eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
98 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت دوم: سوره نور/ آیه ۳۱ در قسمت قبل آیه ۳۰ سوره نور بیان شد. در این قسمت، آیه ۳۱ را شرح می‌نماییم. ✨ آیه ۳۱ « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 🏷 فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
ترجمه آیه و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‌] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر گردن خويش [فرو ]اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [همكيش‌] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن‌] بى‌نيازند يا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‌اند، آشكار نكنند؛ و پاهاى خود را [به گونه‌اى به زمين‌] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‌دارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن‌] به درگاه خدا توبه كنيد، اميد كه رستگار شويد. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شرح آیه در آیه ۳۰ دو دستور به مردان داده می‌شود. در آیه ۳۱ عینا همین دو دستور به بانوان داده می‌شود. سپس دستور اختصاصی بانوان بیان می‌شود. 🔻 دستور مشترک 1⃣ غض بصر 2⃣ پوشاندن عورت 🔻 دستورات اختصاصی 3⃣ آشکار نکردن زینت‌هایی که ظاهر نیست (دستور به حجاب): وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها؛ به جز زیورآلات آشکار، ما بقی را آشکارش نکنند. 🟢 توضیح سه واژه «يُبْدِينَ»، «زِينَتَ»، «ما ظَهَرَ مِنْها» منظور از «زینت»: 🔸 گردنبند و خلخال 🔹 سایر زینت‌ها از جمله لباس زیبا 🟢 توضیح زینت در روایات: 1⃣ زیور آلاتی که جدای از بدن 2⃣ سرمه 3⃣لباس زیبا ✔️ بنابراین زینت فقط شامل اشیای جدا از بدن نیست بلکه هر چه مایه افزون شدن زیبایی زن می‌شود، باید پنهان بماند مگر آنکه آشکار است. ادامه دارد... 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ نبی هستی را کشف می‌کند و توجه دارد که هرچه در عالم هست پدیده است ✅ و پدیده باید به جایی قائم باشد هر متحرکی باید محرِّکی داشته باشد ✅ ما باید به آن محرک و به اینکه پدیده ها و هرچه حادث می‌شود را کسی حادث می کند توجه کنیم . ⬅️ انبیا علیهم السلام این را کشف کردند ، دقتی کردن در عالم و گفتن همینطور که عقل و هوش و خیال ما بدون «من»ممکن نیست عالم هم باید به یک «من» تکیه داشته باشد آن «من» همان «هو» است که عبارت است از الله. 🔆 الله یعنی هستی‌. همه موجودات به آن هستی باید تکیه داشته باشند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 گزارشی مختصر از درس فلسفه حجاب استاد یزدان پناه 1️⃣ بخش نخست 🔹 استاد یزدان پناه در جلسات درس تفسیر ماه مبارک رمضان، به بررسی آیات حجاب و نیز تبیین فلسفه حجاب برگرفته از حکمت قدسی و مبانی حکمت اسلامی پرداختند. ◾️ بررسی حجاب در قرآن ایشان در پنج جلسه ابتدایی به بررسی آیات حجاب در قرآن پرداختند. آیات 30، 31 و 60 از سوره نور، آیت 32 و 33 و 59 سوره احزاب، از جمله آیاتی هستند که محدوده حجاب شرعی از آن ها به دست آید. ایشان این نکته را یادآور شدند که گرچه روایات بسیاری در باب مساله حجاب وجود دارد، اما در این موضوع به بررسی آیات اکتفا می کنیم. ✳️ بررسی مبانی فلسفه حجاب 🔹 حکمت نظری قدسی و حکمت عملی قدسی از جلسه ششم ایشان به مساله فلسفه حجاب پرداختند. حضرت استاد ابتدا در مقدمه ای کلان، به حکمت نظری قدسی و حکمت عملی قدسی اشاره و این دو حکمت را معصوم و مصون از خطا و اشتباه معرفی کردند و یادآور شدند: همان طور که حکمت نظری اسلامی بر گرفته از حکمت نظری قدسی پدید آمد، می توان و باید حکمت عملی اسلامی بر گرفته از حکمت عملی قدسی پدید آورد. 🔹 مبانی انسان شناسی فلسفه حجاب در ادامه مباحث ایشان به تبیین مبانی انسان شناسی مرتبط با فلسفه حجاب پرداختند؛ اثبات نفس و تجرد آن، مساله کمال انسان، وجود دو بُعد حیوانی (خاکی) و انسانی (متعالی)، بقاء نفس (و ادله آن)، اتحاد عقیده و عمل با جان انسان، تاثیر عقیده و عمل بر جان انسان و.... از جمله این مسایل است. ◾️ بررسی کمال انسانی استاد یزدان پناه در ادامه، با توجه به وجود دو بعد نظر و عمل در انسان، به بررسی کمال هر یک از این دو بُعد پرداخت. کمال انسان در بعد نظر شناخت عمیق به خداوند متعال و در بعد عمل، بندگی است. استاد در ادامه این نکته را گوشزد کرد که هر قانونی که در تضاد با کمال این دو ساحت انسانی باشد، خیانت و جنایت در حق انسان است. احسان، غایت و خضوع، از مهم ترین ادله ضرورت بندگی انسان است. https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 گزارشی مختصر از درس فلسفه حجاب استاد یزدان پناه 2️⃣ بخش دوم 🔸 خداوند سبحان، یگانه ارایه دهنده برنامه زندگی انسان حضرت استاد با توجه به مبانی پیش گفته چنین نتیجه می گیرد که تنها کسی که می تواند بهترین برنامه را برای تکامل انسان ارایه کند، خالق او، خداوند سبحان است. دستورات برآمده از حکمت عملی قدسی یگانه ناموسی است که می تواند سه ساحت دنیا، آخرت و معنویت انسان را به درستی در برگیرد. ✳️ فلسفه های حجاب 1- عفت نخستین امر به عنوان فلسفه حجاب است که استاد آن را در سه ساحت فرد، خانواده و اجتماع واکاوید. 2- تحکیم خانواده نیز دومین فلسفه حجاب است. مساله ضرورت خانواده و اجتماع و مبانی و دلایل آن، از جمله مسایلی است که استاد در ضمن این امر، آن ها را بیان کردند. (نیاز انسان به جامعه، کمال انسانی، ضرورت خانواده، برطرف شدن نیازهای عاطفی از جمله دلایلی است که ضمن این موضوع، بیان شد.) ◾️ بررسی وضعیت جامعه غربی استاد پس از تثبیت ضرورت حجاب در جامعه، با استناد به گزارشات رسمی غرب، به بررسی وضعیت جامعه غربی پرداختند و نشان دادن که افسارگسیختگی شهوت و ولنگاری و برهنگی، ایشان را به بن بست رسانده است. 🔹 طرح دو موضوع مهم* استاد یزدان پناه در دو جلسه پایانی دو موضوع مهم را طرح کرد: 1- مساله نخست تبیین نگاه «شیء انگارانه به زن»** و نقد این دیدگاه و مبانی آن؛ 2- مساله دوم تبیین مواجهه تمدن غرب و تمدن اسلامی؛ در ضمن این امر استاد یادآور شد که مساله حجاب از جمله لبه های تعارض تمدنی میان تمدن اسلامی و تمدن غربی است. مساله حجاب برگ برنده تمدن اسلامی است که اندیشمندان و سیاستمداران غربی خود بر این امر آگاه اند. بر این اساس جامعه اسلامی باید نسبت به غرب مدعی باشد که چرا شما وضع خانواده و جامعه را به اینجا کشانده اید؟! چنین رویکردی نسبت به مساله حجاب، بر عهده حکمت عملی اسلامی است که ریشه در حکمت عملی قدسی اسلامی دارد. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت صد و نود و چهارم🔰 🔹ما وقتی کار سلوکی می کنیم، در مورد بعضی از کارها می گویند: 🔻در عین اینکه این کار را انجام می دهید، بدانید خودِ نفس این کار هم نقص دارد. 🔺 همین که می گویی «من» باید مبارزۀ با نفس کنم، یک نوع توجّه به نفس کردی، این خودش یک نحوه نقص است . ❌اصلاً نقص نباید باشد؛ ولی دیگر چاره ای نیست. ☑️به این ها نقائص سلوک می گوییم یعنی سلوک را انجام می دهد، هر مرحله ای برای خودش یک نقص هایی دارد. ایشان برای اینکه این را قاعده بدهد به این شکل می گوید: ☑️کلاً هر چه که مانع خیر است، بد است. ❓الان اینجا محلّ بحث ما چیست؟ هر چیزی که مانع رسیدن به خداست، بد است؛ هر چه باشد. ⬅️مثلا گناه مانعِ خداست، ⬅️اغوائات شیطانی مانع خداست ⬅️و خیلی چیزها. ⬅️بلکه حتّی کسبِ علمی که، این کسبِ علم مانعِ خدا می شود، این هم بد می شود. در عین اینکه کسبِ علم قرار است بشود تا آدم بتواند دست به کار شود. به قول حضرت امام: 🔻باید داخل حجاب علم شد بعد خرق حجاب کرد🔺 یعنی این علم باید باشد تا دست ما را بگیرد ما بفهمیم چه خبر است، ◀️بصیرت پیدا بکنیم، ◀️راه را بفهمیم، ◀️ شیوۀ کار را بفهمیم ◀️و بعد دست به کار شویم. در عین اینکه این علم حجاب است، راهی است به سمت بی حجابی، به سمت برداشتن حجاب های ظلمانی و نورانی. ☑️پس خود این علم از یک جهت مانعِ راه است. جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹 فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه ای در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبهاست، در فلسفه ی او از فاخر ترین عناصر معرفت یعنی 🔹عقل منطقی 🔸و شهود عرفانی 🔹و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او: ▫️تحقیق و تامل برهانی ▪️ و ذوق و مکاشفه ی عرفانی ▫️و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت همه باهم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ ساله ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت وانزوا و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. 🔈پیام به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین 78/03/01 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هشتم🔰 مقصد چهارم: در آداب قلبیّه وقت فصل دوم: 🔶 ای عزیز! تو نیز به قدر میسور و مقدار مقدور: 🔹این وقت مناجات را غنیمت شمار؛ 🔹و به آداب قلبیّه آن قیام کن؛ 🔹و به قلب خود بفهمان که: 📍 مایه حیات ابدی اخروی، 📍و سرچشمه فضائل نفسانیه، 📍و راس المال کرامات غیر متناهیه، 🔅 به مراودت و موانست با حق است و مناجات با او(است)، خصوصا نماز، که معجون روحانی ساخته شده با دست جمال و جلال حق است و از جمیع عبادات جامع تر و کامل تر است. 🔸پس از اوقات آن حتی الامکان محافظت کن؛ 🔸و اوقات فضیلت آن را انتخاب کن که در آن نورانیتی است که در دیگر اوقات نیست؛ 🔸و اشتغالات قلبیّه خود را در آن اوقات کم کن بلکه قطع کن؛ ✅و این حاصل شود به اینکه اوقات خود را موظف و معیّن کنی و برای نماز که متکفّل حیات ابدی توست وقتی خاص تعیین کنی که در آن وقت کارهای دیگر نداشته باشی و قلب را تعلّقاتی نباشد و نماز را با امور دیگر مزاحم قرار مده تا بتوانی قلب را راحت و حاضر کنی. 📚آداب الصلاه| صفحه۱۲۳و ۱۲۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و پنجم🔰 🔹قاعدۀ کلّی: هرچه که در مسیرِ رسیدنِ به خدا مانع هست، بد است. و هر چه حجابِ راه هست، کفر است. ☑️کفرِ مردان الهی است. معنای رسمی کفر را می دانیم. ❌کفرِ رسمی را اصلاً خدا نمی پذیرد. عرفا می‌فرمایند: مردان الهی کفر ویژۀ خودشان را دارند. ❓کفر ویژه شان چیست؟ ⬅️هر چه که حجاب راهشان است، ⬅️هر چه که باعث می شود به خدایش نمی‌رسد. ✅بنده خدایی می گفت: من حال خوشی داشتم، یک نفر یک حرفی زده بود، دیدم نابه‌حق است. بعد من شروع کردم برایش این را توضیح دادن ولی تشر هم می زدم. ❌تشرِ بی مورد بود؛ یعنی این که داشتم جوابش را می دادم، حق بود؛ امّا تشر زدنم به ناحق بود. دیدم این حال خوش از من گرفته شد. ☑️این حجاب راه است. همینی که حتّی دارد درست هم انجام می‌دهد از یک جهت، از یک جهت خلاف در آن است، مانع راه است. حالا اگر یک فرد عادی این کار را می کرد، ☑️می گفتیم خوب است. هم غیرتش هم تشر زدنش. ولی تو این تشری که زدی خوب نبود. ⬅️این تازه مرحلۀ اول است. ⬅️مراحل بالاتر هر چه که شد حتّی این أنانیّت مختصر، کفر مردان الهی است؛ ◀️أنانیّت اندک ◀️شرکِ خفی ای که هست. بنده خدایی می گفت: "این نفسِ کافرْ کیش من". راست است. ☑️نفس کافرْکیش است. جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ معرفی سلسله مشایخ حضرت علامه ( اجازه روایت) به عنوان خير ختام، به ذكر سلسله مشايخى كه اين خوشه چين خرمن ولايت به اقتضاى طريق و اسناد آن اعاظم رضوان الله تعالى عليهم در سلك و عداد حمله اسرار حاملين وحى تشرف حاصل كرده است، تبرك مى‌جويم. اين متمسك به ذيل عنايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام: 💎 حسن بن عبدالله الطبرى الاملى، المدعو بحسن زاده آملى سقاهما الله و جميع المؤمنين شرابا طهورا روايت مى‌كند: 🔺انجيل اهل البيت و زبور آل محمد صلى الله عليه و آله، صحيفه مباركه سيد الساجدين و امام الثقلين على بن الحسين صلوات الله عليه و على آبائه 🔺و همچنين سائر اخبار و روايات ائمه معصومين سلام الله عليهم را ⬅️ از مولى مكرم و استاد معظمش: ➖ جناب علامه ذوالفنون ➖جامع علوم عقليه و نقليه ➖متضلع در علم فلك و رياضيات عاليه ➖خِرِيت در حل ازياج و مجسطى ➖مخترع آلتى بديع در تحصيل سمت قبله ➖صاحب تأليفات عديده ➖معرض از متاع دنيا و زخارف آن ⬅️ آية الله الحاج ميرزا ابوالحسن بن محمد بن غلامحسين الطهرانى المدعو بالشعرانى اعلى الله تعالى مقاماتهم و رفع درجاتهم ادامه در پست بعد 👇👇👇