هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_کوتاه از سلسله مباحث «قدرت پنهان» (بازخوانی سیرۀ حضرت زهرا علیهاالسلام در رهبری عواطف اجتماعی)
◾️چگونه اکثریت زنان ایرانی در ابتدای انقلاب با رغبت به سمت حجاب رفتند؟ بدون حجم زیاد کار فرهنگی در موضوع حجاب و عفاف!
⚫️ گزینشی از مراسمات فاطمیه در سال 1401 ـ هیئت لبیک مشهد مقدس
☑️ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
📽 #کلیپ_کوتاه از سلسله مباحث «قدرت پنهان» (بازخوانی سیرۀ حضرت زهرا علیهاالسلام در رهبری عواطف اجتما
من با هر کس که حجاب را «در بستر هویت» و نه تقلیلیافته به تحریک و امر جنسی میفهمد احساس برادری میکنم؛ من با هر کس که حجاب را در پایگاه اندیشه و تجربه انقلاب اسلامی میفهمد احساس برادری میکنم. هرچند در صورتبندی نکاتی داشته باشم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از ریحانه
🖤 فاطمه یعنی...
🕊 حُّره 🕊
✏️زنِ آزاده را حره مینامند و چه کسی از فاطمه بنت رسول الله بر این نام لایقتر؟!
✏️این است که روزی بعد از وفات پیامبر، امیرالمومنین نزد فاطمه آمد و گفت: ای حُره! دو نفر پشت در هستند، میخواهند خدمتتان برسند و سلامی عرض کنند؛ چه میگویی؟
✏️فاطمه جواب داد: خانه، خانهی توست...آزادگی این زن تا انجاست که «کمترین اعتنائی برای جلوههای این دنیا قائل نیست؛ کمترین اعتنائی! یک بار اتّفاق نیفتاده که این زن از همسرش... یک خواهشی بکند که فلان چیز را برای من تهیّه کن؛ خب این برای زن جایز است، مباح است، [امّا] هرگز اتّفاق نیفتاده! یعنی بر تمام خواهشهای خودش مسلّط و سوار است.»
حضرت آیتالله خامنهای؛ ۱۳۶۳/۱۲/۲۱
🖤 ویژه فاطمیه
📥 نسخه قابل چاپ
❤️ @khamenei_reyhaneh
هدایت شده از بانوی تمدن ساز | زهرا راد
زن فلسطینی؛ زن انقلاب اسلامی
متن تفصیلی؛ خبرگزاری حوزه
✍زهرا راد
✅زنانگی چون مردانگی، یک عنصر تأثیرگذار در ساخت جامعه، تاریخ و تمدن بشری است و سهم تأثیر مهم و بنیادینی در تولید فرهنگ و ایجاد بخش نرم افزاری تمدن بر عهده دارد. تاریخ بشر نشان میدهد که سخت افزار اجتماع و تمدن بشری را مردان به پاداشتند اما این کالبد سخت و مستحکم به دمیدن روح حیات زنانه، زندگی مییافت و بدون آن تمدن بشری برپا نمیشد؛ روح نرم زنانه دریک امتزاج تکوینی و طبیعی با خلقت مردانه، به تاریخ و تمدن بشری رنگ پاشیده و آنرا از سکون به حرکت آورده است.
✅انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان رستاخیز حیات دینی در عصر مرگ خدا، و خدایی انسان بر کره زمین، طرح جدیدی از حیات زنانه به جهانیان ارائه داد؛ تصویری که نقطه اوج آن همان وجه رهاییش از همه غل و زنجیرهایی است که جهان غیرموحد را با آن، به بند اسارت کشیدند. هویت مستقل مومنانه که زن را از انقیاد مردان در جهان سنت از یکسو و جدال و خصوت و مبارزه بیپایان باز هم با مردان، از سوی دیگر میرهاند.زن انقلابی با تکیه بر سرمایه تکوینی زنانه و عبودیت الهی در سرسپردن به دستورات الهی که در تناسب همان تکوین زنانه صادر شدند، کمال انسانی خویش را باز مییابد و جایگاه روشنی در منظومه حیات بشری، مبتنی بر عدالت و نه لزوماً تساوی، برای خویش تدارک میببیند.
✅سالهای مبارزه تا پیروزی انقلاب و بعدها در دوران دفاع مقدس، فرصت مغتنمی بود تا زن انقلاب اسلامی در صحنه حیات اجتماعی-تاریخی خویش، دوباره متولد شود؛ زن انقلاب اسلامی را امام راحل به عنوان نوع انسان انقلابی معرفی کرد، تا با هویت مومنانهاش در بستر انقلاب تحقق یابد.. انقلاب اسلامی با «ایده عبودیت الهی برای انسان در حیات فردی، اجتماعی و تمدنی» زیست جهان تازهای را، در یک بازه زمانه کوتاه برساخت کرد و نمونه عینی و زندهای از زن موحد، پیشروی جهانیان نهاد و اینچنین امکان وقوع این نسخه فاخر از حیات زنانه در عصر مدرن را اثبات نمود که «ادل الدلیل علی امکان شیء وقوعه».
✅طرح «الگوی سوم زن» از سوی مقام معظم رهبری تلاشی نظری در راستای تعیین افق حرکت زن انقلاب اسلامی، نافی الگوی شرقی و غربی از زن و معرف الگوی انقلابی است که اینگونه تعریف شده است: «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و درخدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، از زن نه شرقی، نه غربی است.»
✅این تعرف نشان میدهد که زن انقلاب اسلامی با دو ویژگی شناخته میشود. یکی اینکه هویت مستقلی دارد اما به هیچ محدوده جغرافیایی، تعلق ندارد. پس این زن میتواند در هرجای عالم زیست کند اما انقلابی باشد. زن انقلابی هویت مومنانه دارد و و خود را در جهان هستی در نسبتی موحدانه با خدای متعال میبیند و به این تناسب در گرو تکلیف الهیش در عینیت جهان، دست به عمل بزند.
✅نکته دیگر اینکه این الگو، زن انقلابی را در وزان تمدنی تعریف میکند و او را نماینده یک تمدن که داعیه جهانی شدن دارد، معرفی میکند. زن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت تمدن اسلامی را به عهده دارد و این وظیفه را در ساحت زنانه انجام میدهد. زن انقلابی فرهنگ دینی را در سخت افزار تمدن دینی جریان میدهد.
🆔@banooytamaddonsaz
https://www.hawzahnews.com/news/1118672/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
دین بدنمند یا بدن دینی شده
زیر گنبد امام علیابنموسیالرضا علیهالسلام، ایستاده و مشغول زیارتم. تعدد بانوانی که در بیرون و داخل و صفهای شلوغ دسترسی به ضریح، اما با ظواهری که به حدی دستکاری شدهاند که به حکم شرع، حضورشان در کنار مضجع شریف حرمت دارد، مدام ذهنم را آزار میدهد.
واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزایندهای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبهی نوعی از «باطنگرایی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعهی دینی در مقابل احکام شرعیست.
این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوبمحور و مملو از بیغایتی و لذتهای آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق میدهد.
شما دیندارید، حتی با شلوارهای ۹۰سانتی، دیندارید و هرچقدر دوستدارید نماز زیارت بخوانید، حتی با ناخنهای کاشته و دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن!
این دین بدنی شده، به دلیل آنکه زنان را بهلحاظ هویتی بیشتر با بدن گره زده_و البته در حقیقت این ظرفیت نیز در زنان فعالتر است_ اساسا پیادهنظامش را بسیار بیشتر از مردان، زنان تشکیل میدهند.
در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی میشود و با حلال و حرام یا مستحبات و مکروهات از نوع پوشش در اماکن مختلف تا ریزدستورات خوراک و مسکن و به بیان کلیتر انواع "تدبیر بدن را در نظمی توحیدی" سامان میبخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگینتری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل میکند.
این «بدن دینیشده»، بر خلاف آن تکثر بیغایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار میداد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان میبخشد.
اما دریغ آنکه با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این بدن کمکم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد.
@azmanegasht
https://eitaa.com/azmanegasht
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺ضرورت استقلال زن و عاملیت او
▪️برخلاف باور عمومی که زن را مظهر جمال الهی و مرد را مظهر جلال الهی میداند، وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) نشان از مظهریت «جلال» الهی نیز بر پهنهی زمین و آسمان دارد.
▪️جنس زن، کما اینکه مَظهَر و آشکارشدهی اسم جمال(زیبایی) است، میتواند مُظهِر و آشکارکنندهی اسم جلال(کبریایی) الهی نیز باشد.
▪️این جلال و کبریایی نه از قدرتهای اکتسابی نشأت میگیرد، و نه از اقتدار اعتباری و نه قدرت بدنیِ زایلشدنی(که عمدتا دربارهی مردان چنین است)؛ بلکه از درون و شأن وجودی زن بما هو زن میجوشد.
▪️بر خلاف اسم جمال که نوعی موهبت الهی به جنس زن است؛ مُظهرِیت زن برای اسم جلال الهی با ارادۀ خود او محقق میشود.
▪️اینجاست که حفظ و تقویت و تعمیق استقلال و عاملیت زن بعنوان بستر تحقق و آشکارکنندگی اسم جلال الهی در وجود زن، ضرورت مییابد.
✍️ #فاطمه_داداشی
https://eitaa.com/joinchat/3609395399C48959207fd
چرا فرصت فاطمیه در تدارک پروژهای سیاسی در تقاطع زن و مقاومت استفاده نشد؟!
@Mahdi_Takallou
«در قرآن کریم، هر ولایتی غیر از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی کردهاند. آن کسی که تحت ولایت خدا نباشد، تحت ولایت طاغوت است. طاغوت یعنی چه؟ طاغوت از مادة طغیان است. طغیان یعنی سرگشی کردن، از آن محدوده و دایرهی «طبیعی و فطری زندگیِ» انسان فراتر رفتن. مثلاً فرض بفرمایید انسانیت برای کامل شدن پدید آمده است، آن کسی که انسانی را از کامل شدن بیندازد، طاغوت است.» سه شنبه ۲۸ رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
طواغیتی که مانع از تعالی زن - آنگونه که طبیعت و فطرت او اقتضا میکند - هستند چه کسان و جریانها و گفتمانهاییاند؟
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از مکتبخانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ «تحوّلخواهی» رکنِ شخصیّت امام خمینی (ره)
حضرت آیتالله خامنهای:
✔️ «روحیّۀ تحوّلخواهی» یکی از برجستهترین و مهمترین خصوصیات امام بزرگوار است.
🔹 این چیزی نبود که در آغاز نهضت یعنی سال ۴۱ در ایشان به وجود آمده باشد. ایشان از دوران جوانی یک انسانِ تحوّلخواه بودند و نشانهاش همان یادداشتی است که در دهۀ ۳۰ عمرشان در دفتر مرحوم وزیری نوشتند و آیۀ شریفۀ «قُل إنّما أعظُکم بواحدةٍ أن تقوموا للّه مَثنی و فُرادی» را در طلیعۀ آن ذکر کردند.
🔺 ایشان [فقط در حیطۀ فکر متوقّف نشدند و] این روحیه را إعمال هم کردند و بطور میدانی و عمَلی هم وارد عرصۀ «تحوّلآفرینی» شدند. از تحوّلآفرینیِ روحی در یک مجموعهای از طلاب جوان در قم گرفته تا تحوّلخواهیِ وسیع در عموم ملّت ایران.
📌 پ.ن: خیلی فرق است بین اینکه شخصیّت و تفکّر حضرت امام خمینی (قدّسسرّه) را بر اساس یکی دو نقلقولی که معلوم نیست چقدر دقیق و منطبق با قرائن کلامی و غیرکلامی است بشناسیم؛ یا اینکه آن را بر اساس محکماتِ فکری و شخصیّتی و مَنشیِ ایشان در طول سالیان دراز فهم کنیم.
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
قسمت سوم - علامت.mp3
20.84M
🔉فایل صوتی برنامه تلوزیونی «علامت» | قسمت سوم
💠صدای خدا
🔹حجاب مردم سالار!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸 شنبه ۲۵ آذر | شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
روشن است که این با هم بودن خودش نحوی از وحدت (در مقابل کثرت) است و این جمع نمادین حول یک امر واحدی به «با هم» بودن رسیدهاند و هر یک از اینها کموبیش از بخشی از استانداردهای خود عبور کردهاند تا این وحدت ( ِ ولو صوری) شکل بگیرد.
خب همینجا معلوم میشود ما چیزی به نام «پذیرش مطلق تکثر» نداریم. تا یک جایی میتوانید زنان زیر تابوت شهید را با زنان استادیومبرو یککاسه کنید بطوریکه آب آنها در یک جوی برود؛ و الا بهخودیخود در نقاط مهمی اینها با هم به تعارض میرسند.. اما فارغ از توهمات «تکثرگرایی» موضوع این است که ما به مثابه حکومت، ما به مثابه اهالی فرهنگ، ما به مثابه اهالی کنش اجتماعی، ما به مثابه هرچه، چرا کمتر بلد هستیم یک «امر واحد» متعالی را شکل بدهیم و در جامعه به جای انجماد «حرکت» بیافرینیم.
@Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
روشن است که این با هم بودن خودش نحوی از وحدت (در مقابل کثرت) است و این جمع نمادین حول یک امر واحدی ب
بگذارید دغدغهام را روشنتر کنم. ببینید دوستان توهمی به نام «تکثرگرایی اباحهگرانه» ضعیفتر از این است که ضعیفکشی کنیم هرچند باید این توهمات را محکم زیر سوال ببریم چون کسانی هستند که خوابهای بد میبینند و باید بیدار شوند اما بیایید به چالش بعدی فکر کنیم
این گفتمان انسجام اجتماعی بخصوص چرند و دروغ و کذا است. سلّمنا! طرح واقعی و عینی ما برای انسجام مختار چیست؟ شکافهای عمیق گفتمانی را که در دست کم ۱۵ سال گذشته تشدید شدهاند چه میخواهید بکنید؟ نیروهای مذهبی چه رزومهی درخشانی در ایجاد انسجام مورد نظرشان داشتهاند؟ چقدر ما توانستیم در ایجاد نوعی حرکت جمعی و اجتماعی سربلند باشیم؟
اصلا راه دور نروید، از مردم و مذهبیها و متشرعین هم بگذریم نیروهای انقلابی موسوم به حزباللهی توانستهاند بین خودشان انسجام و وفاق شکل بدهند؟ ما گرفتار قبیلهگرایی و رفیقبازی نیستیم؟ دوستان این روضه را تا زمانی که شام بیاورند میشود ادامه داد.
@Mahdi_Takallou
*مهلت ثبت هسته تا سوم دی ماه #تمدید_شد *
🧩 *فراخوان رویداد ملی هم افزایی مجموعه های شاخص مادر و کودک*
🔆اهداف:
🔸حمایت از توسعه مجموعههای مادر و کودک
🔸ارتقاء الگوی عملیاتی رشد مادر و کودک
🔸ارائه تجربیات موفق کنشگری مادران در محله
📣 اگه یه گروه مادر و کودک هستید که نیاز به همفکری دارید...
📣 اگه شما هم دغدغه یه کار خوب برای مامانا و بچهها دارید...
📣اگه دوست دارید تجربههای موفق گروههای مادر و کودکی رو بشنوید...
🖇️ دعوتید به اولین رویداد همافزایی فعالان مادر و کودک برای شنیدن ایدهها، هفکری برای رسیدن به راهحلها، دیدن تجربه باتجربهها و همراهی اساتید و مشاوران کاربلد، تا بتونیم در هر شهر و محلهای فعالیتهای قوی تر داشته باشیم.
🔻مهلت ثبت هسته تا 29 آذر (تا سوم دی ماه تمدید شد)
🔖 havayeMadari.ir
🏵 *هستههای برگزیده:
🏷 سه روز سفر زیارتی در مشهد مقدس بصورت خانوادگی
🏷مجوز رسمی فعالیت هسته مادر و کودک از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
🏷تسهیلگری مکان با معرفی به امور مساجد و شهرداری
🏷 دوره تربیت مربی زیر ۷ سال و همیار مادر اختصاصی *
🕗 زمان : ۱۹ الی ۲۲ دی ماه مشهد مقدس
havayeMadari.ir
#دبیرخانه_طرح_ملی_هوای_مادری
#فراخوان
#مادر_کودک
اطلاعات بیشتر:
ble.ir/join/MDNlNTYxZT
هدایت شده از بانو امین
حیات عاطفی زن نهایی.mp3
13.88M
🎧بشنویم گزیدهای صوتی از رویداد حیات عاطفی زن
🎬نشست دوم: نسبت عقل و عاطفه
🔺کارشناس: زهرا عسگری
🔻دبیر: صفوراسادات امینجواهری
⌨️طراحی صوت: ریحانه ابراهیمی
🎼تدوینگر: مهدیه شکیبانژاد
@BanooAmin
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
لزوم تواضع مردانه و پروژهی الگوی سوم
بعد از این که شوک زن زندگی آزادی خوابید منبرها «دربارهی زنان» بالا گرفت. به گذشته که نگاه میکنم زنان غالباً خودشان را به میانجی ذهن و زبان مردانه دیدهاند. آنهایی هم که با این میانجی سازگاری به خرج ندادند از ذهنیت حاکم سرپیچی کردند انگار نتوانستند منظورشان را منتقل کنند و صدایشان به جایی نرسید. حالا باید پسازنزندگیآزادی را نقطهی عطف این نمودار دانست. شیخ جوانی به من گفت که فلانی! من پنج شب منبر رفتم و ثابت کردم اتفاقا اسلام در حق مرد اجحاف کرده است. خدای من هنوز هم کلیشههای دههی هشتاد بازتولید میشود! من در یکسالی که گذشت تعداد زیادی صوت گوش کردم و مطلب خواندم و منبر شنیدم و مجله دیدم. باید به این احساس تکلیف تبریک گفت! معلوم است که کنم زن زندگی آزادی اصلا هم درد نداشته! آقایان خودشان میبرند و میدوزند. گاهی هشدار میدهند که همجنسگرایی و فحشا ما را دریده و آندلس دوم شدهایم، گاهی میگویند ما در حجاب نزدیک قلهایم، گاهی طرح حجاب مینویسند و درسگفتار الگوی جامع رفتاری زن میگذارند و حماسهی «جمع بین نقشها» میسرایند. گاهی خروارها مسئولیت تاریخی و تمدنی روی دوش زنها میگذارند و آن وقت که میخواهند طرح و راهبرد بدهند معلوم نمیشود این زن همهفنحریف کجای طرح است! گاهی کتاب مینویسند ثابت کنند زن هم انسان است و گاهی منت میگذارند و میگویند اسلام موافق حق حضور اجتماعی زن است. ایام فاطمیه سرسام گرفته بودم از حجم متورم ادبیات شکل گرفته «دربارهی زن»! شعارهای تسکیندهنده و منقبتهای تخدیری که شرقیهای کتکخورده و تلطیفشده ایراد میکردند! هوار میزنند که زنان رهبر عواطف اجتماعیاند اما نمیگویند به عواطف که نمیشود تدبیر امور را سپرد! حالا مگر این خوب نیست که همه داریم راجع به موضوعی چنین مهم حرف میزنیم؟ خیر. تا زمانی که این ادبیات تعمیق پیدا نمیکند و بر صراط اندیشه انقلاب اسلامی قرار نمیگیرد فقط آلودگی گفتمانی تولید میشود. ما همچنان مشغول فربهی ادبیاتی هستیم که در دهههای قبلی ناتوانی خودش را نشان داده بود. هنوز نمیدانیم پروژهی الگوی سوم پروژهی تواضع و فروتنی مردان است که باید قدری مهربانتر بنشینند و کمی در آنچه فکر میکنند و محکم فریادش میزنند درنگ کنند و قدری از آن نیماستعداد انسانی دیگر بشنوند و بگذارند این جامعه به تعادل برسد. این دیگر خیلی چهرهی کریهی برای دههی پنجم انقلاب است که همچنان آقایان دور هم و بالای منبرها بنشینند و بنویسند و بگویند و شیخالنساءبازی دربیاورند و بگویند زن چیست و کیست و چه باید بکند. آن جنس دیگر مگر لال است و یک لنگهپا ایستاده تا آقایان از بلاتکلیفی درش بیاورند؟ چرا هنوز واضح نشده عمدهی مشکل درباره زنان از تفوق ارادهی مردان مایه گرفت و تا ارادهها زنانه و مردانه به برابری و تعادل نرسد حرکت و اصلاح شکل نمیگیرد؟ چرا هنوز معلوم نشده که عقل خودبسندهی مردانه از حل مسائل جامعه و زنان عاجز است؟ چرا حجاب بهبودی نمییابد؟ برادران کنار هم میگویند مشکل حجاب تنها به یک اقلیت معدود مربوط است و نباید مقابل آنها منفعل شویم. خب برادران شما که اکثریت مردم و قدرت حاکمیت را دارید چرا نمیتوانید؟ به کجا حواله میدهید؟ آیا واقعاً زنان صحنه را همینگونه میبینند یا باید ببینند؟ چگونه میشود فهم مردانه را بر زنان مسلط کرد و از آنها توقع هویت مستقل داشت؟ من این ماهها بیشتر به نسبت تواضع مردانه و ماجرای الگوی سوم و رسیدن به افقی متعادل فکر میکنم. این موقعیت تاریخی پیچیدهای برای ما مردهاست و انصافاً امتحان سختی است. من امسال کمتر جایی رفتم و کمتر حرف زدم و نوشتم. محفل ترنجی هم که داشتیم بیشتر شنونده بودم. تمرین خوبی است. به مبارزه با هوای نفس میماند. بیایید به رسالت تاریخی مرد انقلابی و مذهبی فکر کنیم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از رادیو اقلیما
📻 قسمت چهارم:
|چرا مقاومت را نفهمیدیم؟|
دست از ترحم نسبت به زنان بردارید!
این روزها بحثهای جالبی میشنویم.
از «انسان جدید در فلسطین» که در آن زن غایب است تا بحثهایی مانند «نقش زنان در مقاومت» که با تمنا میخواهد بگوید زن هم در مقاومت نقشیهایی دارد!
البته اگر حرفهای گلدرشت و شعاری ِ«زنهای صبور نقش اول مقاومت را دارند» نباشد که اصلاً نمیشود.
با تمام اینها خوب است قدری فاصله بگیریم. قدری بیشتر از قدری.
و به میدان مقاومت نگاهی دوباره بیاندازیم.
این مسئلهی اپیزود حاضر پیش روی شماست!
یک لحظه امان دهید، ببینیم اصلا این مقاومت که میگویند چیست و کجاست که حالا بخواهیم تازه زن را در آن پیدا کنیم؟!
لینک کستباکس
لینک شنوتو
@radio_eqlima 🎧
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود چهارم واقعا نهایی.mp3
50.24M
📻 قسمت چهارم:
|چرا مقاومت را نفهمیدیم؟|
دست از ترحم نسبت به زنان بردارید!
@Radio_Eqlima 🎧
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #درسگفتار | تعمیق نظری در پروژهی الگوی سوم
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🟢 آفلاین
🟢 سطح متوسط
⭕️ 11 جلسه
⭕️ 14 ساعت
⭕️ 300 مگابایت
🔰 عناوین بحث:
- «منطق حرکت» به عنوان چارچوب درست برای فهم الگوی سوم
- الهیات انقلاب اسلامی
- انسان انقلاب اسلامی
- روششناسی فهم و کشف الگوی سوم
- نظریه جنسیت
- نظریه تعادل جنسیتی
- هویت جنسیتی
- تفاوتهای متعادل زن و مرد
- صورتبندی الگوی سوم
- مقایسه تطبیقی با الگوی شرقی و غربی
- شبهات و پرسشهای رایج مربوط به الگوی سوم
- 12 خطای روشی و معرفتی در توضیح الگوی سوم
🔗 لینک سفارش:
https://gesostu.ir/product/sch002/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔹مستقل خاتون
روایت ملاقات خانمهای پاکستانی
چند روز پیش خدمت خانمهای پاکستانی بودم. به دعوت سرورانی قرار شد قدری هم بنده در مورد تجربه و اندیشهای که در انقلاب اسلامی راجع به زن و جنسیت داشتیم صحبت کنم. برگزارکننده سلیقه به خرج داده بود و پیش از من اساتید خانم را برای ارائه دعوت کرده بود. در فرصتی که داشتم برایشان از ارادهی زن حرف زدم. گفتم من تاریخ را بر اساس نظم جنسیتی مطالعه میکنم و این یعنی باید برای موفقیت یا عدم موفقیت ملتها و نهضتها ببینم وضعیت و جایگاه زن در تاریخ هر کدام چطور است. گفتم انقلاب اسلامی مدیون زنها بود و زنها بودند که توانستند مسیر حرکت تاریخی ما را اصلاح کنند. یعنی انقلاب جایی بود که در آن نظم جنسیتی تغییر کرد. امام پشت اراده زنها ایستاد و آنها را به رسمیت شناخت و زنها پشت امام ایستادند و ولایتش را تسری دادند. بعد مردها آمدند و این هندسه متعادل شد و ما پیروز شدیم. پرسیدم اما این کدام زنها بودند که چنین قدرتی داشتند و توانستند افسار تاریخ را دست بگیرند؟ گفتند زنانی که اهل تکلیف بودند! پرسیدم چه زمانی زنها میتوانند اهل تکلیف باشند؟ و پاسخ دادم زنانی که صاحب اراده باشند و بتوانند صحنه را بدون تقلید، تبعیت، ترس و طمع، خودشان بفهمند. مترجمِ همزمان موضع من را خوب گرفت و کامم را شیرین کرد. از لابلای ترجمههایش فهمیدم دارد «زنِ صاحب اراده» را به زبان اردو با عبارت «مستقل خاتون» معنا میکند. من چقدر برای این مفهوم الهی استقلال دلم میسوزد. گفتم احسنت! من دارم به زنان مستقل اشاره میکنم که چون یک انسان کامل و بالغ هستند بر استقلالشان پافشاری کردهاند و کسی را ارباب خود نگرفتند. گفتم مشکل ما از قضا با زن شرقی و زن غربی این است که آنها برخلاف زن مجاهد انقلابی، پاک استقلالشان را باختهاند. پروژه امام هم دربرابر زنان این بود که زمانی که بنا شد در نهضت، سرنوشت دیگری در تاریخ مردم ایران رقم بخورد امام در برابر فقهای دیگر ایستاد و گفت ما بدون زنها نمیتوانیم سرنوشتی نو خلق کنیم. در اندیشه انقلاب اسلامی زن و مرد هر دو به یک اندازه و برابر در خلق تاریخ سهم دارند و این معنای انسانیت مشترک است. به من گفته بودند فضای پاکستان هنوز خیلی شرقی است. این را وقتی بهتر فهمیدم که یکی از خانمها گفت شوهران ما میگویند عقل زن ناقص است و زن باید در خانه بماند و... . یکی دیگر گفت مردان به ما میگویند «مولاجان» (حضرت علی ع) فرموده با زنان مشورت نکنید! چقدر آشنا! یادم آمد در یکی از دانشگاههای فنی تهران برای برادران و خواهران بسیجی همینها را میگفتم که برادران شاکی شده بودند و میخواستند با همین استدلالها و از روی بیانات رهبری به من ثابت کنند زن باید بماند در خانه به خانهداریاش برسد! دخترها هم اینطرف نشسته بودند! ببینید چقدر جالب است که گفتمانها اینطور صورتبندیها را فراتر از مرزها مشترک و مشابه میکند. گفتمان شرقی که ارادهی زن را ذیل ارادهی مرد قرار میدهد هنوز فوقالعاده زنده و فراگیر است و در الهیات و ادبیات ما رسوخ کرده و چهرههای گوناگونی گرفته است. از قضا اخیرا کتابی را که یکی از آقایان حوزوی در مسأله حجاب منتشر کرده میخواندم. عجیب آن بود که هیچ ردی از گفتمان شرق در آن نبود. تمام صحنه، در نزاع بین زن اسلامی و زن غربی خلاصه شده بود (مثل مناظرهی جمشیدی و عبدالکریمی). شاید نرخ این روزها فحش و ناسزا نثار غرب و فمینیسم کردن باشد که فکر میکنم امتیاز این مرحله را از دست دادهام. چون میبینم انقلاب اسلامی هربار میخواهد با این تمدن مردساختهی خبیث دست به گریبان شود، انگارهها و نیروهای شرقی از پشت دستوپایش را بسته و توانش را تحلیل میبرند. بگذریم! چه واژگان زیبایی؛ مستقل خاتون.
@Mahdi_Takallou
بخش دوم مصاحبه با تسنیم به زحمت و لطف سرکار خانم مجردیان
https://tn.ai/2869950
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران: رویکرد تمدن غربی در مبحث بسیار مهم و حیاتی زن در دو عامل سودجویی و لذتجویی خلاصه میشود.
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ | #دیدار_بانوان۱۴۰۲
💻 Farsi.Khamenei.ir