eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بازدید و سرکشی معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور به نمایندگی از آیت الله اعرافی از مدارس علمیه استان فارس 📌 مناهج: بعد از اغتشاشات اخیر و حمله به برخی از مدارس علمیه استان فارس، شاید هیچ‌چیزی بالاتر از سرکشی یک مسؤول بلندپایه حوزوی و تفقد از طلاب این مدارس نباشد. مناهج از این اقدام آیت الله اعرافی و حجت‌الاسلام نبوی کمال تشکر و قدردانی را دارد. @Manahejj
🌀 طوفان در مهدیه 📝 اخراج گسترده ساکنین غیر مجاز 🖋 علی مهدوی 🔹 اولین منازل شهرک مهدیه در سال ۱۳۷۲ واگذار شده است. اساسا تولد مهدیه را می‌توان از همان ابتدای دهه هفتاد دانست. شهرکی با ۶۰۰ هکتار زمین که قرار بود تعداد منازلش به دوازده هزار برسد و مرهمی باشد بر زخم بی‌سرپناهی طلاب. اما قطار ساخت و ساز شهرک مهدیه آرام آرام کند و متوقف شد. مهدیه امروز حدود ۲۵۰۰ منزل مسکونی دارد. 🔹 نهایت زمان شرعی و قانونی سکونت در مهدیه پنج سال است. سال ۱۳۹۵ یکی از تحولات حوزه علمیه که مورد رسیدگی قرار گرفت امور شهرک مهدیه بود. گزارش آیت الله اعرافی در سالن اجتماعات فیضیه حاکی از آن بود که بیش از ۹۰۰ نفر (بیش از یک سوم ظرفیت مهدیه) غیر مجاز در مهدیه ساکن هستند! افرادی که قدمت سکونت برخی از ایشان بیش از ۲۰ سال بود؛ یعنی همسن مهدیه! حتی برخی از ایشان ادعای مالکیت پیدا کرده و عنوان خویش را مستأجر و منزلی که در آن نشسته بودند را دیگر خانه سازمانی نمی‌دانستند. 🔹 دستور آیت‌الله اعرافی برای اخراج ساکنین غیر مجاز، امیدی بود برای طلابی که سالیان سال منتظر خالی شدن منازل مهدیه و اسکان خویش بودند؛ آنقدر که برخی از ایشان نه تنها دوره سطحشان خاتمه یافته بود بلکه چندسالی نیز از خارج را گذرانده بودند. آبان سال ۱۳۹۷ حجت‌الاسلام ملک‌دار «مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه» در گفتگو با خبرگزاری حوزه، خبر از آغاز ثبت نام مجدد برای شهرک مهدیه می‌دهد وآمار تعداد اخراجی‌های مهدیه را اعلام می‌کند. 🔹 شنیده‌ها حاکی است؛ اخراج برخی از این افراد آنچنان ساده هم نبوده است؛ بلکه کار را به قطع شهریه و دادگاه ویژه هم کشانده است. البته همه این افراد هم ادعای مالکیت نداشته‌اند؛ برخی به دلیل فقر شدید و عدم تمکن از اجاره منزلی دیگر، استنکاف از خروج داشته و دارند. البته مناهج برای چنین مواردی پیشنهاداتی دارد که در آینده منتشر خواهد شد. 🔹 به هر روی تا امروز حدود ۹۰۰ نفر اخراج شده‌ و ظاهراً تنها ۵۰ نفر از ساکنین غیر مجاز باقی مانده‌اند که بیش از یک سال از سکونت غیر مجازشان گذشته است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 سخن سردبیر یک. خیل زیادی از اعضا و سروران گرامی پیامهای تشکر ارسال می‌کنند بابت پرداختن به مطالبات طلاب. خدمت همه بزرگواران عرض می‌کنم که بیش از هرچیز نیازمند دعای خالصانه شما برای خدمت هرچه بهتر هستیم. ممنون بابت همه الطاف و محبت‌ها. دو. به دلیل حجم انبوه پیام‌های دریافتی، از انتشار همه پیام‌ها معذوریم. مخصوصا اینکه برخی پیامهای تلخ و دلخراش ممکن است موجب اضطراب و تشویش دیگر اعضا شود. مطمئن باشید پیام‌های ارسالی اعضا گرچه منتشر نشود؛ اما تدوین خواهد شد و حتما برای «شورای عالی حوزه‌های علمیه» ارسال خواهد شد تا در جریان رنج و مصایب طلاب در این وانفسای معیشتی و بحران قرار بگیرند. سه. همراهان گرامی به یک نکته توجه داشته و آن هم اینکه حوزه علمیه در بحران عدم قرار دارد. در چنین شرایطی باید دنبال ارائه راهکارهای عملیاتی و قابل اجرا بود. لطفا راهکارهای خود را ارسال کنید تا علاوه بر انتشار، در سندی مجزا تنظیم و برای مسؤولین حوزوی ارسال شود. چهار. برخی از عزیزان از بی‌عدالتی‌ها گله دارند. فی المثل می‌گویند: «افرادی را می‌شناسیم که صاحبخانه هستند اما به ناحق در مهدیه ساکن هستند» و موارد از این دست؛ اما وقتی گفته می‌شود این افراد را معرفی کنید تا مدیریت اخراجشان کند بهانه‌های مختلف می‌آورند!! بزرگواران! زمانی حق گله و شکایت داریم که ما هم برای اصلاح، یک قدم برداریم وگرنه کلی‌گویی و مبهم‌گویی که آسان است. طبق آمار اعلام شده: مدیریت مهدیه تاکنون حدود ۹۰۰ نفر ساکن غیر مجاز را اخراج کرده؛ پس عزم جدی برای بیرون کردن افرادِ به ناحق ساکن وجود دارد؛ لذا شما به هر طریق (ولو ناشناس) مدیریت را از اطلاعاتی که دارید آگاه کنید. 📌 در پایان مجددا از همراهی و حمایت تک‌تک اعضای مناهج کمال قدردانی و تشکر را دارم. همچون گذشته ما را با پیشنهادات و انتقادات سازنده خویش یاری بفرمایید. 📲 راه ارتباطی با ما: @Manahejj_Admin 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ارتباطات گسترده ائمه عسکریین با وجود شدیدترین محدودیت‌ها 💠 رهبر معظم انقلاب 🔹 حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود - یک شهر بزرگِ آن‌چنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند - توانسته بودند این همه را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، می‌فهمیم اینها چه‌کار می‌کردند. 🔹 بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» -با همان معنای اسلامیِ خودش- قرار می‌گرفتند و با مردم حرف می‌زدند. به‌نظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. 🔹 شما می‌بینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا می‌آورند و در سنین جوانی -چهل و دو سالگی- ایشان را به شهادت می‌رسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت می‌رسند؛ اینها همه نشان‌دهنده‌ی حرکت عظیم ائمه (علیهم‌السّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با این‌که دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعین‌حال ائمه (علیهم‌السّلام) این‌گونه موفق شدند. 👈🏻 غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید. 📅 ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۲ 📌 مناهج: ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام بر همه محبین و رهروان راه حضرتش مبارک باد. براستی حضرتش الگوی تام انقلابی‌گری و عدم یأس حتی در شدیدترین محدودیت‌هاست. شیعیان و محبین ایشان نیز به تأسی از ایشان همواره باید امیدوار و مطمئن باشند که با استقامت و اراده جدی، هر مانعی را می‌توان کنار زد و هر تحولی را به ثمر نشاند. یأس و نومیدی از القائات شیطان است. @Manahejj
🌀 با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ 🔹 نماینده جدید ولی فقیه در لرستان معرفی شد 🔰 نماینده جدید ولی فقیه در لرستان را بهتر بشناسیم 🔹 حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، سال 1345 در یک خانواده روحانی و مذهبی، در شهر خرم‌آباد دیده به جهان گشود. 🔹 وی علاوه بر مدرک سطح 4 حوزه، دارای مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه علامه طباطبایی در سال 1374 و دکترای کلام از دانشگاه قم در سال 1378 است. 🔹 ایشان قریب به ۲۰ ماه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور تبلیغی و رزمی داشته است. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 از شهرک مهدیه چه می‌دانید؟ 🔻 اطلاعات کلی قدمت اولین منازل: ۲۶ سال مساحت اراضی مهدیه: ۶۰۰ هکتار واحدهای ساخته شده: ۲۵۰۰ واحد اراضی معطل و ساخته نشده: ۸۵ درصد کل مهدیه واحدهای خالی محتاج تعمیرات: ۵۰۰ واحد 🔻 تعمیر و ساخت هزینه تعمیرات: ۸ میلیارد تومان هزینه ساخت واحدهای جدید: هر متر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بودجه حوزه برای ساخت و تعمیرات: صفر 🔻 اخراجی‌ها ساکنین غیرمجاز در سال ۹۴: ۹۵۰ نفر ساکنین «بیش از یک سال سکونت غیرمجاز» تا امروز: ۵۰ نفر 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 یک تیر و دو نشان 📝 تأمین بودجه تعمیرات مهدیه و کمک به طلاب 🖋 رضا حسینی 🔹 بسیاری از طلاب مشتاق حضور در شهرک مهدیه هستند، اشتیاقی که بخاطر فرار از اجاره‌های افسار گسیخته و جابجایی‌های مکرر، اشتیاقی معقول و بدیهی است. اما شاید برخی ندانند که قوانین مهدیه طوری تنظیم شده که غالب طلاب پس از پنج سال سکونت، هنگام ترک شهرک، وضعیتشان به مراتب بدتر از روز ورود به آن است!! چراکه دستشان خالی است و پولی برای اجاره منزل و خروج از مهدیه ندارند. کم نیستند آمار افرادی که با التماس از مسئول شهرک، می‌خواستند اخراج نشوند و همچنان ساکن بمانند. 🔹 شاید مهمترین دلیل این وضعیت این باشد که مدیریت شهرک مهدیه هیچ پولی به عنوان رهن یا وجه الضمانت از طلاب دریافت نمی‌کند! پول پیشی که عقلا به خاطر مصالحی هنگام اجاره آن را دریافت می‌کنند و فواید زیادی دارد. یکی از مصالح آن این است که طلبه هنگام تخلیه منزل، می تواند با این پول منزل دیگری اجاره کند. مصلحت دیگر اینکه اگر طلبه ساکن و خانواده اش به خانه صدمات جدی ای وارد کرد حوزه ضمانتی برای اخذ خسارت دارد! مشکلی که اکنون بسیاری از خانه های مهدیه دچار آن هستند و خانه‌ها بخاطر خسارات مستأجران قبلی قابل سکونت نیست و هیچ بودجه‌ای هم جهت تعمیر در اختیار حوزه علمیه نیست! 🔹 بنابراین حوزه علمیه باید وجهی به عنوان پول پیش به مقدار معقول دریافت کند، که حوزه با آن یکی از این دو کار را انجام دهد: 1⃣ یاپول را خرج تعمیر خانه‌ها کرده و هنگام تخلیه، مبلغ رهن جدید الورودها را به ساکن قبلی بدهد (شبیه کاری که صاحبخانه ها انجام می‌دهند) 2⃣ و یا پول را در جایی سرمایه‌گذاری کند و در صورت عدم خسارت به منزل، اصل پول را به همراه سود آن، پس دهد (شبیه کاری که با فیش حج انجام می‌شود) 🔹 در این صورت هم طلاب هنگام تخلیه می‌توانند جایی را اجاره کنند، هم ضامن خسارات احتمالی هستند و در حفظ خانه کوشا می‌شوند، و هم تخلیه به موقع صورت می‌گیرد و دیگر لازم نیست کار به قطع شهریه و دادگاه ویژه بکشد. گرهی که با دست گشوده می‌شود، چرا با دندان باز شود؟!! 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 صبح امید: سلام عرض ادب و تشکر بابت کانال مناهج. تشکر ویژه هم بابت طرح مشکلات شهرک مهدیه. بنده همسرم طلبه هست. سه تابچه دارم که فرزند بزرگم ۱۷ سالشه. تو سن کم ازدواج کردیم و با همه مشکلات و کمبودها ساختیم. خانواده شوهرم بارها از همسرم خواستن حوزه رو کنار بذاره و بره دنبال یه شغل که بتونه از پس این مشکلات بربیاد. پنج سال روستاهای دورافتاده طرح هجرت بودیم...درخونه عالم شب و روز به روی مردم باز بود. خودم هم مبلغ هستم. از اون طلبه هایی هم نبودیم که بابت زحماتمون چیزی طلب کنیم هرکی هرچی دلش می‌خواست می‌داد.نمی‌خواست هم که هیچ. حالاهم که چندسالی هست دوباره برگشتیم قم چند بار همسرم مراجعه کرده برای خونه های مهدیه جواب درست نمیدن.آخه یک طلبه چقدر باید خودشو کوچیک کنه و رو بزنه پس عزت و انسانیت چی میشه؟ هنوز ما نتونستیم حتی رهن خونه جور کنیم. خانواده‌هامون هم طلبکار ما شدن که چرا رفتین حوزه. ما که بهتون گفته بودیم حوزه حتی طلبه خودشو نمیتونه حمایت کنه. 🔻 در ضمن اینم بگم: ما مستأجر کسی بودیم که ده سالی بوده ساکن مهدیه بود و با پژو پارس صفر می‌آمد به خونش سر می‌زد. 〰〰〰〰〰〰〰〰 📌 مناهج: قطعا با مطالبه‌گری از مسؤولین و ارائه طرح و راهکار از بحران‌های معیشتی نیز عبور خواهیم کرد. نباید ناامید شد. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 آخرین قدم: سلام وادب 🔻 بنده طلبه سطح ۲ پ ۸ درحال تحصیل و مشغول در مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه قم ودرحال حفظ قرآن کریم به صورت خانوادگی متاهل دارای ۳ فرزند با شرایط سخت و حتی بد. ساکن قم پردیسان به صورت مستاجر و فاقد خانه هستم. زندگی ما با شهریه و یارانه و عبادات استیجاری می‌گذرد. شکر خدا ولی محترمانه و با عزتی که خود انتخاب کرده‌ایم. دولت با این احوال پول یارانه بنزین را برای ما واریز نکرده و درصدد حذف یارانه هم است. و عزیزان مسؤول حوزه هم که بماند ... 🔻 ولی اگر ما را در محاصره اقتصادی و معیشتی رها کنند به صورت عمدی یا سهوی، تنگه احد که الان خیمگاه مطمئن و شیرین و حجت شرعی ولایت فقیه است را هیچ وقت ترک نکرده و نخواهیم کرد. و هستیم وخواهیم ماند. 🔻 و در آینده همگان خواهند خواند دراین شرایط باولایت بودیم ماندیم. الخیر فی ماوقع یامهدی ادرکنی ع @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 مستشکل: سلام علیکم الان مسؤولین مهدیه چه کسانی هستند؟ بنده تقاضا دارم طوماری تهیه کنید خطاب به ایشان تا در جریان مشکلات معیشتی و مسکن طلاب قرار بگیرند و چاره‌ای کنند. 〰〰〰〰〰〰 📌 مناهج: اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، عضو هیأت امنای شهرک مهدیه نیز هستند. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 ن: سلام طلبه ساکن پردیسان هستم. توانایی دارم ۵۰۰ دستگاه آپارتمان مهدیه را تعمیر کنم و به طلاب واگذار کنم وام گرفته از بانک، خانه ها تعمیر می‌شود و تسویه وام هم با اجاره مختصر از طلبه هایی ک ساکن می‌شوند... @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 Mira: سلام علیکم واقعا مدیران حوزه ، دقیقا در حال چه کاری هستند؟ چرا در هر پرونده ی جدیدی که از مشکلات و مسائل حوزه مطرح می‌شود ، ما باید ناباورانه شاهد این باشیم که آقایان حتی به ساده‌ترین راه‌حل‌هایی که توسط کاربران مطرح می‌شود هم تاکنون نپرداختند!! مشکل شهریه مشکل موقوفات مشکل شهرک مهدیه مشکل تهاجم به روحانیت در سینما و تلوزیون و .... متاسفانه این نشانه‌ی بدی است. یعنی آقایان اعاظم حتی در حد یک نظرسنجی ساده هم از طلاب نظرخواهی نمی‌کنند. مدام تصمیم‌گیری پشت درهای بسته و تصمیمات و اقداماتی که هیچ تناسب و سنخیتی به حال طلاب ندارد. گویا آقایان اصلا دغدغه‌ای برای حل مسأله ندارند و یا اگر دارند و اقدامی می‌کنند، بدنه‌ی طلاب را نامحرم می‌دانند که هیچ گزارشی از عملکرد خود نمی‌دهند و شاید هم کسر شأنشان است. این همه روابط قهرآمیز و این شیوه‌ی مدیریتی غیر صمیمی و سرد و سنگین تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟ کی قرار است طلاب را آدم حساب کنند؟ یک چیزی هست به نام گفتگو، به نظرم آقایان مدیران یک بار امتحان کنند؛ خدا را چه دیدی شاید خوششان آمد. 📌 مناهج: منکر اقدامات و تلاش‌های شورای عالی و مدیران حوزوی نیستیم؛ اما تا وقتی باب گفتگوهای دو طرفه با طلاب باز نشود و طلاب در جریان مسائل قرار نگیرند، شاهد گسست هرچه بیشتر بین بدنه مدیران با بدنه طلاب هستیم که قطعا نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. امیدواریم بزودی اعضای محترم شورای عالی در این زمینه اقدامات لازم را مبذول دارند. @Manahejj
🌀 حفظ کرامت طلاب 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از شورای عالی 🔹 احساس بعضى از حقارتها را بايد از طلبه‌ها بگيريم. طلبه‌ها مى‌گويند چرا بين ما نمى‌آييد؟خوب؛ حرف درست و متينى است. چرا اين كار در قم انجام نمى‌گيرد؟ 🔹 طلبه‌ها همه سؤال دارند؛ اين سؤال را از ذهن آنها بيرون بكشيد، والّا اين سؤال اگر بيرون كشيده نشود آن جا مى‌ماند، لانه و فساد ايجاد مى‌كند. هر سؤالى كه بى‌جواب بماند، يك مشكل و مقدّمه‌ى يک و يک است! 📌 مناهج: امروز پس از گذشت ۲۱ سال، آثار آسیب‌های فوق پدیدار گشته است؛ تا جایی که منزلت نهادهای مهم حوزوی -از جمله شورای عالی، دفتر تبلیغات و...- به نزدیک شده است. بحرانی که عده‌ای برایش خواب‌هایی دیده‌اند و منتظر تعبیرش هستند. امیدواریم مسؤولین این نهادها هرچه زودتر فکری برای علاج کنند که فردا دیر است... @Manahejj
🌀 استاد حوزه ناچار است در اسنپ کار کند! 👤 دبیر مجمع اساتید حوزه تهران، حجت الاسلام حسین نیکوئی 🔹 یکی از مشکلات اصلی جامعه اساتید حوزوی مسئله و امنیت شغلی است و بسیاری از اساتید مبرز حوزه به دلیل عدم تامین مسائل مالی از جانب حوزه، جذب موسسات علمی و مراکز دانشگاهی می شوند و این مسئله به مرور زمان موجب افت کیفی در سطح علمی حوزه های علمیه خواهد شد. 🔹 اگر حداقل‌ها برای اساتید تامین نشود، استاد حوزه ناچار است یا در اسنپ کار کند و یا از سایر امور مشکل معیشتش را حل کند و در این حالت دیگر فرصتی برای کار و فعالیت علمی باقی نمی‌ماند. 🔹 ما در حوزه های علمیه جوانان متعهد، انقلابی و صاحب فکر و اندیشه بسیار داریم، اما چرا از آن ها استفاده نمی شود؟ چرا فضلای جوان امکان ورود به شوراهای مهم حوزوی را ندارند؟ 🔹 شاید برخی عنوان کنند که علمای سلف و اساتید قدیم با وجود همه این مشکلات، کارهای علمی خوب و ماندگاری داشته اند، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که سطح زندگی و شرایط اجتماعی و فرهنگی در آن زمان ها چطور بود؟ الان سطح توقعات مردم از یک استاد حوزوی که در و نظام اسلامی زندگی می کنندبه مراتب سنگین تر و گسترده تر از شرایطی است که در حوزه قدیم بود. 🔹 در حوزه قدیم استاد می دانست که طرف مقابل او یک حکومت طاغوت و ظالم است و در قبال خدمات علمی و اجتماعی خود به مردم هیچ توقعی نداشت و میدان را میدان مبارزه می دید و با همه کاستی ها و مشکلات موجود می ساخت، ضمن این که شرایط و گستره فعالیت او هم بسیار محدود بود. 🔹 اساتید ما از بدو ورود به حوزه تا الان به صورت و انقلابی در میدان حضور دارند و تا توان دارند کار علمی و تدریس در حوزه را رها نخواهند کرد و این طور نیست که به دلیل کم کاری برخی مسئولین بخواهند کنار بکشند. 🌐 خبرگزاری‌حوزه @Manahejj
🌀 ماجرای تعمیر خانه‌های مهدیه طلبه: خب خداروشکر یه خونه خالی شد. مسئول: شرمنده...این واحد احتیاج به تعمیرات داره. طلبه: پس کی تحویل میدید؟ مسئول: هر وقت پول برسه. طلبه: کی پول میرسه؟ مسئول: فعلا معلوم نیست. طلبه: پس فعلا بریم امتیاز جمع کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #معیشت #مهدیه #مسکن @Manahejj
🌀 بچه‌های مردم نرفتند شهید شوند که ما از این غلط‌ها بکنیم 🔰 سلوک عملی امام جمعه بروجرد آیت‌الله سیدعلی حسینی امام جمعه محترم شهرستان بروجرد: 🔹 من یکبار خواستم بروم نماز؛ سرباز دفتر گفت: فلانی می‌‎خواهی خیابان را خلوت کنم؟ گفتم: برای چه خلوت کنی؟ گفت:، چون شما می‌خواهید بروید نماز! گفتم: اولاً که من پیاده می‌روم، بعدش هم مگر کی می‌خواهد برود که می‌خواهی از این کار‌های طاغوتی بکنی؟! یا بعضی اوقات بچه‌های دفتر لطف دارند و می‌خواهند کفش من را جفت یا در ماشین را برایم باز کنند؛ به همه‌شان تذکر داده‌ام! 🔹 خمین که بودم، هم دفتر و هم منزلم خیلی ساده‌تر از اینجا بود. اینجا که آمدم بعضی چیز‌ها را که تصور می‌کردم، زائد است کم کردم. مثلاً کیوسکی بود که روزانه در سه شیفت، شیفتی هم دو نفر نگهبانی می‌دادند. من دیدم شش نفر از نیرو‌های انتظامی باید وقتشان را صرف اینجا کنند. فرمانده سپاه، اطلاعات و نیروی انتظامی را دعوت کردم و گفتم من نظرم این است که این‌ها را بردارم. شما مسئول امنیت هستید. ببینید می‌شود یا نه که گفتند می‌شود و برداشتیم یا مثلاً در کوچه با تقریباً یک و نیم متر از دیوار میله‌هایی را کوبیده بودند که کسی ماشینش را پارک نکند یا چند تابلوی توقف ممنوع جلوی در دفتر زده بودند که من دیدم خیلی از این‌ها معنا ندارد و زائد است. 🔹 من واقعاً وقتی خبر زندگی برخی مسئولان در این خانه‌های ۴۰۰، ۵۰۰ متری را می‌بینم، گریه‌ام می‌گیرد. بچه‌های مردم نرفتند شهید شوند که ما از این غلط‌ها بکنیم. خدا می‌داند ما راه را گم کرده‌ایم و این میز‌ها و صندلی‌ها را امتیازی برای خودمان تلقی می‌کنیم در حالی که بار و مسئولیت انسان است. 🔹 یک روز به یکی از همین آقایان مسئول زنگ زدم، تا گفتم سلام علیکم فلانی هستم، با یک حالت تفاخر و خودبرتربینی‌ای گفت: «بفرررماااا»! تا اینطور گفت، تلفن را قطع کردم! مسئول باید برای مردم مجسمه اخلاق باشد نه اینکه مردم را نوکر خودش تلقی کند! مردم صداقت، صفا و صمیمیت می‌خواهند و از هر کس این را ببینند، مرید او خواهند شد. 🔹 من قبلاً که در شهرستان ازنا بودم، پیکان داشتم. مدیر کارخانه آنجا که ماشین من را دید، خواست خودرویی به ما هدیه بدهد که من قبول نکردم. استان مرکزی هم که رفتم، دفتر استاندار خواست مبلغی را برای خرید خودرو بدهد که گفتم من ماشین دارم و بیشتر از پیکان هم نیاز ندارم. بعد، اما حاج آقای گرکانی که امام جمعه مرکز استان مرکزی بود، گفتند من می‌خواهم خودرویی برای دفتر بخرم. ما هم گفتیم برای دفتر عیبی ندارد. خودرویی برای دفتر خریدند که همانجا گذاشتم و آمدم.بعد از آن پیکان را نیاز شد و فروختیم. 🔹 من هر شب در مسجد هم هستم. شماره تلفن همراهم را هم در نماز جمعه اعلام کرده‌ام. به مردم گفته‌ام تلفنم را یادداشت کنید هر کس کار داشت زنگ بزند. همه مردم شماره‌ام را دارند؛ از پیرزن، پیرمرد، جوان و همه قشری الان زنگ می‌زنند و مشکلاتشان را می‌گویند. هیچ خط دیگری هم ندارم. تلفن‌چی هم ندارم. 🌐 فارس پلاس @Manahejj
🌀 دست نوشته مادر یکی از طلاب خطاب به مدیر مدرسه که رضایت خود را جهت حضور فرزندش در حوزه اعلام می کند و حتی نسبت به شهادت فرزند خود ابایی ندارد. 📌 چنین مادرانی فقط در مکتب حضرت زهرا سلام الله علیها تربیت می شوند. @Manahejj
🌀 ایده هدفمند‌کردن واگذاری مسکن 📝 بخش نخست 🖋 علی منتظرالمهدی 🔹 این مسأله تقریبا اجماعی است که گسترش کمّی سریع حوزه‌ها در دهه‌های گذشته حداقلّ به نحوی که انجام شده قابل دفاع نیست؛ آسیب‌های آن هم هر روز نمایان‌تر می‌شود. فقدان زیر ساخت‌های رفاهی حداقلّی مقدّمه برای معضلاتی بزرگ مانند نهال‌فروشی حوزه‌ها شده و پروژه‌هایی مانند شهرک مشارکتی مهدیه یا ساختمان‌سازی‌های مرکز خدمات در پردیسان، کارکرد مطلوبشان را از دست داده‌اند. به نظر «هدفمند‌کردن واگذاری مسکن» ایده‌ای است که هر چند با تبدیل به طرح کامل عملیاتی فاصله دارد، اما با همّت و درایت می‌تواند باری را از زمین بردارد. 🔹 پیشنهادات این ایده عبارتند از: الف) مسکن موقّت 🔹 قدم اول و ضروری‌تر، اسکان فوری و موقت طلابی است که اگر حمایت نشوند مجبورند میان طلبگی یا خانواده یکی را انتخاب کنند؛ «طلاب متاهل سطح 1، طلاب با عائله زیاد و همچنین طلاب متاهلی که به هر دلیلی ناتوان از اشتغال‌های جنبی و محروم از حمایت‌های خانوادگی هستند» مخاطبان این گام هستند. اتکاء پیشنهاد مطرح‌شده بر سامان‌دهی شهرک‌های مسکونی فعلی و لزوم تعامل قوی با بیوتات توانمند (مانند بیت آیت الله سیستانی یا مرحوم آیت الله سید محمد شاهرودی) است، اما از جهاتی با وضع فعلی حاکم تفاوت دارد: 1⃣ اولویت ها بر نیازهای واقعی ابتناء می‌شوند؛ نه مزایای ارزشمندی مانند حافظ قرآن بودن، سابقه تدریس و تبلیغ، تعداد کتب و مقالات پژوهشی، سابقه شرکت در درس الفائق! و ... . اینکه به طلبه سطح اولی با حدود ۳۰۰ هزار شهریه گفته می‌شود برو چند سالی امتیاز جمع کن، ولی به روحانی کارمندی که شاید ۱۰ برابر تو درآمد دارد اسکان می‌دهیم! آن قدر غیر معقول است که نیاز به توضیح نداشته باشد. 2⃣ دوره‌های زمانی اسکان حتّی الإمکان در بازه‌ای تعریف می‌شوند که نیاز طلبه، کم یا رفع شده باشد؛ نه تعداد سال‌های یکسان برای همه. بارها دیده‌ایم بزرگورانی را که بعد از چند سال سکونت در مهدیه و قبل از اتمام دوره‌شان مالک خانه شده‌اند، اما با قدرت، خانه اصلی را اجاره می‌دهند و در خانه سازمانی باقی می‌مانند؛ یا بالعکس طلابی که بنا به اتفاقات معاششان سخت‌تر از ابتدای دوره اسکان شده اما مجبورند خانه‌ها را تخلیه کنند؛ چون زمانشان به سر آمده. بدیهی است تحقّق این شرط مستلزم پالایش دائمی و البته مقداری اعتماد است، طبیعتا اگر متخلّفی هم پیدا شد می‌توان اقداماتی تنبیهی – مانند محرومیت از بعضی مزایا – را برایش در نظر گرفت. 3⃣ ساکنین هر خانه با توجه به توانشان مقدار کمی اجاره پرداخت می‌کنند تا صرف توسعه و ساخت واحدهای مشابه شود. 4⃣ وجه اندکی در ابتدای سکونت دریافت می‌گردد برای ضمانت تخلیه ساکنانی که احیانا علقه روحی به منزل‌ها پیدا می کنند! 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 خروج طلاب با استعداد از حوزه به دلیل فشارهای معیشتی خسارت است آیت الله #شبیری_زنجانی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه: 🔹وقتی که کسی برای مدرک درس می خواند ملّا نمی شود. 🔹سیره علمای گذشته این بوده که درباره افرادی که از نظر علمی مستعد بودند، رسیدگی خاصی داشتند. 🔹بسیاری از طلاب با استعداد به خاطر شرایط مالی نمی توانند ادامه بدهند. 🔹آقای مطهری گفته بود اگر وضع مالی ام قابل تحمل بود از حوزه خارج نمی شدم. 🔹حوزه باید برای پرورش شخصیتهایی نظیر آخوند خراسانی و حاج شیخ عبدالکریم حائری، برنامه مشخص داشته باشد. 🔹اگر افراد مستعد بخواهند به خاطر مسائل مالی ترک تحصیل کنند خسارت بزرگی به حوزه وارد می شود. 🌐 رسا #معیشت @Manahejj
🌀 طباطبائی‌های امروز را دریابید 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 در زندگینامه علامه طباطبائی(ره) آمده که در اوج تحصیل علمی، بخاطر #مشکلات_معیشتی مجبور می‌شود ده سال برود روستایش و کشاورزی کند. 🔹 در روزگار ما هم کم نیستند طباطبائی‌هایی که در نیمه‌های تحصیل مجبور می‌شوند بروند شهر و روستای خویش؛ فقط و فقط بخاطر معیشت. اما علامه، استثنایی بود که با قوت برگشت و ادامه داد، ولی کمتر کسی مثل ایشان با قوت برمی‌گردد. اگر خیلی مقید باشند، منبری‌های متوسط و ضعیفی می‌شوند. بعضی‌ هم کلا درس را رها می‌کنند و مشغول کار و کاسبی می‌شوند. 🔹 مسئولین! با شما هستم. با شما که امروز نوبت به شما رسیده برای حوزه و طباطبائی‌هایش کاری کنید. می‌دانم دغدغه دارید ولی کافی نیست. تا دیر نشده استعدادهای حوزه را دریابید. با وضع موجود مطمئن باشید مذمت و توبیخ آیندگان را خواهیم داشت، که در فرصت انقلاب و امکاناتش طلبه‌های زیادی مثل قبل از انقلاب -در اوج زمان تحصیل- مهاجرت معکوس کردند و مسئولان فقط تماشا کردند و گفتند بودجه نداریم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #معیشت #مسکن @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 هادی: سلام می دانم که از آنجاییکه نظرم خلاف مسیر کانال هست پست بنده را منتشر نمی کنید. بنده هم مثل شما دوستان طلبه ام و به عملکرد مسؤولین حوزه منتقد؛ ولی این نگاه که از حوزه انتظار داریم با افزایش شهریه، مساعدت یا امثال این پیشنهادت به علمی‌تر شدن ما کمک کنند انتظاری بی‌جا و خود انحرافی عمیق است. طباطبایی و مطهری و علمای سلف همه از مهاجرت معکوس و زندگی بین مردم و خوردن نان بازو عالم شدند. ماندن در قم و گرفتن شهریه و نان خور حوزه بودن نه بر علمیت ما می‌افزاید نه کمکی به رشد شخصیت ما می‌کند. از قضا مهاجرت معکوس باعث می‌شود که افسردگی و خمودی از ذهن و جان ما کنده شود و با نشاط مضاعف و انگیزه جدی‌تر در راه تحصیل قدم برداریم. @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 امین: سلام علیکم راجع به اظهار نظر دوست عزیز بنده استاد حوزه‌ام که از قم مهاجرت کردم اما الان کاملا حس می‌کنم باید بیشتر از ما کار و زحمات علمی می‌خواستند حرف شما در مورد هجرت طلاب درست است به شرط آنکه حوزه نهال فروشی نکند و استعدادهایش را ابتدا خوب بارور کرده تا به خاطر فشارهای اقتصادی مهاجرت نکنند؛ سپس با سری بالا و صلابت نان بازوی خود را بخورند. به نظر حقیر مدیریت صحیح امکانات و مزایا ضروری‌ترین نیاز حوزه است و اگر این ضرورت هر چه زودتر درک نشود خیانتی نابخشودنی به معارف اهل بیت علیهم السلام کرده‌ایم... @Manahejj
📠 نظر کاربران 💬 محمد: سلام‌ علیکم این نظری که مهاجرت معکوس را تایید کرده قبول داریم، ولی نه برای طلبه ای که تازه آمده به قم. طلبه باید لااقل تا 5 سالی را در درس خارج تحصیل کند و به شهر خود برگردد، آیا باید همان یکی دو سال اول برگشت؟ @Manahejj
🌀 سهم حوزه از بودجه کشور 🖋 محمد دانش‌پژوه 🔹 طبق اخبار موثق، بودجه سال آینده مجموعه نظامی کشور (سپاه و ارتش و نیروی انتظامی) بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است. گذشته از ناچیز بودن آن نسبت به بودجه شرکت ها و بانک های دولتی که بالغ بر ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان است -که به ادعای برخی مورد کنکاش جدی مجلس هم قرار نگرفته!- اما یک سوال ذهن انسان را می‌کاود و آن اینکه: 🔹 آیا محافظت از مرزهای اعتقادی و فرهنگی مردم و تامین امنیت فکری و اخلاقی و روانی آنان و طراحی نظامات دینی و پژوهش های بنیادین معرفتی و ترسیم الگوی سبک زندگی اسلامی اهمیتی ندارد که مسئولان و دست اندرکاران نظام، بودجه ای مستقل و درخور برای رفع احتیاجات حوزه های علمیه و حوزویان پی ریزی نمی کنند؟ 🔹 آیا حوزه و حوزویان با دستان خالی و بدون بودجه و امکانات لازم می توانند در تراز نظام اسلامی باشند و احتیاجات معرفتی و دینی مردم و جامعه و نظام را تامین کنند؟! 🔹 آیا طلبه و دانش پژوه معارف دینی که عمر خود را صرف نهاد دین کرده، بدون بودجه و امکانات لازم کارکرد حداکثری دارد؟ آیا فقر و تنگی معیشت، به او اجازه می دهد تا در شرایط روحی روانی مناسب تحصیل و تدریس و پژوهش کند و متمرکز بر رسالت اصلی خود یعنی تبلیغ و ترویج معارف اسلامی باشد؟! @Manahejj
🌀 طرحی کم‌هزینه برای تعمیر خانه‌های خالی مهدیه 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 طبق بررسی‌ها ۵۰۰ واحد مسکونی خالی از سکنه در شهرک مهدیه وجود دارند که فقط به علت تعمیرات معطل مانده‌اند. هزینه تقریبی این تعمیرات حدود هشت میلیارد تومان برآورد می‌شود. تاکنون چند طرح برای رفع این مشکل از سوی کانال مناهج ارائه شده است. 🔹 پیشنهاد دیگری نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد: از هشت میلیارد ذکر شده، تقریبا ۷۰ درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی و نیروی انسانی است که می‌شود ۵/۶ میلیارد، و برای تأمین مصالح و مواد اولیه حدود ۲/۴ میلیارد نیاز است. 🔹 از سویی دیگر، گروه های «جهادی سازندگی طلبگی» داریم که در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند. اگر تعدادی از نیروهای جهادی حاضر شوند برای خود حوزه آستینی بالا بزنند، با یک مدیریت و هماهنگی ساده می‌توان از ظرفیت خود طلاب برای تعمیرات مهدیه استفاده کرد و فقط دغدغه تأمین هزینه مصالح را داشت. 🔹 به عنوان مثال، اگر نقاشی یک خانه دو میلیون تومان هزینه داشته باشد: ۲۰۰ هزار تومان بهای رنگ و یک میلیون و ۸۰۰ هزارتومان اجرت نقاش. هزینه نقاش، همان هزینه نیروی انسانی است که ۹۰ درصد هزینه می‌باشد. حالا حسابش را بکنید با همکاری نیروهای جهادی چقدر از هزینه‌ها می‌توان کم کرد و طلاب زیادی را از وضعیت بحرانی مسکن نجات داد. 🔹 ناگفته نماند، هرچند طلاب جهادی که اعلام آمادگی می‌کنند انگیزه مالی ندارند، اما تشویقها و امتیازاتی را باید برای ایشان در نظر گرفت. کانال «مناهج» آمادگی دارد برای فراخوان و هماهنگی با گروه‌های جهادی اقدام کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 #معضل_مسکن_طلاب #مهدیه #مسکن @Manahejj