eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
96 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فلسفه حجاب ▪️ قسمت اول: سوره نور/ آیه ۳۰ اولین آیه‌ای که در مساله حجاب بررسی می‌شود آیه ۳۰ سوره مبارکه نور است. پس از بیان و ترجمه آیه به شرح آن خواهیم پرداخت. ✨آیه ۳۰ سوره نور: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنْ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (۳۰) به مردان مؤمن بگو ديدگان خويش را از نگاه به زنان اجنبى باز گيرند و فرج‌هاى خويش را نگهدارند اين براى ايشان پاكيزه‌تر است كه خدا به كارهايى كه مى‌كنيد آگاه است. 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح آیه در این آیه دو دستور به مردان داده شده است: ▪️ غض بصر ▪️ستر عورت 🔍 توضیحات مقدماتی: 1⃣ ابتدا غض بصر را توضیح می‌دهیم. قل للمومنین ⬅️ اول به آقایان دستور داده می‌شود. ❓مومنین باید چه کار کنند؟ ⚠️ یغضوا من ابصارهم؛ غض بصر کنند. 🔺 معنای غض بصر چیست؟ 🔸غض در لغت ⬅️ به معنای فروکاستن/ کم کردن/ کوتاه کردن است. 🔸غض در اصطلاح هم ⬅️ به معنای کم کردن و فروکاستن از نگاه است و اصل نگاه را برنمی‌دارد. ❓ حرف «مِن» در اینجا چه معنایی دارد؟ من برای توضیح وجه غض و نوع فروکاستن آمده است و می‌گوید کاستن در دیدن مورد نظر است. پس معنای یغضوا من ابصارهم یعنی نگاه کامل نکنند، چشم ندوزند و نگاهشان را پایین بیاورند. اما معنی کلی آیه ۳۰ سوره نور🔽 مرد نامحرم در برخورد با زن نامحرم باید حریم نگه دارد. ❓ حفظ حریم برای چه؟ 🔺برای سلامت روابط 2⃣ دستور دوم این آیه: یحفظوا فروجهم ⬅️ حفظ عورت حفظ عورت در اینجا به معنای پوشاندن است. ❓چرا باید آقایان غض بصر و ستر عورت داشته باشند؟ آیه می‌فرماید: ذلک ازکی لکم؛ این دو دستور برای پاکیزه تر شدن شما است. در قسمت بعد به چرایی پاکیزه تر بودن می‌پردازیم. 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه اول؛ سه رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ وقتی متکلم حرف میزند کلامش از او حکایت میکند ، کتاب های هر نویسنده نیز حکایت از نویسنده است ؛ همه جملات المیزان علامه طباطبایی رحمة الله علیه، مثنوی مولوی، بوستان سعدی و کتاب های دیگر از نویسنده آن حکایت دارد . ✅ اگر بخواهیم نویسنده را بفهمیم به کتابش مراجعه می‌کنیم ⬅️ اگر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله را خواستی به سراغ قرآنش میرویم هر سوره و آیه اسم پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است ✅ اسم پیغمبرصلوات الله علیه فقط این لفظ، میم ،حاء، میم و دال نیست این هم یک اسم است و تمام قرآن هم اسم اوست. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و دوم🔰 ادامه شرح زیارت رجبیه⬇️ 🔹 "اسئلک بما نطقَ فیهِم مِن مَشیّتِک" آنچه که در موردِ این ها مقرّر کردی، برای من هم قرار بده؛ ❓ولاة أمر چگونه هستند؟ 🔅"فجعلتَهُم مَعادنَ لِکَلِماتکَ" ☑️معدن کلمات یعنی تمامِ کلمات را جمع کنی، بالا ببری، این می شود. ❓آن معدن کلمات کجاست؟ در عالمِ اسماء. یعنی این ها آن عالمِ اسماء را در خود پیاده کردند؛ بالاتر از عقل اوّل، روح أعظم می شود صُقع ربوبی، تشعشعات اسمائی، آن معدنِ کلمات. 🔅"و أرکانَ لتوحیدک و ایاتِک و مقاماتک"، ارکانِ آیات تو و ارکان مقامات؛ ☑️ارکان مقامات یعنی ارکان اسماء. ❓مقامات حق چیست؟ همان اسماء حق، که در ادامه آمده که اسماء حق همه جا را پر کرده است و هیچ جا خالی از اسماء نیست. ❓ارکان، بنیاد، پایه، اصلِ همۀ اسماء همین اولیای الهی هستند. ❓اولیای الهی کجا هستند؟ به صقع ربوبی رسیده اند. ☑️چون به فنا رسیده اند. "در خانه به کدخدای مانَد همه چیز"، همه چیزش شبیهِ صاحبِ خانه بشود یعنی⬅️ خدا دارای اسماء حسناست، این ها هم شدند معدن کلمات؛ ❓مقامات حق چیست؟ "الّتی لا تعطیلَ لها فی کلّ مکانٍ" هیچ جایی از این ارکان، از این مقامات و اسماء خالی نیست. در دعای کمیل می گوییم: "باسمائک الّتی ملأت أرکانَ کلَّ شیء"، مَلأت، همه را پر کرده است. تعبیر می کند تمامی این ها آنجاست. تمامِ این مقامات و ارکانِ این مقامات، همین اولیای الهی، وُلاة امر و حجج الهی هستند. 🗂جلسه بیست و هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت سیزدهم: رویای رضوی در عنفوان جوانى و آغاز درس زندگانى كه در مسجد جامع آمل سرگرم به صرف ايام در اسم و فعل و حرف بودم و محو در فرا گرفتن صرف و نحو. ✔️ در سحر خيزى و تهجد عزمى راسخ و ارادتى ثابت داشتم. ☀️ در رؤياى مبارك سحرى به ارض اقدس رضوى تشرف حاصل كرده‌ام و به زيارت جمال دل آراى ولى الله اعظم ثامن الحجج على بن موسى الرضا عليه و على آبائه و ابنائه آلاف التحية و الثناء نائل شده ام. در آن ليله مباركه قبل از آنكه به حضور باهر النور امام عليه السلام مشرف شوم مرا به مسجدى بردند كه در آن مزار حبيبى از احباء الله بود و به من فرمودند در كنار اين تربت دو ركعت نماز حاجت بخوان و حاجت بخواه كه برآورده است. 📿 من از روى عشق و علاقه مفرطى كه به علم داشتم نماز خواندم و از خداوند سبحان علم خواستم. سپس به پيشگاه والاى امام هشتم سلطان دين رضا روحى لتربته الفداء و خاك درش تاج سرم رسيدم و عرض ادب نمودم بدون اينكه سخنى بگويم. 🌱 امام كه آگاه به سر من بود و اشتياق و التهاب و تشنگى مرا براى تحصيل آب حيات علم مى دانست، فرمود: نزديك بيا. نزديك رفتم و چشم به روى امام گشودم ديدم با دهانش آب دهانش را جمع كرد و بر لب آورد و به من اشارت فرمود كه بنوش. ادامه در پست بعد👇👇👇
امام خم شد و من زبانم را درآوردم و با تمام حرص و ولع كه گويى خواستم لب‌هاى امام را بخورم، از كوثر دهانش آن آب حيات را نوشيدم و در همان حال به قلبم خطور كرد كه اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود: پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله آب دهانش را به لبش آورد و من آن را بخوردم كه هزار در علم و از هر درى هزار در ديگر به روى من گشوده شد. پس از آن امام عليه السلام طى الارض را عملا به من بنمود كه از آن خواب نوشين شيرين كه از هزاران سال بيدارى من بهتر بود بدر آمدم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سلسله نشست‌های متن‌خوانی 🎙 استاد حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری 📚 کتاب روابط متکامل زن و مرد 📝 نویسنده: علی حایری ✔️این سلسله نشست از آبان ماه آغاز گردیده و به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت. 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🗂 دوره علامه طباطبایی ( ورودی ۱۳۹۷) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
امتدادهای تربیتی در حکمت متعالیه.15.mp3
18.66M
🔰 متن خوانی کتاب روابط متکامل زن و مرد 🎙 حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری 📝 نوشته: علی صفایی حائری 📆 جلسه دهم 🕌 مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️قسمت سوم: دختر حرث بن عبدالمطلب در قسمت قبل خطبه دختر حرث بن عبدالمطلب بیان شد. اين بانوی سخنور، در اين خطبه كوتاه، چندين جمله قرآنی و حديثی را گنجانيده است: 🔸 «كلمتنا هي العليا» (سوره توبه/40) ⬅️ اقتباس از قرآن است. 🔹 «نبيّنا هو المنصور» نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده. 🔸 و همچنين «كنّا فيكم بمنزلة بني اسرائيل ... » نيز ⬅️ از قرآن گرفته شده است. 🔹 و بيان منزلت علي بن ابيطالب عليه السلام از حديث منزلت اخذ شده است كه: «أفلا ترضي أن تكون منّي بمنزلة هارون من موسي الّا انّه لا نبي بعدي» (سيره ابن هشام، ج2، ص520) ✔️حضور ذهنی اين بانو نسبت به آيات قرآن و بهره گيری از آنها در خلال خطبه، تسلط بر احاديث و اعمال جملات آن در ضمن سخن، نشانه بلوغ ادبی او است. ❌اگر زنی مرثيه بخواند می‌گويند او اهل رقت و عاطفه است و نشانه حضور سياسی نيست. ✅ اما يك وقت زن سالمندی با اين كه توانمندی را از دست داده، وارد دربار نيرومند امويان می‌شود و همه آنها را محكوم می‌كند و قاطعانه سخن می‌گويد، اين امر، حضور سياسی يك زن سالمند را تفهيم می‌كند. ✖️ شعر گفتن و حرف زدن تنها نشانه حضور سياسی نيست. ✖️ اگر محتوا، رقّت و مرثيه و نوحه است، آن هم نشانه حضور در صحنه نيست. ✔️ ولی اگر محتوا، استفاده از آيات سياسی قرآن و احاديث سياسی اهل بيت عليه السلام است، و طرز برخورد، محكوم كردن حاكمان ستم می‌باشد ⬅️ اين نشانه حضور سياسی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی خودت آگاهی که دریای دلم را جزر و مد است؛ یا باسط، بسطم ده! و یا قابض، قبضم کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab