⛔ ولیّفقیه سُلطان نیست!
🔻 مهمترین اشتباهی که در تحلیل سیاستورزیِ رهبری میشود، اشتباهگرفتنِ نظام ولاییِ موجود با نظام سلطنتی است. در این نگاه، تصور افراد از ولیفقیه، جایگاه و شخصیّتی شبیه "سلطان" است!
🔸 حتی بسیاری از دوستان انقلابی (طلبه و غیرطلبه) هم در پسِ ذهنشان چنین چیزی است!...
🔺 اکثر انتقادات به رهبری، در این پارادایم مطرح میشود. درحالیکه تا وقتیکه #ولایت_فقیه رو در پارادایم "سلطان-رعیّت" فهم کنیم، هیچ اشکالی قابل پاسخ نخواهد بود و منطق کنشهای رهبری رو نمیتونیم درست متوجه بشیم.
🔹 پاراداریم "امّت-امامت" باید مبنای فهم نسبتِ جامعه و ساختار قدرت با ولیّفقیه باشد. فهم دقیقترِ جایگاه #جمهوریت در نظام ولایی هم، از این منظر میسّر است.
📌انشاءالله در فرصت مناسب در این رابطه بیشتر خواهم گفت.
🖌 ملااحمدی
@Maktabkhaaneh
💢 چرا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنیم❓
🔻 فقط کافیست به یک سوال پاسخ دهیم: آیا شرکت در این راهپیمایی موجب خشم دشمنانِ خدا میشود؟ مسلماً بله. اکنون آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه را با هم مرور کنیم:
💠 لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.
👈 ترجمه: هر تشنگی و گرسنگی و رنجی که در راه خدا تحمل کنند و به هر جبههای که خشم دشمنان بیدین را برانگیزد، قدم بگذارند و حتی هر ضربهای که به دشمن بزنند، در ازای تکتک اینها، کار خیر برایشان ثبت میشود. معلوم است که خدا پاداش افراد وظیفهشناس را ضایع نمیکند.
#انقلاب_اسلامی
@Maktabkhaaneh
💢 رسالت #انقلاب_اسلامی در جهان معاصر چیست؟
🔸 ادّعای ما این نیست که میخواهیم همهی قدرتهای دنیا را از بین ببریم، این کارِ ما نیست؛ یک روزی بهوسیلهی یک دست الهی این کار انجام خواهد گرفت؛
🔹 کار ما این است که ساختار قدرت و نظام قدرت را، [یعنی] #نظام_سلطه را در دنیا از بین ببریم؛ و از بین بردهایم.
🔰 نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم میشود بین دو گروه کشور، دو گروه ملّت: سلطهگر و سلطهپذیر. ما این نظام را، این فرمول غلط را در دنیا به هم زدیم. ما نشان دادیم که نخیر، میتواند یک ملّتی وجود داشته باشد که نه سلطهگر باشد و نه سلطهپذیر؛ این واقعیّت را انقلاب به وجود آورد. انقلاب اسلامی ساختارشکنی کرد.
💬 رهبر معظّم انقلاب ۶ دی ۱۳۹۸
@Maktabkhaaneh
هدایت شده از |حجره نامه|🕊🇵🇸🇮🇷
دقت کردید چی شد؟
داریم شیوهی سیاستورزیِ اصلاحطلبها رو الگوی خودمون قرار میدیم!
انتخاباتِ پیشین اونها پشت درهای بسته و با زدوبند (و حالا هر معیار دیگری) لیستی رو تعیین کردند و تأکید کردند که بدون بررسی و کورکورانه، به "همهی افراد لیست" (عین پیام خاتمی) رأی بدهید! و نتیجه هم گرفتند.
پس ما هم دقیقاً باید طبق همان الگو عمل کنیم تا حزبِ خودمون رأی بیاره!
جالب نیست؟!... 🤔
آیا این روش دینی است؟...
@Maktabkhaaneh
💢 خداوند، برای ویروس کرونا چگونه تدبیر میکند؟
"و تسبَّبَت بِلُطفِکَ الأسباب"
این عبارت، فقرهای از دعای هفتم صحیفه سجادیه است که آیتالله العظمی خامنهای برای رهایی از ویروس منحوس کرونا به آن سفارش کردند:
"و سببها [ی مادی و فرامادی] بهواسطهی لطفِ توست که تأثیرگذارند."
از همین جملهی کوتاه چند نکتهی مهم استفاده میشود:
1⃣ توسّل جستن به اسباب مادی نهتنها منافاتی با توحید ندارد، بلکه اساساً مسیر تحقق ارادهی تکوینی الهی در عالم ماده، جز از این راه میسّر نیست. بله استثنائاتی همچون معجزه و بعضی کراماتی که از اهلبیت (علیهمالسلام) یا بعضی اولیاءالهی مشاهده میشود جای خود دارند که اینها هم به إذن الهی هستند؛ اما اصولاً سنّت الهی در این عالمِ ماده، بر این تعلق گرفته که امور را از مسیر اسباب عادیشان پیش ببرد.
2⃣ اما این اسباب عادی چگونه و ذیل کدام اسم از اسماء حسنای الهی عمل میکنند؟ طبق این دعای شریف، برای مشکلات لاینحلّ دنیوی و مادی، این اسم "لطیف" حقتعالی است که امور عالم را تدبیر میکند و پیش میبرد. و ما (با تمسّک به امام سجاد علیهالسلام) با توسّلجستن به این اسم الهی از خداوند میخواهیم این گرِه را باز کند. اما لطیف به چه معناست؟
🔹 وقتی چیزی انقدر ظریف و نازک باشد که بتواند به درون هرچیزی نفوذ کند، در عرب از آن تعبیر به "لطیف" میشود. در معارف توحیدی وقتی بخواهند به آن جلوهی قدرت و احاطهی علمیِ خداوند بر عالَم خلقت اشاره کنند که به چیزهایی نفوذ میکند که فراتر از توان و درک بشر است، با اسم "لطیف" از این قدرت و احاطه یاد میکنند.
🔸 مثلا حضرت یوسف(ع) پس از همهی آن ماجراهای عجیب و شگفتِ چاه و بردگی و زلیخا و زندان و عزیزیِ مصر و برادران و دیدار پدر و غیره، دقیقاً به همین اسم خداوند اشاره میکند و جریان مشیّت الهی در متن اسباب مادی طی این سالها را متکی به اسم "لطیف" خداوند میداند. (جهت توصیح بیشتر مراجعه شود: المیزان، ج۱۱، ص ۴۴۴)
3⃣ در عقلانیّت توحیدی، بین دو امرِ ظاهراً ناسازگار جمع میشود: از طرفی توسّل به علم و قدرتِ لایتنهایِ الهی برای خروج از بحران و چالش بزرگ. و از دیگرسو حرکت از مسیر اسباب عادی و مادی برای جریان مشیّت الهی در متن و بطنِ این اسباب.
📌 پ.ن ۱ : یکی از این اسباب مادی، "علم پزشکی" است که واکسن یا داروی درمان این بیماری بهواسطهی پزشکان کشف و تولید شود.
📌 پ.ن ۲ : یکی از کارویژههای ولیّ جامعه ، اینست که ایمان و عقلانیّتِ ایمانیِ جامعه را ارتقاء بدهد. ببینید با سفارش به یک دعا، چگونه دارد حرکت ایمانیِ امّت را هدایت میکند...
✍ ملااحمدی
#ولایت
#توحید
@Maktabkhaaneh
📸 کیفیّت خواندن نماز جعفرطیّار
💠 توصیهی معنویِ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامهای درخصوص کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیّار (علیهالسلام) بخوانند.»
منبع: khamenei.ir
📌 پینوشت:
آنچنان که در احادیث بیان شده و بزرگان تأکید کردهاند، نماز جناب جعفرطیّار دو اثر مهم دارد:
اولاً بهدلیل ثواب بسیاری که دارد، موجب تقرّب بیشتر و نزول رحمت الهی بر انسان میگردد. (در حدیثی فرمودند که: ارکان عرش الهی بر این چهار ذکر استوار است)
و ثانیاً برای گرِههای بزرگ و مشکلات لاینحلّ بسیار کارآمد میباشد.
@Maktabkhaaneh
زنِ تاریخساز.mp3
4.41M
💠 این زن دیگر ضعیفه نیست؛ او زنِ تاریخ است!...
این چهار دقیقهی طوفانی، تقدیم به همهی زنان و دختران سرزمینم...
⭕️ در زمانهای که جوامع بشری با بحران "ارزش زن" روبرو هستند و هنوز درگیر اینند که زن را بهمثابه یک "انسان" بپذیرند؛ نه یک جنسِ اروتیک! نه در این زمانه، بلکه ۱۴ قرن قبل، در فرهنگ ما، زنی هست که همهی بزرگمردان تاریخ را متحیّر خود کرده است...
🔺 بنویسید و به عالَمیان بگویید که این زن، برای همهی مردان بزرگ تاریخ، از ادیب و حکیم و عارف و غیره، یک اسطوره است که آرزو داریم فقط بتوانیم عظمت او را درک کنیم...
اینجاست عظمت زن...
📌 پ.ن: سراغ ندارم کسی حضرت زینب (سلامالله علیها) را چنین باشکوه توصیف کند...
#اسطورهها
@Maktabkhaaneh
این یک تعارف نیست! که بگوید حالا یک قدردانیِ اسمی از کادر درمانی کرده باشیم و یک عنوان #شهید به آنها بدهیم!
خیر؛ این موافقت، ریشه در مبانی فقهی ایشان دارد.
براساس اجتهاد فقیهانه و پویای ایشان، #جهاد در مفهوم قرآنی، معنایی بسیار گستردهتر از
نبرد با شمشیر دارد...فتأمّل!
#فقه_جواهری
#اجتهاد_پویا
@Maktabkhaaneh
💢 ویروس کرونا و عقلانیّت ولایی
(۴ نکته مهم درباره هتکحرمت حریم مقدّس قم)
✍ ملااحمدی
1⃣ مخالف بستهشدنِ کاملِ حرمهای اهلبیت علیهمالسلام بودم و هستم. میتوانستند حداکثر محوطهی مضجع شریف و ضریح را ببندند. هیچ ضرورتی بر این کار وجود نداشت. این کار بیشتر یک اقدام برای گرفتن بهانه از مغرضان است. که خدا ازشان نگذرد...
2⃣ در قرآن خطاب به "اهلایمان" فرمود "لَاتَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ" (۲۸ نور) حق نداریم بدون اذن وارد بیوت رسولالله(ص) بشویم. آیا حریم حضرت فاطمه معصومه (صلواةالله علیها) هم یکی از این بیوت است؟ قطعا بله. اگر کسی هتکحرمت کرد و با شکستن درب حرم وارد شد، حکمش چیست؟ قطعاً خلاف دستور خدا عمل کرده. حالا یا از اهلایمان نیست، یا هست و خبط بزرگی مرتکب شده و باید توبه و اصلاح کند.
3⃣ این جامعه #ولی_فقیه دارد. و باید تمرین کند برای تبعیّت از امام معصوم؛ هنر این نیست که هرگاه نظرمان موافق نظر ولیّ زمانه بود از او تبعیت کنیم. ولایتمداری زمانی خوب معنا میشود که نظری مخالف امر او داشته باشیم و تبعیّت کنیم.
4⃣ هنر این نیست که در هر مسئلهی جزئی منتظر باشیم بیینیم رهبری چه میفرماید! هنر اینست که منطقِ فکریِ ولیّ جامعه در مسائل مختلف را فهم کنیم و در موضوعات مختلف بتوانیم نظر و دیدگاه رهبری را تشخیص دهیم و عمل کنیم. این میشود "عقلانیّت ولایی"
📌 پ.ن ۱ : این هم شد تجربهای تلخ برای ارتقاء #عقلانیت_ایمانی جامعه...
📌 پ.ن ۲ : یکی نبود از این جماعت بپرسد آن وقتیکه دواعش کثیف به حرم حضرات سکینهخاتون (س) رسیدند و نزدیک بود تا نبشقبر کنند به پیکر مطهر جسارت کنند، یا ان وقتی که به دو کیلومتری زینبیّه رسیدند، شما در کدام قبرستانی آرمیده بودید که حالا رگ غیرتتان بیرون زده؟!
#ولایت_فقیه
#عقلانیت_انقلابی
@Maktabkhaaneh
💢 برضدّ جمهوریت، بهنفع دموکراسی!
👈 مروری بر «بحران فکری» و «تناقض رفتاری» احمدینژاد در #انتخابات_1400
❗️ «اگر ردّصلاحیت شوم، نه انتخابات را تأیید میکنم و نه در آن شرکت خواهم کرد.» #احمدی_نژاد با این عبارت (در نطق انتخاباتیاش)، «بحران فکری» و «تناقض رفتاری» خودش را فریاد زد. بحران فکری در «خلط میان #جمهوریت و #دموکراسی» است و تناقض رفتاری در «دیکتاتورمآبی با شعار مردممحوری»!
1️⃣ دموکراسی بهجای جمهوریت
احمدینژاد و طرفدارانش بهدلیل ضعفی که در فهمِ فلسفۀ سیاسی اسلام دارند، بر مؤلفهی «مردم» بهمثابه یک امرِ مقدّس تأکید میکنند؛ اما نه بهعنوان «شرطِ تحقّق اهداف الهی»، بلکه بهعنوان «منشأ و مبنای مشروعیت». اینجا دقیقاً نقطهی تمایز میان «جمهوریت» و «دموکراسی» است. نتیجهی این بحران هم آنجا ظاهر میشود که چون خودش را «متّکی به مردم» دانسته، تأیید صلاحیت خودش را هم «ملاک مشروعیت انتخابات» میداند. درحالیکه مشروعیت انتخابات برآمده از مشروعیتِ «قانون» است. توضیح اینکه:
🔹 در نظام جمهوری اسلامی ایران «جمهوریت» لازمهی تحقّق اهداف الهی است. بدون حضور و همراهی مردم، نمیتوان بهسمتِ اهداف جامعۀ توحیدی حرکت کرد. چرا که «اقامهی قسط» بهمثابه هدف بعثت انبیاء، نه-وظیفهی رهبران الهی بهتنهایی، بلکه وظیفهایست بر دوشِ «مردم با رهبریِ ولیّ الهی». لذا آنجا که قوم موسی (ع) با سلبمسئولیت از خویش، به پیامبرشان گفتند «تو و خدایت برو با فرعون بجنگید، ما هم اینجا نشستهایم»! مبتلا به قهر الهی شدند و چهلسال آوارگی نصیبشان گردید.
🔺 پس جمهوریّت در اندیشهی سیاسی قرآن، شرط و لازمهی تحقّق اهداف الهی است و به همین دلیل است که دو امامِ انقلاب، همواره بر حفظ آن غیرت داشتهاند. تجلّیِ جمهوریت در نظام سیاسی، «قانون» است. قانونی که مبتنی بر اصول اسلامی بوده و مُهر تأیید مردم را همراه دارد. لذا قانون، همان حلقهی اتّصال «جمهوریت» و «اسلامیت» در نظام سیاسی اسلام است. این قانون، مبنای مشروعیت خود را از اسلام میگیرد و ضمانت اجرایش را از «جمهور».
🔸 در نقطه مقابل، «دموکراسی» است که ریشه در «اومانیسم / انسانخداپنداری» دارد. در دموکراسی، مردم اهمّیت دارند، اما نه چون «وظیفهی عبودیّت اجتماعی و تحقق آرمانهای الهی» بر دوششان است؛ بلکه بخاطر اینکه بشر قرار است در جایگاه خدا بنشیند و «قانون» را هم با عقلِ منطقع از وحی خودش «تشریع» کند. در این فلسفهی سیاسی، قانون مشروعیّتش را از «مردم» میگیرد، نه «ربوبیّت تشریعیِ الهی». ثمرهی این نگرش به قانون و مردم، اینست که
🔻 وقتی -مثلاً- مطالبهی همجنسبازی در جامعه زیاد شد، بطور اتوماتیک این مطالبهی عمومی تبدیل به قانون میشود و مشروعیت پیدا میکند! اینجا دیگر مشروعیت معنای خودش را از دست داده است و معیار حقّ و باطل چیزی نیست جز «من». این من، امتدادِ همان «من»ی است که احمدینژاد با آن جملهی کلیدی، ملاک تأیید یا ردّ انتخابات دانست و مردم را محورِ مشروعیتِ «قانون» قرار داد.
▪️حاصل اینکه آنچه احمدینژاد و طرفدارانش با تأکید بر کلیدواژهی «مردم» از آن دم میزنند، «جمهوریت» نیست؛ بلکه «دموکراسی» است که هیچ ربطی به نظام سیاسی اسلام ندارد.
2️⃣ دیکتاتوری باشعار مردمسالاری
فیلسوفان سیاست، نقدهای متعدّدی به دموکراسی وارد کردهاند. ازجمله اینکه از طرفی به «پوپولیسم» و از سوی دیگر به «دیکتاتوریِ نرم» منتهی میشود.
🔸 ثمرهی آن بحران فکری که در ساحت عمل سرریز میشود، دیکتاتورمآبیِ احمدینژاد با سردستگرفتنِ شعار «مردم» است. احمدینژاد میخواهد بگوید من طرفدار «مردم» هستم، اما برضدّ آن ساختار و سیستمی که برآمده از نهادِ «جمهوریت» است و تنها راه تضمینِ «مردمسالاری»، میشورَد و خودش را ملاکِ مردمیبودنِ آن سیستم میداند! این، «خودهمهپنداری» یکی از مهمترین عوامل ظهورِ دیکتاتورها در طول تاریخ بوده است.
🔻 تناقض این رویکرد آنجاست که با شعار حمایت از «جمهور»، برضدّ قانون (که تنها تجلّی جمهوریت در ساختارِ سیاسی است) میشورَد! ثمرهی طبیعی و منطقیاش آنجا نمایان میشود که –برفرض محال اگر تأییدصلاحیت و رئیسجمهور هم بشود- هر روز یا در مقابلِ قوانینِ مجلس شورای اسلامی میایستد، یا در مقابل قوهی قضائیه یا رهبری و یا دیگر نهادهای حاکمیتیِ کشور، فقط با این شعار که «مردم اینطور میخواهند»!
▪️ لذا این منطق، هر روز یک فتنه و چالش برای نظام ایجاد میکند و کشور را تا لبهی پرتگاه فروپاشی پیش خواهد بُرد. بنابراین، برای ردصلاحیت او، لازم نیست او هیچ اقدام و گفتاری غیر از همین یک جمله را داشته باشد. بلکه همین یک جمله کافیست تا معلوم شود احمدینژاد نه از لحاظ فکری و نه از لحاظ رفتاری، هیچ تعهّدی به قانون و مردم ندارد.
(۱) سوره مبارکه مائده، آیه ۲۴
✍️ علیرضا ملااحمدی
https://eitaa.com/maktabkhaaneh