eitaa logo
مکتب‌خانه
269 دنبال‌کننده
270 عکس
152 ویدیو
18 فایل
پیامبر اعظم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله- زکاتِ دانش، نشر آن است‌. جواهراتی مکتوم از لابلای گفتارها و نوشتارها گاهی هم بدلیجاتی از جنس خود‌نوشت! علی‌رضا ملااحمدی طلبه‌ی سطح چهار حوزه دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی. ارتباط مستقیم: @Molla_ahmadi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اطراف|م.ص.صاد
چند روزی است در جمعی از دوستان انقلابی و اهل رسانه هستم. بی شک مهمترین نقد به "ما" اشعری مسلک بودن ماست! (قید غالبی و نه همه) ما جریان انقلابی تا زمانیکه مانع از فکر و اندیشه خود میشویم به اعتبار اینکه دیگری فکر کرده است دچار انسداد اشعری گونه هستیم. اقامه منویات رهبری در میان ما خود به مانع اقامه تبدیل شده. مقوله فکر و اندیشه را به مثابه دستور می‌انگاریم و حتی مانع از پردازش الفاظ می‌شویم. امتداد فکری و آنجا که دستور به فکر هم میدهد باز به دلیل روحیه اشعری‌گری مانعیت دارد.
مکتب‌خانه
♨️ منِ استعلایی به‌مثابه فلسفۀ استعمار! 📍 دعویِ استعلایی، نه یک نظریه‌ی فلسفیِ بی‌گناه، بلکه یک سلا
❗️هیچ دستگاه فلسفی  به اندازه نظریه‌ی درباره‌ی دولت (مثال الهی که روی زمین وجود دارد) زمینه را برای و آماده نساخته است. 🔻 حتی این اندیشه که در هر دورانی از تاریخ یک ملّت و فقط یک ملّت وجود دارد که نماینده‌ی واقعیِ روح جهان است و این ملّت حق دارد که بر سایر ملل فرمان براند، نخستین بار از دهان هگل بیرون آمده است. 🔸 در نخستین دهه‌های قرن نوزدهم، پدیدارشدن و افزایش دائمِ نفوذ آرمان‌های ناسیونالیستی را به چشم می‌بینیم، اما این رویداد در تاریخ اندیشه‌ی سیاسی رویداد تازه‌ای بود؛ رویدادی بود آبستن پی‌آمدهای دور و دراز و ترسناک، زیرا یک دستگاه اخلاقی و یک از چنین ناسیونالیسم امپریالیستیِ بی‌رحمانه.ای دفاع میکرد. ▪️ زیرا هگل اعلام کرده بود که در برابر آن ملتی که در لحظه‌ی معیّنی از تاریخ باید یگانه عامل روح جهان شناخته شود، سایر ملل، مطلقاً  هیچ حقی ندارند. 📖 ارنست کاسیرر ؛ کتاب «افسانه‌ی دولت»؛ صفحه ۳۴۵ @Maktabkhaaneh
. برای تهیهٔ گزارش این دوصفحه خیلی وقت گذاشتم ولی باید بگم حظ بردم. هیچ می‌دونید ما چند زن ورزشکار داریم؟ لینک مطالعهٔ ایران جمعه: https://irannewspaper.ir/sp-224/26?fbclid=PAAaaovE342yBNc-HJd8CuLhhbM13vBDJSfaD-iqALwRoOmhhSqNf1Fjb9FRQ @masture
مکتب‌خانه
تفسیر امام (ره) از «لا اکراه فی الدین» «طريق وصول به سعادت را باز نموده و چاه را از راه روشن فرمود
علامه طباطبایی (رضوان‌الله‌علیه) : 🔹 در جمله‌ی «لا اکراه فی ‏الدین»، دینِ اجباری نفی شده است. چون دین عبارت است از یک سلسله معارف علمی که معارفی عملی به دنبال دارد؛ و جامع همه‌ی آن معارف، یک کلمه است و آن عبارت است از ‏«اعتقادات»، 🔺 و اعتقاد و ایمان هم از امور قلبی است که اکراه و اجبار در آن راه ندارد، چون کاربرد اکراه تنها در اعمال ظاهری است، که عبارت است از حرکاتی مادی و بدنی ‏(مکانیکی)، و اما اعتقاد قلبی برای خود، علل و اسباب دیگری از سنخ خود اعتقاد و ادراک دارد و محال است که مثلا جهل، علم را نتیجه دهد، و یا مقدمات غیر علمی، تصدیقی علمی را بزاید. 📖 ترجمه تفسیر المیزان، جلد۲ ، صفحه ۶۴۱ 📌پ.ن: این مطلب دلالت بر همان نکته دارد که گفتیم این آیه ناظر به مقامِ ثبوت است و یک مطلب تکوینی را بیان میکند؛ نه‌اینکه مطلبی هنجاری مربوط به کنش‌های دینی باشد. گرچه میتوان از این مطلب تکوینی، نکته‌ای هنجاری استنباط کرد. @Maktabkhaaneh
🔘«ذات‌گرایی» یک جریان فلسفی جدید! 🔹 یکی از اصلی‌ترین مبانی هستی‌شناختیِ فلسفه‌های مدرن و بلکه پست‌مدرن «نفی ذات‌گرایی» است. اینکه برخلاف تلقّی ارسطو و افلاطون، یک ذاتِ متعیّن و مشخص ندارد؛ بلکه امری سیّال و بلکه نسبی است. این البته ریشه در سوبژکتیویسم کانتی و شکاف عمیقی دارد که در حوزه‌ی معرفت میان سوژه و ابژه قرار داده شد که از نیوتن شروع شد و در کانت به اوج رسید. 🔸 اما طی چهار دهۀ اخیر جریان فلسفی‌ای نرم‌نرم از میان فلسفه‌های پست‌مدرن سر بر آورد که احیاء ذات‌گرایی را ضروری می‌داند. پروژۀ چندسالۀ دکتر ابراهیم دادجو بازشناسی این جریان و معرّفی آن به جریان علمی داخل کشور است. 🔗حضور مجازی در نشست علمی (ساعت ۱۴ -۱۶) https://www.skyroom.online/ch/masoudgh92/icscs @Maktabkhaaneh
مکتب‌خانه
ذات‌گرایی جدید در فلسفۀ علم معاصر.pdf
حجم: 924.3K
📜مقاله علمی پژوهشی: «ذات‌گراییِ جدید در فلسفه (جریانی مهم اما ناآشنا در ایران معاصر)» ✍️ دکتر ابراهیم دادجو 🔻 چكيده «در عرصه فلسفه‌ی علم معاصر» دو جريان قابل تشخيص است: ١ .جريان ضدذات‌گرایی ۲.جريان ذات‌گرايی؛ جريان نخست از زمان باركلی و هيوم تا پيش از چهل سال اخير يكه‌تاز ميدان بود و از طريق پوزيتيويست‌ها و فلسفه‌های تحليلی و زبانی منشأ فراموشی جريان دوم شده است. جريان دوم در چهل سال اخير به ظهور رسيده و در تقابل با مابعدالطبيعه‌ی هيومی به‌شدت به گسترش و تقویت مابعدالطبيعۀ ذات‌گرايانه همت گماشته است. متأسفانه ايران معاصر از جريان دوم تا حدود زيادی بی‌اطلاع است. در نوشتار پيش‌رو كوشيده‌ايم نشان دهيم ما و فلسفۀ اسلامی ما كه در بنياد خود، ذات‌گرا و واقع‌گراست، به‌شدت به جريان دوم نيازمنديم و با أخذ و نقادی جريان دوم به‌خوبی ميتوانيم در عرصه‌های گوناگون علم و عمل، در عرصه‌هايي همچون فلسفۀ اسلامی، فلسفۀ علم، علوم انسانی اسلامی، علم دينی، الگوی اسلامي ايرانی پيشرفت، اسناد بالادستی علمی و مديريتی و در عرصه‌های ديگری، در مسيرهايی واقع‌بينانه قرار گيريم.» @Maktabkhaaneh
4.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔹 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است. 🔸و مرد، جلالی است. 🔹 و خانواده کمالی است. 🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود. 🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود. ✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست. ❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟ 🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسط‌ترین حالت‌های مادر نمی‌رسد. 💧این (ویژگی زن)، لطف خدایی‌است برای کارْ ویژه خاص زنانه‌ای که باید داشته باشد. ☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده. ✖️این(تفاوت ها) نقص نیست. ✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود. 🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از حمیم ( صلح میرزایی )
✅سالها است که از محضر حضرت آیت الله اراکی بهره‌مند هستیم. ✅ایشان را خوب می‌شناسم. 📚انس با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام و درک دقیق از فقه جواهری و اصول، در کنار شناخت تمدنی و درک زمانه و شجاعت در بیان اسلام ناب و موضع‌گیری بر ضدّ جریانات انحرافی در شیعه ایشان را از بسیاری از علمای قم و نجف، متمایز کرده است. 🗣 را نیز می‌شناسم و ساعتها با او مباحثه کرده‌ام. بشدت دلداده اهل بیت علیهم السلام و تا قبل از فتنه اخیر، تصور نمی‌کردم اینگونه باشد. و این سزای گریه سکولار بر اباعبدالله الحسین علیه السلام -آن سیاسی‌ترین شهید دنیا- است. این جمله را اولین بار از او شنیدم که گفت: «شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمن خطرناکتر است.» ❌این بی‌ادبی‌اش به استاد اراکی را نمی‌فهمم و مطمئنم که معنای خبیث را نمی‌داند. ❌او نفهمیده یا نخواسته بفهمد که وظیفه حوزه، دنبال کردن هدف انبیا و ائمه است که به دنبال خارج کردن مردم از حکومت طاغوت و گسترش حاکمیت الله در همه زمینه‌ها از جمله بوده‌اند. 🚫علیمی بازیچه شده است و نمیدانم تا کجا پیش خواهد رفت اما یقینا لجاجت هر کسی را زمین خواهد زد. بقول شهید سلیمانی: والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد. 🤲و خدا کند روضه‌هایی که خوانده است به دادش برسد و زودتر سرش به سنگ بخورد و بازگردد. https://eitaa.com/hamim1/952 @hamim1
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
3.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چگونگی محاسبه شعاع کره زمین توسط دانشمند ایرانی ابوریحان بیرونی. 🔸کار زیبایی از بخش ریاضی دانشگاه شیراز 🔹شکی نیست که کمتر از یک درصد مردم چنین اشخاص برجسته ای را بیشتر از اسمشان می‌شناسند، هنوز خیلی جا برای انجام کارهای فرهنگی و ایجاد خودباوری وجود دارد. پی نوشت: ابوریحان بیرونی اولين فردى بود که با ابتدايى‌ترين امكانات آن زمان،شعاع زمین را ۶۳۴۰ کیلومتر حساب کرد که تا حد زيادی به مقدار صحیح آن يعنى (۶۳۷۱ کیلومتر) نزدیک بود! 🔻به مکشوفات بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31