🔰 سنن الهی
▫️قسمت دوم
در قسمت قبل گفته شد که مفهوم سنت الله در قرآن کریم، بیانگر قواعد عام حاکم بر عالم، در تمام طول تاریخ است و بر این اساس، فلسفه تاریخ، یک علم محسوب میشود.
از سویی دیگر، این سنتهای الهی را نمیتوان در علوم امروزی از قبیل جامعه شناسی، روانشناسی و علوم انسانی موجود، جستجو کرد؛ زیرا:
✔ این علوم، عهده دار بیان قواعد مربوط به سطح و ظاهر عالم هستند، در صورتی که سنتهای الهی، قواعد و حقایق معنوی مربوط به باطن عالم هستند که در ظاهر عالم، تاثیر میگذارند.
🔹️ظهور حضرت حجت( عج) را نیز بر اساس بعضی از همین ضوابط میتوان اثبات کرد که یکی از آنها قاعده پیروزی حق بر باطل است.
قرآن کریم با بیان مثالهایی این قاعده را توضیح میدهد. گاهی میفرماید کف روی آب، یا کف روی فلز به هنگام گداخته شدن، از بین میرود اما اصل آب و فلز که به نفع مردم است، باقی میماند.
گاهی به صراحت میفرماید حق آمد و باطل رفت، همانا باطل، نابودشدنی است.
🔹️ بنابراین حجت خدا که بر حق است، قطعاً روزی، غلبه تام در عالم پیدا میکند و اگر کسی با حق بجنگد، چون نظام عالم، مدافع حق است، او را نابود خواهد کرد.
▪️حتی وقتی باطل، ظاهراً غلبه میکند و حق افول، در باطن، آغاز افول باطل است.
مانند حادثه عاشورا که خون اباعبدالله(ع) تا روز قیام حضرت حجت(عج) همچنان میجوشد و خاموش شدنی نیست.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙 سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و هشتم 🔰
🌴شیخ محی الدین عربی گويد:
جنابت:
🔻فناى در طبيعت
🔻و غفلت از روحانيّت است.
🔻و غاية القصواى كمال سلطنت حيوانيّت و بهمیت
🔻 و دخول در اسفل السّافلين است.
✨ غسل ⬇️
🔸تطهير از اين خطيئه
🔸و رجوع از حكم طبيعت است
🔸و دخول در سلطان رحمانيّت
🔸و تصرّف الهيّت است.
✳️ به (وسیله) شست و شو نمودن، جميع مملكت نفس را كه:
▪️ فانى در طبيعت شده بود.
▪️ و به غرور شيطان مبتلا شده بود.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پاک شدن گناه با نماز
🌱در آیه کریمه میخوانیم: « ان الحسنات یذهبن السیئات؛ حسنات، سیئات را از بین میبرد».
🌱 نماز از بهترین حسنات است.
🌱چون حسنات، سیئات را از بین میبرد، نماز نیز سیئات را از بین میبرد.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂جلسه ۶۸
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوین_اسلامی
▪️قسمت چهل و هشتم
🇮🇷پس مطلب مهم در تمدن سازی نوین اسلامی، به دست آوردن و رسیدن به سلوك عملی است که بخش اساسی تمدن است.
🇮🇷انواع سلوك با افرادی كه انسان با آنها ارتباط دارد.
🇮🇷انواع رفتارهای ما
🇮🇷انواع چیزهائی كه در زندگی اجتماعی برای انسان وجود دارد
⬅️ اینها در اسلام هست.
🔹در مورد سفر كردن هست.
🔹در مورد رفتوآمد هست.
🔹در مورد سوار شدن و پیاده شدن هست.
🔹در مورد پدر و مادر هست.
🔹در مورد تعاون هست.
🔹در زمینهی رفتار با دوست هست.
🔹در زمینهی رفتار با دشمن هست.
✔️ همهی چیزها، یا به طور خاص در منابع اسلامی ما موجود است.
✔️ یا تحت یك عنوان كلی وجود دارد.
🔴 كه اهل استنباط و اهل نظر میتوانند آن چیزی را كه مورد نیازشان است، از آن به دست بیاورند و پیدا كنند.
۱۳۹۱/۰۷/۲۳
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ لا اله الا الله یک نفی است و یک اثبات.
✅ نفی عبارت از مرده بودن یعنی حکایت بودن از زنده است، همان که عبد و اسم و آیه همه حکایت می کنند.
✅ پیامبر هم برای ما اسم و آیه و کتاب آورد و خودش الرسول و الآیه و الاسم شد و وجه حقیقت شد.
✅ پس لا اله الا الله یک اماته و احیاء است. و ما با لا اله الا الله اماته و احیاء خداوند تبارک و تعالی را ادراک می کنیم.
✅ اماته و احیاء خداوند زمانی است که توحید احدی صمدی بیاید. این اماته و احیای حقیقی خداوند تبارک و تعالی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰
🔹شیخ اشراق سه تعبیر دارد:
1⃣ حُسن
2⃣ حزن
3⃣ عشق
✅حُسن یعنی زیبایی.
حسن و زیبایی از آنِ خداست.
❓ حزن چیست؟
شخص قبل از اینکه بخواهد به آن مرحله برسد احساس میکند خیلی از آن، دور است در نتیجه محزون میشود و حزن میآید.
✅ بعد از حُزن، عشق میآید.
در عشق، زیبایی، او را جذب می کند.
✔️پس تا حسن و زیبایی حق نباشد، صحبت میل و عشق حق مطرح نیست.
✅ در متن های دینی این ها آمده است؛
امام صادق می فرمایند:
🔅 "خدایا! دلم را پر کن از عشق خودت"
🔅"و أملأ قلبی بحبّک"،
❓ما دربارۀ اهل بیت چه تعبیری داریم؟
«التامین فی محبة الله»
🔻یعنی در عشقِ خدا هیچ کس به پایِ اهلِ بیت نمی رسد.🔺
⬅ و عشق نیز قبلش نوعی فقدان است.
سالک از اینکه نرسیده، ناراحت است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توجه به درون
🌱امام صادق علیه السلام در روایتِ «مومن دو چشم در بیرون دارد، دو چشم در درون.»، میفرمایند مومن فقط چشم به بیرون خود ندوخته بلکه همیشه به درون خود نیز توجه دارد.
🌱بنابراین ما باید همیشه مواظب درون باشیم و توجه داشته باشیم که مبادا بلغزیم و ایمانمان سست شود.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂جلسه ۱۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام با عنایات حضرت حق برای ششمین سال
🔰 کمتر از دو هفته تا پایان زمان پذیرش، فرصت باقیست.
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی
▪️قسمت یازدهم
🔴 يكى از مؤلفات صاحب ترجمه، استاد علامه طباطبائى، رساله وجيز بسيار عزيز «على و الفلسفة الالهية» است.
در مقالهاى كه جناب استاد به مناسبت تأسيس كنگره هزاره نهج البلاغه در تهران، ترقيم و ارسال بدان كنگره فرمود و تكميل رساله مذكور را تمنى كرد.
در آن مقاله نكتهاى بسيار بلند قريب به اين مضمون افاده فرمود كه در ميان جميع صحابه رسول الله صلى الله عليه
و آله از كسى جز اميرالمومنين على عليه السلام در بيان معارف حقه الهيه صاحب اين همه گفتار بدين صورت كه نهج
البلاغه نمونه بارز آن است، نقل نشده است و احدى نشان نداده است.
راقم اين سطور متمسك بذيل عنايت اهل ولايت حسن حسن زاده آملى چند جمله اى ديگر نيز از بعضى از أعاظم
ديگر علماى اسلام درباره برهان الحكماء الالهيين اميرالمؤمنين حضرت وصى على عليه السلام تقديم مى دارد:
1⃣ خليل بن احمد، استاد سیبویه گويد: نياز همه به على و بى نيازى على از همه، دليل است كه على امام همه است.
2⃣ شيخ رئيس گويد : على در ميان خلق آنچنان بود كه معقول در ميان محسوس.
3⃣ فخر رازى گويد: هركس على را امام خود بگيرد به دست آويز استوار چنگ در زده است.
4⃣ شيخ اكبر گويد: على امام عالم و سر جميع انبياء است.
5⃣ابن متويه گويد : ادله نصوص دال است كه در ميان صحابه فقط على معصوم بوده است.
اين چند كلمه قصار به پيشگاه مقام والاى ولايت علوى، شرحى است از هزاران كاندر عبارت آمد.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت حجتالاسلام سیّد عبدالله فاطمینیا
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱