eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تکلیف بر زمین‌مانده درباره حجاب 📝 مردم شل‌حجاب هستند؛ اما مخالف حجاب، نه 🎥 حجت‌الاسلام فلاحتی 🔹 ناتوانی ما در امور فرهنگی باعث شده است زنان شل حجاب باشند. 🔹 چطور حج را برای مردم زیبا جلوه دادیم و هر صنفی دوست دارد یک بار هم شده حج برود؟ 🔹 چطور خانواده‌های مذهبی این هنر را داشتند که حجاب را در ذائقه دخترانشان شیرین جلوه دهند که اگر حجابشان گرفته شد، گویی جانشان گرفته شده است؟ ✅ جامعه ما، جامعه خوب و مسلمانی است؛ ما این هنر را نداشتیم که حجاب را خوب و شیرین برایش جلوه دهیم. بی‌توجهی به دغدغه‌های رهبری ما را به اینجا رساند. 📌 مناهج: علاج شل‌حجابی یا هر معضل فرهنگی اجتماعی دیگر، با همت و عزم در امور فرهنگی برطرف خواهد شد؛ نه عقب‌نشینی و انفعال و دم زدن از حذف قانون حجاب و آیه یأس خواندن. امام خامنه‌ای بارها درباره لزوم ورود حوزه‌های علمیه برای حل مشکلات و معضلات فرهنگی اجتماعی جامعه و نظام اسلامی تأکید فرمودند، لذا باید حوزه‌های علمیه هرچه بیشتر و بهتر مسؤولیت خویش را در این زمینه‌ها اخذ کنند. علی الخصوص نهادهای بالادستی همچون حوزه‌های علمیه و موظفند سیاست‌ها و برنامه‌های مقتضی را وضع و اجرا کنند تا شاهد یک حرکت جامع و جدی در موضوعات مختلف فرهنگی باشیم. @Manahejj
🌀 تا می‌توانید سطح خدمات را بالا ببرید 📝 تفقد امام خامنه‌ای از فعالیتهای مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ✅ بر اساس شنیده‌ها، امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در پی گزارش مرکز خدمات درباره حمایت‌هایی که از طلاب و خانواده ایشان داشته است، ضمن تفقد از این تلاش‌ها فرموده‌اند: تا می‌توانید سطح خدمات را بالاتر ببرید. (نقل به مضمون) 📌 مناهج: 🔹 این نگاه امام خامنه‌ای و حساسیت نسبت به امور معیشتی طلاب، آن هم در زمانی که معیشت طلاب در پایین‌ترین سطح خود و به مراتب پایین‌تر از خط فقر است، درخور شکر و تحسین است. عمرشان افزون و سایه حضرتش بر همه ما مستدام باد. 📣 از مسؤولین مرکز خدمات تقاضا داریم در حد توان مسائل معیشتی طلاب و اساتید و خانواده روحانیت را مورد توجه بیشتر و بهتر قرار دهند. 🔹 گفتنی است یکی از جدیدترین فعالیتهای این مرکز، تشکیل قرارگاه جهادی پیامبر اعظم (ص) است، که پس از شیوع بیماری کرونا و با هدف خدمت‌رسانی به طلاب و عموم مردم تشکیل شده است. @Manahejj
🌀 رسالت حوزه علمیه، تکاپوی علمی برای حل مشکلات مردم 📝 پنجمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه 👤 ‌آیت‌الله محمد قائنی 🔺 آنچه تاکنون در بحث نظریه‌پردازی تجربه شده است به ما ثابت کرده حوزه علمیه می‌بایست در تکاپوی علمی خود به دنبال ارائه راهکار و ایده برای حل مشکلات مردم باشد تا بتواند بر اساس رسالتی که دارد در حل آنها نقش‌آفرینی کند. 🔻 صرف اینکه شخص با بی‌ادبی و بی‌قاعدگی و توهین به علمای پیشین حرفی را بر زبان جاری کند، این هیچ ارتباطی با نظریه‌پردازی در فقه ندارد. ✅ اگر بتوانیم با تقویت انجمن‌های علمی و بویژه انجمن اصول فقه به حل مشکلات مردم بپردازیم یقیناً کاری پر از خیر و برکت خواهد بود. 📌 مشروح بیان در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 رسالت حوزه علمیه، تکاپوی علمی برای حل مشکلات مردم 📝 پنجمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه 👤 ‌آیت‌الله محمد قائنی 🔹 ‌آیت‌الله محمد قائنی، در پنجمین مجمع عمومی انجمن اصول فقه حوزه که با حضور هیئت مدیره و اعضای آن در مصلای قم برگزار شد، بیان داشت: در مورد انجمن‌های علمی باید گفت چه این انجمن‌ها داخلی باشند و چه وارداتی باید دید که مفید فایده هستند یا نیستند. 🔹 آنچه تاکنون در بحث نظریه‌پردازی تجربه شده است به ما ثابت کرده حوزه علمیه می‌بایست در تکاپوی علمی خود به دنبال ارائه راهکار و ایده برای حل مشکلات مردم باشد تا بتواند بر اساس رسالتی که دارد در حل آنها نقش‌آفرینی کند. 🔹 وی افزود: من در برخی از کشورهای غیرمسلمان که سکنه زیادی از مسلمین هم در آنجا دیده می‌شود مشاهده کردم که مسلمین آنجا روزه می‌گرفتند با طول زمان 22 ساعت که در بلاد اسلامی منطقه خودمان این چنین حالتی هیچگاه به وقوع نمی‌پیوندد. در سفرهایی که به کشورهای غیرمسلمان داشته‌ام دیدم که مسلمانان ساکن در آنجا نمازهایشان را مثلا پنجاه سال به اشتباه خوانده‌اند و حال می‌بایست تمام آنها را اعاده کنند. 🔹 استاد درس خارج حوزه قم تصریح کرد: با ارائه یک حرف تازه‌ای اگر بشود مشکلی از مشکلات مؤمنین حل شود که مطابق با چارچوب کلی دین و موازین شرعی بوده و منفّر نباشد، این می‌تواند تسهیل در عمل به شرع را برای مردم به دنبال داشته باشد. 🔹 همچنین وی خاطرنشان کرد: صرف اینکه شخص با بی‌ادبی و بی‌قاعدگی و توهین به علمای پیشین حرفی را بر زبان جاری کند، این هیچ ارتباطی با نظریه‌پردازی در فقه ندارد. ✅ اگر بتوانیم با تقویت انجمن‌های علمی و بویژه انجمن اصول فقه به حل مشکلات مردم بپردازیم یقیناً کاری پر از خیر و برکت خواهد بود. 🌐 خبرگزاری حوزه @Manahejj
🌀 کتاب الفائق، گامی در جهت تحول علم اصول ✅ مزیت کتاب الفائق: مباحث کارآمدی که در کتب دراسی موجود بدان پرداخته نشده بود. 🔹 استقبال شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه از الفائق و گنجاندن آن در برنامه درسی حوزه‌های علمیه 🔹 آغاز تحول در اصول فقه 🔹 تایید و استقبال امام خامنه‌ای و مراجع معظم از کتاب الفائق 🌐 مشروح بیان آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 @Manahejj
🌀 کتاب الفائق، گامی در جهت تحول علم اصول 👤 آیت‌الله شب‌زنده‌دار 🔹 مباحث [کتاب الفائق] که کمتر به آن عنایت شده بود و در کتب دِراسی متعارف حوزه مبارکه علمیه مورد بحث قرار نگرفته بود؛ در حالی که از بسیاری از مباحث مطروحه، کارآمدتر است و بیشتر مورد نیاز است. از این جهت خواندن آنها و اطلاع از آنها هم در درس سطح و هم در درس خارج یک امری است لازم است. 🔹 بحمدالله شورای عالی یا مدیریت محترم حوزه هم یک برنامه‌هایی را قرار دادند برای اینکه ان‌شاء‌الله این مباحث هم بتواند در مراکز و محافل علمی، در درس‌های سطح، در درس‌های خارج مطرح بشود تا کم‌کم همانند سایر مباحثی که در اثر تدریس و تدرس به قِمّه‌هایی از علمیت و اتقان رسیده‌اند این مباحث هم در اثر همین تدریس و تدرس‌ها و مباحثات و فکر کردن‌ها هرچه بتواند قوی‌تر بشود. 🔹 بالاخره وقتی تحولی می‌خواهد ایجاد بشود و یک نواقصی می‌خواهد برطرف بشود کار از یک جایی باید شروع بشود و اگر همیشه معطل این بخواهیم بمانیم که آن كمال‌های خیلی بالا، آنها را مطرح کنیم خب نقص بشر، ضعف بشر معمولا این اجازه را نمی‌دهد بنابراین هم از این که مدیریت محترم و شورای محترم عالی اهتمام کردند به این که این مباحث مطرح بشود و هم اساتید معظمی که قبول فرمودند که این مباحث را نیز چه در سطح، چه در خارج تدریس داشته باشند و همچنین از فضلای محترم، طلاب محترمی که برای تحقق این آرزو و این امر مهم، [این درس را] اختیار کردند که این مباحث را هم ان‌شاء‌الله همانند سایر مباحثی که در علم اصول و فقه فرا گیرند [تشکر می‌کنم]. 🔹 شورای محترم و هم چنین مدیریت محترم اهتمام ورزیدند که بحمدالله تا می‌شود برای رفع این نقصان‌ها گام‌هایی برداشته بشود، همین که شما تلقی به قبول فرمودید، مشارکت می‌فرمایید باعث می‌شود که این راه هموار بشود، باز بشود و ان‌شاء‌الله به نتیجه برسد. 🔹 این مباحث و طرح این مباحث را هم بعض مراجع بزرگوار که خدمتشان رسیدیم تأیید فرمودند و استقبال فرمودند مثل آیت الله صافی که پارسال مشرف شدیم خدمتشان، در مشهد مقدس خدمت آیت الله شبیری مشرف شدیم، خیلی استقبال کردند از این که این مباحث باید طرح بشود و مورد تدریس و تدرس واقع بشود. ✅ رهبری معظم همینطور خیلی [استقبال کردند]، خودم حضور داشتم که جناب آقای اعرافی دام ظله این کتاب الفائق را به ایشان دادند. آقا فرمودند این کارهای اساسی باید انجام بشود و ایشان هم استقبال فرمودند که این کار باید در حوزه رونق پیدا بکند، گفتند این کارها باید انجام بشود. 🌐 موسسه ذکر؛ متن دروس الفائق @Book_Feghahat @Manahejj
🌀 فراگیری گسترده الفائق در حوزه علمیه 📝 استقبال چشم‌گیر اساتید و طلاب 🔹 سال تحصیلی جاری، سومین سالی است که تدریس کتاب اصولی در حوزه علمیه آغاز شده است. سال اول تنها آیت‌الله شب‌زنده‌دار و یکی دیگر از اساتید، امر تدریس این کتاب را آغاز کردند. سال گذشته شصت نفر از اساتید وارد عرصه‌ی تدریس این کتاب نوظهور اصولی شدند و بحمدالله در سال جاری ۱۳۹ نفر از اساتید عهده‌دار تدریس الفائق شدند. این تعداد تقریبا مساوی تعداد اساتید یک درس کفایه می باشد. 🔹 این نشان‌دهنده‌ی این است که حوزه علمیه به شدت تشنه است و از آن استقبال می‌کند. امیدواریم مسیری که با الفائق آغاز شده است به همین کتاب ختم نشود و در ادامه نیز نوآوری‌های اصولی متقن و درخوری را شاهد باشیم. 📌 پ.ن: به زودی شرح دو جلدی که حاصل تقریرات دو سال تدریس این کتاب توسط استاد معزز آیت‌الله شب زنده دار (زید عزه) می‌باشد، منتشر شده و در اختیار طلاب قرار خواهد گرفت. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 احد من الطلاب: با توجه به اینکه مرکز مدیریت تمام خدمات خود را کرده دو راه جهت ارتباط طلاب با این مرکز پیش بینی شده: 1⃣ یکی از طریق 2⃣و دیگری از طریق ارتباط . در مورد راه اول باید گفت که هیچ تضمینی جهت پاسخگویی و پیگیری درخواست نیست مثلا فردی که پیگیر ثبت ارزیابی خودش هست اگر درخواستی هم میده چون با متولی امر مستقیما در ارتباط نیست معلوم نیست که این درخواست نتیجه ای رو در بر دارد یا خیر همچنانکه خیلی از دوستان درخواست هایی رو در سایت ثبت کردند ولی اصلا جوابی دریافت نکردند. در مورد راه دوم نیز باید گفت که ۴ خط تلفن گذاشتن برای کل کشور که اگر کسی مشکل داره تماس بگیره ولی کاملا اشغال هست. این واقعا باعث سردرگمی است. مثلا الان اصلا در سامانه ثبت نشدند و معلوم نیست چطوری سال تحصیلی از ۱۶ شهریور شروع شده. با مرکز مدیریت تماس گرفته میشه کلا اِشغاله از طریق سایت درخواست میشه کسی جوابگو نیست. به نظر اگر ساختار مرکز و نوع کارسپاری به کارمندان بازنگری مجدد میشد و کل مرکز تمرکز به قسمت فناوری ارتباطات میکرد وضعیت این نبود. بهرحال شاید الان دیگه نیاز نباشه مثلا ۴ کارمند فقط در قسمت صدور گواهی باشند اگر کاری براشون در همین سایت و... تعریف میشد بهتر بود. با تشکر @Manahejj
🌀 آمادگی برای اقناع 📝 پاسخی به درخواست جناب استاد سیدجواد علوی بروجردی 🖋 استاد احمدحسین شریفی با تقدیم سلام به محضر استاد سیدجواد علوی 🔻 حضرتعالی در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ با «اکوایران» (رسانه تصویری تخصصی اقتصاد ایران) مصاحبه‌ای درباره اقتصاد اسلامی انجام داده‌اید. [البته بنده همین امروز ۷/۷/ ۱۳۹۹ از آن مطلع شدم]. 🔻 جنابعالی در ضمن این مصاحبه به صراحت مقوله‌هایی مثل «اقتصاد اسلامی»، «جامعه‌شناسی اسلامی» و «روان‌شناسی اسلامی» و به طور کلی «علوم انسانی اسلامی» را انکار می‌کنید و ابراز ناراحتی می‌کنید که چرا مراکزی در حوزه علمیه تأسیس شده است که دنبال جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و اقتصادند! ‼️ افزون بر این، با صراحت پیامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان یک «مرشد معنوی» معرفی می‌کنید که برای ارتقای اخلاق و معنویت مردم آمده است و هرگز کاری به علم و اقتصاد و سیاست و امثال آنها نداشته است! و در نهایت ایده‌ی «علوم انسانی اسلامی» را یک «شوخی» می‌دانید و در عین حال اعلام آمادگی می‌کنید که اگر کسی از این ایده‌ها دفاع می‌کند و توانایی قانع کردن شما را دارد حاضرید که با او بحث و گفتگو کنید و می‌فرمایید: «من را باید قانع کنند». 🔹 پیرو این درخواست حضرتعالی، این کمترین طلاب که سالیانی است در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارم، اعلام آمادگی می‌کنم که هر زمانی و در هر مکانی که حضرتعالی صلاح بدانید آماده‌ام که به محضر شما شرفیاب شوم و در این زمینه با شما گفتگو کنم. ✅ البته طبیعی است که چون درخواست حضرتعالی به صورت عمومی و رسانه‌ای مطرح شده است، این بنده نیز اجابت آن را به صورت عمومی و رسانه‌ای اعلام کنم و همچنین این انتظار را داشته باشم که گفتگوی ما با حضور اصحاب رسانه‌های مکتوب و تصویری باشد تا مخاطبان و علاقمندان به این مباحث در جریان قوت و ضعف استدلال‌های طرفین قرار گیرند. 🔹 بنده مطمئن‌ام که چنین گفتگوهایی می‌تواند خدمات بزرگی به فضای علمی و فرهنگی کشور داشته باشد و امید واثق دارم که مورد رضایت خدای متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالی هستم. ارادتمند شما احمدحسین شریفی حوزه علمیه قم هفتم مهر ۱۳۹۹ @Manahejj
🌀 احتمال تعطیلی تمامی دروس حضوری حوزه علمیه قم روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین معاون آموزش های در اطلاعیه ای ابلاغ کرد: 🔹با توجه به وضعیت جدید در و کشور و سرعت گرفتن ابتلاء به بیماری ، تا عادی تر شدن اوضاع، دایر کردن دروس حوزه به صورت مجازی در اولویت است. 🔹مدارس علمیه تنها با رعایت سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی اقدام به برگزاری دروس حضوری به صورت محدود کرده اند و ممکن است در هفته پیش رو دوباره شاهد شدن بیشتر دروس حضوری باشیم. 🌐 rasanews.ir/002muA @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 هادی: سلام هرچند وضعیت کرونایی اقتضا می کند کلاس های درس به صورت غیر حضوری برگزار بشود اما وضعیت کلاس های مجازی اصلا مطلوب نیست و قطع و وصل شدن های مکرر انگیزه ای برای پیگیری درس باقی نمی گذارد. از طرفی امسال ثبت درس خارج نیز در سامانه نجاح الزامی شده است ولی عملا امکان شرکت مجازی منتفی است. بنابر این با توجه به اینکه درس ها غالبا ضبط می شود و امکان گوش دادن بعد از پایان کلاس وجود دارد پیشنهاد می شود ملاک شرکت در مصاحبه، تایید تقریرات توسط استاد باشد. @Manahejj
🌀 قانون پایان‌نامه سطح ۴ 📝 محدود به موضوع فقهی یا اصولی 🔹 طلابی که در برگه ارزیابی آنها رشته «فقه و اصول» ثبت شده (یعنی اکثریت طلاب) موضوع پایان‌نامه ایشان فقط باید فقهی یا اصولی باشد. مگر اینکه: 🔻 مدرک دانشگاهی کارشناسی ارشد در زمینه رشته خود داشته باشند‼️ 🔻 کتاب علمی در زمینه مزبور داشته باشند. 🔻 چاپ دو مقاله در نشریات علمی پژوهشی 🔻 سابقه سه سال همکاری در طرح‌های تحقیقاتی رشته درخواستی داشته باشند. 〰〰〰〰〰 📌 مناهج: نظر شما در باره این آیین‌نامه و قانونی که وضع شده چیست؟ آن را مثبت ارزیابی می‌کنید یا چنین محدودیتی درست نیست؟ شرایط وضع شده برای قبول رساله در رشته‌ای غیر از فقه و اصول را چگونه ارزیابی می‌کنید. 🔸 انتقادات و پیشنهادات خود را برای رسانه حوزوی مناهج ارسال کنید:👇🏻 📲 @Manahejj_Admin @Manahejj
هدایت شده از جمعیت همراهان جهادی
📢📢📢 بیماران کرونایی چشم به یاری سبز شما دوخته اند. با توجه به شیوع دوباره ویروس منحوس کرونا، جمعیت همراهان جهادی در بیمارستان های شهر قم حضور یافته و یاری رسان کادر درمان شده است. ❇️ جهادگرانی که تمایل به حضور در بیمارستان و یاری رسانی به کادر درمان دارند: 1️⃣ آمادگی خود را به آیدی 🆔@Hamrah_jahadi3 اعلام نمایند. 2️⃣ در سایت همراهان جهادی به آدرس http://jahadi.miuit.ir/Register.aspx ثبت نام نمایند. ⬅️از طرف جمعیت همراهان جهادی با آنان تماس گرفته شده و هماهنگی های لازم جهت حضور در بیمارستان انجام می شود. 🤝به ما بپیوندید: https://eitaa.com/hamrah_jahadi🤝 ------🤝-------- @hamrah_jahadi -------------------
🌀 آیت الله ممدوحی؛ عالمی خستگی ناپذیر در جهاد علمی و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین از اساتید حوزه و دانشگاه مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم حضرت آیت الله : 🔹 آیت الله ممدوحی تا آخرین روزها حتی زمانی که بیماری شان پیشرفت کرده بود دست از و بر نداشت و حتی در کنار این دو امر از تألیف نیز غافل نمی شد. 🔹 این بصیرت و جریان شناسی آیت الله ممدوحی سبب شد که ایشان هیچ جا پایش نلغزد و گاهی اتفاقات آینده را پیش بینی کند. 🌐 rasanews.ir/002mwz @Manahejj
🌀 نقدی بر سخنان استاد علوی بروجردی 🖋 امین دهقانی 🔹 در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی می‌پردازم: 1⃣ آقای علوی از طرفی دچار خلط بین علوم انسانی و علوم تجربی می‌شود؛ یعنی برای رد اقتصاد اسلامی مثال هایی تجربی می‌آورد و می‌گوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم. در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عین‌الربط بودن پدیده‌ها نسبت به واجب‌بالذات) اسلامی می‌داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آنها نشده‌اید. که دست به این مقایسه زده‌اید! 2⃣ ایشان سپس دایره‌ی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می‌کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می‌دهد. و آن‌ها را صرفا عقلایی می‌داند. در پاسخ به ایشان باید گفت: ضعف و استیصال خودتان را در تولید منظومه علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید. 3⃣ وقتی حوزه‌ها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" ده‌ها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله جوادی آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) می‌نویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمی‌کند، این کاستی به خود حوزه بر می‌گردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس‌شناسی و روان‌شناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی‌گیرد؟! همینطور در سایر زمینه‌ها. 4⃣ خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم می‌فرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از ویتگنشتاین و راسل و فرگه، واردات انجام دهیم!! 5⃣ عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک مرشد معنوی است؟!! مگر می‌شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطه‌های کلانی مانند انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟ 6⃣ علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوت‌های اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آنها هم متفاوت خواهد بود. آنها می‌گویند مبدأیی نیست و ما از خاکیم. ما می‌گوییم ما از ملکوتیم. آنها می‌گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می‌گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آنها می‌گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمی‌پوسد بلکه پوسته عوض می‌کند. آنها نه مبدأ را قبول دارند و نه معاد را و جهان‌بینی آنها یک جهان‌بینی ابتر و منقطع‌الاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم. بله، بدون تردید ما می‌توانیم از برخی از تحقیقات آنها استفاده کنیم، اما چارچوب‌ها و خطوط کلی ما به طور کامل با آنها متفاوت است. 7⃣ آیا می‌توان گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجب‌بالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می‌توان علوم انسانی که ریشه‌ی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می‌کنند و در نتیجه تمامی برداشت‌های روانشناسی و جامعه‌شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا می‌نهند و مبتنی می‌کنند!! کاستی و ضعف خود در استخراج نظام‌مند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینه‌های علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغه‌مند و دین و دنیاشناس ما نگاشته شده است. ✅ خداوند حوزه‌ها و دانشگاه‌های ما را از دو خطر بزرگ التقاط (دگم روشنفکری) و تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید. 🌐 فلسفه اسلامی @Manahejj
👓 بیانیه مشترک آذری زبان @HozeTwit
🌀 سه ویژگی برای طلاب علاقمند به فعالیت بین‌المللی @Manahejj
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 مستند «در لباس سربازی» 📹 قسمت اول 🔹 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است. ✅ در این مستند، برخی تصاویر، فیلم‌ها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفته‌ی آیت‌الله خامنه‌ای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است. @Manahejj
🌀 آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ 📝 پاسخ مرحوم علی صفایی حائری به ناامیدان سیاه‌نما 🔻 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی می‌کردند و استعداد مرا می‌شناختند، می‌گفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا آخوندی دوره‌اش گذشته»! و گاهی می‌گفتند: «بين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکرده‌اند!» و شروع می‌کردند دادِ سخن دادن در این زمینه‌ها. 🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام می‌شد، می‌گفتم: «این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!» 🔻 و در اینجا بود که همان خطابه‌سرایان زبردست، با بیچارگی می‌گفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم». 🔹 و من می‌گفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت‌ها و آدم‌سازی‌ها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.» «آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟! یا مربی می‌خواهند و یا جلّاد. و تازه این‌قدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک می‌زنند و گند می‌گیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که می‌گویید فلان و بهمان هستند. 🔻 و در اینجا بود که می‌گفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کرده‌اند؟!» 🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز می‌شد، می‌گفتم: «تا به حال می‌گفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری می‌خواهید؟!» و می‌گفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیله‌ی تبرئه‌ی شما نمی‌شود و دلیل نشدنِ کار نمی شود. شما دست‌ها را بالا بزنید و مریض‌ها را درمان کنید و از غرق شده‌ها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان نپذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.» 📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷ @Manahejj
🌀 به نام «ایدئولوژی اسلام»، لیبرالیست را تئوریزه می‌کنند!! 📝 پاسخ به اظهارات استاد علوی بروجردی 🖋 استاد عبدالحسین خسروپناه 🔹 مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است. این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه‌های مضاف و فقه‌های تخصصی و فقه‌های نظام‌های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه‌های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تأسیس و توسعه یافته است. 🔹 این واقعیت مبارک در دانشگاه‌های علوم انسانی هم در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل را داغ دیده کرده است. آری گرایش به فقه‌های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی‌بردار هم نیست. حال عده‌ای از دانشگاهیان شبه‌روشنفکری در قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش‌های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می‌زنند!! تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت ایدئولوژی لیبرالیستی سوق دهند. ✅ مخالفان اسلام جامع‌نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است. @Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» سایز: A3 نوع: رنگی کیفیت: چاپ 📌 دانلود گاهنامه در کانال 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej16.pdf
17.63M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج 📰 پرونده شماره ۱۶؛ «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» 🔹 چندی پیش شانزدهمین پرونده مناهج با عنوان «مطالبات حوزه و روحانیت از شورای عالی» با پیگیری و تبیین مطالبات بدنه حوزه علمیه از شورای عالی، در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد. 📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است. http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 تعطیلی مدارس علمیه تهران به مدت یک هفته 🔹 با توجه به دستور ستاد کرونا مبنی بر اعمال محدودیت در استان براساس دستور مدیر استان تهران کلیه مدارس علمیه به مدت یک هفته تعطیل شد و کلاس های درس به صورت و برگزار می‌شود. 🌐 rasanews.ir/002n2x @Manahejj
🌀 درس‌خواندن با اعمال شاقّه! 📝 درد و دل طلاب خواهر؛ 🖋 طلبه سطح ۴ جامعةالزهراء 🔻 می‌خواهم داستان طلاب خواهر و مصائب و مشکلات در عصر کرونا را برایتان روایت کنیم: 🔹 من طلبۀ در مقطع تحصیلات تکمیلی هستم با چهار فرزند(دو نفرشان محصل ابتدایی هستند) و البته همسری طلبه که از قضا او هم درس هایش به زور کرونا مجازی شده است. 🔹 صبح بیدار می شوم و بعد از بیدار کردن بچه ها و آماده کردن صبحانه باید بنشینم پای درس های مجازی که از ۸ صبح شروع می شود تا ۴ بعدازظهر! یعنی رأس ساعت ۸ کلاس های من شروع می شود و ایضاً همسرم، و دو پسر مقطع ابتدائی ام و البته همۀ اینها را باید با یک لب تاب و یک گوشی اندرویدی حل کنیم! 🔹 باورتان نمی‌شود که چقدر جالب می‌شود وقتی پسر ده ساله ام هنوز چند دقیقه ای از ریاضی‌اش را گوش نکرده مجبور است مباحث سنگین همسرم را بشنود و تازه نوبت پسر کوچک است که او هم هم‌نوا با معلم اش کمی حروف الفبا را هجی کند. ❓ ... واقعا جای سوال است که مسؤولان بزرگوار گمان می کنند اصرار بر حضور در کلاس‌های آنلاین و استفاده از شگردهای خنده‌دار برای احراز حضور، باعث افزایش بهره‌وری طلاب خواهر از کلاس‌ها می‌شود؟ آیا بهتر نیست آموزش‌ها آفلاین باشد تا مادران طلبه در فرصت‌هایی مناسب با فراغ بال گوش کنند تا بفهمند و یاد بگیرند نه اینکه بشنوند و هیچ نفهمند؟ 📌 ادامه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002n0h @Manahejj
🌀 وقتی تمام در‌ها به روی امام بسته شد 📸 دلایل و چگونگی ترک عراق و هجرت به پاریس 🌐 rasanews.ir/002n41 @Manahejj