#طینت_پاک
🔰قسمت صد و شصت و نهم🔰
🔹مقام لایقفی نفس چیست؟
هر شیای تا جایی می رود مثلاً
⬅️حیوان تا مرتبه حیوانیت میآید.
⬅️نبات یا جماد تا مرتبه نباتی و جمادی میآید.
❓انسان تا کجا می رود؟
❌ انسان اصلاً "تا اینجایی" ندارد.
یعنی الان رسولالله میرسد به یک مقامی که بالاتر از جبرئیل است.
❓آن مقام یک مقامی است که تمام شده است؟
خیر بیانتهاست.
یعنی رسولالله غرقِ در بیانتهاست
دمبهدم دارد افزوده میشود.
✅این مال همۀ ماست یعنی همۀ انسان ها به حسبِ قابلیّتشان این سرمایه را دارند.
در آیۀ امانت [72 احزاب] این معنا را گفتهاند؛
"إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ [إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً]"
به هر کس گفتند، قبول نکردند، حریم گرفتند
✅ولی انسان میتواند.
لذا انسان قابلیّت هضم همۀ اسماء الهی را دارد.
❓همۀ اسماء یعنی چی؟
یعنی بالاتر از تمام ملائکه، "علم ءادم الاسماء کلها"
به گونهای که تمامِ ملائکه نسبت به او سجده میکنند.
❓این خاصیّت نفس چیست؟
جانِ بسیار صیقل یافتۀ آمادۀ برای همۀ مراحل.
✅این خاصیّتِ جان ماست.
🔅وقتی آماده برای همه هست، حالا میتواند از عالم عقل و عقول و مفارقات بگذرد برسد به نور عظمت حق و آن فناء و نور عز حق
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🔰 قسمت سوم
🔹 ناگفته نماند كه بدن، تور شكار و سوارىِ راهوار ما است.
❗️ مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند
سوار را به جایى برساند .
🌱ره چنان رو كه رهروان
رفتند
❌ كسى به ما نگفت كه شب و روز را با يك دانه خرما بسر ببريم .
⚖ در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد.
✨ كلوا و
اشربوا و لا تسرفوا
🔹 انسان كامل آن كسى است كه حق هر ذى حق را اداء مىكند.
از اين كمترين دستورالعمل خواستهايد ⬅️
آقاى من صداى دُهُلى را از دور شنيدهايد و از نزديك هم به انبار كاه
برخورد مىكنيد.
🔹 مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم، به عرض مى رسانم كه دستورالعمل انسان قرآن است
كه:
✨ ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم
✔️ داعى تنها دستورى كه الان مى تواند به حضور جنابعالى عرض كند اين است كه:
مراقبت را حفظ بفرمائيد.
🌱يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مىبرید.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بسم الله الرحمن الرحیم
⬛️انا لله و انا الیه راجعون⬛️
استاد گرامی، سرکار خانم ذوالقرنیان؛
مدرسه باقرین درگذشت پدر بزرگوارتان را تسلیت عرض میکند و از خداوند متعال برای آن عزیز از دست رفته، رحمت و مغفرت و برای شما و دیگر بازماندگان صبر و اجر فراوان آرزومند است. ما را در غم خود شریک بدانید.
⚫️ آن مرحوم را با فاتحه، حمد و یازده توحید، بدرقه بفرمایید.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹مدرسه عالی عروج🔹
تحت اشراف و نظارت :👇👇
🔹حضرت حجتالاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه
🔹حضرت استاد عبدالرسول عبودیت
🔹 در رشته های مختلف معقول و منقول شکل گرفته است که در اولین سال شروع به کار خود در رشته حکمت اسلامی با محوریت اجتهاد در معارف در سطح مقدماتی و تکمیلی ثبت نام به عمل می آورد.
🔹 محوریت فلسفی در سطح مقدماتی کتاب بدایة الحکمة و محوریت فلسفی در سطح تکمیلی کتاب نهایة الحکمة می باشد.
🔹 این مدرسه بر اساس التزامات آموزشی و تربیتی و رشد عقلی بر اساس انگیزش متعالی پیشبرد علمی خود را تامین میکند و مدرکی که بر اساس گذراندن مقطع ارائه می گردد مدرک داخلی است.
🌱شرایط ثبت نام:
۱. تعهد به التزام به برنامه های مدرسه
۲.اتمام پایه 4 حوزوی
۳.قبولی در مصاحبه
🌱 مهلت ثبت نام: ۱۵ شهریور ماه
🌱 برای اطلاعات بیشتر به کانال 👇 @oroj_hekmat مراجعه یا با شماره 09134346435 تماس حاصل فرمایید. ساعات پاسخگویی ۲۰ تا ۲۲ شب
🌱ثبت نام را از طریق لینک زیر👇انجام دهید...
https://digiform.ir/wecac7796
🌱@oroj_hekmat
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت نود و پنجم🔰
🌾حد و مرز كشور اسلامى مرز جغرافيايى و طبيعى و يا اصطلاحى نيست بلكه اعتقاد است.
🔹اسلام مساله تاثير انشعاب قومى، در پديد آمدن اجتماع را لغو كرده، (يعنى اجازه نمى دهد صرف اينكه جمعيتى در قوميت واحدند، از ساير اقوام جدا گردند و براى خود مرز و حدود جغرافيايى معين کنند)،
🔹چراكه عامل اصلى در مساله قوميت، بدويت و صحرانشينى است، كه زندگى در آنجا قبيله اى و طايفه اى است و يا عاملش اختلاف منطقه زندگى و وطن ارضى است.
🔹اين دو عامل، يعنى" بدويت" و" اختلاف مناطق زمين"، از جهت آب و هوا، يعنى حرارت و برودت و فراوانى نعمت و نايابى آن، دو عامل اصلى بوده اند تا نوع بشر را به شعوب و قبائل منشعب گردانند،
⬅️ كه در نتيجه زبان ها و رنگ پوست ها و ... مختلف شد.
⬅️ و سپس باعث شده كه هر قومى قطعه اى از قطعات كره زمين را بر حسب تلاشى كه در زندگى داشته اند به خود اختصاص دهند،
اگر زورشان بيشتر و سلحشور تر بوده قطعه بزرگتر،
و اگر كمتر بوده، قطعه كوچكترى را خاص خود كنند،
و نام وطن بر آن قطعه بگذارند، و به آن سرزمين عشق بورزند، و با تمام نيرو از آن دفاع نمودند.
🔹و اين معنا هر چند در رابطه با حوائج طبيعى بشر پيدا شده، يعنى حوائج او كه فطرتش به سوى رفع آن سوقش مى دهد، وادارش كرده كه اين مرزبندی ها را بكند،
ولى امرى غير فطرى هم در آن راه يافته است و آن اين است كه:
✔️فطرت اقتضا دارد كه تمامى نوع بشر در يك مجتمع گرد هم آیند.
📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۷.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم ربانی ،اسوه تقوا و ایمان،عارف روشن ضمیر
◾️حضرت آیت الله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی رحمت الله
را محضر حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه ،مقام معظم رهبری حفظه الله ،طلاب و شاگردان و علاقه مندان به ایشان تسلیت عرض می نماییم.
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و هفتادم🔰
🔹 درباره رسولالله صلی الله علیه و آله وسلم آمده است که جبرئیل همراه ایشان تا جایی میرود.
❌ از آن به بعد میگوید من دیگر نمیتوانم بیایم ذرّهای جلوتر بیایم پَرم میسوزد.
🔅و بعد در روایت آمده است رسولالله میرود نور عظمتِ حق و نور عزّ حق را میبیند.
✅ نور عظمت که همان مرحله فناست.
یعنی انسان این قدرت را دارد.
شیخ اشراق که میخواهد این را توضیح دهد میگوید جان انسان صیقل یافته است.
❌آنها که صیقل کامل نیافتهاند مثلاً تا یکجایی جلو میرود از آن به بعد دیگر خبری نیست تا همین جاست.
✅انسان آنقدر صیقل یافته است، هر چه جلو برود، هرچه به او بدهند، میگیرد، قدرت دارد.
لذا جانِ انسان مثلِ یک آینۀ صاف است؛
وقتی مثل آینه ای صاف بود ⬅️ هر چه به او میدهی و هر صورتی بیاید و دوباره صورت بعدی بیاید⬇️
✅میتواند بپذیرد.
🔸شیخ اشراق از این تعبیر میکند به عنوانِ قابلیّت جان.
قابلیّت جان ماست که میتواند ما را به مرحله فنا برساند.
❓مقدارِ فنا و نورِ حق تابیدن چه مقدار است؟
این برمی گردد به مقدار محو شدن، مقدار تقابل و مقدار ارتباط بیشترِ ما با حق
هر چه به حسبِ اراده بیشتر جلو برویم
🔅از حالتِ بدریّت به سمت هِلالیّت میرویم.(یعنی کمتر خودمان را نشان میدهیم)
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و چهارم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🔰 قسمت چهارم
مىدانيد كه همنشين مؤثر است. مصاحبت اثر دارد. خوپذير است نفس انسانى.
🕊 كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم
به سر مىبرند كم كم ملكوتى مىشوند.
🌴آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است.
🌱گر بشكافند سراپاى من
🌱جز تو نيابند در اعضاى من
🕊 اينچنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوز و گداز و راز و نياز است
🔹 و به قول خواجه حافظ:
🌱مرا مگوى كه خامووش باش و دم دركش
🌱كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
🍃 چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمىدارد رجال لا تلهيهم تجارة و لا بيع عن ذكر الله.
✨باز از امام صادق عليه السلام است كه:
العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله تعالى
🌴شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد:
🌱هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى
🌱من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جمعبندی مباحث گذشته
🔶راه رسيدن به معارف الهی دوتاست:
🔹 يكی راه فكر
🔹و يكی راه ذكر.
◻️ يكی راه عقل و ديگری راه دل.
🔸گاهی انسان انديشه قوی دارد تا در پرتو انديشه، دل حركت كند.
🔸و گاهی دل حركت میكند و در سايه حركت دل، انديشه حاصل میشود.
✨ قرآن كريم هر دو راه را فراروی ما نصب كرده است.
📜 منتها چون كتابی جهان شمول و برای همه مردم و همه مردان و زنان و برای هر نسلی در هر عصر و مصر و در هر شرايطی آمده است.
✔️ لذا راه دل و راه فطرت را بيش از راه فكر و انديشه بها میدهد.
🕊 زيرا بسياری از افراد دسترسی به مدرسه و حوزه و دانشگاه ندارند، اما راه دل برای آنها باز است.
🔹كتاب خواندن و شركت در درس و بحث سنّ خاصی اقتضا میكند، امّا انسان وقتی به سنّ بالاتر رسيد، نه حوصله درس گفتن دارد و نه حوصله درس خواندن، چه بسا ممكن است ساده ترين و ابتدايی ترين مسائل نيز از خاطرش برود، به طوری كه خواندنِ يك صفحه عبارت با قوانين ادب و قواعد عربی مقدورش نباشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
ادامه در پست بعدی 👇👇👇
👈اين كه دستور داده وقتی كودك به دنيا آمد در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوييد ⬅️ اين همان راه دل است نه راه فكر.
🔵 اين كه انسان در حال پيری حوصله درس و بحث ندارد، اما نماز و دعا و مناجات را به خوبی میپذيرد ⬅️ راه دل است.
✔️ وگرنه راه حوزه، از گهواره تا گور نيست، راه دانشگاه از گهواره تا گور نيست.
🕊 آن راهی كه از گهواره تا گور ادامه دارد ⬅️ آن راه موعظه، ذكر، مناجات و عمل صالح است.
🔹 انسان با عمل خيلی از چيزها را میفهمد.
✨اين كه مي فرمايد:
(وما خلقت الجنّ والانس الّا ليعبدون) (سوره ذاریات/56)
جن و انس را نيافريدم جز برای آن كه مرا بپرستند.
نشانه آن است كه اساس، عبادت است و اين برای هميشه، و در هر سنّی و در هر شرطی و در هر صنفی، بدون تفاوت ميسر است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت نود و ششم🔰
🌾حد و مرز كشور اسلامی مرز جغرافیایی نیست بلکه اعتقاد است.
🔹فطرت اقتضا دارد كه تمامى نوع بشر در يك مجتمع گرد هم آيند.
🔹زيرا اين معنا بديهى است كه طبيعت دعوت مى كند به اينكه قواى جداى از هم دست به دست هم دهند.
✔️ تا بهتر به اهداف صالح برسند.
اين امرى است كه نیاز به استدلال ندارد.
و در نظام طبيعت مىبينيم كه ماده اصلى، در اثر متراكم شدن عنصرى با عنصر ديگر عنصرى را تشكيل مىدهد و سپس چند عنصر در اثر يك جا جمع شدن فلان جماد را؛ و سپس نبات و آن گاه حيوان و سرانجام انسان را تشكيل مى دهد.
❗️در حالى كه انشعابات وطنى درست عكس اين را نتيجه مى دهد.
يعنى؛ اهل يك وطن هر قدر متحدتر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا مىگردند،
اگر متحد مى شوند واحدى مى گردند كه روح و جسم آن، از واحدهاى وطنى ديگر جدا است.
و در نتيجه:
✔️انسانيت وحدت خود را از دست مىدهد.
✔️و تجمع جاى خود را به تفرقه مىدهد.
✔️و بشر به تشتتى گرفتار مى شود كه از آن فرار مى كرد و به خاطر نجات از آن دور هم جمع شده و جامعه تشكيل داد.
✔️و واحدى كه جديدا تشكيل يافته شروع مى كند به اينكه با ساير آحاد جديد همان معامله اى را بكند كه با ساير موجودات عالم مى كرد.
يعنى🔻
✔️ساير انسانها و اجتماعات را به خدمت مى گيرد،
✔️و از آنها چون حيوانى شيرده بهره كشى مى كند و ...
🔹و تجربه دائمى از روز اول دنيا تا به امروز شاهد بر صدق گفتار ماست.
📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۷ و ۱۹۸.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوین_اسلامی
🔰 قسمت شصتم
اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد.
1⃣ پایینترین مرتبهاش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولتهای اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است.
2⃣ البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمیزنند:
🔺 در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند.
🔺اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند.
🔺 از یکدیگر دفاع کنند.
این هم یک قدم بالاتر است.
3⃣ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی، ملّتهای اسلامی همافزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، میتوانند به یکدیگر کمک کنند، همافزایی کنند.
🔹آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایینتر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحلهای از وحدت است.
4⃣ مرحلهی بالاتر هم این است که همهی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی.
✔️این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده:
رسیدن به تمدّن اسلامی⬅️ منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام.
اینها مراتب وحدت است.۱۳۹۸/۰۸/۲۴
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab