════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه26:
#سؤال1⃣: حضرت میفرمایند:« او را به ترس از خدا در اسرار پنهانی و اعمال مخفی سفارش می کنم. آنجا که هیچ گواهی غیر از او و نماینده ای جز خدا نیست... اینکه آشکار و پنهانش، گفتار و کردارش در تضاد نباشند »
این که امیرالمؤمنین علیه السلام به کارگزاران شان ، علاوه بر راهکارهای اجتماعی، سفارش به تقوا و خودسازی هم می کنند، بسیار دیده می شود. اما پیش می آید که عملی که از ما صادر شود، با عقاید قلبی مان سازگار نباشد... گفته اند حضور خدا را همیشه به خودتان متذکر شوید... اما مواقعی فراموش می کنیم و مرتکب خطا می شویم... واقعاً چه کار کنیم که گفتار و کردار مان همرنگ شود؟
#جواب:
✅راه اینکه همواره گفتار و کردارمان هماهنگ باشد این است که دائماً دو چیز را در خاطر داشته باشیم:
🔴یکی مرگ را
🔴دیگری حضور خدا را!
✳️شاید بگویید اینکه همان سؤال است و ما چگونه همیشه به یاد خدا باشیم ؟
♻️در جواب عرض می کنم اگر از کارها و امتحانات کوچک شروع کنیم و قبل از هر اقدامی رضایت و عدم رضایت خدا را مورد بررسی قرار دهیم یقیناً کم کم صاحب مقام و قدرت توجه می شویم .
⏪آرام آرام عقل ما در برابر نفس اماره تقویت شده و عادت به توجه می کنیم.
◀️خصوصاً یاد مرگ و قبر و شب اول قبر و سوال نکیر و منکر و تاریکی و تنهایی و تنگی حفره گور و برزخ و میزان دقیق و نامه اعمال و... به قبرستان زیاد رفتن و تفکر کردن بسیار مفید است.
#سؤال2⃣: حضرت میفرمایند:« امانت الهی را پرداخته و عبادت را خالصانه انجام دهد » این امانت الهی ، همان وجوهاتی (خمس و زکات )است که باید پرداخت کرد؟
#جواب :
✅اولین نکته: مرحوم دشتی در ترجمه این عبارت مقداری سهل انگاری کرده اند ، چون جمله حضرت این است که: « هرکسی درون و بیرونش باهم فرق نکند و گفتار و عملش باهم اختلاف نداشته باشد ، قطعاً و به تحقیق امانت الهی را ادا کرده و عبادتش خالصانه خواهد بود. »
⁉️اما مرحوم دشتی اینگونه ترجمه کرده اند: « سفارش میکنم که مبادا در ظاهر خدا را اطاعت و در خلوت خدا را نافرمانی کند و این که آشکار و پنهانش ، و گفتار و کردارش در تضاد نباشد .
امانت الهی را پرداخته و عبادت را خالصانه انجام دهد .»
⛔️این جا اشتباه شده است ، حضرت ابتدا توصیه میفرمایند ، مواظب باش باطن و ظاهرت متفاوت نباشد ، بعد قاعده و شاخص بیان میفرمایند که :
💢"هرکس باطن و ظاهرش یکی باشد ، گفتار و کردارش یکی باشد" ، این انسان امانت الهی را ادا کرده و عبادتش را خالص کرده است .
⚠️در ضمن اینجا منظور حضرت از امانت الهی وجوهات و خمس و زکات نیست ، بلکه تعهدی است که هر انسان در هر موقعیت و مسوولیت و وضعیتی نسبت به شریعت الهی دارد ، اگر آن را ادا کند ، میشود ادای امانت الهی .
#سؤال3⃣: این که حضرت میفرمایند " ... چه اینکه مردم، برادران دینی و یاری دهندگان در استخراج حقوق الهی هستند" ....منظور این بوده که بواسطه اینکه زکات و یا مالیات را از مردم جمع می کنی پس یاری دهنده در حقوق الهی هستند؟
#جواب
🔴بله درست است.
#سؤال4⃣: « هرکس که امانت الهی را خوار بشمارد و خیانت کند و خود و دین خود را پاک نساخته ودرهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده » منظور حضرت اینست که هرکس موقعیت اجتماعی بگیرد و خیانت کند، قطعاً خیانتش در دنیا آشکار و موجب خواری او میشود ؟
#جواب:
✅ذلت و خواری لزوماً این نیست که کسی پیش دیگران حتما آبرویش برود.
‼️اگر چه در مورد کار گزارانی که در بیت المال و حقوق مردم خیانت کنند این خطر احتمالش خیلی بالاست و در همین دنیا هم یا به دست حاکمی مثل امیرالمؤمنین محاکمه بشوند و بعد بر اساس جاری شدن حدود الهی بی آبرو شوند یا اینکه به هرحال پرونده ی آنها جایی رو برو بشود و آبروشان برود، ولی لزوماً معنای این عبارت این نیست که حتماً در دنیا اینطور ، آبروشان برود بلکه منظور این است که:
🔴کسی که در مسئله ی مالی در بیت المال ، در مسئولیت، در مالیات مراقبت نکند و خدای نکرده بیش از حد و سهم خودش بخواهد دست اندازی به بیت المال کند خودش خوارشده، خودش شخصیت بسیار پستی پیدا میکند، خودش انسان ذلیلی میشود حتی پیش خودش ، ارزشی برای خودش قائل نیست.
#سؤال5⃣: منظور از "دغلبازی با امامان" چیست ؟ فقط برای مسئولیت های حکومتی است؟
#جواب:
✳️ دغلبازی با امام در اینجا ناظر بر دروغگویی کارگزاران به امام به عنوان مسئول مافوق است.
⛔️گزارش های دروغ و سندسازی ها برای برداشت مازاد بر حقوق از بیت المال
⛔️یا برنگرداندن مالیات اخذ شده از مردم به والی و ...
⚠️از مصادیق دغل بازی مسئولین نسبت به رهبر و امام هستند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به مامور جمع آوری ماليات در سال٣٦ هجری
1⃣اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی
♦️با ترس از خدایی كه يكتاست و همتایی ندارد، حركت كن، در سر راه هيچ مسلمانی را نترسان، يا با زور از زمين او نگذر، و افزون تر از حقوق الهی از او مگير، هرگاه به آبادی رسيدی، در كنار آب فرود آی ، و وارد خانه كسی مشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيری، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهربانی كوتاهی نكن. سپس می گویی: 《ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و جانشين او به سوی شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقی است كه به نماينده او بپردازيد؟》 اگر كسی گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسی پاسخ داد: آری ، همراهش برو، بدون آنكه او را بترسانی، يا تهديد كنی، يا به كار مشكلی وادار سازی، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر دارای گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدی مانند اشخاص سلطه گر، و سختگير رفتار نكن، حيوانی را رم مده، و هراسان مكن، و دامدار را مرنجان، حيوانات را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند، پس از انتخاب اعتراض نكن، سپس باقيمانده را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند و بر انتخاب او خرده مگير، به همين گونه رفتار كن تا باقيمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از اين تقسيم و انتخاب پشيمان است، و از تو درخواست گزينش دوباره دارد همراهی كن، پس حيوانات را درهم كن، و به دو دسته تقسيم نما همانند آغاز كار، تا حق خدا را از آن برگيری و در تحويل گرفتن حيوانات، حيوان پير و دست و پا شكسته، بيمار و معيوب را به عنوان زكات نپذير، و به فردی كه اطمينان نداری، و نسبت به اموال مسلمين دلسوز نيست، مسپار. تا آن را به پيشوای مسلمين رسانده، در ميان آنها تقسيم گردد.
2⃣حمايت از حقوق حيوانات
♦️در رساندن حيوانات آن را به دست چوپانی كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوری شد برای ما بفرست، تا در نيازهایی كه خدا اجازه فرمود مصرف كنيم، هرگاه حيوانات را به دست فردی امين سپردی، به او سفارش كن تا: (بين شتر و نوزادش جدایی نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچه اش زيانی وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمی را كه سواری دادن برای او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببريد، و از جاده هایی كه دو طرف آن علفزار است به جاده بی علف نكشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه كه به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و كوفته، كه آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تقسيم نماييم، عمل به دستورات يادشده مايه بزرگی پاداش و هدايت تو خواهد شد. ان شاءالله.
📜 #نهج_البلاغه ، #نامه25
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 پس از بازگشت از جنگ صفین ،این وصيت نامه اقتصادی را در ٢٠ جمادی الاول سال ٣٧ هجری نوشت
1⃣وصيت اقتصادی نسبت به اموال شخصی
♦️اين دستوری است كه بنده خدا علی بن ابيطالب، امير مومنان نسبت به اموال شخصی خود برای خشنودی خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش درآورد، و آسوده اش گرداند.
(قسمتي از اين نامه است)
همانا سرپرستی اين اموال بر عهده فرزندم حسن بن علی است، آنگونه كه رواست از آن مصرف نمايد، و از آن انفاق كند، اگر برای حسن حادثه ای رخ داد و حسين زنده بود، سرپرستی آن را پس از برادرش به عهده گيرد، و كار او را تداوم بخشد. پسران فاطمه از اين اموال به همان مقدار سهم دارند كه ديگر پسران علی خواهند داشت، من سرپرستي اموالم را به پسران فاطمه واگذارم، تا خشنودی خدا، و نزديك شدن به رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و بزرگ داشت حرمت او، و احترام پيوند خويشاوندی پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) را فراهم آورم.
3⃣ضرورت حفظ اموال
♦️و با كسی كه اين اموال در دست اوست شرط می كنم كه اصل مال را حفظ نموده تنها از ميوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهالهای درخت خرما را نفروشند، تا همه اين سرزمين يكپارچه زير درختان خرما بگونه ای قرار گيرد كه راه يافتن در آن دشوار باشد. و زنان غير عقدی من كه با آنها بودم و صاحب فرزند يا حامله می باشند، پس از تولد فرزند، فرزند خود را گيرد كه بهره او باشد، و اگر فرزندانش بميرد، مادر آزاد است، كنيز بودن از او برداشته، و آزادی خويش را باز يابد.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه24
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜وصیت امام علیه السلام در لحظه های شهادت در رمضان ٤٠ هجری
🔹پندهای جاودانه
♦️سفارش من برای شما آنكه به خدا شرك نورزيد، و سنت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را تباه نكنيد، اين دو ستون دين را برپا داريد، و اين دو چراغ را روشن نگهداريد، آنگاه سزاوار هيچ سرزنشی نخواهید بود. من ديروز همراهتان بودم و امروز مايه عبرت شما می باشم، و فردا از شما جدا می گردم، اگر ماندم خود اختيار خون خويش را دارم، و اگر بميرم، مرگ وعده گاه من است، اگر عفو كنم، برای من نزديك شدن به خدا، و برای شما نيكی و حسنه است، پس عفو كنيد. (آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد؟) به خدا سوگند! مرگ ناگهان به من روی نياورده كه از آن خشنود نباشم، و نشانه های آن را زشت بدانم، بلكه من چونان جوينده آب در شب كه ناگهان آن را بيابد، يا كسی كه گمشده خود را پيدا كند، از مرگ خرسندم كه: (و آنچه نزد خداست برای نيكان بهتر است.) (شبيه اين كلمات در خطبه ها گذشت كه جهت برخی مطالب تازه آن را آورديم.)
📜 #نهج_البلاغه، #نامه23
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
#نامه23
#سوأل: امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود امر به عفو قاتل خود می کنند ، اما براساس تاریخ ابن ملجم قصاص شد . لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅ اولاً: عفو از دشمن همیشه به معنای عفو از قاتل هم نیست.
🔴حضرت در جاهای دیگری مثل #حکمت11 فرمودند : وقتی بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن اورا شکرانه ی نعمت قرار بده.
⏪این قاعده ی کلی یعنی در شرایط عادی بخشیدن کسی که دشمنی شخصی با شما داشته و شما بتوانید تلافی کنید ولی از او بگذرید این یک جور شکر نعمت قدرت است.
✅ثانیاً: اما اگر یک کسی دچار جنایتی بشود و خودش هم از نظر شخصیتی بر این جنایت و حق بودن این جنایت خودش مصر باشد ، این همیشه مشمول این نکته ی عفو نمیشود.
👈یعنی وقتی که مسئله اعتقادی_سیاسی میشود چه بسا قصاص کردن کسی در این تراز برای دیگران یک جور خط و نشان کشیدن و درس عبرت است .
⬅️ لذا ما در بعضی از جرم ها همینطور داریم .
👌حتی اگر مثلاً کسی شخصی را که دچار یک آسیبی توسط یک جانی شده، ببخشد آن جرم حکومتیش و جرم اجتماعیش را نمیتواند ببخشد فقط میتواند سهم خودش رو ببخشد.
♨️مثلاً کسی که در خیابان قمه کشیده و یک نفر را هم زده این دو جرم انجام داده:
🔹یکی جرم به شخص کرده که خب او میتواند ببخشد .
🔹ولی یک جرم اجتماعی هم کرده که قبح این ترساندن مردم و وحشت ایجاد کردن و اختلال در امنیت را میخواسته بشکند آن دیگر قابل بخشش نیست و حتماً باید مجرم و آن مقصر محاکمه و تنبیه بشود .
↩️شاید در ماجرای ابن ملجم ملعون با توجه به فضای سنگینی که خوارج در جامعه درست کرده بودند و داشتند با تبلیغاتی که از قرآن سوء استفاده میکردند خودشان را حامی و حافظ دین و امیر المؤمنین علیه اسلام را دشمن قرآن معرفی میکردند؛ این ضربه ای که به ابن ملجم خورد برای یک عده ی زیادی درس عبرت باشد و مایه ی وحشت که ممکن است به این چنین جنایتی مبتلا بشوند و به اینچنین عاقبتی دچار شوند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به ابن عباس فرماندار بصره در سال ٣٦ هجری که گفت پس از سخنان پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم ) هیچ سخنی را همانند این نامه نیافتم
🔹سفارش به آخرت گرایی
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا انسان گاهی خشنود می شود به چيزی كه هرگز از دستش نمی رود، و ناراحت می شود برای از دست دادن چيزی كه هرگز به آن نخواهد رسید. ابن عباس! خوشحالی تو از چيزی باشد كه در آخرت برای تو مفيد است، و اندوه تو برای از دست دادن چيزی از آخرت باشد، آنچه از دنيا به دست می آوری تو را خشنود نسازد، و آنچه در دنيا از دست می دهی زاری كنان تاسف مخور، همت خويش را به دنيای پس از مرگ واگذار.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه22
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
#نامه22
#سؤال: حضرت میفرمایند : «همانا انسان خشنود می شود به چیزی که هرگز از دستش نمی رود.» لطفاً توضیح دهید.
#جواب:
✅این عبارت با توجه به کل #نامه22 قابل در ک میشود.
⚠️حضرت در مقایسه بین دنیا و آخرت خوشی و ناخوشی را به دو نوع حقیقی و غیرحقیقی تقسیم می فرماید:
🔴خوشی حقیقی، در چیزی است که در آخرت مفید باشد.
🔴ولی خوشی غیرحقیقی به چیزی است که در دنیا به تقدیر الهی به دست می آید و در آخر هم فانی میشود چون کل دنیا رو به زوال است.
↩️ناخوشی حقیقی باید برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد.
↩️ و ناخوشی غیرحقیقی برای از دست دادن آرزوهای دنیایی است که اصلاً هرچقدر هم تلاش کنی به تمام آنها نخواهی رسید .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#تبیین_نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
💫بسم الله الرحمن الرحیم💫
عرض سلام و ادب و صبح بخیر دارم خدمت همه جویندگان معارف نهج البلاغه:
✳️نکته ای که امروز در بخش تبیین باید با هم گفتگو کنیم ، یاد آوری ، ذکر و شکر نعمتی است که مدتی است خداوند به ما ارزانی داشته است.
🔴خواهران بزرگوار ، اگر همه ما ، از من حقیر ناچیز تا شما بزرگواران، به زمان گذشته ای که با نهج البلاغه هیچ آشنایی نداشتیم ، برگردیم ؛ حتی در همین حدی که امروز از لایه های ابتدایی نهج البلاغه انس و آشنایی داریم ، حتماً اعتراف و ازعان می کنیم که واقعاً از وقتی نهج البلاغه وارد زندگی ما و ما وارد حیات نهج البلاغه ای شدیم همه چیز دارد آرام آرام تغییر می کند ، از حس و حال ما ، از نگرشها و ارزشهای ما ، از صمیمیتی که بین ما ونهج البلاغه ایها ایجاد شد ، کیفیت زندگی ما دارد تغییر میکند .
✳️حالا مقدار این تغییر با توجه به ظرفیت و تلاش هر کدام از ما متفاوت است .
⁉️اما در اصل اینکه ما به برکت نهج البلاغه در زندگی خودمان تغییر داریم احساس می کنیم فکر نمی کنم کسی شکی داشته باشد .
⚠️مگر کسی که ظاهراً خودش را از ما بداند و نهج البلاغه ای بداند ولی در واقع انسی با نهج البلاغه نگیرد .
⬅️یعنی حداقل روزی ۱۰ یا ۲۰ دقیقه با نهج البلاغه ننشسته باشد .
‼️خب این نعمت بزرگی است ، برای این نعمت دو حق به گردن ما می آید ؛
1⃣: حالا که خدا بعد از دوران حیرت از این کتاب به آن کتاب ، از این جلسه به آن جلسه ، از این استاد به آن استاد و یک بهم ریختگی فکری و اخلاقی و معنوی و اعتقادی حالا ما را رسانده سر یک نظام و نظم خیلی خوب و شیرین و محکمی مثل نهج البلاغه دیگر نباید در استفاده از این منبع عظیم کوتاهی کنیم .
⏪شکر این نعمت به این است که:
🔻اولاً: بیشتر از قبل و هر روز بیشتر از دیروز به این کتاب شریف خودمان را برسانیم.
🔻ثانیاً: و از خدا بخواهیم هم تیزهوشی و ژرف اندیشی ، هم پاکی نیت و طهارت روح بیشتر به ما عنایت کند تا لایه های باطنی تر و عمیق تر آن را بشناسیم و بدست آوریم .
2⃣:همانطور که خود حضرت معتقدند حالا همین مقدار که خدا دست ما را در دست آقا امیرالمؤمنین علیه السلام گذاشت و زندگی ما را آرام آرام نظم و نورانیت بخشید ما هم واسطه شویم و دست مردم را در دست امیرالمؤمنین علیه السلام بگذاریم .
👈گاهی من گله مند می شوم بعضی از برادران و خواهران ما هنوز در ترویج نهج البلاغه سستی می کنند .
📌هنوز خیال می کنند اگر امثال من حقیر یک توفیقکی داریم و تلاشهایی می کنیم برای معرفی نهج البلاغه چیزی از خودمان داریم.
⏪ باور نکردند که اگر خودشان را به دست امیرالمؤمنین بسپارند و همین مقدار اطلاعات و مهارتهایی که تقدیم می شود را جدی بگیرند می توانند بقیه مردم را هم نجات بدهند ، در زندگی بقیه مردم هم این لذت و نورانیت انس با امیرالمؤمنین را ایجاد کنند .
💯بنابراین :
⭕️بیشتر از قبل با نهج البلاغه مأنوس باشید .
⭕️بیشتر از قبل تلاش کنید تا دوستان و عزیزان ما را با نهج البلاغه آشنا کنید .
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه دیگری به زياد بن ابيه در سال ٣٦ هجری
🔹سفارش به ميانه روی
♦️ای زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روی را برگزين، از امروز به فكر فردا باش، و از اموال دنيا به اندازه كفاف خويش نگهدار، و زيادی را برای روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. آيا اميد داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی كه از متكبران باشی؟ و آيا طمع داری ثواب انفاق كنندگان را دريابی در حالی كه در ناز و نعمت قرار داری؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمتها محروم می كنی؟ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه21
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#نامه21
#سؤال: جملهٔ «از امروز به فکر فردا باش» آیا فردا منظور آخرت است یا منظور آینده است ، اگر آینده است مگر نه اینکه میگوییم خدا روزی رسان است و نباید غصه فردا را خورد؟
لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅در این #نامه21 مراد امیرالمؤمنین علیه السلام از " واذکر فی الیوم غدا" امروز به فکر فردا باش.
🔴یعنی : در دنیا جوری رفتار کن که در فردای قیامت گرفتار نشوی.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═