#توحید
✅ لا اله الا الله یک نفی است و یک اثبات.
✅ نفی عبارت از مرده بودن یعنی حکایت بودن از زنده است، همان که عبد و اسم و آیه همه حکایت می کنند.
✅ پیامبر هم برای ما اسم و آیه و کتاب آورد و خودش الرسول و الآیه و الاسم شد و وجه حقیقت شد.
✅ پس لا اله الا الله یک اماته و احیاء است. و ما با لا اله الا الله اماته و احیاء خداوند تبارک و تعالی را ادراک می کنیم.
✅ اماته و احیاء خداوند زمانی است که توحید احدی صمدی بیاید. این اماته و احیای حقیقی خداوند تبارک و تعالی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و پنجاه و ششم🔰
🔹شیخ اشراق سه تعبیر دارد:
1⃣ حُسن
2⃣ حزن
3⃣ عشق
✅حُسن یعنی زیبایی.
حسن و زیبایی از آنِ خداست.
❓ حزن چیست؟
شخص قبل از اینکه بخواهد به آن مرحله برسد احساس میکند خیلی از آن، دور است در نتیجه محزون میشود و حزن میآید.
✅ بعد از حُزن، عشق میآید.
در عشق، زیبایی، او را جذب می کند.
✔️پس تا حسن و زیبایی حق نباشد، صحبت میل و عشق حق مطرح نیست.
✅ در متن های دینی این ها آمده است؛
امام صادق می فرمایند:
🔅 "خدایا! دلم را پر کن از عشق خودت"
🔅"و أملأ قلبی بحبّک"،
❓ما دربارۀ اهل بیت چه تعبیری داریم؟
«التامین فی محبة الله»
🔻یعنی در عشقِ خدا هیچ کس به پایِ اهلِ بیت نمی رسد.🔺
⬅ و عشق نیز قبلش نوعی فقدان است.
سالک از اینکه نرسیده، ناراحت است.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 توجه به درون
🌱امام صادق علیه السلام در روایتِ «مومن دو چشم در بیرون دارد، دو چشم در درون.»، میفرمایند مومن فقط چشم به بیرون خود ندوخته بلکه همیشه به درون خود نیز توجه دارد.
🌱بنابراین ما باید همیشه مواظب درون باشیم و توجه داشته باشیم که مبادا بلغزیم و ایمانمان سست شود.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂جلسه ۱۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام با عنایات حضرت حق برای ششمین سال
🔰 کمتر از دو هفته تا پایان زمان پذیرش، فرصت باقیست.
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی
▪️قسمت یازدهم
🔴 يكى از مؤلفات صاحب ترجمه، استاد علامه طباطبائى، رساله وجيز بسيار عزيز «على و الفلسفة الالهية» است.
در مقالهاى كه جناب استاد به مناسبت تأسيس كنگره هزاره نهج البلاغه در تهران، ترقيم و ارسال بدان كنگره فرمود و تكميل رساله مذكور را تمنى كرد.
در آن مقاله نكتهاى بسيار بلند قريب به اين مضمون افاده فرمود كه در ميان جميع صحابه رسول الله صلى الله عليه
و آله از كسى جز اميرالمومنين على عليه السلام در بيان معارف حقه الهيه صاحب اين همه گفتار بدين صورت كه نهج
البلاغه نمونه بارز آن است، نقل نشده است و احدى نشان نداده است.
راقم اين سطور متمسك بذيل عنايت اهل ولايت حسن حسن زاده آملى چند جمله اى ديگر نيز از بعضى از أعاظم
ديگر علماى اسلام درباره برهان الحكماء الالهيين اميرالمؤمنين حضرت وصى على عليه السلام تقديم مى دارد:
1⃣ خليل بن احمد، استاد سیبویه گويد: نياز همه به على و بى نيازى على از همه، دليل است كه على امام همه است.
2⃣ شيخ رئيس گويد : على در ميان خلق آنچنان بود كه معقول در ميان محسوس.
3⃣ فخر رازى گويد: هركس على را امام خود بگيرد به دست آويز استوار چنگ در زده است.
4⃣ شيخ اكبر گويد: على امام عالم و سر جميع انبياء است.
5⃣ابن متويه گويد : ادله نصوص دال است كه در ميان صحابه فقط على معصوم بوده است.
اين چند كلمه قصار به پيشگاه مقام والاى ولايت علوى، شرحى است از هزاران كاندر عبارت آمد.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت حجتالاسلام سیّد عبدالله فاطمینیا
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔰 شئون دوگانه انسان
✅انسانيت انسان دو جناح و دو شأنِ جدا از هم دارد. اگر انسان بخواهد به كمال برسد هم بايد در جناح نظر، كامل شود، و هم در جناح عمل، متكامل گردد. عمل دل و قلب، هدف است، و كار عقل نظر، كه انديشه و تفكر است، ابزار است.
🔹روح چون مجرد است هر كدام از شئون آن نيز كه در سطح عاليند، مجردند. اما بين اينها حجابهای نوری برقرار است و احياناً حجابهای غير نوری هم تنيده میشود. آن قدر بين شئون روح، حجاب است و آن قدر اين حجاب دقيق و رقيق میباشد، كه پی بردن به اصل حجاب و دقت و رقّت آن كار آسانی نيست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و پنجم🔰
بیان شد که والى حق دارد درباره امورى از شؤون مجتمع تصميم بگيرد،
🔹البته در صورتى كه اين تصميم گيری ها به صلاح حال مجتمع باشد و با اهل مملكت يعنى مسلمانان داخل و ساكن در قلمرو حكومت مشورت كند،
هم چنان كه خداى تعالى در آيه شريفه:
☘وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ☘:
✔️هم به ولايت حاكم كه در عصر نزول آيه، رسول خدا (ص) بوده اشاره دارد،
✔️و هم به مساله مشورت.
🔸همه اينها كه گفته شد در باره امور عامه بود.
🔸و در عين حال امورى بود جزئى مربوط به عموم افراد جامعه،
🔸و امور جزئى با دگرگون شدن مصالح و اسباب كه لا يزال يكى حادث مى شود و يكى ديگر از بين مى رود دگرگون مى شود
🔸و اين گونه امور، غير احكام الهيه است كه كتاب و سنت مشتمل بر آن است.
🔹چرا که احكام الهى دائمى و به مقتضاى فطرت بشر است و نسخ راهى به آن ندارد (هم چنان كه حوادث راهى به نسخ بشريت ندارد).
📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۱.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی
▪️ قسمت سوم
🔹بر اساس سنت الهی پیروزی حق بر باطل، اگر خلافی در ظاهر عالم بروز کند، باطن عالم نسبت به آن خشم میگیرد و در صدد نابودی آن به صورت اجتماعی برمیآید.
✔️البته هلاکت اجتماع به شرطی است که معارضه با حق، کلان و اجتماعی باشد و جامعه به صورت کلی، از مسیر خلقت منحرف گردد.
🔸اما چنانچه معارضه، فردی باشد و اشخاص به صورت پراکنده، دچار خطا شوند، این سنت اعمال نمیگردد و به اشخاص، تا زمان مرگشان مهلت داده میشود و پس از آن مشمول خشم و عذاب الهی قرار میگیرند.
🔹 نمونه ای از این سنت نابودی باطل را میتوان در واقعه عاشورا مشاهده کرد که چون مردم آن زمان، به صورت جمعی به جنگ و مقابله با حجت خدا پرداختند، به زودی توسط مختار قلع و قمع شدند و ستمکاران به هلاکت رسیدند.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙 سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 منتشر شد: چیستی و نحوه وجود فرهنگ
▫️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر حضرت آیتالله استاد یزدانپناه با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ شد.
📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دستیابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است.
کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاههای کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بیآنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد.
مؤلف میخواهد به همان پدیدهای ناظر باشد که هماکنون همگان از فرهنگ مراد میکنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است.
در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایههای فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفتهاند.
▫️برای تهیه این کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا ۳۱ اردیبهشتماه میتوانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛
store.nafahat-eri.ir
#تازه_های_نشر
#فلسفه_فرهنگ
#استاد_یزدان_پناه
#فروشگاه_اینترنتی_نفحات
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
#تمدن_نوین_اسلامی
▪️ قسمت چهل و نهم
🔰خطاب به کشورهای مسلمان🔰
🇮🇷جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید.
🇮🇷وحدت علمای دین، راهحلهای اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف میکند.
🇮🇷همکاری دانشگاههای ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیربناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت.
🇮🇷هماهنگی رسانههای ما فرهنگ عمومی را از ریشه، اصلاح خواهد کرد.
🇮🇷ارتباط نیروهای مسلّح ما جنگ و تجاوز را از همهی منطقه دور خواهد کرد.
🇮🇷ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطهی کمپانیهای غارتگر بیرون خواهد آورد.
🇮🇷رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد.
🇮🇷دشمنان شما و ما میخواهند:
🔸اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما،
🔸عزّت خود را با ذلّت ملّتهای ما،
🔸و صدرنشینی خود را با تفرقهی ما تأمین کنند.
⚠️میخواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند.
🇮🇷دنیای اسلام باید صفحهی جدیدی بگشاید.
🇮🇷 وجدانهای بیدار و دلهای مؤمن باید اعتماد به نفْس را در ملّتها بیدار کنند.
🇮🇷و همه بدانند که تنها راه نجات ملّتها تدبیر و استقامت و نترسیدن از دشمن است.
🇮🇷خداوند رحمت و نصرت خود را بر ملّتهای مسلمان شامل فرماید.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab