eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
94 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ ما یک جان اعلی داریم که توحید احدی صمدی است ✅ و یک جان اسفل داریم که همان علوم است ✅ و محسوسات عبارت از ملک هستند 🌟که وقتی توحید آمد همه این ها جان دار و منوّر می شوند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت پانزدهم 🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟ جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند، ❓حکمت عملی چه بود؟ جزءِ عقل نظری [بود]، قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند. آن، معمولاً همه اش قواعد حق است. ❓قواعد حق یعنی چه؟ یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند. ✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است. می گوید ▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد، ▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد. ⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است، ☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی. این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم]. ❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟ قواعد کلی مال حکمت عملی است. ❌مال عقل عملی نیست؛ مال عقل نظری. ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است. ❗️این خیلی مهّم است! ⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است. یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است. آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است، رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهاردهم: سنت معقول، شرح ذکر 🌱سنت معقول ما شرح ذکر است؛ 🌱بلکه حتی شرح تبیینیِ ناب از سلوک است. 🌱چیستی، چگونگی و هدف سلوک در سنت معقول تبیین می‌شود. ✔️ این سنت را باید خواند. 🗂 جلسه ۳۴۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شبهه نقص زنان ◼️ قسمت هفتم: کمال نبودن تمکن مالی در روايت نقصان حظّ (بهره عقلی زن)، به نقص در ارث توجيه شده، گفته شده: ▪️چون زن از ارث كمتری برخوردار است، محترم نيست؛ در صورتی كه هنگام مهاجرت پيامبر به مدينه، شتر حضرت در مقابل خانه یکی از فقيرترين مردم مدينه خوابيد. پس نداشتن مال، نقص نيست. در خطبه ای از نهج البلاغه، حضرت علی ع می‌فرمايد: نشانه اين كه داشتن مال كمال نيست، بی‌بهره بودن همه انبيا از مال دنيا است. ▪️يا بايد گفت داشتن مال كمال نيست يا معاذاللَّه بايد گفت كه خدا اين كمال را به انبيای خود نداده است. آنگاه قصه سادگی زندگی حضرت موسی، عيسی، داود و رسول خدا ص را ذكر می‌كند. ✔️ با اين شواهد فراوان معلوم می‌شود كمال، در فراوانی مال نيست. به علاوه: 🔸اولاً در بعضی موارد زن و مرد همتاي هم ارث می‌برند، در مواردي مرد بيشتر ارث می‌برد و در مواردي هم زن بيشتر ارث می‌برد. 🔸ثانياً اگر ارث زن ـ دختر و خواهر ميت ـ كم است، در مقابل، تمام زندگی زن توسط مرد تأمين می‌شود و مهريه را نيز اضافه بر مخارج زندگی در اختيار دارد. از لذتها و پوشيدنی ها و زيورآلات، زن بهره می‌گيرد و توليد اين‌ها، وظيفه مرد است يعنی بهره مهم، از آنِ زن و توليد مهمّ مربوط به مرد است. 🔸اينجا دو مسأله دقيق و كاملاً از هم جدا وجود دارد: ❌حضرت نمی‌گوید چون سهم ارث زن كم است، كم ارزش است. ✔️می‌فرمايد آن مال را دين، به زن می‌دهد اما با سرپرستی مرد، و به عنوان مهريه و نفقه به او می‌دهد. ↩️حق او را مستقيماً به خود او نمی‌دهد، تا عهده دار دخل و خرج و زحمت توليد نباشد.
🔸 حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خطبه‌های آتشین، سیاست و معارف را درهم آمیخت. ✏️ زندگی ایشان قله‌ای برای حرکت زنان مسلمان به آن سمت است. ۱۴۰۳/۹/۲۷
📚 کتاب مثل تو بانوی من، فاطمه 🖊 نویسنده: کلر ژوبرت 🔸 داستان از نگاه کودکی به نام «سما» در همسایگی خانه پیامبر خدا (ص) و حضرت خدیجه (س) روایت می‌شود. 🔸 «سما» با نگاه لطیف و کودکانه به ماجرای تولد حضرت فاطمه (س) می‌پردازد. 🔸 خانم کلرژوبرت داستان را براساس متون معتبر تاریخی با ابزار تخیل محتوای دینی ارائه کرده است. ✔️ در بخش پایانی کتاب «مثل تو بانوی من فاطمه»، یک کاردستی برای مهارت افزایی کودکان به نام”فرشته کاغذی” در نظر گرفته شده است. با برش و رنگ کردن آن طبق الگو، شکل یک فرشته به دست می‌آید. ✔️ در صفحه‌ای دیگر به نام اگر دوست داری بیشتر بدان، توضیحاتی درباره زمانه پیامبر اسلام(ص) و بانوان بزرگ تاریخ ذکر شده است. 📖 در بخشی از کتاب مثل تو بانوی من فاطمه می‌خوانیم: یک روز نانا را صدا کردم: «زود بدو بیا. بانو دارد حرف می‌زند و می‌خندد؛ ولی هیچ کس را نمی‌بینم!» نانا گفت: «خب … شاید با یک فرشته حرف می‌زند. یادت است گفته بودم فرشته‌ها به خانه‌ پیامبر می‌آیند؟ بانو خدیجه هم این قدر خوب است که حتماً فرشته‌ها خیلی دوستش دارند.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
61.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹بیان دیدگاه و نظرات | زن مسلمان انقلابی، پنجره امید در جهان ناامید 🎙 سخنان سرکار خانم رایگانی، یکی از طلاب مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام در ابتدای دیدار امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب. ۱۴۰۳/۹/۲۷ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ کمال عبارت از قیامت است قیامت عبارت از جان دنیای ملک و ملکوت اسفل است. چون ملکوت اسفل هم ملک است. 🔶یک ملک داریم که عبارت از محسوسات و معقولات و متخیلات است و یک ملکوت اسفل داریم که عبارت از علوم است و آن جان ، ✅ جان و ملکوت همه این ها توحید احدی صمدی است. و این جان است که آن ها را منور کرده است و به حرکت درآورده است. ✅ توحید قیامت است، جان است. توحید جان همه عالم است. دنیا بدن قیامت است و این بدن است که به جان یعنی قیامت سجده می کند و قربان او می شود. دنیا بدن قیامت است یعنی قیامت است که دنیا را آورده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نور عالم‌گیر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ▪️هر کسی در این عالم هست، حظی از عوالم بالاتر دارد. ▪️حظ فاطمه زهرا سلام الله علیها، نوری است که عالم را پر می‌کند. ▪️همه‌ جای عالم، فاطمی است و همه‌جا فاطمه است که به شکل های مختلف حاضر است. سلام الله علیها https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت شانزدهم 🔹عقل عملی همیشه از حکمت عملی استفاده نمی کند. گاهی از یک عُرف، از یک فضای عرفی، از یک فرهنگ ویژه استفاده می کند. ✅در آن فضا تنفس می کند، طبق همان، خوب و بد هم دارد. یعنی عقل عملی ⬅️گاهی به حسب عقل نظری اش کار می‌کند ⬅️و گاهی به حسب فضای عرفی هم کار می‌کند. ⬅️گاهی حتّی به لحاظ قوای دیگر عمل می‌کند ☑️مثلاً بعضی مواقع عقل عملی می‌گوید که خوب است با تشویق کار کنیم. یعنی همین قدر که نفس تشویق که می‌شود⬅️ تشویق، باعث می‌شود من این کار را بکنم. ✅می‌گویم خوب است، چون تشویق می‌کنند، چون مرا مدح می کنند خوب است. ❓این "خوب است" هایی که می‌گوید به حسب چیست؟ به حسب قوۀ واهمه اش هست. عقل عملی، سر صحنه که هست [و] کار می رسد. ▫️گاهی از عقل نظری استفاده می‌کند مثل شرافت و نجابت و کرامت ▫️و گاهی از اینجا استفاده می‌کند. انواع کارها را انجام می‌دهد. ⬅️لذا از امور عقلی عقل نظری، گاهی امرِ کرامت است و گاهی مثل همین مدح و تشکر و اینها هم هست⬅️ یعنی همۀ این ها را جزء کار قرار می‌دهد. از خیراتِ عقلی مربوط به عقل عملی⬅️ رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان و کرامت و بزرگواری است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
recording-20241222-165321.mp3
26.85M
🎙 بیانات جناب استاد شاکری به مناسبت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab