eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: مواضع سیاسی سکولارهای حوزوی 💬 علی: سلام علیکم وقتتون به خیر و خدا قوت به نظرم این سؤال رو از سکولارهای حوزوی بپرسید: ❓اگر واقعا نظر شریفتان این است که حوزه علمیه نباید مطلقا کاری به سیاست داشته باشد، پس چرا خودتان در مسائل سیاسی-حکومتی اظهارنظر می‌کنید؟ معمولا هم به سمت دیگر غش می‌کنید!! @Manahejj
🌀 وقتی اخلاق گم شد! 📝 خطر آدم‌های پیچیده 🖋 شاگرد اخلاق 🔸 هرآنچه از اعتقادات اسلامی و انقلابی سراغ داریم در سه مرحله‌ی زبان، قلب و عمل قابل جریان است. از آنجا که ایمان و اراده‌ی افراد یکسان نیست؛ درجه‌ی ایمان و اخلاق و انقلابی‌گری نیز متفاوت و گونه‌گون است. ✅ مرحله‌ی اعلی اوج ایمان و انقلابی‌گری در وجود افرادی تبلور یافته است که سالها به تهذیب نفس و فرار از ظواهر و مطامع دنیوی پرداخته‌اند. کسانی که با احدی تعارف ندارند. هدفشان روشن و مقدس است و با اخلاصی که دارند تن به باندبازی‌ها نمی‌دهند، اسیر چاپلوسان و مریدان نمی‌شوند. بیش از هرچیز، کارنامه عملی آنها در پیشبرد اهداف عالی حوزه و انقلاب، گویای شخصیت آنهاست؛ نه تعاریف و گزارش‌ها و آمارهای کاری خودساخته و بی‌پشتوانه. لذا بدور از هرگونه ادعا و تظاهری، همیشه زبان و قلب و عملشان در مسیر انقلاب و اعتلای حوزه بوده و هست. ➖ مرحله‌ی متوسط نوبت به افرادی می‌رسد که با قلب و زبانشان یاری‌گر اسلام و انقلاب و جبهه توحید هستند. این عده اعتقاد راسخ به رشد حوزه و انقلاب و ضرورت تحول حوزه دارند؛ گرچه یا مجالی برای ورود عملی نیافته‌اند، یا در خود توان و ظرفیت ورود به عرصه اجرا و دوام‌آوردن در برابر برخی موانع ریز و درشت را نمی‌بینند یا .... ♨️ مرحله‌ی اسفل 1⃣ برخی فقط در مقام زبان و ظاهر و بر فراز منبر، مؤمن و مجاهد و انقلابی هستند. کارنامه انقلابی‌شان خلاصه در نطق‌های اخلاقی و انقلابی می‌شود. 2⃣ بقدری بر مبانی، تسلط دارند و در مقام وعظ، مهارت یافته‌اند که حتی می‌توانند بزرگترین کرسی‌های اخلاقی را برای مجاهدین دیروز و شهدای امروز برگزار کنند. 3⃣ اما به عمق عملکرد و آنها که می‌نگری، اثری از آن غلظت انقلابی‌گری و امتداد راه شهدا که روضه‌اش را همیشه می‌خوانند نیست. 4⃣ گلوگاه‌های مهم را به افرادی می‌سپارند که مطمئن باشند انقلابی نیستند ولی در عوض در نهایت چاپلوسی هستند. 5⃣ و از قضا اگر انقلابیون راسخ را در جایگاه‌های مهم ببینند با تمام وجود سعی در حذف آنها می‌کنند. ‼️ اینجاست که به ناگاه آن همه عظمت وعظ و آن کوه اخلاق بر فراز منبر، در مقام عمل گم می‌شود!! ◼️ ساختارهای غیر شفاف و عدم ارائه گزارش از روند فعالیت افراد نیز مزید بر سلطه این عده است. چراکه بدنه انقلابی مخاطبین همیشه نطق‌های اخلاقی و انقلابی را از ایشان دیده و شنیده‌اند اما از عمق فاجعه‌ی عملکرد آنها، از حجم سوء مدیریت آنها، از عزل و نصب‌ها و بسیاری از موارد دیگر در بی‌خبری محض هستند!! 🔺 موانع حوزه و انقلاب عمده‌ی موانع و مشکلاتی که حوزه و انقلاب دارد، به دلیل وجود همین است. کسانی که زبانشان سوی انقلاب اما در عمل، قلب و قبله‌شان پشت به انقلاب است. 🔻 سادگی تقابل با سکولارهای حوزوی برای همین مبارزه با سکولارهای حوزوی -در عین ضرورتی که داشته و دارد- همیشه ساده بوده است. چون سکولارها در عیان رسوا هستند: مبانی امام و انقلاب را تضعیف و تخریب می‌کنند؛ مقابل جامعه مدرسین قد علم می‌کنند؛ با سرقت علمی برای خودشان کتاب و رزومه علمی دست و پا می‌کنند؛ با پولپاشی، سودای مرجعیت خود را تعقیب می‌کنند. لذا فقط کافی است به حرکات آنها توجه کرد؛ چون دم خروسشان سالهاست بیرون زده است. ⛔️ خطر آدم‌های پیچیده اما مشکل اصلی، آدم‌های پیچیده هستند. آدمهایی که همیشه پشت ژست اخلاقی خود پنهان می‌شوند و هر نقد ساده و مطالبه‌ی کوچکی را با برچسب بی‌تقوایی و بی‌اخلاقی به رگبار می‌بندند؛ تا احدی جرأت نکند به دیده‌ی انتقاد به آنها بنگرد. این عده همواره سعی می‌کنند نقدهای به عملکرد خود را تضعیف آیت الله بوشهری و آیت الله اعرافی جلوه دهند! درحالی که هردو بزرگوار همیشه پذیرای نقد بوده و هستند. @Manahejj
🌀 مراقب نفوذ روحانی‌نمایان باشید 📝 فرازی از وصیتنامه امام خمینی قدس سره 🔸 در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‌نمایند، و یکی از راه‌های با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه‌های اسلامی دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است: 1️⃣ که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‌ها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است 2️⃣ و خطر بسیار عظیم آن در درازمدت به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی برعلوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده‌ها وقشرهای مردم پاکدل و علاقه‌مند نمودن آنان را به خویش و ضربه‌ی مهلک زدن به حوزه‌های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب می‌باشد. ♨️ و می‌دانیم که قدرتهای بزرگ چپاولگر در میان جامعه‌ها افرادی به صورتهای مختلف از ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی و که اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسانترند ذخیره دارند که گاهی سی ـ چهل سال با مشی اسلامی و مقدس‌مآبی یا «پان ایرانیسم» و وطن پرستی و حیله‌های دیگر، با صبر و بردباری در میان ملتها زیست می‌کنند و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام می‌دهند. @Manahejj
🌀 استدلالی که سکولار حوزوی را به سکوت واداشت! 📝 محبوبیت روحانیت و دخالت در سیاست 🖋 رضا حسینی 🔸 به جهت سالگرد فتوای جهاد آیت‌الله العظمی سیستانی علیه داعش، خاطره‌ای جالب از بحث با یکی از سکولارهای حوزوی برایتان نقل می‌کنم‌. 🔹 ایام اربعین بود و تازه خسته از راه به نجف رسیده بودیم. در راه با جوانی به اسم بابک آشنا شدم که اصلا مذهبی نبود و حتی نماز هم بلد نبود بخواند؛ ولی چون ما معمم بودیم گفت شما با اینجا آشنایی دارید و من با شما همه‌جا همراه باشم؛ ما هم قبول کردیم. 🔹 به قدری شلوغ بود که بعضا ده دقیقه، یک ربعی مردم در صف سیطره و تفتیش منتظر می‌ماندند. فردی جلوی بنده در صف تفتیش، شیخی پر هیبت و با وجنات علمایی و میانسالی بود که روحانی بود فقط عمامه نداشت و پارچه‌ی سفیدی روی سر داشت با صورتی ملکوتی! 🔹 همین که صف تفتیش به روبروی کوچه‌ی بیت آیت‌الله سیستانی رسید؛ شیخ نگاهی به کوچه‌ی بیت معظم له و جمعیتی که به شوق دیدار با مرجعیت در کوچه صف بسته بودند انداخت؛ رو به جمعیت بگونه‌ای که من هم بشنوم با صدای بسیار رسایی گفت: «واقعا مرجعیت و عالم دینی یعنی این! اینجوری می‌شه که یه عالِم ارج و قرب پیش مردم پیدا می‌کنه! اگه ایشون هم مثل برخی علمای ایران در سیاست دخالت می‌کرد، الان مردمش از دین زده شده بودند!» ♨️ این را که شیخ گفت؛ همسفر بی‌نماز ما هم در پاسخ گفت: احسنت و جمعیت هم انگار یک دفعه ساکت شد و زمزمه‌های تأیید و پچ‌پچ‌هایی در فضا پیچید! ✅ من که دیدم سکوت و عدم پاسخ در نهایت بی‌انصافی است سعی کردم مؤدبانه جواب شیخ را بدهم! برای همین با شیخ وارد گفتگو شدم: + شیخ مگر در ایام همین عالم عزیز، داعش نجف را با خمپاره کوتاه‌برد نمی‌زد؟! - بله می‌زد چطور مگه؟! + خب پس چطور ارج و قرب این مرجع عزیز باعث نشد مردم علیه داعش قیام کنند؟! - چقدر ساده‌ای! اگر آقای سیستانی اعلام جهاد نمی‌کرد که داعش نجف رو گرفته بود! + پس همین دخالتش در سیاست باعث شد که خطر داعش از شیعه برطرف شود و اینجور الان پیش مردم ارج و قرب داشته باشه! و اگر دخالت ایشان نبود، الان نه دفتری باقی مانده بود؛ نه مردم منتظری و نه حتی حرمی! 🔺 صحبت که به اینجا رسید یکدفعه بابک با صدای بلند گفت احسنت! 🔻 شیخ با اینکه تا خلاصی از تفتیش و رسیدن به حرم، جلوی ما بود؛ ولی بنده خدا فقط در و دیوار را نگاه می‌کرد و دیگر هیچ نگفت... @Manahejj
🌀 مطالبه برخورد حوزه با تضعیف کنندگان نظام اسلامی 👤 آیت الله سیفی مازندرانی 🔸 آیت الله سیفی مازندرانی با لازم الاتباع خوندن احکام ولی فقیه و حرام اعلام کردن مخالفت با آن، از آن دسته طلابی که به اسم انقلابی‌گری، تضعیف نظام را در دستور کار قرار داده اند، انتقاد کرد و از حوزه خواست با این قبیل افراد برخورد کند: 🔹 حوزه علمیه می‌بایست همکاری خود را با کسانی که با ادبیات و بیان گزنده مسائل و نقدهای خود را پیرامون حکومت و دولت مطرح ‌می‌کنند، قطع کند. 🔹 درخواست من از مدیریت حوزه‌های علمیه این است که با کسانی که علیه نظام و دولت مسائلی را می‌گویند که منجر به تضعیف آنان می‌شود، برخورد کند؛ چرا که مسئله امری مهم است و با وجود چنین افرادی در حوزه نمی‌توان ادعا کرد که حوزه انقلابی است. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
🌀 عادت مطالعه 📝 ازدحام موسمی سالنهای مطالعه 🖋 محمد حق پرست 🔸 ایام امتحانات، فصل رونق سالنهای مطالعه است. صبحها اول وقت شلوغ میشوند و تا نیمه‌های شب چراغها هنوز روشنند. حتی گاهی خادم، مراجعه‌کنندگان را به زور بیرون می‌فرستد. دو سه هفته‌ای طول میکشد تا کم کم غربت به سالنهای مطالعه برگردد. ❓اما چرا در این ایام شلوغ می‌شوند؛ چون همه می‌دانند مطالعه مفید در خانه و جاهای دیگر چندان امکانپذیر نیست. پس باید به فکر جای مناسب بود. اما در طول سال، این نکته بدیهی به بهانه‌های مختلف از یادها میرود. ❇️ حال فکر کنید اگر در کل سال چنین جمعیتی به کتابخانه‌ها رفت و آمد داشتند چه اتفاقی می‌افتاد؟ به همان میزان که نمرات امتحانات کتبی خوب است، تعداد علمای قوی و خبره بالا میرفت. ♨️ اما معضلی وجود دارد و آن اینکه تعداد قابل توجهی از طلاب به تلخیص و نمونه سؤال دل بسته‌اند، بدون کتاب و تقریر دستنوشته. این همان نظام آموزشی دانشگاه است به نام «دانشجوی شب امتحانی» که فایده‌ای ندارد جز تکثیر افرادی که نمرات بالایی دارند بدون تخصص و رشد علمی خوب. 🔻 به برکت این نمونه سؤالات با نسلی از طلاب مواجهیم با نمرات خوب اما از لحاظ مایه‌ی علمی پوک. تا کنون بارها درباره آفتهای جزوات نمونه سؤال گفتیم و نوشتیم، اما هنوز گوشی برای شنیدن نیست. 🔻 اهل مطالعه‌بودن، اولین کار طلبگی است و ترک آن هیچ توجیهی ندارد. «خوشا چاهی که آب از خود برآرد.» کسانی که در ایام امتحانات با کتابخانه و سالن مطالعه آشتی می‌کنند، ادامه‌دادن این «عادت سه هفته‌ای» تضمین آینده طلبگی ایشان است. @Manahejj
🌀 بلاهایی که بعد از شهادت صیاد خدایی بر سر اسرائیل نازل شد! 🌐 بصیرت؛ معاونت سیاسی سپاه @Manahejj
🌀 بزرگ‌ترین تهدید حوزه 📝 به بهانه طلاب شب امتحانی 🖋 محمد حق پرست 🔸 بی‌مایه علمی‌شدن یا شب امتحانی‌بودن بیشتر طلاب معضل اصلی حوزه است. این مشکل دوطرف دارد: 1⃣ طرف اول خود طلبه است که اگر واقعا قصد درس‌خواندن جدی ندارد، وقت خودش را تلف نکند. کسی که درسهای اصلی را هم به هر دلیل موجه یا غیرموجه نمی‌خواند، بعید است طلبه موفقی شود و بعد از مدتی، هم فرصتهای فعلی را از دست می‌دهد و هم سرخورده می‌شود. با تمام مشکلات و انتقادها به برنامه‌ها، اما درس‌نخواندن توجیهی ندارد. 2⃣ روی دیگر سخن با مسئولین است که چرا طلاب را بی‌مایه پرورش می‌دهند. اگر درصد کمی از طلاب شب امتحانی بودند، اشکال از سوی طلبه بود. اما وقتی اکثر طلاب با تلخیص و نمونه سؤال نمره می‌گیرند (که شواهد آن را تایید می‌کند)، یعنی برنامه و مدیریت اشکال دارد. مشکل از برنامه، بی‌انگیزگی، عدم اقناع نسبت به دروس یا هر مسئله دیگر باشد، باید رفع شود. آنچه مهم است اینکه هرکاری لازم است انجام شود تا طلبه از جانب مسئولین و برنامه عذری نداشته باشد. 🔻 ممکن است مسئولان استقراء نویسنده را قبول نداشته باشند، اما رویه فعلی در حال رشد، روی آوردن اکثریت به نمونه سؤال است. این زنگ خطر است که کار اشکال دارد. ♨️ پرورش طلاب بی‌مایه بزرگ‌ترین تهدید حوزه خواهد بود که اگر امروز علاج نشود، در آینده گریبان حوزه را خواهد گرفت. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی 💬 عقیل: سلام علیکم در مورد امتحان با جزوه یا نمونه سوال؛ غیر از اینکه اصل عمومی شدن این اشکال، ناشی از درس‌نخواندن طلاب است و یا مشکل داشتن برنامه آموزشی حوزه، 🔻 اصل امتحان به این شکل گرفتن، یعنی امتحان کتبی که کاملاً متکی بر حافظه کوتاه مدت طراحی می شود، باعث می شود که حتی طلبه‌ای که در طول سال تحصیلی کامل کلاس رفته و درس گرفته و مطالعه و مباحثه هم کرده، ولی برای اینکه نمره بگیرد، به نمونه سؤال و تلخیص رو بیاورد. 🔻 این مدل امتحان گرفتن یک مدل دانشگاهی است، و الا وقتی مدل امتحان گرفتن اینطوری باشد، مدل امتحان دادن هم قطعا همین نمونه سؤال و تلخیص خواهد بود. اصل انتقاد اینجاست. ♨️ شاید راه حل اعتماد به اساتید باشد، و بخش عمده ارزیابی را باید به اساتید واگذار کرد، اساتیدی که در طول سال تلاش علمی طلبه و سطح علمی او در کلاس را مشاهده می کنند، و این امتحان حافظه کوتاه مدت هم باشد و بخش کمی از ارزیابی تحصیلی را تشکیل بدهد. . @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی 💬 علی: سلام علیکم وقت بخیر 🔸 البته که طلبه باید در طول سال مشغول تحصیل و تقریر و تحقیق باشد و طلبه‌ای که شب امتحان تلخیص و جزوه می‌خواند و چه بسا نمره خوبی هم می‌گیرد فقط موجب خسارت خود و جامعه می‌شود. وقتی چنین طلبه‌ای رشد می‌کند و بالا می‌آید حتی ممکن است تبدیل بشود به آفت. از شما تقاضا می‌کنم در جلسات دفاعیات سطح ۳ و ۴ شرکت کنید و سطح مباحث مطرح شده را ببینید. لکن باید این نکات را در نظر گرفت که: 1⃣ یکی از مهمترین مشکلات حوزه ساختار دانشگاهی و محتوای حوزوی است. از زمانی که حوزه ساختار استادمحور و مجتهدپرور خود را کنار گذاشت مشکلات عدیده‌ای گریبان حوزه را گرفت؛ از جمله آن مشکلات، کثرت بی‌سوادانِ مدرک به دست و افول فضای معنویت و اخلاق است. 2⃣ هرطلبه‌ای در طول دوران تحصیل خود شاید توانسته باشد تعداد انگشت‌شماری از محدوده کتب تحصیلی را کامل خوانده باشد؛ ولی امتحانات سراسری از کل محدوده است. پس او ناچار است تلخیص و جزوا بخواند چراکه بعضا کلاسها تا یک هفته قبل از امتحانات برقرار است. 3⃣ تمام مراکز و مؤسسات و... یکی از اصلی‌ترین معیارهای پذیرششان نمره و مدرک است پس طلبه وقتی می‌بیند می‌تواند با یک هفته وقت گذاشتن برای دروس، یک سال نمره خوب بگیرد به نظر شما چه می‌کند؟ 4⃣ مسائل مالی برخی طلاب را وادار به نگهبان و پیک و نظافتچی شدن کرده؛ این طلبه‌ای که در مضیقه مشکلات مالی است چگونه می‌تواند درس بخواند؟ . @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی 💬 امین: سلام علیکم (پیرو طلاب شب امتحانی) سیستم آموزشی غرب (اروپا و آمریکا) تقریبا سه دهه هست که ارزیابی نمره‌ای را کنار گذاشته و انواع دیگر مدلهای ارزیابی اتخاذ کرده. دقیقا زمانی که غرب این مدل را کنار گذاشت، حوزه علمیه بدون درنگ این مدل را برداشت و پیاده کرده!! نتیجه هم شد شب امتحانی و نمونه سؤالی و حتی .... @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نماز توبه 📝 عمل یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده ❇️ کیفیت و شرایط نماز: ➖ غسل و وضو ➖ دو نماز دو رکعتی؛ هر رکعت حمد، توحید سه مرتبه و سپس فلق و ناس ➖ بعد از نماز ۷۰ مرتبه استغفار ➖ سپس: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ➖ سپس: یا عزیز یا غفار إغفر لی ذنوبی و ذنوبَ جمیع المؤمنین و المؤمنات؛ فإنه لا یغفر الذنوبَ الا انت. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی 💬 طلبه شیراز: سلام در رابطه با جزوه و شب امتحان ما شهرستان شیرازیم محدوده نیم فصل که مثلا 200 صفحه هست استاد 65 صفحه تدریس کردند بعد خودشان می‌فرمایند اگر طلبه درس نخواند حرام است در حوزه بماند ایا حرام نیست 65 صفحه از 200 صفحه خوانده بشه؟ بعد خودتان ملاحظه بفرمایید در این سیستم آموزشی بهترین راه برای فهمیدن و نمره گرفتن همین تلخیص و نعلبندی نیست؟ 〰〰〰〰〰〰 💬 طلبه خوزستان: سلام مرکز قم داره از شهرستانها امتحان هماهنگ میگره پایه ۸ استصحاب؛ ما تقریبا ۱۲۰ صفحه از کتاب را نتوانستیم تمام کنیم چون محدوده زیاده حالا قم گفته برا امتحان کل کتاب را باید امتحان بدیم تنها کسی که ذبح میشه طلبه ها هستند. لطفا پیام را در کانال قرار بدهید چون مسئولین در کانال شما عضو هستند. @Manahejj
🌀 نتیجه‌ غلبه کمیت بر کیفیت 📝 بررسی برنامه آموزشی و خروجی‌های ناگزیر 🖋 محمد حق پرست 🔸 وقتی پدید آمد که در برنامه آموزشی کیفیت را فدای کمیت کردند. ♨️ برنامه آموزشی فعلی حداقل سه اشکال عمده دارد: 1⃣ اولین اشکال، کثرت دروس است. آیت الله جوادی (حفظه الله) می‌فرماید: «یک درس کم است و دو درس زیاد.» این بیان را مقایسه کنید با برنامه فعلی. طلبه باید در روز چند کلاس مختلف (به طور میانگین ۴ تا ۵ کلاس) برود و آنها را مباحثه کند. این دروس تقریبا هیچکدام عمیق خوانده نمی‌شود و با نمره شب امتحانی به اتمام می‌رسند. 2⃣ اشکال دیگر، سطحی‌خوانی به جای عمیق‌خوانی است. دوره‌های متعدد دروس در برنامه وجود دارد که اتفاقا هیچکدام عمیق خوانده نمی‌شوند. تا پایه‌ی ۱۰ چهار دوره عقائد، دو دوره فقه و سه دوره اصول فقه خوانده می‌شود؛ اما هیچکدام به اندازه یک دوره خوب نبوده‌اند. شاید کمتر مسئله‌ای در عقائد و کلام باشد که بعد از چهار دوره، برای طلبه کامل حلاجی شده باشد. بسیاری از طلاب هنوز نمی‌توانند روش ورود و خروج به مسئله فقهی را توضیح دهند چه برسد به اینکه مسئله فقهی را حل کنند. همچنانکه اولیات اصول فقه را حضور ذهن ندارند و برخی هنوز بر سر این مسئله شبهه دارند که اصول فقه چقدر فایده داشته و چقدرش زوائد است. سه سال ادبیات خوانده می‌شود، اما اکثرا در تجزیه و ترکیب متون دینی لنگ می‌زنند. دروس جنبی نیز ظاهر زیبایی در برنامه دارند اما آنها حتی سطحی هم خوانده نمی‌شوند. مثلا یک دور تفسیر قرآن امتحان گرفته می‌شود، اما در واقعیت بیشتر طلاب بعد از اتمام سطح، از ترجمه قرآن هم عاجزند. 3⃣ اشکال سوم ناسازگاری شیوه آموزش با هدف کتب مقدمات و سطوح عالی است. هدف از لمعه و مکاسب، آموزش روش فقاهت است اما کمتر کلاسی چنین برگزار می‌شود. وقت کلاسهای اعتقادات و منطق، به جای واکاوی و تحقیق درباره مسئله اعتقادی و حل منطقی بر سر فهم متن می‌رود. 🔻 این نمی‌شود که مدام انگشت اتهام را به سمت طلاب بگیریم و بگوییم طلاب امروز درسخوان نیستند و چنین و چنان‌اند؛ اما از قصور خودمان دم نزنیم و مدام خود را تبرئه کنیم. ♨️ آقایان مسؤول، اگر واقعا دنبال فهم و پرورش طلاب خوب هستید، برنامه را اصلاح کنید و سخت هم امتحان بگیرید. طلبه‌های بدون مایه علمی برای جامعه برکتی نخواهند داشت. به جای ۱۰۰ طلبه، ۱۰ طلبه با کیفیت تربیت کنید؛ اما طلبه‌ای کاربلد و متخصص. @Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید 🔖 موضوع: طلاب شب امتحانی 💬 حسن: سلام در یکی از دروس جنبی، ما که قم درس میخوندیم مجبور بودیم کل کتاب رو با تلخیص تموم کنیم اونم با هزار سختی و بدبختی بعد همین درس توی یکی از شهرستان ها فقط و فقط ۲۰ تا سوال داده بودند که از این تعداد ۱۰ تا سوال تو امتحان اومده بود ایا این عادلانه است؟ یا مثلا درسی رو که ما نهایتا ۷۰ صفحه خوندیم از همه ۲۰۰ صفحه امتحان میگیرن درحالی که تو شهرستان اصلا اینطور نیست یا امتحان فلسفه (بدائه) ما فقط ۲ مرحله رو کامل تموم کردیم بعد چه انتظاری هست مطالب به این سختی رو طلبه خودش بفهمه؟ درحالی که تو شهرستان همین ۲ مرحله رو امتحان میدن چند وقت بعد هم نمرات ما باهم ارزیابی میشه و اونی که نمره اش بالاتره در اولویت قرار میگیره خنده داره واقعا !!! 〰〰〰〰〰〰 💬 هادی: سلام شاید بشه گفت ظاهر طلاب باطن مسئولین هستش چرا طلبه را نباید محقق بار آورد و مثلا با این طرح جدید و قدیم و... میخواستن اوضاع رو بهتر کنن آیا چنین شد؟ البته مسئولین شاید مستقیم یا غیر مستقیم دغدغه اینچنینی رو نداشته باشن چون اگه یه درس رو طلاب شب امتحان کم خونده باشن با یه ارفاق عمومی مشکل نمره رو حل میکنن. @Manahejj
👓 این مرد را می‌شناسید؟ نام او إیلی کوهین بود. اما در سوریه او را کامل امین می‌شناختند. ❗️مردی تندرو و مخالف اسرائیل! اما در اصل مأمور مخفی اسرائیل که تا یک قدمی نخست وزیری سوریه رفت. در مجلس ملی سوریه فریاد می‌زد و اسرائیل را به هزار کار کرده و نکرده متهم می‌کرد، اما شب‌ها در خانه، برای اسرائیل اطلاعات بسیار سودمندی را ارسال می‌کرد. ‼️ دستور العمل از تل اویو می‌رسید و آن فقط یک چیز بود: شلوغ کن و وانمود کن دشمن قسم خوردۀ اسرائیل هستی! 🔻 دو چیز، او را گرفتار کرد: اول شنود تصادفی پیامهایش به اسرائیل... دوم، این که هر چه می‌گفت و می‌خواست، در نهایت، به سود اسرائیل بود. در واقع هنر این مرد آن بود که خواسته‌های اسرائیل را به بهترین شکل، در قالبی ضد اسرائیلی بیان می‌کرد و در راستای تحقق آن می‌کوشید. @HozeTwit
🌀 اعدام قاتل روحانیون حرم رضوی روابط‌عمومی دادگستری خراسان‌رضوی اعلام کرد، حکم اعدام ضارب روحانیون رمضان حرم مطهر رضوی صبح امروز اجرا شد. @Manahejj
🌀 فرسایش مغزها در حوزه! 👤 استاد علیدوست 🔸 اساتید و مدیریت [حوزه] باید مراقب آن باشند که باعث بی‌انگیزگی طلاب جوان نشوند؛ امروز در حوزه علمیه شاید با روبرو نباشیم، ولی باید به شدت نسبت به امر فرسایش مغزها و ظرفیت‌ها حساس باشیم. 🔹 سفیدنمایی حوزه‌های علمیه به این معنا که همه چیز در حوزه علمیه مطلوب است و مشکلی نیست اشتباه است، ولی و بد نمایی به مراتب بدتر است. 🔹 به نظر‌ می‌رسد که امروز فشار اجتماعی بیشتر از فشار اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد‌ می‌شود که امید داریم برطرف شود. 🔹 حوزه‌های علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلاً قابل قیاس با دوران‌های گذشته حوزه‌های علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارش‌هایی که واصل شده، وضعیت خوبی را نشان‌ نمی‌دهد و بیش از این خوب نبودن، بدنمابودن حوزه‌های علمیه در حال گسترش است. ♨️ وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزه‌های علمیه را دارند، دچار یک حجاب معاصرتی‌ می‌شوند. کمیّت و کیفیت پژوهش‌های حوزه‌های علمیه با ۴۰ سال گذشته اصلا قابل قیاس نیست. متأسفانه این میزان زیاد پژوهش‌های خوب نه در رسانه ملی، نه در رسانه‌های جمعی و نه در جامعه بیان‌ نمی‌شود و یک بد نمایی نسبت به حوزه‌های علمیه صورت‌ می‌گیرد. 🌐 نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان (۱۵ خرداد ۱۴۰۱) @Manahejj
🌀 آفات دانشگاهی شدن حوزه 🖋 مجتبی رستمی کیا 🔸 چندی پیش جمعی از مسئولین محترم امور نخبگانی حوزه، خدمت یکی از اساتید مدیریت دانشگاه تهران رسیدند و وقتی صحبت گل انداخت و وی متوجه شد اکثر دوستان شرکت‌کننده در جلسه طلبه‌اند، نکته مهمی بر زبان راند: «ما [دانشگاه] کپی از غرب بودیم، امیدمان به حوزه بود، اما متأسفانه امروزه حوزه نیز به جای حفظ سنت تعلیمی گذشته، کپی ناقص از ما شده است»!! 🔹 پدیده دانشگاه در ایران مبتنی بر تفکر خاصی در مدرنیته و فاقد تداوم و تمایز با اصل خود در حدود ۱۰۰ سال پیش آغاز بکار کرده است، حوزه علمیه نوظهور نیز قدمتی برابر همین نهاد در ایران دارد که از طرف مسئولین حوزه نیز سالگرد ۱۰۰ سالگی حوزه به زودی جشن گرفته خواهد شد و همایش با شکوهی برگزار خواهد شد. 🔹 دانشگاه در مدرنیته، در سیر تطور خود چهار الگوی ناپلئونی، همبولتی، آکسبریجی و الگوی مبتنی بر بازار را به چشم دیده است که از میان این همه کلاسیک‌ترین و فرسوده‌ترینِ آن یعنی الگوی ناپلئونی وارد سیستم آموزش عالی در ایران شد. 💢 از مهمترین ویژگی‌های آموزش ناپلئونی در دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ➖ تمرکز بیش از حد بر آموزش؛ ➖ ساختارگرایی (دیوان‌سالاری)؛ ➖ سیستم متمرکز و نظام یکپارچه در آموزش؛ ➖ همچنین کارکرد این نوع آموزش، پرورش مدیران آینده است. 🔻 در تمرکز بیش از حد بر آموزش، حیث‌های دیگر پرورش و تربیت همچون پژوهش، تبلیغ و مدیریت یا وجود ندارند و یا اگر هستند همواره در حاشیه سنت آموزشی و شفاهی حوزه، روزگار می‌گذارنند. 🔻 در ساختارگرایی، متون، اساتید، دانشجویان و ... با وجود تنوع استعدادها همگی در یک نظام واحد و مشخص قرار می‌گیرند و نظام تدوین متون و رتبه‌بندی اساتید بر اساس طراحی پیشینی شکل گرفته و استعاره حضور و غیاب در این دانشگاه و تکیه بر شکل‌گیری صنعت آموزش، جایگزین سنت‌های اخلاقی و معنوی در تعلیم و تربیت می‌شود. 🔻 سیستم متمرکز و سلسله مراتبی و تفکر طولی در آموزش و امر و نهی‌های فراوان از مقامات مدیریتی و اجرایی و مداخله در امور درسی و صرف بسیاری از هزینه‌های آموزش برای اداره ساختار متمرکز این نهادها کاملا به چشم می‌خورد، به طوری که مثلا تقریبا چندصد میلیاردی حوزه علمیه معمولا صرف گرداندن این ساختار متمرکز می‌شود و به طلاب و اساتید به عنوان نقش‌های اساسی این ساختار، سهم خاصی و سرانه‌ی خاصی تعلق نمی‌گیرد. 🔻 در وجه بسیار متعالی از سیستم ناپلئونی ـ اگر خوب اجرا شود ـ چشم انداز پرورش مدیران آینده و نوعی نخبه‌گرایی وجود دارد که در آینده‌ی نه چندان دور منجر به تشکیل طبقه خاص و حاکم بر حوزه ـ معمولا با تفکرات حاکم فعلی ـ منجر خواهد شد. در این زمینه، حوزه علمیه و یا دانشگاه ناپلئونی نقشی در حل مسائل جامعه و ارتباطات نهادینه علمی و مردمی نخواهد داشت و کم‌کم به سکوی پرش شغل‌های ارشد مدیریتی در نظام تبدیل خواهد شد. ♨️ سخن پایانی حوزه علمیه روز به روز دارد ناپلئونی‌تر می شود، و این در حالی است که سنت تعلیمی حوزه در حداقل هزار سال گذشته قابل دفاع بوده و به جای ساختارگرایی، اهمیت شناخت‌گرایی و تعاملات، و به جای سیستم متمرکز، سیستم های هیبریدی عرضی چند وجهی، و به جای وابستگی، اقتدار و در کنار تربیت رهبران، خادمان جامعه، دانشمندان و انسان‌های معنوی را پرورش داده است. @Manahejj
🌀 چمرانی که نمی‌شناسیم 📝 ای کاش مثل چمران زندگی کنیم و مثل چمران بمیریم 🔸 "چمران" را ما با تصویر و تصورات ذهنمان می‌شناسیم، خیلی‌هایمان با عکس‌های قشنگ و برخی‌هایمان هم با دست‌نوشته‌های شورانگیز و زندگینامه‌اش. ما اما با "زندگی و زیست چمران" بیگانه‌ایم. برایمان این جمله‌ی امام جذاب است که "مثل چمران بمیرید."، اما حواسمان نیست مثل چمران مردن، مقدمه‌اش مثل است. ❗️چمران را به ظاهر زندگی مادی‌اش که نگاه کنی چیزی ندارد، رسما باخته است. نه شغل ثابتی، نه درآمدی، نه پیشرفتی، نه اندوخته‌ مالی درست درمانی. می‌گویند وقتی شهید شد وسایل خانه‌اش هم چیز قابل ذکری نبود. در زندگی خانوادگی‌اش هم فراز و فرود و ناکامی کم ندارد. ♨️ رک و روراست اگر امروز یک جوان اینطور زندگی کند، یعنی در راه آرمان و انقلاب و معتقَداتش از آسایش و آرامش و ثبات و درآمد زندگی‌اش بزند، یک بار زنش رهایش کند برود، آنقدر درگیر جهاد فی سبیل الله _به معنای عامش_ بشود که بعد از چند دهه زندگی، نه اندوخته مالی داشته باشد و نه بار و بساط زندگی؛ سایرین او را چگونه قضاوت می‌کنند؟ همین جماعت حزب‌اللهی‌ها را می‌گویم. نمی‌گویند بی عرضه بود؟ اولویت نشناس بود؟ مدیر نبود؟ ❇️ زندگی چمران را بدون ذکر نام بنویسید و بدهید به رفقای خودمان بخوانند، بگویید نظرتان درباره این مدل زندگی کردن چیست؟ خودتان یا فرزندانتان حاضرید اینطور زندگی کنید؟ بگویید الان یک نفر در سال ۱۴۰۱ می‌خواهد اینطور زندگی کند، می‌خواهد این مَنش را در زندگی‌اش پیاده کند، نمی‌خواهد همه زندگی‌اش خودش و زن و بچه‌اش شود، می‌خواهد وقتی همه دنبال خدمت به انقلاب با حقوق و بیمه و ثبات شغلی و مزایا هستند، مثل چمران زندگی‌اش را وقف دین خدا و انقلاب کند، چه جوابی می‌شنوید؟ 🔹 چمران بهار ۱۳۳۹ وقتی داشت در آمریکا درس می‌خواند، وقتی رفقایش به دنبال زندگی‌شان بودند، نوشت: "عالَم و مافیها مرا راضی نمی‌کند. مردم را می‌بینم که به هر سو می‌دوند، کار می‌کنند، زحمت می‌کشند، تا به نقطه‌ای برسند که به آن چشم دوخته‌اند. ولی ای خدای بزرگ از چیزهایی که دیگران به دنبال آن می‌روند بیزارم. اگرچه بیش از دیگران می‌دوم و کار می‌کنم، اگرچه استراحت شب و نشاط روز را فدای فعالیت و کار کرده و می‌کنم، ولی نتیجه آن مرا خشنود نمی‌کند. فقط به عنوان وظیفه قدم به پیش می‌گذارم و در کشمکش حیات شرکت می‌کنم." 🔹 چند درصد یا چند دهم درصد از جوان‌های ما حزب‌اللهی حاضرند پا را از حد شعار -استوری اینستاگرام و توییت و پیکسل روی کیف و امثال اینها- فراتر بگذارند و مثل چمران زیست کنند؟ اولین نفرش خودِ نگارنده این سطور.... ➖ توصیف این زمانه را باید سید مرتضی بکند با آن قلم فاخرش: 🔺 "نگاهی به شهر بيندازيد! عقل غربی سيطره يافته و وجود بشر را در دائرةالمعارف خويش معنا کرده است. و لذت‌پرستی توجيهی عقلایی يافته است و از میدان‌های ورزش تا کلاس‌های دانشگاه، «رب‌النوع تمتع» است که پرستیده می‌شود و باز در اين ميان، بسيجی حزب‌الله، تنها و غريب است و با آن چوب زيربغل و پای مصنوعی و دست فلج و چشم پلاستيکی و موی کوتاه و محاسن و لباس ساده و فقيرانه و لبخند معصومانه، مظهری است از يک دوران سپری شده که با «خونين شهر» آغاز شد و در «والفجر ۱۰» به پايان رسيد و بعد از «مرصاد»، از ظاهر اجتماع به باطن آن هجرت کرد و بيماردلان را در اين غلط انداخت که ديگر تمام شد!" 🌐 مستضعفین 💠 سالروز شهادت دکتر چمران گرامی باد. @Manahejj
🌀 دولتمردان جواب قانع‌کننده‌ای به مردم بدهند 📝 داد مردم از گرانی ها بلند است 👤 آیت‌الله‌ مکارم شیرازی در دیدار دکتر میرکاظمی معاون رئیس جمهور 🔸 گرانی های افسارگسیخته با وجود افزایش درآمدهای نفتی دولت به عنوان معمایی برای مردم شده که لازم است دولتمردان جواب قانع کننده ای برای آن داشته باشند.‌ اجاره‌بهای خانه‌ها غوغا می‌کند که باید برای آن تدبیری اندیشید. 🔹 ما مکرر تذکر داده و می‌دهیم که مردم از دولت جدید انتظار دارند که نسبت به بهبود اوضاع تلاش کند و گرانی و تورم را مهار نماید، و می دانیم که دولت در این زمینه تلاش و کوشش می‌کند و امیدوار است 🔻 و ما هم به امید جناب رئیس جمهور امیدواریم، اما اگر آثار و نتایج این برنامه ها در جامعه و زندگی مردم احساس نشود، می تواند سبب بی اعتمادی و ناامیدی از دولت گردد. 📌 متن کامل خبر:👇 hawzahnews.com/xbMvn @Manahejj
🌀 همصدایی مدیران ارشد قم برای تقویت و بهبود امر به معروف و نهی از منکر 📝 نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با حضور مدیران ارشد استانی برگزار شد 👤 آیت الله سعیدی: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم افزایی مضاعف باید صورت گیرد و همکاری‌ها تقویت شود. مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر مطالبه‌ای جدی است و باید برای این موضوع فکر و طرح‌ریزی کنید. 👤 استاندار قم: با تغییر دولت آمار برخی از مسائل در سطح ادارات کم شده است؛ برای مثال استفاده از چادر بدون هیچ اقدام عملی در ادارات و سازمان ها افزایش پیدا کرده است. 👤 رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم: اولویت اول در امر به معروف و نهی از منکر شروع از دستگاه های دولتی است زیرا خیلی بد است که کارمند نظام جمهوری اسلامی با بدترین وضع حجاب سر کار حضور پیدا کند. 👤 ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه: آمادگی جذب مبلغ برای پوشش حد اکثری مکان های تبلیغی را داریم و با اصلاح طرح هجرت ۳۲ نوع اعزام را تعریف کردیم. hawzahnews.com/xbMyf @Manahejj
🌀 نابغه‌ی دوران 🔸 بچه‌های مادرش یکی پس‌ از دیگری می‌مردند و فقط اسماعیل زنده مانده بود، ۱۳ سالی می‌شد که پس‌از اسماعیل فرزندی از او زنده نمانده بود! 🔹 مادرش توسل کرد و شب در خواب دید خدا به او پسری خواهد داد که روزی متولد می‌شود، که زمین از زیر خانه خدا گسترده شد! 🔹 این پسر روز ولادت حضرت عیسی و حضرت ابراهیم و روز دحوالارض به دنیا آمد! نامش را گذاشتند! سید محمدباقر صدر! 📌 به مناسبت روز ولادت نابغه دوران سیدمحمدباقر صدر، مناهج در باره این شخصیت عظیم پیامهایی را منتشر خواهد کرد. @Manahejj
🌀 تجلیل علما، بزرگان و شخصیت‌های حوزوی از مجاهدت و خدمات طولانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب 👤 آیت الله‌العظمی نوری همدانی تشکر از حجت الاسلام آقا‌ی حسین طائب که برای حفظ امنیت کشور انجام داده‌اند و فتنه‌های فراوانی را خنثی نمودند. Manahej.ir/post/Taeb-Noori 👤 آیت الله اعرافی وظیفه می‌دانم مراتب تقدیر و سپاس خود را به شما و نیز همکاران محترم، بخاطر تلاش‌های پیوسته و اقدامات ارزنده‌ی شما، تقدیم نمایم. Manahej.ir/post/Taeb-Aarafi 👤 آیت الله کعبی عصبانیت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و معاندان و مزدوران و منافقان از جنابعالی و سازمان اطلاعات سپاه، تحریم و تخریب و ترور شخصیت و طراحی ترور فیزیکی، نشان شکست سنگین آنان در میدان دفاع و جهاد امنیتی است. تولید اقتدار و امنیت برای اسلام و ایران و خوشحال‌ساختن مردم ولایتمدار و انقلابی و واردکردن ضربه امنیتی سهمگین پی در پی به دشمنان، کارنامه ارزشمند و ذخیره آخرت شما است. Manahej.ir/post/Taeb-kaabi 👤 آیت الله سیفی مازندرانی ایشان در طول سال‌های متمادی در سنگر سازمان اطلاعات سپاه خدمات شایان و سرنوشت‌سازی برای این نظام مقدس انجام داده است، و این نظام مقدس در مقابل توطئه‌های خارجی و سرسپردگان و فتنه‌گران داخلی بوده‌اند. Manahej.ir/post/Taeb-Seifi @Manahejj
🌀 عزم راسخ شهید صدر در دوران کودکی برای ورود به حوزه علمیه 🔸 نبوغ شهید صدر از همان کودکی خود را نشان داد. می‌گویند: وقتی او به سن ده - یازده سالگی رسید، در خانواده دو گرایش به ادامه تحصیل او وجود داشت که هرکدام از این انتخاب‌ها، آینده او را به سمتی متفاوت می‌کشاند. 1⃣ از یک طرف مادرش او را تشویق می‌کرد در حوزه درس بخواند و زندگی طلبگی را انتخاب کند. 2⃣ و از طرف دیگر مرحوم سید محمد صدر به او پیشنهاد می‌داد مسیری را انتخاب کند که دنیای او را تأمین کند و از زندگی حوزوی و فقر آن دور باشد. ♨️ شهید صدر با اقدامی عملی به این کشمکش‌ها فيصله داد و انتخاب خود را به دیگران که نظرات متفاوتی درباره‌ی آینده او داشتند، اعلام کرد. او بدون اینکه چیزی در این باره بگوید به نوعی دست به اعتصاب غذا زد و تا مدتی در طول شبانه روز فقط به یک تکه نان بسنده می‌کرد. بعد از چند روز همه متوجه اعتصاب نرم او شدند و دلیل آن را پرسیدند. شهید گفت: «کسی که می‌تواند چند روز با یک تکه نان زندگی کند تا آخر عمر هم می‌تواند سختی‌ها را تحمل کند. من از فقر و گرسنگی نمی‌ترسم.» 🔹 به این شکل او توانست همه را قانع کند که رفتنش به حوزه علمیه و پیوستن به صفوف وارثان انبیا کار درستی است، حتی اگر زندگی سختی پیش رو داشته باشد. ✅ خودش درباره این مرحله زندگی‌اش می‌گوید: «مرحوم سید محمد صدر آن زمان نخست وزیر عراق بود. او مرا روی اسب می‌نشاند و با هم به مزرعه‌اش بیرون بغداد می‌رفتیم. مرحوم صدر می‌گفت اگر درسم را در مدارس دولتی ادامه دهم در دولت جایگاه مهمی به دست می‌آورم و زندگی آسوده و مرفهی در انتظارم خواهد بود. به او گفتم: زندگی و تحصیل حوزوی تنها انتخاب من است و با وجود نیاز مالی از انتخابم کاملا راضی‌ام». ❇️ و این آغاز راه به سمت حوزه علمیه و فعالیت علمی و جهادی شهید صدر قدس سره بود. 📗 کتاب شرح صدر؛ محمدرضا نعمانی؛ ص ۴۷ @Manahejj