eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
100 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
📢📢📢📢📢📢📢 به اطلاع سروران گرامی می‌رساند همزمان با عید سعید غدیر مجموعه متن گفتارهای حضرت استاد یزدان‌پناه با عنوان ابعاد اجتماعی ایمان در کانال بارگذاری خواهد شد. لازم به ذکر است این مجموعه از سخنرانی های سال گذشت ایشان در آمل تهیه گردیده است.
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت اول در قرآن کریم، اهمیت و جایگاه ایمان در بعد فردی در آیات مختلف از جمله سوره عصر بیان شده است. ❓اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا همیت ایمان، تنها در بعد فردی است یا در صحنه اجتماع نیز جاری‌ است. 1⃣ مقدمه اول: 🔺 مخاطب اصلی دعوت انبیا، اجتماع است نه فرد. 🔹 پیامبر نیز در دعوت مردم به اسلام، ادبیات امت را به کاربرد. 🔸 بلکه می‌توان گفت آیات قرآن تماما اجتماعی است. ✔️ چون در سوره‌های مکی، بحث مقابله با سردمداران کفر است و در سوره‌های مدنی، تشکیل جامعه دینی و از بین بردن دشمنان این جامعه مطرح می‌شود؛ ⚠️یعنی حتی مسائل اعتقادی نظیر توحید و معاد نیز مسائل اجتماعی هستند. برای مثال در حدیث سلسله الذهب که سخن از توحید و ولایت است، در واقع سردمداران کفر را مورد حمله قرار می‌دهد و نفی طواغیت می‌کند. 🔹 در دوره ما نیز، حضرت امام خمینی ره به تاسی از انبیا و ائمه علیهم السلام، یک حرکت وتحول اجتماعی را درقالب انقلاب اسلامی بنیان نهاد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! اين همه نوازش از تو بهره‌ی ماست که در هر نفس چندين سوز و نور غايت تو پيداست چون تو مولايی کراست؟ و چون تو دوســـت کجاســـت؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و دوم🔰 🔹اکثر عرفا یتیم بوده اند. یتیم بودن در آن ها بسیار اثر گذاشته و باعث لطافتشان شده است. ◀️ بنابراین بلاها، مزاحمت ها و اذیت هایی که به انسان می‌رسد، تبدیل به داغ و حزن معنوی دل نشین می‌شود. ⬅️یکی از اساتید بزرگوار ما می گفت بنده خدایی آمد گفت من در مسیر سلوک هستم و توضیحاتی داد و در اثنای صحبت گفت که می‌خواهم زنم را طلاق بدهم. استاد ما گفت برو این طور مگر انسان به جایی می‌رسد؟! 🔻هنر این است که بسازی، هنر این است که با همه شرایطش بسازی. 🔺 ◀️ حضرت استاد حسن زاده نقل می کردند: می خواستم حال ذکر داشته باشم و تمرکز کنم بچه ها آمدند سر و صدا کردند، لذا اوضاع ما هم به هم ریخت و ما هم عصبانی شدیم و چیزی گفتیم. بعدها دیدم که استاد ما ( آقای قاضی) گفتند که آقای حسن زاده می خواهد اینطور به خدا برسد؟! 🔻 مسیر سلوک این گونه نیست؛ باید با همین ابتلائات بسازد و به خدا برسد..🔺 ❓حال باید چه کار کرد؟ ◀️ در همۀ این ها با خدا معامله کند. یعنی با خدا معامله کردن شرط است؛ بگوید خدایا تو شاهد باش ایشان چنین می‌کند ولی من دهان را بستم. و بدانیم خیلی از بندگان خدا زمینه دارند. 🔸پس به طور کلی باید دانست: 1️⃣اگر هم خیلی فاصله باشد، واقعاً خصومت جدّی باشد، آن مزاحمت ها نعمت هست. 2️⃣ از طرفی تو یک وظیفۀ دیگر هم داری و آن این که تا می توانی دستگیری کنی این را بکشانی به سمتِ لذّت های معنوی، در حدّ خودت بدون اینکه هیچ فشاری بیاوری. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت دوم 2⃣ مقدمه دوم: 🔺زمانی می‌توانیم برای یک حقیقت، هویت اجتماعی قائل شویم که جزء فرهنگ جامعه تلقی شود. ⬅️ با این دو مقدمه می‌توانیم بگوییم: ایمان نیز چنانچه در تعامل انسانی و کنش متقابل انسان‌ها قرار بگیرد به گونه‌ای که امر متفاهم عمومی و مقبول عموم واقع گردد، پدیده اجتماعی و فرهنگ می‌شود. ✔️ بلکه با دقت بیشتر می‌توان گفت ایمان به خدا، جزء اموری‌ است که پایه، بنیاد و مغز یک فرهنگ است، در مقابل مادی‌گرایی که پایه و اساس یک فرهنگ متقابل است. 🔷 قرآن کریم دوگانه‌ای را مطرح می‌کند به عنوان خدا و طاغوت. اگر کسی ایمان به خدا پیدا کرد، باید خدا را در جامعه حاکم قرار دهد؛ یعنی باید او را به عنوان حاکمیت دینی و سرپرست اجتماعی پذیرفت و باید در برابر حاکمیت اجتماعی کفر ایستادگی کرد. ♦️🔸و این، همان صحنه اجتماعی اساسی و پایه ای در همه بحث‌ها است.🔸♦️ 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! خود کردم و خود خريدم آتش بر خود، خود افروزانيدم از دوستی آواز دادم دل و جان را فراناز دادم اکنون که در غرقابم دستم گير که گیر افتادم. هر روز من از روز پسـين ياد کنم بر درد گنــــه هزار فرياد کنم از ترس گـــناه خود شـــوم غمگيـن بــاز از رحــمت او خاطــر خود شاد کنم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨در سوره مباركه نساء دستور سپرداری پرهيزكاران را اين گونه بيان می‌كند: (أينما تكونوا يُدرككم الموت ولو كنتم في بروجٍ مشيّدة وإنْ تصبهم حسنة يقولوا هذه من عند اللَّه وإن تصبهم سيّئة يقولوا هذه من عندك قل كلّ من عند اللَّه فمالِ هؤلاء القوم لا يكادون يفقهون حديثاً، ما أصابك من حسنة فمن اللَّه وما أصابك من سيّئة فمن نفسك وأرسلناك للنّاس رسولاً وكفي باللَّه شهيداً) (سوره نساء /78 و 79) ☘يك انسان، در پرورش قلب و روح خود ـ در مسائل حلال و حرام ـ يك آب بندی در دست دارد كه ، همان وقايه است كه سپر اوست. 🔸هرگاه خير، فضيلت، بركت، رحمت، نعمت و توفيقی ديد فوراً آن سپر را به طرف خود نگه می‌دارد كه مبادا اين خيرات و بركات را ناشی از خود بداند و مغرور شود و بگويد كه من منبع پيدايش اين خيرات و بركات شدم و... چرا كه: (ما أصابك من حسنة فمن اللَّه) 🔹واگر معصيت، آسيب، گزند، بی توفيقی، محروميت و مانند آن دامنگير او شد فوراً اين سپر را به طرف اللَّه نگه می.دارد كه مبادا اين مصيبت و آفت، به خدا اسناد پيدا كند، بلكه به خود نسبت بدهد و بگويد: من بودم كه شايستگی توفيق پيدا نكردم. 💥تقوا تنها در اين نيست كه انسان گناه نكند، دروغ نگويد، اينها مراتب مقدماتی دين است و او بايد بدان حدّ برسد كه اهل وقايت باشد و سپر در دست داشته باشد و در اين سپرگيری كه يك جهان بينی عارفانه است بين زن و مرد هيچ فرقی نيست، بلكه مناجاتها و اشك و ناله ها كه سرمايه و سلاح اين راه است در زنها قوی‌تر از مردها است.
🔰 مواجهه با مرگ در سیره اهل بیت علیهم السلام 🔹قسمت پنجم اين كه منطق حجت خدا است ببين شاگردان و پيروانشان را چه حالت است؟! 🌙چون بلال از ضعف شد همچون هلال 🌙رنگ مرگ افتاد بر روى بلال 🥀جفت او ديدش بگفتا و احرب 🥀پس بلالش گفت نى نى و اطرب 🌱تاكنون اندر حرب بودم ز زيست 🌱تو چه دانى مرگ چه عيش است و چيست 🌷اين همى گفت و رخش در عين گفت 🌷نرگس و گلبرگ و لاله مى شكفت 🍃تاب رو و چشم پر انوار او 🍃مى گواهى داد بر گفتار او 🥀گفت جفتش الفراق اى خوش خصال 🥀گفت نى نى الوصالست الوصال 🍂گفت جفت امشب غريبى مى روى 🍂از تبار و خويش غايب مى شوى 🌾گفت نى نى بلكه امشب جان من 🌾مى رسد خوش از غريبى در وطن 🥀گفت اى جان و دلم واحسرتا 🥀گفت نى نى جان من يا دولتا 🌷گفت آن رويت کجا بينيم ما 🌷گفت اندر حلقه خاص خدا 🌱حلقه خاصش به تو پيوسته است 🌱گر نظر بالا كنى نى سوى پست 🌸گفت آن رويت كجا بينيم ما 🌸گفت اندر حلقه خاص خدا 🍃اندر آن حلقه ز رب العالمين 🍃نور می‌تابد چو در حلقه نگين 🍂گفت ويران گشت اين خانه دريغ 🍂گفت اندر مه نگر منگر به ميغ 🌴آقاى عزيز آن نيكبختى كه در آفرينش خود و هستى و نظام آن بينديشد دريابد كه كارخانه حيرت آور هستى و اداره آن از اراده ايست كه صدق صرف و عدل محض است. ✨ و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته راستى در برابر يك چنين اراده و اداره چه جاى چون و چرا است؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! چه ياد کنم که خود همه يادم من خرمن نشان خود فرا باد دادم ياد کردن کسب است و فراموش نکردن زندگانی و رای دو گيتی و کسب است چنانکه دانی. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و دوم🔰 ... و نمونه ديگر از منطق تعقل در کلام الهی آيه زير است: ☘ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ ... لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.☘ 🔸هيچ تشنگى و رنج و مخمصه‏‌اى در راه خدا نمى‏‌بينند. 🔸و در هيچ صحنه‏‌اى كه مايه خشم كفار است قدم نمى‏‌نهند. 🔸 و از دشمن هيچ صدمه‏‌اى نمى‏‌خورند. 🔸 مگر آنكه برايشان در برابر آن، عملى صالح نوشته مى‏‌شود. 🔸چون خداى تعالى اجر نيكوكاران را ضايع نمى‏‌كند. 🔸و هيچ هزينه‏‌اى اندك و يا بسيار انفاق نمى‏‌كند. 🔸و هيچ بيابانى را طى نمى‏‌كنند. 🔸 مگر آنكه در حسابشان نوشته مى‏‌شود تا خداى تعالى پاداشى به آنان دهد بهتر از آنچه مى‏ كردند. 🍃سوره توبه آيه: 121🍃 مى‏ گويند حال كه منطق ما اين است؛ 🔹 اگر ما را بكشيد پاداشى عظيم خواهيم داشت. 🔹و عاقبت خير نزد پروردگار ما است. 🔹و اگر ما شما را بكشيم، باز پاداشى عظيم و عاقبتى نيكو خواهيم داشت. 🔹علاوه بر اينكه در دنيا دشمنمان را نيز سركوب كرده‏‌ايم. ⬅️ پس ما در هر حال پيروز و سعادتمنديم. 🔹و وضع ما در هر حال مايه حسرت شما است 🔹و شما هيچ ضررى به ما نمى‏‌رسانيد. 🔹و در جنگيدنتان با ما هيچ آرزويى درباره ما نمى‏‌توانيد داشته باشيد، مگر يكى از دو خير را. 🌀 پس ما در هر حال سعادتمندیم. و شما تنها در يك صورت: و آن در صورتى است كه ما را شكست دهيد🌀 🔹بنابراین؛ ما در انتظار بدبختى شما هستيم، ولى شما نسبت به ما جز مايه خوشبختى را نمى‏‌توانيد انتظار داشته باشيد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab