eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
96 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ لیلة القدر اعظم ظهورات خداوند تبارک و تعالی است که این لیلة القدر یوم القیامه می شود و ظهور قیامت در او است. ✅ اهمیت لیله القدر از همه ماسوی الله بیشتر است. لیل همان قابل است و یوم همان فاعل است ⬅️ یوم عبارت از ظهور مظهر در آن قابل است. ✅ لیل یعنی قابل برای نهار شدن، یوم شدن، و آنی که الیل است بنیه آدمی است. بنیه آدمی قابل این است که همه ایام در او ظاهر شود ⬅️ و وقتی همه ایام در او ظاهر شد یوم القیامة می شود یعنی کل حقیقت در او ظاهر می شود. ✅ پس توحید احدی صمدی وقتی بر آدم نازل می شود که قابل باشد. همان طور که وقتی پیغمبر اکرم قابل شد آن توحید احدی صمدی بر او نازل شد و این توحید دائم در او شرح شد، لذا قرآن شرح توحید احدی صمدی است. ⬅️ در ابتدا لا اله الا الله که اجمال توحید است بر او نازل شد و شرح آن به تدریج در طول بیست و سه سال ظاهر شد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هفتم🔰 🔹شیخ اشراق می‌فرماید: وقتی جهت عشقیِ به حضرت حق به طور کامل آمد، سالک محو حق می‌شود و نور حق می‌شود. 🔅 نور حق که تابید موجب محو شدن تو می‌شود! ❓محو شدن یعنی چه؟ یعنی خودت را دیگر نمی‌بینی و فقط نور حق را می‌بینی! ✅ شیخ اشراق اسم این مرحله را گذاشت: نور طامس، نور محو کننده؛ طمس و محو و استغراق. ✅ وی می‌گوید نور اوّلیّه داریم، که از آن به "وقت" تعبیر می‌شود. ◀️ در ادبیات بوعلی داریم: وقت، سکینه، فنا. 1⃣شیخ اشراق، مرحله اول را که در ادبیات بوعلی، وقت نام داشت را، تعبیر به "نورِ سانح و سوانح" می‌کند. یعنی یک دفعه برقی می‌درخشد و می‌رود. 2⃣ نور بعدی را می‌گوید نور سکینه. در این مرحله نور حق جای گیر شد و خوب ماندگار شد. 3⃣ مرحله بعد را می‌گوید "نورِ طامس". ◀️ یعنی مرحله اول، وقت بود که در پِیِ ریاضت پیدا می‌شود. ◀️ مرحله دوم، سکینه است که در عشق مطرح است. ◀️مرحله سوم که مرحلۀ فنایی است و ایشان تعبیر می‌کند به نور طامس، نور محو کننده. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 باید‌های سلوک 🌱در ابتدای راه سلوک باید سخنانی را شنید که در جان اثر مثبت دارد و با افرادی همنشین شد که نشست با آن‌ها دم به دم بر ایمان بیافزاید. 🌱 شنیدن شبهاتی که جان سالک را دچار تردید و ایمان را متزلزل می‌نماید، درست نیست و نباید اجازه داد چنین اتفاقی بیفتد. 🌳 شنیدن شبهات، وظیفه افرادی است که در مراحل ایمانی، قوت یافته، توان شنیدن و پاسخ‌گویی متقن به آن را دارند. 🗂جلسه ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹 فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه ای در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبهاست، در فلسفه ی او از فاخر ترین عناصر معرفت یعنی 🔹عقل منطقی 🔸و شهود عرفانی 🔹و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او: ▫️تحقیق و تامل برهانی ▪️ و ذوق و مکاشفه ی عرفانی ▫️و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت همه باهم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ ساله ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت وانزوا و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. 🔈پیام به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین 78/03/01 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عقل عملی و عقل نظری 🔸اما ممثّل عقلی آن است كه انسان شأنی دارد به نام «عقل نظر» كه به واسطه آن شأن می‌انديشد. 🔸 و شأن ديگری دارد به نام «عقل عمل» كه به واسطه آن شأن می‌پذيرد. آيات قرآنی و روايات هم دو طايفه‌اند، چرا كه آيات و روايات، مفسّر انسانند و انسان هم دارای اين شئون است، لذا آيات بايد اين شئون را به انسان تفهيم كنند. ✅بخش نظر، عهده دار بينش و انديشه و تفكر است. ✅و بخش عمل هم عهده دار پذيرش، كوشش، گرايش، جذبه و... می‌باشد. ▪️هر چه كار است به عمل برمي گردد. ▪️و هر چه فكر است به نظر رجوع مي كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت چهارم 🕊قرآن کریم چندین بار به بیهوده نبودن خلقت آسمان‌ها و زمین و عالم و آدم اشاره نموده است. 📝به طور کلی، هر موجود شعورمندی، برای افعال خود غایتی آگاهانه دارد که ممکن است این غایت، درست و به حق نباشد؛ 🔚 اما خداوند متعال که شعور محض و حکیم محض است، تمام افعالش، دارای غایتی صحیح و حکیمانه است و خداوند می‌فرماید که من عالم را برای آدم، و آدم را برای بندگی آفریــدم، نه برای ارضــای هواهــای نفسانیــش. ⚫️ به همین خاطر اگر باطل و گناه در جامعه‌ای فراگیر شود و جامعه انسانی از مسیر حق و بندگی منحرف گردد، چون با فلسفه خلقت، مغایر است، خداوند، آن را نابود می‌کند. ✔️سنت الهی، چیرگی حق بر باطل است و باطل، به دلیل اینکه با فلسفه خلقت سازگار نیست، نابودشدنی است. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاهم یکی از نکاتی که باید در مواجهه‌ی با دنیای غرب کاملاً به آن توجه داشت، عامل و ابزار هنری است که در اختیار غربی‌هاست. 🎥 اینها از هنر حداکثر استفاده را کرده‌اند برای ترویج این فرهنگ غلط و منحط و هویت‌سوز: ✔️به خصوص از هنرهای نمایشی ✔️بخصوص از سینما حداکثر استفاده را کرده‌اند. ‼️اینها به صورت پروژه‌ای یک ملت را تحت مطالعه قرار می‌دهند، نقاط ضعفش را پیدا می‌کنند. 🔍 از روان‌شناس و جامعه‌شناس و مورخ و هنرمند و این‌ها استفاده می‌کنند. ❌راه‌های تسلط بر این ملت را پیدا می‌کنند. بعد به فیلمساز، به فلان بنگاه هنری در هالیوود سفارش می‌کنند که بسازد و می‌سازد. ✖️آنچه که برای ملت‌های دیگر می‌سازند، جنبه‌ی تهاجم دارد. ⚫️ نسبت به کشورهای اسلامی البته بیشتر، و در مورد کشور انقلابی ما هم به طور ویژه: 🔹نگاه می‌کنند. 🔸خصوصیات را می‌سنجند. 🔹وضعیت را می‌سنجند. 🔺فیلم را بر اساس آن می‌سازند. 🔺خبر را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. 🔺رسانه را بر اساس آن شکل می‌دهند و می‌فرستند فضا. ⬅️ باید به اینها توجه داشت. ▪️سلیقه‌سازی می‌کنند. ▪️فرهنگ‌سازی می‌کنند. بعد از آنکه سلیقه‌ها را عوض کردند ⬅️ ذائقه‌ها را عوض کردند⬅️ آن وقت اگر احتیاج به زر و زور بود، دلارها را وارد می‌کند، نیروهای نظامی و ژنرال‌ها را وارد می‌کنند. این، شیوه‌ی حرکت غربی‌هاست. ❗️باید مراقب بود. ✅ باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. و یکی از حدود و ثغور این کار، مواجهه‌ی با تمدن غرب است ⬅️ به صورتی که تقلید از آن انجام نگیرد. ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
✅ "بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ" (دعای نور)، "النُّورِ" یعنی همانی که جا برای ظلمت باقی نگذاشته است. ✅ لذا حضرت زهرا علیها السلام و ائمه علیهم‌السلام نور محضند و قرآن خودش نور است یعنی در آن هیچ ظلمتی نیست.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️کاش من هم به لطف مذهب نور، تا مقام حضور می‌رفتم ▪️کاش مانند یار صادقتان، بی‌امان در تنور می‌رفتم ▪️علم عالم در اختیار شماست، جبر در این مسیر حیران است ▪️چشم‌هایت طبیب و بیمارش،  یک جهان جابر بن حیان است ▪️روز و شب را رقم بزن آخر، ماه و خورشید در مُرکّب توست ▪️ملک لا هوت را مراد تویی، آسمان‌ها مرید مذهب توست ▪️قصه تکرار می شود یعنی باز هم در مدینه عاشق نیست ▪️کوچه در کوچه شهر را گشتم هیچ‌کس با امام، صادق نیست ▪️خواب دیدم که پشت پنجره‌ها، روبروی بقیع گریانم ▪️پابه پای کبوتران حرم، در پی آن مزار پنهانم ▪️گریه در گریه با خودم گفتم، جان افلاک پشت پنجره هاست ▪️آی مردم! تمام هستی ما، در همین خاک پشت پنجره هاست http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰 🔹مناجات شعبانیّه که در ماه شعبان، امامان معصوم مداومت بر آن داشتند، عمل هر روزه ماه شعبان است. 🔺 مناجات شعبانیّه بسیار عالی است. 🔺 مناجات شعبانیّه باید شرح عالمانه قوی بشود. ❓نکته‌ای در این مناجات هست که باید التفات ویژه‌ای به آن کرد: 🔻در این مناجات، انسان باید به قدری به لحاظ روحی بالا برود که تمام آنچه که هست را بفهمد.🔺 ❓جبرئیل چیست؟! ❓روح اعظم چیست؟! ❓عقول و مفارقات چیست؟! ❓ملکوت چیست؟! بالاتر از ملکوت، خود خدا است. ✅ درست مثل کسی که غواصی می‌کند، دایم به عمق می‌رود، تا در نهایت به عمق اصلی برسد. ✅ در این مناجات هم، شخص دائما غوّاصی می کند، تا به ملکوت می‌رود. 🔅 و حتی بالاتر از ملکوت خدا، می‌خواهد به خدا برسد. در روایات ما هم رسیدن به خدا آمده است. شیخ اشراق نیز، نورِ طامس و شعاع قیّومی را به خدا نسبت می‌دهد. ⬅️ در مناجات شعبانیّه از نور خدا، تعبیر شده به: 🔅"نورِ عِزْ"، "نور عزّ حق" و "عزت حق" 🔅 گاهی گفته شده "معدن عظمت" 🔅 گاهی گفته شده "محل قدس" https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab