فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلم | آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) و مرجعیت
🎥 آیتالله مقتدایی
🔺 آیتاللهالعظمی بروجردی: برای مرجعیت قدمی برنداشتم.
خبرگزاری حوزه
📌 مناهج:
سیره سلف صالح در دنیاگریزی و مرجعیتگریزی، همواره چراغ راه و الگوی سلوک علمی و عملی طلاب و فضلای مخلص است.
#سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 هوش رسانهای یک مرجع تقلید
🔹 اگر بخواهیم از عمق و میزان توجه حضرت #امام_خمینی به مساله #آگاهی_بخشی و اهمیت #رسانه آگاه شویم، بدون تردید شواهد فراوان و بی پایانی را می توانیم، در دوران زندگی نورانی این #فقیه #مجاهد و #جامع، پیدا کنیم. یکی از این شواهد، که در روزهای آغازین انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، دیدار #امام_خمینی با نویسنده توانمند و مشهور مصر و دنیای عرب: #محمدحسنین_هیکل است. امام در این دیدار از وی خواسته بود که کتابی درباره #انقلاب_اسلامی_ایران بنویسد و فریاد #مظلومیت_ایران را به جهان، برساند:
«از شما که یک نویسنده توانایی هستید، میخواهم که اگر میتوانید بروید ایران را ببینید. این مظالم را بررسی کنید؛ از تمامی طبقات سیاسی، بازاری، رعایا، ارتشیها - خصوصاً افسران در درجات پایین و جوان - ادارات دولتی، کارمندان دولت، هرکس که میخواهید انتخاب کنید و از آنها سؤال کنید وضع چه بود و چه شد و وضع اکنون چطور است؟ بعد که مطلب به دست آمد، کتابی - مثل سفر قبلی خودتان - درباره ایران بنویسید و منتشر کنید. که امر پشتیبانی از ملت ایران و ادای دِین شما میباشد.»
#هیکل در پاسخ به این درخواست کتاب «ایران؛ روایتی که ناگفته ماند» را نوشت.
پی نوشت: امام خمینی در لابه لای سخنانشان، اشاره به کتاب قبلی #محمد_حسنین_هیکل، کرده است. مرادِ امام، سفر هیکل در زمان مبارزات نهضت ملی شدن صنعت نفت، به ایران است. این سفر باعث شد که وی کتاب «ایران قله آتشفشان» را منتشر سازد. انتشار این کتاب تاثیر عمیقی بر #جمال_عبدالناصر گذاشت و باعث شد، کانال سوئز را، ملی اعلان کند.
فتوح اندیشه
#مناهج
@Manahejj
🌀 مشکلات فرهنگی به خاطر کمکاری ماست
🔰 پناهیان در جمع بانوان طلبه تهران:
🔹 اگر الان در تهران مشکلات فرهنگی هست به خاطر کم کاری ماست، ما باید از نظر محتوایی خود را غنی کنیم. باید ادبیات، تاریخ اسلام، تحلیل تاریخ و جامعه شناسی دین بخوانیم تا بتوانیم #زمان_شناس شویم و مردم را نیز زمان شناس کنیم.
🔹ادبیات حوزه باید تغییر کند و ترتیب محتواها عوض شود و همه اینها نیازمند مطالعات گسترده است.
🔹ما طلبهها در مقام تبلیغ توانایی خوبی نداریم و این مشکل ریشه در #آموزشهای حوزه دارد.
🔹ما طلبهها بیشتر کلام و احکام را بلد هستیم. علم کلام مردم را تسلیم و مسلمان بار میآورد نه #مومن. برای مومن کردن مردم باید به آیات قرآن رجوع کرد و آن را خواند.
🔹عدهای فکر میکنند در مقام تبلیغ فن سخنوری و مهارتهای زبانی مهم است، اما نمیدانند محتوای مورد نیاز ۹۰ درصد کار است.
مردم دنبال #غذای_معرفتی و روحی هستند؛ متاسفانه ما در حوزه به صورت کامل قرآن را آموزش نمیبینیم و #تفسیرقرآن از درسهای جنبی حوزه است.
🔹مسائل مربوط به #بانوان بسیار خاص است که خود خواهران طلبه میتوانند در محیطهای خصوصی به مسائل بانوان جواب بدهند. تاکید رهبری بر سبک زندگی از مواردی است که بیشتر در دست بانوان است.
🔹طلاب در سخنرانی هایشان بیشتر به سرزنش میپردازند. این روش غلطی است.
امام صادق(ع) میفرمایند اگر بدانید مردم چقدر باهم تفاوت دارند دیگر به سرزنش آنها نمیپردازید.
🔹ما طلاب باید به صورتی صحبت کنیم که مخاطب مومن را مغرور نکنیم و بقیه نیز ناامید نشوند. برای مثال انگیزههای بی دینی و بی حجابی در مردم متفاوت است. باید مخاطب شناسی، #تیپ_شناسی و انسان شناسی را یاد بگیریم تا در حوزه تبلیغ موفق شویم.
🔹عظیمترین کتاب تبلیغی ما قرآن است که باید از ظرفیتهای آن استفاده کرد.
باید بررسی کرد که #عملیات_روانی در قرآن چگونه است که تاثیرات روحی متفاوت و عمیق میگذارد؛ ما باید روان شناسانه قرآن را تحلیل کنیم.
خبرگزاریحوزه
#مناهج
@Manahejj
🌀 خدمات گمنام حوزه و روحانیت
📝 دانشمندی که «شیخ روزنامهخوان» خطاب میشد و نان برای خوردن نداشت!
🖋 شهید مطهری
🔹خیلی وقتها خدمتی که افرادی میخواهند انجام بدهند اگر از مسیر عمومی کارهای حوزههای علمیه خارج باشد، مساوی است با خرد شدن و از بین رفتن آنها و این جریانات به هر حال هست. در حوزههای علمیه اگر کسی در رشته فقه و اصول کار کند و استعداد زیادی داشته باشد به مقامات عالیهای میرسد و مردم هم از او تقدیر و تجلیل میکنند، و اخیراً رشتههای علوم عقلی مثل فلسفه هم تا حدودی چنین حالتی پیدا کرده است. ولی از این حدود اگر خارج شود هر اندازه هم خدمت عظیم و بزرگ باشد دیگر جز یک فداکاری هیچ چیز دیگری نمیتواند باشد.
🔹 مرحوم شیخ محمدجواد بلاغی گذشته از تفسیر در زمینه مذاهب اهل کتاب مانند یهودیت و مسیحیت هم کار کرده بود. وقتی در بغداد به مجامع مسیحیها می رفت با آنها به زبانهای عبری و سریانی و زبانهای قدیم صحبت میکرد و بر کتابهایشان از خود آنها بیشتر مسلط بود. چنین مردی نان برای خوردن نداشت!
🔹 آدمی که این جور است باید از اوضاع دنیا اطلاع داشته باشد. قهراً مجلات آنها را میخرید و مطالعه میکرد. مرحوم آقای صدر میگفت: ما جوان بودیم و ایشان را نمیشناختیم. همینقدر میدانم که شیخ جواد که رد میشد میگفتند: شیخ روزنامهخوان! او را به عنوان شیخ روزنامهخوان میشناختند.
🔹 غرض این بود که شما بدانید که حساب خدمت غیر از حساب نعمت است.
📒 استاد مطهری، آشنایی با قرآن ج۷، ص۱۳-۱۵ (باتلخیص)
#مناهج
@Manahejj
#به_بهانه_آزاداندیشی
🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟!
📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکدیگر
🔹 چندی قبل آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج خود و به مناسبت سالگرد والد محترمشان اظهاراتی داشتند که موجب واکنشهایی در سطح حوزه علمیه شد. در واکنش به سخنان ایشان، استاد اکبرنژاد یادداشتی منتشر کرده و به سخنان ایشان پاسخ دادند.
در پی این کنش و واکنش شاگردان این دو بزرگوار درصدد پاسخ به هم برآمدند و یادداشتهایی در پی این اظهارات منتشر شد.
#مناهج ضمن انتشار اظهارات دو طرف به تحلیل این سلسله بیانات میپردازد.
🔹 فاضل لنکرانی:
اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند.
🔹 اکبرنژاد:
یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟!
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 آیت الله فاضل: تخطئه شیخ و آخوند تخطئه امام خمینی است!!
آیت الله فاضل لنکرانی:
🔹اینکه امروز یک افراد نادان، دیدند بعضی از عبارات را و پای این درسها نوشتند ولی به حقیقت اینها نرسیدند.
🔹جواهر، شیخ انصاری و آخوند را تخطئه میکنند، اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی (ره)و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند چون زیربنای فقهی اینها زیربنای افکار آن بزرگان است.
🔹ذهن طلاب را مشوه میکنند و طلاب را میخواهند مأیوس کنند که راه همین است؛ اگر کسی بخواهد به فقه اهلبیت(ع) برسد غیر از این راهی ندارد، راه همین است که هزار و چند صد سال بزرگان ما طی کردند و این میراث بزرگی است که دست ما رسیده است.
🔹البته متوقف بر همین است، نه اینکه اینجا باید بایستد، فقه دائماً در حال رشد است، در حال فزایندگی است، مسائل جدید و نیازهای بشر را جواب میدهد. کسی تا این راهی که بزرگان ما برای ما قرار دادند طی نکند قدرت بر اینکه عالم به زمانه بشود نخواهد داشت.
۹۸/۰۳/۲۷
〰〰〰〰
متن کامل سخنان در 👇👇👇
yon.ir/FAZEL
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
#به_بهانه_آزاداندیشی 🌀 نقد شیخ انصاری؛ آری یا خیر؟! 📝 گزارش چالش دو استاد بر سر آزاداندیشی و نقد یکد
🌀 استاد اکبرنژاد: یکبار برای همیشه روشن کنید که حوزه آزاداندیش و نقدپذیر هست یا نه؟!
استاد اکبرنژاد:
🔹پدر شما یکی از بهترین های دوران ما بودند. برای همین نیز لازم بود شما به خاطر حفظ حرمت ایشان هم که شده، از رفتارهای شک برانگیز که دون شأن خانواده ایشان بود، اجتناب میکردید و خود را در مظانّ اتهام قرار نمیدادید.
🔹به گمان بنده، کسی که با ادبیات علمی و بعد از سالها کوشش مجاهدانه در قالب نشستهای علمی یا مقاله یا کتاب به نقد دیدگاههای رایج اصولی میپردازد، نادان نیست. بلکه نادان کسی است که به جای پاسخ علمی به نقدهای عمیق و عالمانه، او را متهم میسازد و از هر راه مشروع و نامشروعی برای از میدان به در کردن وی کمک میگیرد.
🔹یکبار برای همیشه روشن کنید که بالاخره حوزه آزاداندیش و نقد پذیر هست یا نه؟! از یکسو، گوش عالم را کر کردهاید که حوزه آزاداندیشترین مرکز علمی جهانی است! و از سویی دیگر، انتقادهای علمی را بر نادانی و سوء نیت و غیره پاسخ میگویید.
۹۸/۰۳/۲۸
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇
yon.ir/AKBAR
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 چندی است دو نفر از فضلای حوزه که از قضا شاگردان و طرفداران زیادی هم دارند، با یکدیگر با زبانی تند و ناملایم سخن میگویند.
از آنجایی که هر دو استاد نماد دو تفکر مؤثر در حوزهها میباشند (بخوانید تفکر سنتی و تفکر تحولخواه) بیم این میرود که خدای نکرده فضای عمومی طلاب دچار تشنج و تنش شود و حوزههای مقدسه دچار آسیب جدی شوند.
🔹 از این رو به عنوان عضوی بسیار کوچک از این مجموعه پر برکت لازم میدانم از باب نصیحت تذکراتی را عرض نمایم (و ذکّر فإن الذّکری تنفع المؤمنین):
۱- خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از تنازع نهی میفرماید و آفت تنازع را #فشل شدن، ضعیفشدن و به اصطلاح خودمانی پنچر شدن! میداند: «و لا تنازعوا فتفشلو و تذهب ریحکم!» (انفال ۴۶)
امام خمینی قدس سره که مورد قبول هر دو طرف است در این باره میفرمایند:
و اگر چنانچه ايمان در كار باشد، برادرى در كار باشد و با برادرى و حسن نيت، رفاقت، مسائل طرح بشود... آن مقدارى كه مىتوانند و مىفهمند اظهار كنند، لكن به طور خصومت، به طور #تنازع و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر لكن حالا صدا هم بلند شد، باشد، اما آن صدایى كه از طلبههاى توى مدرسه بلند مىشود دنبالش هيچ ابدا اثرى از خصومت نيست، دو تا رفيق، دو تا دوست هستند كه سر يك مسأله علمى مىرسد كار به آنجایى كه اين فرياد سر او مىزند، او فرياد سر او مىزند، لكن به مجرد اينكه مباحثه تمام شد همان دو تا برادرند كه بودند، همان دو تا دوستند كه بودند، هيچ ابدا ديگر دنباله ندارد... آنهایی كه مسائل را طرح مىكنند،《مسائلشان بايد با هم اختلاف داشته باشد نه خودشان》 خودشان دوست، رفيق و برادر ولى مسائل را بايد طرح بكنند... لازم نيست كه انسان وقتى كه در يك مطلبى مخالف يك كس ديگرى است، دشمن او هم باشد. همه مسلمان، همه مؤمن، همه اهل اين كشور و همه مصلحت اين كشور را مىخواهيد و ما و شما هم مصلحت اسلام را مىخواهيم. (۲۲ مرداد ۱۳۵۹)
🔹 اگر منصفانه به مسائل طرحشده بین دو طرف نگاه کنیم میبینیم ابدا اثری از برادری و دوستی و اختلاف مسائل نیست؛ بلکه کاملا تعریض به شخصیت یکدیگر است، اولی دیگری را #نادان خطاب میکند و دیگری وی را #داستان_سرا میپندارد!
اگر این، تنازع و خصومت نیست پس هیچ مصداق دیگری برای #تنازع نخواهید یافت!
۲- هر دو طرف به درستی به این نکته اشاره می کنند که بحث ها باید علمی باشد منتهی در عمل خلاف آن مشاهده میشود.
البته یکی از طرفها تا کنون نقدهایش به شیخ را مستدل و منطقی ارائه کرده اما طرف دیگر تاکنون جواب مشخصی به نقدها نداده و مدام بر قداست شیخ تاکید میکند.
✅ توصیه برادرانه حقیر به #ناقدین_شیخ این است که فضا را احساسی و ملتهب نکنند، چون اکنون نوبت جوابدادن طرف مقابل به نقدهاست و بهترین حربه برای عدم پاسخگویی، احساسیکردن و متشنجکردن فضاست که متاسفانه ناقدین نیز در دام آن افتادهاند.
۳- آخرین تذکر این است که برای پایاندادن به این بحثها لازم است حتما این دو بزرگوار در دیداری حضوری با ملایمت با یکدیگر بحث علمی بنمایند و به این بهانه که دیگری بیسواد است از پاسخ طفره نروند. از آنجایی که #ناقدین_شیخ بارها آمادگی خود را اعلام کردهاند، این انتظار از آقای #فاضل میرود که این دعوت را لبیک گویند و به طور عملی سیره #رهبر_انقلاب در آزاد اندیشی را به منصه ظهور بگذارند.
🔹 خداوند تمامی اساتید و متفکرین حوزه را در سایه توجهات حضرت ولیعصر -ارواحنا فداه- محفوظ بدارد.
#آزاداندیشی
#اخلاق
#مناهج
@Manahejj
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد
🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهاید و حق را به باطل آمیخته و در وادیای قدم نهادهاید که بس خطرناک است.از آنجا که بنابر حسن ظن، هنوز دغدغة شما را شبهة علمی میدانم و نه شهوت عملی، چند کلمهای می نویسم:
🔹آیا خاطر شریفتان هست در یکی از نخستین دیدارهایی که محضر آیت الله فاضل لنکرانی رسیدید و از دغدغههاتان گفتید و از افکار تحوّلطلبانة خویش دم زدید و رهیافت شیخ اعظم انصاری را به چالش گرفتید، حضرت آیت الله در حضور چند نفر از شاگردان و همراهان، با جنابعالی پرسشی ساده از بحث خبر واحد در میان نهادند و جنابعالی از پاسخ فروماندید؟ حال آنکه پرسش مزبور نه در سطح رسائل شیخ و کفایة آخوند؛ که در حدّ اصول فقه مرحوم مظفّر بود!
🔹چندی پیش شما نامهای به مقام معظمّ رهبری نگاشتهاید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرمودهاند: «راهی که شما میروید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیتالله فاضل لنکرانی نیز نقل نمودهاند.
🔹حوزه هم آزاداندیش است و هم نقد پذیر.
🔹شما متاسفانه در این حد نیاموخته و ندانسته اید که تبرک و تیمن به نقل قول از بزرگان چه مایه برکت علمی و عملی میآورد.
🔹جناب اکبرنژاد! در برابر ادبیات رایج حوزه، شما کدام ادبیّات، اندیشه و محتوا را تولید کردهاید تا بخواهید از «روششناسی» خود سخن گویید؟ شما کدام «بایسته» علمی ارائه دادهاید که به پشتوانة آن به «هست» ها میتازید؟
۹۸/۰۳/۳۰
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Ahari
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 جوابیه حجت الاسلام اهری (شاگرد آیت الله فاضل) به استاد اکبرنژاد 🔹از چندی پیش راه دیگری آغازیدهای
🌀 پاسخ حجت الاسلام ذبیحی(مدیر داخلی موسسه فقاهت) به جوابیه حجت الاسلام اهری:
🔹مؤسسه فقاهت، تمامی ادعاهای مطرح شده علیه استاد اکبرنژاد در جوابیه مذکور را، خلاف واقع و مردود اعلام می کند.
🔹متأسفانه این بار اولی نیست که این نوع ادعاهای بی پایه و اساس؛ علیه استاد اکبرنژاد منتشر می گردد. این منش جریان تحجر است که وقتی دست خود را از مواجهه علمی بسته می بیند، به تخریب رقیب می پردازد. لذا ما از جناب آقای فاضل می خواهیم که دست از سخن پراکنی های بی پایه و اساس بردارند و هر نوع مستندی در این زمینه دارند منتشر کنند تا صحت و سقم کلامشان برای همگان روشن شود.
🔹عجیب است، آقای فاضل که هم در بحثهای سیاسی و هم در اظهاراتشان درباره حوزه، با بیان و اراده رهبری رویارویی می کنند، حال نگران تحقق منویات حضرت آقا در حوزه ها شده اند!!
۹۸/۰۴/۰۱
〰〰〰〰
متن کامل در 👇👇👇👇
yon.ir/Zabih
#مناهج
@Manahejj
🌀 بررسی نظرات رهبری نسبت به دو جریان فقهی اصولی
📝 موافق و مخالف رهبری!!
🖋 محمد حقپرست
🔹 در برنامهای تلویزیونی، موضوع بر سر «حقانیت یا بطلان فلسفه» بود. مدافع فلسفه، ادلهاش را بیان کرد و مخالف فلسفه جواب داد. در آخر برنامه، مدافع فلسفه گفت: میخواهید بگویید مرحوم امام و شهید مطهری اشتباه کردند که فلسفه خواندند؟ مخالف فلسفه در جواب گفت: اینجا صرفا یک بحث علمی است و نباید از شخصیتها برای حقانیت یک مسئله علمی استفاده کرد.
🔹 امروز هم برخود با نظریات علمی در حوزه، مع الأسف گاهی چنین سبکی دارد. به جای اینکه از اشکالاتی چون تورم اصول و آموزش متون پیچیده و سخت جواب دهند، ابتدا توهین و تکفیر میکنند. دست آخر هم، دست به دامن حضرت امام(ره)، و مقام معظم رهبری شدهاند که رهبری با این روش مخالفند.
جریان مقابل نظرات آقای اکبرنژاد اینقدر دستش خالی شده که برای رد نظرات علمی، از مخالفت رهبری میگوید بدون اینکه سند و مدرکی بیاورد.
🔹 اینکه مقام معظم رهبری مخالف مباحث آقای اکبرنژاد باشد، ادعایی است که نیاز به اثبات دارد.
🔹 اما موافقت یا مخالفت معظم له با روش آموزشی و شیوه انتقاد علمی آقای فاضل نیازی به تقریر خاص ندارد. در اینجا فقط به دو مسئله از نظرات رهبری و مقایسه با نظرات آقای فاضل اشاره میکنم:
1⃣ مقام معظم رهبری: در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ (۱۳ اسفند ۱۳۹۷)
آقای فاضل: من بیست ساله درس خارج اصول میگویم و هنوز تمام نشده است.
2⃣ مقام معظم رهبری: بعضى از آن حرفهايى كه ماها عادت كرده ايم بخوانيم، يا زيادى است و يا خالى از اولويت است. ولى جايش را بايد چيزهاى اولى، يا چيزهاى لازم پُر كند. مثالهايى كه ما زديم معناى حرفى، مشتق و ضد. (۴ تیر ۱۳۶۹)
🔹 آقای فاضل: در اصول فقه، هیچ مسئله زائد و بیفایده وجود ندارد، و کسانی که میگویند اصول زائد دارد، اصول را نفهمیدند.
❓ به نظر شما، مقام معظم رهبری موافق آقای فاضل هستند یا مخالف؟
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز میگردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشستهای عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئهی شیخ و آخوند (سرمایههای اصیل حوزه علمیه) میداند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود میداند.
🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست.
🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق العادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيهى امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما میخواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنهاش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹)
🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچگاه نمیتوانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصههای مختلف علم را جلو میبرند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویههای حوزوی را از ایشان میآموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار میرود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است.
🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا.
منتشرشده در خبرگزاری حوزه
#آزاداندیشی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آدرسهای غلط، خطا در محاسبات
📝 ادعاهای شاگردان و اطرافیان استاد فاضل لنکرانی
1⃣ آمار تلگرام
استاد فاضل لنکرانی: درسهای من سالهاست که در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از #هفت_میلیون مراجعهکننده داشته!! من یک طلبه کوچک در گوشهای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم؟
yon.ir/EddeA
2⃣ هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان‼️
حجتالاسلام اهری (شاگرد آقای فاضل): در زمان رحلت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، نجل ایشان مجتهدی مسلّم بود. #هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آیت الله جواد فاضل رجوع میکردند و به اصرار از ایشان میخواستند تا «با اجازهی شخص ایشان» بر تقلید آن مرجع فقید باقی بمانند. شما نیک میدانید معنای اجازه بر بقا چیست!!
📌 مناهج:
این آمار و ارقام نجومی بر چه پایهای استوار است؟ چگونه کانالی با ۲۰۸ عضو، هفت میلیون بازدید دارد؟ مگر اینکه هر نفر تقریبا ۳۵۰۰۰ بار پستهای کانال را ببیند!! مبادا آن آمار هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان نیز باید تقسیم بر ۳۵۰۰۰ شود تا عدد واقعی به دست آید؟!! الله اعلم.
اساتید گرانقدر حوزه علمیه بیش از هرچیز باید مراقب بیوت و مریدان چاپلوس باشند.
#مناهج
@Manahejj
🌀 سکوت؛ اشتباهی که نباید ادامه یابد
📝 وظیفه صاحبنظران و حوزه علمیه در مساله بدحجابی
🖋 یعقوب مددی
#یادداشت_وارده
🔹 این روزها مسئله حجاب و هنجار شکنی تبدیل به یک دغدغهٔ عمومی و شاید در آیندهٔ نه چندان دور به مُعضل اجتماعی تبدیل شود .
🔹 تحلیل دقیق این هنجار شکنی ها ، جایگاه پلیس ، طیف بندی بد حجاب ها ، چگونگی برخورد با هنجار شکنان از جانب مؤمنین و مسئولین ، چگونگی حل این معضل و درنهایت نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب همگی در هاله ای از ابهام به حال خود رها شده اند !
🔹 عمده تحلیل گران وسط میدان به کلی گویی بسنده کرده ، برخی قضیه را صرفآ امنیتی و برخی دیگر در این وسط دنبال مقصّر می گردند . برخی بطور عجیبی فضا را خوب پنداشته و صرفآ از رشد نسبی عفاف در جامعه سخن می گویند .
برخی دیگر هم رسمآ اعلام نادانی از پاسخ کرده اند .
🔹 حال سؤال اینجاست وقتی از طرفی هم مؤمنین دچار حیرت شده اند که آیا با وجود این پرخاشگری ها و یا عدم احتمال تأثیر ، هنوز وجوب نهی از منکر در چنین مواردی باقیست و هم آنطور که استشمام می شود مسئولین حکومتی دچار تردید و بعضآ درست ندیدن مسأله شده اند (همانند تردید پلیس در نوع برخورد با نیروی خود ) دقیقآ نهادهای فرهنگی ذیربط چرا چلّهٔ سکوت گرفته اند ؟!
🔹 آیا دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه ای بر دوش خود احساس نمی کند که پاسخ و راهکاری برای مردم و مسئولین ارائه دهد ؟!
چه نهادی بایستی نسبت به راه حل این حوادث ، آتش به اختیاران و مجموعه های خود جوش حزب اللهی را آگاه کند ؟!
🔹 بنظر بی راه نباشد اگر از آقایانی که مدعی نظریه پردازی در عرصهٔ علوم انسانی _ اجتماعی هستند انتظار سخن داشته باشیم . خب این حوادث هم بُعد اجتماعی دارند پس چرا به تحلیل و ارائه راهکار نسبت به این کُنِش اجتماعی نمی پردازند ؟! البته شاید هم آقایان فقط هنگام همایش ها نظریه پرداز می شوند !!
🔹بد نیست اگر آقایان بزرگواری که مدّعی اند در عرصهٔ فقه حکومتی صاحب نظرند از کلی گوئی فاصله گرفته و راهکاری ارائه دهند . مگر فقه حکومتی منحصر در اثبات ولایت فقیه و شئونات آنست که تا ابد خود را با این کُلی گوئی ها سرگرم و دلخوش کنیم ؟! مؤمنین نسبت به تکلیف شان دچار تردید شده اند چه کسی بایستی پاسخ گو باشد ؟!
🔹 جریانات فرهنگی نظیر سازمان تبلیغات ، صالحین ، اوقاف و ...مشخصآ چه وظیفه ای در این زمینه دارند که هیچ کدام اقدام به یک گفتمان سازی و مطالبهٔ هوشمند و کارشناسانه ضمن ارائه راهکار نمی کنند ؟!
🔹 حوزه منزوی است چون خود را نسبت به واقعیات جامعه مسئول نمی داند. بسیاری از نهادهای حوزوی به فعالیت عادی و اداری رو آورده اند و خبری از جوشش انقلابی در آنها نیست.
حوزه متناسب انقلاب اسلامی با برگزاری چندین همایش به دست نخواهد آمد بلکه ناچار از حلّ معضلات انقلاب و زیست انقلابی در زمینهٔ های مربوط به خود است.
#نهی_از_منکر
#حجاب
#مناهج
@Manahejj
🌀 فقه مصطلح، مقدمهی فقه تبلیغ
🔰 اگر استعداد علمی بسیار بالایی نداری، برو فقیه شو!
🎙 علیرضا پناهیان
🔹 اگر طلبۀ استعداد علمی بسیار بالایی ندارد، برود «فقیه» شود. اما اگر از توانمندی علمی بالایی برخوردار هستید؛ «فقه تبلیغ»، پیچیده ترین فقه است که هنوز ابواب آن تبویب و تفصیل نیافته است و اصول اجتهادی آن معین نشده است. امام خمینی (ره) می فرمودند:«فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر میداند همان است كه فقه اسلام را مى داند ... ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم.».( 17 تير 1358در جمع وعّاظ تهران). مبلغ باید اسلام شناس باشد؛ بر این اساس دانش های پیچیده ی برای تبلیغ نیاز هست. البته فقه مصطلح می تواند مقدمۀ برای فقه تبلیغ باشد.
#مناهج
@Manahejj
🌀 نامه استاد قرائتی به اساتید و مدیران حوزه
🔰 حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، طی نامه ای به اساتید و مدیران حوزههای علمیه سراسر کشور، از چگونگی و شیوه تبلیغات دینی بر اساس مقتضیات زمانه سخن گفت:
🔹نسبت به اصل تعطیلات تابستان:
پیام آیه «لِإِیلافِ قُرَیْش» (قریش،۱) آن است که مکان را عوض کنید ولی کار را تعطیل نکنید.
پیام جمله «فَإِذا قُضِیَتِ الصَّلاهُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْض» (جمعه، ۱۰) آن است که حتی جمعهها فقط برای نماز کارها تعطیل شود.
تابستان گرچه گرم است، اما در همین گرما از ساعات اول صبح یا ساعات پایانی شب و یا در مناطقی که هوا معتدل است، میتوان بهرهها برد. اینجانب بعد از ۶۰ سال طلبگی متوجه شدهام که هشتونیم سال عمر من به دلیل تعطیلی پنجشنبهها تلف شده است. در حالی که میتوانستم با تغییر مکان و کار بهرهها ببرم.
🔹 نسبت به طلاب جوان:
از تابستان میتوانیم نهضتهایی راه بیاندازیم. نظیر نهضت قرآنآموزی و جمعهای چندنفری برای گفتگو با نزدیکان و عمل به آیه «و انذر عشیرتک الاقربین»
۱. از میان داستانها، کتاب داستان راستان شهید مطهری را استفاده کنند.
۲. از قرآن از آیات اخلاقی نظیر سورهی حجرات و لقمان و عنکبوت بهره گیرند.
۳. این جلساتی که زیر نیم ساعت تشکیل میگردد، برکات فراوانی خواهد داشت.
۴. گفتگو با #نسل_نو برکات زیادی دارد و چون این جلسات خودجوش و در محلهی مسکونی فرد تشکیل میشود، نیاز به تأمین اعتبار و هزینه ایاب و ذهاب نخواهد داشت.
✳️ متن کامل نامه👇👇
http://hawzahnews.com/detail/News/497101
خبرگزاری حوزه
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قهر یک روحانی، وسط پخش زنده!
🎥 شبکه یک، برنامه آفتاب شرقی
#بی_اخلاقی
#مناهج
@Manahejj
🌀 آنتن زنده ملک طلق پدرمان نیست!
📝 #یادداشت_وارده
🖋 محمدهادی سمتی
🔹 کارشناس برنامه آفتاب شرقی مشغول صحبت است که مجری اعلام می کند وقت تمام شده است.
روحانی محترم نگاهی به ساعتش می اندازد و بعد ضمن اعتراض به کمبود وقت،برنامه را ترک می کند.
ایشان مانند سایر روحانیون رسانه ای، کارشناس همیشگی رسانه ملی است و این برنامه اولش نبوده است. بنابر این با قواعد برنامه زنده هم باید آشنا باشد.
ولی چرا این حرکت نادرست را مرتکب می شود؟
🔹 پاسخش این است که برخی از روحانیون ، گویا رادیو و تلویزیون را ملک طلق خود می پندارند و به خودشان حق می دهند هرگونه رفتاری را انجام بدهند.
🔹 دیده شدن زیاد در تلویزیون یک آسیب جدی دارد که به مرور افراد را دچار توهم می کند. توهم این که من می توانم و حق دارم هرطور خواستم حرف بزنم و رفتار کنم و ریشه این توهم تخریب گر هم دیده شدن بیش از اندازه است.
🔹 این برخورد ناصحیح هیچ توجیهی ندارد و به مخاطب می فهماند که من باید تمام و کمال حرفم را بزنم و یک واو هم نباید کم شود.
اسم این کار را کودتای رسانه ای می گذارم که از فقدان آستانه تحمل و صبر نشأت می گیرد.
❓ نظر شما چیست؟
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 دلداده یار:
با عرض سلام
چرا ما روحانیون با هم درگیر هستیم؟
چرا بر علیه هم حرف میزنیم.
بنده صفحات اینستگرامی این کلیپ رو که میدیم اکثر مردم عادی دفاع کرده بودند از کار روحانی و بهش حق داده بودند که چرا به جای چهار کلمه حرف حساب باید وقت داده بشه به پیام بازرگانی و ... .
توی خیلی از برنامه های تلویزیونی همین اتفاق میفته و بی حرمتی میشه . ولی چون همیشه صبر کردیم ، باز تکرار شده.
به نظر من کار درستی کرد .
علاوه بر اون الان شما دارید در رابطه با اون برنامه صحبت میکنید و وقتی میگید بعضی روحانیون تلویزیون رو ملک مطلق میدونن . تمام چشم ها به کارشناس برنامه که بسیار روحانی دقیق و محترمی هستند معطوف میشه.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 عشق و جنون@:
برخلاف ادعای اون یادداشت،
مسئولین صداوسیما هستند که خودشون رو صاحب اختیار میدونند و برنامه های خوب و موثر رو فدای پیامهای بازرگانی و برنامه های اشرافی مثل آموزش آشپزی اشرافی و مثل اینها ترجیح میدهند...
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 H@s@n313:
⬅️ تو این قضیه باید دید که به روحانی چقدر وقت داده بودن:
-اگه زمانش تمام ولی حرف ناتمام بوده ،خودش مقصره واصلا این کارش جا نداشت و این حرف درسته که تلویزیون رو ملک خودش میدونه
- ولی اگه هنوز وقت معین تمام نشده کار درستی انجام داده چرا که مطالبش نیمه کاره مونده و به یک نوعی بهش بی احترامی شده.شاید هر طلبه ای هم جای ایشون بود همون کار رو هم میکرد.
⬅️ یه نکته هم اینکه تو برخی کانال ها اومده بود که توهین مجری به روحانی؛خواستم بگم که این بنده خدا اصلا هم توهین نکرد خیلی هم با احترام گفت.بعدشم این جور برنامه ها که منبر نیست تا اینکه کسی نباید حرف بزنه بلکه یه جور پرسش و پاسخه و اون مجری دائم در حال حرف زدن با روحانی هستش فلذا صحبت کردن مجری و خبر دادنش کار بدی نبود مگر اینکه همونطور که گفتم از باب زود تموم شدن وقت باشه.
موفق و پیروز باشید.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
📠 نظر کاربران
💬 م ن:
این برنامه رو بنده نگاه کردم
حتی خود مجری گفت(انصافا وقت برنامه خیلی کمه).
این مشکل از طرف تهیه کننده برنامه و مدیر شبکه است برای عدم تخصیص زمان مکفی و عدم برنامه ریزی دقیق.
اما به نظر حقیر کار اون کارشناس هم خیلی متصف به اخلاق نبود.مردم از ما طلبه ها انتظار صبر بیشتر و اخلاق بهتر دارند.
جدای از اخلاق به علت اینکه برنامه زنده در حال پخش بود،این حرکت بهانه و دست مایه تمسخر و خورده گیری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در رسانه های معاند شده است.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj