🌀 در راستای تحول اجتهادی حوزههای علمیه
🔹 ۱۵ درس رسمی خارج فقه معاصر:
۱. فقه سرمایهگذاری جسورانه (استارت آپ ها)
۲. بیت کوین و رمز ارزها
۳. ارز بین المللی SDR
۴. ماهیت و احکام پول
۵. بورس و بازار سرمایه
۶. عقود مستحدثه
۷. نظام اقتصادی اسلام
۸. ماهیت شخص حقوقی و احکام آن
۹. نظریات حقوقی در شرایط معاملات
۱۰. قانون و قوه مقننه
۱۱. نظام سیاسی و رهبری
۱۲. حقوق عامه و شهروندی
۱۳. پزشکی و روشهای تعیین جرم
۱۴. شبکههای اجتماعی و پیام رسانها
۱۵. حقوق کودک
🔔 ثبتنام دروس خارج فقه معاصر تا ۲۰ مهرماه تمدید شد
#فقه_معاصر
@Manahejj
🌀 ثبتنام درس الفائق تا ۲۰ مهر تمدید شد
🔹 انتخاب واحد درس الفائق در سامانه آموزش انجام میشود و مثل سایر دروس سطوح عالی برای طلاب پایه ۹، ۱۰ و درس خارج قابل انتخاب است.
🔹 مزایای شرکت در درس الفائق: 🔺منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره شفاهی کفایه پایه ۱۰.
🔺معادل یکسال شرکت در درس خارج اصول و منظور شدن معدل نمره کتبی درس الفائق ۱و۲ به جای نمره مصاحبه شفاهی درس خارج اصول.
🔺تاثیر مثبت در امتیازات لازم برای شهرک مهدیه و سایر خدمات ارائه شده در مدیریت امور طلاب حوزههای علمیه.
🔺برخورداری از مزایای معیشتی طلاب طرح هدایت علمی تربیتی.
🔹 تمامی امتیازات الفائق فقط مختص به طلابی است که درس الفائق ۱ و ۲ را گذرانده و در امتحان آن حداقل نمره ۱۲ را کسب نموده اند و لذا شرکت و قبولی در فقط یک بخش الفائق مشمول امتیازات نمیشود.
🌐 دفتر فقه معاصر
#فقه_معاصر
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 استاد حوزه علمیه خواهران:
یادم هست سال دوم حوزه بودم که مقالهام در یکی از جشنوارهها برنده شد و همون شد آغاز کار من در نوشتن مقاله.
بعدها متوجه شدم مجلهای منتسب به یکی از نهادهای مذهبی، هم مقالاتمون را چاپ میکنه، هم حقالتألیف میدهد. دیگه تشویقی بالاتر از این نبود برای یک نویسنده. هر از چندگاهی مقاله مینوشتم و در قبالش حقالتألیف هم دریافت میکردم.
کم کم با عنایات الهی مقالات رنگ علمیتری پیدا کرد تا اینکه نوشتن مقالات علمی-پژوهشی را شروع کردم.
در جایگاه استادی فقط از روی عشق و علاقه مینوشتم چر که اینجا هیچ امتیاز و رتبه و ارتقایی درکار نیست جز تنظیم یک رزومه که اگر جایی لازم شد ارائه دهی یا نهایتا برای تحصیل در مقاطع بالاتر شاید بتوانی از مزایای آن بهرهمند شوی.
اما امروز مجلات مختلف علمی برای ارزیابی و چاپ مقاله، هزینههای هنگفت طلب میکنند و دیگر از روی عشق نوشتن هم به صرفه نیست.
هم اکنون یک استاد حوزه بعد از یک سال زحمت بر روی یک مقاله و ارسال به همان مجلهای که روزی حقالتألیف میدادند و به نظر میرسد برای حمایت و تشویق مبلغین تشکیل شده بود، اما شش ماهی هست که به خاطر عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه چاپ مقاله یا بهتر بگویم نصرفیدن چاپ آن، نتوانسته به مرحله ارزیابی مقاله دست پیدا کند.
سوال این است که اگر نهادهای حمایتی مبلغین و طلاب نخواهند در این عرصهها حمایتی داشته باشند پس چه کسی برای دین باید قلم بزند؟ و اینکه تشویق افراد به نوشتن، آن هم در عرصه دین از کجا آغاز میشود؟
#نظر_اعضا
#عدم_حمایت_از_نویسندگان_حوزوی
@Manahejj
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
سایز: A3
نوع: رنگی
کیفیت: چاپ
🔹 «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصهی جنگ ارادهها است. وقتی جریان تحریف شکست خورد و ارادهی ملّت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی ماند، قطعاً بر ارادهی دشمن فائق میآید و پیروز خواهد شد.» (امام خامنهای)
🔹 یکی از اقشاری که در مقابله با تحریف وظیفه ذاتی دارد حوزه و روحانیت است. حوزه و روحانیتی که منشأ به وجود آمدن انقلاب اسلامی هستند؛ در برابر حراست انقلاب و نظام اسلامی در برابر تحریف، انحراف و دشمنیها نیز وظیفه دارند.
📌 دانلود گاهنامه در کانال #مناهج
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
manahej17.pdf
حجم:
3.39M
🌀 گاهنامه تحقیقی تبیینی مناهج
📰 پرونده شماره ۱۷؛ «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف»
🔹 چندی پیش هفدهمین پرونده مناهج با عنوان «رسالت هدایت سیاسی روحانیت در مبارزه با تحریف» در رسانه حوزوی مناهج تقدیم شد.
📌 فایل این پرونده به پیوست تقدیم شده است.
#مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گاهنامه
http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
🌀 پیشبینی حضور سالانه ۲۰۰۰ طلبه سرباز در آموزش و پرورش
👤 حاجیانزاده مشاور وزیر آموزش و پرورش
🔹 در گذشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر جذب آموزش و پرورش شدند و پیش بینی شده سالی ۲ هزار نفر از طلاب به عنوان امریه وارد آموزش و پرورش شوند. تاکنون این مسئله با همکاری حوزه صورت گرفته است.
🔹 راه اندازی مدارس امین از طرح های موفق حوزه در مدارس آموزش و پروش است و در این شرایط حساس که مدارس تعطیل شده، نباید بحث تربیت تعطیل شود.
🔹 هم اکنون شش هزار مبلّغ طرح هجرت در استانها وجود دارند و آموزش و پرورش می تواند از مبلغین توانمند در بحث مدارس آموزش و پرورش بهره ببرد. این مسئله هم می تواند مورد توجه دو نهاد قرار گیرد و مبلغین توانمند مورد گزینش قرار گیرند و ممکن است این تعداد به یکهزار و پانصد نفر برسد.
🌐 خبرگزاریحوزه
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 عدم توانایی سازمان اوقاف در رسیدگی به موقوفات حوزوی
📝 لزوم واگذاری مدیریت موقوفات حوزوی به مرکز مدیریت حوزههای علمیه
👤 حسینینژاد، مدیر دفتر امور موقوفات و منابع پایدار حوزههای علمیه
🔹 در حال حاضر و براساس آمار سازمان اوقاف در کشور سه هزار و پنجاه موقوفه متعلق به حوزه علمیه وجود دارد که این موقوفات، ۱۹۲ هزار رقبه هستند.
🔹 یکی از مشکلات، عدم اشراف کافی مرکز مدیریت حوزههای علمیه بر موقوفات متعلق به حوزه علمیه است چراکه از گذشته تاکنون در کشور و نظام جمهوری اسلامی، متولی رصد موقوفات کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. اگرچه این سازمان برای رصد این موقوفهها زحمت زیادی میکشد، ولی در شرایط فعلی که حوزههای علمیه با مشکلات مالی و کمبود اعتبار از سوی دولت مواجه است، ادعای ما این است اگر مدیریت این موقوفهها به مرکز مدیریت حوزههای علمیه واگذار شود، اتفاقات بهتری برای حوزه در بحث اداره گسترده و مهم حوزههای علمیه میافتد.
🔹 بالاخره حوزه در بحث هزینه مشکلاتی دارد. سازمان اوقاف هم پیگیری میکند، ولی پیگیری سازمان اوقاف نمیتواند پاسخگوی مشکلات حوزههای علمیه و هزینههای جاری آن باشد. چرا که معتقدیم سازمان اوقاف در کشور میلیونها رقبه در اختیار دارد و نمی تواند به وضعیت همه رقبهها مانند رسیدگی به آنها، اجاره دادن، گرفتن اجاره بهاء، واگذاری همه آنها و ... اقدام کند.
🔹 وقتی سخن از واگذاری مدیریت موقوفههای متعلق به حوزه میشود، برای این است که این قضیه آن قدر مهم است که تنها در یک فقره، حوزه علمیه استانی پیگیر زمین وقفی متعلق به حوزه بوده و چند میلیون برای احیای آن هزینه و در اختیار سرمایهگذار قرار داده و در عمل پول خوبی هم بدست آمده و این پول را صرف هزینههای جاری مدارس استان خودش کرده است.
پس وقتی هزینههای حوزههای علمیه کشور زیاد میباشد و موقوفات حوزههای علمیه که سازمان اوقاف عهدهدارش است و بابت آن هزینههایی میدهد، نمیتواند پاسخگوی هزینههای حوزه باشد، باید دنبال راهی برای رفع این مشکل باشد که در شرایط فعلی بهترین تصمیم همین عهدهداری مدیریت این موقوفات متعلق به حوزه است.
🌐 hawzahnews.com/x9PZt
#موقوفات_حوزوی
#اوقاف
@Manahejj
#اختصاصی
🌀 لوازم احیای موقوفات حوزوی
📝 مرکز مدیریت، جدیتر وارد شود
🖋 مسؤول پیگیری موقوفات استان؛ نام محفوظ
🔹 بزرگان و زعمای حوزوی همیشه تاکید بر استقلال مالی حوزههای علمیه داشتند و دارند و امروز نظر اکثر بزرگان حوزههای علمیه بر احیای موقوفات حوزه میباشد که حقا و انصافا ایده بسیار درست و به جایی هم هست. ولی احیای موقوفات، لوازمی دارد؛ از جمله اقدام جدی و جهادی برای رسیدن به این هدف بزرگ.
🔹 در این زمینه میتوان پیشنهاداتی ارائه کرد:
1⃣ شناسایی تمام موقوفات حوزههای علمیه کشور که بحمدالله در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.
2⃣ تشکیل دفتر وکلای حوزههای علمیه در هر استان: امروز برای برآوردهشدن احیای موقوفات، لازم است در زیرمجموعه مراکز مدیریت استانها وکلای قوی برای امور حقوقی باشند. لذا در این بخش نیاز به حمایت جدی داریم و اگر در این مورد اقدامی صورت نگیرد قطعا در احیای موقوفات موفق نخواهیم بود. اطلاع داریم که در مرکز مدیریت قم وکلای قوی برای این امر حضور دارند؛ ولی احیای موقوفات استانها وکیل قوی بومی میخواهد.
3⃣ تشکیل نیروی حفاظت از موقوفات حوزههای علمیه با همکاری نیروی انتظامی و یا سپاه پاسداران و یا تشکیل پلیس وقف.
بسیاری از متصرفین موقوفات بخاطر خویشتنداری روحانیت، هیچگاه زیر بار پرداخت اجاره و یا خلع ید زمین یا مغازه و غیره نمیروند و اگر از طریق قانونی هم برخورد کنیم تا نیروی حفاظتی نداشته باشیم به نتیجه نمیرسیم.
4⃣ تعیین یک نیروی مسلط بر مسائل حقوقی بر سمت معاونت حقوقی حوزه علمیه هر استان.
5⃣ رایزنی جدی با قوه قضائیه برای تسریع در رسیدگی به پروندههای مربوط به موقوفات حوزههای علمیه.
🔹 ایده بسیار زیاد است و تا در این موارد اقدام جدی انجام نشود، پرداختن به ایدههای دیگر بینتیجه است و تا به این امور توجه لازم نشود همچنان حوزه علمیه شاهد محرومیتها و چالشهای جدی خواهد بود و فشار اقتصادی هر روز زندگی را بر اساتید، طلاب و اداره حوزههای علمیه سختتر خواهد کرد.
#احیای_موقوفات
#وظایف_مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 عدالتخواهی و کارنامه حوزه در این زمینه
👤 حجتالاسلام #فربهی استاد سطوح عالی حوزه علمیه
🔹 سازمان روحانیت در جنبش عدالتخواهی در دو لایه باید حضور چشمگیر داشته باشد:
1⃣ تبیین مبانی حاکمیت دینی و جامعه دینی
2⃣ تبیین منطق رفتار سیاسی
🔹 روحانیون در تبیین ملاکات عدالتخواهی کمکاری کرده و لایه حضور در فضاهای سیاسی را در برخی موارد گم کردهاند؛ وظیفه اصلی سازمان روحانیت نه حضور در جریانات سیاسی، بلکه در تبیین خطوط و ملاکهاست؛ در عین حال همیشه باید در جریان انقلابی و حاکمیت دینی باشد، اما روحانیون کارهایی برای جریان انقلابی و تقویت حاکمیت دینی میتوانند انجام دهند که دیگران نمیتوانند انجام دهند، برای انجام آنها نباید کمکاری کنند.
🔹 بزرگان حوزه، در مبانیِ حاکمیت دینی و عدالت علوی به خوبی وارد شدهاند؛ اما در مورد اصول رفتار عدالتخواهانه، آنچنان که باید، کار خوبی صورت نگرفته است؛ اینهایی که گفتم، لایههای تبیینی بود.
🔹 اما لایه دیگری که روحانیت باید در آن نقشآفرینی کند حضور در صحنههای اجتماعی و نظارت بر عملکرد حاکمیت و کارگزاران نظام اسلامی است.
اگر روحانیت در این لایه ضعیف عمل کند، مفاسد مسؤولانِ نظام اسلامی، به پای دین نوشته میشود اما اگر روحانیت؛ چه در سطح مرجعیت و چه در سطح عموم طلاب، علیه عملکردهای سوئی که دیده میشود اعتراض کند و در مطالبات مردمی پیشگام باشد، هیچ یک از مفاسد حاکمیت دینی به پای دین نوشته نمیشود. مانند فسادهایی که در زمان حضرت علی علیه السلام وجود داشت که هیچکدام را نمیتوان به پای آن حضرت نوشت زیرا ایشان در مقابل ذرهای ظلم، سکوت نمیکردند و با جدیت اقدام میکردند.
🌐 rasanews.ir/002n5Q
#عدالتخواهی
#حوزه_روحانیت
@Manahejj
🌀 دلیل معارضهی طواغیت با پیامبران
📝 پیامبران، صرفا مرشد معنوی نبودند
💠 امام خامنهای
🔹 اگر انبیاء اداره دنیا را از برنامه دعوت خود حذف میکردند و اگر به اداره زندگی میاندیشیدند و فقط تهذیب و تزکیه اخلاقی و عقیده قلبی را توصیه میکردند هرگز با آنان معارضه نمیشد.
🔹 اگر پیغمبران الهی تربیت و حرکت تکاملی انسانها را به شکل فردی و جدا از یک نظام اجتماعی ممکن میدانستند و تشکیل و اداره جوامع را به غیر خدا میسپردند مبارزه آنان با سلاطین زمان تمام میشد و تبریّ از نمرودها و فرعونها و قیصرها و کسریها و ابوجهلها و ابولهبها جزو دین پیامبران محسوب نمیگشت.
🔹 پس دین اداره دنیا را با دولتی الهی میپسندد و دولت حق تنها دولتی است که از این «اداره» الهی نشأت میگیرد مابقی اگر به نام دین است #خرافه است و اگر به نام دولت است طاغوت.
〰〰〰〰〰
📗 بیانات در نخستین گنگره جهانی ائمه جمعه و جماعات در رابطه با نقش دین در اداره جوامع بشری و همبستگی مذهب و سیاست
📅 ۸ دی ۱۳۶۱
#امام_حوزه
@Manahejj
🌀 سه سطح اجتهاد
📝 استظهار، استنباط، استنطاق
👤 استاد سید منذر حکیم
🔹 سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی.
در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تأسيس نمود.
🔸 سطح اول اجتهاد؛ #استظهار است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمنی يا التزامی این آیات و روایات به دست میآید.
🔹 سطح دوم اجتهاد؛ #استنباط است؛ این پیچیدهتر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست میآيد و استظهار میشود. وقتی تمام کلیات فقهی منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مسالهای مطرح میشود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجهاى روشن برسد؛ لذا گفته میشود استنباط رد الفروع الی الاصول است.
✅ سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ #استنطاق است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمیشود.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید؛ یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصهها و زمینهها را دارد؛ اما به شرطی که با #روش_استنطاقی وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است.
🌐 روششناسی اجتهاد
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 ‼️پوستر جالب توجه:
با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم #حوزوی هستند، اما بلااستثناء در کنار همهشان عنوان #دکتر قید شده است!!
این امر نشان میدهد چقدر #مدرک_حوزوی در تبلیغات بی اهمیت نشان داده میشود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان #دکتر جذابیت دارد!
@HozeTwit