#اختصاصی
🌀 کشف اقتصاد اسلامی نیاز به یک اجتهاد پیچیده دارد
🖋 پاسخ استاد ضمیری؛ مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی از دیدگاه شهید صدر
🔹 وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع بر میخیزد باید بین مذهب اقتصادی و علم اقتصادی تفاوت گذاشت.
🔹 شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفهاش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیدههای اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکندهای وجود داشته است.
اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب میکند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست و نیستهای پدیدههای اقتصادی سخن میگوید درحالی که مذهب اقتصادی از بایدها ونبایدهای اقتصادی بحث میکند. شأن علم، تفسیر و تحلیل وضع موجود جامعه است ولی شأن مذهب و مکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است.
🔹 البته شهید صدر تأکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار و مفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن میشود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است و نه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است و رسالت دین اسلام تربیت انسان است در همه عرصههای فردی واجتماعی واقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... و اسلام از هرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد فرواگذاری نکرده است و یکی از مسائل مهم و لازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست.
🔹 خلاصه آنکه شهید صدر باور به اقتصاد اسلامی دارد و آن را به معنای مذهب اقتصادی میداند و نه علم اقتصاد َسیاسی.
ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که از طریق برهان إنی و از راه استقراء میتوان به مبانی و پشتوانههای علمی مذهب اقتصادی پی برد. شهید صدر مینویسد: إن الاقتصاد الاسلامی مذهب و لیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه
او تصریح میکند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب، طریقه وروش است.
بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای دستورالعملها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه: تولید و توزیع ومصرف، ارائه میدهد.
✅ کشف اقتصاد اسلامی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد و صرف ردیفکردن مباحث عقود و ایقاعات مرسوم در فقه، کفایت نمیکند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف آن پرداخت.
#اقتصاد_اسلامی
@Manahejj
🌀 طرحی برای کاهش آسیبهای اجتماعی
👤 حجت الاسلام #وحید معاون هماهنگی و اجرایی طرح «عشق در بند»
🔹 بنابر نظر رییس #دستگاه_قضا زمانی که این طرح در محدوده کوچکی از جرائم به ثمر نشسته است میتواند در محدوده گستردهتری نیز اثرگذار بوده و کاهنده #آسیب_های_اجتماعی باشد.
🔹 مبلغین #مؤسسه_امیربیان که در قالب طرح عشق در بند در #زندان_اصفهان حاضر میشدند به صورت مستمر به گفتگو با زندانیان و ریشهیابی مشکلات آنها و راهنمایی آنها در خصوص مسائل مختلف میپرداختند و چنین اقداماتی تا کنون صورت نگرفته بود.
🌐 rasanews.ir/002n4Q
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حالا که عدل اجتماعی در حد مطلوب نیست شما چه میکنید؟ فقط دلسرد میشوید و نق میزنید؟!
💬 شهید بهشتی رحمه الله
@HozeTwit
🌀 خون دل امامِ حوزه از متحجرین واپسگرای حوزوی
🔻 ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست...
عدهای مقدسنمای واپسگرا همهچیز را حرام میدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.
🔻 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است.
🔻 وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در #سیاست و #حکومت دخالت نماید. حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.
به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسهای زیر نیم کاسه داشت.
📗 منشور روحانیت
#سکولاریسم_حوزوی
#جدایی_دین_از_سیاست
#نفی_علوم_انسانی_اسلامی
@Manahejj
🌀 دعوت استاد خسروپناه از استاد علوی بروجردی برای مناظره علمی
🔻 پیش از این آقای علوی بروجردی ضمن انکار وجود اقتصاد اسلامی یا هر علوم انسانی اسلامی دیگر، گفته بودند اگر غیر از این است من را باید قانع کنند.
🔺 حال باید دید آیا ایشان به حرف خویش پایبند خواهد بود و دعوت به مناظره را خواهد پذیرفت یا خیر...
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Manahejj
🌀 نظر امام خمینی (ره) درباره کتاب عبقاتالانوار
📝 به مناسبت سالروز درگذشت علامه میرحامد حسین هندی
🔹 هركس بخواهد اطلاع از چگونگی حديث غدير پيدا كند، بايد رجوع كند به كتاب عبقات الانور سيد بزرگوار ميرحامد حسين هندی، كه ۴جلد بزرگ در حديث غدير تصنيف كرده و چنين كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری كه شنيده شده، ۳۰جلد است و آنچه كه ما ديديم، ۸جلد است و در ايران شايد تا ۱۵جلد از آن پيدا شود.
🔻 و اهلِ سنت درصدد جمع اين كتاب و تضييع آن هستند و ما ملت شيعه در خواب هستيم تا آن وقت كه یک چنين گنج پرقيمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اكنون قريب دو سال است، دو سال قبل از ۱۳۶۳ق، كه به ملت شيعه به تجديد طبع اين كتاب پيشنهاد شده و به خونسرد تلقی شده است. با اين وصف با خواست خدا جلد غدير در تحت طبع است.
🔹 لكن بر علماء شيعه بالخصوص و ديگر طبقات لازم است كه اين كتاب بزرگ را كه بزرگترين حجت مذهب است نگذارند از بين برود و به طبع آن اقدام كنند!
📗 کشف الاسرار، ص ۱۷۸
#اسوه_روحانیت
@Jahade_tabeini
@Manahejj
🌀 رنجنامه علامه میرحامد حسین
📝 در مشقت تألیف عبقات الانوار
💠 الگوی طلاب جوان برای تحصیل
🔹 آنچه ما را به مشقتهاى فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نَبْذى از مشقتهاى ما را در تحصیل یک کتاب جزیى دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید.
🔹 دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود مىرسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانهوار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد.
🔹 اهل خلاف جا به جا مجمعها ساختهاند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداختهاند، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسى به نظر نمىآید.
📌 پیوست: تصویر دستخط مرحوم میرحامد حسین
📌 پست بعد: حکایت گوشهای از رنج مرحوم میرحامد حسین، تنها در تحصیل یکی از این کتب، از زبان آیتالله شبیری زنجانی 👇🏻
#اسوه_روحانیت
@Jahade_tabeini
@Manahejj
🌀 میرحامد حسین و نوکریِ عالم سنی!
📝 گوشهای از رنج عظیم میرحامد حسین در جهت مبارزه با تحریف تشیع
👤 آیتالله شبیری زنجانی
🔹 نقل کردهاند که یک وقت میرحامد حسین مطلع میشود که در مدینه در کتابخانه یکی از علمای اهل سنت نسخه منحصر به فرد کتابی که مورد احتیاج ایشان بود، موجود است. ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه میرود و پس از انجام مناسک به آنها میگوید که شما مراجعت کنید؛ من باید مدتی اینجا بمانم.
🔹 ایشان نزد آن عالم سنی میرود و نوکر او میشود و به او میگوید که چون من ناراحتی دارم، برای محفوظ ماندن از شرور لازم است که در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد، بخوابم. لذا توافق میکنند که ایشان در کتابخانه بخوابد.
✅ در تمام آن مدت میرحامد حسین در نهایت تقیه رفتار و در حد اعلی برای آن عالم سنی نوکری میکرد؛ به گونهای که حتی به بچه آن عالم رسیدگی و او را بغل میکرد و از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمیشوند، منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه میرفت، آن کتاب را که مفصل هم بوده، جزء جزء استنساخ میکرد. نجار شیعهای در مدینه بود، او برای میرحامد حسین جعبهای ساخته بود تا ایشان اجزائی را که شبها استنساخ میکرد، در آن قرار دهد. میرحامد حسین هر جزء را که استنساخ میکرد، در آن جعبه قرار میداد.
🔹 وقتی کتاب تمام شد، از صاحب خانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد. ایشان آن جعبه را برداشت و سوار کشتی شد. [تا اینکه] دریا طوفانی میشود و جعبه در آب میافتد. میرحامد حسین خودش را در دریا پرت میکند تا جعبه را بگیرد. جعبه را میگیرد و دیگران هم کمک میکنند و ایشان را نجات میدهند.
📗 جرعهای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۳۵۰
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 اعتراض به یک مصوبه قانونی یا تسویه حساب با روحانیت؟!
🖋 کریم دلفانی
🔹 ماجرا از آنجا شروع شد که سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دفترچه آزمون استخدامی، طلاب دارای مدرک سطح دو و سه حوزه علمیه را برای انتخاب یکی از ۸ رشته علوم انسانی و احرازصلاحیت شغل معلمی در رشته های "دبیری عربی، مربی امور تربیتی، دبیری معارف اسلامی، آموزگاری ابتدایی، دبیری ادبیات فارسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری تاریخ و دبیری فلسفه" مجاز دانست تا در صورت پذیرش و طی مراحل قانونی در همان رشتهای که قبول شدهاند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.
🔹 مجموعه پذیرفته شدگان از جمله طلاب پس از قبولی در آزمون استخدامی که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزارمیشود و احراز صلاحیت علمی و حرفه ای که در مصاحبه تخصصی کسب می شود، دوره یک ساله مهارتآموزی (ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان) را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و بعد از پایان دوره به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام میشوند.
🔻 اعلام این خبر همان و سیل بیانیه ها و نامه های سرگشاده به مسئولین آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط همان، که چه خوابیده اید و مملکت و کشور به دست غیر متخصصان افتاده است!، یکی بر غربت زبان و ادبیات فارسی گریست و نامه نوشت، دیگری بر مهجور بودن علوم اجتماعی افسوس خورد و آن یکی هم بر خطر افول دروس تاریخ و فلسفه و ... زانوی غم در بغل گرفت.
🔻 منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش در رشته های مورد نظر، بد نبود ابتدا سری به سایتهای حوزه و تنوع رشته های تحصیلی آن میزدند وعناوین رشتههای دروس تخصصی را ملاحظه می کردند آنگاه اگر از مواد درسی دانشگاه برای معلم تربیتی غنی تر نبود داد سخن سر میدادند.
🔹 طلاب امروز حوزه علمیه ضمن اعتقاد راسخ به فقه جواهری با درک شرایط زمان و مکان پس از گذراندن سطح یک حوزه که شش سال به طول می انجامد به تناسب علاقه و گرایش خود در رشته های تخصصی ادامه تحصیل میدهند و همزمان نیز در مراکز علمی مطرح حوزوی و دانشگاهی مدارج علمی و آکادمی را طی می کنند.
🔹 گوشه ای از ظرفیت های بی بدیل حوزه امروز برای گرامیانی که از سر دلسوزی حضور طلاب فاضل در رشته های مورد نظر را غیر تخصصی میدانند بیان میشود🔻
◻️ دانشگاه حوزوی باقرالعلوم(ع)
◻️ مراکز تخصصی حوزه علمیه
◻️ مرکز تخصصی آموزش زبانهای خارجی حوزه علمیه
◻️ پدیده عظیم حوزه علمیه خواهران
◻️ دروس تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان
◻️...
متن کامل یادداشت:
https://hawzahnews.com/x9R7L
#حوزه_و_اجتماع
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب
📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰
📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکههای اجتماعی KHAMENEI.IR
#امام_حوزه
#اربعین
@Manahejj
🌀 اربعین شروع جاذبه مغناطیس حسینی
💠 امام خامنهای
🔹 شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین
@Manahejj
هدایت شده از فقه و معارف
زیارت اربعین.pdf
2.13M
📥 دریافت متن زیارت امام حسین علیهالسلام در روز اربعین
💻 @khamenei_maaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 جبران زیارت سیدالشهداء برای جاماندگان
🎥 خواب مرحوم آیتالله سیبویه و توصیه حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
🔹 مرحوم آیتالله سیبویه پس از ۴۰ سال امامت جماعت حرم حضرت قمر بنیهاشم از عراق به ایران تبعید شد.
🔹 پیش از سفر به ایران به حرم سیدالشهداء علیه السلام رفت و گله کرد از محرومیت از زیارت حضرتش.
✅ خواب مرحوم سیبویه...
#اربعین
@Manahejj
🌀 دهمین سالگرد ارتحال رهبر شیعیان عربستان
📝 اربعین، سالروز درگذشت آیتالله محمد علی العَمری
🔹 مرحوم آیتالله محمد [بن] علی العمری در سال ۱۳۳۲ هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد. وی در ۱۶ سالگی وارد حوزه علمیه نجف اشرف شد و در طول حضور بیستسالهی خود در این حوزه علمیه، از مدرسان و علمای بزرگ عالم تشیع بهره جست.
🔹 از جمله اساتید ایشان:
➖ شیخ محمدطاهر آل راضی نجفی
➖ علامه محمدرضا مظفر
➖ شیخ حسین حلی
➖ آقا ضیاءالدین عراقی
➖ میرزای نائینی
➖ سید ابوالحسن اصفهانی
➖ علامه محمدجواد مغنیه
🔹 این عالم ربانی به عنوان شخصیت اول شیعیان مدینه منوره و امام جماعت مسجد شیعیان این شهر، در طول بیش از ۶۰ سال برای گسترش مکتب اهلبیت(ع) تلاش فراوانی نمود و ۴۵ سال از عمرش در زندانهای عربستان سپری کرد.
رهبر فقید شیعیان عربستان، در سالروز اربعین حسینی و در سن ۱۰۰ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 گوشهای از خدمات و مجاهدتهای پدر معنوی شیعیان عربستان
🔹 از جمله خدمات شصت ساله مرحوم آیتالله عَمری در مدینه:
1⃣ انسجام شیعیان حجاز -مخصوصا شیعیان مدنی- و جلوگیری از تشتت؛ [همچنین] وحدت روش در برگزاری اعمال و مناسک مذهبی؛
2⃣ سرپرستی و حمایت از شیعیان و طلاب مدینه منوره و تکریم و تضييف زائران؛
3⃣ اقامه باشکوه نماز جماعت و مجالس به مناسبت مواليد و وفيات اهل بیت و جلسات مذهبی هفتگی و خانگی؛
4⃣ كمک به رفع حوائج مادی شیعیان از طریق صندوقهای قرضالحسنه خیریه و اهدای کمکهای بلاعوض و مساعدت در ازدواج جوانان کم بضاعت؛
5⃣ تشکیل حوزه علمیه و تربیت مبلغان و عالمان دینی و راهیکردن آنان به مناطق مختلف عربستان جهت تبلیغ؛
6⃣ حفظ اجتماع و پایگاه شیعیان در مدینه از طریق تعامل مسالمتآمیز با اهل سنت و تقویت رابطه میان تشیع و تسنن و رفع اختلاف شیعیان با اصلاح ذاتبین و میانجیگری در نزاعها.
🔹 مرحوم عَمری در طول زعامت و مدیریت خویش در مدینه به اندازهای در خدمت به اسلام و شیعیان خوش درخشید كه به عنوان «پدر معنوی شیعیان مدینه» مشهور شد. در واقع مرحوم عَمری تمام شیعیان را به مثابه یک خانواده بزرگ مینگریست و خود را موظف به اداره و رسیدگی آنها میدانست. ایشان بارها علیه تبعیض و ظلم بر شیعیان حجاز ومدينه خروشید و با تذکر لسانی و مكتوب خواستار رفع آنها و برقراری عدالت و تساوی در حقوق شهروندی و ادای اعمال شرعی و مذهبی شد.
🔹 البته این خروش مقدس و سرچشمه یافته از غیرت دینی، بیهزینه نبود و بارها در معرض تهدید و تعدّی قرار گرفت (۴۵ سال رنج حبس و زندان)؛ به طوری که در آخرین اعتراض، دستگاه حاکم سعودی او را محکوم به اعدام کرد که با [توسل و] عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها نجات یافت.
📗 برگرفته از مجله کتاب شیعه، ش ۱۱ و ۱۲
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 در راستای تحول اجتهادی حوزههای علمیه
🔹 ۱۵ درس رسمی خارج فقه معاصر:
۱. فقه سرمایهگذاری جسورانه (استارت آپ ها)
۲. بیت کوین و رمز ارزها
۳. ارز بین المللی SDR
۴. ماهیت و احکام پول
۵. بورس و بازار سرمایه
۶. عقود مستحدثه
۷. نظام اقتصادی اسلام
۸. ماهیت شخص حقوقی و احکام آن
۹. نظریات حقوقی در شرایط معاملات
۱۰. قانون و قوه مقننه
۱۱. نظام سیاسی و رهبری
۱۲. حقوق عامه و شهروندی
۱۳. پزشکی و روشهای تعیین جرم
۱۴. شبکههای اجتماعی و پیام رسانها
۱۵. حقوق کودک
🔔 ثبتنام دروس خارج فقه معاصر تا ۲۰ مهرماه تمدید شد
#فقه_معاصر
@Manahejj
🌀 ثبتنام درس الفائق تا ۲۰ مهر تمدید شد
🔹 انتخاب واحد درس الفائق در سامانه آموزش انجام میشود و مثل سایر دروس سطوح عالی برای طلاب پایه ۹، ۱۰ و درس خارج قابل انتخاب است.
🔹 مزایای شرکت در درس الفائق: 🔺منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره شفاهی کفایه پایه ۱۰.
🔺معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول و منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره مصاحبه شفاهی درس خارج اصول.
🔺تاثیر مثبت در امتیازات لازم برای شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزههای علمیه.
🔺برخورداری از مزایای معیشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی.
🔹 تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق ۱ و ۲ را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمیشود.
🌐 دفتر فقه معاصر
#فقه_معاصر
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 استاد حوزه علمیه خواهران:
یادم هست سال دوم حوزه بودم که مقالهام در یکی از جشنوارهها برنده شد و همون شد آغاز کار من در نوشتن مقاله.
بعدها متوجه شدم مجلهای منتسب به یکی از نهادهای مذهبی، هم مقالاتمون را چاپ میکنه، هم حقالتألیف میدهد. دیگه تشویقی بالاتر از این نبود برای یک نویسنده. هر از چندگاهی مقاله مینوشتم و در قبالش حقالتألیف هم دریافت میکردم.
کم کم با عنایات الهی مقالات رنگ علمیتری پیدا کرد تا اینکه نوشتن مقالات علمی-پژوهشی را شروع کردم.
در جایگاه استادی فقط از روی عشق و علاقه مینوشتم چر که اینجا هیچ امتیاز و رتبه و ارتقایی درکار نیست جز تنظیم یک رزومه که اگر جایی لازم شد ارائه دهی یا نهایتا برای تحصیل در مقاطع بالاتر شاید بتوانی از مزایای آن بهرهمند شوی.
اما امروز مجلات مختلف علمی برای ارزیابی و چاپ مقاله، هزینههای هنگفت طلب میکنند و دیگر از روی عشق نوشتن هم به صرفه نیست.
هم اکنون یک استاد حوزه بعد از یک سال زحمت بر روی یک مقاله و ارسال به همان مجلهای که روزی حقالتألیف میدادند و به نظر میرسد برای حمایت و تشویق مبلغین تشکیل شده بود، اما شش ماهی هست که به خاطر عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه چاپ مقاله یا بهتر بگویم نصرفیدن چاپ آن، نتوانسته به مرحله ارزیابی مقاله دست پیدا کند.
سوال این است که اگر نهادهای حمایتی مبلغین و طلاب نخواهند در این عرصهها حمایتی داشته باشند پس چه کسی برای دین باید قلم بزند؟ و اینکه تشویق افراد به نوشتن، آن هم در عرصه دین از کجا آغاز میشود؟
#نظر_اعضا
#عدم_حمایت_از_نویسندگان_حوزوی
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
🔹 «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.» (امام خامنهای)
🔹 یکی از اقشاری که در مقابله با تحریف وظیفه ذاتی دارد حوزه و روحانیت است. حوزه و روحانیتی که منشأ به وجود آمدن انقلاب اسلامی هستند؛ در برابر حراست انقلاب و نظام اسلامی در برابر تحریف، انحراف و دشمنیها نیز وظیفه دارند.
📌 دانلود گاهنامه در کانال #مناهج
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej17.pdf
3.39M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
🔹 چندی پیش هفدهمین پرونده مناهج با عنوان «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف» در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد.
📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است.
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 پیشبینی حضور سالانه ۲۰۰۰ طلبه سرباز در آموزش و پرورش
👤 حاجیانزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش
🔹 در گذشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش شدند و پیش بینی شده سالی ۲ هزار نفر از طلاب به عنوان امریه وارد آموزش و پرورش شوند. تاکنون این مسئله با همکاری حوزه صورت گرفته است.
🔹 راه اندازی مدارس امین از طرح های موفق حوزه در مدارس آموزش و پروش است و در این شرایط حساس که مدارس تعطیل شده، نباید بحث تربیت تعطیل شود.
🔹 هم اکنون شش هزار مبلّغ طرح هجرت در استانها وجود دارند و آموزش و پرورش می تواند از مبلغین توانمند در بحث مدارس آموزش و پرورش بهره ببرد. این مسئله هم می تواند مورد توجه دو نهاد قرار گیرد و مبلغین توانمند مورد گزینش قرار گیرند و ممکن است این تعداد به یکهزار و پانصد نفر برسد.
🌐 خبرگزاریحوزه
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 عدم توانایی سازمان اوقاف در رسیدگی به موقوفات حوزوی
📝 لزوم واگذاری مدیریت موقوفات حوزوی به مرکز مدیریت حوزههای علمیه
👤 حسینینژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزههای علمیه
🔹 در حال حاضر و براساس آمار سازمان اوقاف در کشور سه هزار و پنجاه موقوفه متعلق به حوزه علمیه وجود دارد که این موقوفات، ۱۹۲ هزار رقبه هستند.
🔹 یکی از مشکلات، عدم اشراف کافی مرکز مدیریت حوزههای علمیه بر موقوفات متعلق به حوزه علمیه است چراکه از گذشته تاکنون در کشور و نظام جمهوری اسلامی، متولی رصد موقوفات کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. اگرچه این سازمان برای رصد این موقوفهها زحمت زیادی میکشد، ولی در شرایط فعلی که حوزههای علمیه با مشکلات مالی و کمبود اعتبار از سوی دولت مواجه است، ادعای ما این است اگر مدیریت این موقوفهها به مرکز مدیریت حوزههای علمیه واگذار شود، اتفاقات بهتری برای حوزه در بحث اداره گسترده و مهم حوزههای علمیه میافتد.
🔹 بالاخره حوزه در بحث هزینه مشکلاتی دارد. سازمان اوقاف هم پیگیری میکند، ولی پیگیری سازمان اوقاف نمیتواند پاسخگوی مشکلات حوزههای علمیه و هزینههای جاری آن باشد. چرا که معتقدیم سازمان اوقاف در کشور میلیونها رقبه در اختیار دارد و نمی تواند به وضعیت همه رقبهها مانند رسیدگی به آنها، اجاره دادن، گرفتن اجاره بهاء، واگذاری همه آنها و ... اقدام کند.
🔹 وقتی سخن از واگذاری مدیریت موقوفههای متعلق به حوزه میشود، برای این است که این قضیه آن قدر مهم است که تنها در یک فقره، حوزه علمیه استانی پیگیر زمین وقفی متعلق به حوزه بوده و چند میلیون برای احیای آن هزینه و در اختیار سرمایهگذار قرار داده و در عمل پول خوبی هم بدست آمده و این پول را صرف هزینههای جاری مدارس استان خودش کرده است.
پس وقتی هزینههای حوزههای علمیه کشور زیاد میباشد و موقوفات حوزههای علمیه که سازمان اوقاف عهدهدارش است و بابت آن هزینههایی میدهد، نمیتواند پاسخگوی هزینههای حوزه باشد، باید دنبال راهی برای رفع این مشکل باشد که در شرایط فعلی بهترین تصمیم همین عهدهداری مدیریت این موقوفات متعلق به حوزه است.
🌐 hawzahnews.com/x9PZt
#موقوفات_حوزوی
#اوقاف
@Manahejj
#اختصاصی
🌀 لوازم احیای موقوفات حوزوی
📝 مرکز مدیریت، جدیتر وارد شود
🖋 مسؤول پیگیری موقوفات استان؛ نام محفوظ
🔹 بزرگان و زعمای حوزوی همیشه تاکید بر استقلال مالی حوزههای علمیه داشتند و دارند و امروز نظر اکثر بزرگان حوزههای علمیه بر احیای موقوفات حوزه میباشد که حقا و انصافا ایده بسیار درست و به جایی هم هست. ولی احیای موقوفات، لوازمی دارد؛ از جمله اقدام جدی و جهادی برای رسیدن به این هدف بزرگ.
🔹 در این زمینه میتوان پیشنهاداتی ارائه کرد:
1⃣ شناسایی تمام موقوفات حوزههای علمیه کشور که بحمدالله در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.
2⃣ تشکیل دفتر وکلای حوزههای علمیه در هر استان: امروز برای برآوردهشدن احیای موقوفات، لازم است در زیرمجموعه مراکز مدیریت استانها وکلای قوی برای امور حقوقی باشند. لذا در این بخش نیاز به حمایت جدی داریم و اگر در این مورد اقدامی صورت نگیرد قطعا در احیای موقوفات موفق نخواهیم بود. اطلاع داریم که در مرکز مدیریت قم وکلای قوی برای این امر حضور دارند؛ ولی احیای موقوفات استانها وکیل قوی بومی میخواهد.
3⃣ تشکیل نیروی حفاظت از موقوفات حوزههای علمیه با همکاری نیروی انتظامی و یا سپاه پاسداران و یا تشکیل پلیس وقف.
بسیاری از متصرفین موقوفات بخاطر خویشتنداری روحانیت، هیچگاه زیر بار پرداخت اجاره و یا خلع ید زمین یا مغازه و غیره نمیروند و اگر از طریق قانونی هم برخورد کنیم تا نیروی حفاظتی نداشته باشیم به نتیجه نمیرسیم.
4⃣ تعیین یک نیروی مسلط بر مسائل حقوقی بر سمت معاونت حقوقی حوزه علمیه هر استان.
5⃣ رایزنی جدی با قوه قضائیه برای تسریع در رسیدگی به پروندههای مربوط به موقوفات حوزههای علمیه.
🔹 ایده بسیار زیاد است و تا در این موارد اقدام جدی انجام نشود، پرداختن به ایدههای دیگر بینتیجه است و تا به این امور توجه لازم نشود همچنان حوزه علمیه شاهد محرومیتها و چالشهای جدی خواهد بود و فشار اقتصادی هر روز زندگی را بر اساتید، طلاب و اداره حوزههای علمیه سختتر خواهد کرد.
#احیای_موقوفات
#وظایف_مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 عدالتخواهی و کارنامه حوزه در این زمینه
👤 حجتالاسلام #فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه
🔹 سازمان روحانیت در جنبش عدالتخواهی در دو لایه باید حضور چشمگیر داشته باشد:
1⃣ تبیین مبانی حاکمیت دینی و جامعه دینی
2⃣ تبیین منطق رفتار سیاسی
🔹 روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کمکاری کرده و لایه حضور در فضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کردهاند؛ وظیفه اصلی سازمان روحانیت نه حضور در جریانات سیاسی، بلکه در تبیین خطوط و ملاکهاست؛ در عین حال همیشه باید در جریان انقلابی و حاکمیت دینی باشد، اما روحانیون کارهایی برای جریان انقلابی و تقویت حاکمیت دینی میتوانند انجام دهند که دیگران نمیتوانند انجام دهند، برای انجام آنها نباید کمکاری کنند.
🔹 بزرگان حوزه، در مبانیِ حاکمیت دینی و عدالت علوی به خوبی وارد شدهاند؛ اما در مورد اصول رفتار عدالتخواهانه، آنچنان که باید، کار خوبی صورت نگرفته است؛ اینهایی که گفتم، لایههای تبیینی بود.
🔹 اما لایه دیگری که روحانیت باید در آن نقشآفرینی کند حضور در صحنههای اجتماعی و نظارت بر عملکرد حاکمیت و کارگزاران نظام اسلامی است.
اگر روحانیت در این لایه ضعیف عمل کند، مفاسد مسؤولانِ نظام اسلامی، به پای دین نوشته میشود اما اگر روحانیت؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح عموم طلاب، علیه عملکردهای سوئی که دیده میشود اعتراض کند و در مطالبات مردمی پیشگام باشد، هیچ یک از مفاسد حاکمیت دینی به پای دین نوشته نمیشود. مانند فسادهایی که در زمان حضرت علی علیه السلام وجود داشت که هیچکدام را نمیتوان به پای آن حضرت نوشت زیرا ایشان در مقابل ذرهای ظلم، سکوت نمیکردند و با جدیت اقدام میکردند.
🌐 rasanews.ir/002n5Q
#عدالتخواهی
#حوزه_روحانیت
@Manahejj
🌀 دلیل معارضهی طواغیت با پیامبران
📝 پیامبران، صرفا مرشد معنوی نبودند
💠 امام خامنهای
🔹 اگر انبیاء اداره دنیا را از برنامه دعوت خود حذف میکردند و اگر به اداره زندگی میاندیشیدند و فقط تهذیب و تزکیه اخلاقی و عقیده قلبی را توصیه میکردند هرگز با آنان معارضه نمیشد.
🔹 اگر پیغمبران الهی تربیت و حرکت تکاملی انسانها را به شکل فردی و جدا از یک نظام اجتماعی ممکن میدانستند و تشکیل و اداره جوامع را به غیر خدا میسپردند مبارزه آنان با سلاطین زمان تمام میشد و تبریّ از نمرودها و فرعونها و قیصرها و کسریها و ابوجهلها و ابولهبها جزو دین پیامبران محسوب نمیگشت.
🔹 پس دین اداره دنیا را با دولتی الهی میپسندد و دولت حق تنها دولتی است که از این «اداره» الهی نشأت میگیرد مابقی اگر به نام دین است #خرافه است و اگر به نام دولت است طاغوت.
〰〰〰〰〰
📗 بیانات در نخستین گنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات در رابطه با نقش دین در اداره جوامع بشری و همبستگی مذهب و سیاست
📅 ۸ دی ۱۳۶۱
#امام_حوزه
@Manahejj