eitaa logo
تبیان مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
36 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 ،: «شما ای عربها هدف تیرهای بلا هستید که نزدیک است از مستی نعمت ها بپرهیزید و از سختی عذاب الهی بترسید و بگریزید...» ⃣ : آیا جهان اسلام تنها عرب بوده که امام ، آنها را هدف تیر بلا می شمرند؟ ⃣ :آیا این هدف تیر بلا و عذاب بودن به علت عدم یاری امام بوده است؟ ⃣ : منظور از فتنه و سختی عذاب، حکومت فاسد بنی امیه است؟ : ✍ جهان اسلام فقط اعراب نبوده اند اما به دلیل گستردگی جغرافیای امت اسلام حضرت در مناطق مختلف مثل ایران و آذربایجان و آفریقا و ... نمایندگانی را حاکم فرموده بودند و با مردم آن مناطق از طریق حاکمان منصوب و ... ارتباط داشتند ولی با مردم کوفه و بصره و مدینه و مکه و ... مستقیما گفتگو می کردند لذا تعبیر به اعراب کرده اند. ✅بله علت آن فتنه ها همانطور که در متن خطبه آمده یکی مستی نعمت ها بود و دوم عدم پرهیز از عذاب الهی. ↩️مراد از فتنه ای که در این خطبه توصیف فرموده اند، فتنه بنی امیه است. : «...در فتنه های درهم پیچیده، به هنگام پیدایش نوزاد فتنه ها و آشکارشدن باطن آنها، و برقرارشدن قطب و مدار آسیای آن، با آگاهی قدم بردارید...» ⃣ : این قدم برداشتن با آگاهی، به گونه ایست که در فرمودند؟ یا آگاهی های دیگری هم نیاز است؟ : ✍ امام(علیه السلام) در این عبارت گاه، فتنه را به جنینى تشبیه مى کند که به طور پنهانى پرورش پیدا مى کند و ناگهان متولّد مى شود و گاه همانند آسیابى مى شمرد که نخست قطب و محور آن را برپا مى سازند و سپس سنگ آسیا به چرخش در مى آید. ‼️تجربیات تاریخى نیز نشان مى دهد که واقعاً فتنه ها چنین اند؛ مراحل کمون و شکل گیرى دارند که بر اثر عوامل مختلف اجتماعى شکل مى گیرد. ♨️ناگهان انفجارى رخ مى دهد و آن چه در درون جامعه است، ظاهر مى شود. ⏪با این توضیح هشیاری در ابتدای شکل گیری عوامل فتنه زا و آگاهی از ریشه ها و ابعاد آن می تواند در بسیاری از موارد عامل پیشگیری از فتنه ها یا لااقل کاهش آسیب های فتنه گردد. : «...طولی نمی کشد که پیرو از رهبر و رهبر از پیرو بیزاری می‌جوید و با بغض و کینه از هم جدا میشوند و به هنگام ملاقات، همدیگر را نفرین می‌کنند...» ⃣ : آیا هنگامه ی بیزاری جستن پیرو و رهبر فتنه و جداشدن با بغض و کینه، زمان رسوایی فتنه است یا اشاره به آخرت دارد؟ ⃣: مراد از «هنگام ملاقات»، آخرت است؟ : ✍ «عند اللقاء» اشاره به «لقاء الله» و روز قیامت می باشد. 📣 همان گونه که در قرآن مى فرماید: «(اِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الاَْسْبَابُ) ⬅️ در آن هنگام رهبران (گمراه و گمراه کننده) از پیروان بیزارى مى جویند و کیفر خدا را مشاهده مى کنند و دستشان از همه جا کوتاه مى شود. 👌البته این منافات با بیزاری و برائت اصحاب فتنه از سران فتنه در همین دنیا و پس از رسوایی ندارد همانطور که در فتنه ۸۸ شاهد بودیم. ↩️ادامه دارد... 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : ⃣: لطفاً این مطلب را توضیح بدهید : نخستین آنان پیشوای آخرین و آخرین گمراهان اقتدا کننده به اولین می‌باشند . : ✍ یعنی فتنه گران _ بنی امیه_ یکی پس از دیگری دنباله رو افکار و روش همدیگر هستند قبلی‌ها پیشوای بعدی ها و بعدیها دنباله رو قبلی‌ها. : «...افکار و اندیشه ها به هنگام هجوم این فتنه ها پراکنده ... میشود» ⃣: لطفاً در مورد این مطلب توضیحاتی بفرمایید. : ✍ مى دانیم «بنى امیّه و بنى عباس» گرچه هر دو یک هدف شیطانى را تعقیب مى کردند، ولى «بنى امیّه» همان گونه که سردمدار آن ها معاویه گفت کار به نماز و روزه و برنامه هاى دینى مردم نداشتند، مگر در جایى که با حکومت خودکامه آن ها مزاحمت داشت. ↩️ در حالى که «بنى عباس» پنجه در عقاید مردم افکندند و مى دانیم بسیارى از مکتب هاى انحرافى و مذاهب فاسد در عصر آن ها به وجود آمد و اختلاف در مسائلى مانند «حدوث و قدم قرآن» و «جبر و تفویض» و اختلافات «اشاعره و معتزله» در زمان آن ها بالا گرفت و به یقین بنى عباس به دنبال آن بودند تا مردم و حتى دانشمندان و علما و متفکران را به این مباحث سرگرم کنند و خودشان به حکومت ادامه دهند. ⁉️در چنین فتنه عقیدتی_مذهبی روشن است که بسیاری از صاحبان فکر و اندیشه دچار شبهه و اختلاف و پراکندگی می شدند. : «حکمت و دانش کاهش می یابد...» ⃣ :این مسئله در همه ی فتنه ها رخ می دهد؟ ⃣1⃣: راه مقابله با کاستی حکمت و دانش در این فضا چیست؟ ⃣1⃣:چه حکمت و دانشی مدنظر است؟ : ✍ وقتی فتنه ای در جامعه ظهور می کند، حق و باطل درهم آمیخته و تشخیص آن جز برای اندک افراد دارای آگاهی و بصیرت ناممکن یا دشوار می شود. ⏪اهل فتنه با انواع دسیسه ها کاری می کنند که دانش و حکمت دانایان و اهل بصیرت در جامعه تأثیرگذار نشود. ⁉️ دقیقاً مانند کاری که بی بی سی و صدای امریکا و... در فتنه ۸۸ کردند. ان قدر اخبار کذب و هیجانی را به ذهن جامعه تزریق کردند که ندای اصحاب حق و بصیرت حتی رهبر معظم انقلاب به خیلی ها نرسید... 💯 این است مقصود از کاهش یافتن حکمت و دانش. : «...آن کس که به مقابله با فتنه ها برخیزد کمرش را میشکند و کسی که در فرونشاندن آن تلاش میکند، او را درهم میکوبد...» ⃣1⃣:آیا این مطلب یعنی در هنگام فتنه کاری نکنیم چون خودمان مغلوب میشویم؟ ⃣1⃣:این چه فتنه ای است که افرادی که به مقابله با آن به پا خیزند و برای اصلاح تلاش کنند، چنین درهم کوبیده میشوند؟ : ✍ نه به هیچ وجه به معنای منفعل بودن و دست روی دست گذاشتن نیست؛ بلکه این تعبیر، تأکیدى است بر آن چه در بخش پیشین خطبه درباره فتنه اوّل ذکر شد که سردمداران فتنه ها در آغاز متحدند، ولى هنگامى که پیروز شدند براى حذف یکدیگر تلاش مى کنند. ↩️ لذا کسانی که در ابتدای فتنه به مقابله با آن برخیزند باید بدانند که کاری بس دشوار و شکننده در پیش خواهند داشت. در آمده : فتنه ها با تلخی خواسته ها وارد میشود و خونهای تازه را میدوشد... ⃣1⃣: خونهای تازه را میدوشد ؟ : ✍ یعنی انسانهای بی گناهی را از بین می برد . ⃣1⃣: در پاسخ سوال هفت ، اشاره به بنی عباس کردید یعنی حضرت منظورشان ایشان بوده ؟ : ✍ با توجه به نوع فتنه ای که تبیین فرمودند و جنس کلامشون که پیش بینی و پیشگوییه، تاریخ اینگونه نشان داده است. «...فتنه هایی که افراد زیرک از آن بگریزند و افراد پلید در تدبیر آن بکوشند...» ⃣1⃣: لطفاً توضیح بفرمایید چرا آنها که در صدد رفع فتنه برمی آیند پلید شمرده شده اند؟ : ✍ مراد از " تدبیر کردن" مدیریت کردن فتنه است. ⏪یعنی افراد پلید در جامعه تولید فتنه می کنند و آن را مهندسی و مدیریت می کنند. : «در آن میان، کشته ای ست که خونش به رایگان ریخته و افراد ترسویی که طالب امانند، با سوگندها آنان را فریب میدهند و با تظاهر به ایمان، آنها را گمراه میکنند» ⃣1⃣: آیا آن کشته ای که خونش به رایگان ریخته است، اشاره به امام حسین(علیه السلام) دارد؟ : ⁉️ دلیلی نداریم برای اینکه منظور از کشته ای که به رایگان خونش ریخته می شود ، فقط سید الشهدا علیه السلام باشد ، چون بعد از امیرالمؤمنین ، توسط بنی امیه و بنی العباس و دیگران خون خیلی از انسانهای شریف و پاک بی گناه ریخته شد. ↩️ ادامه دارد... 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : «پس سعی کنید که شما پرچم فتنه ها و نشانه بدعت ها نباشید» ⃣1⃣: چگونه به این امر ملتزم شویم؟ گاهی افرادی ، ‌کاری را با نیت خیر انجام می‌دهند اما از آن فتنه ساخته می‌شود. در‌تاریخ هم نمونه هایی مشاهده شده است. : ✍ راه پیشگیری از پرچمدار فتنه شدن ، در نهج البلاغه آمده است. ✅اول: بصیرت که را آن شناخت شاخص های حق و شاخص های باطل است تا در فتنه ها آنها را بر افراد و گروهها تطبیق دهیم و اهل حق و اهل باطل را از هم بتوانیم تشخیص بدهیم. ✅دوم: صبر و استقامت است یعنی در پیدایش فتنه که با شبهه همراه است ، از اقدام عجولانه پرهیز کنیم و بر مواضع اصولی و انقلابی خود پابرجا بمانیم تا گرد و غبار فتنه رفع شود. ✅سوم: تمسک جدی و التزام عملی به ولی زمان است. ⃣1⃣: در مورد شاخصهای حق و باطل در فضای فتنه بفرمایید. : ✍ مهمترین راههای مصون ماندن از باطل و ماندن در مسیر حق در ادامه همین خطبه آمده است: ۱_ التزام به وحدت امت اسلامی ۲_ التزام بر امامت و ولایت که پایه های اطاعت امت بر ان استوار است ۳_ ظلم نکردن حتی به قیمت مظلوم شدن ۴_ مراقبت از دام‌های شیطان (گناه و ...) ۵_ پرهیز از دشمنی ها ۶_ پرهیز از لقمه های حرام ‼️اما از همه مهمتر اطاعت محض از امام عادل و ولیّ زمان ما را در شناخت حق و باطل یاری می دهد . ↩️همانطور که حضرت در به حارث بن حوط (كه از ياران آن حضرت علیه السلام محسوب مى شد؛ ولى راه خطا را مى پيمود) و خدمت حضرت آمد و عرض كرد : ⁉️ شما فكر مى كنيد من هم لشكر جمل را گمراه مى دانم؟ (چنين نيست) 📣 امام علیه السلام فرمود : «اى حارث! تو به پايين نگاه كردى نه به بالاى سرت به همين دليل حيران و سرگردان شدى (اگر به من و جمعيت مهاجران و انصار پيامبر صلی الله علیه وآله نگاه مى كردى در شناخت حق گرفتار سرگردانى نمى شدى) تو حق را نشناختى تا كسانى را كه به سراغ حق آمده اند بشناسى. باطل را نيز نشناخته اى تا كسانى را كه به سراغ باطل رفته اند شناسايى كنى». ⛔️حارث (براى تبرئه خود) گفت: «من همراه سعید بن مالك (سعید بن مالك، مشهور به سعد ابى وقاص) و عبدالله بن عمر كناره گيرى مى كنم (و بى طرف مى مانم)». ↔️ امام علیه السلام فرمود: «سعيد (سعد) و عبدالله بن عمر حق را يارى نكردند و باطل را نيز خوار نساختند (آنها راه خطا پيمودند، چگونه به آنها اقتدا مى كنى؟) : «...آنچه پیوند امت اسلامی بر آن استوار و پایه های طاعت برآن پایدار است برخود لازم شمارید...» ⃣2⃣: لطفا توضیح بفرمایید. : ✍ اشاره به این که تا مى توانید قوانین و دستورات الهى را که ضامن بقاى جامعه اسلامى و اطاعت پروردگار است، حتى درگیر و دار فتنه ها تا آن جا که مى توانید محترم بشمرید. ↩️ چرا که اگر راه نجاتى از فتنه باشد پیروى ازاین دستورات است. ⬅️این سخن مخصوصاً برنامه هایى همچون جمعه و جماعت و حج و کمک به محرومان و ستمدیدگان را شامل مى شود؛ چرا که حفظ آن ها سبب نجات از فتنه هاست. 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣(در این‌ خطبه ، به حوادث سخت آینده اشاره دارد.) 1⃣ آينده بشريت و ظهور حضرت مهدی (عج) ♦️به راه های چپ و راست رفتند، و راه ضلالت و گمراهی پيمودند، و راه روشن هدايت را گذاشتند. پس درباره آنچه که بايد باشد شتاب نکنيد، و آنچه را که در آينده بايد بيايد دير مشماريد. چه بسا کسی برای رسيدن به چيزی شتاب می کند، امّا وقتی به آن رسيد دوست دارد که ای کاش آن را نمی ديد، و چه نزديک است امروزِ ما به فردايی که سپيده آن آشکار شد. ای مردم! اينک ما در آستانه تحقّق وعده های داده شده، و نزديکی طلوع آن چيزهايی که بر شما پوشيده و ابهام آميز است، قرار داريم. 2⃣ ره آورد حكومت حضرت مهدی (عج) ♦️بدانيد، آن کس از ما (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)) که فتنه های آينده را دريابد، با چراغی روشنگر در آن گام می نهد، و بر همان سيره و روش پيامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان: رفتار می کند تا گره ها را بگشايد، بردگان و ملّت های اسير را آزاد سازد. جمعيّت های گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جويان پراکنده را جمع آوری می کند. «حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)» سال های طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد، آن چنان که اثر شناسان، اثر قدمش را نمی شناسند، گر چه در يافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان کنند. سپس گروهی برای در هم کوبيدن فتنه ها آماده می گردند، و چونان شمشيرها صيقل می خورند. ديده هاشان با قرآن روشنايی گيرد، و در گوش هاشان تفسير قرآن طنين افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جام های حکمت سر می کشند. 3⃣ سرنوشت امت اسلامی پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) ♦️ روزگار آنان به طول انجاميد تا رسوايی آنها به نهايت رسيد، و خود را سزاوار بلای زمانه گرداندند، و چون پايان مدّت آنها نزديک شد، گروهی در فتنه ها آسودند و گروهی دست به حمله و پيکار با فسادگران زدند و با شکيبايی که داشتند بر خدا منّت ننهادند، و جان دادن در راه خدا را بزرگ نشمردند، تا آنجا که اراده الهی به پايان دوران جاهليّت موافق شد. شمشيرها در راه خدا کشيدند، و بينش های خود را بر شمشير نشاندند، و طاعت پروردگار خود را پذيرفتند، و فرمان پنددهنده خود را شنيدند، و در پيروزی و سربلندی زيستند تا آن که خدا، پيامبرش را نزد خود برد، (افسوس) که گروهی به گذشته جاهلی خود بازگشتند، و با پيمودن راه های گوناگون به گمراهی رسيدند، و به دوستان منحرف خود پيوستند و از دوستی با مؤمنان بريدند که به آن امر شده بودند، و بنيان اسلامی را تغيير داده در جای ديگری بنا نهادند. آنان کانون هر خطا و گناه، و پناهگاه هر فتنه جو شدند، که سرانجام در سرگردانی فرو رفته، و در غفلت و مستی به روش و آيين فرعونيان درآمدند، يا از همه بريده و دل به دنيا بستند، و يا پيوند خود را با دين گسستند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ : «...چه نزدیک است امروز ما به فردایی که سپیده ی آن آشکار شد...» ⃣: آیا مراد امام از سپیده ایی‌ که آشکار شده ، نزدیکی تحقق وعده های داده شده در مورد ظهور است؟ : ✍ بله همینطور است. : «بدانید آن کس از ما(حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)...جمعیت های گمراه و ستمگر را پراکنده می‌کند...» ⃣: یعنی در زمان حضرت، ستمگران به کل نابود نمی‌شوند و همچنان وجود خواهند داشت اما بواسطه اینکه پراکنده شده اند و اتحاد ندارند، قدرت عمل نخواهند داشت وگرنه همان ستمگر هستند که بودند؟ : ✍ بله ظاهر اکثر روایات مربوط به زمان ظهور امام زمان(علیه السلام) همین است که قدرت از اهل فساد و ظلم و کفر گرفته می شود . ⁉️نه اینکه لزوماً تمام انسانها صالح می شوند و هیچ ظالم و فاسدی روی زمین نمی ماند . : «...و سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیرها صیقل میخورند...» ⃣: آنانکه همچون شمشیر صیقل خورده اند چگونه اند؟ ⃣:آیا ادامه ی جمله، توصیف صیقل خورده بودن است؟ : ✍ مراد از همچون شمشیر صیقل خوردن، این است که در حوادث و فتنه های آخرالزمان چنان آب دیده و تیزبین می شوند که مانند شمشیر صیقل خورده اند. : «...و در صبحگاهان و شامگاهان جام های حکمت سرمی کشند» ⃣:قبلاً فرمودید حکمت ، آن مرتبه از مواجهه ی با حق است که با قلب شهود می‌شود و به یقین می‌رسد. حالا باتوجه به این عبارت نهج البلاغه در مورد یاران امام و توضیح قبلی خودتان در مورد حکمت می‌شود توضیح بیشتری بفرمایید؟ ⃣ :یعنی یاران حضرت هر صبح و شام به حقایق قلبی ایی میرسند؟ : ✍ اولاً: منظور حضرت از هر صبح و شام کنایه از دوام است یعنی آنها دائما دنبال حکمت هستند ، همچنانکه در جای دیگری درباره خود امام عصر ارواحنا له الفداه می فرماید : زره حکمت به تن کرده ، مهمترین مطالبه و اشتیاق ایشان به حکمت است . ⬅️بنابراین کسانی که منتظر امام زمان و ان شاءالله یار ایشان هستند ، چون باید حوادث بسیار پیچیده ای را در آن قرار بگیرند و با بصیرت کامل از آن عبور کنند ، چاره ای جز زندگی کردن با حقیقت اشیاء ، با حقیقت پدیده ها و وقایع ندارند . ↩️و این راه همان راه رسیدن به حکمت است . یعنی زندگی کردن با آن معارفی که در درون خودشان حقایقی را دارند نه معارف بشری که هیچ ما به ازای حقیقی بعضاً ندارند . ⃣: با توجه به پاسخ بالا لطفاً در مورد زندگی با حقیقت اشیاء، پدیده ها و وقایع ، معارفی که درون خودشان حقایقی دارند و معارفی که مابه ازای حقیقی ندارند توضیح بیشتری بفرمایید. : ‼️امام سجاد (سلام الله علیه )دعایی دارند که البته از بعضی ائمه دیگر و پیامبر (ص) هم شبیه اش نقل شده. 📣به خداوند عرضه می دارند : " اللهم ارنی الاشیاء کما هی ، خدایا اشیاء و پدیده ها را همانگونه که هستند به من نشان بده . " بجهت اینکه انسان یا از درون گاهی دچار خطا و اشتباه می شود ، یا از بیرون برایش حق و باطل را با هم مخلوط می کنند و چیز دیگری نشانش می دهند . ↩️در این فضایی که انسان احتمال زیاد می دهد یا خودش دچار اشتباه بشود یا از بیرون امر را برایش مشتبه کنند ، تلاش برای اینکه با حقیقت مسائل و حقیقت اشیاء ارتباط بگیرد تلاشی بسیار ضروری است . ⁉️ خب ، راهش چیست ؟ ✅اولاً : انسان باید عقل خودش را تا می تواند تقویت کند یعنی بین مقدماتی که برایش می سازند یا خودش می سازد باید ربط قطعی منطقی پیدا کند تا بتواند نتیجه بگیرد والا در امور و مسائلی که اطرافش پیش می آید خدای نکرده به شایعه ، به تهمت ، به خلاف واقع مبتلا شده و تصمیم می گیرد . ⏪مثل قاضی که باید اینقدر تلاش و کنکاش کند تا واقعیت از لابلای آنهمه ادعاهای شاکی و متهم و شاهد و ... برایش کشف شود . ⬅️اگر تحت تأثیر احساسات یا فشارهایی از بیرون یا ضعف بینش از درون بشود احتمال قریب به یقین دائما ظلم می کند یعنی اشتباه حکم می ڪند . ↔️ پس یکی تقویت نگرش عقلانی و عمیق نگریستن به مسائل با برهان و دلیل قطعی است . ↩️ادامه دارد... 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ ↩️ سؤال قبل... ✅دوم :طهارت باطن است. ‼️انسان اگر باطنش آلوده شود ، کم کم حقیقت مسائل را نمی تواند درک کند ، چون سنخیت با حقیقت پیدا نمی کند . ⛔️انسان گنهکار چون میل و کشش به گناه دارد دائما مسائل را بگونه ای که نفسش می پسندد می بیند و از مسائلی که نفس اماره اش از آن ها روی برگردان است خوشش نمی آید و نسبت به آنها ضعف دارد در فهم و بینش ، ↩️ لذا گناه بعنوان یکی از عوامل نفهمیدن و ضعف معرفت در روایات معرفی شده . ✅سوم : داشتن شاخص است . ⏪انسان اگر بخواهد با حقیقت امور و اشیاء مرتبط شود باید شاخص حق در دستش باشد . 💯مثلاً کسی که وارد می شود در معارف اهل بیت علیهم السلام و می خواهد نظر بدهد اگر مسلط به ابعاد گوناگون قرآن کریم و علوم مربوط به روایات یعنی علم حدیث شناسی نباشد ممکن است با چهار تا آیه و دو تا روایت خیال کند که فهمیده و نسبت به مسائل دینی نظری بدهد که بعدها خودش یا دیگران که از او دقیقتر و عمیق‌تر هستند به این نتیجه برسند که او به نیت تبلیغ دین داشته تخریب دین می کرده است چون با حقیقت این آیات و روایات آشنا نبوده است . ⏪ داشتن شاخص و معیار و مبنا یکی دیگر از راههایی است که انسان می تواند با حقیقت امور آشنا شود . ⁉️حالا جایگاه حکمت کجاست ؟ ♦️قلبی که پاک می شود ، عقلی که کامل می شود و نگاهی که بواسطه شاخص‌های درست به مسائل نگاه می کند انسان را محکم می کند . 📌حکمت اصلاً یعنی همین ، و انسانی که دارای حکمت شده پرده های پوشیده ی پشت معارف و مسائل و آدمها را می تواند پرده برداری کند و با حقیقت آنها آشنا شود . بند_سوم: « روزگار آنها به طول انجامید تا رسوایی آنها به نهایت رسید و خود را سزاوار بلای زمانه گرداندند.... تا آنجا که اراده الهی به پایان دوره جاهلیت موافق شد» ⃣ :این جملات اشاره به زمان قبل از پیامبری حضرت محمد صلی الله علیه وآله دارد ؟ و جملات بعد به زمان رسالت حضرت ؟ ⃣:این که خود را سزاوار بلای زمانه کردند را لطفاً توضیح بفرمایید. ⃣1⃣: اگر مراد، مردم قبل از بعثت باشند که با بعثت رسول خدا(صلوات الله علیه و آله و سلم) به بزرگی دست یافتند نه بلا آیا زمان بعد از وفات پیامبر را میتوان منطبق با زمانه کنونی و بعد از ارتحال امام ره دانست ؟ : ✍ اولاً: همانطور که فرمودید این عبارات در توصیف اوضاع دوران جاهلیت است. ↩️ لذا عده ای از مردم که در ضلالت غرق شده بودند خود را سزاوار بلای زمانه کردند مانند خیلی از سران قریش که نمی توانستند منافع مادی طالمانه خود را رها کنند و دین پیامبر را بپذیرند. ⏪زمان بعد از رسول مکرم اسلام از جهاتی شبیه دوره ما هست اما نه کاملاً منطبق بر آن. ♨️مثلاً از جهت حجم نسبت های دروغ به پیامبر و تحریف سیره ایشان و خاطره نگاری‌های کذب خیلی شبیه به دوران بعد از امام است. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📣(در بیستم رمضان در سال۴۰ هجری، قبل از شهادت فرمود:) 1⃣ ياد مرگ ♦️ای مردم! هر کس از مرگ بگريزد، به هنگام فرار آن را خواهد ديد. اَجل سرآمد زندگی، و فرار از مرگ رسيدن به آن است. چه روزگارانی که در پی گشودن راز نهفته اش بودم، امّا خواست خداوند جز پنهان ماندن آن نبود. هيهات! که اين، علمی پنهان است. 2⃣وصيت های امام علی (علیه السلام) ♦️ امّا وصيّت من نسبت به خدا، آن که چيزی را شريک خدا قرار ندهيد، و نسبت به پيامبر(صلی الله علیه و آله) اين است که، سنّت و شريعت او را ضايع نکنيد. اين دو ستون محکم را بر پاداريد، و اين دو چراغ را فروزان نگهداريد و تا آن زمان که از حق منحرف نشده ايد، سرزنشی نخواهيد داشت، که برای هر کس به اندازه توانايی او وظيفه ای تعيين گرديده، و نسبت به افراد جاهل و نادان تخفيف داده شده است زيرا: پروردگار، رحيم و دين، استوار و پيشوا، آگاه است. من ديروز رهبر شما بودم و امروز مايه پند و عبرت شما هستم، و فردا از شما جدا خواهم شد، خدا شما و مرا بيامرزد. اگر از اين ضربت و در اين لغزش گاه نجات يابم، که حرفی نيست، امّا اگر گام ها بلغزد و از اين جهان بروم، ما نيز چون ديگران در سايه شاخسار درختان، مسيرِ وزشِ باد و باران و زيرِ سايه ابرهای متراکم آسمان پراکنده می شويم، و آثارمان در روی زمين نابود خواهد شد. من از همسايگان شما بودم، که چند روزی در کنار شما زيستم، و به زودی از من جز جسدی بی روح و ساکن، پس از آن همه تلاش، و خاموش، پس از آن همه گفتار، باقی نخواهد ماند. پس بايد سکوت من، و بی حرکتی دست و پا و چشم ها و اندام من، مايه پند و اندرز شما گردد، که از هر منطق رسايی و از هر سخن مؤثّری عبرت انگيزتر است. وداع و خداحافظی من با شما چونان جدايی کسی است که آماده ملاقات پروردگار است، فردا ارزش ايّام زندگی مرا خواهيد فهميد، و راز درونم را خواهيد دانست. پس از آن که جای مرا خالی ديديد و ديگری بر جای من نشست، مرا خواهيد شناخت. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════ : «...ای مردم! هرکس از مرگ بگریزد، به هنگام فرار آن را خواهد دید. اجل، سرآمد زندگی و فرار ، رسیدن به آن است. چه روزگارانی که در پی‌گشودن راز نهفته اش بودم اما خواست خداوند جز پنهان ماندن آن نبود. هیهات!‌که این علمی پنهان است» ⃣ :مگر امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه به این مضمون نفرمودند که بدین جهت به این مقام (اولوالالباب) رسیدند که ترک ژرف نگری در آنجایی که خداوند علمش را نداده کرده اند ؟ ⃣: پس این تلاش امام برای یافتن راز مرگ چیست و چگونه با آن کلام قابل جمع است؟  ⃣: باتوجه به اینکه امام می‌فرمایند : «هیهات!که این علمی پنهان است» این احتمال چقدر قابل توجیه است؟ ⃣: چطور می‌شود که بر امام پوشیده باشد اما بر بعض اولیاء الله آشکار باشد : ✍ حالات معصومین (علیهم السلام) و اولیاء الله مختلف است. ⏪گاه به اراده پروردگار همه چیز را مى دانند، و گاه به اراده حق، مسائلى از آنها پنهان مى شود. ⬅️ حتى ممکن است لحظه ها، متفاوت باشد، «یعقوب» پیامبر (صلى الله علیه وآله) بوى پیراهن «یوسف» را از فاصله دور (از مصر) شنید، ولى او را در چاه «کنعان» نزدیک خود، ندید !  ‼️این احتمال نیز وجود دارد که آنچه را امام (علیه السلام) در بالا مى فرماید : یک قانون کلى درباره اجل و سرآمد زندگى همه انسانها باشد. ↩️ ولى این قانون کلى مانند همه قوانین کلى، استثنائاتى دارد، چه مانعى دارد که بعضى از اولیاء الله به فرمان خدا و تعلیم او، لحظه مرگ خود را بدانند.  ↔️در این جا نکته سوّمى نیز وجود دارد و آن این که : علوم معصومین (علیهم السلام)نسبت به مسائل آینده بر اساس «لوح محو و اثبات» است که قابل تغییر است و به اصطلاح علم به مقتضیات است، نه علم به علت تامه که قابل تغییر نباشد. ◀️ زیرا آن قسمت که نامش «لوح محفوظ» است مخصوص خداوند متعال است. 🔴 مثلاً در داستان حضرت مسیح (علیه السلام) آمده است که او خبر از فوت عروسى در شب عروسى داد، ولى این امر واقع نشد چرا که آنها صدقه اى داده بودند و صدقه مانع از تحقق این مصیبت شده بود . ☑️در واقع این دو جمله هیچ منافاتی با هم ندارند ، یعنی ما هم مثل معصومین حتی می توانیم در هر مسأله مهمی شروع کنیم به تحقیق و تفحص کردن در همان راستایی که خداوند متعال مسیر را باز کرده و اذن داده است. 🔁 اما در نهایت باید بر آنچه که خداوند پشت پرده غیب قرار داده و اجازه نخواهد داد ما به آن دسترسی پیدا کنیم تسلیم باشیم ، یعنی می توانیم تحقیق و تفحص در راستای تکلیف و توان خودمان واجازه ای که در حوزه معارف داریم انجام بدهیم. 👌 اما اصرار بر اینکه حتماً به پشت پرده غیب دسترسی پیدا کنیم نداریم و نباید داشته باشیم . ↔️آنچه عرض شد بر اساس فرمایشات یکی از علمای بزرگ معاصر بود اما ما در این خصوص نکات تکمیلی دیگری داریم که در موقع خودش پیرامون کیفیت علم معصومین عرض خواهیم کرد. ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════
═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════ «...فردا ارزش ایام زندگی مرا خواهید فهمید و راز درونم را خواهید دانست. پس از آنکه جای مرا خالی دیدید و دیگری برجای من نشست، مرا خواهید شناخت.» ⃣:آیا واقعا ما ارزش ایام زندگی امام را فهمیده ایم؟ ⃣: آیا حقیقتاً پی به راز درونشان برده ایم؟ فرمودید که این راز است ⃣:آیا با وجود این که اشخاص ظالم بسیاری تا قبل از انقلاب، بر جای ایشان نشستند، بالاخره ما امام مان را شناختیم؟.. 8⃣: لطفاً قدری درمورد فضای این خطبه و نکات پیرامون آن خصوصاً در ۲ توضیح بدهید؟ : 🔖 فضای کلی این نکته عبارت از دو مطلب است: 🔴اولا: حضرت می خواهند بفرمایند که ، حالا که من زنده ام به جهت ظاهری و حاضرم در بین شما ، شما قدر و ارزش مرا نمی شناسید. ↩️لذا بجای اینکه از این فرصت استفاده کنید به آزار و اذیت و مخالفت و دشمنی با من می پردازید . 🔴نکته دوم : هر چقدر زمان بگذرد بالاخره انسانهای بصیر وآگاه و عارف و فهمیده ای پیدا می شوند که قدر و ارزش و کمال مرا بهتر از مردم زمانه خودم می توانند درک کنند . ⬅️خب! ما تاریخ را که نگاه می کنیم همین طور هم می شود . ⏳امیرالمؤمنین علیه السلام در زمانه خودشان مورد بغض و کینه خیلی از مردم زمانه خودشان قرار گرفتند تا جایی که در زمان عمر ابن عبد العزیز در منابر امیرالمؤمنین را لعن می کردند و نفرت از ایشان را در جامعه پراکنده بودند . 👌🏻اما امروز در دنیا نه تنها ما شیعیان ،نه تنها برادران اهل سنت ، هر نمکآزاده ای که با مرام امیرالمؤمنین آشنا می شود ، سر ارادت برآستان حضرت می ساید و خودش را مرید ایشان می داند . 🕰هر چقدر هم که زمان بگذرد بشریت بیشتر با کمالات و فضایل امیرالمؤمنین آشنا می شود . 📌 ترویج نهج البلاغه هم یکی از آن راههایی بود که ان شاءالله به برکت آن خیلی ها را باید با ارزش و عظمت علمی و معرفتی و روحی و ابعاد دیگر امیرالمؤمنین آشنا کنیم . 📖مردم که حضرت علی علیه السلام را بشناسند ، عاشق و شیفته او می شوند و وقتی عاشق ایشان شدند جز راه و مرام و اندیشه امیرالمؤمنین هیچ مرام و اندیشه دیگری را بر نمی تابند . 🖊 حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════
═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════ ═════ ೋღ🇮🇷ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 ( این‌ خطبه درباره شهر بصره مردمش و طلحه و زبیر ایراد شد.) 🔹روانشناسی طلحه و زبير در «شورش بصره» ♦️هر کدام از طلحه و زبير، اميدوار است که حکومت را به دست آورد، و ديده به آن دوخته و رفيق خود را به حساب نمی آورد. آن دو، نه رشته ای الهی را چنگ زدند و نه با وسيله ای به خدا روی آوردند. هر کدام بار کينه رفيق خود را بر دوش می کشد، که به زودی پرده از روی آن کنار خواهد رفت. به خدا سوگند! اگر به آنچه می خواهند برسند، اين، جانِ آن را می گيرد و آن، اين را از پای در می آورد. هم اکنون گروهی سرکش و نافرمان بپاخاسته اند (ناکثين) پس خداجويان حسابگر کجايند؟ سنّت پيامبر(صلی الله علیه و آله) برايشان بيان گرديد و اخبار امروز را به آنان گفته اند، در حالی که برای هر گمراهی علّتی و برای هر عهدشکنی بهانه ای وجود دارد. سوگند به خدا! من آن کس نيستم که صدای گريه، و بر سر وسينه زدن برای مرده، و ندای فرشته مرگ را بشنود، و عبرت نگيرد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈؛ «... هر کدام بار کینه رفیق خود را بر دوش میکشد که به زودی پرده از روی ان کنار خواهد رفت ...» 1⃣:آیا اینجا منظور از رفیق حضرت علی است؟ : ❌خیر ، منظور حضرت از رفیق همین طلحه و زبیر نسبت به همدیگر هستند . ⏪ یعنی طلحه رفیق زبیر و زبیر رفیق ظاهری طلحه . 📣 می خواهند بفرمایند : اینها که امروز به ظاهر رفاقت نشان می دهند با هم اگر به قدرت برسند ، هر کدام برای نابود کردن دیگری فرصت شماری و فرصت طلبی می کنند . 👈خودشان در ادامه فرمودند: به خدا سوگند اگر به آنچه می خواهند برسند ، (یعنی قدرت و حکومت) ، این جان آن را می گیرد و آن این را از پای در می آورد. ‼️یعنی اینها الان فقط برای دشمنی علیه من ظاهراً با هم متحد شده اند . اگر از این مانع به خیال خودشان عبور کنند ، نسبت به همدیگر یک لحظه امان نمی دهند و همدیگر را هم می کشند . ⃣:چرا حضرت درمیان توصیف طلحه و زبیر و شورش آنها، خداجویانِ «حسابگر» را ندا داده اند؟ ⃣:تناسب این خطاب در میانه ی این خطبه چیست؟ : ✍ از آن جا که این خطبه قبل از «جنگ جمل» ایراد شده است، امام (علیه السلام) با این الفاظ تحریک کننده و برانگیزاننده مردم را دعوت به قیام بر ضدّ پیمان شکنان و آتش افروزان جنگ مى کند. 📣 مى فرمایند : (هم اکنون) «گروه طغیانگر و فتنه انگیز، به پاخاسته اند، کجا هستند پاداش طلبان از خدا (و مجاهدان مخلص ؟) که در برابر آنها بایستند و آتش فتنه را خاموش کنند در حالى که سنّت ها براى آنها بیان شده و از پیش به آنها خبر داده اند. ⃣ :علت گمراهی طلحه و زبیر و بهانه ی عهد شکنی آنها از نگاه امیرالمومنین(علیه السلام) چه بود؟ : ✍ حضرت در جاهای مختلف از ریشه گمراهی طلحه و زبیر سخن گفته اند از جمله: 📣 در ابتدای همین خطبه مى افزاید : «آنها، نه به رشته اى (از رشته هاى محکم الهى) چنگ زده اند و نه به وسیله اى به او نزدیک شده اند، بلکه هر یک بار کینه رفیقش را بر دوش مى کشد، و به زودى پرده از روى آن برداشته خواهد شد. 👌البته علل و عوامل دیگری مانند دنیاطلبی، خوی اشرافیگری، حسادت، کبر و غرور و درباره زبیر خصوصاً ماجرای آقازاده ها دخیل بوده است. ↩️لذا حضرت در درباره علت انحراف زبیر می فرمایند:" زبير همواره از ما اهل بيت (و از ياران خاص ما) بود تا آن كه فرزند شومش عبدالله نشو و نما كرد (و پدر را گمراه ساخت). 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈