاب در رد مخالفان شیعه تالیف کرد.
#الگوهای_طلبگی
#اخلاقیات
@madras_emb
⚫️ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
فاضل گرامی جناب آقای محمد نبی نژاد، درگذشت پدر بزگوارتان خادم اهل بیت علیهمالسلام، جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد باقر نبی نژاد را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض کرده، با امید به شفاعت حضرات آل الله علیهمالسلام از ایشان، صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال برای بازماندگان آن عزیز سفرکرده، از درگاه خداوند متعال خواستاریم.
● مراسم تشییع: پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۹ صبح
از مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام به طرف حرم مطهر
● مراسم ختم همان روز بعد از نماز عشاء در حسینیه شهداء واقع در صفائیه
#کتاب_استناد
💠 وجه تسمیه «بتریّه»
«بُتریّه» یا «بَتریّه» یا «اَبتَریّه»، شاخه ای از زیدیّه بودند.
در وجه تسمیه «بتریه»، نظرات گوناگونی بیان شده است:
أ. به گزارش کشّی، روزی رهبران این شاخه به محضر امام باقر علیه السلام رسیدند، در حالی که زید هم، نزد امام علیه السلام بود. آنان به امام باقر علیه السلام عرض کردند: «ما علی و حسن و حسین [علیهم السلام] را ولیّ خویش می دانیم و از دشمنان ایشان تبرّی می جوییم و به ابوبکر و عمر نیز تولّی می ورزیم و از دشمنان آنان تبرّی می جوییم.» ناگهان، زید رو به آنان کرد و گفت: «أَ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ فَاطِمَةَ؟! بَتَرْتُمْ أَمْرَنَا بَتَرَكُمُ اللَّهُ! (آیا از فاطمه [علیهاالسلام] تبرّی می جویید؟! امر ما را قطع کردید؛ خدا [امر] شما را قطع کند!» طبق این نقل آنان از آن روز، «بتریه» نام گرفتند. (رجال الكشي؛ ص236)
ب. یکی از رهبران این شاخه، کثیر نوّاء است. برخی معتقدند چون وی ملقّب به ابتر بود (مقالات الاسلامیّین، ص68)، یا چون ابتر الید (مقطوع الید و دست بریده) بوده (السرائر، ج3، ص566) شاخه وی «بتریّه» نامیده شده است. گفته اند مغیرة بن سعید، لقب ابتر به او داده است (الحور العین، ص 155).
ج. در برخی منابع، آنان را به سبب تبرّی جستن از عثمان در شش سال پایانی خلافتش، «بتریّه» نامیده اند (مسائل الامامة، ص200).
با توجه به نام یکی از رهبران این شاخه، یعنی حسن بن صالح بن حیّ، آنان را «صالحیّه» نیز خوانده اند (رجال الطوسیّ، ص130، رقم1327).
📚 استناد؛ ص۴۵۴
#رجال
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت) ساعت ۲۱ در دفتر معظم له برگزار میگردد.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.