eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 گزارشی مختصر از درس فلسفه حجاب استاد یزدان پناه 2️⃣ بخش دوم 🔸 خداوند سبحان، یگانه ارایه دهنده برنامه زندگی انسان حضرت استاد با توجه به مبانی پیش گفته چنین نتیجه می گیرد که تنها کسی که می تواند بهترین برنامه را برای تکامل انسان ارایه کند، خالق او، خداوند سبحان است. دستورات برآمده از حکمت عملی قدسی یگانه ناموسی است که می تواند سه ساحت دنیا، آخرت و معنویت انسان را به درستی در برگیرد. ✳️ فلسفه های حجاب 1- عفت نخستین امر به عنوان فلسفه حجاب است که استاد آن را در سه ساحت فرد، خانواده و اجتماع واکاوید. 2- تحکیم خانواده نیز دومین فلسفه حجاب است. مساله ضرورت خانواده و اجتماع و مبانی و دلایل آن، از جمله مسایلی است که استاد در ضمن این امر، آن ها را بیان کردند. (نیاز انسان به جامعه، کمال انسانی، ضرورت خانواده، برطرف شدن نیازهای عاطفی از جمله دلایلی است که ضمن این موضوع، بیان شد.) ◾️ بررسی وضعیت جامعه غربی استاد پس از تثبیت ضرورت حجاب در جامعه، با استناد به گزارشات رسمی غرب، به بررسی وضعیت جامعه غربی پرداختند و نشان دادن که افسارگسیختگی شهوت و ولنگاری و برهنگی، ایشان را به بن بست رسانده است. 🔹 طرح دو موضوع مهم* استاد یزدان پناه در دو جلسه پایانی دو موضوع مهم را طرح کرد: 1- مساله نخست تبیین نگاه «شیء انگارانه به زن»** و نقد این دیدگاه و مبانی آن؛ 2- مساله دوم تبیین مواجهه تمدن غرب و تمدن اسلامی؛ در ضمن این امر استاد یادآور شد که مساله حجاب از جمله لبه های تعارض تمدنی میان تمدن اسلامی و تمدن غربی است. مساله حجاب برگ برنده تمدن اسلامی است که اندیشمندان و سیاستمداران غربی خود بر این امر آگاه اند. بر این اساس جامعه اسلامی باید نسبت به غرب مدعی باشد که چرا شما وضع خانواده و جامعه را به اینجا کشانده اید؟! چنین رویکردی نسبت به مساله حجاب، بر عهده حکمت عملی اسلامی است که ریشه در حکمت عملی قدسی اسلامی دارد. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت صد و نود و چهارم🔰 🔹ما وقتی کار سلوکی می کنیم، در مورد بعضی از کارها می گویند: 🔻در عین اینکه این کار را انجام می دهید، بدانید خودِ نفس این کار هم نقص دارد. 🔺 همین که می گویی «من» باید مبارزۀ با نفس کنم، یک نوع توجّه به نفس کردی، این خودش یک نحوه نقص است . ❌اصلاً نقص نباید باشد؛ ولی دیگر چاره ای نیست. ☑️به این ها نقائص سلوک می گوییم یعنی سلوک را انجام می دهد، هر مرحله ای برای خودش یک نقص هایی دارد. ایشان برای اینکه این را قاعده بدهد به این شکل می گوید: ☑️کلاً هر چه که مانع خیر است، بد است. ❓الان اینجا محلّ بحث ما چیست؟ هر چیزی که مانع رسیدن به خداست، بد است؛ هر چه باشد. ⬅️مثلا گناه مانعِ خداست، ⬅️اغوائات شیطانی مانع خداست ⬅️و خیلی چیزها. ⬅️بلکه حتّی کسبِ علمی که، این کسبِ علم مانعِ خدا می شود، این هم بد می شود. در عین اینکه کسبِ علم قرار است بشود تا آدم بتواند دست به کار شود. به قول حضرت امام: 🔻باید داخل حجاب علم شد بعد خرق حجاب کرد🔺 یعنی این علم باید باشد تا دست ما را بگیرد ما بفهمیم چه خبر است، ◀️بصیرت پیدا بکنیم، ◀️راه را بفهمیم، ◀️ شیوۀ کار را بفهمیم ◀️و بعد دست به کار شویم. در عین اینکه این علم حجاب است، راهی است به سمت بی حجابی، به سمت برداشتن حجاب های ظلمانی و نورانی. ☑️پس خود این علم از یک جهت مانعِ راه است. جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹 فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه ای در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبهاست، در فلسفه ی او از فاخر ترین عناصر معرفت یعنی 🔹عقل منطقی 🔸و شهود عرفانی 🔹و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او: ▫️تحقیق و تامل برهانی ▪️ و ذوق و مکاشفه ی عرفانی ▫️و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت همه باهم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ ساله ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت وانزوا و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. 🔈پیام به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین 78/03/01 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و هشتم🔰 مقصد چهارم: در آداب قلبیّه وقت فصل دوم: 🔶 ای عزیز! تو نیز به قدر میسور و مقدار مقدور: 🔹این وقت مناجات را غنیمت شمار؛ 🔹و به آداب قلبیّه آن قیام کن؛ 🔹و به قلب خود بفهمان که: 📍 مایه حیات ابدی اخروی، 📍و سرچشمه فضائل نفسانیه، 📍و راس المال کرامات غیر متناهیه، 🔅 به مراودت و موانست با حق است و مناجات با او(است)، خصوصا نماز، که معجون روحانی ساخته شده با دست جمال و جلال حق است و از جمیع عبادات جامع تر و کامل تر است. 🔸پس از اوقات آن حتی الامکان محافظت کن؛ 🔸و اوقات فضیلت آن را انتخاب کن که در آن نورانیتی است که در دیگر اوقات نیست؛ 🔸و اشتغالات قلبیّه خود را در آن اوقات کم کن بلکه قطع کن؛ ✅و این حاصل شود به اینکه اوقات خود را موظف و معیّن کنی و برای نماز که متکفّل حیات ابدی توست وقتی خاص تعیین کنی که در آن وقت کارهای دیگر نداشته باشی و قلب را تعلّقاتی نباشد و نماز را با امور دیگر مزاحم قرار مده تا بتوانی قلب را راحت و حاضر کنی. 📚آداب الصلاه| صفحه۱۲۳و ۱۲۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و پنجم🔰 🔹قاعدۀ کلّی: هرچه که در مسیرِ رسیدنِ به خدا مانع هست، بد است. و هر چه حجابِ راه هست، کفر است. ☑️کفرِ مردان الهی است. معنای رسمی کفر را می دانیم. ❌کفرِ رسمی را اصلاً خدا نمی پذیرد. عرفا می‌فرمایند: مردان الهی کفر ویژۀ خودشان را دارند. ❓کفر ویژه شان چیست؟ ⬅️هر چه که حجاب راهشان است، ⬅️هر چه که باعث می شود به خدایش نمی‌رسد. ✅بنده خدایی می گفت: من حال خوشی داشتم، یک نفر یک حرفی زده بود، دیدم نابه‌حق است. بعد من شروع کردم برایش این را توضیح دادن ولی تشر هم می زدم. ❌تشرِ بی مورد بود؛ یعنی این که داشتم جوابش را می دادم، حق بود؛ امّا تشر زدنم به ناحق بود. دیدم این حال خوش از من گرفته شد. ☑️این حجاب راه است. همینی که حتّی دارد درست هم انجام می‌دهد از یک جهت، از یک جهت خلاف در آن است، مانع راه است. حالا اگر یک فرد عادی این کار را می کرد، ☑️می گفتیم خوب است. هم غیرتش هم تشر زدنش. ولی تو این تشری که زدی خوب نبود. ⬅️این تازه مرحلۀ اول است. ⬅️مراحل بالاتر هر چه که شد حتّی این أنانیّت مختصر، کفر مردان الهی است؛ ◀️أنانیّت اندک ◀️شرکِ خفی ای که هست. بنده خدایی می گفت: "این نفسِ کافرْ کیش من". راست است. ☑️نفس کافرْکیش است. جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ معرفی سلسله مشایخ حضرت علامه ( اجازه روایت) به عنوان خير ختام، به ذكر سلسله مشايخى كه اين خوشه چين خرمن ولايت به اقتضاى طريق و اسناد آن اعاظم رضوان الله تعالى عليهم در سلك و عداد حمله اسرار حاملين وحى تشرف حاصل كرده است، تبرك مى‌جويم. اين متمسك به ذيل عنايت اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام: 💎 حسن بن عبدالله الطبرى الاملى، المدعو بحسن زاده آملى سقاهما الله و جميع المؤمنين شرابا طهورا روايت مى‌كند: 🔺انجيل اهل البيت و زبور آل محمد صلى الله عليه و آله، صحيفه مباركه سيد الساجدين و امام الثقلين على بن الحسين صلوات الله عليه و على آبائه 🔺و همچنين سائر اخبار و روايات ائمه معصومين سلام الله عليهم را ⬅️ از مولى مكرم و استاد معظمش: ➖ جناب علامه ذوالفنون ➖جامع علوم عقليه و نقليه ➖متضلع در علم فلك و رياضيات عاليه ➖خِرِيت در حل ازياج و مجسطى ➖مخترع آلتى بديع در تحصيل سمت قبله ➖صاحب تأليفات عديده ➖معرض از متاع دنيا و زخارف آن ⬅️ آية الله الحاج ميرزا ابوالحسن بن محمد بن غلامحسين الطهرانى المدعو بالشعرانى اعلى الله تعالى مقاماتهم و رفع درجاتهم ادامه در پست بعد 👇👇👇
🔺 از شيخ عالم فقيه محدث رجالى الحاج الشيخ محمد محسن الطهرانى صاحب الذريعه رحمه الله 🔻 از محدث ماهر متتبع حفظة المتأخرين الحاج ميرزا حسين النورى رحمه الله 🔻از عالم متفقه متبحر جامع العلوم العقليه والنقليه الشيخ عبدالحسين الطهرانى رحمه الله 🔻 از استاد الفقهاء المتأخرين الشيخ محمد حسن صاحب الجواهر رحمه الله 🔻از سيد فقيه متبحر السيد جواد العاملى صاحب مفتاح الكرامه 🔻از شيخ الاصوليين المشهور بالوحيد آقا محمد باقر البهبهانى 🔻 از والدش محمد اكمل 🔻 از محدث بارع متبحر محمد باقر المجلسى رحمهم الله 🔻از سيد اديب لغوى فاضل و حكيم كامل جامع الفضائل السيد عليخان المدنى الهندى الشيرازى رحمه الله صاحب رياض السالكين فى شرح صحيفة سيد الساجدين عليه السلام 🔻از شيخ فاضل شيخ جعفر بن كمال الدين بحرانى 🔻 از شيخ فاضل الشيخ حسام الدين الحلبى 🔻از شيخ اجل خاتمة المجتهدين و بحر العرفان و اليقين الشيخ بهاءالدين محمد العاملى رحمهم الله و هم به روايت مجلسى از عالم جامع بين العقل و العرفان و النقل و الوجدان و الرواية و الدراية مولانا محمد محسن الفيض الكاشانى قدس سره 🔻از استاد الحكماء و الفلاسفة المتألهين محمد بن ابراهيم صدرالدين الشيرازى قدس سره 🔻 از شيخ محقق بهاءالدين عاملى 🔻 از والدش عالم بارع حسين بن عبد الصمد الحارثى العاملى 🔻از سيد حسين بن جعفر حسينى كركى 🔻از شيخ جليل على بن عبد العالى ميسى 🔻از شيخ امام شمس الدين الجزينى المعروف بابن المؤذن 🔻از شيخ ضياءالدين على بن السعيد شمس الدين محمد بن مكى المعروف بالشهيد 🔻و نيز صدرالمتألهين شيرازى قدس سره روايت مى كند 🔻 از سيد محقق، اعلم المتأخرين، جامع فضائل المتقدمين سيد محمد باقر داماد قدس سره 🔻 از شيخ عالم فقيه متبحر عبدالعالى بن على الكركى 🔻از پدرش شيخ محقق مروج المذهب على بن عبدالعالى كركى 🔻 از شيخ على بن هلال جزائرى 🔻از شيخ فقيه زاهد ابن فهد الحلى 🔻از شيخ فاضل مقداد السيورى 🔻عن مشايخه الى الائمة المعصومين عليهم السلام ▪️سند رواية صحيفه كامله در ابتداى رياض السالكين از شارح آن تا امام سجاد عليه السلام به چند طريق، منصوص است و از ديگر مشايخ نيز در صحف مكرمه آنان و ديگران از كتب رجاليه و جوامع روائيه مضبوط است. 📜 دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام و آخر دعويهم أن الحمدلله رب العالمين قم | حسن حسن زاده آملى | ارديبهشت 1363 ه.ق https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه 📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار می‌کند. 📝 نشست علمی پیرامون: 📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 📆 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۸ همزمان با ایام میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام 🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است. 🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید: 🆔 @Bagherain11 ____________ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ امّ الخير، سخنور صفّين 🔸نمونه ديگر، دختر حريش بن سراقه به عنوان «امّ الخير» كه از زنان نامدار صدر اسلام است. 🔸او از قدرت تكلّم بالايی برخوردار بود. از زنان بنام عرب كه در كوفه زندگی می‌كرد. او زنی نبود كه در مدينه رشد يافته باشد. اين زن از كوفه برخاست كه فقط، علی بن ابيطالب ـ سلام اللَّه عليه ـ را درك نموده است و كوفه نيز در زمان آن حضرت مهد دين شد و گرنه قبلاً سابقه‌ای چندان نداشت. 📜معاويه نامه‌ای برای والی خود در كوفه نوشت و در ضمن نامه، از او خواست كه وسايل سفر امّ الخير را فراهم نموده او را تجهيز كند و از كوفه به شام بفرستد. ضمناً به والی تأكيد نمود كه تصميم گيری من در مورد تو مبنی بر گزارشی است كه اين زن می‌دهد. ✉️ اما اين بانو در جواب او گفت: از اين كه تو نسبت به من محبت كردی، طمع نكن كه من گزارش باطل بدهم و تو را مسرور و خوشحال كنم و از آن جهت كه من تو را می‌شناسم، شناخت من از تو نااميدت نكند كه درباره تو غير حق بگويم. من آنچه را از تو سراغ دارم می‌گويم. آنگاه وقتی در كمال سهولت و آسانی فاصله كوفه تا شام را طی كرد و وارد شام شد، معاويه كاملاً از اين بانو تجليل كرد و او را با اهل حرم خود جا داد.... ادامه در پست بعدی 👇👇👇
سپس روز چهارم او را به حضور پذيرفت، وقتی اين بانو وارد دربار معاويه شد، درباريان نشسته بودند «و عنده جلسائه» او برابر مراسم رسمی آن روز سلام نمود و جوابی شنيد، سپس معاويه گفت: شما مرا به اسم خير و خوبی صدا زدی و به نام «اميرالمؤمنين» خطاب نمودی! اين بانو گفت: «لكلّ أجل كتاب» هر چيزی مدتی دارد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab