╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#خطبه102
#بند_سوم
«فتنه جویان کسانی هستند که ضربات آنها شدید و غارتگری آنان اندک است»
#سؤال5⃣ : لطفاً در مورد این عبارت بیشتر توضیح دهید.
#جواب:
✍ در اینکه آن قوم فتنه گر که امام(علیه السلام) از ظهور و فجایع آن ها خبر مى دهد، کیستند و مجاهدانى که در برابر آنها برخاستند و بعد از مدّتى فتنه را خاموش کردند چه کسانى بودند؟ در میان مفسّران نهج البلاغه گفتگوى زیادى است.
👈جمعى آن قوم فتنه گر را طرفداران مردى به نام «صاحب الزنج» مى دانند که نام اصلى اش «علىّ بن محمّد» بود و خود را منتسب به خاندان پیامبر مى کرد (هر چند انتساب او کاملا مشکوک است).
👌و گروهى از بردگان سیاه پوست را دور خود جمع کرد و به همین دلیل، لقب، «صاحب الزنج» به او دادند (صاحب بردگان سیاه پوست).
⬅️وى در نیمه قرن سوم به پا خاست و در اطراف بصره، آشوب و فتنه عظیمى بر پا نمود و بعد از ۱۲ سال، حکومت بر آن منطقه، به دست جمعى از مجاهدان کشته شد.
👈بعضى دیگر آن را اشاره به فتنه «مغول» مى دانند که نه تنها سرزمین عراق، بلکه بخش هاى عظیم جهان اسلام را زیر پوشش خود قرار دادند و بعد از مدّت طولانى، فتنه آنها به وسیله جنگجویان اسلام خاموش شد.
👈گروهى آن را به حوادث «آخر الزّمان» تفسیر کرده اند که فتنه گرانى به پا مى خیزند، نه تنها سرزمین عراق، که مناطق وسیعى را زیر ضربات شدیدترین فتنه ها قرار مى دهند و سرانجام به دست سپاهیان مهدى(علیه السلام) که از مجاهدین فى سبیل الله اند، از میان مى روند.
‼️اما در بین این احتمالات احتمال قوی تر فتنه صاحب زنج است.
🗓در سال ۲۵۵ هجرى در عهد حکومت خلیفه عباسى «المهتدى» مردى در «بصره» ظهور کرد که خودرا «على بن محمّد» از نسل «امام زین العابدین (علیه السلام) و زید بن على (علیه السلام)» مى نامید و بردگان را به مخالفت با مالکان خود فراخواند.
📝و از آن جا که بردگان در سخت ترین شرایط زندگى مى کردند گروهى در مزارع و باغات، و گروهى در خانه ها به خدمت هاى طاقت فرسا با کمترین بهره مندى از زندگى، مشغول بودند دعوت او را به سرعت پذیرا شدند و در گروه هاى صد نفرى و هزار نفرى به او پیوستند.
💰او به آنها وعده مى داد که نه فقط شما را از بندگى آزاد مى کنم، بلکه مالکان شما را همراه با اموال و مزارعشان ملک شما قرار خواهم داد.
⏪و از آن جا که جامعه آن روز گرفتار فاصله طبقاتى شدیدى شده بود، گروهى مرفه در قصرها زندگى مى کردند که امیرمؤمنان (علیه السلام) در خطبه بالا به وضع خانه هاى پر زرق و برق آنها اشاره فرموده
⏪و گروه دیگرى بدترین شرایط زندگى را داشتند، جمعى عظیم از محرومان (غیر از بردگان) نیز به آنان پیوستند و به این ترتیب لشکر عظیمى براى او فراهم شد.
⛔️او آتش انتقام جویى را در دل بردگان و محرومان شعله ور ساخت تا آن جا که پس از پیروزى بر ثروتمندان و برده داران دستور مى داد هر یک از اربابان خود را پانصد تازیانه بزنند.
🚫و زنان آنها را اسیر مى کرد و براى تحقیر آنها هر یک را به دو سه درهم مى فروخت و در اختیار مردان یا زنان زنجى (سیاه پوست) قرار مى داد.
📚مورخ مشهور «مسعودى» در «مروج الذهب» مى گوید : «صاحب الزنج» بزرگ و کوچک و مرد و زن را مى کشت و اموال و وسایل آنها را مى سوزاند و خانه هایشان را خراب مى کرد.
↔️و در یک مورد در «بصره» سیصد هزار نفر را به قتل رسانید و آنها که از این کشتار به بیابان ها فرار کردند مجبور شدند که از گوشت حیواناتى همچون سگ و موش و گربه تغذیه کنند و گاه گوشت انسان هاى مرده را مى خوردند.
⁉️او بر بخش عظیمى از عراق و ایران مسلّط شد و قیام و فرمانروایى او بیش از چهارده سال طول کشید (و این نشان مى دهد که شورش او یک شورش زودگذر نبود بلکه ریشه در اعماق جامعه آن روز داشت).
💯کار «صاحب زنج» تا جایى بالا گرفت که نزدیک بود دولت عباسى را براندازد.
↩️ ولى سرانجام «ابو احمد» ملقب به «موفق» برادر خلیفه عباسى با لشکرى عظیم و وسایل جنگى فراوان به جنگ او برخاست و بعد از نبردى طولانى و خونبار در ماه صفر سال ۲۷۰ هجرى او را کشت و لشکرش پراکنده شدند.
📚درباره شورش زنگیان و قیام «صاحب زنج» کتاب هاى متعددى به رشته تحریر درآمده است و به یقین پدیده اى نبود که بتوان آسان از کنارش گذشت.
📌زیرا جمع آورى کردن لشکرى که به گفته بعضى از مورخان هشتصد هزار نفر و به گفته بعضى دیگر سیصد هزار نفر بود در آن عصر و زمان کار آسانى نبود.
◀️همچنین برخوردارى از یک حکومت نسبتاً طولانى مدت، و اینها همه، نشان مى دهد که این شورش، ریشه هایى قوى در نابسامانى هاى جامعه آن روز و بى عدالتى ها داشت هر چند این شورش نیز سرچشمه مظالم و جنایت هاى بى شمارى شد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 خطبه 101 : (از خطبه هایی است که در آن حوادث سخت آینده را بیان می دارد که در شهر کوفه ایراد شد.)
1⃣ ستايش و اندرز
♦️ستايش خداوندی را که اوّل هر نخستين است و آخر هر آخری. چون پيش از او چيزی نيست بايد که ابتدايی نداشته باشد و چون پس از او چيزی نيست پس پايانی نخواهد داشت و گواهی می دهم که جز او خدايی نيست و خدا يکی است؛ آن گواهی که با درون و برون و قلب و زبان هماهنگ باشد. ای مردم! دشمنی و مخالفت با من شما را تا مرز گناه نراند و نافرمانی از من شما را به پيروی از هوای نفس نکشاند و به هنگامِ شنيدنِ سخنِ من به گوشه چشم يکديگر را ننگريد.
2⃣ خبر از حوادث خونين آينده
♦️ سوگند به آن کس که دانه را شکافت و جانداران را آفريد، آنچه به شما خبر می دهم از پيامبر امّی (صلی الله علیه و آله) است. نه گوينده دروغ گفت و نه شنونده ناآگاه بود. گويا می بينم شخص سخت گمراهی را که از شام فرياد زند و بتازد و پرچم های خود را در اطراف کوفه بپراکند و چون دهان گشايد و سرکشی کند و جای پايش بر زمين محکم گردد، فتنه فرزندِ خويش را به دندان گيرد و آتشِ جنگ شعله ور شود. روزها با چهره عبوس و گرفته ظاهر شوند و شب و روز با رنج و اندوه بگذرند. و آنگاه که کشتزار او به بار نشست و ميوه او آبدار شد و چون شتر مست خروشيد و چون برق درخشيد، پرچم های سپاهِ فتنه از هر سو به اهتزاز درآيد و چونان شب تار و دريای مُتلاطِم به مردم روی آورند. از آن بيشتر چه طوفان های سختی که شهر کوفه را بشکافد و چه تندبادهايی که بر آن وزيدن گيرد و به زودی دَستِجَات مختلف به جان يکديگر يورش آورند. آنها که بر سر پا ايستادند درو شوند و آنها که بر زمين افتادند لگدمال گردند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه101
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#خطبه101
#بند_اول:
«ای مردم! دشمنی و مخالفت بامن شما را تا مرز گناه نراند»
#سؤال1⃣: چرا فرمودند« تا مرز گناه» حال آنکه دشمنی و مخالفت با امام گناه بزرگی است.
#سؤال2⃣: آیا منظور آنست که اگر به این مرز رسیدید دیگر ممکن است هر گناهی مرتکب شوید؟!
#جواب :
✍ اشاره به این است که: کینه توزى ها و لجاجت ها و حسادت ها در بسیارى از موارد، انسان را به گناه مى کشاند و پرده اى در مقابل چشم او مى افکند و چهره حقیقت را نمى بیند.
👈این عبارت نوعی پیشگویی است که متأسفانه بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام محقق شد .
👌و حاکمان و بخشی از مردم به دلیل کینه نسبت به امیرالمؤمنین دست به انواع ظلم ها و غارتگری ها در حق اهل بیت زدند که نمونه اش ماجرای کربلا بود.
#بند_اول:
«به هنگام شنیدن سخن من به گوشه چشم، یکدیگر را ننگرید»
#سؤال3⃣: منظور حضرت چه بوده است؟
#سؤال4⃣: آیا مردم با این نگاه گوشه چشمی، صحبت های امام را تمسخر میکرده اند؟
#سؤال5⃣:تاریخی برای این خطبه ذکر شده است؟
#جواب:
✍ منظور حضرت از این عبارت این است که : به سخنان من با دیده انکار ننگرید.
💯چون در همان زمان که حضرت این فرمایشات و امثال آنرا می فرمودند در جمع مردم ، تعداد زیادی بودند که منکر این حرفها بودند.
⚠️و امیرالمؤمنین را حداقل در دلهایشان متهم می کردند به اینکه غیر واقع صحبت می کند .
↩️لذا حضرت می فرماید: که با دیده انکار به صحبتهای من گوش ندهید بلکه سعی کنید صحبتها را درست بفهمید و قبول کنید .
‼️شاهد این معنا هم عبارتهای بعدی است که امیرالمؤمنین مجبور می شوند قسم بخورند و برای اثبات فرمایشات خودشان دلیل و سوگند بیاورند.
# بند_دوم:
«و آنگاه که کشتزار او به بار نشست و میوه او آبدار شد و چون شتر مست، خروشید و چون برق درخشید، پرچم های سپاه فتنه از هر سو به اهتزاز درآید»
#سؤال6⃣: با توجه به این که مقدمات فتنه را اینچنین توصیف کرده اند و جامعه ما نیز از فتنه دور نیست، فضای قبل از فتنه، تازمانی که میوه یآن آبدار و کشتزارش آماده شود توضیحاتی بفرمایید.
#جواب:
✍امیرالمؤمنین علیه السلام درباره فتنه نکات خیلی دقیق و کاملی در نهج البلاغه دارند که باید همه عزیزان مطالعه کنند .
👌اما یک نکته که بیشتر مرتبط با سؤال خواهر بزرگوار ماست این است که حضرت در نهج البلاغه می فرمایند : "همانا آغاز فتنه ها با شبهه شروع می شود .
👈" مثلا در ماجرا و فتنه ۸۸ با ایجاد یک شبهه ی دروغین در سلامت انتخابات یک فتنه بزرگ راه افتاد .
⏪ این شبهه را در ذهن مردمی که در ایام انتخابات هم بصورت طبیعی دچار هیجانات و احساسات غلیان یافته هستند انداختند که در نتیجه انتخابات تقلب شده است.
⛔️با این دروغ بزرگ و ایجاد این شبهه ی جدی بخشی از مردم عزیز ما را نگران سلامت انتخابات و نگران رأیشان کردند و این شبهه را چنان دامن زدند که مردم بخشی شان باور کردند و به این اعتقاد که باید حق خودشان را پس بگیرند به خیابانها ریختند و آن اتفاق ناگوار و تلخی افتاد که همه شاهد بودیم .
↔️بنابراین آغاز فتنه ها با شبهه است .
💯باید مراقب باشیم هر وقت فضای شبهه در جامعه شدید شد باید ببینیم نقطه تمرکز شبهه ها کجاست ؟
⁉️و متوجه باشیم که دشمن می خواهد از آن نقطه حداقل جمعی از مردم را دچار عصبانیت کند و با عصبانیت آنها را به صحنه خیابانها بکشد و از این هیجان آنها استفاده کند برای فتنه انگیزی .
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#خطبه101
#بند_دوم:
#سؤال7⃣: معنی «فتنه ، فرزند خویش را به دندان کشد» چیست؟
#سؤال8⃣: چرا از این تعبیر استفاده شده است؟
#جواب:
✍ جمله «عَصَّنتِ الْفِتْنَةُ أَبْنَاءَهَا بِأَنْیَابِهَا; فتنه فرزندان خود را با دندان مى گزد»
👈 اشاره به این است که این آشوبها و فتنه ها همه جا و همه کس را فرا می گیرد.
🔎مانند گربه ای که اطفال کوچک خود را به دهان می گیرد و با خود به این سو و آن سو می برد.
🖇حتّى دامن فتنه گردان را نیز رها نمى کند!
⏪ آنها نیز با اختلافات داخلى به جان هم مى افتند و یا دشمنانشان - آن گونه که در تاریخ اسلام آمده - به پا مى خیزند و طعم تلخ ظلم و بیدادگرى را به آنان نیز مى چشانند و در هر حال، فضاى جهان اسلام تاریک مى شود و پیر و جوان و خُرد و کلان در امواج فتنه غرق مى شوند.
#بند_دوم:
«و بزودی دستجات مختلف به جان یکدیگر یورش آورند.آنها که سر پا ایستادند درو شوند و آنها که بر زمین افتادند لگدمال گردند»
#سؤال9⃣: آیا منظور از دستجات مختلف، دستجات مختلف فتنه گر هستند که به جان مردم می افتند؟
#سؤال0⃣1⃣: و آیا منظور از «آنها که بر سر پا ایستادند درو شوند و آنها که بر زمین افتادند لگدمال گردند» توده های مختلف مردم هستند که به مقابله با فتنه گران بلند شوند؟
#جواب:
✍ مراد حضرت از دسته جات، گروه های مردم هستند که به دلیل شبهه افکنی فتنه گران هر یک به طرفداری از جریانی که آن را حق می پندارند به جان گروه دیگر می افتند.
👌مراد از کسانی که سرپا هستند کسانی است که قدرت در آن روز و تا آن روز در دست آنها بوده که بزودی به زیر کشیده خواهند شد مانند بنی امیه که با قیام بنی العبای به زیر کشیده شدند.
‼️و مقصود از زیر دست ماندگان افراد بی بصیرتی است که به دلیل نداشتن بصیرت مانند کسی هستند که زیر دست و پاها مانده و دید درستی نداند لذا لگدمال فتنه ها خواهند شد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 خطبه 100: ( نوشته اند كه اين سخنرانی را در جمعه سوّم ايّام خلافت خود در سال ۳۵ هجری در روز جمعه ايراد فرمود.)
1⃣ شناخت خدا
♦️ستايش خداوندی را سزاست که احسان فراوانش بر آفريده ها گسترده و دست کرم او برای بخشش گشوده است. او را بر همه کارهايش می ستاييم و برای نگهداری حقِّ الهی از او ياری می طلبيم و گواهی می دهيم جز او خدايی نيست.
2⃣ ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)
♦️و گواهی می دهيم که محمّد(صلی الله علیه و آله)بنده و فرستاده اوست. او را فرستاد تا فرمان وی را آشکار و نام خدا را بر زبان راند. پس با امانت رسالت خويش را به انجام رساند و با راستی و درستی به راه خود رفت و پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذاشت. هر کس از آن پيشی گيرد از دين خارج و آن کس که از آن عقب ماند هلاک گردد و هر کس همراهش باشد رستگار شود. راهنمای اين پرچم با درنگ و آرامش سخن می گفت و دير و حساب شده به پامی خاست و آنگاه که بر می خاست سخت و چالاک، به پيش می رفت. پس چون در اطاعتِ او در آمديد و او را بزرگ داشتيد، مرگِ او فرا رسيد و خدا او را از ميان شما بُرد. پس از او چندان که خدا خواهد زندگانی می گذرانيد، تا آنکه خدا شخصی را برانگيزاند که شما را متّحد سازد و پراکندگی شما را جبران نمايد. مردم! به چيزی که نيامده دل نبنديد و از آن که درگذشت مأيوس نباشيد، که آن پُشت کرده اگر يکی از پاهايش بلغزد و ديگری برقرار باشد، شايد هر دو پا به جای خود برگشته و استوار ماند.
3⃣ تدوام امامت تا ظهور امام زمان (علیه السلام)
♦️آگاه باشيد، مَثَلِ آل محمّد چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره ای غروب کند ستاره ديگری طلوع خواهد کرد (تا ظهور صاحب الزمان«عجل الله تعالی فرجه») گويا می بينم در پرتو خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله) نعمت های خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه100
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈
#خطبه_100
#بند_دوم:
«راهنمای این پرچم با درنگ و آرامش سخن میگفت و دیر و حساب شده به پا میخاست»
#سؤال: منظور از دیر به پا خاستن، همان حساب شده به پا خاستن است؟
چرا که میدانیم دیربه پا خاستن همیشه ارزش نیست و درمواقعی آفت است .
#جواب:
✍ تعبیر به «مَکِیثُ الْکَلاَمِ» به این معنا نیست که او کم سخن مى گوید.
↩️بلکه مفهومش این است که با تأنّى و دقّت و تفکّر سخن مى گوید و به تعبیرى دیگر: همیشه سنجیده سخن مى گوید.
👌و توصیف او به «بَطِیءُ الْقِیَامِ، سَرِیعٌ إِذَا قَامَ» تأکید بر این معنا است که اعمال او نیز، همچون گفتارش سنجیده است.
⬅️ شتابزده براى انجام کارى قیام نمى کند؛ امّا هر زمان، وقت کارى فراهم شد فرصت را از دست نمى دهد.
⏪قاطعانه بر مى خیزد و بدون تردید به انجام آن مى پردازد!
‼️هر کس با زندگى امیرمؤمنان على(علیه السلام) آشنا باشد، وجود این اوصاف را آشکارا در حضرتش مى بیند.
🔖 بارها بعد از پیامبر (صلى الله علیه وآله) افراد سرشناسى آمدند و حضرتش را دعوت به قیام کردند، امّا چون شرایط آماده نبود و دشمن سوء استفاده مى کرد، نپذیرفت.
🖇 ولى در آن زمان که شرایط فراهم گشت، تردیدى به خود راه نداد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
May 11
.
✅ خبر شگفت انگیز، نتیجه قطعی آراء
طبق بررسی های دقیق ما و گزارش
گزارشگران مختلف، علیرغم همه
شیطنت ها و لجن پراکنی ها و
تخریب ها و شایعه سازی ها
برنده قطعی انتخابات چهاردهمین
دوره انتخابات ریاست جمهوری
با آمار بسیار بالا و رضایت بخش
کسی نیست جز
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ملت شهید پرور و قهرمان ایران و
رهبر بصیر و حکیم و مقتدر آن!
این پیروزی بزرگ را به امام زمان
عجل الله تعالی فرجه الشریف ،
مقام معظم رهبری ، ملت بزرگ
ایران و شهیدان والا مقام خصوصا
شهید جمهور آیت الله رئیسی و یاران
سفرکرده اش تبریک می گوییم و به
شکرانه این پیروزی شیرین، همگی
پیشانی بر تربت اباعبدالله الحسین
علیه السلام می گذاریم و سجده
شکر بجا می آوریم.
🖌 #مهدوی_ارفع
🆔https://eitaa.com/mahdavi_arfae/19335
.
🌱 چهل کلید خوشبختی در نهج البلاغه
💫 راهکارهای طلایی برای زندگی بهتر
🔴 استاد مهدوی ارفع
⭕️ برخی از سرفصل های دوره👇
💫 نظم و برنامه ریزی
💫 آرامش و امید و نشاط
💫 اهمیت به جسم و ظاهر
💫 رعایت عوامل موفقیت
💫 اصلاح نگرش درباره رزق و روزی
💫 خانواده و روابط خویشاوندی
✅ پشتیبان آموزشی
✅ جلسه آنلاین پرسش و پاسخ با استاد
ثبت نام با تخفیف ویژه👇
https://zaya.io/vbith
🆔https://eitaa.com/mahdavi_arfae/19448
.