🔰 الگوی زهرایی
نقشهی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است:
🌷 مادر خوب
🌷 همسر خوب
🌷 مجاهد فیسبیلالله
در عین حال:
🌷 کدبانو
🌷 مدیر خانه
در عین حال:
🕊 عابد
🕊و بندهی خدای متعال.
▪️ و در نهایت، فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) نشان داد که زن میتواند به رتبهی عالی عصمت برسد.
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و آله به حضرت زهرا سلام الله علیها نور اعطا کرد؛ سُبْحانَ اللهِ ، اَلْحَمْدُ لِله ، لا إِلَهَ إِلَّا الله واللهُ أَكْبَر عبارت از نور هستند.
🔸 اَلْحَمْدُ لِله نور بینهایت، رزق بی نهایت سکربی نهایت غذای بی نهایت و شفای بینهایت است
🔸«سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ) شاخه های بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيم هستند و از آن نشات گرفته اند
⬅️ اینها همان انهار اربعهای هستند که در سوره محمدصلوات الله علیه وآله ، خداوند به متقین وعده داده است: مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارُ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِن وَأَنْهارُ مِن لَبَن لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارُ مِنْ خَمْر لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهارُ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى .
✅ این تسبیحات وقتی در مقابل یکدیگر قرار میگیرند، می شوند انهار اربعه والا ،هرکدام همۀ انهار را داراست ⬅️ رحمت بینهایت خداوند، حیات بی نهایت ، سکر بی نهایت رزق بینهایت و شفای بینهایت را داراست، لذا میگوییم تسبیحات
اربعه . همه تسبیح هستند؛ سُبْحانَ الله اَلْحَمْدُ لِله ، لا إلهَ إِلَّا الله ، واللهُ أَكْبَر، تسبیح اند؛ همه الله اکبر همه اَلْحَمْدُ لِله وهمه لا إِلهَ إِلَّا الله لا اِلهَ إِلَّا الله هستند.
📚انهاراربعه
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت چهارم
🔹بنده خدایی می گفت:
❓اگر در بهشت [لذت] نباشد، ما اصلاً برای چی عبادت کنیم، چرا این همه سختی بکشیم؟
❓چرا این همه روزه بگیریم؟
❓چرا این همه جهاد کنیم؟
در عبادت فقط سختی دیده؛ در آن لذّت نچشیده و با خدا ننشسته است.
نمی داند که مثلاً همان جهاد باعث می شود رحمت و مغفرت خدا، دم به دم می آید و دارد دل را آباد می کند.
☑️بعضی ها فوتبال را انقدر جدّی بازی می کنند که مثل اینکه اصلاً امرِ دیگری نیست!
⬅️ [به] همین [شخص] گاهی همین موقعی که دارد بازی می کند، می گوییم بیا غذا بخور.
✅ می گوید این مهّم تر است.
این "مهّم تر"ی که دارد می گوید، این یک لذّتی درونش دارد.
❓این چه لذّتی است؟
لذّت پیروز شدن؛
جناب بوعلی گفت این لذّت لذّت وهمی است؛
❗️نکته: این نفیِ بازی کردن نیست.
بازی باید باشد، ولی قصدمان [آن است که] درونش احساس می کند به یک چیزی دست یافته.
[به طور کلی] جناب بوعلی می خواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما یک حواس باطنی هم داریم.
حواس باطنی مثل
⬅️قوۀ خیال
⬅️و قوّۀ واهمه
✅می خواهد بگوید حس باطنی و ادراکات باطنی و لذّت های باطنی، برتر از لذّت های حسی است.
⬅️ یعنی لذّت حسی که شما خیال می کنید از همه بهتر و قوی تر هست، اینجوری نیست
✅ بلکه لذّت های برتری هم داریم.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه چهارم و پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️ فاطمه شناسی
🏴 امام صادق علیه السلام:
انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته.
صدیقه طاهره سلام الله علیها به این دلیل زهرا نامیده شد که خداوند عز و جل، آن بانو را از نور عظمت خود آفرید.
#فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
◼️ فاطمه شناسی 🏴 امام صادق علیه السلام: انما سمیت الزهرا لان الله عز و جل خلقها من نور عظمته. صد
نامردمان تاب دیدن نور زهرا سلام الله علیها را نداشتند🥀🥀🥀
هدایت شده از شمیم حکمت
📣 آغاز درس حکمت در تهران
🔰 مدرسه حکمت الرضا و أخت الرضا علیهما السلام برگزار می کنند:
📚 درس جلد ششم اسفار اربعه ، استاد آیت الله یزدان پناه
⏱ از ابتدای دی ماه، چهارشنبه ها
در پاییز و زمستان: ۱۸:۴۵ الی ۱۹:۳۰
در بهار و تابستان: ۱۸:۱۵ الی ۱۹:۱۵
🏷 شرط حضور : اتمام دو کتاب بدایة الحکمة و نهایة الحکمة
🔹 امکان ثبت نام و حضور برای عموم خواهران و برادران که شرط بالا را دارند، برقرار است.
🔹 جهت برنامه ریزی بهتر، لطفا ثبت نام نمایید.
🔗 پیوند ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/aHJcZyDJ
شمیم حکمت ؛ کانال اطلاع رسانی دروس استاد یزدان پناه در تهران
🆔 http://eitaa.com/shamimhekmat
نكته قابل توجه آن كه گرچه خداوند تمام قوانين حقوقی را برابر حقوق فطری تنظيم و تدوين فرموده است تا زمينه اثاره دفائن فطری و شكوفايی گنجينه های درونی جامعه بشری فراهم گردد، ليكن در پايان آيه ارث، دو اسم از اسمای حسنای الهی را يادآور میشود كه هماهنگی نظام تشريع و تكوين را در خاطره ها احيا نمايد و آن اين است كه در پايان آيه ۱۱ سوره نساء كه عهده دار برخي از ارثهای متفاوت میباشد، چنين فرموده است:
✨ «... انّ اللَّه كان عليماً حكيماً»
يعني شما از علم و حكمت كافی برخوردار نيستيد تا راز تفاوت را كه در هسته مركزی عدل نهفته در آن جستجو كنيد، ليكن خداوند آگاه و حكيم است همه علل تساوی و عوامل تفاوت را جمع بندی نموده و بر مدار حكمت آنها را به صورت موادّ معتدل حقوقی روانه میفرمايد، تا مسائل در سنت و مانند آن از تفريط جاهليت كهن و از افراط جاهليت جديد و مُدِرن مصون بماند.
💫قرآن كريم برای اهتمام به حق زن، هنگام تعيين سهام ارث، اول ارث زن را اصل و مبنا قرار داده و آن را مسلّم دانسته و معيار ارث معرفی مینمايد، آنگاه میفرمايد: (للذّكر مثل حظّ الاُنثيين)، يعنی در موقع بيان سهم برادر، چنين نمیفرمايد كه خواهر نصف سهم برادر میبرد كه پارامتر اصلی، سهم برادر باشد، بلكه معيار و اصلِ مفروض و مسلّم را ارث خواهر كه دختر ميّت است قرار میدهد و سهم برادر كه پسر متوفا میباشد دو برابر سهم خواهر مي داند تا اصل ارث زن قطعی و مفروغ عنه باشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب دوم: در قیام
فصل دوم: در آداب قیام
🔶 (ادب قیام) چنان است که سالک:
📌خود را حاضر در محضر حق ببیند و عالَم را محضر ربوبیّت بداند؛
📌 و خود را از حضّار مجلس و مُقیمِ بینَ یدیِ الله محسوب کند؛
📌و عظمتِ حاضر و محضر را به قلب برساند؛
📌و اهمیت مناجات با حق تعالی و خطرِ آن به قلب بفهماند؛
📌و با تفکّر و تدبّر قبل از ورود در صلوة، قلب را حاضر کند و به او بزرگیِ مطلب را بفهماند؛
📌 و آن را(قلب را) ملتزم کند به خضوع و خشوع و طمأنينه و خشیت و خوف و رجا و ذلّ و مسکنت تا آخر نماز.
✳️ با قلب مشارطه کند که از این امور مراقبت و محافظت کند و تفکّر و تدبّر در احوال بزرگان دین و هادیان سبیل کند که برای آن ها چه حالاتی دست می داده.
🔶 از احوال ائمه هُدی سرمشق اتّخاذ کند .
از تاریخ بزرگان دین و ائمه دین اکتفا به سال و روز وفات و تولّد و مقدار عمر شریف و امثال این امور نکند.
✔️ بلکه عمده سیر او، در سیر و سلوک ایمانی و عرفانی آن ها باشد که معاملات آن ها در عبودیت چه بوده و در سیر الی الله چه مشی داشتند.
❌ افسوس که ما اهل غفلت و سُکرِ طبیعت و مغرورانِ بی مایه،
در تمام امور، دست نشانده شیطانِ پلید هستیم؛
و هیچگاه از خواب گران و نسیان بی پایان بیرون نمی آئیم❗️
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ۱۶۰ و۱۶۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ «النور» در حضرت زهرا سلام الله علیها ظاهر شده است.
🌟حضرت در دعای نور فرمود: بِسْمِ اللهِ النّور يعنى من به ظهور «النور» متلبّس شده ام
⬅️ لذا دیگر برای حضرت ظلمتی نیست و همه نور محض و حیات محض است.
✅ پدر بزرگوارشان حضرت خاتم صلوات الله علیه وآله همین دارایی را داشت و فرمود: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛
✅ دعای نور
حضرت زهرا سلام الله علیها شرح همان بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمِ پیغمبر اکرم صلوات الله علیه وآله است.
📚انهاراربعه
#استاد_امامی
#از_شاگردان_خاص_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت چهارم: لذت بدنی و عقلی
🖌 یادداشت پنجم
🔹[به طور کلی] جناب بوعلی میخواهد بگوید [که] در کنار حس، که یک قوۀ ماست ما حواس باطنی هم داریم.
حواس باطنی مثل:
⬅️ قوۀ خیال
⬅️ و قوّۀ واهمه
قوۀ واهمه، قوۀ باطنی ماست ⬅️ یعنی ما افزون بر این قوای ظاهری، یک قوّه باطنی هم داریم به اسم قوّه واهمه.
❓کارش چیست؟
✅ قوّه ای است که معانیِ جزئیه را درک می کند.
❓معنا که در برابر صورت [است] چیست؟
صورت آن [چیزی] است که تقدیر دارد.
☑️ الان این کتاب را می بینید یک شکل و وضعی دارد، مقداری دارد؛ اینها به چشم می آید. اینها را ما تعبیر به "حسی" میکنیم.
این ادراک حسی صورت میگیرد ⬅️ گاهی معنی در آن موج میزند که
◀️گاهی آن را ما متوجّه نمیشویم.
◀️و گاهی متوجّه می شویم.
❓چه کسی متوجّه میشود؟ قوۀ واهمه.
☑️مثالی که بوعلی درمورد واهمه دارد:
می گوید گوسفند تا گرگ را میبیند، احساس دشمنی میکند ⬅️ یعنی احساس میکند او دشمنش است.
❓دشمنی صورت دارد؟ یعنی میشود به صورت تقدیری در آورد و بگویی که این است؟
✅ دشمنی در عین اینکه وجود دارد، واقعیّت هم دارد و میشود هم فهمید، ولی نمیشود نشان داد این است.
"سفیدی" یا "یک متر" را نشان میدهم؛
⬅️تقدیر و تقدّر دارد؛
⬅️صورت دارد؛
ولی بعضی ها معناست.
در دل همین گرگ که یک شکل، هیئت و مقداری دارد.
➕ کنارش هم یک دشمنی دارد.
این را واهمه درک میکند .
❌حس [این را] درک نمی کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab