eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
99 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 توبه، برطرف کننده موانع سلوک 🌱 انسان تا وقتی زمین گیر است به سمت خدا نمی‌رود، باید توبه کند، زهد بورزد و نسبت به دنیا بی‌رغبت شود تا به سوی خدا حرکت کند. 🔺 پس توبه، موانع سلوک را برطرف می‌کند. 📂 جلسه ۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به بهانه اربعین حضرت علامه حسن زاده ▪️ علامه حسن زاده رحمه الله علیه به اوج توحید رسیده بودند. 🗂 جلسه ۳۴۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
آرى! 🌱هر آن كز پشت آدم زاد ناچار 🌱رود بر پشت فرزندان آدم ✨ بايد نص شريف «الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله و انا اليه راجعون» را شيوه خود ساخت تا از فوائد «اولئك عليهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئك هم المهتدون» مستفيد شد. بديهى است كه همواره آدمى در معرض حوادث و هميشه قفاى مرگ و اجل در قفاى اوست. چاره جز اين نيست كه سر قبول ببايد نهاد و گردن طوع كه هر چه حاكم عادل كند همه داد است. 🍃 خوشا اهل ولا كه صاحب مقام صبر و رضايند و به زبان حال مترنم كه: من از درمان و درد و وصل و هجران پسندم آنچه را جانان پسندد اين گروه آمنين اند‌. آقاى من اگرچه پند دادن و پند خواستن نيك آسان و بدان كار بستن و راه افتادن سخت دشوار است كه كتلهاى سهمگين پيمودن و بيابانهاى خوفناك سپرى كردن است. 🕊در ره منزل ليلى كه خطرها است به جان 🕊شرط اول قدم آنست كه مجنون باشى ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و هفتم🔰 🌀 معناى پاداش خواستن از خدا و اعراض از غير خدا چيست؟ چه بسا ساده‏ دلانى توهم كنند كه: 🔺اگر در عموم كارها، اغراض و پاداش هاى اخروى هدف از زندگى انسان اجتماعى قرار گيرد، باعث مى‏ شود كه مردم نسبت به اغراض زندگى كه نيروى طبيعى انسان را به تامين آن مى‏ خواند بى‏ اعتنا شوند. 🔺و معلوم است كه سقوط آن اغراض نظام اجتماع را به كلى تباه ساخته 🔺و جامعه را به سوى انحطاط رهبانيت مى‏ كشاند. 🔺چطور ممكن است در يك عمل، هم پاداش آخرت هدف باشد و هم تامين حوائج دنيا با اينكه اين دو نقيض يكديگرند⁉️ لكن؛ 🔹اين توهم ناشى از جهل به حكمت الهى و به اسرارى است كه معارف قرآن از آن پرده بر مى‏ دارد. آری؛ 🔅 اسلام تشريع خود را بر اساس تكوين پى ريزى نموده🔅 و فرموده: ☘ فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها...☘ 🔹حاصل مضمون آيه اين است كه: آن سلسله اسبابى كه در عالم، دست اندر كارند، همه دست به هم داده‏ اند تا نوع بشر ايجاد شود. و همه آن اسباب بر اين مجرا جارى شده‏ اند كه: ‼️ انسان را به سوى هدفى كه برايش در نظر گرفته شده سوق دهند‼️ پس؛ بر خود انسان نيز لازم است كه: ✔️اساس زندگى خود را بر موافقت آن اسباب پايه‏ گذارى كند. ✔️در هر تلاشى كه مى‏ كند موافقت با اسباب نام برده را در نظر بگيرد. ⬅️ تا بر خلاف مسير آب شنا نكرده ⬅️و سرانجام كارش به هلاكت نرسد. 🔅و اين همان معنای اسلام است.🔅 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خارج مشو از حضرت آیت‌الله العظمی بهجت پرسیدند، ما هر چه تلاش می‌کنیم که نماز مقبول بخوانیم، این امر محقق نمی‌شود. ایشان فرمودند: عمداً از حال نماز خارج نشوید؛ اشکال ندارد. 🗂 جلسه ۶۶ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه توجه قلبی ✨ توجه قلبی در انسان عارف راحت است. ☀️او خدا را می‌بیند. ☀️با او می‌نشیند. ☀️و صحبت می‌کند. 🕊 توجه قلبی در ما که خدا را نمی‌بینیم، این است که: 🌱به خدا توجه کنیم. 🌱و بدانیم ما را می‌بیند 🌱و در پیشگاه او هستیم. این، احساس و مواجه قلبی با خدا است که باید در نماز ایجاد شود. 🗂 جلسه۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راه حضور قلب در دستورات شریعت آمده پنج دقیقه قبل از نماز بنشینید تا از دل‌مشغولی‌های روزانه و چیزهایی که در طول روز با آن درگیر بودید، رها شوید و در وقت نماز، درگیر نباشید. 🗂 جلسه۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فلسفه تکرار نماز یکی از فلسفه‌های تکرار روزانه نماز این است که در دل این تکرارها ارتباط وجودی با خدا برقرار کنیم و به احساس حضور برسیم. 🗂 جلسه۶۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
💠این که می گوییم پیغمبران اشرف انسان‌ها هستند به خاطر روح منفوخ است و پیغمبر اکرم به خاطر شکوفایی روح منفوخ، اشرف پیغمبران است. ✅ به تعبیر دیگر معراجی که حضرت خاتم رفت (معراج یعنی همان توحید)، توحیدی را که حضرت خاتم پیدا کرد به صورتی که حتی حضرت جبرائیل که عقل کل عالم است دیگر با آن حضرت نتوانست حرکت بکند. آن حضرت تا جایی بالا رفت که صدای تسبیح خداوند تبارک و تعالی را شنید و بالاتر از آن. ✅ این صعود پیغمبر اکرم یعنی ⬅️ به معرفت رسیدن و این توحید، نصیب کسی نشد. ❗️ البته توهم نشود که این توحید نصیب پیغمبر اکرم شد به ما چه مربوط! ما امت او هستیم و همان توحید را می توانیم پیدا کنیم. ✅ آن جایی که پیغمبر اکرم قدم نهاده است امت هم می تواند قدم بگذارد. 🔰 معنی امت، همین است؛ یعنی اگر آن را امام و پیشوای خود قرار داد و در مسیر او حرکت کرد و اوامر او را اطاعت کرد و نواهی او را ترک کرد، مستحبات را به جا آورد مکروهات را ترک کرد، به همانی که پیغمبر رسیده است، به نزدیک آن می‌رسد ،نه این که نرسد. ♻️ مثل معلمی که درس می‌دهد، شاگرد خوبی که فهمید، خوب گوش داد، دقت کرد و دستور العمل‌های معلم را از جمله تمرین‌ها و سفارشات و توصیه‌هایی که دارد، را انجام داد ⬅️ قهراً روزی معلم خواهد شد. حالا اگر فرض بفرمایید معلمش بسیار والا بود و این شاگرد نتوانست به مقام علمی او برسد به نزدیکی‌های او می‌رسد خواهی نخواهی. چون معنی ندارد شاگرد باشد و درسی را که معلم می‌دهد، بفهمد؛ یعنی از آن روحی که معلم می‌دمد، استفاده نکند، حتماً استفاده می‌کند. ✅ امت هم به اندازه‌ای که از خداوند تبارک و تعالی و از پیغمبر اکرم متابعت کرد و فرمایشات آن حضرت را به کار بست به همان اندازه، شکوفا می‌شود و لذا می‌بینیم اصحاب خوب پیغمبر اکرم به همان معرفت رسیدند منتها کم و بیش. ✅ البته چون معرفت غیر متناهی است هر کس به جایی می‌رسد و در حدی سیر می‌کند. 💠 منظور این است که معرفت پیغمبر اکرم کل معارف بود و به درجه‌ای رسید که «آسمان بار امانت نتوانست کشید» یعنی زمین و آسمان نتوانستند آن امانت را قبول کنند؛ یعنی روح منفوخ را نتوانستند دارا باشند. روح منفوخ مضاف به یای متکلم است یعنی توحید این چنینی نصیب آسمان و زمین نیست. ✨ ‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و ششم🔰 🔹در بیان رسول الله آمده است: "انّ‏ لربّكم فى ايّام دهركم نفحات رحمته‏ الا فتعرضعوا لها." گاهی دل بسیار مایل است، این حالت، وقت وزیدنِ نسیم الهی از گلشن قدس است. 🔅نفحات الهی یعنی لحظه‌هایی که انسان احساس می‌کند دل به صورت عجیبی معنوی است، گویا از آن طرف نسیمی به دلش می‌وزد، این نسیم، نفحه نام دارد. ✅ در ماه رمضان این نسیم‌ها بسیار می‌وزد، مثلا در دل سحرگاه، ناگهان حال خوبی برای انسان به وجود می‌آید. ⬅️ پیامبر ص می‌فرمایند وقتی چنین لحاظاتی پدید آمد و نسیمی الهی وزید، خودتان را در معرض قرار دهید و حال خوش را ادامه دهید و زود از آن حال خارج نشوید. گاهی برای انسان حال خوشی ایجاد می‌شود ولی می‌گوید الان بروم به فلان کارم برسم! ❌ در حالی که الان زمان رسیدن به آن کار نیست. الان که این نسیم آمده‌است، استفاده کن، ادامه بده بگذار به جانت بخورد. ⬅️ یکی از شرایطی که نسیم‌های الهی را پدید می‌آورد، شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی است. ابن سینا در نمط نهم اشارات، تاثیر شنیدن صدای زیبا همراه با مضمون متعالی را توضیح داده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احوال خوش 🍂کسی که ایمان دارد اما طبق ایمان عمل نمی‌کند بلکه خلاف آن را عمل می‌کند، درمی‌یابد روح ایمان از او جدا شده و دچار شک و تردید و دودلی می‌گردد. ✔️ به هر چیزی که ایمان داری، عمل کن و خلاف نکن. 🔹غیبت را کنار بگذار؛ 🔹خوش‌دلی را همیشه داشته باش؛ 🔹نماز بخوان و روزه بگیر؛ 🌤 یقینا خواهی دید دل، دم‌به‌دم محکم می‌شود و سوانح و احوال خوش برایت روی می‌دهد. 🗂 جلسه ۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab