#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
✨خداى تعالى فرمايد:
«اوست آن كس كه فرستاد بادها را براى بشارت در جلو رحمتش و نازل نموديم از آسمان آب پاكيزه را»
✨و فرمود خداى تعالى: «و قرار داديم از آب هر چيز زنده را»
🌴 اين كه در اين حديث آب را به رحمت حق تشبيه، بلكه تأويل نموده، يكى از نكاتش آن است كه:
💧 آب يكى از مظاهر بزرگ رحمت حق است كه در عالم طبيعت آن را نازل فرموده و مايه حيات موجودات آن را قرار داده.
بلكه رحمت واسعه الهيّه را كه از سماء رفيع الدّرجات حضرت اسماء و صفات نازل و اراضى تعيّنات اعيان به آن زنده گرديده، اهل معرفت به «آب» تعبير نمودند.
و چون در آب مُلكىِ ظاهرى، جلوه رحمت واسعه الهيّه از ديگر موجودات دنيائى بيشتر است:
1⃣ حق تعالى آن را براى تطهير از قذارات صوريّه قرار داد.
2⃣ و مفتاح باب قرب و مناجات خود مقرّر فرمود و راهنماى بساط خدمت خويش، كه باب الابواب رحمتهاى باطنيّه است، قرار داد.
3⃣ بلكه آب رحمت حق در هر نشئهاى از
نشئات وجود و در هر مشهدى از مشاهد غيب و شهود نزول و ظهور كند.
4⃣ تطهير ذنوب عباد اللّه نمايد، موافق با آن نشئه و مناسب آن عالم.
🔹پس با آب رحمتِ نازل از اسماء احديّت، ذنوب غيبت تعيّنات اعيان تطهير شود.
🔹و با آب رحمت واسعه از سماء واحديّت ذنوب عدميّت مهيّات خارجيّه تطهير شود، و در هر مرتبه از مراتب وجود مطابق آن مرتبه.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی!
خود را از همه به تو وابســــتم
اگر بداری تو را پرســــتم و اگر نداری خود پرســــتم نوميــــد مساز
بگــــير دســــتم.
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅آدم با اختیار آدم می شود
✅ و با اختیار باید ایمان بیاورد.
⭕️ آدم به زور نمی تواند ایمان بیاورد
بلکه ⬅️ اول باید بفهمد و متوجه شود ⬅️ بعد ایمان بیاورد.
♻️باید آدم اعتقاد پیدا کند و خودش آن را دریافت کند ⬅️ یعنی باید غذای او شود و جزئی از او شود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهــــی!
ای دور نظر و ای نيکو حضر و ای نيکو کار نيک منظر
ای دليل هر برگشـــته و ای راهنمای هر سر گشته
ای چاره ساز هر بيچاره و ای آرنده هر آواره
ای جامـــع هـــر پراکـــنده و ای رافــع هر افتاده
دســـت ما گيـــر ای بخشـــــنده بخشـاينــــــــده
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهــــی!
کار آن دارد که با تو کاری دارد
يار آن دارد که چون تو ياری دارد
او که در هر دو جهان تو را دارد هر گـــــز کــــی تــــو را بگــــذارد!
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🌱در فضيلت سجده بر تربت حسينيه روايت است كه «ان السجدة على التربة الحسينيه تخرق الحجب السبع» اين هفت
حجاب بايد چه باشد.
البته استحضار داريد كه حجبى در روايات به طرق گوناگون نقل شده است، حجب نور است كه
از شدت ظهورشان حجابند ز آنكه هفتصد پرده دارد نور حق بلكه از زبان جبرئيل عليه السلام:
بينى و بين الله سبعون الف حجاب من نور لودنوت و احدا لا حترقت.
در توحيد صدوق رحمة الله عليه سائل از ثامن الائمه در يك حديث طولانى مىپرسد پس چه چيز حجاب خلق از
خالق شده است؟ امام عليه السلام در جواب فرمود: كثرة الذنوب.
⚫️ پس حجابهايى كه حائل و مانع انسان از نيل به جنة اللقاءاند در خود انسانند.
بنابراين آيا مىشود اين هفت حجاب را تطبيق بالطائف سبع باصطلاح عارف و يا مراتب سبع باصطلاح حكيم
دانست كه به هر دو اصطلاح درباره مراحل
نفس ناطقه انسانى است و انسان كامل از اين حجابها و مراحل به در رفته است؟
بنا بود كلمه اى چند نقل كنيم اين يك كلمه هم ناتمام ماند.
رزقنا الله تعالى و اياكم القرب اليه
قم ارادتمند صميمى حسن حسن زاده آملى
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهــــی!
در سر گريســتنی دارم دراز
ندانم از حسرت گريم يا از ناز
گريستن از حسـرت بهر يتيم و گريســتن شــــمع بهـر ناز
از ناز گريستن چــون بود اين قصه ايست دراز!
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت پنجاه و هشتم🔰
🔷 هيچ متفكر بصير، ترديد نمى كند در اين كه:
✅ انسان هر چه مى كند به منظور سعادت خود مى كند، و هرگز بر محروميت خود اقدامى نمى كند،
هر چند كه بعد از محروميت او را مدح و ثنا كنند،
و وعده هايى كه در اين باره به او مى دهند كه مثلا :
🔺اگر براى سعادت جامعه ات فداكارى كنى
🔺قبرت بنام سرباز گمنام مزار عموم مى گردد
🔺و نامت تا ابد به نيكى ياد مى شود،
🔺و افتخارى جاودانى نصيبت مى شود و ...
⬅️تمام اينها وعده هايى است پوچ و فريبكارانه كه مى خواهند او را با اين گونه وعده ها گول بزنند،
و عقلش را در كوران احساسات و عواطف بدزدند
... و چنين شخص فريب خورده اى اينگونه خيال مى كند كه بعد از مردنش و به اعتقاد خودش بعد از باطل شدن ذاتش همان حال قبل از مرگ را دارد:
🔻مردم كه تعريف و تمجيدش مى كنند
🔻 او مى شنود
🔻و لذت مى برد
⬅️و اين چيزى جز غلط در وهم نيست.
همان غلط در وهمى است كه مى گساران مست در حال مستى دچار آن مى شوند:
🔺وقتى احساساتشان به هيجان در مى آيد بنام فتوت و مردانگى از جرم مجرمين در مى گذرند
🔺و جان و مال و ناموس و هر كرامت ديگرى را كه دارند در اختيار طرف مى گذارند،
⬅️و اين خود سفاهت و جنون است،
✔️چون اگر عاقل بودند هرگز به چنين امورى اقدام نمى كردند.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی!
يـــــک چــــند به يـــاد تــــو نــــازيــــدم، ايــــنم بــــس کــــه صحــبت تــــو ارزيــــدم.
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#صلابت_بدن_یا_سلامت_قلب
💥در علم الفراسه و علم الوراثه بين زن و مرد فرق نيست، زيرا در آنجا سخن از بدن قوی و متصلّب نيست بلكه سخن از قلب سليم است.
انسان بايد از صلابت به سلامت بدن برسد و از سلامت بدن به سلامت دل راه يابد تا نتيجه بگيرد. در قرآن كريم مي فرمايد:
✨ يوم لا ينفع مال ولا بنون الّا من أتي اللَّه بقلب سليم (شعرا 88 و 89)
روزي كه هيچ مال و فرزند سود نمي دهد مگر كسي كه دلي پاك به سوي خدا بياورد.
✨در رسيدن به كمال روح صلابت بدن كارآيی ندارد بلكه قول سديد مؤثر است نه قول شديد. خداوند در قرآن میفرمايد:
وقولوا قولاً سديداً يصلح لكم أعمالكم (احزاب 70 و 71)
سخني استوار گوييد، تا اعمال شما را اصلاح گرداند.
ادامه دارد...
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهــــی!
نه جز از ياد تو دل است
نه جز از يافت تو جان
پس بيدل و بی جان کی توان ؟
#خواجه_عبدالله_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ما مانند ذغالیم.
✅ توحید که می آید مثل جرقه ای است که به آدم می خورد.
✅ وقتی این جرقه زیاد شد آن وقت کم کم سیاهی ذغال برطرف می شود.
✅ وقتی سیاهی برطرف شد، افسردگی هم برطرف می شود.
✅ انسانی که آدم می شود هم حرارت و هم نور می دهد،⬅️ از اطاعت فرمان خدا نور می شود.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab