#رابعه_بصريه_عدويه
از رابعه عدويه نيز كلماتی آموزنده، در اين زمينه رسيده است. در تاريخ آوردهاند كه او بسيار اشك میريخت، همين كه سخن از آتش به ميان میآمد مدهوش میشد و میگفت:
«استغفارنا يحتاج الي استغفار»
ما از استغفارمان بايد استغفار كنيم.
✔️ اين همان معرفت بلندی است كه سالار شهيدان ـ صلوات اللَّه عليه ـ در دعای عرفه عرضه میدارد:
الهي مَن كانت محاسنه مساوي فكيف لا تكون مساويه مساوي
كسی كه اشكی میريزد و استغفاری میكند و خيال میكند كار مهمّی كردهاست، اينها «محاسنه مساوي» است، حسنه او سيّئه است، چه رسد به سيئه او.
اين بانو هم میگويد كه:
استغفار ما خود محتاج استغفار ديگری است.
زيرا همين استغفار نيز مشوب و ناخالص میباشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
1_638589298.m4a
1.59M
🔰 باز نشر
🌹 به یاد شهید سرافراز، محسن فخری زاده 🌹
۷ آذر، نخستین سالگرد شهادت دانشمند هستهای، شهید فخریزاده را گرامی میداریم.
#شهید_محسن_فخری_زاده
#دانشمند_هسته_ای
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تبریک
حجتالاسلام والمسلمین استاد منصوری، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام، قرار گرفتن حضرتعالی را در لیست هفت برگزیده حوزوی بنیاد البرز (نوبل ایرانی) تبریک میگوید. از خداوند منان، توفیقات روزافزونتان را میطلبیم.
▪️ لازم به ذکر است حجتالاسلام والمسلمین استاد منصوری از اساتید دوره تخصصی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام هستند.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
📢 7 نفر از اعضای جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه (معرفی شده از سوی مراکز نخبگانی) #برنده_نوبل_ایرانی شدند.
✳️در همایش ملی نخبگان، پنجاه و هشتمین سال جایزه #بنیاد_البرز در سال 1399 حجج اسلام
_ سعید حسنی
_ مهدی منصوری حبیب آبادی
_ کمیل قنبرزاده
_ رضا لکزایی
_ مهدی عبداللهی
و سرکار خانم ها
_ بهجتپور
_ حسینزاده
مفتخر به کسب جایزه نوبل ایرانی شدند.
✅دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه این موفقیت علمی را به این عزیزان تبریک و دوام توفیقات شان را از خداوند متعال مسئلت دارد.
⚠️لازم به ذکر است این نفرات با از سوی مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه به این بنیاد البرز معرفی شدند و دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات هیچ نقشی در انتخاب و معرفی ندارد.
#جایزه_البرز
#برگزیده
#جامعه_نخبگانی
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هفتادم🔰
🌀حريت در اسلام به چه معنا است؟
🔸كلمه حريت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبانها، بيش از چند قرن نيست.
و چه بسا اين كلمه را نهضت تمدنى اروپا كه سه، چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبان ها انداخت.
🔸ولى عمرِ معناى آن بسيار طولانى است،
يعنى بشر از قديم ترين اعصارش خواهان آن بوده.
و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده.
🔸ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا، جهاز حريت است و آن عبارت است از :
✔️اراده اى كه او را بر عمل وامی دارد.
چون اراده حالتى است درونى كه اگر باطل شود حس و شعور آدمى باطل مى شود و معلوم است كه باطل شدن حس و شعور به بطلان انسانيت منتهى مىگردد.
🔹نکته اینجاست که:
انسان موجودى است اجتماعى و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى دهد.
🔸و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند.
🔸و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده ها را تعديل مى كند و براى اعمال مرز و حد درست مى كند، خاضع گردد.
لذا بايد بگوئيم:
🔺همان طبيعتى كه آزادى در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان طبيعت بعينه ارادهاش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اول به او داده بود مقيد نمود.🔻
از سوى ديگر:
🔸 اين محدوديتها كه از ناحيه قوانين آمد به خاطر اختلافى كه در قانون گذاران بود مختلف گرديد.
📚 ترجمه المیزان .جلد ۴. صفحه ۱۸۴.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▪️قسمت نهم
◽️ بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگیهای یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح میشود، با ایمان حاصل میشود.
یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس برای خدا سوق میدهد.
▪️ خداوند در آیهای، به مومنین دستور میدهد که با اولیاء شیطان بجنگید.
▪️ درجای دیگری خداوند، برقراری مساجد و معابد را منوط به جهاد مومنان دانسته و جنگ برای خدا را نصرت خدا میداند.
🔸️ اینکه در جامعه امروز میبینیم عدهای میکوشند ایمان مردم را سست کنند، به این دلیل است که میخواهند در برابر ظالمان و مستکبران، مقاومتی صورت نگیرد و کسی برای دفاع از دین خدا اقدامی نکند.
🔸️ همانگونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، افرادی سرپرست جامعه اسلامی شدند که منطق جهاد و مقاومت را در جامعه کمرنگ کردند تا اینکه با قیام اباعبدالله(ع) دوباره فرهنگ جهاد و شهادت و صبر و مقاومت اجتماعی، توسط آن حضرت احیا شد.
▫️ حضرت در وصیت نامه خود، هدف از قیامشان را اصلاح اجتماعی عنوان کردند و بر پایه ایمان ناب و قوی خود و یارانشان توانستند این حرکت اجتماعی را به احسن وجه، رقم بزنند و پس از شهادت حضرت، متاثر از قیام ایشان، قیامهای پیدرپی ازجمله قیام توابین، قیام مختار، قیام شهید فخ و...به وقوع پیوست تا اینکه پس ازحدود صد سال، حکومت بنیامیه در هم پیچیده شد.
ادامه در متن بعد👇
🔹️ در عصر حاضر نیز انقلاب اسلامی ما یکی از ثمرات خون اباعبدالله(ع) است و تمام آنچه اکنون در کل منطقه و بلکه جهان، به نام مقاومت شکل گرفته، بر اساس همین منطق قرآنی و برگرفته از سیره سیدالشهدا است. در تاریخ، اثر ایمان بر جریانات اجتماعی را به وضوح میتوان مشاهده کرد.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 نشست علمی عیار نقد
بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره
🔷 با حضور اساتید محترم:
🔸حضرت استاد حسن رمضانی
🔸حضرت استاد سید یدالله یزدانپناه
◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی
🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴
مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات
#علامه_حسن_زاده_آملی
@nasimehekmat
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰
🌴 چون اعضا را در طهارت دخالت است در عبوديّت حق
🔹و از اين اعضا ظاهر شود آن
از اين درجهت تطهير آنها لازم شده است.
❇️پس از آن، چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند.
🔹 راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند.
🔹و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند.
❇️به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است،
در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد.
🔸 اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند،
بىطهارت لايق مقام نيستند.
با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست
و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند.
✅ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است، تطهير آنها لازم آمد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس حضور
تا انسان به حال حضور وجودی در پیشگاه حق میرسد، حس میکند نور وجود حق به او میتابد؛ یعنی با اقبال ما، خدا هم اقبال میکند و همین که نور حق میتابد، گرمای حضور حق احساس میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂جلسه ۶۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
💠 توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله
✅و این نصیب موجودات دیگر نیست لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست
🔆 یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳)
✅ کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. آن امانت اهمیت دارد.
✅ آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است.
✅ امانت هم عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab