eitaa logo
مجله علم و دین
217 دنبال‌کننده
480 عکس
872 ویدیو
33 فایل
مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی لینک ارتباطی @Royeshha1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدن این فیلم را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید! اگر از عنایت امام حسین علیه السلام شنیدی اینم بشنو. ولی قول بده بنده(ارسال کننده) را هم دعا کنی! 🎙 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
⛔️ شبهه: ⛔️ چرا خامنه ای را دیکتاتور میدانم؟ ۱- چون هرگز به هیچ خطایی اعتراف نکرده ۲- چون توسط هیچ خبرنگاری مورد سوال واقع نشده! ۳- چون گروهی که ناظر بر اوست، غیر مستقیم توسط خودش انتخاب شده اند! ۴- چون گروهی که ناظر بر اوست، ۱۰۰% مثل خودش است. (شیعه، روحانی و مسن) ۵- چون گروهی که مثلا ناظر بر اوست، تا حالا فقط سالی یکی دو بار، آنهم برای تعریف و تمجید از او تشکیل جلسه داده است! (خلاصه شده) ✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅ ابتدا ديكتاتوري را تعريف كنيم؛ شيوه حكومتها در اين عالم چند نوع است : 1⃣ دموكراسي: نقش عموم مردم در حكومت . به طوري كه عموم مردم با حق راي مساوي در تعيين سرنوشت خود سهيم مي باشند. البته اين به اين معنا نيست كه عموم مردم در همه موضوعات راي دهند و در تصميمات شركت كنند كه اگر اينطور شود تصميم گيري مختل ميشود بلكه به اين معناست كه در انتخاب حاكميت نقش دارند و حاكميت در همه دنيا متشكل از يك مثلث قدرت است كه هرچه نوك مثلث برمبناي دموكراسي تيزتر باشد آن حكومت چابك تر و پيشرفت بيشتري دارد. 2⃣ اريستوكراسي: نقش فرهيختگان در حكومت (يعني حكومت يك صنف با شرايط ويژه بر عموم مردم بدون دخالت دادن نظر ساير اصناف. مثلا حكومت نظاميان يا تحصيل كردگان يا روحانيان كه در اين نوع از حكومت بعضي از اقشار جامعه از اظهار نظر و راي دادن محروم مي باشند يا رايشان ضريب پايين تري دارد كه اين نوع از حاكميت هم نوعي ديكتاتوري جمعي مي باشد) 3⃣ منوكراسي يا منوريشي : نقش فرد در حكومت (يعني يك فرد بدون توجه به اراده و نظر ديگران حاكميت را در دست مي گيرد كه اين همان ديكتاتوري است) 🔸 اكنون شما بگوييد كه حكومت جمهوري اسلامي ايران كه در راسش ولي فقيه قرار دارد جزء كدام دسته قرار ميگيرد؟!!! 🔸 همگي ميدانيم كه در جمهوري اسلامي ايران از نوع حكومت و قانون اساسي تا انتخاب رئيس جمهور و نمايندگان مجلس تا خبرگان رهبري تا برسد به شوراي روستا همگي با راي و انتخاب عموم مردم با حق راي مساوي مي باشد (در حالي كه به نظر ميرسد نویسنده متن بالا علاوه تلاش برای تخریب چهره مقام معظم رهبری در پی ایجاد اختلاف شیعه و سنی در ایران است، ايشان را توجه ميدهم به نوع انتخابات در بعضي از كشورهاي عربي كه مردم حق راي مساوي ندارند. مثلا در جاهايي زنان حق راي ندارند يا مثلا در بحرين شيعيان رايشان ضريب پايينتري نسبت به اهل سنت دارد كه اين نوعي ديكتاتوري است) 🔸 در ايران شيعه و سني ، مسلمان با يهودي و مسيحي ، زن يا مرد ، باسواد يا بيسواد، فقير يا غني همگي داراي راي مساوي هستند و اين قابل انكار نيست. 🔶 و اما مواردي كه برشمرديد: 1. همه ميدانيم ولي فقيه معصوم نيست و ايشان هم ممكن الخطا مي باشند. و البته با توجه به شرايطي كه ولي فقيه بايد داشته باشد و با توجه ۹به مباني مشخصي كه در تصميماتش بايد رعايت نمايد از اشتباهات كمتري نسبت به ساير حاكمان برخوردار خواهد بود. و البته آيت الله خامنه اي هم با روحيه شجاعانه اي كه دارند اگر اشتباهي رخ دهد اهل اگر صلاح باشد اهل اعتراف مي باشند كه موارد ي هم مصداق دارد. اگر خاطرتان باشد اين رهبر معظم انقلاب بود كه به خاطر سياستهاي اشتباه دولت سازندگي و اصلاحات به دليل كنترل جمعيت عذرخواهي كرد و به اين سياست اشتباه اعتراف نمود و مسئوليت آن را برعهده گرفت. ولي اين كه ايشان در مورد هر چيزي كه به ذهن من بي اطلاع از امور اشتباه به نظر رسد عذرخواهي كند صحبتي كودكانه خواهد بود. 2. سياستهاي ايشان مستقيما و آزادانه در رسانه ها مورد نقد و بررسي قرار ميگيرد و ايشان هم در موارد لازم جواب مقتضي را ميدهند. 3-4-5. گروه ناظر بر ايشان يعني خبرگان رهبري طبق قانون اساسي و با راي مردم انتخاب ميشوند و در همه جاي دنيا تاييد صلاحيتها توسط حاكميت صادر مي شود (ما نميتوانيم تاييد صلاحيت نامزدان را بسپريم به يك سازمان خارجي يا دولت خارجي) ولي بايد بدانيم كه سخت ترين نظارتها در كل دنيا نظارتي است كه بر ولي فقيه صورت مي گيرد. حدود هفتاد مجتهد كه اكثرا دوران جواني و ميان سالي را گذرانده اند و هر كدام در شهر خودشان از مقبوليت و شهرت و قدرت اجتماعي برخوردارند و داراي علايق و افكار سياسي و حتي ديني متنوعي برخوردارند ناظر تمام وقت به تمام ابعاد رهبري هستند كه به جرات ميتوان گفت كه اگر اندك تخلفي از شرائط رهبري طي حدود سي سال رهبري حضرت آقا رخ داده بود هزاران بار بيان ميشد و رسانه هاي بيگانه در بوق و كرنا بزرگنمايي مي كردند ولي هيچ خطايي از ايشان و حتي خانواده ايشان به گوش نرسيده است و البته جدا از شايعات دروغ پردازان كه سنديتي ندارد. و در اين دوره از خبرگان رهبري هم اهل تسنن داريم هم نماينده جوان داريم و هم نماينده غير روحاني و حتي كانديداي خانم داشتيم كه البته هيچكدام از اينها ملاك مهمي نيست.
طبق قانون آنها مكلف و مجاز مي باشند كه در همه زمانها پيرامون همه شئونات لازم براي رهبري تحقيق و تفحص داشته باشند و حداقل سالي 2 بار جلسه عمومي تشكيل دهند و در مورد بقاء شرايط رهبري نظر دهند و البته تا شرايط لازم براي رهبري باقي است برهمه لازم است كه با نهايت احترامات از مقام ولي فقيه ياد كنند و اين به معناي چاپلوسي و ناديده گرفتن اشتباهات نمي باشد. 6. اين باعث افتخار است كه جرايم مربوط به روحانيت در دادگاهي ويژه با سرعت بيشتر و با قوانين سختگيرانه تر رسيدگي مي شود و اين دادگاه حتما از افتخارات جمهوري اسلامي است. 7. دارايي همه مسئولان درجه يك نظام در قوه قضائيه ثبت است از جمله اموال رهبري ولي اين جدا از آن است كه مقام رهبري به عنوان راس حاكميت اختيارات قانوني زيادي در مورد دارايي ها ي اين مملكت دارند كه بنابه مصلحت حاكميتي در راه اعتلاي كشور و مردم و اسلام مصرف مي نمايند. به هر حال همه ميدانند كه ايشان در منطقه مركز تهران زندگي مي كنند و زندگي ساده اي دارند و حتي همه فرزندان ايشان هم در منازل نسبتا كوچك و گاها استيجاري زندگي طلبگي دارند (این درحالیست که دوست و دشمن به ساده زیستی و پاک بودن ایشان اعتراف دارند.) 8. دوره رهبري هم محدود به زمان است كه البته اتمام اين دوره منوط به از بين رفتن شرايط لازم براي رهبري ميباشد كه اين خود مهمترين تفاوت ولايت فقيه با ديكتاتوري همين مشروط بودن آن است در حالي كه ميدانيم ديكتاتورها و شاهان حكومت را به ارث ميبردند و به ارث ميگذاشتند و حتي اگر ديوانه هم مي شدند باز شاه بودند. 9. اكثر اشتباهاتي كه رخ ميدهد نتيجه تصميماتي است كه مسئولان اجرايي كشور برخلاف نظرات ايشان عمل ميكنند، و البته ايشان مسئول امور اجرايي كشور نيست و فقط مسئوليت راهبردي و هدايت كلي را دارند و غالبا در امور جزء وارد نميشوند(در چارچوب قانون و وظایف رهبری که در قانون آمده است) با اين حال بارها ايشان حتي مسئوليت اشتباهات ديگران را برعهده گرفته و از عبارت ما كوتاهي كرديم يا ما مسير درستي نرفتيم را به كار برده اند. (مانند مثال ذكر شده در بند يك .) 10. ايشان در قانون اساسي دست نبرده اند بلكه قانون اساسي با روند قانوني ذكر شده در خود قانون اساسي در زمان مرحوم امام و با اجازه ايشان تغيير كرد كه باز طبق قانون به رفراندوم راي مردم گذاشته شده است. 11. اصلا فلسفه وجودي مجلس خبرگان رهبري با 70 عضو مجتهد اين است كه در شرائط غير عادي بتوانند با سرعت و دقت فردي متعهد و مناسب را براي رهبري انتخاب نمايند و اگر نقل قول افراد تنها دليل انتصاب ايشان بود خوب بيايند اگر ميشود با نقل قولي ديگر ايشان را بركنار كنند ولي ميدانيم اينها عامل اصلي نبوده است و عامل اصلي احراز شرايط است (از جمله اجتهاد). 12. ايشان براي خود چنين موقعييتي قائل نبوده اند بلكه روايت متواتر و موثقي از حضرت حجت(عج) وارد شده است كه نشان ميدهد همه فقهاي جامع الشرايط «نايب عام» امام زمان(عج) هستند و ايشان هم تا زماني كه جامع الشرايط مي باشند و ولي فقيه هستند اين نيابت عام را به طريق اولي دارا ميباشند. 13. اين خود عاملي براي نفاق و تفرقه بين مسلمين است مگر خانه خدا شيعه و سني دارد كه يك مسجد را شيعيان بسازند يك مسجد ويژه اهل تسنن باشد. مگر براي ورود شيعيان به مساجدي كه در مناطق سني نشين ساخته شده محدوديتي وجود دارد و يا بالعكس. در هر منطقه مسجدي كه ساخته شده با فقه اكثريت نمازگزاران حاضر در آن مسجد اداره ميشود. 14. متاسفانه نویسنده متن با اطلاعات سطحی خود و همچنین آوردن موارد کذب در لابلای متن خود سعی در تخریب این شخصیت بزرگوار دارد که دوست و دشمن به پاکی و درایت و علم و … ایشان اعتراف دارد. و البته ایشان رهبر مسلمين جهان است چرا كه فقط ایشان بودند كه در برابر كشته شدن مظلومانه هفت هزار حاجي واكنش قاطع نشان داد فقط اوست كه در عالم از مظلوميت فلسطيني سني دفاع ميكند و دهها دليل روشن ديگر. ان شاء الله مستدام باشد سايه اش بر سر مسلمين جهان🌹 🌐 لینک مطلب: http://the14.ir/fa/?p=3529 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
💠 روز 💠 🏴 پنج کلمه کلیدی از امام حسین (ع) 🔻امام حسین (علیه‌السلام): خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّینُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ 🔹پنج چیز است که در هرکسى نباشد، خیر زیادى در او نیست: ◻️ عقل ◻️ دین ◻️ ادب ◻️ حیـا ◻️ خوش‌خویى. 📚 حیاة الامام الحسین (ع)، ج ۱، ص۱۸۱ 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دوران پهلوی و واقعیت هایی که سلطنت طلب ها هیچ وقت درموردش حرفی نمیزنن. یه عده طوری از زمان پهلوی حرف می زنند که انگار اون موقع حاکم اینا بودند. اگه پدر بزرگ اینا از دنیا رفتند برگردند از چند بزرگسال درباره اختیارات اون موقع شون ازشون سوال کنند. 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
⭕️دعوت حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین علیه السلام 🔻در شب ششم محرم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین‌ علیه‌السلام براى آوردن یاور و کمک، به قبیله بنى‌اسد که نزدیک کربلا بودند رفت و به عنوان بزرگ آنان گفت: بهترین ارمغان را برایتان آورده‏ ام، شما را به یاری پسر رسول خدا دعوت می‏کنم. 🔺اسدیان که تعدادشان به 90 نفر می‏ رسید برخاستند و برای یاری امام حسین علیه‏ السلام حرکت کردند. در این میان مردی مخفیانه عمر بن سعد را آگاه کرد و او مردی بنام "ازْرَق" را با 400 سوار به سویشان فرستاد. 🔹آنان در میان راه با یکدیگر درگیر شدند، در حالی که فاصله چندانی با امام حسین علیه السلام نداشتند. در این میان جمعى از بنى‌اسد شهید و زخمى و بقیه ناگزیر به فرار شدند. سپس حبیب بن مظاهر خدمت امام حسین علیه‌السلام آمد و جریان را عرض کرد. امام علیه‏ السلام فرمودند: "لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه " ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 السلام علیک یا ابوالفضل العباس 🏴 حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان 📆 زمان: یکشنبه ۲۴ تیرماه از ساعت ۱۶ 🕌 حسینیه اعظم زنجان 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️پاسخ ۷ شبهه عاشورا در یک کلیپ 🔺داستان کربلا و عاشورا اونطوری نیست که میگن مثلا👇 ❌کربلا صحرا و خشک نبود سرسبز بود و آب داشت (تصویر گوگل از کربلا) ❌در کربلا با چهار پنج متر کندن به آب می‌رسیدن چرا چاه نکندن ❌عاشورا در مهرماه بود پس اینکه هوا گرم بوده واقعیت نداره ❌شهادت علی‌اصغر اینجوری نیست که میگن، بچه شش که ماهه گردن نداره! ❌ چرا کودک و زن‌و‌بچه‌اشو شب عاشورا ول نکرد برن؟ ❌ گیریم آب نبود شتران هم شیر نداشتن بخورن؟ ❌وقتی دست حضرت عباس قطع شد میگن مشک رو بااون دست دیگه‌اش گرفت! دست قطع شه چجوری بادست قطع شده مشک رو میده اون یکی دستش!! ❇️ پاسخ همه شبهات بالا در فیلم فوق 📣استاد ابوالقاسمی 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رسیدن به ثواب شهدا 🍂الإمامُ الرِّضا عليه السلام: ▪️ یَا ابْنَ شَبِیبٍ اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکُونَ لَکَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَیْنِ علیه السّلام فَقُلْ مَتَی مَا ذَکَرْتَهُ یا لَیْتَنِی کُنْتُ مَعَهُمْ فَاَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً. ▫️اى پسر شبیب! اگر شاد می شوی که ثوابی مانند ثواب کسانی که با حسین علیه السلام شهید شدند برای تو باشد، هر وقت به یادش افتادى بگو: یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً . 📚بحار الأنوار، ج۴۴، ص۲۸۶؛ أمالى الصدوق، ص۱۹۳؛ عيون أخبار الرضا، ج۲، ص٢۶٩. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
🔹مرحوم سید علی اکبر کوثری تعریف می‌کرد: روز عاشورا از خانه خارج شدم به قصد رفتن به مراسمات و روضه خوانی، در راه کودکانی اصرار کردند در موکب کوچکشان برایشان درحد چند بیت روضه بخوانم. اول صرف نظر کردم و پس از اصرارشان رفتم و چند بیت روی منبرِ آجری شان خواندم. 🔹تمام که شد برای پذیرایی چای سردی برایم آوردند که در خانه یا جای دیگری چنین چایی هرگز نمیخوردم، برای اینکه کودکان دلخور نشوند، یواشکی چای را گوشه‌ای ریختم و تشکر کردم و رفتم به مراسمات که داشتم برسم. 🔹شب که آمدم خانه از خستگی به خواب رفتم. در خواب مادرسادات را دیدم. فرمود: سید علی اکبر، تنها روضه ای که از تو قبول شد همان چند بیتی بود که برای آن کودکان خواندی، و اینکه آن چای را که ریختی در کناری، من آن چای را با دستِ خودم برایت ریخته بودم. ☘کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی روز 🔸️پاسخگوئی به سوالات و شبهات اعتفادی ،مذهبی ، سیاسی و اجتماعی 🔸️آیدی ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک عضویت در کانال مجله علم و دین(ایتا) https://eitaa.com/majaleheelmodin 🎨در پیام رسان شاد هم می توانید مجله علم و دین را با محتوای دانش آموزی دنبال کنید. پاسخگوی سوالات و شبهات دانش آموزی در شاد با بیش از ۳۰۰۰ عضو https://shad.ir/ghoran1
🔘 متن شبهه : کوفه پایگاه شیعیان بوده و تمامی لشکریان چند هزار نفری که روبروی امام حسین(ع) ایستادند، همه از شیعیان کوفی بوده‌اند، بنابراین شیعیان خودشان امامشان را دعوت و پس از آن ایشان را کشته‌اند و حالا پس از هزار و چند صد سال هنوز برای او عزاداری می‌کنند و اشک می‌ریزند! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ بی‌شک نسبت دادن لشکر ابن زیاد ملعون به شیعه، جفای عظیمی است، چرا که طبق تاریخ حداقل نیمی از مردم کوفه مخالف امیرالمؤمنین (ع) بوده‌اند و نیم دیگر هم «شیعه» نبودند بلکه حداکثر هواخواه حضرت علی (ع) بودند، چنانچه «ابن ابی الحدید» شارح اهل سنت نهج‌البلاغه این مطلب را می‌گوید و سپس تصریح می‌کند که البته آنها شیعه نبودند بلکه فقط هواخواه حضرت علی (ع) بودند؛ 2️⃣ این که گفته می‌شود کوفیان «شیعه» بودند، این یک دروغ و جفای بزرگ تاریخی نسبت به شیعه است، زیرا «شیعه» به کسی اطلاق می‌شود که حضرت علی (ع) را امام اول و جانشین بلافصل پیامبر اکرم (ص) بداند و خلافت خلفای سه‌گانه را قبول نداشته باشد، این در حالی است که در تاریخ آمده، امیرالمؤمنین (ع) در کوفه چندین بار که خواستند از روش خلفای پیشین انتقاد کنند، کوفیان فریاد "وا ابوبکرا و واعمرا" سر دادند تا جایی که حضرت مجبور به سکوت شدند و نتوانستند بسیاری از بدعت‌های خلفاء را در کوفه بردارند! و حتی در تاریخ آمده که کوفیان «حی علی خیرالعمل» که خلیفه دوم برداشته بود را در اذان نمی‌گفتند و اصلاح آن را از امیرالمؤمنین نپذیرفتند! 3️⃣ حالا چگونه می‌توان گفت که کوفیان «شیعه» بودند؛ آن‌ها حداکثر هوادار حضرت امیر (ع) در دوره‌ای به عنوان خلیفه چهارم بودند و از خلفای پیشین در همه چیز حتی در بدعت‌هایشان پیروی می‌کردند، لذا در نهج‌البلاغه می‌بینید که چگونه کوفیان، دل حضرت امیر (ع) را به درد آورده و نسبت به آن‌ها گلایه‌ها کرده‌اند؛ 4️⃣ بنابراین اگر می‌بینیم برای امام حسین (ع) دوازده هزار نامه از کوفیان رسیده، این موضوع به این معنا نیست که کوفه ١٢ هزار شیعه داشته است، اگر اینطور بود که اصلاً عالم اسلام دگرگون می‌شد؛ 5️⃣ درست است که نهضت نامه‌نگاری با امام را برخی شیعیان در کوفه، مانند سلیمان ابن صرد، حبیب ابن مظاهر، و مسلم ابن عوسجه، و عابس آغاز کردند، اما پس از آن، بسیاری از غیر شیعیان به این حرکت پیوستند و این موضوع به دلیل تحقیری بود که کوفیان در زمان حاکمیت بنی‌امیه با آن مواجه شده بودند و آنها می‌خواستند به واسطه دعوت امام از این ذلت بیرون بیایند لذا برای امام حسین (ع) هزاران نامه نوشتند؛ 6️⃣ البته مخالفان و دشمنان مکتب اهل‌بیت که می‌خواهند این‌طور القاء کنند که هر کس امام را دعوت کرده و با حضرت مسلم (ع) بیعت نموده شیعه است، خودشان بهتر می‌دانند که کوفیان به سبب همین موضوع که شیعه و پیرو اهل‌بیت (ع) نبودند و به امامت و ولایت الهی امام حسین (ع) اعتقادی نداشتند، اینقدر زود جا زدند و متأسفانه در روبروی امام قرار گرفتند؛ 7️⃣ بر این اساس با قاطعیت می‌توان گفت که در کربلا، حتی یک شیعه را نمی‌توان پیدا کرد که با امام جنگیده باشد؛ البته مسلماً برخی از آنها ترسیده و به کمک امام خود نیامدند، اما هرگز شیعیان در بین لشگر جنایتکار کربلا نبوده‌اند. ✍️ استاد محمدحسین رجبی دوانی 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️جلیلی ۴ دقیقه ویدئو منتشر کرد وگفت صدور احکام متهمان اصلی کرسنت به دانه درشت ها رسیده و بهتر است به جای مناظره، دنبال سوراخ موش باشند. حالا تغییر لحن زنگنه را ببینید: زورتان فقط به من بی کس و بی پناه میرسد! سر پیری هر روز با پیگیری مصرانه امثال شما (جلیلی) به دادگاه ها میروم! 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔹 ناگفته‌های تکان دهنده از اژدهای هفت سر فساد در پرونده کرسنت / میرکاظمی سکوت خود درباره فساد کرسنت را شکست. مسعود میرکاظمی: 🔹فساد کرسنت بسیار روشن و مسجل است و اسناد و اطلاعات آن قابل انتشار است. 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ او یکی از منافق‌ترین چهره‌های تاریخ است... ✍ و الآن در سپهر سیاست، صدها نمونه شبیه او داریم! 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
📳 مقایسه اتفاقات فلسطین با واقعه کربلا 📛 سوال 📛 آیا مقایسه اتفاقات غزه با حادثه کربلا صحیح است؟ آیا با گذاشتن روضه مصیبت آل‌الله بر روی فیلم‌های غزه، ارزش واقعه کربلا را پایین نمی‌آورند؟ ❇️ پاسخ ❇️ ✅ امام سجاد علیه‌السلام بارها و در شرایط مختلف با دیدن آب و غذا خوردن افراد، غربت افراد، ذبح و.... حوادث عاشورا را یاد می‌کردند و گریه می‌کردند👇 1⃣ روزی امام زین‌العابدین از بازار مدينة عبور می‌کردند دیدند قصّابی گوسفندی را ذبح می‌کند امام به او فرمودند: آیا این گوسفند را آب داده‌ای؟ قصّاب گفت: ما قصّابها تا آب به گوسفند ندهیم ذبحش نمی‌کنیم امام سجاد گریه کردند و فرمودند. ای داد و بیداد بر مطائب تو ای ابا عبد الله علیه السلام! گوسفند بدون نوشاندن آب ذبح نشود ولی با اینکه تو پسر رسول خدا بودی با لب تشنه سر از بدنت جدا کردند. 📚مأساه الحسین (علیه السلام) شیخ عبد الوهاب کاشی، صفحه ۱۵۳ ✅ نتیجه: امام سجاد با دیدن صحنه ذبح گوسفندان شروع به گریه و ذکر مصیبت حضرت می‌کردند ما هم از دیدن صحنه‌های دلخراش کشته شدن زنان و مردان و کودکان مظلوم غزه و بدن‌های پاره پاره آنها یاد مصیبت‌های کربلا می‌کنیم و روضه‌های مصیبت اهل‌بیت ابا عبدالله الحسین را می‌خوانیم 2⃣ هر وقت برای امام سجاد آب یا غذا می‌آوردند حضرت شروع می‌کرد به گریه کردن! تا جایی که با اعتراض دیگران مواجه می‌شدند: ☑️حضرت سجاد چهل سال با دیدگانی اشک‌بار و قلبی داغ‌دار بر این رویداد غم‌بار می‌گریست و شبانه روزش به روزه داری و شب‌زنده‌داری می‌گذشت هنگامی‌که غذا برای افطارش حاضر می‌شد از شهادتگاه پدر و شهیدان بخون خفته کربلا یاد می‌کرد و می‌فرمود آه از غم و اندوه ای وای بر این مصیبت و زمزمه می‌کرد و اشک می‌ریخت و این جمله را بر زبان می‌آورد که وا کربلاه! فرزند گران‌مایه پیامبر اکرم گرسنه به شهادت رسید پسر پیامبر اکرم را با لب تشنه کشتند آن‌قدر می‌گریستند که گریبان جامه‌اش اشک آلود می‌گردید 📚مثیر الاحزان ابن نما حلی، صفحه ۱۱۵ ✅ نتیجه:وقتی برای حضرت سجاد علیه السلام آب یا غذا می آوردند ایشان شروع به گریه می‌کردند و یاد کریلا را زنده می‌کردند ما هم وقتی می‌فهمیم آب و غذا را به روی زنان و کودکان مسلمان غزه بسته‌اند داغ و مصیبت کربلا را می‌خوانیم و گریه می‌کنیم همانطور که یزیدیان آن زمان آب را بر حضرات بستند یزیدیان این زمان هم آب را به روی مردم مسلمان بستند پس می‌گوییم سرزمین غزه شبیه کربلاشده است آیا واقعه کربلا را تقلیل دادیم ؟!!! 3⃣ حضرت سجاد وقتی مردی غریب را دیدند که فریاد می‌زند من غریب هستم شروع کردند برای آن مرد روضه کربلا خواندند و ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله گفتند: ☑️ روایت: که مردی در بازار مدینه فریاد میزد:ای مردم به من رحم کنید من مردی غریب هستم امام سجاد متوجه آن شد و فرمود: اگر تقدیر تو چنین رقم خورد که در این شهر مرگت فرا رسد آیا جنازه‌ی تو بدون دفن می‌ماند؟ آن مرد گفت: اللہ اکبر! چگونه جنازه من بدون دفن بماند در حالی که من مسلمان هستم و جنازه‌ام در مقابل چشم امت مسلمان است ؟ هنگامی که امام سجاد (علیه السلام) سخن او را شنید ندبه‌کنان خطاب به پدر مظلوم خود فرمود: چقدر مایه‌ی تاسف است ای پدرم! که جنازه‌ات سه روز بدون دفن، روی خاک زمین باقی ماند با اینکه تو پسر دختر رسول خدا (ص) هستی 📚رياض المدح والرثاء قديحي، صفحه ۶۵۸ ✅ نتیجه: الآن ما هم وقتی می‌بینیم مردم غزه فریاد می‌زنند مظلوم و غریب هستند ما هم برای آنها روضه کربلا و مصیبت‌های حضرت سید الشهداء را و روی فیلم و کلیپ‌های آنها روضه و مداحی غربت حضرات را می‌گذاریم اگر کارما قیاس است و تقلیل مصیبت کربلا پس کار حضرت زین العابدین علیه السلام هم مقایسه و تقلیل مصیبت کربالاست چون غربت آن مرد مسلمان کجا و غربت حضرت سيد الشهدا کجا 4⃣در روایتی دیگر آمده است که امام سجاد (علیه السلام) ندبه کنان می‌فرمودند: قد منع أبي مِنَ الْمَاءِ الَّذِي كَانَ مُطلَقاً للسّباع والوحوش پدرم را از آبی که برای درنده‌ها و حیوانات آزاد بودند، منبع کردند 📚بحار الانوار مجلسی، جلد، صفحه ۱۶۶ ✅ نتیجه: اگر امام سجاد علیه السلام در این روزگار بودند و بدن‌های پاره پاره جوانان فلسطین را می‌دیدند روضه حضرت قاسم و على اكبر و عبد الله...را نمی‌خواندند؟ اگر اسم اینجور کارها قیاس است و تقلیل واقعه کربلا پس حضرت زین‌العابدین العياذبالله اولین کسی بودند که واقعه کربلا را تقلیل دادند و شهادت پدر بزرگوارشان را با سر بریدن گوسفندان قیاس کردند. ✍شیخ عمار نجفی    🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
🟡 شبهه دستگاه امام حسین مختص گروهی نیست! همه جور آدمی می‌تونن تو جلسات امام حسین شرکت کنند، شرابخور، بی‌حجاب و.... 🟢 پاسخ استاد شیخ حسین انصاریان به این شبهه را بخوانید 🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار. 🔹شراب‌خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار. 🔹آن سگ‌باز و میمون‌باز هم می‌توانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون. 🔹طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابان‌ها تن‌نمایی می‌‌کند هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند. 🔹بله دستگاه امام حسین بزرگ است ‌و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قاعده و قانون دارد، احترام دارد. 🔹همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بی‌حرمتی کند. 🔹هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند. 🔹مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
حجاب.mp3
5.72M
این ده دقیقه تبیین دقیق و نقطه زن استاد قنبریان در مورد مساله "حجاب" را لطفا با دقت گوش کنید و برای تمام کسانی که در مساله حجاب دغدغه مند هستند ارسال کنید. توصیه می شود باز ارسال شود چون بسیار عالی توضیح داده شده است. 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📳 افسانه ارینب زن زیبای عرب 📛 شبهه 📛 آیا (ع) با یزید بن معاویه بخاطر زن زیبایی به نام ارینب جنگید؟ ❇️ پاسخ کامل در فیلم بالا ❇️ https://aparat.com/v/2chmC ❇️ پاسخ کوتاه: 📚 آنچه که در کتاب مجهول المولف «الامامة و السیاسة» درباره ارینب همسر عبدالله بن سلام، عشق یزید به او، نقشه معاویه برای تصاحب ارینب به نفع یزید و ممانعت امام حسین(ع) و ازدواج آن حضرت با ارینب آمده، به دلیل: ✔️ بی اعتباری کتاب ✔️ نامشخص بودن راویان ✔️ ناهماهنگی زمانی و مکانی ✔️ وجود شخصیتهای خیالی و ساختگی و... به کلی بی اساس و از درجه اعتبار ساقط بوده و پذیرش آن دور از عقل و روش های علمی است. 📀 شبهه مرتبط: ⛔️دعوای عشقی یزید و امام_حسین (ع) بر سر زیبارویی به نام ارینب !!" : در کتاب تاریخ طبری یکی از دلایل جنگ ، دعوای عشقی میان حسین (ع) و یزید بر سر دختری زیبارو به نام ارینب دختر اسحاق آورده شده است؟ http://www.aviny.com/shobhe/eteghadi/140.aspx 🔆 باز ارسال با شما به عشق اباعبدالله الحسین علیه السلام 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️پاسخ شبهات خود را کانال مجله علم و دین دنبال کنید. 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ⛔️ متن شبهه ⛔️ " در کتاب تاریخ یکی از دلایل جنگ ، دعوای عشقی میان (ع) و بر سر دختری زیبارو به نام دختر اسحاق آورده شده است؟ سالهاست مردم ما برای حسین بر سر و سینه میزنند در حالی که نمیدانند او را برای چه کشتند: یکی از سرداران یزید زنی زیبا به نام اورینب داشت و یزید عاشق وی شد و شعرهای فراوان در مدح او خواند. از سویی با نامه های کوفیان، حسین مصمم میشود که به کوفه برود. در دمشق یزید با راهنمایی معاویه سردار را به سفر میفرستد و وقتی سردار برمیگردد شهر را از این شایعه پر میکنند که اورینب در غیاب شوهر زنا کرده است. شوهر هم فورا" زن را طلاق میدهد و حسین فورا" زن را، عقد میکند. یزید به حسین پیغام داد که اگر سرت را میخواهی زن را طلاق بده. حسین زن را پس نفرستاد و بخاطر نامۀ هانی به سوی کوفه رفت و در کربلا کشته شد. او حتی در روز عاشورا هم می توانست اورینب را پس بدهد و زنده بماند! " ❇️ پاسخ ❇️ ✅ پاسخ اجمالی:👇 📚 آنچه که در کتاب مجهول المولف «الامامة و السیاسة» درباره ارینب همسر عبدالله بن سلام، عشق یزید به او، نقشه معاویه برای تصاحب ارینب به نفع یزید و ممانعت امام حسین(ع) و ازدواج آن حضرت با ارینب آمده، به دلیل: ✖️بی‌اعتباری کتاب ✖️نامشخص بودن راویان ✖️ناهماهنگی زمانی و مکانی ✖️وجود شخصیتهای خیالی و ساختگی ▫️و... 🔅به کلی بی‌اساس و از درجه اعتبار ساقط بوده و پذیرش آن دور از عقل و روش های علمی است. ✅ پاسخ تفصیلی👇 1⃣ این داستان در تاریخ طبری نیامده و اولین بار در «الإمامة و السیاسه» ابن قتیبه نقل شده که دارای اشکالات مختلف سندی و محتوایی است. ایرادات سندی: 🔸روایت مرسل است و سندی برای آن ذکر نشده است. 🔸ابودرداء بنا به نظر معروف در زمان حکومت عثمان مرده و در زمان ماجرا سالها از مرگش گذشته است ! 🔸در هیچیک از کتب مهم و طراز اول شیعه و اهل سنت اشاره ای به داستان نشده است! 2⃣ داستان اشکلات محتوایی بسیاری دارد که برای رد آن کافیست. شخصی به نام عبدالله بن سلام در میان والیان عراق در زمان معاویه در تاریخ گزارش نشده، چه رسد به عزل او توسط معاویه ! 3⃣ سیدالشهدا (ع) تمام عمر در مدینه زیسته‌اند و تنها در زمان حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بودند؛ در زمان داستان اصلا امام حسین(ع) در عراق نبوده‌اند! 4⃣ در فقه اهل بیت بنا بر صریح آیات قرآن، با گفتن تو را سه طلاقه کردم ، همسر سه طلاقه نشده و یکبار طلاق محسوب می گردد؛ چگونه ممکن است امام معصوم (ع) این گونه عمل کرده باشند؟! 5⃣ یکی از شرایط طلاق در فقه امامیه حضور ۲ شاهد عادل عاقل است که در اینجا از شاهد نیز خبری نیست! 6⃣ چگونه یزید ۱۶ ساله که همواره در شام و غرق لذات بوده، به صرف حرف مردم ، عاشق زنی در عراق گردد تا جایی که صبر از کف داده و برای آن حکومت خود را با چنین جنایاتی به مخاطره اندازد؟! 7⃣ راهنمایی یک مرد نامحرم به اندرون منزل با سیره اهل بیت (ع) و غیرت و مردانگی عرب سازگاری ندارد! و گذشته از آن بری شدن ذمه نیازی به خلوت با نامحرم ندارد! 8⃣ پس از مرگ معاویه، یزید به والی مدینه نوشت از حسین (ع) بیعت بگیر، اگر بیعت کرد، محترم و مکرم باشد و اگر سرباز زد، گردن او را بزن؛ اگر ادعای شبهه در قصد تصفیه حساب شخصی یزید درست بود، دیگر دلیلی بر تکریم در صورت بیعت نبود! 9⃣ پس از واقعه کربلا که یزید اهل بیت را شماتت می کرد، به ارینب اشاره نکرد، بلکه به امام سجاد(ع) گفت پدرت فراموش کرد خدا ملک و پادشاهی را به هر کس بخواهد می دهد، اگر او بیعت می نمود، در نهایت عزت زندگی می نمود! 🔟 در طول مسیر حرکت کاروان کربلا که انگیزه قیام حضرت را مکررا از او می پرسند ، امام حسین (ع) تنها یک جواب می دادند، که هدفشان احیای اسلام و امر به معروف و نهی از منکر است. ◾️سلام بر حسین (ع)◾️ http://www.aviny.com/shobhe/eteghadi/140.aspx http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa7416 🌷حق جو و حق طلب باشیم🌷 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
آیامیدانستید،، امام باقر اولین امامی بودند که برای هدایت و آموزش احکام دین، برای مردم ، مبلغ دینی فرستادند؟ درزمان حیات مبارک امام باقرعلیه السلام،زمانی که آوازه علم پربار امام فراگیر شده بود، مردم کاشان، قاصدی را به مدینه،نزد امام باقرعلیه السلام، فرستادند واز ایشان درخواست کردندکه فردی مطمئن را برای ایشان بفرستندتا علوم و احکام دین را به آنها بیاموزد. امام باقرعلیه السلام،جگرگوشه خود، حضرت علی بن محمد،برادرامام صادق علیه السلام را به ایران و کاشان فرستادند. حضرت علی بن محمد،پس از ورود به کاشان دریکی از محله های کاشان، ساکن شدومورد اقبال و توجه مردم کاشان قرار گرفت و مشهورشد به سلطان علی! حضرت سلطان علی بن محمدباقر،کار تبلیغ دین و ارشاد مردم و شناساندن بهتر و را آغاز کرد. در بعضی فصول سال، این امامزاده بزرگوار به روستای اردهال میرفتند. پس ازسه سال ارشاد مجاهدانه، حکومت سفاک بنی امیه لعنة الله علیهم اجمعین، به قصد ازمیان برداشتن این امامزاده از جان گذشته،به طرف اردهال، لشکری فرستاد، مردم کاشان متوجه شدند و به سمت اردهال حرکت کردند،، اما وقتی رسیدند که این امامزاده مطهر و مظلوم را به شهادت رسانده بودند و همچون جدش اباعبدالله الحسین علیه السلام، سر مطهرش را ازبدن جدا کرده بودند😭 از آن به بعد،اردهال معروف شد به مشهد، یعنی محل شهادت! مشهد اردهال! اینگونه ائمه مظلوم ماو خاندان مطهر و پیروانشان،همیشه تحت نظر بودند و برای تعلیم ما و نجات مااز جهالتها، از جان و مال و فرزندان خود میگذشتند! هر قدر که ممکن هست حتی شده با معرفی یک کانال دینی و اعتقادی شما هم با ارسال محتوای کانال مجله علم و دین به هر شکلی که دوست داشتید می توانید مبلغ دینی باشید. 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا شیعه در طول تاریخ، انقلابی بوده است؟! ⬅️ اعتراف تمام نظریه پردازان جنگ و صلح: هرچه میکنیم خاورمیانه آرام نمیشود❗️ 🎤استاد ازغدی ------------------------- 🔻 لینک عضویت در کانال مجله علم و دین در شاد 📶https://shad.ir/ghoran1 @Parvareshinahieh2qazvin ‌🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
عزاداری و بررسی روایات نهی از آن.pdf
570.9K
🖇دانلود فایل پاسخ به شبهات بنیادین «عزاداری و بررسی روایات نهی از آن»👆👆 ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای شب اول قبر شمر تعزیه که زیر کتک مردم جان داد... تو شمر منی؛ مادرم مرا به استقبال تو فرستاده... 🌐کانال مجله علم و دین 🔸️مباحث علمی ، دینی، سیاسی و پاسخگوئی به شبهات مذهبی و سیاسی 🔸️لینک ارتباطی @Royeshha1 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin
⁉️پرسش:👇👇👇 چه فرقی میان اسماعیل و علی اصغر است که خداوند برای اولی آب زمزم را جوشانید که هیچ وقت خشک نشد ولی دومی تشنه ماند و در تشنگی شهید شد؟ چرا خداوند مراقب هاجر و اسماعیل بود و از خانواده حضرت ابراهیم حمایت کرد ولی مراقب خانواده امام حسین نبود؟ بعضیها از همین مسئله برای تضعیف امام حسین و خاندان ایشان استفاده می کنند و مشروعیت ایشان یا قیام ایشان را زیرسوال می برند. لطفا راهنمایی بفرمایید؟ 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin ✅ پاسخ: 👇👇👇 سوال یاد شده و مباحثی که در خصوص مقایسه میان داستان حضرت ابراهیم علیه السلام و امام حسین علیه السلام در ذیل آن صورت گرفته است، همگی به یک جمله بازگشت می کند که «چرا خداوند در روز عاشورا، امام حسین علیه السلام را از طریق غیبی حمایت نکرد؟» در حقیقت ماجرای حضرت ابراهیم علیه السلام در اینجا موضوعیت نداشته و مثالی برای این واقعیت است که در طول تاریخ موارد متعددی وجود دارد که خداوند به یاری و نصرت مومنان شتافته و بسیاری از پیامبران و برگزیدگان را از مهلکه ای که در آن گرفتار آمده بودند، رهایی بخشیده است. اما سوال اینجاست که چرا این امر برای حضرت امام حسین علیه السلام محقق نشد؟ با این مقدمه به سراغ پرسش یادشده رفته و پاسخ آن را در قالب چند نکته تقدیم می کنیم. نکته اول: صفت نصرت و رأفت خداوند، اقتضاء دارد که نسبت به مومنین بی تفاوت نبوده و ایشان را در مهلکه هایی که در این عالم پر آشوب برایشان ایجاد می شود، رها نکند. در واقع، مفهوم نصرت الهی در تفکر اسلامی جایگاه ویژه ای داشته و قرآن کریم از آن در مواضع متعددی یاد کرده است: الف) یاری بوسیله ریشه کن کردن دشمنان که غالبا به صورت عذابی دردناک و آسمانی صورت می گرفته است.(1) ب) یاری بوسیله لشکریان نادیدنی، همچون ملائکه.(2) ج) یاری بوسیله انداختن رعب و ترس در دل دشمنان.(3) د) یاری بوسیله برداشتن اضطراب و اندوه از دل مومنان.(4) در نتیجه، نصرت الهی، سنتی الهی است که هرچند مشروط به شرایطی خاص است، اما مقتضای صفات حسنه الهی بوده و از طریق دلایل عقلی نیز قابل اثبات است. چه این نصرت در حق پیامبران و امامان علیهم السلام باشد و چه در حق مومنین عادی. نکته دوم: از آیات قرآن کریم بر می آید که گاهی نصرت الهی تحت حکمت پروردگار قرار گرفته و خداوند به جهت هدف دقیق و جامعی که در نظر دارد، نصرت ظاهری مومنان را به تعویق انداخته و یا اساسا در دنیا محقق نمی کند. به عنوان مثال از برخی آیات استفاده می شود که گاهی خداوند متعال مؤمنان را با یاری نکردن امتحان می کند که آیا مأیوس شده و پا به فرار می گذارند یا استقامت دارند و تا پای جان از پیامبر صلی الله علیه وآله و دینش دفاع می کنند. نظیر این آیه شریفه که می فرماید: «و اگر مؤمنید، سستى مکنید و غمگین مشوید، که شما برترید. اگر به شما آسیبى رسیده، آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید؛ و ما این روزها[ى شکست و پیروزى‌] را میان مردم به نوبت مى‌گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعاً] ایمان آورده‌اند معلوم بدارد، و از میان شما گواهانى بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمى‌دارد و تا خدا کسانى را که ایمان آورده‌اند خالص گرداند و کافران را [به تدریج‌] نابود سازد. آیا پنداشتید که داخل بهشت مى‌شوید، بى‌آنکه خداوند جهادگران و شکیبایان شما را معلوم بدارد؟»(5) و یا در آیات دیگر بیان می دارد که نصرت خداوند، مشروط به صبر و پایداری مومنان بوده(6) و خود ایشان نیز باید اهل نصرت و یاری یکدیگر باشند.(7) به عنوان مثال، خداوند در قرآن کریم می فرماید: «هرگاه شکیبایى و تقوا پیشه کنید مکر مخالفان به شما نمى رسد.»(8) و یا در سوره ای دیگر می فرماید: «و [در نبرد اُحد] قطعاً خدا وعده خود را با شما راست گردانید: آنگاه که به فرمان او، آنان را مى‌کشتید، تا آنکه سست شدید و در کار [جنگ و بر سر تقسیم غنایم‌] با یکدیگر به نزاع پرداختید؛ و پس از آنکه آنچه را دوست داشتید [یعنى غنایم را ]به شما نشان داد، نافرمانى نمودید. برخى از شما دنیا را و برخى از شما آخرت را مى‌خواهد. سپس براى آنکه شما را بیازماید، از [تعقیب‌] آنان منصرفتان کرد و از شما درگذشت، و خدا نسبت به مؤمنان، با تفضل است.»(9) در نتیجه هر چند نصرت الهی، مقتضی صفات حسنای حق است، اما بدون حساب و کتاب نبوده و خداوند در نوعی یاری خود به مومنان، مصالح و حکمت های دیگری را نیز مورد نظر دارد. از این رو ممکن است در طول تاریخ حکمت الهی اینگونه اقتضاء کند که بسیاری از پیامبران به حسب ظاهر دستخوش شکست شده و یا حتی توسط دشمنانشان به شهادت برسند. 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin ادامه 👇
🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin ادامه👆👆👇👇👇 ✅نکته سوم: سخن از «مصلحت الهی» و «حکمت افعال حق» و جستجو برای یافتن ملاک ها و مناطهایی که به عنوان مبادی عقل‌پذیر در این خصوص در نظرگرفته می شود، امری کاملا منطقی به نظر می آید. اما باید به این نکته توجه داشت که تلاش عقلانی برای یافتن اسرار و حکمت های افعال الهی، به علمی به گستره علم الهی نیاز است و با تمام مجاهدتی که ممکن است در این مسیر صورت بگیرد، باز هم نمی توان ادعا کرد که در این تلاش خردمندانه به همه جوانب و اسرار و حکمت‌های افعال الهی دست یافته ایم؛ چرا که علم، حکمت و مصلحت خداوند به هر حال قابل مقایسه با علم بشر نبوده و ابزار بشر برای کشف مجهولات، (خصوصا مجهولاتی که جنبه ماورائی داشته باشد) کافی نیست. از این رو، هنگامی که از چرایی افعال الهی سخن به میان می آید، برای انسانی که به جهت ضعف و محدودیت، راهی به نیت و اراده الهی ندارد، ظنّ و گمان در چیستی و چگونگی مصلحت حق، تلاشی ناقص است. در کارخانه ای که ره عقل و فضل نیست فهم ضعیف رای فضولی چرا کند.(10) در نتیجه هیچکس نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد که می تواند همه مسائل را از منظر الهی دیده و به همه عوامل و علل تأثیر گذار در عالم اشراف داشته باشد. ✅نکته چهارم: نکته دیگر درباره عدم یاری مومنان بوسیله امداد غیبی این است که اگر هر عمل ظالمانه ای، بلافاصله و به صورت فوری، توسط امداد غیبی خنثی شود، نه تنها سبب رخوت و سستی مومنان در مقابله با ظلم می شود(11) ، بلکه افراد بدکار نیز مجالی برای بروز باطن خود نمی یابند. از این رو حضرت زینب علیها السلام نیز در شام و در پاسخ به یزید و یزیدیان که از جنایات خود خوشحال بودند به این آیه استدلال کردند(12) که: «و البته نباید کسانى که کافر شده‌اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت مى‌دهیم براى آنان نیکوست؛ ما فقط به ایشان مهلت مى‌دهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند، و [آنگاه‌] عذابى خفت‌آور خواهند داشت.»(13) در نتیجه اگر قرار باشد در هر مهلکه ای، خداوند با نیروی غیبی مومنان را یاری کند، دیگر چه مجالی برای کافران برای تحقق آزاد اراده شان باقی مانده و نیز چه امتحانی برای مومنان در پیمودن راه دشوار اطاعت از حق، حاصل خواهد شد؟ 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin ✅نکته پنجم: اگر نصرت الهی را دایرمدار پیروزی مومنان بدانیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که پیروزی، امری نسبی بوده و لزوما اینگونه نیست که پیروزی تنها و تنها به معنای پیروزی ظاهری و مغلوب کردن ارتش دشمن باشد. بلکه به نظر می آید، پیروزی، نسبت مستقیمی با هدف داشته و هنگامیکه هدف محقق گردد، شخص می تواند خود را پیروز دانسته و یاری خداوند نیز می تواند در این چارچوب محقق شود. هر چند، تحقق اهداف، به شکست ظاهری بیانجامد. آنچه با مراجعه به کلام امام حسین علیه السلام و تبیین هدف قیام که در گزاره‌هایی چون اصلاح جامعه و امت پیامبر، پیام رسانی به دنیای اسلام و بیداری جامعه، زنده کردن امر به معروف و نهی از منکر، احیای عزت و کرامت مسلمین، جلوگیری از انفعال بیشتر جامعه در برابر سیاستها انحرافی امویان و جریان های مشابه، ایجاد انگیزه و الگودهی مناسب به مومنان و احیای روحیه جانفشانی و ایثار و شهادت طلبی، جلوگیری از سستی جامعه، بالا بردن سطح شناخت مردم و ... بیان شده‌است، روشن سازد که نه تنها شکستی در کار نبود، نصرت الهی، همه این ابعاد را در برگرفته و امروزه قیام‏هاى خونین پس از حادثه عاشورا، سند گویای این حقیقت است که پیروز حقیقیِ کربلا، امام حسین علیه السلام و یاران ایشان بودند.(14) چه اینکه در طول تاریخ، بسیاری از پیروزی های عظیم، نظیر هشت سال دفاع مقدس، غیرت پیروزمندانه شیعیان در جنوب لبنان و یا رشادت مدافعان حرم زینبی، که با کمترین امکانات و تجهیزات صورت گرفته است، همگی سند گویایی است که ماجرای عاشورا، نه تنها یک شکست نبود، بلکه زمینه را برای پیروزی حق بر باطل در امتداد تاریخ فراهم آورد و در هر جای جهان، هنگام تمسک به سیره شهادت طلبانه امام حسین علیه السلام و یاران ایشان، قدرت های استکباری به زانو در آمده و شیاطین انسی هزیمت شده اند. 🔸️لینک کانال مجله علم و دین https://eitaa.com/majaleheelmodin ادامه👇