🌀 تغییر رسائل و کفایه، ضروری است
📝 علم اصول پیشرفت کرده
👤 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم (ره)
🔸 آیت الله العظمی سید محمدسعید حکیم، کتاب «الکافي في أصول الفقه» را به عنوان جایگزین کتب اصول سطوح عالی نوشتند و در مقدمه، بعد از تمجید از مؤلفین بزرگ آن دو کتاب، در مورد رسائل و کفایه، تصریح کردند:
«غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]».
♨️ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و میفرمایند:
«یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمیدهد این است که حوزه، #مدیریت_مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته میشد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است».
🔻 ایشان در پایان و در کمال ناراحتی مینویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد».
📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠
🗂 #تحول_کتب_درسی
#مدیریت_حوزه_نجف
@Manahejj
🌀 نظرات و تذکّرات استاد شهیدی دربارۀ طرح تغییر متون حوزههای علمیّه
🔸 استاد محمّدتقی شهیدی پس از درس در حلقه درسی خویش، برای جمعی از فضلای حوزۀ علمیّۀ قم، مطالبی دربارۀ طرح تغییر متون حوزوی بیان فرمودند که بدین شرح است:
🔹 در تغییر متون درسی حوزهها، باید نظر مراجع عظام و ارکان حوزه رعایت شود و نظر ایشان بر نظر دیگران، مقدّم است. قوام و بالندگی علمی حوزه به امثالِ آیتالله شبیری زنجانی است و ارائۀ طرح جدید بدون تأمین نظر ایشان، به نظر اینجانب، اشتباه است.
🔹 در این طرح جدید که آن را عِدل طرح قدیم قرار دادهاند، هرچند ما در حسن نیّت برخی از عزیزان -مانند مدیر محترم حوزه- شکّی نداریم؛ امّا در عمل، جمعی از مدیران اجراییِ میانی، اعمال سلیقه کرده و مطابق تخییر، عمل نکردهاند؛ بلکه در عمل، طلّاب را به سوی طرح جدید سوق دادهاند! اگر گفته میشود که مشکل از زیرساختهاست، میتوان نتیجه گرفت که ارائۀ چنین طرحی در شرایط کنونی، صلاح نبودهاست.
🔹 بدون نامبردن از طرح جدید هم میشد برخی کتابهای معتبر مانند «حلقات» را -اگر مراجع بزرگوار، نظر مخالف، ابراز نمیکردند- بدون هیاهو، دستکم در برخی مدارس، پذیرفت؛ در این صورت، حسّاسیّتی نیز برانگیخته نمیشد.
🔹 در کتابهای جدیدی که مطرح شده، کتابهایی مانند «الفائق» و «الشخص الاعتباريّ» را تنها بهعنوان کتابی در کنار کتابهای درسی (و نه جایگزین آنها) میتوان پذیرفت. این دو کتاب، اگرچه نتیجۀ زحمات گروهی از استادان محترم است و در جلسات متعدّد بررسی شده؛ امّا در آن جلسات، سلیقههای مختلف، مطرح بوده و انتخاب مطالب و نظر نهایی، طبق ضوابط مطرح نزد ادارهکنندگان جلسات بودهاست و آن را به تکتکِ اعضا نمیتوان نسبت داد. البتّه، موضوعات خوبی در آنها مطرح و بحث شدهاست؛ امّا به هر حال، من جایگزینشدنِ آنها بهجای برخی کتابهای درسی را صلاح نمیدانم؛ البتّه، اگر بهعنوان متن درسی مستقلّ خوانده شوند، مانعی ندارد.
🔹 از این دو کتاب بگذریم، نگرانی این است که راه برای تدریس کتابهای ضعیف باز شود و این مسئلهای است که در آینده، برای حوزههای علمیّه، خطرناک است.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 استاد شهیدی: با اینکه #حلقات بدیل اختیاری #کفایه بشود موافقم
https://eitaa.com/manahejj/5577
🌀 استاد شهیدی: حلقات، خوب و مفید است / قبول ندارم متن پیچیده علمیت را بیشتر میکند
https://eitaa.com/manahejj/5580
🗂 #تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شدهاند
🖋 علی مهدوی
❇️ حضرت آیتالله العظمی شبیری زنجانی -دام بقائه- که به راستی در فقاهت و تقوا از سرآمدان و بزرگان محترم حوزههای علمیه شمرده میشوند، دلسوزانه و خیرخواهانه نکاتی را در عظمت و اهمیت رسائل و کفایه و تهدید افت تحصیلی طلاب بر اثر کمرنگشدن این کتب فرمودهاند.
همه بزرگان و همچنین شورای عالی، دغدغهی رشد و اعتلای هرچه بهتر حوزه و روحانیت را دارند؛ لذا سخنان حضرت آیت الله العظمی شبیری نیز در غایت شفقت و دلسوزی و نگرانی برای آیندهی حوزههاست.
👈🏻 اما اگر شورای عالی -یا حتی مسئولین حوزه- خیلی پیشتر از آغاز طرح، چالشهای پیشروی حوزه در نظام آموزشی را برای مراجع و بزرگان حوزه تبیین میکردند، شاهد عدم همراهی برخی بزرگان با طرح تحول نبودیم.
🔹 باید تبیین میشد که سالهاست رسائل و مکاسب و کفایه برای بخش قابل توجهی از بدنهی سطوح عالی، به عنوان کتب درسی حوزه نیست! ولو اسم و امتحانش هست.
🔻 از آنجا که رسائل و کفایه با وجود اهمیت و علمیتی که دارند: به عنوان متن آموزشی نگاشته نشدند، دارای متونی مغلق هستند و انسجام آموزشی لازم بین مطالب آنها نیست تا هندسهی علم اصول را براحتی به طلاب سطوح عالی منتقل کند و افزون بر همه، نوع تحصیلی که طلاب در مدارس آموزش و پرورش داشتهاند، برای آنها ذائقهای ساخته است که نوعا طبع طلاب با کتبی همچون رسائل و کفایه سازگار نیست؛ لذا الزام این کتب بر همهی طلاب در این سطح، موجب سرخوردگی و یأس طلاب در فهم علم اصول میشود؛ مگر عده قلیلی که زحمت فهم این کتب را به جان خریدهاند و با مطالعه و تدرّس و شرح و مباحثه، فراز و نشیبهای فهم آن را بر خود هموار میکنند.
🔺 در مقابل، «کتاب حلقات» علاوه بر اینکه محتوای علم اصول را در سطح بالاتری به طلاب ارائه میدهد، بر سیاق آموزشی و روان نگاشته شده، دارای انسجام محتواست و طلبه متوجه ربط بین مسائل و هندسهی آنها میشود؛ و افزون بر همه، طلبه احساس رشد و یادگیری پیدا میکند.
♨️ حوزه سالهاست با افت شدید تحصیلی مواجه است؛ نه اینکه طلاب نمیخواهند درس بخوانند (که شاید عده قلیلی هم یافت شوند که حال درسخواندن نداشته باشند)؛ اما بسیاری، توان و حوصلهی فهم متون دشوار این کتب را ندارند. لذا سرخورده و آزرده و چه بسا افسرده از اینکه کتاب جایگزینی برای تحصیل رسمی نیست، دل از فهم این کتب بریده و به تلخیصخوانی -آن هم با هدف اخذ نمره قبولی- روی میآورند.
🔹 سالهاست، تعداد قابل توجهی از طلاب آزاد، حتی حاضر به خریدن و تورق کتب رسمی حوزه (یعنی رسائل و مکاسب و کفایه) نیستند؛ و به جای این کتب، به خریدن کتب تلخیص و نمونه سؤال و مطالعهی آنها در شب امتحان روی آوردهاند. تا جایی که در اذهان برخی اینگونه تداعی شده کأنّ علم اصول، علم بیثمر یا کمثمری است!!
🔹 نکتهی بسیار مهم اینکه گزاف نیست اگر بگوییم نود درصد از بدنهی حوزه، نمیتواند با این برنامهی سنگین درسی، با علم اصول مأنوس شود و حتی در اثر الزام آن، از علم اصول منزجر میشود. همانطور که حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی هم فرمودند: «توجّه خاصّ علماء به "کفایة الأصول" سبب شده که این کتاب، متن درسی و جایگزین کتب پیشین گردد و در این میان، هیچ الزامی در کار نبودهاست»؛ لذا این هم صحیح به نظر نمیآید که به هر قیمتی برای آحاد حوزویان یک برنامهی واحد، الزام شود؛ ولو به تبع آن، بسیاری از طلاب، انگیزهی تحصیل را از دست بدهند.
❓اگر یک عده، توان فهم مطالب شیخ یا آخوند رضوان الله تعالی علیهما را نداشته باشند، بهتر نیست کتابی به عنوان بدیل قرار داده شود که کار مرحوم شریعت اصفهانی را برای طلاب امروز انجام دهد و مطالب اصول را قابل فهمتر و سادهتر برای طلاب تبیین کند؟
✅ دغدغهی امروز شورای عالی که در واقع نمایندگان بزرگان حوزه هستند این است که در این دوراهی: یا راضی شوند بسیاری از طلاب، هیچ اصطیادی از علم اصول نداشته باشند یا تدبیری کنند که بدنهی سطوح عالی، حظّ حداکثری و بهرهی لازم را از علم اصول ببرند؛ کما اینکه ورودیهای درس خارج، حکایت از کیفیت علمی خیلی بهتر طلابی دارد که با حلقات، مأنوس بودهاند.
🔹 امیدواریم شورای عالی این دغدغهی خطیر را برای حضرات مراجع از جمله حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی که از سرمایههای کمنظیر حوزههای علمیه هستند تبیین کنند تا ایشان و دیگر بزرگان نیز موافقت و همراهی خود را با این طرح تحولی اعلام کنند.
🔹 همچنین امیدواریم #مرکز_مدیریت که دستاندرکار اجرایی این برنامه هست، ضعفها و برخی اشتباهات و تغایراتی که بین مصوبهی شورای عالی با آنچه در صحنهی واقعیت دارد اجرا میشود را شناسایی و برطرف کنند.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#افت_تحصیلی
@Manahejj
🌀 این شیوه صحیح نیست که طلاب در راه تحصیل آن کشته میشوند
👤 مرحوم آیت الله العظمی بهجت قدس سره
🔻 این را نمیشود قبول کرد که طلاب #رسائل را در سطح بخوانند....
📗 در محضر بهجت، ج ٢، ص ۴٨
#تحول_کتب_درسی
#رسائل
@Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻از سوی نهادهای حوزوی و با حضور فرمانده کل سپاه؛
🔔 اجتماع بزرگ علما، فضلا و طلاب خواهر و برادر در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برگزار میشود
📌 این مراسم پنجشنبه هفته جاری ۲۸ مهرماه از ساعت۹:۳۰ صبح در مصلی قدس قم برگزار میشود.
@HawzahNews
🌀 انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس
📝 حکم امام خامنهای
🔸 حضرت آیتالله خامنهای در حکمی اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس را منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 با سپری شدن بیش از شش سال از تشکیل شورای عالی مدیریت حوزه علمیهی مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، اکنون با تشکر از کلیهی اعضاء محترم که در این مدت خدمات خالصانهئی به آن حوزهی محترم تقدیم کردند، آغاز دورهی جدید را با این خصوصیات ابلاغ مینماید:
1⃣ عضویت حضرات حجج اسلام: آقای حاج شیخ مهدی مروارید، آقای حاج شیخ محمّد مروارید، آقای حاج شیخ محمّد باقر فرزانه، آقای حاج سیّد مصباح عاملی، آقای حاج شیخ محمّد جواد نظافت یزدی، نمایندهی اینجانب در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، مدیر حوزه و دبیر شورا در صورت انتخاب از بیرون جمع مذکور.
2⃣ مدت این مسئولیت پنج سال است.
3⃣ تعیین دبیر شورای عالی و نیز مدیر حوزهی علمیه بر عهدهی جمع محترم مزبور است.
❇️ از خداوند متعال توفیقات حضرات آقایان را مسألت میکنم.
🖋 سیّد علی خامنهای
📅 ۲۴ مهر ۱۴۰۱
#حوزه_خراسان
@Manahejj
🌀 شیء لی شِفت فی النجف
(آنچه که از نجف دیدم)
📝 تلخیصات کتب حوزوی در حوزه نجف
🖋 م.ا کرمانشاهی
ثلاثة لیس لها نهایه
رسائل، مکاسب، کفایه
🔸 در کنار مزار جناب شیخ مرتضی انصاری اعلی الله مقامه الشریف متوقف شدم تا عرض کنم جناب شیخ ببینید نجف به چه روزی رسید!
♨️ سوق الحویش که در واقع بزرگترین بازار و مرکز فروش کتب حوزوی و دینی است؛ علاوه بر کسادی بازار و به قول بازاریها، پاخور نبودن آن (که مایه نگرانی است)، موضوعی که از دید اهل فن و تعمق، مغفول نمیشود فروش #جزوات و #تلخیصات مربوط به امتحان لجنه نجف است.
🔹 سیاستگذاران علمی این لجنه متوجه این نکته هستند که ریسمان باریکی که از نجف سابق باقیمانده با این ابتلاء به تلخیصخوانی، بطور کلی، فاتحه حوزه نجف خوانده میشود؟!
❓آیا این تلخیصخوانی و قبولی در امتحان لجنه، میتواند کشف از تحصیل دقیق و فاضلانه مقدمات و طی مراحل علمی قوی سطوح عالی باشد؟!
❓آیا با این تلخیصخوانی طلبه در درس خارج شرکت میکند یا جلسه خارش موی سر، که علامت حیران در فهم مباحث خارج است؟!
❓آیا با این تلخیصخوانی، درس خارج نمیشود درس خارج از ادله اربعه؟!
〰〰〰〰
❓در مورد حوزه قم نیز سؤال اصلی این است:
رسائل و کفایه کتب رسمی حوزه قم هستند یا تلخیص و نمونه سؤالات این دو؟
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 رسائل و کفایه سالهاست از متون درسی حوزه حذف شدهاند
https://eitaa.com/manahejj/5699
🗂 #تحول_کتب_درسی
#یادداشت_مهمان
#حوزه_نجف
@Manahejj
🌀 فتنه، وضع حمل کرد و نوزاد مرده روی دست آمریکا گذاشت
📝 شاهد جنگ احزاب جهانی علیه دین، انقلاب، ملت و کشور هستیم
👤 فرمانده سپاه در اجتماع عظیم حوزویان
🔸 امروز شرایط کشور و انقلاب مهم است و امروز #شب_قدر و روز قدر انقلاب و نحوه حضور در این صحنه خطیر تعیینکنندهی مسیر روشن انقلاب است.
🔹 این #فتنه عظیم جهانی از نیویورک، پاریس، لندن و بخش کوچکی از کشور ما امتداد یافت تا بتواند #اسلام را از بلوغ و مدیریت بر تحول منطقه خارج کند.
🔹 سردار سلامی با هشدار به بدخواهان ملت ایران، گفت: از دخالت در امور داخلی کشور دست بردارید به آل سعود میگویم به قصرهای شیشه ای پناه ببرید. این هشدار ما است. بیت شما عنکبوتی است. شما به اسرائیلی تکیه کردهاید که در حال فروپاشی است و این عاقبت کار شما است. آمریکاییها و انگلیسها هم بدانند و دست از اینکار خود بردارند. شما نتوانستهاید تحریم را اعمال کنید، کشتی ها را زدید، ما هم زدیم، هر حرکتی علیه ملت ایران انجام دهید،چند برابر ضربه می بینید.
📌 متن کامل:
hawzahnews.com/xbVY5
@Manahejj
🌀 شیخ علی تهرانی فوت کرد
📝 والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد
🔸 «علی مرادخانی ارنگه» معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
🔹 وی پس از پیروزی انقلاب به دلیل سابقه مبارزاتیاش به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد اما در همان سالها بهدلیل گرایشات کمونیستی خود که در آثار اقتصادیاش مشهود بود، به هواداری از مجاهدین خلق و بنیصدر پرداخت.
🔹 با عزل بنیصدر از ریاستجمهوری و شورش مسلحانه منافقین علیه نظام و مردم، وی مدتی بازداشت بود.
🔹 در سال ۶۳ همزمان با حضور منافقین در عراق، به این کشور رفت و پناهنده حکومت صدام شد و در رادیوی فارسی بغداد به تبلیغ علیه نظام میپرداخت و با حضور در اردوگاههای اسرا به فحاشی علیه مسئولان نظام و انقلاب میپرداخت.
🔹 با از بین رفتن کارکرد تبلیغاتی او برای صدام و منافقین، وی را در مرز ایران و عراق رها کرده و به مرزبانی ایران تحویل دادند!
🔹 شیخ علی تهرانی بعد از چند سال زندانی بودن، بهدلیل کهولت سن و بیماری مشمول رأفت اسلامی گشته و آزاد شد.
🔻 پس از تعیین آیت الله العظمی خامنهای از سوی امام خمینی قدس سره به عنوان امام جمعه تهران، حسادت و عنادی که شیخ علی تهرانی داشت، باعث شد نامهای توهینآمیز به امام خمینی قدس سره بنویسد و ملامتگونه درخواست تجدید نظر کند.
♨️ به خواست الهی جمهوری اسلامی باقی است؛ اما یک به یک معاندین و منافقین میروند؛ ولو جنگ احزاب به راه بیندازند.
✅ از آخرت وی بیخبریم؛ شاید توبه کرده باشد؛ اما میدانیم: «والله هرکس تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد» (شهید سلیمانی)
#شیخ_علی_تهرانی
@Manahejj
🌀 مرحله دوم ثبتنام شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم
🔸 مرحله دوم ثبتنام شهرک مهدیه ویژه طلاب حوزه علمیه قم از ۳۰ مهرماه آغاز و تا ۲۰ آبان ماه سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.
📄 شرایط ثبت نام:
۱- دارا بودن پرونده فعال در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم؛
۲- پیشرفت تحصیلی بر اساس مقررات معاونت آموزش حوزههای علمیه؛
۳- سکونت در شهر مقدس قم؛
۴- متأهل بودن؛
۵- تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت؛
۶- عدم استفاده از منازل حمایتی و سازمانی (منازل آیات عظام، علما و روحانیون و ...)
۷- عدم اشتغال در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیر دولتی به صورت پاره وقت یا ساعتی یا تمام وقت و همچنین مستمری بگیران از نهادهای کشور نیز امکان ثبتنام ندارند؛
۸- عدم مالکیت زمین، خانه و سایر مستغلات شهری و یا روستایی؛
🔺 شرایط و آیین نامه امتیازی به صورت کامل در سامانه پیشخوان (صفحه نخست مراحل ثبتنام) موجود میباشد.
🔻 طلابی که در دورههای قبل ثبتنام نمودهاند در صورت تقاضا، مجدداً باید در این دوره ثبتنام نمایند و ثبتنام دورههای قبل فاقد اعتبار میباشد.
✅ کلیه مدارک تبلیغی، ایثارگری و مدیریت اجرایی که از فروردین ۱۴۰۰ تأیید شده نیاز به بارگذاری مجدد ندارد.
🔹 کلیه مراحل ثبتنام، بارگذاری و اعلام نتایج از طریق سامانه پیشخوان قابل پیگیری است و طلاب محترم از مراجعه حضوری خودداری نمایند.
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj
May 11
🌀 #حلقات، جزء منابع بحث هفتگی حضرت آیت الله شبیری زنجانی
📝 آغاز درس هفتگی آیت الله شبیری زنجانی؛ بحث استصحاب
🔸 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در جلسه حلقه علمی چهارشنبه (۲۷/مهر/۱۴۰۱) فرمودند از فردا شب، بحث روایات #استصحاب را آغاز میکنیم.
🔹 در مورد منابعی که محور بحث خود قرار میدهند، رسائل و کفایه و #حلقات را از منابع اصلی بحث، عنوان کردند.
✅ معظم له فرمودند:
«بنده نگاه کردم به حلقات مرحوم آقای صدر؛ میدانستم این کتاب چاپ شده است؛ ولی در این بحث نگاه کردم و دیدم این کتاب، کتابی است که ارزش مطالعه دارد.
در برخی موارد، نکاتی که به ذهن ما میآمد ایشان (مرحوم آقای صدر) هم بعینه متعرض همان نکات شدهاند؛ اگرچه در برخی موارد اختلاف نظرهایی هم داریم. لذا به خاطر این جهاتی که در این کتاب هست، این کتاب را هم جزء منابع بحث قرار دادیم.»
🗂 #تحول_کتب_درسی
#آیت_الله_شبیری
#شهید_صدر
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 والله والله والله از مهمترین شئون #عاقبت_بخیری ارتباط #حقیقی و دلی با این #حکیمی است که امروز #سکان این انقلاب را در دست دارد و در روز قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است!!
💬 شهید سردار حاج قاسم سلیمانی
🔻 پینوشت: فرقی نمیکند رضا حقیقت نژاد باشی که اهل مشروب و زنبارگی بود، یا علی تهرانی باشی که آخوند و اهل نماز و زیارت بود؛
والله هرکس دشمنی با این رهبر حکیم کرد، آواره و دچار سوء عاقبت شد! چه شیخ و چه مست!
@HozeTwit
🌀 برخی میخواهند طلاب را بیتفاوت نسبت به نظام و انقلاب بار بیاورند
👤 آیت الله سید احمد خاتمی
«جریانی هستند که همان خط دشمن را پیش رو گرفتهاند، بر تز جدایی دین از سیاست که تز رضاخانی است میدمند و میخواهند طلاب آینده را بیتفاوت نسبت به نظام و انقلاب بار بیاورند که این #توطئه است.
ما در پی حوزه انقلابی هستیم همان حوزهای که مقام معظم رهبری و پیش از ایشان امام راحل میخواست، لذا مدیر باید انقلابی باشد و مدیر غیر انقلابی در شأن یک حوزه نیست.»
📌 مناهج:
🔸 حضرت آیت الله خاتمی به عنوان یک عالم انقلابی، الحمدلله خود از اعضای شاخص جامعه مدرسین هستند و در شورای عالی حوزههای علمیه نیز عضویت دارند؛ همیشه نیز در بیانات خود نشان دادهاند تا چه حد نسبت به حمایت از نظام و دفع توطئهها و فتنههای دشمن دغدغه ستودنی دارند.
🔹 سخن ما با استاد انقلابی حوزه و مدیر طراز اول حوزوی آن است که از دشمن و منافق، به غیر از دشمنی و جفا که هیچ توقعی نیست؛ از ابتدای انقلاب هم عدهای در داخل حوزه به دنبال مقاصد شوم سیاسی در حوزه بودند اما نکته بسیار حائز اهمیت این است که:
❓برنامههای مدون شورای عالی حوزه برای انقلابیماندن و تقویت بصیرت سیاسی طلاب چیست؟
❓آری روشنگری در قالب خطابه و بیانیه و نشست همیشه لازم است؛ اما کافی هست؟
♨️ دغدغه همیشگی حوزویان این است که در #برنامه_رسمی حوزههای علمیه از پایه اول تا درس خارج، چه تدابیری برای تقویت تحلیل سیاسی-بصیرتی طلاب پیشبینی شده است؟
🔻 بدون انتقال بنیههای معرفتی و تکنیکهای تحلیلی لازم به طلاب، چه تصویری از آینده حوزههای علمیه متصور است؟
@Manahejj
🌀 اپوزيسيوننمایی یا نصیحت وارونه به نفع اغتشاشگران؟!
📝 اظهارات جدید مرجع خودخوانده
🖋 علی مهدوی
🔸 مرجع خودخواندهای که منتظر بودیم دربارهی موضعگیری احساساتی و پیشداوری خلاف خود پس از مرگ مهسا امینی، این بار عذرخواهی کند؛ با کمال تعجب در حرکتی جانبدارانه و به ظاهر اخلاقی به نصیحت نظام پرداخته است که در زندان با سران اغتشاشات رفاقت کنید، تلویزیون و مطبوعات را آزاد کنید!!
🔹 آقای #ژن_خوب! شما خود اجازه میدهید درباره نحوه ساخت و ساز مسجد ارثی و وراثتیتان، افرادی که داخل دفترتان منصوبتان هستند و تحت تعقیب قرار گرفتهاند، درباره نحوه تلاش رسانهای و پولپاشی برای تبلیغ مرجعیتتان و ...، چهرههای انقلابی بیایند روی منبر آن مسجد و روشنگری کنند؟؟
♨️ شما حتی حاضر نیستید حق را بشنوید و از تهمت ناحقی که به نظام بستید کوتاه بیایید و عذرخواهی کنید، حال دم از رفتار اخلاقی میزنید؟
⁉️ آنگاه که بر آتش اغتشاشات، بنزین ریختید و وانمود کردید برای مهسا امینی جریحهدار گشتید؛ چرا برای آتشزدن دهها پلیس و بسیجی و زن و بچه مردم ابراز ناراحتی نکردید؟
چرا آنگاه که چادر از سر زن مسلمان کشیدند ساکت بودید؟
چرا حتی وقتی قرآن کریم را به آتش کشیدند هیچ نگفتید؟
‼️ جريحهدار شدن شما اگر نگوییم به نفع ضد انقلاب و به نفع اغتشاشات است، اما باید گفت: چرا همیشه به نفع یک طیف سیاسی خاص است که فکر میکنند با لگدزدن به نظام به حیات سیاسی منحوس خود به هر قیمتی باید ادامه دهند؟
🔹 وااسفاه که کار به جایی رسیده که به جای عذرخواهی از تکرار کلیدواژه مهسا امینی، برای زندانیان سیاسی و امنیتی دل میسوزانید؟
🔹آیا رهبر انقلاب نفرمودند که قضیه فوت این خانم بهانهای بیش نبود و اگر این هم نبود، دشمنان بهانهای دیگر پیدا میکردند؟
❓آیا گزارش پزشکی قانونی و نتیجه بررسی ۱۹ پزشک متخصص و اظهارات صریح خانواده مرحومه را ندیدید؟
🔻 از عاقبت آن #شیخ_ساده_لوح انقلاب که برخلاف شما هم مجتهد مسلّم بود و هم تألیفات و شاگردان کثیر داشت، عبرت بگیرید؛ جرم زندانیان سیاسی آزاد شده دهه ۶۰ که دستشان در فتنههای اخیر به خون ملت بیش از پیش آلوده شده، به پای آن شیخ ساده لوح هم هست...
#سودای_مرجعیت
#مرجع_خود_خوانده
#مطرودین_حوزه
@Manahejj
🌀 اصلاح شاخص نخبگان
💠 امام خامنهای
🔸 شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم.
⛔️ امروز شاخص ارزیابی استاد و نخبه غالباً مقالات است؛ این درست نیست.
✅ شاخصها را «حلّ مسئله» قرار بدهید.
📌 مناهج:
❗️در مورد شاخصهای تعیین نخبگان حوزوی، اگر در عمل، مواجه شدیم با برخی نخبگانی که معدل و نمرات فوقالعاده دارند، اما در عمل قدرت حل مسأله ندارند؛ لکن در مقابل به برخی افرادی رسیدیم که قدرت حل مسأله دارند؛ اما نمرات عالی تعیینشده برای نخبگان را ندارند؛ نتیجه چیست؟
از اولی حمایت میکنیم و دومی را رها میکنیم!!
اولی را نخبه میخوانیم و دومی را هیچ؟!
❓در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، مدیریتی و ...، چه زمان و چه میزان دنبال یافتن طلاب موفقی بودهایم که قدرت حل مسأله و پیشبرد علمی و عملی آن را داشتهاند؟
💰 سالانه هزینههای قابل توجهی به بهانه نخبگان میشود؛ اما خروجی این همه وقت و هزینه و ایجاد بروکراسی و ... چیست؟!
👈🏻 نخبگان حقیقی را دریابیم...
#امام_حوزه
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: شاخص اشتباه در پذیرش و ارزیابی نخبگان
💬 طلبه گمنام:
سلام علیکم
ممنون بابت مطلب مهم و حیاتی که درباره نخبگان پرداختید.
اما ای کاش در حوزه برای تشخیص نخبگان حداقل معیارشون مقاله بود؛ اما متاسفانه حوزه در این زمینه حتی از دانشگاه هم اشتباهتر عمل میکنه و ملاک براش فقط نمره است.
طلبه را میبینی چندین سال عضو نخبگان است؛ دریغ از یک خط نوشته یا تدریس یا تبلیغ و...
اما کسی با ۲۰ مقاله و کلی فعالیت و... صرفا برای چند صدم نمره از گردونهی نخبگان خارج میشه!!
آن هم نمرات مصاحبه خارج که نیاز به توضیح ندارد.
#نظر_اعضا
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: شاخص اشتباه در پذیرش و ارزیابی نخبگان
💬 سعید:
سلام علیکم
سلام
در مورد بحث نخبگان میخواستم سه مطلب عرض کنم:
1⃣ در شناسایی و تشخیص نخبگان اشکال شما وارد است (حداقل تا چندسال پیش که بنده و تعدادی از دوستانم عضو نخبگان شدیم و برخی نشدند ملاک صرفا نمره بود).
2⃣ البته نقد ملاک نمره به این معنا نیست که عزیزانی که الان عضو نخبگان هستند زیر سوال برند؛
چون خیلی از عزیزان رو میشناسم که حتی اگر ملاکهای دیگری هم شود باز هم به عنوان نخبه پذیرش خواهند شد.
ولی متأسفانه بخاطر ملاک قرار دادن نمره به تنهایی، خیلیها با اینکه لایق هستند پذیرش نشدند.
3⃣ در مورد کسانی که پذیرش شدند و الان بناست عضویتشون تمدید بشه، در کنار نمره، تبلیغ و فعالیتهای پژوهشی هم مورد توجه قرار میگیرد.
البته باز هم کف نمره قرار دادند (مثلا ۱۶ برای مصاحبه خارج).
البته اینم به این شکله که:
➖ اگه زیر ۱۶ گرفتی اصلا تمدید نمیشی ⛔️
➖ اگه ۱۷ و به بالا گرفتی صد در صد تمدیدی،
➖ اما اگه ۱۶ گرفتی پژوهش و تبلیغت هم به کمکت میاد.
#نظر_اعضا
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فيلترينگ آری یا خیر؟
🎥 نظر رهبر انقلاب چیست؟
❓آیا به اعتبار اینکه اینترنت نامحدود ماهوارهای دیر یا زود میآید میتوان اقدام به رها سازی مدیریت فضای مجازی کرد؟
✅ نه هنر شما باید آن باشد که برای آن زمان هم تدبیری داشته باشید.
نه اینکه مانع را از جلوی دشمن برداریم...
#منطق_درست
#استارلینک
#حکمرانی_فضای_مجازی
@Manahejj
🔔 اردوی هویتی - معرفتی «مثل خمینی»
🔰 رهبر معظم انقلاب:
«ما امروز در بین طلّاب جوان، در بین فضلای جوان احتیاج به این روحیه داریم که بدانند که عالِم دین بودن و ملّای بزرگ بودن و مجتهد عالیمقام بودن، به معنای کنارهگیری و انزوای از میدان جهاد نیست.»
⏰ زمان: ۵ و ۶ آبان ماه
📝 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر 👇
khanetolab.ir/ahd_ba_khomeini
eitaa.com/ahd_ba_khomeini
#مثل_خمینی
#هویت_طلبگی
#سبک_زندگی_طلبه_انقلابی
🌐 خانه طلاب جوان
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🌀 تمدید زمان انتخاب واحد
🔸 انتخاب واحد سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تا ۵ آبان ماه، #تمدید شد.
🔹 قابل ذکر است انتخاب واحد طلاب مراکز تخصصی (رشتههای غیرفقهی و اصولی) نیز فعال میباشد.
↙️ بمنظور انتخاب واحد به سامانه پیشخوان » آموزش (نجاح) » انتخاب درس مراجعه کرده و دقت فرمایید وضعیت آموزشی باید روی "برنامه جاری(بلند مدت)" قرار گرفته باشد.
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 اصلاح شاخص نخبگان 💠 امام خامنهای 🔸 شاخص ارزیابی نخبه را اصلاح کنیم. ⛔️ امروز شاخص ارزیابی اس
🌀 نخبه تبلیغی
🖋 هادی چیت ساز
🔸 در مدرسه ما طلبهای بود بسیار مقید به زی طلبگی؛ اما از ابتدای طلبگی درسها را خوب نمیفهمید و #نمره_خوبی هم نداشت. روزی استادی، به او گفت که باید از طلبگی برود و شغل آزادی (به تعبیر استاد "پیازفروشی") انتخاب کند.
🔹 نهایتا تلاشش را به کار بست و تا قبولی پایه ششم پیش رفت. بعدها سراغش را گرفتیم و فهمیدیم در روستایی مشغول تبلیغ است. وی تازه راهش را پیدا کرده بود؛ پس از چند سال، مبلغ نمونه کشوری شد و این بار نامش را در میان چهرههای تبلیغی دیدیم.
🔹 آری، او روستای ویرانهای را تبدیل به آبادی کرده بود. روستایی بزرگ که مشهور به قاچاق موارد مخدر بود، دیگر معتادانش هم ترک داده شده بودند. روستایی بدون یک حمام عمومی مناسب، اکنون هر خانه ای حمام داشت.
حتی وضعیت دامداری و کشاورزی روستا متحول شده بود. خدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این طلبه آنقدر صدا کرده بود که چند سال بعد در همان مدرسه ما، کلاسی برای نوآوریهای تبلیغی برگزار کرد.
🔹 کم نیستند امثال این طلبه و هزاران طلبه دیگر که در سایر کارهای طلبگی به غیر از خوب نمره گرفتن، از «بهترینها» هستند ولی از ابتدا به آنها توجهی نشده و اکنون نیز حمایت چندانی ندارند. آنها که خوب درس میخوانند، قطعا نخبهاند ولی ملاک شناخت نخبگی فقط نمره نیست.
✅ اجازه دهید با تعدادی از نخبههای حوزوی آشنا شویم:
❇️ طلبهای که مقالات نوآورانه مینویسد و توان حل مسأله دارد، نخبه است هرچند قبلا نمرات خوبی نداشته باشد.
❇️ طلبهای که تحلیلهای سیاسی-فرهنگی مینویسد، نخبهای کمیاب است که ضد انقلاب، آرزوی قلم او را دارند.
❇️ طلبهای که آسیبهای اجتماعی را در محلهای کم کند، نخبه است.
❇️ طلبهای که گروه جهادی-تبلیغی فعال و مؤثر دارد، قطعا نخبه است.
❇️ فقط حفظ قرآن نشانهی نخبگی نیست، بلکه آشنا و مأنوسکردن جوانها با قرآن و اسلام هم نخبگی است؛ بلکه قابل مقایسه نیست.
❇️ طلبهای که بتواند فیلم خوب بسازد، نخبه عرصه روایتگری است که قحط الرجال است.
❇️ طلبهای که داستان خوب مینویسد، نخبهای است که اگر برای غربگراها مینوشت قدرش را میدانستند اما در حوزه به او کملطفی میشود.
♨️ «نخبگان واقعی» چنین طلابی هستند که اغلب نه اسم و رسمی از نخبگی دارند، نه حمایتی میبینند؛ اما اهداف اسلام و انقلاب را در جامعه، پیش میبرند.
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
🌀 اصلاح شاخص نخبگان
https://eitaa.com/manahejj/5712
#نخبگان
#شاخص_نخبگان
@Manahejj
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔 بررسی و ارزیابی کتاب ولایت و حکمرانی فقیه
(ترجمه رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی)
👥 باحضور:
ذبیح الله نعیمیان
ابوالقاسم کریمی
محمدهادی حمیدیان
حسن غفاری فر
حسن وثوق زاده
🗓 دوشنبه ۲ آبان
⏰ ساعت ۱۰ - ۱۲
🏢 قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، مدرسه علمیه طاهریه، موسسه امام رضا(ع)
📺 #پخش_زنده:
🔻 تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز:
http://heyatonline.ir/irsi
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
🌀 برنامهای متنوع برای مخالفان و موافقان کتب ثلاثه
🖋 محمد حق پرست
🔸 نظرات علما و بزرگان درباره کتب ثلاثه مختلف است و هریک از موافقان و مخالفان، مؤیدات خودشان را دارند.
این بحث هیچوقت تمام نخواهد شد. چنانچه نزاع بین موافقان و مخالفان فلسفه هیچوقت تمام نخواهد شد.
❇️ اما چند نکته:
1⃣ ورای این اختلاف، تقابل ایجادکردن بین علما و برچسبزنی، کار ناشایستی است و اگر کسی بخواهد تقابل ایجاد کند، قطعا خطاکار است.
اختلاف نظر، طبیعت مباحث علمی و تخصصی است. حتی گاهی دو عالم دینی، انتقادهای جدی نسبت به روش و علوم تخصصی یکدیگر دارند، اما مانع رفتارهای مشفقانهشان با یکدیگر نیست.
2⃣ علما، وظیفه دارند آنچه صحیح میدانند را ابراز کنند؛ اما تحمیل یک نظر بر همه طلاب درست نیست؛ به ویژه اینکه دو طرف اختلاف، ادلهی خوبی دارند.
لذا این طلاب هستند که نهایتا باید بر اساس تحقیق و مشاوره یکی از دو راه را انتخاب کنند.
3⃣ وظیفه شورای عالی و مرکز مدیریت، در چنین اختلافاتی این نیست که فقط یک طرف را بگیرد.
کما اینکه شورای عالی در این موضوع، طرح خوبی را ارائه کرده که هر سلیقهای بتواند درس مطلوب خودش را انتخاب کند.
مخالفان «آموزش کتب ثلاثه در سطح»، اینقدر زیاد هستند که نمیشود آنها را نادیده گرفت؛ بلکه بیشتر از طرف مقابل هم هستند. پس نمیتوان برنامه آموزشی را یکطرفه پیش برد.
البته کثرت طرفدار یک نظریه، نشانه حق یا باطل بودن نیست، بلکه این نکته را از لحاظ اجرائی برجسته میکند که بسیاری از اساتید و طلاب، با کتب دیگر بهتر ارتباط میگیرند و مطلب را بهتر میفهمند. پس تنوع در برنامه آموزشی ضروری است.
🗂 #تحول_کتب_درسی
@Manahejj
🌀 الزام در نقطهی جوش
📝 دههی گذشته و نتیجهی انحصار کتب ثلاث
🖋 علی مهدوی
🔸 برخی اینگونه القا میکنند که: «شورای عالی یکشبه طرحی برای تحول آموزشی ارائه کرده و کتابی مثل حلقات شهید صدر نسنجیده وارد مدار کتب آموزشی شده است؛ در صورتی که شورای عالی باید بر انحصار و الزام کتب ثلاث (رسائل و مکاسب و کفایه) استوار میماند»!!
❇️ برای اینکه روشن شود این ادعا تا چه حد ناپخته و دور از انصاف است، لازم است اقدامات شورای عالی و مرکز مدیریت در دههی گذشته را به خوبی بررسی کنیم و نتایج آن را ببینیم:
1⃣ کاهش محدودههای درسی و افزایش سنوات آموزشی مقدمات و سطوح از ده سال به دوازده سال:
البته اگر کسی میخواست سقف انتخاب واحد را تکمیل کند، همچنان میتوانست ده ساله به درس خارج برسد.
2⃣ اجبار به حضور در کلاس:
پیش از آن طلابی که سر کلاس حاضر میشدند ملاک قبولی آنها از ۱۲ و دیگران از ۱۶ ملاحظه میشد.
3⃣ الزام حضور مجدد در کلاس، برای افرادی که نمره قبولی در امتحان نگیرند:
بنا بر این شد طلبهای که درسی را شرکت کرده و به هر دلیل در امتحانات ترم و امتحانات تجدیدی نمره کسب نکند، مجددا باید در کلاس شرکت کند تا بتواند امتحان بدهد.
4⃣ سختگیری شدید در طراحی سؤالات امتحانات سطوح عالی:
وقتی برای مدیریت، احراز شد هیچیک از الزامات فوقالعادهی گذشته کارساز نبوده و همچنان تلخیصات کتب ثلاث، برای طلاب کتب محوری هستند، نه خود کتب ثلاث، بنای امتحانات بر سؤالات بسیار سخت مفهومی شد.
5⃣ حذف امتحانات موردی
🔺 همهی این موراد نشان میدهد شورای عالی دفعتا به این نتیجه نرسیده است؛ بلکه برای حفظ کتب ثلاث در سطوح عالی، هزینههای سنگینی پرداخت کرد که متأسفانه همگی عملا به شکست انجامید؛ الزامات شدیدی که حتی بخشی از #مقبولیت و جایگاه شورای عالی و مرکز مدیریت را هم بین طلاب، به چالش کشید؛ اما باز بر آن الزامات ایستادگی شد؛ گرچه نتیجهی مطلوب هم حاصل نشد.
🔹 واقعیتهای میدانی در بدنه حوزههای علمیه، میزان علاقه و گرایش طلاب به کتب ثلاث، میزان فهم این کتب، و ... همگی حاکی از حقیقت تلخی است؛ دلسردی بخش زیادی از بدنه طلاب برای فهم متون و عملا روی آوردن به مطالعات شب امتحانی و بروز فاجعهای دانشگاهی در حوزه، بنام پاس کردن دروس بدون درک و فهم آنها!
♨️ بماند عدهای حتی از اصول منزجر شدند چون علم اصول جز عبارات مغلق و غیر قابل فهم -حداقل برای آنها- معنای دیگری نداشت؛ لذا به مرز بحران هویت رسیدند و گرفتار ناامیدی از ادامه تحصیل شدند.
✅ در مقابل همه این واقعیاتی که رخ داد، طلاب و اساتیدی هم بودند که سختی تدریس و تدرس حلقات را در کنار برنامه رسمی سنگین و الزامی سطوح عالی -که هیچ اختیاری را برای هیچنوع سلیقه و استعدادی نمیتابید- به جان خریدند.
اساتید بسیاری اذعان دارند: امروز سرمایهی انسانی دروس خارج نشان میدهد آن عده که از حلقات به درس خارج رسیدهاند بهتر و بیشتر به «علم اصول» انس دارند.
🔻 اکنون شورای عالی و مرکز مدیریت با عبرت پرهزینه از «انحصارگرایی بر کتب ثلاث» مواجهاند و میدانند برای حفظ طلاب و عدم تضییع وقت و عمر و انگیزهی آنها، دروس آموزشی واقعا باید آزاد و اختیاری باشند؛ چراکه ذات حوزه همیشه بر مبنای آزادی در انتخاب استاد و کتاب بوده است.
تحمیل و اجبار فقط و فقط نتیجه عکس دارد و طلاب بیش از این دیگر تاب الزام ندارند.
🗂 #تحول_کتب_درسی
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj