eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
ابد والله یا زهراء ما ننسی حسیناه 🏴 عاشورای حسینی تسلیت باد 🏴 #مناهج @Manahejj
🌀 مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه 📅 شنبه ۲۳ شهریور ساعت ۱۰:۳۰ صبح سخنرانان: حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @Manahejj
🌀 آیین آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه های علمیه کشور با حضور آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در مدرسه فیضیه قم 📌 این مراسم از طریق tv.ismc.ir به صورت زنده پخش می‌شود. خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 آیت‌الله‌العظمی نوری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه: 📝 دروس اخلاق در حوزه جدّی گرفته شود 🔹 طلاب نیازمند خط مشی خاصی برای خدمت هستند؛ همچون کسانی که به میدان جنگ می‌روند باید با تجهیزات جنگی تمرین کرده و آشنا شوند. 🔹 طلاب باید با تمام در حوزه گام بردارند؛ توفیقات الهی نیز با اخلاص ما مرتبط است؛ اگر کسی بخواهد همچون علمای بزرگی چون شیخ طوسی باشد باید مخلص، همت مند و جدی و پرتلاش باشد. 🔹 بسیاری از طلاب تحصیلات خوبی دارند ولی نمی توانند یک متن و کتاب بنویسند؛ سخن گفتن و نوشتن نیازمند است و به همین جهت طلاب باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند. 🔹 محوری در حوزه‌های علمیه بسیار مهم است؛ همه ما محتاج به معلم و متذکر اخلاق داریم؛ درس اخلاق در حوزه های علمیه بسیار مهم است؛ از مدیران حوزه می خواهیم که در این امر کوشا باشند. 🔹 هر هفته باید دروس اخلاق با شکوه از حوزه ما پخش شود تا مردم بدانند که چه اصول اخلاقی را باید رعایت کنند؛ این دروس برای مردم نیز بسیار مهم است. 🔹 در حالات عموی مرحوم آیت الله العظمی حجت، مرحوم آیت الله سید حسین کوه کمری، بیان شده که ایشان در یک مسجد، متوجه تدریس بسیار دقیق یک روحانی در گوشه مسجد شد و به همین جهت روز دوم و سوم نیز در درس ایشان شرکت کرد و ایشان را عالمی در سطح عالی یافت، به همین جهت وقتی بر منبر درس رفتند، بیان کرد که یک نفر در این جمع حاضر است که برای استادی از من لایق تر و ماهرتر است و به همین جهت ایشان را در جای خود می نشانم تا ایشان بر ما تدریس کنند و به همین جهت دست شیخ انصاری را گرفت. hawzahnews.com/news/863879 @Manahejj
🌀 آیت‌الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه: 📝 سنن اصیل حوزوی در کنار روزآمدی، حفظ می‌شود 🔹 اساس حوزه، علم و دانش است و معارف الهی در این حوزه باید فراگرفته شده، عمق یابد و در ایران و جهان منتشر شود که اولین رکن این حوزه، علم آموزی و تعمق و پاسداشت سنن اصیل حوزوی است؛ به هیچ بهانه ای حق نداریم از عمق علمی و فقهی و کلامی و معرفتی فاصله بگیریم. 🔹 اگر در آسمان و معرفت پرواز نکنیم و در این بعد عمیق نشویم، ممکن است دانش ما نیز به وبال ما مبدل شود؛ تهذیب و تزکیه نفس و اجتماعی بودن و سیاسی بودن به معنای درست آن، انقلابی عمل کردن و رابطه خوب با مردم به ویژه مستضعفان از ابعاد مهم حوزویان است. 🔹 باید ضمن تقویت مبانی اخلاقی، مراقب باشیم که در دام و مرید و مرادبازیهای غیرصحیح و خارج از مدار شرع قرار نگیریم. 🔹 آداب و سنن حوزوی باید پاس داشته شود؛ ما معتقد به نوزایی و بهره‌گیری از تجارب دیگران هستیم ولی نه به قیمتی که حوزه از روح تاریخی و اصیل خود خارج شود. 🔹 ما به معتقد هستیم و شورای عالی و نهادهای حوزه پذیرای نقد و نظر در قلمروهای مختلف هستند ولی جایگاه‌های مرجعیت و شورای عالی و جامعه روحانیت باید مورد توجه باشد. 🔻 تعرض به جایگاه هایی که از ارکان اداره حوزه و مورد تایید مراجع و بزرگان حوزه هستند کاری ناصواب است. 🔹 توسعه جریان و حضور در عرصه‌های مختلف از جمله حضور در کنار نظام و مردم در عرصه‌های ویژه بسیار مهم است؛ حضور حوزه در سیل اخیر یک افتخار بزرگ است که بیش از ۱۰ هزار نفر از طلاب و اساتید در این سیل، خدمت گزار مردم بودند. hawzahnews.com/news/863878 @Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بحران معیشت اساتید و طلاب 🎥 آیت الله اعرافی 🔸ما باید در مسائل مادی قناعت داشته باشیم اما از #بزرگان_حوزه انتظار داریم که مسئله معیشت طلاب را دریابند. 🔸 بودجه‌های برنامه‌ای حوزه از سال گذشته به سمت صفر نزدیک شده است! #معیشت #مناهج @Manahejj
🌀 بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت آغاز سال تحصیلی 📝 گزیده بیانیه 🔹 در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد: 1⃣ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت هدایت‌های داهیانه امام عزیز (ره) و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه در همه عرصه‌های علمی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تبلیغی با رشد کمی و کیفی مواجه شده است. حوزه ها، در شهر‌ها و استان‌های مختلف منشاء اثر شده‌اند و در بُعد بین المللی نیز خدمات گسترده‌ای از حوزه‌های علمیه در ترویج معارف دینی صادر شده است. افزایش اقبال دنیای اسلام و دیگر جوامع به معارف و موضوعات دینی نشان می‌دهد، طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید با شناخت دقیق این واقعیت، برای حرکت در مسیر علم و نهضت علمی به مجاهدت و قیام لله بپردازند و در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشند. 2⃣ وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است. در این راستا شناخت نیازها در عرصه‌های مختلف، زمینه هرچه دینی‌تر شدن برنامه‌ها و رویکردها در نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد و این‌یک وظیفه اختصاصی و فنی حوزه‌های علمیه است. لذا مدیران حوزه در تلاشند با سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به‌نظام اداره حوزه‌های علمیه، گنجینه عظیم حوزه را همواره در سطح شایسته‌ای از بهره‌دهی برای اسلام و مسلمین حفظ نمایند. 3⃣ مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانه‌های علمی و معنوی ارزشمند حوزه‌ها هستند و میراث گرانبهایی از روش‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌های علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیه‌های این بزرگان و تلاش مجدّانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد. باید با جدیت در علم آموزی و تحصیل و کاستن از تعطیلات دروس، سیره علمای سلف در پرچم‌داری تولید علم، توحید و عدالت دنبال شود و حوزه‌های علمیه لحظه‌ای از قیام و حرکت باز نایستند. 4⃣ قداست روحانیت در تلبس به لباس تقوا، پارسایی و قناعت همراه با عزت نفس و اخلاص است. خروج از زی‌طلبگی و قدرت طلبی شأن و منش طلبگی را دچار آسیب می‌کند. حوزه‌های علمیه در خود بزرگانی داشته و دارد که معلمین بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوی‌اند و خوشبختانه امروز نیز روحانیت اهل معنا، اهل طهارت روح و معنویت با دلی نورانی و مصفا، راهنمای اندیشه و عمل مردم است. 5⃣ از شروط اساسی برای تحقق حوزه انقلابی، نظم و انضباط و پرهیز از آلودگی در هرج‌ومرج و آشفتگی در سلیقه‌های مختلف و متضاد است. باید علم‌آموزی را در بستری از تحول‌خواهی سالم دنبال کرد و از خودسری و حرکت‌های غیرعلمی و غیرمنطقی که‌ترمیم و اصلاح ساختارها را مخدوش می‌کند اجتناب نمود. اگر چه با هماهنگی و هم‌فکری با مجموعه‌های مدیریتی می‌توان از تضعیف حوزه جلوگیری کرد و راه رشد و پویایی حوزه‌ها در سطح مطلوب را هموار کرد. 6⃣ شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه عزم و برنامه ای جدی برای پیشرفت و تعالی دارند تا حوزه محور راهبری معنویت و فکر دینی باشد. شورای عالی حوزه علمیه، در زمینه تنظیم جهت گیری ها و اهداف به سوی حوزه انقلابی گام های موثری برداشته است و در راه پیشبرد و تعالی نظام آموزشی، اخلاقی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی، طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدوین نموده و حرکت‌های نوینی نیز در زمینه سامان گیری و آسیب شناسی مسائل کلان حوزه انجام داده و همچنان نیازمند کمک و یاری طلاب و نخبگان در این مسیر است. 7⃣ در تهاجم گسترده فرهنگی دشمن، قلب‌ها و اندیشه‌ها آماج هجوم انحراف‌ها، بدعت‌ها و منکرهاست. بازگرداندن آسیب دیدگان جنگ فرهنگی دشمن، به خط صحیح و درست اسلامی و تقویت اعتقاد به آرمانهای انقلاب از نقش‌ها و وظایف سنگین حوزه‌های علمیه است و باید طلاب علوم اسلامی مجهز به سلاح علم و تقوا؛ وارد کارزار ترویج و توسعه اخلاق و ارزش‌های ناب اسلامی شوند. 8⃣ کسب بصیرت و قدرت تحلیل از ضروریات عمل انقلابی است. طلاب جوان باید انقلاب اسلامی را درست بشناسند و با مبانی نظری انقلاب عمیقاً آشنا شوند. سلوک در راه ولایت و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و هدایت‌های مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» حوزه‌های علمیه را «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف» قرار خواهد داد و همّت‌ها را بلند و حرکت‌ها را استوار خواهد کرد. 🔹 امید است در سایه مجاهدت طلاب علوم دینی به‌عنوان سربازان حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، زمینه‌های اقامه قسط، تحقق توحید و ظهور خورشید تابناک ولایت هموارتر شود. 📌 متن کامل بیانیه: yon.ir/Git9A @Manahejj
🌀 انحراف در عدالت‌خواهی 📝 خطر ادبیات مارکسیستی 👤 آیت‌الله میرباقری 🔹 در دوران کنونی، گاهی مشاهده می‌شود که عدالتخواهی یک مقدار آهنگ به خودش می‌گیرد و نومارکسیست‌ها دوباره دارند ادبیات عدالتخواهی را با فرهنگ مارکسیستی گسترش می‌دهند و این خطر بزرگی است. در عین حال، عدالت مارکسیستی هم خودش نوعی بی‌عدالتی است. در فضاهای مختلف گاهی به چشم می‌خورد که هر کس که مال حلالی دارد به او حمله می‌شود، و این غلط است. 🔹 وی با بیان اینکه مجراهایی که در نظام سرمایه‌داری برای تحصیل ثروت فراهم شده، مجاری غیرعادلانه‌ای هستند، گفت: این سخن در جای خودش محفوظ است، امّا مبارزه با این موضوع به این نیست که هر کس ثروت حلالی دارد مورد حمله قرار گیرد. کسب ثروت حلال، جزء عبادات بزرگ است. کسی که از راه حلال، ثروت هم به‌دست آورد از طریق حلال انفاق کند، البته کسی هم نخواهد،‌ می‌تواند انفاق نکند؛ هرچند آن فرد، رشد نمی‌کند امّا بالاخره حرام نیست. برخی اینطور هستند که با هر ثروت حلالی به اسم عدالتخواهی مبارزه می‌کنند. 🔹 این حرف درستی است که باید با فساد، بی‌عدالتی و تجلیل‌ و تکریم‌های بی‌حساب و کتاب مبارزه کرد. برخی، بیخودی برای خودشان حریم و کرامت و شرافت قائل هستند و خودشان را جلوتر از دیگران می‌دانند؛ این چیز بدی است، امّا اینکه فکر کنیم من و یک مرجع تقلید شیعه، یک جایگاه داریم، اصلاً اینطور نیست. از کجا آمده که من با او یکی هستم؟ در کجا آمده است که من با یک مجاهد راه خدا که همه عمرش را در راه خدا داده؛ چند شهید تقدیم کرده و بدنش هم پر از ترکش است، یکی هستیم؟ پس «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً» یعنی چه؟ «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ» یعنی چه؟ 🔹 خدای متعال، مناسباتی را قرار داده که رعایت نکردن آن‌ها، بی‌عدالتی است. یک مناسباتی را خودمان درست می‌کنیم که باید حذف شوند. مناسباتی را دستگاه‌های امپراتوری مادی درست کرده‌اند که مبتنی بر آن، گاهی بی‌عدالتی‌هایی را تبدیل به ساختارهای پنهان کرده‌اند و کسی هم نمی‌فهمد بی‌عدالتی در آن وجود دارد. 🔹 بازوی «گَشتاور» ترازو را اگر به نفع یک طرف تغییر بدهیم، یک گرم اینجا، برابر یک کیلوی آنجا می‌شود؛ صدگرم مقابل صدکیلوست. قپون‌های قدیمی اینطور بود. در نظام سرمایه‌داری گاهی اینطور است که هرچه فرد پایینی تلاش می‌کند نمی‌تواند به ثروت برسد امّا آن یکی به راحتی می‌رسد. بله؛ این امتیازات و انحصارات،‌ بی‌عدالتی است که باید حذف بشود. فارس @Manahejj
سخنرانی و فیش منبر محرم کامل.pdf
3.27M
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم 📝 یازده منبر ✅ موضوع: نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی قبلا بصورت مجزا، منبرها منتشر شده بود و در این فایل، همگی تجمیع شده است. 📌 پ.ن: اصل فیش‌های سخنرانی، توسط موسسه بیان معنوی آماده شده است و مناهج آن‌ها را به سخنرانی کامل تبدیل کرده است. #سخنرانی #تبلیغ_محرم #مناهج @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 متن کامل سخنرانی دهه اول محرم 📝 یازده منبر ✅ موضوع: نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی قبلا ب
مبلغین محترم، در جهت بهبود هرچه بهتر محتوا، نظرات و پیشنهادات خود درباره سخنرانی‌های منتشر شده «نقش تقوا در رفع مشکلات فردی و اجتماعی» را با ما در میان بگذارید. چه میزان از این سخنرانی‌ها استفاده کردید و بازخورد آن چه بود؟ باتشکر آی دی سردبیر مناهج: 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj_Admin
🌀 شرایط سختگیرانه سال جدید تحصیلی برای طلاب سطوح عالی 1⃣ انتخاب درس طلاب در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ تا ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ به مدت ۹ روز در سامانه نجاح فعال خواهد شد، لذا جهت انتخاب درس در اسرع وقت اقدام نمائید. 2⃣ جهت شرکت در کلاس و امتحان پایان سال لازم است در زمانبندی فوق درس مورد نظر را انتخاب نموده باشید. 3⃣ پس از اتمام زمانبندی، تغییر استاد و درس مقدور نمی‌باشد. 4⃣ حضور در کلاس دروس (فقه و اصول) پایه‌های ۷ الی ۱۰ می‌باشد و دروس عقائد و تفسیر در صورت حضور در کلاس، نمره قبولی آن حداقل ۱۲ و در غیر اینصورت، حداقل نمره ۱۶ محاسبه خواهد شد. 5⃣ پذیرش حضور و غیاب فقط بر اساس لیست استادی است که در سامانه انتخاب شده و هر نوع گواهی دستی و یا لیست دستنویس دال بر حضور و غیاب پذیرفته نخواهد شد. 6⃣ طلابی که در مراکز تخصصی تحصیل می‌نمایند، موظفند در دروس سطوح عالی (آزاد) نیز مطابق ضوابط شرکت کنند. 7⃣ در موارد ضروری و با تأیید استاد مربوطه طلاب محترم می توانند از ۶۰ جلسه درس در هر نیمسال، یک‌ششم آن را که معادل ۱۰ جلسه می‌باشد از مرخصی استفاده نمایند. 8⃣ افرادی که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و سالهای قبل در کلاسهای درس فقه و اصول شرکت نموده‌اند و در امتحان آن شرکت نکرده یا حداقل نمره قبولی را کسب ننموده‌اند موظفند مجددا در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ درس را در سامانه انتخاب نموده و در کلاس شرکت نمایند. 9⃣ در صورتیکه تعداد جلسات برگزار شده کلاس درس از حد نصاب ۶۰ جلسه در هر نیمسال کمتر باشد، طلاب حق شرکت در امتحان آن درس را ندارند. @Manahejj
🌀 فرید مدرسی کیست؟ بخش پایانی 📝 تقویت ضریب رسانه‌ای اخبار درون حوزوی در سطح ملی و فراملی 🔹 در پرونده‌ای که گذشت به ابعاد شخصیتی و ماموریتی فرید مدرسی از -گذشته تا کنون- به وضوح اشاره شد. وی البته مهره بسیار کوچک و ناچیزی از یک پازل از پیش طراحی‌شده برای مقابله با حوزه انقلابی و علمای بصیر و در صحنه است. 🔹 شاید در گذشته نه چندان دور، قیل و قال‌های حوزوی، پا فراتر از حوزه علمیه نمی‌گذاشت؛ اما وی و بالا دستانش مأمورند، تا می‌توانند ضریب حواشی درون حوزوی را بالا ببرند و برای حوزه علمیه هزینه‌‌سازی کنند. 🔹 البته طلاب بصیر انقلابی که حافظ حوزه انقلابی هستند، وظیفه خود را در مقابل وی و همدستانش، نیک می‌دانند. 📌 معرفی مهره‌های بزرگتر و قابل‌توجه این پازل -که ارتباطات وسیعی در سطح کشور و خارج از کشور شکل داده‌اند- را به آینده موکول می‌کنیم. 〰〰〰〰〰 🗂 ماموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه @Manahejj
🌀 پرونده «حوزه علمیه، سردرگم بین سنن اصیل و قوانین جدید» 📝 درآمد 🖋 علی مهدوی (سردبیر) 🔹 باتوجه به آغاز سال جدید تحصیلی و همچنین تشدید روند سختگیرانه قوانین آموزشی، یازدهمین پرونده مناهج با عنوان «حوزه علمیه، سردرگم بین سنن اصیل و قوانین جدید» سعی دارد نقاط قوت و ضعف قوانین آموزشی سطوح عالی حوزه‌های علمیه را مورد بررسی قرار دهد. 🔹 بدیهی است نگاه نقادانه و منصفانه به وضعیت آموزشی موجود در حوزه علمیه از هر جهت ضرورت دارد؛ چه از حیث انگیزشی و نشاط علمی، چه از حیث غنای علمی آینده حوزه علمیه و چه ترغیب دانش‌آموزان و دانشجویان برای جذب در حوزه علمیه. 🔹 تحریریه مناهج پذیرای یادداشت‌ها و نظرات اساتید، فضلا و طلاب گرانقدر حوزه علمیه است. 〰〰〰〰〰 🗂 #سردرگم_بین_سنن_و_قوانین #مناهج @Manahejj
🌀 پیشینه قوانین دروس آزاد 📝 آغاز وضع قوانین سختگیرانه 🔸 تا قبل از سال ۱۳۹۵ قوانین «دروس آزاد سطوح عالی در حوزه علمیه قم» به طلبه اجازه می‌داد آزادانه در هر کلاسی شرکت کند؛ البته در سامانه نجاح می‌بایست انتخاب واحد می‌کرد و کلاس یکی از اساتید ثبت‌شده در سامانه را برای خود ثبت می‌نمود تا بتواند جواز وصل شهریه یا حضور در امتحان را داشته باشد؛ اما در صورت شرکت طلبه در کلاس‌های غیر رسمی (ثبت نشده در نجاح) و یا مطلق عدم شرکت در کلاس (تحصیل درس با صوت، شرح یا تلخیص) نیز می‌توانست با نمره قبولی ۱۶ در امتحان شرکت کند. طبیعی است افرادی که حد نصاب حضور در کلاس رسمی را داشتند قبولی‌شان ۱۲ بود. 🔸 تا اینکه سال ۱۳۹۵ حجت‌الاسلام فرخ‌فال «مدیر وقت حوزه علمیه قم»، تصویب طرحی که پیشتر برای شورای عالی فرستاده بود را از آن شورا گرفت. طرحی که به یکباره شوک خبری به حوزه علمیه وارد ساخت و حتی خبرگزاری‌های ملی نیز آن را پوشش دادند و شایعاتی نیز به دنبال داشت. 🔸 دوم شهریور سال ۱۳۹۵ حجت‌الاسلام فرخ فال در نشستی خبری از "اجباری شدن شرکت در کلاس‌ها" برای طلاب سطوح عالی سخن گفت: «با رهنمودهای بزرگان حوزه و شورای عالی، دروس سطوح عالی حوزه علمیه ساماندهی شد و طی آن از سال تحصیلی جاری، گرفتن امتحان از طلاب، منوط به حضور در کلاس‌های سطح دو و سه از سوی طلاب است و دیگر همچون سابق، این سطوح ارائه نمی شود.» ایشان در ادامه علت این اقدام را اینچنین تشریح کرد: «ساماندهی دروس حوزه علمیه در راستای شرکت منظم طلاب در کلاس‌ها و حوزه علمیه صورت گرفته است.» 🔸 بسیاری که برنامه‌های علمی خود را طبق روال سابق تنظیم نموده بودند نقدهای بسیاری را به این طرح، وارد کردند؛ از جمله طلاب مؤسسات تخصصی؛ چراکه این طرح، با برنامه‌های درسی آن مراکز تخصصی در تضاد بود. حتی طلابی که علم‌آموز مؤسسات تخصصی نبودند اما برنامه‌های تحصیلی غیر رسمی متناسب با استعداد و توان تحصیلی خود با اساتیدشان تنظیم کرده بودند نیز به این طرح اعتراض داشتند. 🔸 عاقبت فشارهای منتقدان باعث اندک عقب‌نشینی مدیر وقت حوزه علمیه قم شد و قانون جدید را شامل یک استثناء کرد. لیست کوچکی از مؤسسات علمیِ مورد تایید مرکز مدیریت ارائه شد و گفته شد طلاب این مراکز تخصصی با آوردن نامه از مؤسسه‌شان باید اجبارا در دو درس، شرکت کنند و اجازه دارند دو درس دیگر را کما فی السابق بدون حضور و با قبولی ۱۶ امتحان دهند. 🔸 اما در سال‌های بعد و با اتمام دوره مدیریتی حجت‌الاسلام فرخ‌فال، نه‌تنها استثناء مذکور منسوخ شد؛ بلکه با شیبی ملایم، رفته‌رفته سال به سال بر شدت سختگیری قوانین آموزشی برای سطوح عالی، افزوده شد. 👈🏻 مشاهده قوانین جدید: https://eitaa.com/manahejj/1826 📌 منتظر دیگر مطالب این پرونده باشید. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
manahej10.pdf
3.28M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۰؛ «مأموریت یک خبرنگار در حوزه علمیه» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 💠 محتوای مهم‌ترین مطالب این شماره: 📝 آغاز فعالیت‌های سیاسی فرید مدرسی 📝 حمایت از عناصر ضد دین و ضد مرجعیت 📝 آغاز ماموریت در حوزه علمیه 📝 پروژه دوقطبی کردن حوزه علمیه 📝 انعکاس و ضریب رسانه‌ای اخبار و منازعات درون حوزوی به سطح جامعه #ماموریت_یک_خبرنگار_در_حوزه #گاهنامه #مناهج @Manahejj
🌀 نابسامانی سامانه نجاح 📝 اعلام نمرات بعد از پایان زمان انتخاب واحد!! 🔸 در حالی زمان انتخاب واحد برای سال جدید تحصیلی تا ۳۰ شهریور تمدید شد که همچنان تکلیف اعتراضات به نمرات امتحانات ارتقایی و تجدیدی مشخص نشده است! 🔸 بنظر می‌رسد سامانه نجاح از نوعی ناهماهنگی یا بی‌برنامگی رنج می‌برد که همین موجب تشویش و اضطراب طلابی است که از طرفی هنوز تکلیف امتحاناتشان معلوم نیست و از طرف دیگر، انتخاب واحد تا آن زمان بسته خواهد شد. 🔸 منتظر پاسخ مسؤولین محترم مرکز مدیریت هستیم. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 سید محمد آذربایجانی به نظر بنده میرسد که مسؤولین حوزه موظفند قوانین حوزه را به صورت تمام و کمال در اختیار طلاب قرار دهند تا هم طلاب و هم مسؤولین بتوانند از ظرفیت حوزه به نحو احسن استفاده کنند. البته در مورد تقنین هم باید مواردی لحاظ شود از جمله اینکه قوانین باید امد خاصی داشته باشند و اینگونه نباشد که قانون جدید را از مبتدین گرفته تا منتهین اجرا کنند. بر اثر همین که قوانین فجعه ای اختراع میشود و فجعه ای هم از بین میرود بسیاری از برنامه ریزی های طلاب به هم می‌خورد. @Manahejj
🌀 ساده‌زیستی رهبر انقلاب 👤 آیت‌الله سیفی مازندرانی 🔹 بنده در یکی از ملاقات‌هایم با مقام معظم رهبری که به داخل اتاق و اندرونی خانه ایشان رفتم، با دیدن زندگی شخصی ایشان #بُهت‌زده شدم. زندگی ایشان مثل زندگی یک طلبه محصل بود؛ فرش‌های قدیمی اتاق ایشان، گویای این مطلب بود که ایشان اگر دم از عدالت می‌زنند، عمل هم می‌کنند. در میان روحانیون مسئول نیز، می‌توان به زندگی ساده آیت‌الله جنتی و مرحوم آیت‌الله مؤمن اشاره کرد. زندگی اکثر طلبه‌های محصل و محققان و مجتهدان ما نیز یک زندگی عادی است و حقوقشان از سهم امام‌(ع) که بیت‌المال است، کمتر یا مطابق اکثر مردم است. 🔹 آیا کسی که کارگزار و مسئول نظام جمهوری اسلامی است و پایه حقوقش هفده میلیون تومان است، نمی‌داند که این امر، بر خلاف فرموده‌های مکرر امیرالمؤمنین‌(ع) در نهج‌البلاغه خطاب به مسئولان است!؟ مسئولان حکومتی ایشان چنین حقی نداشتند و برایشان ممنوع بود که در زندگی شخصی خود، چندین برابر عامه مردم از بیت‌المال دریافتی داشته باشند. مشروح گفتگو:👇 hawzahnews.com/news/864502 #مناهج @Manahejj
🌀 روند پرونده جدید 🔹 به جهت رعایت انصاف و عدم نقد یکطرفه، در این پرونده سعی کردیم به اصطلاح قدما، یک سوزن به خودمان (طلاب) بزنیم و یک جوالدوز هم به قوانین جدید و مشکلات پیرامونش... لذا تا آخر پرونده با ما همراه باشید. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🌀 نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش نخست 📝 شناسایی طلابی که دیگر طلبه حقیقی نیستند 👤 علی بهادرزایی 🔹 در این چند روز اعلام شد شرکت در کلاس‌های فقه و اصول برای تمامی طلاب الزامی است. فکر می‌کنم این قانون و حواشی آن زمینه ای ساخت که اجازه می‌دهد چند مطلب مهم که معمولا از چشم‌ها دور می مانند را با هم مرور کنیم: 🔹 ظاهرا دو گروه عمده از این قوانین متضررند: طلاب مراکز تخصصی و طلاب غیر مشغول به طلبگی. اولین صحبتم با گروه دوم است. 🔹 می‌دانم اگر این افراد الان مشغول به فعالیت در موبایل فروشی، تجارت انگشتر، رانندگی در اسنپ یا تابلوخوانی در بازار بورس هستند قسمتی از آن متوجه است که: 1⃣ از اول دوران تحصیل مطالبه داشته طلبه تمام وقتش در اختیار حوزه علمیه باشد، اما حوزه علمیه متعهد نشده که حتی نصف معاشش را تأمین کند. 2⃣ در طول دوران تحصیل به دلایلی (که احتمالا مهم‌ترینش کمیت‌گرایی بیش از حد است) تقریبا به صورت پیوسته از کیفیت خدمات علمی و تهذیبش به طلبه کاسته است. 3⃣ با اتمام تحصیل، اعتبار مدرک آن هم مورد ابهام جدی است(طلاب شاغل خوب می‌توانند بر این امر شهادت دهند و تفاوت دکترای دانشگاهی با سطح ۴ حوزه را توضیح دهند؛ حتی در نهادهای نمایندگی ولی فقیه در ادارات مختلف) فعلا بحث تدریس و اشتغال در خود حوزه مسکوت بماند تا پرونده‌ای مستقل! ❓اما یک سوال! چرا طلابی که بکلی از تحصیل، خارج شده‌اند، بدون التزام به لوازم طلبگی باید از همان مزایایی برخوردار باشند که طلبه‌ی سازگار با این سختی‌ها از آن برخوردار است؟ چون کد فعال در مرکز مدیریت دارند و الحمدلله حوزه علمیه از محدود، نظام‌های آموزشی در این دنیاست که ورودی، بدون الزام به خروجی دارد؟! اصلا مقایسه را بگذاریم کنار، مطالبه شهریه، بیمه، مسکن و ... از طرف این دسته از طلاب، در مقابل کدام ارزش افزوده‌ای برای دین است؟ خودشان که بازاری هستند و دستی بر آتش دارند حاضرند چنین معامله ای با کسی بکنند؟!! من حرف از حرام قطعی نمی‌زنم؛ اما احتمال نمی‌دهند بهره‌مندی از همین اندک مواهب نیز شبهه داشته باشد و موجب تضییع حق دیگر طلاب؟ حداقل جای یک استفتاء ندارد؟ 🔺 پ.ن: منظور این نوشتار، طلاب عزیزی که بخاطر بحران‌های مختلف معیشتی مجبورند در کنار درس، مجاهدت کار را هم قبول کنند، نیست؛ که آن فضیلتی بزرگ است. مقصود طلابی هستند که از طلبگی فقط از نام و شهریه‌اش بهره‌مندند. 📌 ادامه دارد ... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🎯هدف شما چیست؟؟؟ ✍️رهبر معظم انقلاب (حفظه الله) در جمع موکب داران - 27شهریور98 💡امروز "هدف هر مسلمان" باید ایجاد نوین باشد؛ ما امروز این را میخواهیم. ملّتهای اسلامی ظرفیّتهای عظیمی دارند که اگر از این ظرفیّتها استفاده شود، امّت اسلامی به اوج عزّت خواهد رسید؛ ما باید به این بیندیشیم، به این فکر کنیم؛ ایجاد تمدّن عظیم اسلامی، ما است. ✌️راه‌پیمایی میتواند یک وسیلۀ گویایی برای تحقّق این هدف باشد. 🏅موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
🌀 بخشی از پازل جریان مقابل حوزه انقلابی 🔻 پیش‌تر گفته شد #فرید_مدرسی کوچکترین تکه این ماموریت است. ❓ چه کسانی گمارده (پادوی) فرید مدرسی هستند و اخبار خاص و محرمانه را برای وی مخابره می‌کنند؟! #مناهج @Manahejj
🌀 نظر حضرت امام درباره آقای منتظری 📝 منتظری از عدالت ساقط است 🔸 امام مدتها قبل از عزل، را از ساقط می‌دانستند! 🔸 خاطره مقام معظم رهبری در مورد اظهارنظر صریح امام پیرامون آقای منتظری در حضور سران قوا: امام گفتند که آقای منتظری عدالت ندارد یا ایشان از عدالت ساقط است. یک تعبیر اینجوری کردند: از عدالت ساقط است. من ترسیدم که حالا بیاییم بیرون و این آقایان اینجا و آنجا بگویند امام گفت آقای منتظری از عدالت ساقط شد و این بکلی پخش بشود. واقعا از این قضیه وحشت کردم. گفتم آقا من خواهش می کنم ما را منع کنید از اینکه این حرف شما را در خارج نقل کنیم. ایشان یک تأملی کردند و گفتند: خیلی خب، نقل نکنید. این را از قول من نباید کسی نقل کند.» روایت رهبری، ص ۲۲۵ @Manahejj
🌀 نقطه‌ای مثبت در قوانین سختگیرانه - بخش دوم 📝 فقه و اصول برای طلاب مراکز تخصصی 👤 علی بهادرزایی اما عرض دومم نسبت به طلاب مراکز تخصصی: 🔹 در هر ساحتی که به دنبال کسب تخصّصید، حتما اعتقاد دارید بخشی از تلاشتان باید برای تسلّط نسبی بر روش استنباط دینی (فقه و اصول) باشد؛ و نه لزوما اجتهاد؛ چون در غیر این صورت، هر چند هیات و ظاهرتان متفاوت با یک دانشجوست اما بلحاظ ماده و محتوا ضرورتا هیچ تفاوتی نمی‌کنید! قهرمانان عرصه‌ی علوم اسلامی هم هیچگاه ادعایی غیر از این نداشته‌اند: از امامین انقلاب تا شهیدین فقیدین سعیدین، سید محمدباقر صدر و مرتضی مطهری. (اگر کلمه مخالفی از اینان سراغ دارید بفرمایید!) پس خواهشا پرونده اظهارات «غوره نشده مویزشده‌های حوزوی» را ببندیم و آنان را با نسخه‌های تحوّل براندازشان رها کنیم. 🔹 ولی راهکار چیست؟ فعلا آنقدر که فکر می‌کنم به مسئولین حوزه مربوط است و قابل تعمیم به غالب این دسته از طلاب است، موارد زیر است: 1⃣ چرا طلاب مشغول در مراکز تخصصی غیر فقهی اصولی (کلام، فلسفه، تبلیغ و...) را الزام به شرکت در نظام طرح جدید (دو فقه و دو اصول در روز) کنیم؟ وقت آزادشان بیشتر است یا تمرکز و تمحّضشان؟ پیشنهاد می‌دهم مانند طلاب بعضی مدارس فقهی خاص، این برادران هم مشمول نظام قدیم باشند تا جمع بهتری بین دو زمینه‌ی تحصیلیشان رخ دهد. 2⃣ حتی اگر فرض کنیم مسیر علم‌آموزی طلبه‌ی تخصصّی فقه و اصول حتما باید از آراء شیخ و آخوند (أعلی الله مقامهما) بگذرد (که نگارنده هیچ داوری قطعی در این زمینه ندارد)؛ اما چرا مسیر سایر طلاب را کمی نزدیک‌تر به مرزهای علم -و مثلا از آراء شهید صدر در حلقات- نگذارنیم؟ اگر این عزیزان قرار نیست پژوهش‌های عمیق و طولانی فقهی-اصولی داشته باشند چرا آن‌ها را از آخرین یافته‌های این دو علم محروم کنیم؟ 3⃣ قسمتی از علوم ضروری حوزوی در سیر رسمی جایی ندارند و معمولا در سال های طولانی درس خارج و لابلای اشارات استاد یا پژوهش‌های شخصی به دست می‌آیند؛ مثل تخصّص‌های رجالی یا قواعد فقهیه. چه اشکالی دارد برای این عزیزان که در برنامه‌شان چنان سال‌هایی را نمی‌بینند، با پشتیبانی از مراکز تخصصی در تامین استاد و تشویق طلاب، این علوم را ارائه دهیم و مثلا به دنبال خواندن تمام مکاسب نباشیم؟ 4⃣ بعضی مراکز حوزوی انصافا شروع به برداشتن قدم‌های خوبی برای حمایت از نخبگان کرده‌اند، خب در جرگه نخبگان علمی، چرا فقط فقه و اصول را ملاک تشخیص نخبگانی طلاب قرار دهیم؟! بهتر نیست صرفا متمرکز بر خیل فقه‌پژوهان نشویم؟! فتأمل 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
دروس جامعه مدرسین.pdf
2.02M
🌀 حضور اعضای #جامعه_مدرسین در بین طلاب 📝 برنامه جامع تدریس اعضا 🔹 در سال‌های اخیر این سؤال جدی مطرح شده است که این نهاد و اعضای آن تا چه میزان با سطوح مختلف حوزه از جمله اساتید و طلاب ارتباط و تعامل دارند و راه ارتباط و انعکاس نظرات حوزویان به اعضای جامعه مدرسین کدام است؟ 🔹 روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مدیر آن چندی پیش با حکم آیت‌الله یزدی انتخاب شده است برای نخستین بار اقدام به تجمیع و فهرست‌بندی دروس اعضای جامعه مدرسین کرده‌است. این لیست نشان می‌دهد حداقل سی و پنج نفر از اعضای جامعه مدرسین کرسی درس فقه و اصول برگزار می‌کنند. 🔹 برگزاری درس، یکی از راه‌های حضور در بین بدنه‌ی طلاب است. در این جلسات درس، اساتید بدون واسطه در جریان مشکلات و مسائل حاکم بر حوزه و طلاب قرار می‌گیرند و از سوی دیگر شاگردان و سایر طلاب می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به اساتید که همان اعضای جامعه مدرسین است منتقل کنند. 📌 برنامه تدریس اعضا را از پیوست، دریافت کنید. اقتباس متن از مباحثات #مناهج @Manahejj