فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام
اون از تیر ماه و مرداد. اینم از شهریور.
سوال اومده ولی ما هرچه کلیک میکنیم هیچ گزینه ای نمی تونیم انتخاب کنیم
رسائل بخش 3 پایه 8
#نظر_اعضا
#آزمون_مجازی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام علیکم.
امتحان ۱۷ شهریور
سیستم هیچ گزینه ای رو قبول نمیکنه☝️🏻
کفایه بخش 3
#نظر_اعضا
#آزمون_مجازی
@Manahejj
🌀 انتظار رهبر معظم انقلاب از حوزه تربیت نیرو درتراز انقلاب اسلامی است
📝 مراسم آغاز سال تحصیلی موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
👤 آیت الله شب زنده دار
🔹 باید نظام آموزشی حوزه های امروز با الگوگیری از مدرسه ی امام صادق علیه السلام، بتواند شاگردانی #جامع و #زبده در رشتههای مختلف و در تراز انقلاب اسلامی تربیت کند.
🔹 فلسفه ی خلقت انسان در قرآن کریم چند علت مختلف دارد و هدف این است که کدام یک از ما انسان ها «أحسنُ عملاً» رفتار می کند.
🔹 این عمل أحسن از ابعاد مختلفی قابل بررسی است و عناصر متعددی در آن دخیل هستند.
🔹 اولین رکن یک نظام آموزشی برای رسیدن به عنوان أحسن عملاً، که رکن اصلی هم است، انجام کار برای خدا و در راه رضای خدا است؛ نیت خیلی مهم است و سراسر زندگی انسان می تواند با نیت در راه خدا باشد.
🔹 رکن دوم أحسن عمل شدن یک نظام آموزشی جامعیت آن است؛ امام صادق علیه السلام در نظام آموزشی خود، جامع نگر بوده اند و در زمینه های مختلف شاگردان زبده و فرهیخته ای را پرورش داده اند.
#اوصاف_شاگردان_امام_صادق
#جامعیت
#لزوم_تحول_نظام_آموزشی
@Manahejj
هدایت شده از روزنه
◼️انا لله و انا الیه راجعون
مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری درگذشت
◽️حجتالاسلام والمسلمین حسن عظیما، عضو هیئت امنای آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مدیر سابق حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری، به رحمت حق پیوست.
◽️مراسم تشییع و تدفین آن مرحوم سهشنبه ۱۸ شهریور برگزار می شود.
🔶مرحوم عظیما از علمای انقلابی و مردمی و ساده زیست تهران بود که زندگی اش را وقف خدمت به مردم کرده بود و به همین دلیل محبوب قلوب طبقات مختلف مردم بود. معرفی سیره طلبگی امثال ایشان از جهات مختلف برای عموم طلاب و روحانیون قابل استفاده است.
@rozaneebefarda
🌀 پیام امام خامنهای در پی اهانت یک نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت.
بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد.
این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
۹۹/۶/۱۸
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام علیکم.
امتحان کفایه پایه ۱۰، امکان پاسخ به پنج سوال نبود☝️🏻
📌 مناهج:
این مشکل در آزمون تیر ماه و مرداد ماه گزارش نشده بود ولی چندین نفر در آزمونهای شهریور (فلسفه، رسائل و کفایه ۳ و ۴) گزارش از عدم امکان پاسخ به سوالات دادند.
#نظر_اعضا
#آزمون_مجازی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فراز و نشیب آزمونهای مجازی
🎥 لزوم تلاش حوزه علمیه برای تحقق شعار سال
🔸 سال تحصیلی حوزههای علمیه در حالی آغاز شد که آیت الله اعرافی شعار سال تحصیلی جدید را حوزه و فضای مجازی عنوان کرد.
🔹 امتحانات و آموزش آنلاین یکی از مواردی بود که با آمدن کرونا، حوزه به آن تن داد که البته حواشی و انتقادات گستردهای به همراه داشت.
🌐 خبرگزاری رسا
@Manahejj
#سخن_سردبیر
🌀 انتقال اعتراضات و انتقادات طلاب به آیتالله اعرافی
📝 در آغاز راهیم
🔺 پس از انتقال اعتراضات طلاب در مورد آزمونهای مجازی به آیتالله اعرافی، ایشان در پیامی چنین مرقوم داشتند:
🖋 موضوع به این سادگی نیست با بیپولی مطلق و فقدان زیرساخت یک صد هزار نفر آزمون برگزار و در موارد زیادی موفق بوده و البته اشکالات جدی هم پدید آمد که مرتب پیگیری میشد و البته بنده در اطلاعیهای هم به موضوع و ابعاد مختلف آن اشاره و از کاستیها عذرخواهی کردم.
در #جامعة_المصطفی و برخی نهادهای دیگر از حدود دو دهه قبل آموزش مجازی آغاز شده است؛ اما در حوزه تازه کار شروع شده است.
📌 مناهج:
ضمن تشکر از پاسخگویی آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، از ایشان تقاضامندیم تدبیری اتخاذ شود تا آن دسته از طلابی که در آزمون با مشکل مواجه شدند، متضرر نشوند.
#آزمون_مجازی
@Manahejj
🌀 معاون جدید تهذیب حوزههای علمیه تعیین شد
🔹 حجتالاسلام عالم زاده نوری به عنوان معاون جدید تهذیب حوزههای علمیه تعیین شد.
📌 مناهج:
کارهای بر زمینمانده بسیاری پیش روی معاون جدید تهذیب حوزههای علمیه است تا تراز مطلوب تهذیبی حوزههای علمیه تأمین شود.
انشاءالله حجتالاسلام عالم زاده نوری بتوانند در این مسیر، پرتلاش و موفق باشند و شاهد دستاوردهای مطلوب از سوی این معاونت مهم حوزههای علمیه باشیم.
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📢اطلاعیه فوری مرکز مدیریت حوزه های علمیه
اجتماع طلاب و اساتید حوزه علمیه و مردم متدین و انقلابی قم در محکومیت اهانت وقیحانه به کلام الله مجید و ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) همزمان با دیگر استانها و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ساعت 10 صبح پنجشنبه 20 شهریور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار میگردد.
@HawzahNews| خبرگزاری حوزه
🌀 چالشهای فرهنگی فرزندان مهدیه
🖋 علی مهدوی
📝 در یادداشت پیشین گفته شد اگر حوزه علمیه در شهرک کوچکی مثل مهدیه، نتواند حداقل مدینه فاضله کوچکی را رقم بزند طبعا زبان گویایی هم در تحقق ادعاهایی همچون تمدنسازی کشوری و جهانی نخواهد داشت.
1⃣ اگر نگاه ما به شهرک مهدیه صرفا تأمین سرپناهی باشد برای ۲۵۰۰ خانوار طلبه و هیچ مسؤولیتی در برابر برنامههای فرهنگی اجتماعی ایشان برای خود تصور نکنیم چه آیندهای را میتوان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تصویر کرد؟
2⃣ سوال بعدی این است که سرانه بودجه فرهنگی مهدیه به ازای ساکنین آن دقیقا چند ریال است؟
و دقیقا برنامههای فرهنگی مدیر محترم و جدید مهدیه چیست؟
3⃣ در ورای این مطالب، سؤال اینجاست که اگر برای فرزندان روحانیون، برنامههای فرهنگی و تربیتی متناسب با شرایط فرزندان روحانیون برنامه ریزی و پیگیری نشود، خانواده روحانیون و آینده فرزندان آنها به چه سمت و سویی خواهد رفت؟!
آیا ظهور پدیده ناهنجار آقازادگی برای طلابی که در آینده ممکن است مناصب بزرگ و کوچک این نظام را بر عهده گیرند، متصور نیست؟
چقدر یک روحانی فاضل میتواند از نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی فرزندان خود ضربه بخورد؟
آیا علاج واقعه را نباید قبل از وقوع کرد؟
4⃣ در همین مدت کوتاه شروع پروندهی مناهج، پیامهایی برای ما ارسال شده است که حاکی از نگرانی بحق طلاب و روحانیون ساکن شهرک مهدیه برای آینده فرزندان خود میباشد، آیا نهادهای فرهنگی و تبلیغی حوزه و غیر حوزه تکلیفی در قبال فرزندان طلاب ساکن مهدیه ندارند؟
5⃣ آیا همین که دور شهرک مهدیه را دیوار کشیدیم، به معنای آن است که آسیبهای اجتماعی از این دیوار عبور نمیکنند؟ آیا تابحال از طرف نهادهای فرهنگی و حوزوی رصد جامعی از آسیبهای اجتماعی این شهرک برای پیشگیری و مقابله با آنها صورت گرفته است؟
آیا نهادهای ذیربط مسئولیتی در برابر تهديدات فعلی و آیندهی خانوادههای طلاب مهدیه ندارند؟
6⃣ ساکنین شهرک مهدیه خود تا چه حد میتوانند با دغدغهمندی و مطالبهگری، پیگیر حقوق فرهنگی فرزندان خود باشند؟
آیا تابحال اقدام مؤثری از سوی این عزیزان برای پیگیری و حل مشکلات خود صورت گرفته است؟
🔺 پاسخ به این سؤالات حیاتی و ریشهای اول از زبان خود طلاب و روحانيون خصوصا ساکنین شهرک مهدیه و سپس مسئولین و دست اندرکاران مرتبط با آن، گام بسیار مهمی در راستای دغدغهمندی برای حل مشکلات فرزندان مهدیه خواهد بود.
📌 نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای انعکاس در مناهج و ارائه راهکارها به مسئولین ذیربط با ما در میان بگذارید:
📲 پل ارتباطی👇🏻
@Manahejj_Admin
〰〰〰〰〰
🗂 #مسائل_فرهنگی_مهدیه
#آرمان_شهر_یا_خوابگاه
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 مدرک دانشگاهی آری؛ مدرک حوزوی نه!!
📝 قابل توجه دلسوزان #حوزه
🖋 مهدی یزدانی
🔹 همانطور که میدانید آموزش و پرورش از بچههایی که قصد ورود به کلاس اول ابتدایی را دارند تست میگیرد تا مشخص شود دانش آموز به مدرسه عادی می رود یا مدرسه استثنایی.
🔹 یکی از بستگان که جزو مشاورین برای این تست است داستانی نقل کرد که بسیار جای تامل دارد:
🔹 گفت یک روز یک دختر و مادری که از نوع حجابشان معلوم بود از خانواده روحانی هستند وارد اتاق شدند تا از دخترشان تست بگیریم.
🔹 قبل از این که تست را شروع کنیم از میزان تحصیل و شغل والدین سوال میکنیم. شغل و میزان تحصیل در برگهای درج شده و ما فقط با جواب مخاطب آنها را تیک میزنیم.
🔹 از دختر سوال کردم شغل پدرت چیست گفت طلبه است من به گزینههایی که در برگه تست بود نگاه کردم دیدم هیچ کدام چنین گزینهای یا حتی نزدیک به آن را ندارند تا تیک بزنم دوباره پرسیدم شغل پدرت چیست گفت طلبه است گفتم چنین گزینهای نداریم. مادر و دختر مانده بودند چه جوابی بدهند دیدم نمیشود خودم یکی از گزینهها را تیک زدم که البته ربطی به طلبگی نداشت.
🔹 نوبت به نوع مدرک تحصیلی رسید گفتم مدرک تحصیلی پدرت چیست دوباره گفت طلبه است این دفعه همکارانی که کنار من بودند هم خندهشان گرفت گفتم مگر طلبگی مدرک تحصیلی میشود مدرک تحصیلی: لیسانی فوق لیسانس دیپلم ... دیدم باز میخواهد بگوید طلبه است مادرش گفت خوب بزنید لیسانس!!
🔺 نگارنده معتقد است این که بعد از این همه سال حوزه علمیه نتوانسته تعریف درستی از شغل و مدرک تحصیلی طلاب داشته باشد واقعا درد بزرگی است.
🔻 عدم توجه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به این قشر جای خود دارد اما چرا باید برای روحانیت از عناوین دانشگاهی استفاده کرد و نباید حوزه برای خود یک عنوان شغلی و تحصیلی جدا وجود داشته باشد.
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
🌀 نقد کجا؟ غارت کجا!!
📝 پناهیان را نقد کنید؛ ولی غارت نه
🖋 پرویز امینی
🔹 از اولین آشناییام با جناب پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال میگذرد. برای نسل ما، پناهیان یک روحانی خوشفکر و خوشذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوشمشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. پناهیان در طول این سالها با نوجوانان و جوانان نسلهای بعد هم همین شکل از ارتباط را داشته است. به شکلی که میتوان گفت پناهیان موفقترین و مؤثرترین یا دستکم از موفقترین و مؤثرترین روحانیون در «عرصه عمومی» و کار میدانی در «تبلیغ دینی» است.
🔹 پناهیان روحانیای است که در کار تبلیغ دین «غیور» است و بر همین اساس در تلاش و مجاهدت در این عرصه بر خود سخت میگرفت و خود شاهد بودم که در یکی از این سالهای محرم بر اثر شدت فعالیت و حجم زیاد منبرها در محرم، در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت. در آن روزها خود مستقیم و از نزدیک در بیمارستان، حال و احوال نزار و چهره تکیده و بیرنگوروی او را بر اثر شدت و فشار کار دیدم.
🔹 پناهیان البته گفتارها و دیدگاههای قابلنقد نیز کم نداشته و بارها در کانال بنده با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیتاش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را همپیاله سرمایهداران و اشراف رفاهزده و حتی با مفسدی مانند طبری همردیف قرار دادن کجا؟ نقد دیدگاههای او در اقتصاد و عدالت کجا و تنگ کردن عرصه بر او و خانوادهاش با فشار افکار عمومی کجا؟
🔹 مخالفت با رأی و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است، به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانوادهاش مجبور به طرح جزئیات زندگی خصوصی تا ویلچری شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است و توضیح اینکه چه وقت خانهای ساخته است با چه کسی ساخته است و اساسا چرا ساخته است و کی و چه وقت خانهاش را فروخته است و از کی و چرا زندگی مستأجری داشته است و اینک در چه وضعیتی از نظر اقتصادی است که اگر بازگو کند، برایش اعانه جمع میشود، کجا؟
🔹 نقد نظر او درباره پایان عدالتخواهی کجا و رساندن او به نقطهای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و هممسلکان و مخاطبانش نیز تحت تأثیر فضای ساخته شده دربارهاش به تردید افتادهاند یا اکاذیب دیگران را باور کردهاند، کجا؟
🔹 پناهیانها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم، جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمیخورند. جان و مال آنها، آبرو و عزت نفس آنهاست. اینها را غارت نکنیم!
#پناهیان
#غارت_آبروی_پناهیان
#عدالتخواهی_منحرف
@Manahejj
🌀 مدعیان عدالتخواهی بخوانند
📝 عاقبت بازی با آبروی مؤمنین
🔺 مَنْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ اَلنَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ اَلشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ اَلشَّيْطَانُ.
🔻 اگر کسى چیزی را بر ضد مومنى نقل کند و قصدش از آن، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعىاش باشد تا او از چشم مردم بیفتد، خداوند او را از ولایت خود خارج مىکند و تحت سرپرستى شیطان قرار مىدهد؛ (ولى) شیطان هم او را نمىپذیرد.
🌐 محکمات
#عدالتخواهی_منحرف
#پناهیان
@Manahejj
🌀 شیخ یوسف صانعی درگذشت
🔻 وی از شاگردان امام بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدت زیادی عهدهدار مناصب قضایی بود و بعد از آن مدتی خود را به عنوان مرجع تقلید معرفی نمود که به دلیل صدور برخی فتاوای شاذ و احیانا خروج از ضوابط استنباط، جامعه مدرسین رسما او را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مرجعیت معرفی کرد.
🔻 پس از آن همچنان جریانهای غرب اندیش داخلی(اصلاحطلبان و اعتدالی ها) همچنان بر مرجعیت وی اصرار ورزیده، به استفاده ابزاری از او برای توجیه فقهی عقاید روشنفکرمآبانه خود ادامه دادند.
🌐 روزنه
#حامی_فتنه_سبز
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 برکات تعامل با طلاب و خسارت عدم تعامل 📝 تقاضای فوری از شورای عالی 🖋 علی مهدوی 💠 «هم دستاوردها را
🌀 تأسیس کانال اطلاعرسانی شورای عالی در پیامرسان ایتا
✅ به منظور اطلاعرسانی مناسب از برنامه و فعالیتها
✅ اطلاع از آخرین رویدادها و مصوبات
✅ ایجاد راه ارتباطی جهت تعامل و دریافت نظرات پیشنهادات و ایده های فضلاء ، اساتید و طلاب محترم
کانال شورای عالی حوزه های علمیه با پیگیری های دلسوزانه حضرت آیت الله حسینی بوشهری "دبیر محترم شورای عالی حوزههای علمیه" در پیام رسان ایتا راهاندازی شده است.
@shorayeaali
📌 مناهج:
امیدواریم این اقدام شورای محترم عالی، سرآغازی برای ارتباط دو سویه و مستمر با طلاب، اساتید و بدنه حوزه علمیه باشد که یقینا برکات بسیاری خواهد داشت.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:👇🏻
https://eitaa.com/manahejj/3087
#شورای_عالی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 آیت الله صانعی؛ فراز و فرود عبرتآموز مجتهدی با سوابق انقلابی!
🖋 جعفر ولائیمنش
🔹 آیت الله یوسف صانعی هم دادستان انقلابی زمان امام بود و هم مرجع حامی فتنهگران ۸۸ !
🔹آیت الله یوسف صانعی هم از مبارزین مبرّز انقلابی پیش از انقلاب بود و هم از اعتراض کنندگان به حصر قانونی فتنه گران!
🔹 آیت الله یوسف صانعی هم از شاگردان امام راحل در زمان حیات ایشان بود و هم از صاحبان فتاوای شاذ و نادر در مسائل فقهی که بارها صدای قاطبه علمای أعلام را در آورد!
🔹 آیت الله یوسف صانعی در ایام آغازین پس از رحلت امام، مخالفین رهبر معظم انقلاب را خارج از ولایت الله معرفی میکرد و در زمانه فتنه ۸۸، مطرودین ولایت را مفسر قرآن میخواند و بارها برای رفع حصرشان دعا میکرد!
🔹 آیت الله یوسف صانعی کسی بود که وقتی جامعه مدرسین ایشان را فاقد صلاحیت برای مرجعیت معرفی کرد، این صدای اعتراض لیبرالهای داخلی و نیز دشمنان درجه یک نظام و انقلاب بود که به حمایت از ایشان بلند شد.
🔹 آیت الله یوسف صانعی مصداق بارز یک مجتهد انقلابی و یک عالم مبارز خط امام بود که کمبود «بصیرت سیاسی» او را به ورطهای کشانید که سوت و کف دشمنان برای فتاوا و اظهار نظراتش همواره در این سالها بلند بود.
🔻 و امروز با انتشار خبر فوت ایشان، رسانههای بیگانه در حال تدارک یک عمليات روانی پیچیده و گسترده باز هم برای تطهير فتنهگران و دشمنان ملت به بهانه فقد او هستند.
🔸 انشاءالله که ذات اقدس الهی با دیده رحمت و مغفرت به این «مجتهد انقلابی سابق» و «مرجع لاحق لیبرالهای وطنی» نظر افکند و به حرمت «مبارزات سابق» از «خطاهای لاحق» او درگذرد.
و امیدواریم درس عبرتآموز زندگی او از ذهن مدعیان نبرد با استکبار محو نشود که «ملاک و معیار صراط هدایت»، ماندن در طریق ولایت تا «آخرین نفس» است.
و چه زیبا سردار شهید دلها فرمود:
«والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.»
🔹 یاد نداهای چندباره نائب امام زمان (عجل الله) امام خامنه ای (حفظه الله) در خاطرهایمان زنده شد که ۹ بار فرمودند:
اللهم «عفوک عفوک عفوک!»
حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است
کس ندانست که آخر به چه حالت برود
#آیت_الله_صانعی
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت مرحوم مغفور آیتالله حاج شیخ یوسف صانعی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسماللهالرحمن الرحیم
درگذشت مرحوم مغفور آیتالله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضواناللهعلیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلیاللهمقامه بودند و پساز پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ شهریور ۱۳۹۹
#پیام_رأفت_و_کرامت
🌀 شمشیری که بارها اندوه از چهره پیامبر (ص) زدود!
📝 تحلیل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درباره آیتالله صانعی
🖋 علی مهدوی
🔹 برخی انتظار نداشتند امام خامنهای در پیام تسلیت خود درباره آیتالله صانعی اینچنین با ملاطفت و بزرگواری برخورد کنند و برخی هم این پیام تسلیت را حمل بر «تطهیر کامل عمر سیاسی» هشتاد و اندی سالهی این فقیه کردند و بدان وسیله افرادی که نقدی بر سیره و رفتار سیاسی سالهای اواخر عمر ایشان دارند را «منکوب» کردند.
عدهای اما طبق معمول این روزها، پیام رهبری را حمل بر «تقیه» میکنند و عدهای دیگر حمل بر «اخلاق شخصی»! لذا منتقدان را سفارش به فروبستن دهانها و رعایت اخلاق فردی میکنند!
🔹 حال آنکه اگر از زاویهی درستی به این موضوع نگاه کنیم، گرفتار تحلیلهای غلط و آلوده به افراط و تفریط نخواهیم شد.
یک.
🔸 خوشحالی از مرگ دیگران بخصوص اگر دارای سوابق انقلابی باشند، مذموم و ناپسند است تا حدی که ممکن است انسان را به همان عاقبت دچار نماید. لذا درخواست مغفرت برای چنین افرادی ممدوح و حتی لازم است. در پیام تسلیت حضرت آقا مطابق معمول پیامهای تسلیت علمای أعلام، خبری از درخواست «علو درجات» و یا تسلیت به عموم مؤمنین نبود، و صرفا تسلیت به شاگردان و ارادتمندان و درخواست «رحمت و مغفرت» برای آیت الله صانعی بود. برای نمونه پیام تسلیت حضرت آقا درباره مرحوم آیتالله مجتبی تهرانی (دیگر شاگرد امام راحل) را مراجعه کنید.
دو.
🔹 همهی آنچه در پیام امام خامنهای مورد مدح و تمجید قرار گرفته است؛ تماما سوابق مبارزاتی و خدماتی است که آیتالله صانعی در زمان حیات امام خمینی (ره) به انقلاب داشته است. بد نیست پیام امام خامنهای درباره آیتالله منتظری را با پیام ایشان درباره آیتالله صانعی مقایسه کنیم؛ در پیام آیتالله منتظری به امتحانی که وی شد و مردود شد اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که ابتلائات دنیوی وی کفارهی آن شود؛ چرا که وی در زمان حیات حضرت امام(ره) گرفتار لغزش سیاسی-اجتماعی شد. ولی از آنجا که آیتالله صانعی تا پایان عمر امام راحل (ره) بر صراط مستقیم بود، رهبری هیچ اشارهای به لغزشهای بعدی وی خصوصا «فتنه ۸۸» نداشتند؛ فتنهای که بارها آن را «خط قرمز» خود معرفی کردهاند.
سه.
❓اینکه چرا امام خامنهای جفاهایی که برخی مبارزین انقلابی به ایشان کردند را مورد اشاره قرار نمیدهند، جهات مختلفی دارد:
🔺 اولا این «رأفت امام امت» است که از حق خود سخنی به میان نمیآورد و بیشترین عنایتش به خدمات سابق مجاهدین انقلابی در زمان حیات امام است.
🔺 ثانیا «الگوگیری» از سیره حضرت امیرالمومنین (ع) در رأفت با سابقین مجاهد صدر اسلام، چراغ راه این سیره رهبر معظم و گواه صدق کلام فرزند امیرمؤمنان است؛
«آنگاه که امیرالمومنین علیهالسلام شمشیر زبیر را پس از مرگش دید، با یادآوری دلیریهای وی در جنگهای صدر اسلام فرمود: این شمشیر بارها اندوه را از چهره رسول خدا زدوده است.» (طبقات الکبری، ج۳، ص۷۸)
❓مگر نه این است که همین شمشیر زبیر در آوردگاه جمل، به «مقابله» و فتنهانگیزی علیه امیرالمؤمنین علیهالسلام برخاسته بود؟ آری اما نه آن رفتار امام علی علیهالسلام و نه این رفتار امروز فرزندش، هیچیک به معنای تقیه و یا حتی «ندیدن و چشم بستن بر واقعیت» نیست.
بر عاقبت هر دو مجاهد مبارز با سوابق انقلابی سخت باید گریست، همانطور که امیرالمؤمنین با شنیدن خبر قتل او گریستند.
🔺 ثالثا رهبر نظام اسلامی هیچگاه عکسالعملی نشان نمیدهند که دشمنان جمهوری اسلامی را به «طمع» اندازد تا دست به ایجاد تفرقههای بیشتر بزنند و «مانور رسانهای» راه بیندازند و حتی از مرگ یاران قدیمی انقلاب، برای تضعیف انقلاب اسلامی «بهره برداری سیاسی» کنند.
چهار.
❓آیا اگر امام جامعه مسلمین از حق خود سخنی به میان نیاوردند، ما نیز مأمور به سکوتیم تا نامردمان جای حق و ناحق، «ولایتمداری و ولایتگریزی» را در رسانههایشان عوض کنند؟
🔹 قطعا و بیهیچ تردیدی، وظیفه ما «تبیین» است؛ جهاد تبیینی امروز ما، روشنگری در خط مستقیم صراط ولایت است و این امکانپذیر نیست مگر با عبرتآموزی از سیره و خط مشی سلمانها و زبیرها؛ همانقدر که سلمانهای اسلام و انقلاب برای ما «درسآموز» اند؛ زبیرها هم برای ما «عبرتآموز» هستند.
لذا بیان حقایق امور و تبیین خط مشی اجتماعی و سیاسی افراد با رعایت انصاف و ادب، امری لازم و ضروری است.
گاهی سکوت ما در عدم تبیین صراط مستقیم، امر را بر عموم جامعه نیز «مشتبه» میسازد و «خواص تردید افکن» را به «پاشیدن بذر نفاق» امیدوار میسازد.
✅ شاید بهترین تحلیل برای این پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب این باشد که:
«آقای صانعی رفت، اما کرامت آقای ما سید علی ماند.»
غفرالله لنا و له
#کرامت_علی
#درس_و_عبرت
#سلمان_و_زبیر
#آیت_الله_صانعی
@Manahejj
🌀 اولین نشست نخبگانی شورای عالی در دوره هشتم
📝 دیدار جمعی از اساتید و نخبگان حوزوی با دبیر شورای عالی حوزههای علمیه
🔹 موضوع نشست: چه مسائلی باید در اولویت کاری حوزههای علمیه قرار گیرد؟
🔻 مهمترین محورهای پیشنهادی نخبگان:
۱. برنامهریزی مناسب جهت ایجاد فضایی مناسب برای تربیت مدیران حوزوی در سطوح مدیریتی مختلف؛ «عدم برخورداری فضای فعلی حوزه از مدیران شایسته در بخشهای مختلف اعم از مدارس، مراکز و حتی ستاد»
۲. علت یابی دلزدگی و افسردگی طلاب در فضای حاکم بر حوزههای علمیه؛
۳. برنامهریزی مناسب برای ایجاد کارویژههای روحانیت جهت به رسمیت شناختن توان جامعه نخبگان حوزههای علمیه در عرصههای مختلف؛
۴. برنامهریزی مناسب برای اقتصاد و معیشت طلاب؛
۵. ایجاد ایجاد فضای تعاملی هرچه بهتر در حوزه با ظرفیتهای درونی و بیرونی؛
۶. تدوین تعاریف ملموس برای خروجیهای حوزه در جامعه با توجه به نظام آموزشی و نوع مدرک؛
۷. تدوین کتب متناسب با نظام آموزشی جدید؛
۸. استفاده بهینه حوزه و حوزویان از فضای مجازی با توجه به جامعه هدف حوزه های علمیه یعنی عموم مردم؛
۹. تناسب در اختصاص بودجه حوزه های علمیه جهت فعالیت در فضای مجازی و تهیه گزارش در این زمینه؛
۱۰. ایجاد دفتر همکاری حوزه با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛
۱۱. الگوگیری از فضاهای آموزشی کشور جهت ایجاد اشتغال مناسب با رتبه علمی طلاب و دوری از مدرک گرایی صرف در حوزه های علمیه؛
۱۲. تشکیل کمیته های خاص جهت به نتیجه رساندن خروجی این جلسات.
#شورای_عالی
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 جای خالی حوزه خواهران در مسائل اجتماعی فرهنگی جامعه
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 امروزه حوزههای خواهران در کنار حوزههای علمیهی برادران جایگاه علمی و تاثیرگذار خود را پیدا کرده، اما به نظر میرسد همچنان دارای ضعفهای مهمی است که تلاش برای رفع آنها ضروری مینماید.
اگرچه به کرات در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سوی فعالین حوزهی خواهران واکنشهایی را شاهد بوده وهستیم، اما به نظر میرسد یکی از ضعفهای مشهود در حوزههای خواهران این است که موضعگیری و تبیین به موقع و مناسب هنگام مواجههی با جریانات متعدد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از سوی این حوزهها بهشکل منسجم، هماهنگ و همراه با برنامه انجام نمیپذیرد.
🔹 چیزی که بیش از همه از حوزههای خواهران انتظار میرود این است که حداقل در زمینهی مسائل مربوط به «زنان، دختران و خانواده» پیشتاز بوده و با آسیبشناسی به موقع مسائل، به ارائهی برنامه و راهکار در آن زمینه بپردازند.
افکار نادرست و رفتارهای ناصحیح، زمانی که زمینه رشد برای خود را فراهم ببینند، بیشتر خودنمایی میکنند اما اگر با واکنشهای علمی و فرهنگی و به موقع روبرو شوند تأثیرگذاریشان نیز محدود خواهد شد.
🔻 #تحرکات_فمنیستی برخی فعالان اجتماعی، معضلاتی همچون ازدواج سفید و طلاقهای عاطفی، زیادشدن بیرویه آمار طلاق، چهارشنبههای سفید، همجنسگرایی و... درپسِ منفعل بودن زنان حوزوی، رنگ بیشتری به خود گرفته و این طیف فضا را برای اثرگذاری بیشتر، آماده میبینند.
عدم واکنش مناسب نسبت به جریانها و بعضا واکنشهای آنی و هیجانی ازجمله عوارضی است که اگر به آن توجه نشود در درازمدت حوزههای خواهران را به حاشیه خواهد راند.
🔹 آگاهیداشتن به زبانِ مسائل اجتماعى و سياست و تحليل مسائل گوناگون از ضرورتهایی است که باید بدان پرداخته شود و این امر جز در سایهی آموزش و برنامهریزی امکانپذیر نیست.
دربین اساتید خواهر، عدهای در این موضوعات، صاحبنظر و اهل علم هستند اما صِرف معلومات برای تاثیرگذاری در اجتماع کفایت نمیکند. حوزه علمیهی خواهران نیازمند تشکیلاتی است که در وهلهی اول شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه زنان و دختران را رصد کنند و چگونگی شرایط موجود را به اطلاع اهل علم برسانند. این گروه رصد میتوانند از بین طلاب خواهر انتخاب شوند. حوزههای خواهران با بهره بردن از پتانسیل و ظرفیت موجود بین طلاب خواهر و تشکیل گروه رصد، قادر خواهند بود خوراک لازم از حیث سوژهیابی را در اختیار صاحبنظران قرار دهند و بدین شکل در حوادث و جریانات اجتماع، حاضر و موثر واقع شوند.
🔹 ایجاد تمدن نوین اسلامی که رهبر عزیز در بیانیهی گام دوم انقلاب به آن اشاره کردهاند در سایهی فعال بودن حوزهها عملی میگردد نه منفعلبودن.
بر همین اساس حوزههای خواهران باید به تأثیرگذاری خویش در جامعه واقف بوده و به توانمندی خود اعتماد داشته باشند و معضلات موجود در فضای جامعه نباید منجر به یأس و ناامیدی گردد.
#حوزه_خواهران
#زنان_دختران_جامعه
@Manahejj
🌀 درس خارج باید طلبه محور باشد نه استاد محور
📝 بازخوانی یک تجربه موفق در تدریس درس خارج
👤استاد حسن معلمی
🔹 در طول ده تا دوازده سال میتوان به یک طلبه، با وجود استعداد متوسط به بالا و در حد دیپلم، توان #اجتهاد داد و بعد از آن باید وارد رشتههای تخصصی شود، خلاف آن چیزی که الآن دارد اتفاق میافتد.
🔹 الآن این مشکل در امتحانات درس خارج مطرح است، که شخص درس خارج میرود، ولی بلد نیست عبارت را درست بخواند، چون جایی از او این را نخواستهاند. همیشه استاد خودش درس را گفته و بر روی عبارت هم تطبیق داده و اصلاً مجال فکر کردن به طلبه نداده است.
🔹 خود طلبه میتواند هشتاد درصد متون را بفهمد. در آن بیست درصدی هم که اشکال دارد، اجازه دهیم گیر کند و متوقف شود، سپس بیاید مطرح کند تا جواب بگیرد. این خیلی بیشتر به دلش میچسبد.
🔹 درسهای خارج عمومی، استادش خیلی با عظمت است، ولی چون شیوهاش نارساست، فایدهای ندارد.
تفصیل مطلب👇🏻 https://b2n.ir/201907
🌐 اجتهاد
#درس_خارج
#روش_ها
@Manahejj
هدایت شده از اکسیر نیوز
#تهذیب_و_سلوک
🔺 یَا هِشَامُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ حَذِّرْ وَ أَنْذِر أَصْحَابَكَ عَنْ حُبِّ الشَّهَوَاتِ
خیلی اینها را برحذر بدار- اصحاب و دوستانت را- ای داود که فریفته شهوات دنیایی نشوند.
🔸 فَإِنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَوَاتِ الدُّنْيَا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنِّي
آنانی که راه تصرف قلبشان را برای تمایلات شهوانی باز کرده اند از ریاست ها، از لذت ها، از ساختمانها، از انواع و اقسام تعیش ها که چشم مردم که به آنها می افتد حسرت می خورند، دلهای اینان از من در پوشش قرار می گیرد؛
🔹 وقتی دلی خدایی نخواسته از خدا در پوشش قرار گرفت، از یک مگس دیگر پست تر می شود. هیچ چیزی دیگر در دنیا برای او نتیجه ندارد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
💢کانال اخبار حوزه
https://eitaa.com/hozehnews