eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۹ 📝 مقدمات لازم تبلیغ 1⃣ محتوا: به کم و متوسط قانع نشوید 2⃣ ابزار 3⃣ همت و ایمان و اراده 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 معیشت طلاب، زیر خط فقر 👤 حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری، نماینده اسبق مجلس 🔻 اغلب روحانیون مستاجر هستند و زن و بچه‌شان را با موتوری قراضه به این‌‌طرف و آن‌طرف می‌برند و با نماز و روزه استیجاری امرارمعاش می‌کنند. 🔻 متاسفانه رسانه‌ها و مشخصاً صداوسیما هم در این‌باره کوتاهی کرده‌اند و هیچ تلاشی برای شفاف‌سازی درباره شرایط روحانیون از خود نشان نمی‌دهند. 📌 مشروح این مطلب در پست بعد 👇👇👇👇👇 #معیشت #مناهج @Manahejj
🌀 معیشت طلاب، زیر خط فقر 👤 حجت‌الاسلام ابوالفضل شکوری، نماینده اسبق مجلس 🔹 در جامعه ایران علیه روحانیون تبلیغات منفی زیادی می‌شود، به طوری که برخی از مردم می‌گویند روحانی‌ها انقلاب و کشور را به نفع خودشان مصادره کرده و همه جا هستند و تمام مزایا هم در اختیارشان قرار دارد. این در حالی است که آمار مربوط به حوزه‌ها نشان می‌دهد حدوداً 98 درصد از روحانیون جزو طبقه ندار و زیر خط فقر هستند. 🔹 فقط حدود از روحانیون از انقلاب منتفع شده‌اند و بقیه به سختی امور خود را می‌گذرانند. حقوق یک روحانی- البته اگر در رتبه اول قرار داشته باشد- حداکثر ۶۰۰ هزار تومان است که معلوم است چقدر کم است. البته در ماه‌های محرم و رمضان در شهرها و بعضاً روستاها منبر می‌روند و مردم آنجا کمک‌هایی می‌کنند که اگر این هم نباشد روحانیون نابود می‌شوند. مردم فقط آخوندهایی را که مثلاً قاضی هستند یا در فلان نهاد نظامی یا نظارتی حضور دارند می‌بینند و همین باعث می‌شود قضاوت غلطی از درآمد و نوع زندگی روحانیون داشته باشند. 🔹 اینکه مردم شرایط روحانیونی که شاید در سیستم حکومتیراحت تر زندگی کنند را به کل روحانی‌ها تعمیم می‌دهند، ظلم بزرگی است که بر اساس تبلیغات دشمن علیه این قشر اعمال می‌شود. به‌ هر حال مردم با طلبه‌ها و روحانیون حشر و نشری ندارند و در حالی این حرف‌ها را می‌زنند که اغلب روحانیون مستاجر هستند و زن و بچه‌شان را با موتوری قراضه به این‌‌طرف و آن‌طرف می‌برند و با نماز و روزه استیجاری امرار معاش می‌کنند. 🔹 ابوالفضل شکوری در پایان صحبت‌هایش گفت‌: متاسفانه رسانه‌ها و مشخصاً صداوسیما هم در این‌باره کوتاهی کرده‌اند و هیچ تلاشی برای شفاف‌سازی درباره شرایط روحانیون از خود نشان نمی‌دهند. آن هم در شرایطی که بازسازی ذهنیت جامعه درباره روحانی‌ها باید بازسازی شود. آخرین خبر @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم 3.pdf
1.33M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم 📝 شب پنجم و ششم ✅ موضوع: نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی مابقی سخنرانی‌ها به مرور منتشر خواهد شد. 📌 پ.ن: اصل فیش‌های سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آن‌ها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است. #سخنرانی #تبلیغ_محرم #مناهج @Manahejj
فیش منبر محرم 3.pdf
1.38M
🌀 #فیش سخنرانی دهه اول محرم 📝 شب پنجم و ششم ✅ موضوع: نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی مابقی سخنرانی‌ها به مرور منتشر خواهد شد. 📌 پ.ن: اصل فیش‌های سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آن‌ها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است. #سخنرانی #تبلیغ_محرم #مناهج @Manahejj
🌀 عذرخواهی آیت‌الله آملی لاریجانی 📝 گزیده بیانیه 🔹 اینجانب ابائی ندارم که بپذیرم انسان در شرایطی قلم و زبانش دچار لغزش می‌شود و بر قلم و زبان مطالبی جاری می‌شود که خلاف مصلحت است و بلکه گاه خلاف . در جایی که گاه قلم بزرگان علم و تقوا طغیان می‌کند و بر قلمشان مطالبی جاری می‌شود که نباید ، امکان چنین امری بر طلبه لاشئ‌ای چون این فقیر، چندان مستبعد نیست. 🔹 از نامه اینجانب دلسوزان بسیاری مکدر شدند، در همین‌جا بر خود فرض می دانم که از محضر شریف همه آنان کنم. 🔹 حفظه الله منشأ خدمات بسیاری در حوزه‌های علمیه بوده‌اند و سابقه مودت اینجانب با ایشان هم دیرینه. 🔹 ما همه در یک صفیم و دشمن بی جهت خیال باطل تفرقه افکنی نکند، کدورت بین احبّاء عارضی است و ان‌شاءالله خداوند تبارک و تعالی همه کدورت ها را خواهد زدود و راه روشن خود را بر بندگان صادقش خواهد نمود. 📌 متن کامل بیانیه ایشان: yon.ir/Amoli @Manahejj
🌀 محرم، فرصت بزرگ و استثنایی ۱۰ 📝 لزوم منبرهای با مطالعه و عمیق 🔹 منبرِ بی‌مطالعه، یعنی اینکه همّ و غمّ آنچه که می‌خواهیم بیان کنیم و به مردم بگوییم، در دل ما نباشد... 📌 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین #تبلیغ_هدفمند #محرم #مناهج @Manahejj
🌀 نگاهی به فعالیت‌های سیاسی مذهبی 📝 به مناسبت ۱۴ شهریور سالروز شهادت شهید قدوسی 🔹 علی قدوسی در ۱۲ مرداد ۱۳۰۶ش در نهاوند به دنیا آمد. پدرش آخوند ملااحمد از روحانیان منطقه بود که امور شرعی مردم نهاوند و نواحی اطراف آن را اداره می‌کرد. 🔹 قدوسی در جریان ملی شدن صنعت نفت در سال۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ش با آیت ‏الله همکاری و با نیز ارتباط برقرار کرده و از حامیان نواب صفوی بود. وی در‌‌ همان سال‏‌ها، آموزش‏‌های نظامی را در مناطق کوهستانی گذراند. وی همچنین در نهاوند در مقابل فعالیت‌های حزب توده جبهه‌گیری کرد. 🔹 آیت‌الله قدوسی با اندیشه‌های سیاسی (ره) به خوبی آشنا بود. او پس از افشاگیری‌های امام خمینی در سال ۱۳۴۱ كه علیه لایحه كاپیتولاسیون و دیگر مصوبات خائنانه دولت و مجلس صورت پذیرفت، هماره همدوش همفكرانش به پشتیبانی از قیام همت گماشت. 🔹 او در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و تبعید امام خمینی در ۱۳ آبان ۱۳۴۲ همراه همه طلبه‌ها، استادان و مردم انقلابی به صحنه آمد و به مبارزه با رژیم پرداخت. 🔹 برخی مجاهدت‌ها و خدمات ایشان: 1️⃣ از بنیانگذاران جامعه مدرسین اوج مبارزات آیت الله قدوسی در آن دوران، همكاری گسترده او با هیات مدرسین بود. هیات مدرسین نخستین تشكیلات منسجم روحانیت بود كه در سال ۱۳۳۷ در زمان مرجعیت آیت الله العظمی ‌‌ تاسیس شده بود. این هیات در سال های ۱۳۴۱ - ۱۳۴۲ بسیار فعال بود. اعلامیه‌های فراوان از سوی هیات مدرسین در سراسر كشور پخش و جنایت های رژیم پهلوی برملا شد. هیات مدرسین با انتشار اعلامیه‌ها، پشتیبانی اساتید از نهضت امام خمینی را به مردم آشكار ساخت. این هیات كه بعد به گروه یازده نفری شهرت یافت (و امروزه با نام شناخته می‌‌شود) نخستین هسته مبارزه مخفی علیه رژیم پهلوی بود و در پوشش اهداف اصلاحی نظام آموزشی حوزه علمیه قم، به فعالیت های سیاسی می‌‌پرداخت. آیت الله قدوسی از بنیانگذاران این هیات بود. هیات مدرسین در سال ۱۳۴۵ به دست ساواك كشف و افراد آن تحت تعقیب ماموران پهلوی قرار گرفتند. آیت الله قدوسی در این ماجرا دستگیر شد. اما چون ساواك نتوانسته بود مداركی علیه او پیدا كند، پس از چند ماه از زندان آزاد شد. 2️⃣ تأسیس قدوسی پس از آزادی از زندان به قم رفت و همراه سید محمد حسینی بهشتی کوشید با حفظ اصالت‏‌های حوزه و تکیه بر امتیاز‌ها و ویژگی‏‌های این نظام، برنامه‌‏های جدیدی طراحی کند. برنامه‏‌ریزی دقیق، استفاده از روش‏‎های ارزش‏‎یابی، آزمون‏‌های منظم و نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه‌‏های او در این راستا بود. چنین تفکری به تأسیس مدرسه حقانی در سال ۱۳۳۹ش انجامید. 3️⃣ تاسیس مکتب توحید از فعالیت‌های دیگر آیت‏ الله قدوسی برای آشنایی بانوان با اعتقادات و مبانی فکری اسلام، تأسیس «مکتب توحید» در سال ۱۳۵۲ش بود. 4️⃣ دادستان انقلاب پس از گذشت چند ماه از انقلاب دادگاه های انقلاب بی نظم و با مشکلات زیادی درگیر بود که این امر مسئولین را واداشت تا برای این وضعیت راه حلی بیابند . اولین قدم برای این مسئله قرار دادن مدیر دلسوز و مقتدر در راس دادگاه ها بود که طی حکمی از سوی امام ( ره ) شهید قدوسی به سمت منصوب شدند . اسباط @Manahejj
🌀 نمونه‌ای از بی‌ادبی‌های فرید مدرسی 📝 فرید مدرسی، استاد میرباقری را چگونه به مخاطب معرفی می‌کند؟ 🔹 آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری، یکی از روحانیون برجسته حوزه علمیه قم است که همواره نزد موافق و مخالف به متانت، تواضع و تسلطش بر مباحث تمدنی شناخته می‌شود. آیت‌الله میرباقری اگرچه به عنوان شخصیتی علمی همواره به تحلیل گفتمانی فضای سیاسی و ارائه نظریات خود در باب دولت دینی پرداخته است و کمتر خود را وارد اردوکشی‌های سیاسی کرده است (شاید صرفاً در قالب تأیید ضمنی یکی از کاندیداهای انتخابی همچون آیت‌الله رئیسی در انتخابات گذشته)، اما این شخصیت برجسته در نوشته‌های فرید مدرسی به عنوان شخصیتی رادیکال، ایدیولوژیک و حامی دولت دوم احمدی‌نژاد معرفی شده است. مدرسی در گرماگرم انتخابات خبرگان رهبری آیت‌الله میرباقری را کاندیدای اصولگرایان رادیکال نامید!! وی در همان ایام در خبری نوشت که منصور ارضی در منزل آیت‌الله میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و کاندیدای مجلس خبرگان از استان البرز گفته است که سه هزار مداح را در تهران ساماندهی کرده‌ایم تا در انتخابات تلخ‌کامی برجام را جبران کنند. 🔹 وی کمی بعدتر با شیطنت و بدون تمییز مردم‌سالاری دینی و دموکراسی لیبرال، مطلبی مغالطه‌وار تحت عنوان «بر اساس مشروعیت مردمی، حق حاکمیت با یزید بود» را از استاد میرباقری منتشر کرد و تصویر پوستر انتخاباتی او را نیز به مطلب ضمیمه کرد، اگرچه بخت با فرید مدرسی یار نبود و میرباقری توانست رأی نخست استان البرز را کسب کند. 🔹 در فروردین ۱۳۹۷ مدرسی در یادداشتی خبر داد که سید محمدمهدی میرباقری امام جمعه تهران خواهد شد، خبری که البته محقق نشد و جعلی بود. وی در آن یادداشت آیت‌الله میرباقری را رئیس آکادمی علوم اسلامی در قم معرفی می‌کند که این آکادمی را از منیرالدین به ارث برده و همراه حواریونش، آن را سر پا نگاه داشته‌ است و در آن‌جا به‌دنبال آفرینش تمامی علوم بر اساس مِتُد اسلامی است. وی سپس در ادامه این یادداشت، اهمیت آکادمی علوم اسلامی را در تغییر جهت هواداران احمدی نژاد از آیت‌الله مصباح یزدی به آیت‌الله میرباقری دانسته و سرآمدان این آکادمی را مغز تئوریک دولت دوم احمدی‌نژاد لقب می‌دهد‼️ 🔹 مدرسی هم‌چنین آیت‌الله میرباقری و - به قول او- حواریونش را منتقدان دولت‌های پیشین در قالبی اسلامی اما در لباسی چپ‌گرایانه برمی‌شمرد که البته بر منبر هم می‌نشینند و خطبه هم می‌خوانند. 🔹 مدرسی در پایان یادداشت خود، در عباراتی که می‌کوشد، آیت‌الله میرباقری را نه به عنوان پدری معنوی بلکه عنصری سیاسی در متن اردوکشی‌های انتخاباتی نشان دهد، می‌گوید: در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ به میتینگ تشکیلاتی جامعه مدرسین دعوت شد تا از "ابراهیم رئیسی" میزبانی کند و این بار نه بر فراز منبر، بلکه بر کرسی تبلیغات انتخاباتی در جمع اعضای جامعه مدرسین؛ بدون عضویت در این تشکیلات از رئیسی بگوید و خوبی‌هایش. اینگونه بود که رئیسی کاندیدای اصلح شد و میرباقری از مدافعان پر و پا قرص‌‌اش اما انتخابات نتیجه دیگری یافت و نشد آنچه میرباقری و آکادمی علوم اسلامی می‌خواستند.» 〰〰〰〰〰 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 تفاوت نگاه‌های حماسی و احساسی به عاشورا 📝 بخش نخست 🖋 محمد حق‌پرست 1⃣ اینکه مردم از کربلا چه درسی بگیرند و بر سر کدام مظلومیت اشک بریزند، به تبیین علمای دین برمی‌گردد. همانطور که روایات بسیاری بر اجر اشک و عزاداری و زیارت ائمه (ع) به ویژه سیدالشهداء (ع) دلالت دارند، روایات بسیاری هم شرط قبولی تمام اعمال از جمله زیارت را، تقوا داشتن، اجتناب از محارم و انجام فرائض می‌دانند. وظیفه عالم دینی بیان هر دو دسته است. هرکدام که گفته نشود یا کمرنگ بیان شود، باعث انحراف در دین است. گاهی آنقدر از ثواب اشک برای مخاطب گفته می‌شود که مستمع بعد از روضه جری بر گناه می‌شود! این تلقی مخاطب، یعنی انحراف از مکتب ولایت سیدالشهداء (علیه‌السلام). لذا اینکه هر ساله عاشورا تکرار می‌شود؛ ولی مخاطب نسبت به قبل محرم، رشد چشمگیری ندارد، ریشه‌اش در تبیین غیرعالمانه از عاشوراست. 2⃣ مجلس ذکر اهل بیت، بیش از آنکه بر پایه ذکر مصیبت ایشان باشد، باید بر پایه تبیین صحیح ولایت حضرات، مطالبات و خواسته‌های ایشان از شیعیان باشد. مجلس ذکر اهل بیت، باید مجلس توحید و تقرب به خداوند باشد، نه مجلسی که معاذالله بوی اباحه‌گری و غلو بدهد. مجلس ذکر اهل بیت، باید مجلسی باشد که مستمع آن به عمق معرفت اباعبدالله برسد، نه اینکه صرفا آه و اشک و زدن سینه باشد. سینه‌زن حسین، وقتی از مجلس بیرون می‌رود، باید احساس کند شوق برای بندگی و اطاعت در او دوچندان شده است. 3⃣ عاشورا، تنها یک نبرد نیست، بلکه نوعی سبک زندگی است که هدفش اوج رضایت و تقرب الهی است. اگر از عاشورا گفته شود ولی از چگونگی کسب رضایت الهی در تمام عرصه‌های زندگی چیزی گفته نشود، کربلا ناقص تبیین شده است. اینکه نتیجه این اشک و عزاداری چه شود و چه تأثیری بر ایمان و رفتار مردم بگذارد، به تحلیل و نگاه مداح و منبری برمی‌گردد؛ چون مردم، کربلا را از دید واعظ و روضه‌خوان می‌بینند. در نتیجه هرچه ایشان کربلا را عمیق فهمیده باشند، باعث رشد بینش مردم می‌شوند. @Manahejj
🌀 هیاهوی کاذب ❓طراح «دوقطبی‌های کاذب در حوزه علمیه»، از چه هراس دارد که اینگونه هیاهو به راه می‌اندازد و وعظ بر مذمت دوقطبی‌سازی می‌راند؟ 📌 پست بعد را دنبال کنید 👇👇👇👇👇 〰〰〰〰〰 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه #فرید_مدرسی #مدرس_ماهر #مناهج @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش ۱۱ 📝 به بهانه پژواک توئیت فرید مدرسی 🔻 تابناک تحت تأثیر توییت فرید مدرسی نوشت: «[درباره] اینکه در قم چرا کسی داد می‌زند تا یک منصوب رهبری(رئیس دفتر تبلیغات اسلامی) سخنانش را قطع کند تا منصوب دیگر ایشان، رئیس قوه قضائیه [سخنرانی کند]، می‌توان اینگونه تحلیل کرد که برخی در کشور، مشروعیت منصوبان رهبری انقلاب را صرفاً برای دوستانشان قبول دارند و مشروعیت انتصاب‌های دیگر را با چنین رفتاری زیر سوال می‌برند. این رویکرد ادامه همان دوقطبی‌سازی‌ها در قم بین مرجعیت و نظام و حالا بین منصوبان رهبری است.» 🔹 گرچه رهبری بارها با برهم‌زدن جلسات مخالفت فرموده‌اند؛ اما اساسا در اینجا سخن از آن جلسه نیست؛ مسئله مهم‌تری در نظر است که بیان خواهد شد: 🔹 نمی‌توان از فرید مدرسی پذیرفت که با دو قطبی‌سازی مخالف است؛ چون وی مکرر برای دو قطبی‌سازی‌های مختلف تلاش کرده است. ❓اما مسئله و هدف واقعی چیست؟ نمی‌خواهیم نیت‌خوانی کنیم؛ اما می‌خواهیم بگوییم که باید هوشیار بود. همانطور که رهبری فرمودند حوزه باید انقلابی بماند، معنایش این است که حوزه امروز انقلابی است و باید مراقب انقلابی ماندنش بود. انقلابی‌ماندن را نیز نباید به مباحث حقیر جناحی تنزل داد؛ بلکه به این معناست که حوزه باید به مبانی انقلاب اسلامی که برخواسته از مبانی اسلام است معتقد باشد، به آن گرایش داشته باشد و بر اساس آن رفتار کند. 🔹 دشمنان اسلام و انقلاب تلاش می‌کنند حوزه را از انقلابی‌بودن و در حقیقت اسلامی‌بودن خارج کنند تا به مطامع پلید خود برسند. درون حوزه نیز متحجرینی وجود دارند که همچنان دین را از سیاست جدا می‌دانند گرچه دشمن نیستند اما در پازل دشمن حرکت می‌کنند. همچنین روشنفکرانی وجود دارند که آنها هم قائل به دین حداقلی و مخالف حضور دین در حکومت هستند آنها هم در پازل دشمن حرکت می‌کنند. این سه عنصر، خواسته یا ناخواسته سدی در برابر جریان انقلابی حوزه علمیه هستند. 🔹 بر این اساس، جریان انقلابی باید با تحرکات غیر انقلابی و احیانا ضد انقلابی درون حوزه که فریب‌خورده دشمن هستند مقابله کند؛ البته با تدبیر، هوشمندی و با رعایت اخلاق و منش اسلامی. 🔹 این سخن که جامعه را دوقطبی نکنید وقتی از کلام مصلحان جامعه بیان می‌شود حرف درستی است و در برابر دوقطبی‌سازی‌های کاذب دشمن است. اما وقتی دشمن یا فریب‌خورده‌های او و یا کسانی که در پازل دشمن حرکت می‌کنند و سخن از مخالفت با دو قطبی‌سازی مطرح می‌کنند، مقصودشان یا نتیجه کارشان این است که در حوزه، سخنی از «انقلابی» و «غیر انقلابی» نگویید؛ در حقیقت یعنی اجازه دهید جریان غیر انقلابی در حوزه باشد، رشد کند، حتی حاکم شود تا حوزه را از انقلابی‌بودن خارج کند. در واقع هیاهوی «دو قطبی‌سازی نکنید» این افراد برای این است. 🔹 لذا حزب‌الله نباید از این هیاهو بترسد و باید از جریان انقلابی در حوزه علمیه دفاع کند؛ البته هوشمندانه و با تدبیر درست. 🔹 مجددا تاکید می‌شود سخن از آن جلسه دفتر تبلیغات و نیز افراد آن نیست؛ همچنین بحث در مورد شخص فرید مدرسی هم نیست؛ چراکه او یک گمارده کوچک در پازل تحرکات ضد حوزه انقلابی است. بحث بر سر یک هیاهوی باطل است.‌ 〰〰〰〰〰 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj