eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
گفتمان سیاسی فرهیختگان.pdf
2.07M
🌀 کتاب «گفتمان سیاسی فرهیختگان» 📗 نشر دیجیتال 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 «حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی» امام جمعه پردیسان قم کناره‌گیری کرد؟! 🔻 شنیده‌ها حاکی است حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه قم از امامت جمعه استعفا داده است. 🔹 وی در کانال شخصی خود نیز نوشت: حال که رسالت امامت جمعه را بر دوشم احساس نمیکنم باقی عمرم را به عنوان سرباز امام خامنه ای در خدمت مدیریت اسلامی و فقه الاداره هستم و لحظه ای در تداوم ، پیشرفت ،تعمیق واقامه آن ابراز خستگی نخواهم کرد ان شاء الله. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: از خدمات مهم و ارزنده حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1⃣ حضور و پیگیری شبانه‌روزی مشکلات ساکنان مجتمع‌های پردیسان؛ 2⃣ رصد و پیگیری حل مشکلات فرهنگی مجتمع‌ها از طریق نصب امام محله و مجتمع؛ 3⃣ ارتباط عاطفی قوی با مردم کوچه و خیابان پردیسان که عمدتاً بومی قم نیستند؛ 4⃣ پیگیری مشکلات عمرانی و خدماتی منطقه پردیسان که رضایت عمومی مردم از امام جمعه را به همراه داشته است؛ 5⃣ فعال‌سازی ظرفیت مساجد و مراکز فرهنگی پردیسان در خدمت اهداف فرهنگی و اجتماعی. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 پیام تسلیت آیت‌الله سبحانی بمناسبت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله تسخیری إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إلَيْهِ راجِعُون ▪️ عالم بزرگوار، محقق عاليقدر، زبان گوياى اسلام و تشيّع در نشست هاى علمى كه در داخل و خارج برگزار مى شد. مرحوم آيت الله حاج شيخ محمدعلى تسخيرى(رحمه الله) دار فانى را وداع گفت و غبار غم و اندوه بر چهره دوستان و علاقمندان نشاند. ▪️ فقيد سعيد دانش آموخته حوزه علميه نجف اشرف بود و از تلاميذ ارشد مرحوم شهيد صدر(رحمه الله)بشمار مى رفت، و در قلوب حوزويان و جوانان متدين عراق، مقام و موقعيتى داشت، و به همين جهت نظام بعثى او را زندانى كرد و مدتى در اين شكنجه گاه بسر مى برد تا روزى كه با توجه خاص حضرت امام خمينى(قدس سره) آزاد شد، لذا تصميم گرفت كه عراق را به عزم ايران ترك كند. ▪️ پس از اقامت در قم فعاليت هاى علمى و قلمى و سياسى خود را از سر گرفت و براى نشر افكار شيعى مدتى سرپرستى مجله «الهدى» را برعهده داشت و پس از انقلاب دايره خدمت را گسترش داد و با پذيرش مناصب مختلف و سفرهاى گوناگون خدمات ارزنده اى انجام داد. ▪️ از نظر علمى بالأخص علم شريف فقه و اصول در درجه بالايى بود و به درجه اجتهاد كه يكى از بركات الهى است نايل گشت و توانست در سايه فقاهت، آراء فقهاء شيعه را در ذيل كتاب «بداية المجتهد» ابن رشد قرطبى قرار دهد، و اين كتاب در سطح وسيعى در كشورهاى عربى منتشر شد، و از اين طريق به نشر فقه شيعه پرداخت. ▪️ عزيز از دست رفته آثار علمى ديگرى دارد كه در شرح حال وى مذكور است و در نگارش مقالات عربى و قلمرو شعر سازنده مقام عظمى داشت. ▪️ در رعايت اصول اخلاقى و فروتنى و تواضع بسيار ستودنى بود، هيچ گاه خدمت را با مقام مبادله نمى كرد. سرانجام درگذشت اين چنين عالم خدمتگزار، درگذشت يک فرد نيست: از شمار دو چشم يك تن كم از شما خرد هزاران بيش و به قول شاعر عرب زبان: وما كان قيس هلكه هلك واحد ولكنّه بنيان قوم تهدم فسلام الله عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيّاً. با تقديم احترام جعفر سبحانى 31/5/1399 @Manahejj
🌀 پیگیری مشکلات امتحانات 🔻 بنا بر پیگیری از حجت‌الاسلام بهرامی، مسؤول فناوری مرکز مدیریت، درباره امتحانات مرداد و مشکلات پیش‌آمده، نکاتی را بیان داشتند: 🔹 از تعداد ۱۳۰ امتحان برگزار شده در مرداد ماه، دو آزمون رسائل و مکاسب در روز ۲۶ مرداد با اختلال مواجه شد که در روز ۲۹ مرداد مجددا تکرار شد. البته در برخی از سایر آزمونها هم هنگام آغاز آزمون کندی یا اختلال داشتیم که با تلاش همکاران فنی بافاصله کوتاهی برطرف شده و آزمون برگزار گردید. 🔹 بخشی از گزارشها حاکی از مبهم بودن متن سؤالات و وجود عبارت نامأنوس در سوالات و پاسخها بود که با پیگیری بانک سؤالات، چنین متن سؤالاتی یافت نشد و بالاخره روشن شد مرورگر عزیزان معدودی که مشکلات اینچنینی داشتند از افزونه مترجم گوگل (Google Translate) استفاده کرده و همین باعث شده متن سؤالات مهمل و غیر قابل فهم شود. این مسأله با آزمایش متن سوال اصلی با مترجم گوگل نیز تایید شد. 🔹 در خصوص افرادی که موفق به پاسخ به همه سوالها نشده بودند نیز آمار با آزمونهای تیرماه تفاوت معناداری نداشته و همچنان حدود ۹۵ درصد قریب به اتفاق طلاب به سوالات پاسخ داده‌اند. مواردی که گزارشاتی از اختلال و مشکل بوده نیز با دقت بررسی و پیگیری شده است تا دغدغه ونگرانی طلاب عزیز به حداقل برسد. 🔹 همچنین طلاب محترم می‌توانند سؤالات و ابهامات خود را از طریق پیشخوان ارتباطی در صفحه اول پیشخوان، مطرح و پاسخ را در مدت زمان قابل قبولی دریافت کنند. همچنین امیدواریم با تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشکلات فعالیتهای مجازی در حوزه به حداقل برسد. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: ضمن تشکر از پاسخگویی حجت‌الاسلام بهرامی، از معاونت آموزش تقاضا داریم برای آزمون شهریور، تدبیری اتخاذ کنند که پاسخ آزمون نهایتا طی ۲۴ ساعت و همچنین با انتشار کلید آزمون به همراه پاسخ‌های طلاب، ارائه شود. در اینصورت طلاب، آرامش و اطمینان بیشتری خواهند داشت و بسیاری از اعتراضات نیز مرتفع خواهد شد. @Manahejj
🌀 پیگیری مشکلات امتحانات 📋 نمونه‌ای از ابهام در سوال و پاسخ امتحانات مرداد 🔺 تصویر بالا، سوال نامفهوم امتحان برای برخی طلاب 🔻 تصویر پایین، متن اصلی سوال و متن ترجمه‌شده در مترجم گوگل @Manahejj
🌀 مطالبات امام خامنه‌ای از مبلغین 📝 لزوم رعایت اعتدال در بیان مسائل سیاسی 🔺 نه مسائل سیاسی را بکلی از تبلیغ خود خارج کنیم. 🔻 نه تصور کنیم همه‌ی تبلیغ، تحلیل مسائل آمریکا و اسرائیل است. ✅ کار واجب‌، دل مخاطب شماست... @Manahejj
🌀 اقدامات مدیریتی آیت‌الله اعرافی 📝 کارنامه مدیریت دوره هفتم حوزه‌های علمیه 🖋 محمد وکیلی 🔹 تحولات دنیای معاصر به ویژه پس از انقلاب اسلامی چنان شدت گرفته که نوسازی نهادهای فرهنگی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. از همین رو حوزه علمیه در فرایندهای اصلاحی و ارتقای خود در دوره هفتم مدیریت که از سال 1395 و با مدیریت آیت‌الله اعرافی آغاز گردید، روزآمد‌سازیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها، نظام‌نامه‌ها و ساختارها در اولویت قرار داد. 🔸 مهمترین دستاورد این رویکرد را می‌توان تدوین و نهایی‌سازی اسناد و برنامه‌های راهبردی حوزه علمیه دانست. مهمترین و ابتدایی‌ترین بخش تحول و نوسازی یک سازمان، اسناد بالادستی و راهبردی آن سازمان هستند که مسیر حرکت سازمان را معین کرده و ریل‌گذاری هرگونه حرکتی را فراهم می‌آورد. در این راستا در این دوره، مجموعه اسناد و برنامه‌های راهبردی مرکز مدیریت تدوین و نهایی گردید و علاوه بر آن بیش از صد طرح راهبردی نیز برای تحقق آن اسناد، تدوین و عملیاتی گردیده است. 🔹 از جمله مهمترین این اسناد می‌توان به سند چشم‌انداز، نظام‌های جامع، منشور حوزه‌های علمیه، سند آمایش، برنامه پنج‌ساله حوزه‌های علمیه، طرح کارویژه‌های روحانیت، درختواره رشته‌های تخصصی حوزوی، و بیش از صد طرح و سند دیگر اشاره کرد که با بهره‌گیری از ظرفیت مشاوره‌ای اساتید حوزه و بر اساس دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تدوین شده‌اند. 🔹 علاوه بر تدوین و نهایی سازی اسناد زیرساختی، از مهمترین ویژگی‌های این دوره می‌توان به ارتقای سطح گفتمانی، ارتقای سطح کنشگری حوزه‌های علمیه و تأکید بر کاستی‌ها و ضعف‌ها اشاره کرد: 1️⃣ ارتقای گفتمانی: زیرساخت نظری و تئوریک همه تحولات، ارائه الگوی گفتمانی از نقش و جایگاه حوزه به عنوان تجسم میراث معنوی مکتب اهل بیت در دنیای معاصر است که این امر نیازمند فهم و درک مشترک از عوامل و متغیرهای اصلی ضمن در نظر داشتن اصالت‌ها و سنت‌ها و استقبال از نوآوری، تغییر روش‌ها و رویکردها می‌باشد. دستیابی به چنین گفتمانی پایه ‌اصلی برنامه‌ها و اقدامات تحولی است و همین الگوست که نقش و ضریب اولویت برنامه‌ها و اقدامات پسینی را تعیین می‌کند. 2️⃣ ارتقای سطح کنشگری حوزه‌های علمیه در سطح ملی و بین المللی: با توجه به نقش و جایگاه بی بدیل حوزه های علمیه در نظام اسلامی و انتظارات و توقعاتی که از این نهاد وجود دارد، یکی از مهمترین ضرورتهایی که در بیانات مقام معظم رهبری نیز بارها بدان تصریح شده حضور حوزه های علمیه در میدان و ایفای نقش مثبت در حل مشکلات و معظلات ملی و فراملی بوده است که حوزه علمیه در دوره آیت الله اعرافی نشان داد در صورتی که زیر ساختهای لازم برای چنین مسئله فراهم گردد به خوبی قادر خواهد بود خود را در چنین نقش و جایگاهی تثبیت نماید. 3️⃣ تأکید بر کاستی‌ها و ضعف‌ها: علی‌رغم برخی نامهربانی‌ها، مانع‌تراشی‌ها و محدودیت‌های شدید مالی، اقدامات وسیع و گسترده‌ای در دوره چهارساله پیشین انجام شده که تفصیل آن در گزاراشات رسمی موجود است و جای قدردانی دارد؛ اما این به معنای انکار کاستی‌ها و ضعف‌ها در توانمندی نیروی انسانی، سازماندهی امور، قوانین، ساختارها و عصبیت‌های سازمانی نیست. و از همین رو نیز در موارد متعددی این ضعف‌ها و کاستی‌ها از سوی مدیر محترم حوزه‌های علمیه مورد تأکید و تصریح قرار گرفته و وعده رفع آنها داده شده است. امید آن می‌رود که در دوره جدید مدیریت ایشان، با شناخت دقیق ریشه‌ها و عوامل و دلائل این ضعف‌ها، اقدامات لازم جهت رفع و اصلاح آن‌ها فراهم آید. @Manahejj
🌀 اقدامات مدیریتی آیت‌الله اعرافی - بخش دوم 📝 آغاز دوره هشتم مدیریت حوزه‌های علمیه 🖋 محمد وکیلی 🔹 با آغاز دوره هشتم مدیریت حوزه‌های علمیه و تمدید مدیریت آیت‌الله اعرافی در این دوره، مهمترین و اصلی‌ترین هدف و مأموریت ایشان در این دوره را می‌توان تحقق اهداف و عملیاتی‌سازی اسناد بالادستی تهیه‌شده در دوره قبل با اجرای طرح‌های از پیش‌تدوین‌شده دانست. طرح‌ها و اسنادی که هر چند تلاش و زحمات چندین ساله برای آنها کشیده شده است؛ اما در صورت فراهم‌نشدن زمینه‌های اجرا و تحقق، دردی از دردهای حوزه های علمیه درمان نخواهد کرد. مهمترین شرط تحقق چنین هدفی، داشتن تیمی منسجم، جوان، با انگیزه و مصمم است که شواهد حاکی از آن است که در انتصابات جدید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، تا حدودی مدنظر قرار گرفته است. 🔹 در کنار شاخص‌های فوق که سعی شده است مبنای انتخاب مدیران جدید باشد، رویکردهای جدیدی نیز در این دور از انتصابات مشهود است از جمله: 1️⃣ گسترش دایره مشاوران: با توجه به ضرورت جوانگرایی و استفاده از نیروهای با نشاط، خلّاق و ریسک‌پذیر -که از شاخصه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز می‌باشد- لازم است که ضمن بکارگیری نیروهای جوان از دانش، تجربه، نکته‌سنجی و توجه به مخاطرات مدیران باسابقه بهره جست و موجبات تعالی دستگاه‌ها را فراهم آورد؛ از همین رو بهره‌مندی از مشاورین در این دوره نیز با اعمال برخی اصلاحات و با جدیت و اهتمام بیشتری پیگیری شده است. 2️⃣ استفاده حداکثری از ظرفیت دستیاران: یکی از مشکلاتی که معمولاً سازمان‌های بزرگ با آن مواجه هستند گرفتار آمدن در اشتغال به مأموریت‌های بخشی است. در نتیجه معمولاً پروژه‌های چند بُعدی که بین معاونت‌ها و مراکز مختلف تقسیم می‌گردد و باید با تقسیم‌کار و هم‌افزایی عملیاتی شود، غالباً توفیق چندانی پیدا نمی‌کنند. یکی از ابتکاراتی که در این دوره از مدیریت لحاظ گردیده است پروژه‌محوری و استفاده از ظرفیت دستیاران ویژه است. بدین بیان که دستیاران ویژه، متولیان هماهنگی، انتظام‌بخشی و پیگیری اجرای پروژه‌های بین‌بخشی هستند و در خدمت به معاونین و مدیران مراکز و در راستای مصوبات شورای عالی و شورای معاونین فرایند تحقق پروژه‌های اصلی حوزه‌های علمیه چون طرح آمایش، درختواره دانشی، فعالیت‌های جهادی، آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی و... را تا تحقق نهایی آن پی‌گیری می‌کنند. 3️⃣ برنامه‌محوری: بدون تردید در کنار شناخت و اعتماد نسبت به همکاران و بدنه مدیریتی، یافتن نظام مسائل و اولویت‌های عملیاتی در کنار تفاهم در گفتمان اجرایی، از مهم‌ترین اصولی است که می‌تواند نقشه راه مدیران ارشد را سامان دهد. از همین رو در انتصابات این دوره، احکام صادره دارای دو پیوست ابلاغی و یک ضمیمه الحاقی بوده‌اند که در آن علاوه بر مشخص نمودن مسئولیت و مأموریت اصلی، برنامه‌های مورد انتظار جهت تحقق مأموریت ابلاغی نیز مشخص گردیده است. 🔹 به ‌نظر می‌رسد آیت‌الله اعرافی با شناخت ناشی از سال‌ها فعالیت علمی در حوزه‌های علمیه و تجربه چند دهه مدیریت در نهادها و سازمان‌های بزرگ علمی، فرهنگی و بین‌المللی و با عنایت به سابقه مدیریت چند ساله در حوزه علمیه و درک صحیح از منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری -و امیدواری مصرح ایشان به طرح‌ها و برنامه‌های آیت‌الله اعرافی- و نیز حمایت‌های پیدا و پنهان مراجع عظام تقلید، عزمی راسخ در تحقق آرمان‌های حوزه‌های علمیه دارد، عزمی که طلیعه آن را در انتخاب مدیران جدید و برنامه‌های تحولی می‌‌توان ردگیری کرد. @Manahejj
🌀 نگاه دستوری به هدایت سیاسی!! 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 از آفات برخی حوزویان این است که نسبت به بسیاری از مشکلات -اعم از اینکه وظیفه اصلی ایشان باشد، یا از وظایف مشترک ایشان با دیگران- فقط «نگاه دستوری به دیگران» دارند، بدون اینکه احساس کنند خودشان نیز باید پاسخگو باشند؛ نه طلبکار. گاهی مقام معظم رهبری به مشکلی اشاره می‌کنند، یا نسبت به موضوعی هشدار می‌دهند، انتظار آن است که نخبگان به سمت تحقق آن خواسته یا رفع آن مشکل بروند و رفته رفته از موفقیتشان گزارش دهند. اما بر عکس این انتظار، تا مدتها مصاحبه‌ها و یادداشتهایی را شاهدیم که معمولا این وظایف را به دیگران می‌سپارند که «باید چنان کنند و چنان شود». بدتر آنکه گمان می‌کنند با همین مطالبه‌های دستوری و مصاحبه‌ها، وظیفه‌شان را کامل انجام دادند!! 🔹 یکی از این موضوعاتی که به چنین سرنوشتی دچار شده، «مبارزه با تحریف» و «هدایت سیاسی» است. معلوم نیست مخاطب بایدهای برخی آقایان چه کسانی هستند که اینقدر به آنها امیدوارند و با اطمینان خاطر وظیفه‌شان را محول کرده‌اند. آیا واقعا با نگاه‌های دستوری مشکلات حل شده است؟ آیا تحلیلگرها، نویسنده‌ها، مستندسازها و فیلم‌سازها بر اساس دستورات این عده کار می‌کنند؟ ✅ وظیفه هر عالم و طلبه‌ای است که نسبت به ظرفیت و شرایط خودش برای این مهم تلاش کند. حتی بالاتر، باید شرایط و امکانات را مهیا کرد. برخی منتظرند امکانات و شرایط عالی مهیا شود، تا بلکه توفیقی برای کار کردن پیدا کنند. اما تجربه نشان داده معمولا این شرایط مهیا نمی‌شود؛ لذا از اساس باید تلاش کرد. 🔻 حکایت نگاه دستوری، حکایت کسی است که در خانه می‌نشیند و بدون هیچ فعالیتی برای روزی‌اش دعا می‌کند. باید هر عالمی با توجه به علم و اعتباری که دارد، وارد میدان شود، نه اینکه فقط مصاحبه کند. مصاحبه کردن و شعار دادن را هر کسی بلد است و نیازی به عالم و خبره بودن نیست. وظیفه عالم آن است که با کارهای تشکیلاتی به مبارزه برخیزد و الگوی کار تشکیلاتی برای دیگران باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 مدیرعامل جدید شهرک مهدیه 🔹 آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین ملکدار را به عنوان مدیرعامل شهرک مهدیه منصوب کرد. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: 🔹 از نقاط قوت دوره مدیریتی آقای اعرافی، جدیت در پیگیری معضلات شهرک مهدیه بوده است، از جمله، اخراج ساکنین غیر مجاز که بعضاً بیش از ۲۰ سال در مهدیه سکونت داشتند. 🔹 امیدواریم مسیری که سابق بر این شروع شده و مدیر عامل سابق شهرک مهدیه (مهندس عرب) نیز پیگیر آن بودند، در زمان حجت الاسلام ملکدار با قوت بیشتر و بهتر طی شود. 🔹 البته این مهم، اخیرا کمرنگ شده بود و لازم است آقای ملکدار به صورت شفاف و مستمر گزارشات لازم (تعداد ساکنین غیر مجاز، تعداد خروج، آمار منازل واگذارشده و ...) را به سمع و نظر طلاب برسانند. 🔹 علاوه بر این، باید برای جذب اعتبار جهت بازسازی منازلی که نیاز به تعمیر دارند، تلاش‌های لازم صورت گیرد. امروز طلاب با دغدغه جدی مسکن روبرو هستند. 🔹 داستان چندصد هکتار زمین معطل شهرک مهدیه، که ظرفیت ساخت چندین هزار واحد مسکونی را دارد نیز، جای خود دارد. 🔹 مهدیه نیازمند مدیریتی جدی، فعال، پیگیر و دارای تعامل با طلاب است که امیدواریم ان‌شاءالله آقای ملکدار از عهده این مهم برآیند. @Manahejj
🌀 مصونيت‌سازى طلاب از لحاظ فكرى و سياسى‏ 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از مدیران حوزه علمیه 🔹 از واجبات حوزه علميه اين است كه مديران محترم حوزه و بزرگان و اَعلام حوزه بايد طلّاب را از لحاظ فكرى و سياسى مصونيت بدهند... 🔹 همچنين در زمينه‏‌هاى سياسى بايد قدرت تحليل سياسى به طلّاب داده شود... تا بتواند آن خط مستقيم و صراط الهى را در اين بين همواره در مقابل چشم داشته باشد و فريب نخورد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 اهمیت رسانه‌ در مبارزه با تحریف 📝 تحلیلی بر کاستی‌های حوزه در عرصه رسانه 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 امروز عصر هنر و رسانه است. نمی‌شود دغدغه کار فرهنگی داشت و نسبت به هنر و رسانه بی‌خیال بود. مبارزه با تحریف، به ویژه در عرصه مسائل سیاسی و فرهنگی، بیشترین وابستگی را به رسانه قوی و هنری دارد. از این رو، بی‌راه نیست موفقیت اصلی دشمن در زمینه انحراف و تحریف را مدیون هنر و رسانه‌اش بدانیم. دشمن با استفاده حداکثری از رسانه، توانسته حرفهای باطل را با فرمی جذاب، حق جلوه دهد و در بسیاری از مسائل، برنده جنگ روانی باشد. 🔹 برعکس آن نیز صادق است. یکی از کاستی‌های حوزه در مبارزه با تحریف، به ضعف هنری و رسانه‌ای برمی‌گردد. برخی به بهانه اهمیت محتوا، از اهمیت روش و قالب غفلت می‌کنند و کار طلاب را در این عرصه کم می‌شمارند؛ در حالیکه محتوا و قالب، مکمل یکدیگرند و ضعف در هرکدام، نتیجه را ضعیف می‌کند. 🔹 البته در دهه اخیر کارهایی خوبی شده، اما در مقایسه با جبهه دشمن، هنوز عقبیم و راه نرفته، بسیار داریم. در نتیجه، مسئولان حوزوی -اعم از مدیریت، آموزش و تبلیغ- تا وقتی این عرصه را جدی نگیرند، انرژی‌ها و استعدادها، شکوفایی لازم را پیدا نخواهد کرد. ناگفته نماند، تا وقتی حمایت‌های مادی و معنوی از طلاب و صاحبان ایده در این زمینه نشود، طرح‌ها و پیشنهادهای خوب هم به سرانجام لازم نخواهند رسید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ابلاغ ۲۳ دستور جدید مدیر حوزه‌های علمیه به معاون آموزش 🔻 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با تقدیر و تشکر از حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد و همکاران وی جهت برپایی نمایشگاه دستاوردهای آن معاونت طی چهار سال گذشته؛ تصمیمات اخذ شده در جریان بازدید از این نمایشگاه را به معاون آموزش حوزه،‌ ابلاغ نمود. 🔻 بر اساس این گزارش: برخی از تصمیمات مدیر حوزه های علمیه که تصریح کرده در حکم مصوبات شورای معاونان می باشند، به این شرح است: 🔸 معاونت آموزش نسبت به ارائه بازخوردی از برنامه جدید آموزشی اقدام کند. 🔸 با توجه به برنامه جدید آموزشی متون موجود بررسی و مواردی که بیشترین ارتباط را با سرفصل‌ها دارند تعیین و نسبت به تکمیل و قراردادن آنها در لیست کتب آموزشی اقدام شود. 🔸 آیین‌نامه دروس خارج مورد بازبینی قرار گرفته و امکان ارائه دروس به صورت مجازی توسعه یافته و تعدادی از اساتید با مشورت مدیر حوزه‌های علمیه تعیین و به استان‌ها و طلاب معرفی گردند. 🔸 گزارش کلیه واسپاری‌های آموزش به استانها به تفکیک امور، استان، شهرستان و سطح تحصیلی تهیه و حداکثر ظرف مدت یک ماه ارائه گردد. 🔸 برای مرکز آموزش‌های مجازی فضایی مستقل تأمین و در اختیار آن قرار گیرد. 🔸 عناوین مدارک فقه و اصول متناسب با درختواره رشته.ها و همچنین رشته‌ها و گرایش‌ها اصلاح شود. 🔸 ارزیابی‌ها، تحلیل و نظارت بیشتر با استفاده از فناوری‌های جدید در قم و شهرستان‌ها در آموزش توسعه یابد. 🔸 نقدهای مربوط به نمایشگاه و اقدامات نیز دریافت و برای حل آنها برنامه ریزی شود. متن کامل:👇 hawzahnews.com/news/915636 @Manahejj
🌀 انتشار در خبرگزاری رسمی حوزه 🌐 کتاب گفتمان سیاسی فرهیختگان 📝 تحلیل امام خامنه‌ای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات 📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعف‌های جمهوری اسلامی است. 🔻 https://hawzahnews.com/x9N3r 🔺 ✅ کاری از رسانه حوزوی مناهج 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 نظریه‌پردازی سیاسی و علمی برای اداره کشور‏ 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از حوزه و روحانیت 🔹 نظریه‏‌پردازى سیاسى و نظریه‏‌پردازى در همه‏‌ى جریان‌هاى اداره‏‌ى یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى به‏‌عهده‏‌ى علماى دین است... 🔹 اگر جاى این نظریه‏‌پردازى پر نشد، اگر علماى دین این کار را نکردند، نظریه‏‌هاى غربى، نظریه‏‌هاى غیر دینى، نظریه‏‌هاى مادى جاى آنها را پر خواهد کرد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 برکات تعامل با طلاب و خسارت عدم تعامل 📝 تقاضای فوری از شورای عالی 🖋 علی مهدوی 💠 «هم دستاوردها را بگویید، هم تنگناها را بگویید، هم آنچه را توانستید انجام بدهید بگویید، هم آنچه را باید انجام می‌دادید و انجام نشده بگویید؛ مردم خوششان می‌آید... این برای مردم شیرین و دلپذیر است، بخصوص در تماسّ مستقیم با مردم؛ تا آنجایی که ممکن است، با مردم مستقیم حرف بزنید... مردم از گزارش‌های صادقانه خرسند می‌شوند، امیدوار می‌شوند و خوشحال می‌شوند.» 🔹 عبارات فوق، بخشی از بیانات راهگشای امام خامنه‌ای در دیدار اخیر با دولت بود. البته این دستورالعمل منحصر به دولت نیست؛ بلکه کلید موفقیتی است برای هر مسؤول و سازمانی؛ و چیزی نیست جز تعامل صادقانه با مردم و مخاطبین. لذا این راهکار، حتی برای شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز، صدق می‌کند؛ اینکه شورای عالی اگر با طلاب به صورت مستقیم و مستمر تعامل داشته باشد، برکات زیادی دارد که از جمله آنها: احساس خرسندی، امیدواری و خوشحال‌شدن طلاب است و همچنین احساس سرخوردگی، یأس و در طلاب، از تبعات عدم تعامل است. 🔹 علاوه بر این، اساتید، فضلا و طلاب از مسؤولین محترم شورای عالی تقاضا دارند در جریان تصمیمات شورای عالی قرار بگیرند و بدانند شورای محترم عالی بر اساس چه افقی حرکت می‌کند، چه دستاوردهایی داشته و با چه موانعی روبروست. نفس بی‌خبری اساتید، فضلا و طلاب، موجب می‌شود خناسان و جاهلان، در جنگ روانی و نبرد روایت‌ها پیروز شوند و سازمان‌ها و نهادها را بی‌اثر، کم‌کار و بی‌دغدغه معرفی کنند. برای همین امام خامنه‌ای فرمودند: «هر سؤالى كه بى‌جواب بماند، يک مشكل و مقدّمه‌ى يک عقده و يک گره است! اگر اين سؤال بيرون كشيده نشود آنجا مى‌ماند، لانه و فساد ايجاد مى‌كند.» 🔹 ارتباط مشفقانه مسؤولین حوزوی با طلاب برای هردو طیف برکات فراوانی دارد، هم طلاب را به‌طور دقیق در جریان مسائل و دغدغه‌ها و فعالیت‌های شورای عالی قرار می‌دهد، هم مسؤولین را از نزدیک با مطالبات، توقعات و انتقادات طلاب و اساتید آشنا می‌سازد و همین منجر به تحولات لازم برای حوزه علمیه خواهد شد. ✅ تقاضا داریم بزودی شاهد اعلام برنامه زمانبندی‌شده شورای محترم عالی، برای تعامل مستمر با طلاب باشیم و گزارش مصوبات، توفیقات و موانع پیش روی شورای عالی، مستقیم به طلاب ارائه شود. @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حفظ کرامت طلاب 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از شورای عالی 🔹 احساس بعضى از را بايد از طلبه‌ها بگيريم. طلبه‌ها مى‌گويند چرا بين ما نمى‌آييد؟خوب؛ حرف درست و متينى است. چرا اين كار در قم انجام نمى‌گيرد؟ 🔹 طلبه‌ها همه سؤال دارند؛ اين سؤال را از ذهن آنها بيرون بكشيد، والّا اين سؤال اگر بيرون كشيده نشود آن جا مى‌ماند، لانه و فساد ايجاد مى‌كند. هر سؤالى كه بى‌جواب بماند، يک مشكل و مقدّمه‌ى يک عقده و يک گره است! 📌 مناهج: ⏱ پس از گذشت ۲۲ سال، امیدواریم شورای محترم عالی، هرچه زودتر فکری برای علاج کنند که فردا خیلی دیر است... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ظلم بزرگ بودجه ای به حوزه علمیه / مگر حوزه علمیه جزو مراکز آموزش عالی محسوب نمی‌شود؟ 👤 حجت الاسلام و المسلمین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع خبرنگاران:🔻 🔹 متاسفانه با وجود گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز حوزه‌های علمیه هیچ جایگاه رسمی در بودجه‌های سالانه کشور ندارند، حوزه‌های علمیه با وجود آنکه دارای سهم مهمی در عرصه فرهنگی و آموزشی کشور هستند، اما بودجه آن نسبت به مراکز آموزش عالی بسیار ناچیز است و این یعنی ظلم به حوزه. 🔹 در مجلس به دنبال آن هستیم تا ضمن تعریف جایگاه قانونی حوزه، مواد قانونی موجود را اصلاح کنیم. 🔹 در با معاون اول رئیس جمهور مشکلات معیشتی روحانیون مستقر مطرح و از معاون اول رئیس جمهور، رفع این مشکلات را مطالبه کرده‌ایم. 🔹 در بحث اخذ مالیات مستقیم، نام اشخاص حقیقی و حقوقی که کمک‌هایی به مراکز درمانی، فرهنگی، آموزشی می‌کنند وجود دارد اما دریغ از آنکه نامی از حوزه‌های علمیه در این جا آورده شده باشد. مگر حوزه علمیه جز مراکز آموزش عالی و فرهنگی محسوب نمی‌شود؟ 🔹 البته در بحث موقوفات هم سازمان اوقاف باید با مشخص کردن میزان سهم حوزه‌های علمیه در این موقوفات اقدام به شفاف سازی کند و آن را در اختیار حوزه قرار دهد. @Manahejj
🌀 چرایی بروز نشدن سایت شورای عالی 🔹 درحالیکه یکی از درگاه های ارتباطی مهم شورای محترم عالی حوزه با بدنه حوزه علمیه، سایت این شوراست؛ اما جای سوال دارد که چرا با وجود گذشت حدود دو ماه از تشکیل هشتمین دوره شورای عالی، همچنان سایت بروز نشده است؟ 🔻 امید است دبیرخانه شورای عالی با توجه به مقتضیات عصر رسانه، سعی خود را مبذول دارند که در اطلاع‌رسانی‌های لازم، کارآمدی خود را بیش از پیش اثبات نمایند. @Manahejj
🌀 نظریه‌پردازی سیاسی و علمی برای اداره کشور‏ 📝 مطالبات امام خامنه‌ای از حوزه و روحانیت 🔹 نظام اسلامى از جهات مختلف متکى به علماى دین و نظریه‌پردازان و محققان و دانشمندان حوزه‌هاى علمیه است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 ارتداد پس از شهادت امام حسین 📝 ارتداد به معنای کافرشدن نیست 💠 امام خامنه‌ای 🔹 زبدگان اصحاب امام حسین علیه‌السلام در ماجرای عاشورا یا در ماجرای توّابین به شهادت رسیدند؛ اما آن کسانی که باقی مانده بودند، آن‌قدر جرأت و شهامت نداشتند که در مقابل قدرت سلطه جبار یزید و سپس مروان بتوانند حرف حقّ خودشان را بزنند. یک جمع مؤمن؛ اما پراکنده، بی‌تشكیلات، مرعوب و در حقیقت از راه امامت عملاً منفرد شده. 🔹 امام صادق علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید: «ارتدّ الناس بعد الحسین الا ثلاثة» بعد از شهادت امام حسین، همه مردم برگشتند؛ همه از راه درست امامت که راه پرخطری بود، به خاطر فشار هیجانها منصرف شدند. «ارتداد» را «کافر شدن» معنا نکنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمه‌کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختی‌ها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. 🔹 گاهی شما یک راهی می‌روید، میان راه باز می‌گردید یا متوقف می‌مانید؛ این، برگشتن از آن راه است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. فقط سه نفر ماندند. یكی از این سه نفر، یحیی بن اُم طویل بود، که وقتی اندکی می‌توانستند حرفشان را بگویند، به مسجد پیامبر خدا می‌آمد و خیل مسلمانهای اسمی و ظاهری را صدا می‌زد و می‌گفت: « كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ» (ممتحنه/۴) 🔹 این دستگاه اسلامی که بنی‌امیهّ و یزید و مروان و عبدالملک می‌خواستند به نام اسلام آن را به خورد مردم بدهند، از نظر جریان اصیل امامت، مردود و غلط بود. آن وقت مردم ذرّه‌ذرّه، جمع جمع، خیل خیل گرد آمدند: «ثم إنَّ الناَّسَ لحقوُا و كثَرُوا» مردم تدریجاً دور محور سیّدالعابدین و سیدالساجدین علی‌بن‌الحسین علیه‌السلام جمع شدند و جریان امامت و جریان تشیعّ به راه افتاد؛ و الا با حادثه‌ی عاشورا همه چیز تمام شده بود. 📗 کتاب آفتاب در مصاف، ص۲۵ @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ابلاغ ۲۳ دستور جدید مدیر حوزه‌های علمیه به معاون آموزش 🔻 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با ت
🌀 تحول مطلوب، تغییر برنامه و رویکرد است نه تعویض افراد 🖋 محمد حق‌پرست 🔹 ابلاغ اخیر آیت‌الله اعرافی به معاونت آموزش، برای تحول، امیدآفرین بوده است. 🔹 اولا شخص مدیر حوزه‌های علمیه، دغدغه آموزش دارد و درصدد اصلاح و بهبود امور آموزشی است، نه اینکه صرفا به گفتن بایدها اکتفا کند، بلکه برنامه جدید آموزشی، تدوین و ابلاغ شده است. 🔹 ثانیا، رویکرد مدیریت تغییر کرده و نگاه به نتیجه دارد. رویکرد قبلی آموزش بر اساس نتایج خیالی و کاغذی بود. بازخورد گرفتن و استفاده بیشتر از متون موجود، یکی از کارهایی است که اگر درست انجام شود، واقعا تحولاتی در سیستم آموزشی خواهد داشت. اما چرا تغییر رویکرد مهم است؟ زیرا تحول مطلوب، بیش از آنکه به تغییر افراد باشد، به اصلاح برنامه‌ها و مصوبات است. پس اینکه برخی اوج تحول‌خواهی‌شان بر سر تعویض افراد است نه اصلاح برنامه و رویکرد، تصور درستی نیست. اگر بهترین و خلاق‌ترین نیرو بر سر کار باشد اما قوانین، کارآمد نباشد یا همان برنامه قبلی باشد، تحولی اتفاق نمی‌افتد. اما با برنامه‌ها و مصوبات خوب، افراد معمولی هم نتیجه مطلوب می‌گیرند. 🔻 امید است روندی که آغازشده تا دست‌یافتن به نتایج لازم، ادامه‌دار باشد و همچنین همواره بر اساس تحول مطلوب باشد؛ تحولی که حوزه و روحانیت را کارآمد و فعال نشان دهد و مبتنی بر مطالبات امام حوزه باشد. @Manahejj
🌀 فراوان به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام بروید 📝 دستور به زیارت از راه دور عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: یَا سَدِیرُ، تُکْثِرُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیهِ السَّلامُ، قُلْتُ: إِنَّهُ مِنِّی بَعِیدٌ، فَقَالَ: أَ لَا أُعَلِّمُکَ شَیْئاً إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَهُ کُتِبَتْ لَکَ بِذَلِکَ الزِّیَارَهُ؟ قُلْتُ: بَلَی، قَالَ: اغْتَسِلْ فِی مَنْزِلِکَ، وَ انْزِلْ إِلَی سَطْحِ دَارِکَ، وَ أَشِرْ إِلَیْهِ بِالسَّلَامِ، تُکْتَبْ لَکَ بِذَلِکَ الزِّیَارَة. (ترجمه: سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: ای سدیر، آیا زیاد به زیارت قبر حسین بن علی علیه السلام می روی؟ عرض کردم: راه من دور است. فرمود: آیا می خواهی عملی به تو بیاموزم که اگر آن را انجام دهی، برای تو آن زیارت نوشته شود؟ عرض کردم: بله. فرمود: در منزلت غسل کن، به بام منزلت برو و با سلام به سوی قبر حسین بن علی اشاره کن، برای تو آن زیارت نوشته می شود.) زیارت مجازی حرم حضرت امام حسین علیه‌السلام👇🏻 🔻🔻🔻 http://app.imamhussain.org/tour/ 🔺🔺🔺 عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید. (ترجمه: حسین بن ثُوَیر نقل می کند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق علیه السلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه ما بود سخن می گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیه السلام هستم، در این حالت چه بگویم؟ فرمود: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می رسد.) @Manahejj