eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.4هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
173 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 اجتماع عظیم و بزرگ طلاب عصر خمینی(ره)🇮🇷 🔶 جهاد تمدنی گام دوم حوزه همیشه انقلابی ✌ در لبیک به بیانیه مهم و جهانی گام دوم انقلاب اسلامی 🔷 با حضور و حمایت مراجع عظام تقلید جامعه محترم مدرسین شورای عالی حوزه های علمیه نهادهای عالی حوزوی اساتید و طلاب حوزه های علمیه برادران و خواهران 🗓 زمان: یکشنبه -۹۷/۱۲/۱۲ - ساعت ۱۰صبح مکان: قم - مدرسه مبارکه فبضیه #حوزه_انقلابی #مناهج @Manahejj
🌀آیت اللهی که نفر اول تندخوانی شد 🖋مصطفی امینی خواه 🔰در صف نمازجمعه حرم مطهر رضوی ع نشسته بودم که حضرت آیت الله شیخ احمد عابدی در نزدیکی نشستند. پس از نماز ، خدمتشان عرض کردم : شنیده ام جنابعالی در "تندخوانی" ید طولایی دارید. تواضع فرمودند. گفتم ممنون می شوم پاسخ بفرمایید. گفتند بیست سال پیش مقداری کار کردم. پرسیدم در چه حد مهارت دارید؟ گفتند در دقیقه ، ۱۲۰۰ کلمه می خوانم. گفتم: شنیده ام بحار الانوار را چند بار خوانده اید. گفتند: سه دور! ( هر دور ، ۱۱۱ جلد است!) هر دور ، سه ماه! گفتم: شنیده ام حضرت آقا هم تندخوانی دارند. گفتند: بله ؛ ایشان و مرحوم آیت الله خزعلی هم در همان مجموعه ای که ما تندخوانی آموختیم ، آموزش دیدند. اینجا که رسید ، شیخ احمد عابدی با یک جمله مرا مبهوت کرد. گفتند: ابتدایی که در تهران به مجموعه نصرت رفتم تا مهارت تندخوانی بیاموزم ، تابلویی بر دیوار موسسه دیدم که نوشته بود: حضرت آیت الله خامنه ای ، در مجموعه نصرت تندخوانی فرا گرفته اند و در میان هنرجویان ، رتبه اول را دارند! خدا را شکر می کنم نعمت زندگانی مرا قرین دوره زعامت یکی از بندگان استثنایی و تکرار نشدنی اش قرار داد... @Manahejj
♦️بسم الله الرحمن الرحیم 🌀 کانال «مناهج»، با هدف پرداختن به نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت، جهت ترویج هرچه بهتر آزاداندیشی و افزایش آگاهی نسبت به دیدگاه‌های مختلف در این عرصه راه‌اندازی شده است. 🔺مطالب کانال، در محورهای زیر ارائه می‌گردد: 1. انتشار نگرش‌ها و دغدغه‌های مطرح درباره‌ی حوزه و روحانیت؛ 2. نقد و تحلیل دیدگاه‌ها و نظرات فوق؛ 3. بازتاب و تحلیل مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مرتبط با حوزه و روحانیت. 🌀 ، محلی برای نشر آثار و اندیشه تمام صنوف حوزویان است. به دیگر تعبیر، «مناهج» حاصل ضرب دغدغه‌های مختلف حوزوی در نگرش‌های گوناگون است، طبیعی است در این بین، نگرش‌های متفاوت و حتی متضادی را شاهد خواهیم بود. هدف مناهج رسیدن به بهترین گزینه‌های ارتقاء حوزه و روحانیت است. 🌀 ازاین‌رو، دست همه نویسندگان و دغدغه‌مندان حوزه و روحانیت را برای ارتقا و ساختن حوزه و روحانیت مطلوب، به گرمی می‌فشاریم. 🔺صفحه شخصی مدیر کانال جهت ارتباط: @Manahejj_Admin 🔺گفتنی است ، توسط جمعی از طلاب سطوح عالی اداره می‌شود و به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیست. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 دعوت امام جمعه پردیسان از طلاب انقلابی برای شرکت در انقلاب حوزوی 🔺 #انقلاب_حوزوی را بر ضد غیرانقلابیون حوزوی راه بیندازیم؛ 🔺حوزه باید از اغیار و اجانب پالایش شود؛ 🔺حوزه در #گام_دوم دولت، جامعه و تمدن اسلامی را به وجود خواهد آورد. 🔺وعده ما: یک‌شنبه، 12 اسفند 97 ساعت 10 صبح، مدرسه مبارکه فیضیه #آغاز_انقلاب_حوزوی #مناهج @Manahejj
🌀 هیچ رهبری با آقای خمینی در سطح دانش و سواد قابل مقایسه نیست عبدالکریم سروش ضمن سخنانی در کالیفرنیا (مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب) گفته است: 🔺«اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیر کنند، کدامشان را می‌پذیرید، اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صددرصد آقای خمینی را انتخاب می‌کنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقه از او را وقتی که مرد ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که این طور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب این جور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم به هر حال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تاکنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچ‌کس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید. ❓چرا؟ 🔺برای اینکه اولا فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان 20 ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی‌اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. آن‌قدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. 🔺نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، اینها آدم‌های بافکری، با علمی و باسوادی نبودند. 🔺در تاریخ ما آقای خمینی واقعا یک نمونه بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری، خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود. مرد شجاعی بود. 🔺ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی اصلا حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برمی‌خاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و می‌گفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟!» 🔺او همچنین گفت ممکن است بگویید مردم ایران دیوانه بودند، خب مردم ایران هم برمی‌گردند و می‌گویند خود شما دیوانه هستید. کیهان @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعتراف_دشمن 🌀 صوت عبدالکریم سروش: این کسانی که الان #مدعی_رهبری خارج از کشور هستند تهی‌دست تهی‌مغز هستند. آخه شما یک چک خورده باشید بعد ادعای #رهبری کنید. چه خبره؟ تحلیل سیاسی #الفضل_ماشهدت_به_الاعداء #مرجعیت #امام_حوزه #امام_خمینی #مناهج @Manahejj
کاربر: حسن 🔰ما با آقا دوسال لمعه میخوندیم و ایشون استاد ما بودند. معمولا بعد از هر کلاس چند دقیقه ای روضه می خوندند. یه روز بعد از روضه به من گفت: یادش بخیر منم جوون تر بودم صدام خیلی بهتر بود و چندجایی روضه و زیارت عاشورا میخوندم، یه روز تو یه هیئتی که هفتگی زیارت عاشورا میخوندم بعد از اتمام جلسه یه خانومی جلومو گرفت و گفت حاج آقا صدات خیلی قشنگه!!! حسن آقا از اون به بعد دیگه تو اون مجلس نرفتم چون ترسیدم بخاطر صدام بیان تو مجلس نه بخاطر امام حسین علیه السلام @manahejj
🌀 خبر فوری؛ 🔰 حجت‌الاسلام شعبانی با ۴۱ سال سن «امام جمعه همدان» می‌شود. حوزه نیوز: یک منبع آگاه گفت: حجت‌الاسلام‌ شعبانی به عنوان «امام جمعه همدان»، جایگزین آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی می‌شود. با این انتصاب نماینده ولی فقیه ۴۱ ساله خواهد بود. حجت‌الاسلام شعبانی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق و دکترای اصول فقه است. ایشان از اساتید مبرز حوزه علمیه و جامعة المصطفی است. مناهج: همچنین ایشان در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان پذیرفته شده‌اند. @Manahejj
🌀اعتراض استادی که همیشه از حوزه دفاع میکند از غفلت چهل ساله حوزه 🔰در چهل سال ابتدایی انقلاب، در مورد خانواده چه کردیم؟/ حوزه بگوید چرا آمار طلاق بالا رفته است؟ 💠آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در همایش فاطمی: 🔹در هیچ مکتبی به آن مقداری که در اسلام برای خانواده و حقوق زن و حقوق مرد، حرف زده‌شده است، آموزه وجود ندارد؛ اما متأسفانه این‌ها در منابع دینی ما به‌صورت خام باقی‌مانده است. 🔹معنای اطاعت زن از مرد، به معنای بی‌ارزشی و بی‌هویتی زن و برده بودن نیست. 🔹چرا مسئله ازدواج‌های سفید موضوعیت پیداکرده است؛ آن‌هم در کشوری که داعیه‌دار اسلام است. حوزه‌ها و روحانیت در این امور مسئول‌اند. 🔹چرا آمار طلاق بالا رفته و آمار ازدواج پایین آمده است. چرا آن فلسفه و حکمت‌های ازدواج امروزه در بسیاری از خانواده‌ها وجود ندارد؟ ادامه مطلب👈 http://yon.ir/cgxkK اجتهاد @manahejj
🌀 بیانیه آیت الله نوری همدانی در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب 🔻مشروح بیانیه معظم له به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹در آغاز پنجمین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به رهبری زعیم عالیقدر و مرجع اعلای شیعیان یعنی حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به وقوع پیوست و به عنوان یک معجزه در قرن اخیر محسوب گردید و شاید بتوان گفت اساسی‌ترین حکومت که آرزوی همه انبیاء و ائمه معصومین علیهم‌السلام بوده است ، قرار گرفته‌ایم؛ که به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه‌الله در منشوری بسیار ارزشمند و پر محتوا که با فکر و درایت خود تنظیم نمودند و چراغ راهی را فراراه همه ملت ایران بخصوص جوانان عزیز قرار دادند. در این بیانیه ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفته‌است که هریک از این مسائل نیازمند به ساعت‌ها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان می‌باشد که به بعضی از موارد مهم آن اشاره می کنم: 🔹۱. تاکید بر ورود به عرصه و مرحله جدیدی از انقلاب که مهمترین ویژگی‌هایش غلبه بر چالش‌های سیاسی و نظامی و فرهنگی و اخیراً اقتصادی است. ۲. عبور ارزش‌های انقلاب از مرزها و تاثیرگذاری آن بر منطقه و کل دنیا و همچنین شکل گیری نظام تمدنی جوان مبتنی‌ بر ارزش‌های معنوی ۳.بلوغ انقلاب در سطح مدیریت کلان جامعه و عبور از بحران‌های سخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ۴. ضرورت آماده شدن نسل جوان انقلابی حوزوی و دانشگاهی برای انجام وظایف خطیر خود ۵.مسئولیت بزرگ حوزویان بویژه فضلای جوان در تولید علم حوزوی خصوصاً استنباط فقه پاسخگو به نیازهای عصر نوین و تبیین نظام تمدن اسلامی در عرصه‌های مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ۶.تاکید بر ایجاد فرصت برای نسل جوان و حمایت از آن و ضرورت تقویت وحدت و حفظ روحیه مقاومت انقلابی در مقابله با دشمن در همه زمینه‌ها 🔹تاکید و توجه به دستاورد‌های عظیم و برکات این انقلاب شکوهمند که اهم آن در هفت محور پیاده شده‌است ویژگی شاخص این منشور می‌باشد که باید بندبند آن تبیین گردد و برای مردم بازگو شود. توصیه‌های ارزشمندی که در هفت عنوان علمی پژوهشی، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی عنوان شده‌است جای کار فراوان دارد. امروز بعد از گذشت چهل سال پیروزی انقلاب و مقاومت مردم ایران در مقابله با همه تحریم‌ها و تهدیدها و تجاوزها، ملت عزیز، مقتدرانه راه خود را ادامه می‌دهد و چشم این آرزوی دشمنان را برای از بین بردن این انقلاب کور نموده‌است. مردم بزرگ ایران با قدرت، تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری که در این قریب به سی سال با مدیریت عالی، کشور را اداره نموده‌اند، مسیر خود را طی نموده تا سرانجام این انقلاب به ظهور مولایمان حضرت بقیه‌الله الاعظم امام عصر ارواحنا فدا برسد. 🔹در پایان توصیه‌ای به نخبگان علمی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها دارم که با مطالعه دقیق این منشور و طرح آن در مجامع و مباحثات علمی در تشریح این منشور و عملی کردن آن گام بردارند و آحاد ملت ایران خصوصا جوانان را با نکات ارزشمندی که ذکر شد آشنا کنند؛ و رسانه ملی و اصحاب جرائد در نشر و شرح آن توسط کارشناسان خبره و اهل فن کوشا باشند که هر بند این منشور نیازمند اقدامات عملی می‌باشد و در دسترس همگان در سطوح مختلف جامعه قرار گیرد. استقبال از این بیانیه در این روزهای اخیر خصوصا در مجامع علمی کشور اعم از حوزه و دانشگاه بسیار بود؛ و این تجمعات در واقع یک نوع پشتیبانی از این منشور پرمحتوا می‌باشد. توقع است با تشکیل همایش‌های علمی و محور قرار دادن عناوین این منشور و تهیه مقالات و بررسی آن گام بلندی در عملی شدن آن بردارند. حسین نوری همدانی ۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۷ @Manahejj
🌀 شورای عالی و مصادره تجمع فیضیه! حجت‌الاسلام اکبرنژاد 🔸رسالت حوزه برای عینیت بخشیدن به بیانیه رهبری موسوم به «بیانیه گام دوم» چیست؟ آیا حوزه باز هم می‌خواهد زمین و زمان را مسئول پیگیری این بیانیه معرفی کند و بر ارگان‌ها و نهادها بشورد که چرا چنین و چنان نمی‌کنید و در این بین مثل همیشه حوزه را حامی رهبری و منویات ایشان جا بزند و شعار بدهد و باری برندارد؟ 🔸 یا می‌خواهد از خودش شروع کند و مصداق حدیث شریف«کونوا دعاةَ الناس بغیر ألسِنَتِکُم» باشد و به جای چنگ زدن به چهره دیگران به خودسازی بپردازد و از رسالت‌های خودش شروع کند؟ 🔸 در این سال‌ها حوزه نشان داده که روش اول را که خالی از زحمت و موافق محافظه کاری است برگزیده است. خاطرم نمی‌رود آقای بوشهری(حفظه الله) در نماز جمعه قم چندین جلسه درباره امر به معروف و نهی از منکر صحبت کرد و همه را درباره آن مسئول دانست و نام برد غیر از حوزه علمیه قم! 🔸دیروز هم وقتی سخنران تجمع فیضیه رسانه‌ای شد، همه چیز روشن شد؛ بله، یکی از اعضای شورای عالی! آقای سید احمد خاتمی(حفظه الله)! کسی که در این سال‌ها تمام قد در برابر تحول حوزه و تحول خواهی فرزندان انقلابی امام ایستاده و از هیچ کارشکنی کوتاهی نکرده است. 🔸کسی که برخلاف تصور عمومی گرچه در فضای سیاسی، مقلّد رهبری است اما در حوزه مقلّد سرسخت آیت الله وحید(دامت تاییداته) است. بله آقای خاتمی باید انتخاب شود تا بتواند کم کارهای شورای عالی را در برابر انقلابی شدن حوزه قم، پوشش دهد. باید او سخنرانی کند تا از هر کسی جز حوزه حرف بزند و هیچ گاه نگوید که حوزه در گام اول انقلاب چه ضربه‌های سختی را بر پیکره انقلاب وارد کرده است و بناست با استمرار همان خط چه آسیب‌هایی را وارد آورد! 🔸دلم برای طلبه‌هایی می‌سوزد که در دیگ آتشی می‌سوزند که خودشان هیزم آن هستند. روزی باید پای صندوق انتخابات صوری و بی خاصیت مجمع نمایندگان طلاب حاضر شوند و روزی هم در سرمای زمستان پای سخنرانی کسانی حضور یابند که عامل گرفتاری و سیاه روزیشان بوده اند. 🔺 برادران طلبه من باید بدانند که لزوماً هر تجمعی و هر انتخاباتی یک قدم به جلو نیست. گاه لگدی است بر بخت خودمان. به برادران طلبه و اساتید انقلابیم توصیه می‌کنم، خاکریزی برای پنهان شدن آدم‌های ضعیف و محافظه کار و زینت بخش مجالس خودنمایی آقایان نباشند! فقاهت @Manahejj
🌀یادداشت اختصاصی مناهج علی مهدوی 🌀جریان‌های حوزوی و مواجهه با بیانیه گام دوم از زمان انتشار بیانیه‌ی گام دوم تا امروز دو مواجهه‌ی کلی در حوزه علمیه شکل گرفت: 🔺یک. مواجهه‌ی حمایت و استقبال و شور: این طیف با انتشار بیانیه، تحلیل آن در مباحثات و کلاس‌های درس و سعی در ترویج آن کوشیدند اینگونه حمایت و انقلابی‌گری خود را نشان دهند. 🔺دو. مواجهه‌ی دوم اما متفاوت از طیف قبل است. این طیف خیلی بی‌صدا و با سکوت از کنار این خبر بسیار بزرگ گذشتند. گویی انگار نه انگار که در این مملکت حکومتی به نام اسلام است و در رأس آن یک حاکم اسلامی مستقر است و حال این حاکم با انتشار بیانیه‌ای گام مهم دیگری در جهت اعتلای اسلام رقم زده است. سکولارهای حوزوی که از این نام خیلی بیزارند اما در عمل همیشه نشان داده‌اند به وقت حضور، غایب بزرگ میدان هستند. ❓فیضیه کدام سوی ماجرا کم‌کم همه نظاره‌ها به سوی فیضیه دوخته شد، که چرا حوزه انقلابی قم حتی از حوزه علمیه تهران عقب مانده است! پس چرا خبری از تجمع و فریاد فیضیه نیست؟! اما فیضیه هم به میدان آمد و فردا ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ تاریخ حمایت فیضیه و گام دومش برای اعتلای انقلاب را بر صفحه‌ی خویش خواهد نگاشت. در این میان دو مواجهه‌ی دیگر اضافه شدند: 🔺سه. حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی با درک روح بیانیه دوم و عظمتش به خوبی حساسیت لازم را نشان دادند و توجه دادند مبادا حمایت‌ها در حد تعریف و تمجید بماند، باید از فیضیه استقبال کرد؛ اما بیانیه در فیضیه متوقف نشود و تبدیل به عمل گردد. 🔺چهار. مواجهه‌ی آخر مواجهه‌ی طیفی است که خود را انقلابی می‌داند، اما از کندی‌ها و بی‌مهری‌ها هم سخت رنجور و سرخورده است؛ لذا ناامیدانه هرگونه تجمع را باطل و لگد بر بخت طلاب حوزه علمیه می‌داند. در نتیجه راهکارش تحریم همه این اقدامات است؛ چه انتخابات مجمع نمایندگان طلاب باشد و چه تجمع انقلابیون در فیضیه. 🌐 به نظر می‌رسد راهکار تحریم عملا آب به آسیاب دیگران می‌ریزد و طیف دوم(ساکتین) را بسیار خوشحال می‌کند. بصیرت به لحظه‌شناسی و اقدام به موقع است؛ گرچه همگان از بی‌مهری‌ها دلگیریم و حتی شاید انتخاب سخنران این تجمع انقلابی را بدسلیقگی بدانیم، اما به حکم تکلیف نباید میدان را خالی کرد. کما اینکه شاگردان طیف چهارم، انتخابات مجمع نمایندگان را تحریم نکردند؛ چون از عواقب شوم آن و واگذاری میدان به حریف، خوب آگاه بودند. @Manahejj
گام دوم استاد علیدوست.mp3
3.29M
🔺انتقاد استاد علیدوست-عضو جامعه مدرسین- از برخوردهای سطحی با بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه تجمع فیضیه 🔸با این بیانیه ها نباید یک برخورد حداقلی و خیابانی شود! 🔸اینکه بیانیه را با یک آیه و روایت تطبیق دهیم چه ضروری دارد؟! مگر کسی در آن ابهام و شبه ای دارد؟! این بیانیه ها که مشکل سند ندارد! فقاهت @Manahejj
🌀تشکیل کمیته اجرایی سازی بیانیه از سوی 🔰آیت الله در اجتماع لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب: 🔹مراجع تقلید و علمای بزرگ در زمینه تأیید بیانیه گام دوم پیام داده اند و این بدان معناست كه دشمنان آرزوی انزوای حوزه را به گور خواهند برد. 🔹بیانیه گام دوم به منزله نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی است و باید اجرایی شود. 🔹كمیته اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین به ریاست آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شده است. 🔹طلاب باید طرح های خود را در این زمینه به ما ارائه كنند تا وظایف حوزه در اجرای این بیانیه مشخص شود. خبرگزاری رسا @Manahejj
گام دوم انقلاب اسلامی.mp3
2.02M
🔉 سخنان آیت الله #سیفی_مازندرانی در مورد هفت محور از فرمایشات رهبری در زمینه #گام_دوم_انقلاب اسلامی #حوزه_انقلابی #مناهج @manahejj
📄 جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! 🖋رضا حسینی 🔺تجمع امروز فیضیه درسها و نکات زیادی داشت. شاید مهمترین نکته آن، جمله‌ای بود که سخنران محترم و عضو شورای عالی بیان کردند(نقل به معنا): «راجع به بیانیه گام دوم، نباید به برگزاری این جلسات اکتفا کرد؛ بلکه باید در فکر اجرای منویات رهبر انقلاب بود، بدین منظور کمیته‌ای به ریاست آقای بوشهری در شورای عالی تشکیل شده است و از تمام جوانان می‌خواهیم که به این کمیته کمک کنند». 🔺نفس این جملات از گوینده‌ای چون آیت الله واقعا جای شکر و مباهات دارد و نشان می‌دهد فضای حوزه رو به بهبودی است. اما اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که در بیانیه چه مطالبه‌ی جدیدی از حوزه شده است که نیاز به تشکیل کمیته داشته باشد؟ 🔺در سراسر این بیانیه هیچ اقدام مستقیمی توسط رهبر انقلاب از حوزه مطالبه نشده و هیچ مسئولیت مستقیمی بر دوش حوزه گذاشته نشده، بلکه به توصیه‌هایی شده نظیر افزایش شتاب علمی، معنویت و اخلاق، عدالتخواهی و... ❓سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ 🔺دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! 🔺جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!! @Manahejj
🌀نظر امام خامنه ای درباره تجمع امروز فیضیه 🔻يكجاهايى هست كه امام يك اعلاميه يكهو میدهند، يك اعلاميه میدهند، يكهو از اطراف صداى تأييد از فرمايش امام بلند میشود ما اينطور جاها خيلى دوست نمیداريم كه كارى را كه امام دستور دادند انجام بدهيم انجام نداده اعلام تأييد بكنيم، اعلام مواضع بكنيم. 🔻در قضيه ى اعلاميه ى هشت ماده اى امام، خب طبيعى بود كه ما زودتر از مردم و ديگران خبر شديم از اين قضيه كه خب اعلاميه دادند و اعلاميه ى بسيار قوى و خوبى هم بود اين اعلام موضع نداشت، وقتيكه امام يك چيزى را بيان كردند خب تكليف ماست كه عمل بكنيم. 🔻بنده فكر میكردم كه اگر يك بخشى از اجراى آن اعلاميه به من مربوط باشد هر وقت عمل كردم تلگراف خواهم زد خدمت امام كه آقا اين عمل شد چشم شما روشن، اما اينكه حالا هيچ كار نكرده، هيچ عملى نشده ما صدا بلند كنيم كه آقا ما قبول داريم بايد اين كارها بشود، خب اين بايد ما از بايد امام يعنى قرص تر است؟ امام كه گفتند بايد، بايد است ديگر، بايد انجام بگيرد، آنوقت هم از ما سؤال كردند كه آقا شما چرا در مورد اعلاميه ى هشت ماده اى اعلام موضع نكرديد ما گفتيم اعلام موضع نمیخواست خب معلوم است امام بيان كردند، بايد انجام بگيرد وظيفه ى دستگاههاى اجرايى است كه انجام بدهند و انجام هم دادند يك مقدارى البته، همان مقدارى كه توانستند، و همچنين در موارد ديگر. بنابراين اينجور نيستش كه ما در مورد مسائل فرمايشات امام موضع گيرى نكرده باشيم. سوال و جواب حزب جمهوری، 23 شهریور 63 @Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم 🌀رویکرد جدید در تحول‌خواهی 🗂 هر هفته یک پرونده‌ی ویژه در مناهج 📝 به حول و قوه الهی، کانال «مناهج» در راستای تقویت «حوزه انقلابی» و «تحول مطلوب»، هر هفته برای یکی از موضوعات حوزه و روحانیت پرونده ویژه باز می‌کند. هدف از این اقدام، تمرکز بر یک موضوع، و طرح انتقادات و پیشنهادات پیرامون آن است. روش مناهج، عبارت است از: ارائه‌ی محتوایی جامع، صریح، بدون هیچ محافظه‌کاری و در عین حال مؤدبانه، نقد مشفقانه بدون تخریب، همراه با پیشنهادات عملی و قابل اجرا. 🌐 موضوعات کلی عبارتند از: 1. مشکلات حوزه وروحانیت 2. تحول حوزه 3. مسائل جاری اجتماعی-سیاسی مرتبط با حوزه و روحانیت قالب مطالب هر پرونده متشکل از: 🔰نظر امامان انقلاب 🔰گزارش تفصیلی 🔰یادداشت 🔰طنز 🔰کاریکاتور 🔰داستانک 🔰نقد و نظر اعضا 🌀 از نظرات کاربران در راستای ارتقای مطالب و انتشار آنها در سطح حوزه‌های علمیه سراسر کشور استفاده خواهد کرد. به امید حوزه مطلوب @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه فردا در مناهج می‌خوانید: 🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سخت تر از دیروز 🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 🌀 مباحثه مجازی: تناقض دخل و خرج طلاب #شهریه #مناهج @Manahejj
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه بریده‌ای از #گزارش_تفصیلی: 🌀 معیشت طلاب، هرروز سخت‌تر از دیروز 📝 محمد حق‌پرست 🔺بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات #زهد طلاب تصور شده است، #شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به #خانواده_طلاب می‌خورد. مشروح گزارش در پست بعد👇 #معیشت_طلاب #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰عدم تناسب شهریه با و مناسبت‌های اجتماعی امروز (۹، اسفند، ۱۳۹۷) که این گزارش را می‌نویسم، شهریه طلاب متأهل عبارت است از: رتبه یک: ۵۵۰؛ رتبه دو: ۶۹۵؛ رتبه سه: ۱ میلیون تومان. مجردها تقریبا نصف متأهل‌ها شهریه می‌گیرند. خودتان از هزینه‌های اجاره و پوشاک و تغذیه و درمان و سایر هزینه‌ها مطلعید و نیازی به شرح نیست. از چند سال پیش تا حالا حقوق کارمندان و کارگران، هر ساله افزایش‌های قابل توجهی داشته است که اکنون دو سه برابر چند سال قبل است. اما شهریه، همان چیزی که از سال‌ها پیش بوده، هنوز هم است و نسبت به تورم جامعه تغییر چندانی نداشته است. مرجعی، از هفت سال پیش تاکنون، پنجاه هزار تومان می‌داده که هنوز همان است؛ این یعنی سفره طلاب که از اول کوچک بوده، سال‌به‌سال کوچک‌تر شده است. جدای از این، هرچه به شب عید نزدیک می‌شویم، قصه معیشت طلاب پُر غصه‌تر هم می‌شود؛ چون طلبه‌ها برخلاف سایر مشاغل، عیدی آخر سال ندارند و فقط در برخی اعیاد و ولادت برخی از ائمه(ع)، عیدی مختصری دریافت می‌کنند و بسته به اینکه چقدر نیازهای اولیه و اقساط عقب افتاده باشند، تلخی این ایام کم و زیاد می‌شود. : اخیرا مرکز خدمات، طرح‌هایی را کلید زده است. مانند اینکه اگر طلبه‌ای خوداظهاری نیازمندی کند و از فیلترهای مرکز خدمات عبور کند، احتمال دارد مبالغی جزئی (بخوانید صدقه) می‌گیرد. همچنین کلاس‌هایی برای آموزش درآمدزایی خانواده‌های طلاب راه انداخته است. اشکالات مدیریتی مثل ناعدالتی در پرداخت و جذب بی‌برنامه و برگزاری همایش‌های بی‌فایده و ساختمان‌های مجلل و...، موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فقط از ثمره‌های مضیقه مالی طلاب خواهیم گفت. از سویی امروزه مقتضیات زندگی عامه مردم تغییر کرده است و اصلا قابل مقایسه با ۵۰ سال پیش نیست. اما هنوز علما طلاب را به زندگی آن دوران تشویق می‌کنند. دورانی که اساتید و بزرگان حوزه هم مثل طلاب سطح و مقدمات زندگی می‌کردند. اما امروزه برخی از اساتید و بزرگانی که طلاب را به زهد و قناعت توصیه می‌کنند، به‌خاطر مشاغل اجرایی و... که دارند، از رفاه نسبتا خوبی برخوردارند. دم می‌زنند از زهد شیخ انصاری و علامه بهبهانی و امام راحل وقتی که ایشان زعمای حوزه بودند، اما خودشان را که امروز الگوی طلاب هستند، فراموش می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از طلاب، یکی از ریشه‌های اصلی معیشت سخت این است که این بزرگان، خودشان در سختی نیستند وگرنه اوضاع چنین نبود. شاید دوران سختی را قبلا گذرانده باشند، ولی اکنون چنین نیست. دیگر تلخی شرمنده خانواده شدن از ذهن آنها رفته است تا در حکومت اسلامی برای معیشت طلاب فکر بهتری کنند. نتیجه آنکه کمتر طلبه‌ای به زهد عمل می‌کند؛ چون اکثر الگوها وارد مسابقه شده‌اند. پارکینگ چند مرکز حوزوی بهترین نشانه است. از سویی دیگر، طبق قوانین حوزه، طلبه‌ها تا وقتی اشتغال به طلبگی دارند، حق ندارند کارهای اقتصادی انجام دهند، حتی مسافرکشی هم ممنوع است؛ چون هم مغایر با عزت طلبگی است، هم شهریه را شبهه‌ناک می‌کند. این در حالی است که همه علما و طلاب می‌دانند این قانون عملی نمی‌شود. عزت را باید در فضای مجازی ببینید. اگر سری به کانال‌ها و گروه‌های طلبگی در پیام‌رسان‌ها بزنید، می‌بینید که داغ‌ترین و شلوغ‌ترین کانال‌ها، آنهایی هستند که برای ۵۰ هزار تومان مسابقه می‌گذارند، یا اگر از فروشنده‌های بازار بپرسید «طلاب چه نوع مشتری‌هایی هستند؟»، جواب می‌شنوید، تکه کلام طلاب عبارت است از «طلبگی حساب کن، دیگه ندارم بیشتر از این، حالا نسیه بدهید تا بعد براتون بیارم.» آیا این همان عزت طلبگی است که آقایان دنبالش هستند؟ ادامه در پست بعد👇🏻 @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀معیشت طلاب، هر روز سخت‌تر از دیروز 📝نویسنده: محمد حق‌پرست 🔰تأثیرات سوء علمی، اجتماعی و فرهنگیِ مضیقه مالی : بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات زهد طلاب تصور شده است، شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقده‌ای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به خانواده طلاب می‌خورد. : اثر دیگر معیشت کم، روی آوردن طلاب به تبلیغ‌های بی‌برنامه و کارهای درجه چندم و گاها بی‌فایده است. استادی که باید مطالعات اجتهادی داشته باشد، خودش را درگیر چند درس تکراری می‌کند، بلکه درآمد مختصری داشته باشد. طلبه‌ای که استعداد اجتهاد دارد، باید راهی روستایی با چند خانوار شود تا بعد از دو هفته تبلیغ در محرم، بلکه بتواند یکی دوتا از اقساطش را پرداخت کند. یا به کارهای اقتصادی روی بیاورد و از وقتش برای امرار معاش هزینه کند. در نتیجه استعدادهایی که می‌توانستند به محققان و پژوهشگران درجه یک تبدیل شوند، یا اصلا مباحث علمی را رها می‌کنند، یا خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. : اثر مهم دیگر، کم رنگ شدن فعالیت فرهنگی تبلیغی اصیل است. از سویی وظیفه ذاتی طلاب، تبلیغ و کار فرهنگی است که نیاز به زمان قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، طلاب مشکل معیشت دارند و کارهای فرهنگی معمولا یا درآمدی ندارد، یا بسیار کم است، به طوری که اصلا قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست. مثلا اگر کارمندی یک ماه سفر مأموریتی به مناطق محروم برود، تا پنج - شش میلیون پاداش خواهد گرفت، جدای از مخارج رفت و آمد و غذا و مسکن. اما طلبه‌ای که یک ماه رمضان تبلیغ می‌رود، یک میلیون هم دریافتی ندارد. عموم طلاب نسبت به این موضوع چند واکنش دارند: 🔺أ‌. برخی مجبور به کار اقتصادی می‌شوند و کار علمی تبلیغی را کم رنگ و بی‌رنگ می‌کنند. 🔺ب‌. برخی کار تبلیغی و فرهنگی‌ای را انتخاب می‌کنند که درآمد هم داشته باشد. در محله و شهر و روستایی کار فرهنگی می‌کنند که پول خوبی بدهند. در این صورت، نیاز مخاطب و منطقه و... تعیین کننده تبلیغ نیستند، بلکه میزان دریافتی، وظیفه را انتخاب می‌کند. نتیجه آنکه بسیاری از محله‌ها و مناطقی که نیاز به کار فرهنگی دارند، به خاطر حق‌التبلیغ کم، روزبه‌روز بزهکارتر می‌شود. (گروه‌های جهادی استثنا هستند.) 🔺ج‌. برخی دیگر به شغل‌هایی روی می‌آورند که هم درآمد داشته باشد، هم به وظایف طلبگی ربطی داشته باشد و چندان کار فرهنگی آزاد نمی‌کنند. نتیجه آنکه فرهنگ جامعه آسیب می‌بیند و کار طلاب نسبت به فرهنگ و آینده دیانت سخت‌تر می‌شود. به امید آنکه تا دیر نشده مسئولان حوزه برای معیشت طلاب، چاره‌ای به جز رایزنی با مراجع بیندیشند. @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 #یادداشت: 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی آیت الله #سید_احمد_خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. مشروح یادداشت در پست بعد👇 #پرونده_ویژه #شهریه #مناهج @Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج 🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه 📋 : 🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه 📝نویسنده: علی مهدوی 🌀رایزنی با مراجع آیت الله سید احمد خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر می‌شود، می‌توان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟! به نظر می‌رسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایه‌ی موجود بتواند کل بدنه‌ی حوزه علمیه را حساب‌شده تأمین کند. 🌀وضعیت امروز معیشت طلاب بحران‌های اقتصادی، افول وجوهات و کاهش قدرت مالی مراجع از یک‌سو و روند ازدیاد هرساله‌ی طلاب سطوح عالی از دیگر سو، دو لبه‌ی قیچی شده‌اند برای کوچک کردن سفره‌ی طلاب. روندی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و حتی آینده‌ی آن چه خواهد بود؟! 🌀نظام فعلی شهریه: قیف وارونه و بی‌سامان طلاب رتبه‌ی مقدمات، علاوه بر اینکه کمترین جمعیت شهریه‌بگیر را تشکیل می‌دهند از کمترین شهریه نیز برخوردارند؛ لذا هرساله به جمعیت رتبه یک، دو و سه افزوده می‌شود و میزان دریافتی هم بالا می‌رود. این جمعیت بی‌انتها برای حوزه علمیه فرق ندارد که استاد است یا پژوهشگر یا...! همه شهریه دریافت می‌کنند. در صورتی که این نظام پرداخت با عدالت بیگانه است! طلبه‌ی مقدمات که نه محراب و مسجدی دارد و نه می‌تواند پژوهش کند، چگونه باید با شهریه‌ی ناچیز، گذران معاش کند؟ خدا نکند این طلبه، معیل باشد و نفقه‌ی عیال بر عهده‌اش. اما طلبه‌ی فاضل رتبه 3 هم توان محراب و منبر دارد و هم هزار کار تبلیغی و پژوهشی از عهده‌ی او ساخته است؛ که اگر توان این امور را نداشته باشد، یا حوزه توان پرورش وی را نداشته یا خودش کم‌کاری کرده است. در هرحال طالب علوم دینی بعد از دو-سه دهه زیست طلبگی و تحصیل باید بتواند امور معاش خویش را بگذراند و متکی به حوزه علمیه نباشد. 🌀طرح آیت الله اعرافی شنیده‌ها حاکی است در سند اخیر تحول و طرحی که آیت الله برای تغییر نظام شهریه ارائه کرده‌اند آمده است طلاب برای مدت محدودی فقط شهریه بگیرند(مثلا 15 سال). نفس اینکه طلاب مادام‌العمر تکیه بر حوزه علمیه نداشته باشند بد نیست؛ اما اگر این طرح به صورت همان قیف وارونه و بدون پیوست های لازم (آمادگی طلاب بعد از 15 سال برای تأمین معاش خویش) باشد، قطعا خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. 🌀طرح پیشنهادی برای شهریه به نظر نگارنده اگر نظام فعلی پرداخت شهریه وارونه گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه از ابتدا طلبه می‌فهمد فرصت زیادی ندارد و زود باید بنیه‌ی علمی خود را تکمیل کند. اینجاست که خلاقیت، تنبلی و سستی را کنار می‌زند و طلبه را مجاهد علمی بار می‌آورد. البته حوزه باید زیرساختهای طلبه کارآمد را پایه گذاری کند وگرنه قطع شهریه خودش به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد. البته صدها راه حل دیگر نیز برای اصلاح نظام پرداخت وجود دارد؛ لذا از شورای عالی انتظار می‌رود فقط امید به رایزنی با بیوت مراجع معظم نداشته باشد و دیگر راه‌حل‌ها را در دستور کار خویش قرار دهد. @Manahejj
🌀 مطالب مرتبط با پرونده شماره یک مناهج را از این پست به بعد دنبال کنید. 🌐 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه 🔰 منتظر ادامه مطالب این پرونده باشید @Manahejj