🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
📝 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
📌 انتشار بزودی در رسانه حوزوی مناهج...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 از برجستهترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی!
🖋 محمدصادق احمدی
🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجستهترین فقیه نظام یاد کرده است.
🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم:
🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاشگران را به بهانه سازمانیافتهنبودن، مورد تردید قرار دادهاند.
🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرحشده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟
✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است:
«ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفتهاند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱
🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کردهاند و بیان داشتهاند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که میخواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد.
✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره میزند که قابل توجه است:
«بدین ترتیب روشن میشود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح میکشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمیشود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲
🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب میداند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است میفرماید:
«بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونهاى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳
♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کردهاند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محاربنبودن آنها نخواهد بود.
➖➖➖➖➖
۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴
۲. همان، ص ۱۷۷
۳. همان، ص ۱۸۶
@Tanbiholomah
@Manahejj
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
🎧 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
♨️ حوزه در قیامت از ما شکایت میکند!
❓ شورای عالی چرا و چگونه تأسیس شد؟
❗️ تفاوت شورای عالی و مرکز مدیریت
📌 در این پادکست، نکات مهمی از تاریخ حوزه و نحوه اداره آن خواهید شنید.
🎧 فایل صوتی پادکست در فرستهی بعد 👇🏻
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
@Manahejj_Radio
معرفی شورای عالی نهایی 1.mp3
13.75M
🌀 چرا حوزه توقعات را برآورده نمیکند؟
🎧 تاریخچه تأسیس شورای عالی
🎙 پادکست یکم مناهج
♨️ حوزه در قیامت از ما شکایت میکند!
❓ شورای عالی چرا و چگونه تأسیس شد؟
❗️ تفاوت شورای عالی و مرکز مدیریت
📌 در این پادکست، نکات مهمی از تاریخ حوزه و نحوه اداره آن خواهید شنید.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #کارنامه_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
@Manahejj_Radio
🌀 تغییر مکان مراسم تشییع پیکر طلبه شهید حسن مختارزاده
🕌 مراسم در مصلی قدس برگزار میشود
🕰 آغاز مراسم ساعت ۱۴:۳۰
#همه_میآییم
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی_مناهج
🌀 سیل جمعیت انقلابی در تشییع طلبه شهید حسن مختارزاده
♨️ تجلی دینداری مردم...
🎥 تصاویر به شکل تایم لپس ضبط شده؛ لذا صدا ندارد.
🗂 #دینداری_مردم
#طلبه_شهید
#شهدای_روحانیت
@Manahejj
🌀 دیدار آیتالله اعرافی با خانواده طلبه شهید حسن مختارزاده
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه صبح امروز با حضور در منزل طلبه بسیجی مدافع امنیت شهید حسن مختارزاده با خانواده وی دیدار کرد.
#طلبه_شهید
#شهدای_روحانیت
@Manahejj
🌀 حضور دختران با استعداد در حوزه خواهران
🖋 حسینی نوری
🔸 گرچه زنان نیمی از جامعه هستند اما تربیت دینی آنان سبب تربیت تمام جامعه میشود. برای تربیت دینی نیز لازم است تعداد قابل توجهی از دختران سرزمینمان را ترغیب به تحصیلات حوزوی کنیم.
🔹 برای تشویق و انگیزهبخشی به دختران و مادران آینده برای حضور در حوزهها لازم است اقداماتی صورت گیرد که مشتاقانه تحصیل در حوزه را انتخاب نمایند.
مانند:
🔺 اعتباربخشی به مدرک حوزوی از طریق جذب نخبگان
جذب و دعوت نخبگان به حوزه در مقابل رهابودن میزان جذب و ثبت نام از افراد با استعدادهای ناکافی میزان رغبت به حضور در حوزه را افزایش میدهد؛ آنچه سبب عدم استقبال نخبگان از ادامه تحصیل در حوزه میشود، نه تنها هیچ شناختی از حوزه ندارند، بلکه دانشگاه و محیطهای علمی امروزی، برایشان بسیار جذاب معرفی شده است.
و این موضوع مغفول از اقبال به حوزه میکاهد؛ مسألهی سادهای که در حوزه برادران هم دچار غفلت شده است.
سوای عدم معرفی درست حوزه به جامعه، تعریف مدارک حوزوی ذیل مدارک دانشگاهی این مطلب را القا میکند که اصل دانشگاه و مدرک دانشگاهی است و تحصیلات حوزه ذیل دانشگاه است که معنا مییابد.
🔺 زمینهسازی بهرهوری دانشآموختگان حوزوی در کارویژههای اجتماعی از جمله آموزشی، تربیتی، قضایی و...
ممکن است عافیتطلبانه به نظر برسد که طلاب با اطمینان خاطر دوران طلبگی را آغاز کنند اما چه اشکالی دارد در حکومت اسلامی فرصتی فراهم شود تا مثلا افراد دینشناس در موقعیتهای حساس تربیتی قرار گیرند؟
البته حرکتهایی برای بکارگیری طلاب در آموزش و پرورش آغاز شده که امیدواریم به ابعاد و کارویژههای دیگر نیز تسری یابد.
🔺 تعریف دقیق جایگاه طلبگی خواهران
بسیاری از بانوان طلبه به امید شناخت معارف دین یا شناخت تربیت صحیح فرزند یا شناخت دینداری صحیح در خانواده و ... وارد حوزه میشوند اما در پایان و پس از گذراندن واحدهای فراوان صرف، نحو، اصول و ... هنوز به اهداف خود نرسیدند ضمن آنکه گاه به بهانه احکام اسلامی، فرسنگها از فامیل و روابط خانوادگی فاصله گرفتهاند؛ حال آنکه باید مبلغی میشدند تا اقوام و دیگران را به اسلام ترغیب کنند اما تازه خود نیز منزوی شدند. این آسیب حاصل نشناختن هدف بانوان طلبه از ورود به حوزه و تفکیک آنها ست؛ از این رو به نظر میرسد میبایست بین خواهرانی که برای اهداف کوتاه مدت وارد حوزه شدهاند و قصد ادامه تحصیل ندارند دروس خاصی ارائه شود و برای آنانی که اهداف کلانی دارند آموزش ویژهای لحاظ شود تا هر دو گروه پس از پایان تحصیلات راضی باشند نه اینکه با کوله باری از صرف و نحو در عین حال حس خالی بودن از معارف به خانواده بازگردند.
🔺 کاهش سنوات دورههای تحصیل در مقاطع مختلف حوزوی
یکی از علل رویگردانی نخبگان از تحصیل در حوزه، سنوات طولانی آن است. حذف واحدهای اضافی و تکراری و جایگزینکردن دروس اصلی و مورد نیاز میتواند به حضور برترینهای علمی و اخلاقی رونق ببخشد.
🔺 عدم التفات به تفاوت برنامهریزی حوزه خواهران با حوزه برادران
با وجود تفاوتهای وجودی زن و مرد متأسفانه دروس ارائهشده در حوزه خواهران تحت تأثیر فضای طلبگی برادران است. به عنوان مثال صرف و نحو در حوزه خواهران همانقدر مهم است که در حوزه برادران و مباحث تربیتی در حوزه خواهران همانقدر مغفول است که در حوزه برادران. مرخصی تحصیلی برای بانوی خانهدار، باردار، مادر همانقدر غیر موجه است که برای برادران. اگر چه کمال وجودی مرد و زن متفاوت است اما کتابهای اخلاقی و حتی الگوهای اخلاقی یکسانی ارائه میشود که روزی آسیب خود را نمایان میکند که یک بانوی طلبه، #مردانه عبادت میکند، میاندیشد، حرف میزند و حتی مردانه مادری میکند!!
✅ اگر میخواهیم زنان موفق را برای تربیت دینی جامعه به خط کنیم لازم است #ورودی_هدفمند باشد تا خروجی هدفمند باشد.
#یادداشت_مهمان
#مدرک_حوزوی
#فصل_جذب
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بخاطر ایدئولوژی ما را ۴۰ سال محروم کردند!
🎥 پاسخ آیت الله آملی لاریجانی به دانشجویان
❓کدام حکومت مبنای ایدئولوژیک ندارد؟!
⁉️ رأی اکثریت میتواند مبنای مشروعیت حکومتها باشد؟!
🔺 جایگاه ارزشهای اخلاقی در حکومتها
🔻 مقایسه آزادی زنان، قبل و بعد از انقلاب
♨️ عدالت در آمریکا
🌐 دیدار با دانشجویان تشکلهای دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۹/۳
@Manahejj
🌀 پیام امام خامنهای در پی حادثه ناگوار ربایش و شهادت آقای مولوی عبدالواحد ریگی
📝 اشراری که این جنایت را مرتکب شدند مزدورانی روسیاهند که در خدمت دشمنان سعادت هممیهنان بلوچ و اتحاد اقوام ایرانی قرار گرفتهاند
🖋 متن پیام:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثهی ناگوار ربایش جناب مولوی عبدالواحد ریگی رحمةالله علیه و به شهادت رساندن این عالم خیرخواه و شجاع موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. اشراری که این جنایت را مرتکب شدند مزدورانی روسیاهند که در خدمت دشمنان سعادت هممیهنان بلوچ و اتحاد اقوام ایرانی قرار گرفتهاند. وظیفهی دستگاههای مسئول تعقیب و مجازات جنایتکاران است و باید با سرعت و جدیت انجام شود.
اینجانب به خاندان محترم آن شهید و همهی مردم بلوچستان بویژه خاش و ایرانشهر تسلیت عرض میکنم و رحمت الهی را برای همگان مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۴۰۱/۹/۲۳
@Manahejj
🌀 پاسخ طلاب مدرسه علمیه حقانی قم به برخی دانشجویان دانشگاه شریف
🔻 نگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود
@Manahejj
هدایت شده از تنبیه الأمة
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
#حد_محارب
#صیانت_از_احکام_شرع
#پاسخ_به_شبهات_فقهی
#تبیین_فقهی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
👆🏻
📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 پاتوق گفتگو
🎥 جهاد تبیین طلاب اصفهان
🗺 چهارباغ اصفهان
#جهاد_تبیین
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فضای مجازی سازماندهی میخواهد؛ نه موعظه
🎥 سخنان صریح آیتالله اراکی خطاب به فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی
#فضای_مجازی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بدون تعارف با خانواده طلبه شهید حسن مختارزاده
🎥 حجتالاسلام مختارزاده، پدر شهید:
این روزها برخی #مدافع_محاربان شدهاند و میخواهند جای جلاد و شهید را عوض کنند!!
از خدا میخواهم اینها به خودشان بیایند و واقعیت را ببینند.
#مطرودین_حوزه
#مجمع_مطرودین
@Manahejj
🌀 تبلیغ ایام فاطمیه
📝 دعوت معاونت تبلیغ از اساتید و طلاب
✉️ ثبت نام و تشکیل پرونده:
1️⃣ سامانه سماوات:
hejrat.ismc.ir
2️⃣ مدرسه دارالشفا:
02532191400-4
3️⃣ معاونت تبلیغ حوزه استانها
#جهاد_تبیین
#ایام_تبیین
@Manahejj
🌀 درخواست همراهی از مخاطبین در راستای تهیه دفتر کار برای مناهج
🔸 رسانه حوزوی مستقل مناهج، طی حدود چهارسالی که از آغاز تأسیسش میگذرد، اکنون یکی از بزرگترین و پرمخاطبترین کانال غیرخبری حوزوی است که تحول حوزه و مشکلات طلاب را در صدر مسائل خود قرار داده است.
🔹 به دلیل اینکه مناهج همواره از نهادها و ارگانها مستقل بوده، همیشه با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم میکرده و بعضا با وجود پیشنهادهای مالی خوبی که صورت گرفته، به دلیل از بین رفتن اصل استقلال و اینکه با گرفتن مساعدت از برخی نهادها، در مواقع حساس زبان نقد بسته میشود از این امر صرف نظر کرده است.
♨️ اکنون باتوجه به گرانی فزاینده اجارهها، مناهج و تیم همراه مجبور به تخلیه دفتر استیجاری فعلی است و برای ادامه فعالیت (پژوهش مسائل حوزوی، برنامهریزی تولید و انتشار محتوا، ضبط پادکست و مصاحبه، تولید عکسنوشت، کلیپ و موشن گرافی، گفتگو و جلسه با اساتید و طلاب مختلف) نیاز به دفتر کاری دارد؛ حداقل دو اتاق یا حجره.
✅ از مخاطبین گرامی درخواست داریم اگر مورد مناسبی سراغ دارند که با اقل رهن و اجاره (متناسب با هزینههای طلبگی) بتوان در اختیار تیم رسانهای مناهج قرار داد -اماکنی اعم از اماکن حوزوی، فرهنگی یا هر مکان دیگری (مثل آپارتمان و منزل) که بتواند به عنوان دفتر کار، مورد استفاده قرار بگیرد- به ما معرفی کنید. (البته با حفظ استقلال مناهج)
🔺 اگرچه با مناسبات عادی و مادی نشدنی است ولی با عنایت و هدایت حضرت ولی عصر -ارواحنا فداه- و تلاش سربازان مخلص آن حضرت امیدواریم از این مرحله نیز عبور کنیم و هرچه بهتر بتوانیم به رسالت خویش عمل کنیم.
با تشکر از همراهی تک تک شما مخاطبین عزیز.
📩 راه ارتباطی:
@Manahejj_Admin
@Manahejj
🌀 پیام تسلیت امام خامنهای درپی درگذشت آیتالله سید صادق روحانی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ارتحال مرحوم مغفور آیةالله آقای حاج سید صادق روحانی رضواناللهعلیه را به خاندان مکرّم و بیت شریف روحانی و شاگردان و ارادتمندان آن فقیه بزرگوار تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیدعلی خامنهای
۱۴۰۱/۹/۲۶
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 طلبهای که یکی از بزرگترین آرزوهای امام(ره) را عملی کرد!
🎥 بهمناسبت ۲۷ آذر سالروز شهادت آیتاللّه محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه
#شهید_مفتح
#شهدای_روحانیت
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@Manahejj