🌀 حذف برخی از اساتید و مدارس سطوح عالی حوزه علمیه استان قم
🖋 غلامحسن بخشی
استاد سطوح عالی و مدیر مدرسه سطوح عالی آیت الله حق شناس قم
#یادداشت_مهمان
🔸 با سلام و عرض ادب محضر اساتید، طلاب و مسئولین محترم حوزه
متأسفانه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، مطلع شدیم که مدیریت سطوح عالی و خارج استان قم امسال تصمیم عجیب و غریبی گرفته است! آن هم در دقیقه ۹۰ و چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی!
🔹 بسیاری از اساتید که تازه از سفر معنوی و نورانی اربعین سیدالشهداء علیه السلام بازگشتهاند، فرصت کوتاهی برای انتخاب درس سال جدید خود را دارند و این فرصت دو روز دیگر تمام میشود.
♨️ اما در نهایت حیرت و تعجب، نزدیک به ۵۰۰ استاد سطوح عالی و خارج قم، هنگام مراجعه به سایت پیشخوان برای ثبت درس، متوجه شدهاند که مدرسی که سال قبل در آن تدریس داشتهاند، از سامانه حذف شده است!!
❓سؤال ما از مدیر محترم سطوح عالی و خارج قم این است که: آیا چنین اقدامی رواست؟
عملاً این اقدام به گونهای طراحی و اجرا شده است که قریب ۵۰۰ استاد (عموماً انقلابی) از چرخهی تدریس حذف شوند و طبق شنیدهها، عرصه برای اساتیدی که در مدارس تحت پوشش نشست دورهای اساتید اشتغال به تدریس دارند، بازتر شود.
❗️آقای مدیر محترم سطوح عالی استان قم!
مستحضرید که یکی از امتیازات حوزههای علمیه شیعه، آزادی انتخاب استاد بوده است و همین امر موجب رشد و بالندگی فضاهای علمی و تربیتی حوزه بوده است. بنده و شما نمیتوانیم انتخاب استاد و مکان تدریس را به طلبه انقلابی امروزی تحمیل کنیم.
آقای مدیر محترم! این تنفس مصنوعی تأثیری در احیای محافل و نشستهایی که سالیانی است طلاب استقبال از آنها را رها کردهاند نخواهد داشت!
‼️ شما حتی زحمت اطلاعرسانی به مسئولین مدرسهای حذفشده و اساتید را هم به خود ندادهاید! شاید شأن خود را اجل از این دانستید که مبادا غباری بر خاطر مبارکتان بنشیند!
❗️آقایان عزیز و مدیر استان قم!
آیا میدانید با یک تصمیم غلط، چه لطمه علمی، روحی و حتی معیشتی به این اساتید محترم وارد میشود؟!
‼️ آقای بزرگوار! شما هم مانند گذشتگان چند صباحی بر این مسند تکیه خواهید زد، پس آنگونه باشید که بعد از رفتنتان، دعای خیر طلاب و اساتید بدرقه راهتان باشد؛ نه....
♨️ خلاصه سخن، شما که چنین تصمیمی اتخاذ کردهاید، لطفا تکلیف این اساتید متحیر بیمدرس را هم روشن فرمایید!
⁉️ سؤال ما از مسؤولین حوزه استان قم این است که واقعا حذف سلیقهای و گزینشی مدرسها و به تبع، حذف اساتید، به نفع حوزه انقلابی است یا در خدمت حلقهی نشست اساتید؟!
‼️ یک بام و دو هواهای عجیب نیز واقعا جای گلایه دارد.
برای نمونه، مدرسی در پردیسان حذف شده، ولی چون یک استاد معروف در آن تدریس دارد، درس ایشان با حضور و غیاب یکی از مدارس کنار حرم ابقاء شده است!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات و نگرانیهای خالصانه اساتید سطوح عالی را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_اساتید
#حذف_اساتید
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: معاونت سطوح عالی و خارج استان قم و حذف اساتید
💬 اکبر سعادتی:
بنده هم چند ساله از مدرسین مصلی هستم؛ آقایون بدون اطلاع مصلی رو حذف کردن و ما با مدرس دیگهای صحبت نتونستیم بکنیم.
چون اصلا فرصتی نبود چند روزش رو هم زیارت اربعین بودیم و امسال دیگه درس نخواهیم داشت.
واقعیت اینه که برخی مدرسین ساکن شهرک مهدیه هستند و شرط تمدید امسالم داشتن تدریس هست و گرنه تمدید نخواهد شد و باید مستأجر شوند.
اقلا به اساتید حذف شده مدرس بدهند.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_اساتید
#حذف_اساتید
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 آمریکا و سودای بحرانسازی در ایران
🎥 امام خامنهای هماکنون در دیدار مردم سیستانوبلوچستان و خراسان جنوبی:
💠 معلومات اطلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در این کشور، مجموعهای با اسم گروه بحران درست کرده است؛ با ماموریت بحرانسازی در کشورها از جمله ایران؛
تا بگردند نقاطی را که در کشور بنظر آنها موجب میشود بحران درست بشود، تحریک کنند.
♨️ آنها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحرانساز وجود دارد: اختلافات قومی، تفاوتهای مذهبی و مساله جنسیت و زن که باید اینها را برای بحرانسازی تحریک کرد.
🔺 این برنامه آمریکاست و شتر در خواب بیند پنبه دانه!
📅 ۱۴۰۲/۶/۲۰
#امام_جامعه
#خط_تبیین
@Manahejj
🌀 مراقب باشید جدول دشمن را کامل نکنید
📝 اگر دیدید راهی که میروید کفار را خوشحال میکند یعنی همراه پیغمبر نیستید
💠 امام خامنهای با اشاره به توطئههای امروز دشمن علیه ایران اسلامی در قالب «جنگ ترکیبی»:
🔸 باید مراقب باشیم راه را خطا نرویم اشتباه نکنیم حق را با باطل عوضی نگیریم. قرآن معیار داده به ما. قرآن میفرماید که «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ» آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم؟ راه این است دیگر. علامت دارد. «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اگر شما دیدید این راهی که داریم میرویم راهی است که کفّار را خوشحال میکند، بدانید که أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ نیستید. پس مع رسول اللّه نیستید، همراه پیغمبر نیستید.
♨️ حواسمان باید جمع باشد. بدانیم چه کار میکنیم بدانیم چه میگوییم، حرفی که میزنیم در جهت نقشهی دشمن نباشد. جدول دشمن را کامل نکند.
🔻 گاهی غفلت ممکن است بکند کسی یک حرکتی بکند یک حرفی بزند که جدول نقشهی دشمن را کامل کند، این خطرناک است. باید مراقبت کرد که این اتفاق نیفتد. اگر ما مراقب باشیم دشمن هیچ غلطی نمیتواند انجام بدهد.
📅 ۱۴۰۲/۶/۲۰
#امام_جامعه
#خط_تبیین
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 راه معنویت را کسایی رفتند که تو دل اغتشاشات از نظام دفاع کردند...
❗️ نه فکر ریزش مخاطب بودند، نه فروش دوره!
#آرمان_عزیز
@HozeTwit
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: معاونت سطوح عالی و خارج استان قم و حذف اساتید
💬 نام محفوظ:
با سلام
لطفا حذف مدرسها را که بدون هيچگونه اطلاعرسانی انجام شده پيگيری بفرماييد.
مشکل يک نفر و دو نفر نيست.
اين شلختگیها و بینظمیها در آستانه شروع سال تحصيلی به هيچ وجه قابل قبول نيست و مسئولين بايد در اسرع وقت هم اطلاع رسانی کنند و هم مشکل پيش آمده را حل و جبران و عذرخواهی کنند.
لطفا منتشر کنيد.
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات اعضا را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_اساتید
#حذف_اساتید
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: معاونت سطوح عالی و خارج استان قم و حذف اساتید
💬 مهدی:
چرا دو ساله در آغاز سال تحصیلی بجای شروعی پرآرامش باید این قدر استرس تحمل کنیم؟
سال قبل ابتدا سال تحصیلی شروع میشد و انتخاب واحد و ... بعد نتایج امتحانات و اعتراضات امتحانات میاومد، ایام پرتلاطمی بود.
امسال هم که اینطور بیخبر برخی از مدرسها و اساتید را حذف کردند؛ هم شأن و کرامت اساتید رعایت نشد، هم طلاب استرس دارند و بیخبرند کدام مدرس حذف شده و کدام باقی است؛ آیا مدرس و استاد سال قبل خود را دارند یا ندارند!
حقیقتا این نحو مدیریت (مدیریت که چه عرض کنم بیتدبیری عنوان بهتری است) در شأن حوزه علمیه استان قم نیست.
ما از حوزه خراسان که انتقالی گرفتیم به این دید وارد قم شدیم که اینجا بهترین مدیریت و تدبیر در حال رقم خوردن هست و طلبه فقط پرانگیزه وارد بحث و درس میشود؛ بیخبر از اینکه اینجا اساتید هم آرامش و امنیت شغلی (تدریسی) ندارند چه برسد به طلاب.
ای کاش آقایان همتیان یا ملکی تبیین کنند چه خبر است!!
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات و دغدغههای اساتید و طلاب گرانقدر حوزههای علمیه را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_اساتید
#صدای_طلاب
#حذف_اساتید
@Manahejj
🌀 این اساتید یتیم!
🖋 استاد سطوح عالی؛ نام محفوظ
#یادداشت_مهمان
🔸 در ابتدای سال تحصیلی جاری، مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قم، در تصمیمی ناگهانی بدون اطلاعرسانی و بدون هیچگونه توضیحی، اقدام به حذف بسیاری از مدارس سطح عالی، از سامانه انتخاب دروس کرد!!
♨️ طبیعی است که این تصمیم خلقالساعة، برنامهریزی صدها استاد و طلبه را در اهداف، هزینه، زمان، رفت و آمد و ... به هم میریزد.
🔺 برخی اساتید هم در مقابل، مراتب اعتراض خود را به انحاء مختلف مطرح کردند.
❎ نکتهی مهم اما ورای این تصمیم نهفته است.
مدتهاست که در تصمیمات مهم حوزه، طلاب و بدتر از آنها اساتید اساسا از اولویت ساقط شدهاند.
در حقیقت، طلاب در برنامهریزیها در آخرین درجه و پس از آنها اساتید قرار دارند.
عملکرد مدیران استان قم به نحوی است که کمکم اساتید و طلاب دارند به این درک میرسند که عزت آنها، وضعیتشان، تبعاتی که تصمیمات غلط بر سرشان میآورد و ... هیچکدام در تصمیمگیری مدیران، ذرهای اهمیت ندارد!
⛔️ لذا میبینیم که مسئولان محترم حتی التزامی برای اطلاعرسانی – چه رسد به توضیح – در خود نمیبینند.
🔢 چند مورد را صرفا از باب نمونه شاهد میآورم:
◼️ ناهماهنگی میان انتخاب واحد با اعلام نتایج امتحانات و اعتراضات امتحانات در سال گذشته؛
◼️ سرگردانی اساتید میان مرکز خدمات و مرکز مدیریت برای دریافت خدمات هدفمند!
◼️ طراحی و اجرای طرحهای عجیب همچون: طرح جاری، طرح قدیم، طرح سابق (در انتخاب درس)! بدون توجه به نظر اساتید.
◼️ امکان اخراج هر طلبه یا استاد با هر سطح و سابقهی علمی، صرفا به اراده مدیر یا معاون مدرسه.
◼️ پرداخت ساعتی کمتر از ۳۰ هزار تومان برای تدریس در سطح ۱ و عدم پرداخت در سطح عالی.
نکتهی قابل توجه اینکه مبلغ فوق حدود ۱۶ هزار تومان بود، که پس از ماهها تبلیغ و وعدهی "افزایش چشمگیر" اخیرا ۳۰ هزار تومان شده است.
✅ رکن رکین حوزهی علمیه همین طلاب و اساتید و به تعبیر مقام معظم رهبری "مسئولان قلبی و دلی دین" هستند،
پیش از آنکه دیر شود آنها را دریابید.
〰〰〰〰〰〰
📌 مناهج نظرات و دغدغههای اساتید گرانقدر حوزههای علمیه را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ امیدواریم مسؤولین محترم ضمن درک اهمیت این دغدغهها خود را پاسخگوی افکار عمومی و ولینعمتان خود بدانند.
#صدای_اساتید
#حذف_اساتید
@Manahejj
📠 انعکاس نظر طلاب و اساتید
🔖 موضوع: معاونت سطوح عالی و خارج استان قم و حذف اساتید
💬 محمدمحسن:
یه وقتی فکر میکردم بیتدبیری و بیبرنامگی مسؤولین فقط موجب #بحران_هویت در طلاب شده؛
الان میبینم این نحو عملکرد آقایان محترم آرام آرام کار را به #بحران_هویت در اساتید هم رسانده است!
تا کی باید چوب این نحو مدیریت را بخوریم؟!
این آقایان تحمل میکنند حوزه یا دانشگاه فرزندشان اینطور بیبرنامه فرزندانشان را سرگردان کند که ندانند دقیقا سال تحصیلی جدید را چه باید کنند؟!
ای کاش بدانیم طلاب و اساتید رعیت ما نیستند و ما مالک آنها نیستیم...
ای کاش بدانیم ظاهر اخلاقی و صرف استاد بودن برای مدیرشدن و تدبیر کافی نیست.
با این کارها واقعا چه انگیزهای برای اساتید و طلبهپروری باقی میگذارید؟
چه کسی قرار است هویت طلاب را شکل دهد؟ اساتیدی که شأن و جایگاه خودشان حفظ نشده است؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات و دغدغههای اساتید و طلاب گرانقدر حوزههای علمیه را بدون رد یا تأیید منتشر میکند؛ همچنین آمادگی دارد پاسخ مسؤولین حوزه علمیه #استان_قم را منتشر کند.
#نظر_اعضا
#صدای_اساتید
#صدای_طلاب
#حذف_اساتید
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 رنجی که میبریم: بیتدبیری در اداره حوزه
📝 هشدار به مدیران و تصمیمگیران حوزه
🎥 امام خامنهای
♨️ اگر به وضع موجود راضی باشیم؛ به همینی که حالا حوزه را یک جوری اداره کنیم...
⏱ ۱۵ سال گذشت...
📌 مناهج:
درد اینجاست که امام حوزه طی سه دهه گذشته معضلات حوزه را بارها و بارها گوشزد کردهاند، اما کجاست گوش شنوایی که لبیک بگوید؟!
سال جدید تحصیلی هم با تلخ کردن کام عدهای از اساتید و طلاب آغاز میشود؛ این یعنی بجای پیشرفت و تدبیر گرفتار عقبگرد و به قول رهبری دچار انحطاط هستیم!
چراکه وضع مدیریت حوزه استان قم از «یک جوری اداره کردن حوزه» رسیده به تصمیمات خلقالساعة و عجیب.
ای کاش خطر انحطاط حوزه را جدی بگیریم و آقایان مسؤول به فکر علاج باشند.
#امام_حوزه
#شورای_عالی
#مرکز_مدیریت
@Manahejj
🌀 چند کلمه با معترضان به حذف برخی اساتید حوزه!
📝 در ادامه اعتراض طلاب و اساتید حوزه علمیه قم به شیوه برنامه ریزی درسی در آستانه آغاز سال تحصیلی مطرح شد؛
🖋 مهدی منتقمی
🔸 شایسته است همه طلاب و اساتید و فضلای حوزه استان قم سر به سجده گذاشته و خدای منان را بابت نعمت مدیران منطقی و تدابیر داهیانه ایشان سپاس گوییم.
⁉️ به چه حقی به تصمیمات آن مرکز شریف اعتراض روا میدارید؟
▫️مگر نمیدانید که استاد زیاد شده و طلبه کم است؟
▫️مگر نمیدانید علت کمبود طلبه، زیادی اساتید است؟
▫️لذا باید تعدادی از اساتید را حذف کرد تا تعداد طلاب و اساتید طراز شود دیگر!
🔹 این همان تعدیل نیرو است، که مدیران شرکتهای صنعتی هم وقتی حس میکنند کارگر زیاد و کار کم است انجام میدهند.
🔹 صلاحیت استاد، علمیت استاد، مهذب بودن استاد، بصیرت استاد، هم به درد خودشان میخورد؛ اجرکم عندالله!
🔹 اینکه با چه معیاری یک مَدرس و اساتیدش حذف میشود و یک مدرس حذف نمیشود هم به کسی ربطی ندارد؛ #امر_ملوکانه است و واجب الاتباع!
▫️حتی خود مدیران هم ممکن است خودشان #صبح_جمعه مطلع شوند از این مسائل!
🔹 با این شیوه مدیریت هم که به اندازه کافی آشنایی دارید، ندارید؟ مگر امر تازهای است؟ راستی چرا شکرگزار نیستید؟!
♨️ در آخر خطاب به عوامل سازنده این تصمیم درخشان یک بیت شعر تقدیم میکنم:
اگر آتش زنی سوزی تو باغ عقل کلی را
هزاران باغ برسازی ز بیعقلی و شیدایی
🌐 پایگاه خبری صدای حوزه
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 مناهج نظرات و دغدغههای اساتید و طلاب گرانقدر حوزههای علمیه را بدون رد یا تأیید و به جهت اطلاع مسؤولین از نظرات اساتید و طلاب درباره ایشان منتشر میکند.
#حذف_اساتید
@Manahejj
🌀 تکملهای بر یادداشت «حذف برخی از اساتید و مدارس سطوح عالی»
📝 پاسخ به تکذیب حذف بیش از ۵۰۰ استاد
🖋 غلامحسن بخشی
مدیر مدرسه فقهی، تربیتی و تبلیغی آیت الله حق شناس تهرانی
#یادداشت_مهمان
🔸 با عرض سلام و ادب خدمت همه اساتید بزرگوار و طلاب عزیز
در روزهای گذشته یادداشتی از بنده در فضای مجازی منتشر شد که نظرات متفاوتی راجع به آن ابراز شد و برخی از بزرگان حوزه و اساتید معظم نیز نکاتی نسبت به لحن برخی از عبارات متذکر شدند که حقیر از همه این عزیزان تقدیر و تشکر مینمایم و اگر قصوری از حقیر سر زده است از پروردگار عزیز طلب مغفرت میکنم.
🔺 شاید دلیل اصلی ناراحتی حقیر و سایر اساتید بزرگواری که خسته و بیمار از سفر اربعین مراجعت کردهاند، این بود که به یکباره و بدون هیچ اطلاعرسانی، قریب به دهها مدرس در سامانهی انتخاب درس اساتید غیر فعال شدهاند، بدون اینکه هیچ تدبیری برای جایگزینی این اساتید در سایر مراکز آموزشی شده باشد!!
🔻 ولی بدون شک این مشکل امری غیر قابل حل نیست و امیدواریم با تدبیر مسئولین محترم مرکز مدیریت استان قم این مشکل نیز حل شود، زیرا با وجود تمام نقدها و دلخوریها از کاستیها و بیبرنامگیها، همهی ما در یک جبهه و در خدمت تشکیلات امام زمان علیه السلام و از سربازان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.
‼️ البته برخی از مسئولین محترم آموزش مرکز مدیریت استان قم، خبر حذف بیش از ۵۰۰ استاد سطوح عالی را تکذیب کرده چراکه تصورشان اینگونه بوده است که عرایض بنده فقط ناظر به اساتید مدرسه خودمان بوده است!!
♨️ جهت استحضار عرض میکنم که فقط در مدرسه فقهی، تربیتی و تبلیغی آیت الله حق شناس تهرانی در سال تحصیلی گذشته در دو نیمسال اول و دوم حدود ۴۳ استاد تدریس داشتهاند، ولی تنها این مدرس حذف نشده است؛ بلکه دهها مدرس دیگر نیز بدون هرگونه اطلاعرسانی در آستانه سال جدید تحصیلی غیر فعال شدهاند که تا جایی که بنده اطلاع دارم، تنها یکی از این مدرسها بیش از ۱۰۰ استاد دارد. (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل).
✅ سخن آخر اینکه، مبادا از بنده و سایر دوستان قول و فعلی سر بزند که موجب شادی دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب شود و لذا خواهش ما از مسئولین محترم، اعمال تدبیری مناسب برای رفع این مشکل میباشد.
با تشکر
#حذف_اساتید
#حفظ_کرامت_اساتید
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #دو_خط_روضه رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم
🎥 مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی
@Manahejj
🌀 رسول صلی الله علیه و آله و سلم در سختترین موقعيتها، بهترین و راحتترین برخورد را داشته و مقهور و منتظر موقعیت مطلوب نبود.
👤 عینصاد
📚 کوثر چشمه جاری، ص ۲۳
#الگوی_امت
@Manahejj
🌀 نجوای امیرالمؤمنین با رسول الله به هنگام غسل و تجهیز ایشان
📝 وَ مِنْ كَلاَمٍ لَهُ عليهالسلام قَالَهُ وَ هُوَ يَلِي غُسْلَ رَسُولِ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله وَ تَجْهِيزَهُ
◼️ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اَللَّهِ لَقَدِ اِنْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ اَلسَّمَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ
پدر و مادرم فداى تو اى رسول خدا! با مرگ تو رشتهاى پاره شد كه در مرگ ديگران اينگونه قطع نشد، با مرگ تو رشته پيامبرى، و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانى گسست. مصيبت تو، ديگر مصيبتديدگان را به شكيبايى واداشت.
◼️ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ اَلنَّاسُ فِيكَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ اَلْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ اَلشُّؤُونِ وَ لَكَانَ اَلدَّاءُ مُمَاطِلاً وَ اَلْكَمَدُ مُحَالِفاً وَ قَلاَّ لَكَ وَ لَكِنَّهُ مَا لاَ يُمْلَكُ رَدُّهُ وَ لاَ يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ
و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد. اگر به شكيبايى امر نمىكردى، و از بىتابى نهى نمىفرمودى، آنقدر اشک مىريختم تا اشکهايم تمام شود، و اين درد جانكاه هميشه در من مىماند، و اندوهم جاودانه مىشد، كه همۀ اينها در مصيبت تو ناچيز است! چه بايد كرد كه زندگى را دوباره نمىتوان بازگرداند، و مرگ را نمىشود مانع شد.
◼️ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي اُذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اِجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ
پدر و مادرم فداى تو! ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و در خاطر خود نگهدار
📗 نهجالبلاغه، خطبه ۲۳۵
@Manahejj
🌀 بالاخره معاونت سطوح عالی حوزه علمیه استان قم اقدام به اطلاعرسانی نمود
📝 جزئیات آغاز سال تحصیلی جدید، انتخاب مَدرس اساتید، انتخاب درس اساتید و طلاب
🔸 مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه قم روز چهارشنبه ۲۹ شهریور، در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می گردد.
▫️قبل از شروع سال تحصیلی، مقدماتی فراهم گردیده تا سال تحصیلی جدید با نظم و انضباط آموزشی مناسب آغاز و ادامه یابد. با این هدف، اقدامات زیر انجام شده است:
➖ با توجه به اینکه دروس حوزه علمیه قم در ایام کرونا، دو سال به صورت مجازی برگزار شده بود، در آغاز سال تحصیلی گذشته امکان ساماندهی مدرسها وجود نداشت و برخی دروس بدون هماهنگی با مدرس مورد نظر، انتخاب شده و درس نیز در محل دیگری برگزار شده بود. در آن شرایط برای بخش امور اساتید، امکان سرکشی از مدرسها و رسیدگی به امور اساتید محترم فراهم نبود؛ اما برای سال تحصیلی جدید، مدرسها در سامانه اساتید بر اساس لیست دریافتی از مدرسها تنظیم گردید و در تاریخ ۵ شهریور در این مورد به این نحو اطلاعرسانی و تأکید شد که اساتید محترم در صورت عدم امکان ثبت درس در مدرس مورد نظر، به اتاق ۲۱۵ امور اساتید دارالشفاء مراجعه و یا با شماره ۳۲۱۹۱۹۶۴ تماس حاصل نمایند.
➖ در دو سال گذشته در بررسیها مشخص شد که میتوان مدرسها را به چند دسته تقسیم نمود:
۱. برخی مدرسها بدلیل استیجاری بودن و یا تغییر کاربری، در ایام کرونا و بعد از آن غیرفعال شدهاند.
۲. برخی از مدرسها که قبلاً فعالیت خوبی داشتند، در دوره دو ساله شیوع کرونا شرایط مطلوب را از دست دادهاند.
۳. برخی از آنها فاقد مدیر و یا کادر اداری مشخصی که مسئولیت مدرس را به عهده بگیرد بودند.
۴. برخی از مدرسها در قالب پایگاه علمی تربیتی فعالیت میکردند و پایگاهها طبق آیین نامه، مجاز به برگزاری دروس اصلی نبودند.
۵. تعدادی از مدرسها از شورای گسترش، مجوز مدرسه عالی دریافت کرده بودند و به عنوان یک مدرسه با طلاب مشخص خود فعالیت میکردند.
۶. برخی دیگر هم اهتمام لازم برای برگزاری دروس به صورت حضوری را نداشتند.
۷. تعداد قابل توجهی از مدرسها نیز فعال و با شرایط مطلوب فعالیت دارند.
➖ با توجه به وضعیت یادشده، چارهای جز تجدید نظر نسبت به ادامه فعالیت برخی مدرسها نبود؛ هرچند همزمان با این اقدامات دو اقدام دیگر نیز انجام شد:
یکم: برخی از مَدرسها که مدیران آنها به امور اساتید مراجعه نموده و درخواست فعالیت مجدد داشتند، پس از انجام بررسیهای لازم و فراهم ساختن تمهیدات جهت شروع فعالیت مجدد، دوباره فعال شدند.
در حال حاضر هم چنانچه مدرسی حداقل شرایط برای برگزاری دروس را داشته باشد میتواند جهت ساماندهی به اتاق ۲۰۵ مراجعه نماید.
دوم: وضعیت تمام اساتیدی که پیشتر در مَدرسهای تعطیل شده به تدریس اشتغال داشتند، بررسی شد و با ارسال پیامک برای اساتیدی که از در اختیار داشتن مدرس محروم بودند، جهت مساعدت برای در اختیار گذاشتن مدرس اعلام آمادگی شد.
➖ در روزهای آینده نیز اساتیدی که به خاطر ساماندهی با مشکل مدرس مواجه شده اند، میتوانند با شمارههایی که اعلام شده تماس بگیرند تا نسبت به ثبت درس آنها اقدام لازم صورت پذیرد.
➖ اعلام شد با توجه به اینکه در سال تحصیلی جاری انتخاب درس اساتید تنها یک بار در پیشخوان سامانه اساتید سطوح عالی فعال میباشد، لازم است اساتید محترم کلیه دروس سال تحصیلی جاری را انتخاب نمایند.
🔻 قابل ذکر است بیش از ۸۵ درصد اساتید، در بیش از ۱۱۰ مدرس برای دروس سال تحصیلی جدید انتخاب نمودهاند و باز هم چنانچه استاد محترمی در این ساماندهی نیاز به محل تدریس داشته باشد میتواند جهت هماهنگی، به یکی از مدرسها مراجعه و یا با ارسال پیامک به شماره همراه ۰۹۱۹۲۵۲۱۹۱۲، در این خصوص اقدام نماید.
◼️ انتخاب درس طلاب امسال در دو مرحله انجام میشود:
🔹 مرحله اول از تاریخ ۲۶ تا ۲۹ شهریور، که مختص طلابی است که در نوبت ششم امتحان ندارند.
🔹 مرحله دوم از تاریخ ۱ تا ۳ مهر، ویژه طلابی که در نوبت ششم امتحان داشتهاند.
هیچ تداخلی بین امتحان و انتخاب درس بوجود نخواهد آمد.
🌐 سطوح عالی
@Manahejj
📌 فهرست مطالب مرتبط با تلاطم پیشآمده برای اساتید در سال جدید تحصیلی
📝 حذف برخی مدرسها بدون اطلاعرسانی بهموقع به مدیران مدرسها و اساتید
🌀 حذف برخی از اساتید و مدارس سطوح عالی حوزه علمیه استان قم
https://eitaa.com/manahejj/6935
🌀 تکملهای بر یادداشت «حذف برخی از اساتید و مدارس سطوح عالی»
https://eitaa.com/manahejj/6946
🌀 بیاطلاعی اساتید از حذف برخی مدرسها
https://eitaa.com/manahejj/6936
🌀 بینظمی در آستانه شروع سال تحصيلی و لزوم جبران معاونت سطوح عالی استان قم
https://eitaa.com/manahejj/6940
🌀 دو سال پر تلاطم در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان قم
https://eitaa.com/manahejj/6941
🌀 این اساتید یتیم!
https://eitaa.com/manahejj/6942
🌀 بحران هویت طلاب و اساتید
https://eitaa.com/manahejj/6943
🌀 رنجی که میبریم: بیتدبیری در اداره حوزه
https://eitaa.com/manahejj/6944
🌀 چند کلمه با معترضان به حذف برخی اساتید حوزه!
https://eitaa.com/manahejj/6945
🌀 اطلاعیه دیرهنگام معاون سطوح عالی حوزه علمیه استان قم
https://eitaa.com/manahejj/6951
#حذف_اساتید
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستینبار
🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام
روایت دیده نشدهای از حضرت آیتالله خامنهای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌀 خطر بحران تهذیبی طلاب
🖋 شاگرد اخلاق؛ #یادداشت_مهمان
🔸 گاهی به آینده تهذیبی حوزهها که میاندیشم گرفتار سراسیمگی میشوم.
حقیقتا آینده تهذیبی حوزهها به کدام مقصد رحیل بسته؟!
🔺 مبادا روح تهذیب را همچون سنن آموزشی، با دانشگاهیکردن حوزه دو دستی تقدیم تاریخ کردیم!
🔻 حتما نیک میدانید آنچه طلبه را مهذب میکند، کرسیهای ظاهری اخلاق که معاونت تهذیب تدبیر میکند نیست.
همیشهی تاریخ حوزه، این رفتار و منش اولیای حوزه بوده که طلبه را مهذب میساخته است.
♨️ حال به زوایای پیدا و پنهان حوزه بنگرید؛
1⃣ سودازدگان مرجعیت
یک طرف تشنگان پرهیاهوی مرجعیت - غالبا هم طیف سنتی که البته سنت مرجعیتگریزی از خاطرشان رفته!- به شاگردان اینها نگاه کنید تشنهی فتح همه کرسیهای تدریس سطوح عالی هستند، نردبان تدریس را -برخلاف سنن حوزوی- از سطوح عالی میخواهند شروع کنند که فرصت را از دست ندهند!
صد البته از چنان اساتیدی، چنین شاگردانی هیچ بعید نیست.
گویی اینها از «سنتیبودن حوزوی» فقط مقابله و تضعیف نهادهای حوزوی را بلدند؛ که انشاءالله این آرزو را به گور خواهند برد و حوزه به دوران اسفناک تحجر گذشته باز نخواهد گشت.
2⃣ مسؤولین ناکارآمد
متأسفانه از این سو هم شاهد برخی از مسؤولین هستیم که بیبرنامه و با خیال «یکجوری ادارهکردن حوزه»، مسؤولیت میپذیرند!!
نه تنها هیچگاه پاسخگوی مسؤولیت خویش نبوده و نیستند؛ بلکه همیشه در جایگاه مطالبهگر و طلبکار ظاهر میشوند.
از پشت قاب عینک ایشان، این طلبهها هستند که همیشه بیحال و کمکار و تنبلاند! مدام از پشتکار طلاب قدیم میگویند؛ اما از زهد و مقامگریزی بزرگان گذشته نمیگویند.
➖ متعدد مسؤولیت میپذیرند و به هیچکس پاسخگو نیستند؛
➖ بسیار اشتباه میکنند اما هیچگاه عذرخواهی نمیکنند؛
➖ منتقدین خود را همیشه رمی بر بیسوادی و بیاخلاقی و بیتقوایی میکنند؛
➖ خود را بالاتر و برتر از همه میبینند؛
➖ دستاورد و خروجی عملکردشان ناراحتی و رنجیدگی طلاب و اساتید است؛
➖ و ....
⛔️ اگر چنین روحیهای #الگوی_طلاب شود چه بر سر حوزه و جامعه خواهد آمد؟!!
🔺 حال بسنجید «طلبه مهذب انقلابیشدن» در این فضای مهآلود و جوّ ضد تهذیبی چقدر سخت و طاقتفرساست.
🔻 اما طلاب هیچگاه یادشان نرود ما سرباز آقایی (ارواحنا فداه) هستیم که صاحب اصلی حوزهها ایشان هستند.
ما پیرو رهبری هستیم که همیشه از مقام و رهبری و مرجعیت، گریزان بود و این خدا بود که دنیا را پیش وی خوار و خفیف کرد...
✅ به قول علامه طباطبایی «ما در این دنیا کاری مهمتر از خودسازی نداریم.»
و خودسازی در این زمانهی سخت، ثواب مضاعفی دارد.
📌 مناهج:
هیأت تحریریه رسانه حوزوی مناهج، اگرچه خود را محتاج نصیحت ناصحان و راهبری اساتید اخلاق میداند، با اعتذار و صرفاً از باب عرضهی آنچه از بزرگان شنیدهاند، انتشار یادداشت فوق را پذیرفتهاند.
#تهذیب
#خودسازی
#آینده_حوزه
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تقوای مواجهه با منتقد و مخالف
📝 سیره سلف صالحی که مسؤولیت حوزه علمیه را برعهده داشت
🎥 شیخ حسین انصاریان
#سید_ابوالحسن_اصفهانی
#الگوی_مدیران_حوزه
#الگوی_مسؤولین
#الگوی_طلاب
#تهذیب_حقیقی
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شب زیارتی حضرت سیدالشهداء
❇️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین علیهالسلام
@Manahejj
🌀 مجاهدتهای ضد انگلیسی
🎧 نقش علما در مبارزات مردم ایران علیه استعمار انگلیس
🎙 عطا یاوری
📻 اثر جدید رادیو مناهج:
پادکست تکبخشی از سری قسمتهای فصل علمای مجاهد
📌 انتشار تا دقایقی دیگر...
#علمای_مجاهد
#رادیو_مناهج
#پادکست
@Manahejj_Radio
@Manahejj
مبارزات ضد انگلیسی.mp3
36.98M
🌀 مجاهدتهای ضد انگلیسی
🎧 نقش علما در مبارزات مردم ایران علیه استعمار انگلیس
🎙 عطا یاوری
📻 اثر جدید رادیو مناهج:
پادکست تکبخشی از سری قسمتهای فصل علمای مجاهد
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔊 آنچه خواهید شنید:
1️⃣ مقدمه: چرا ایران برای انگلیسیها اهمیت دارد؟
2️⃣ قرارداد رویتر
3️⃣ نهضت تنباکو
4️⃣ نهضت مشروطه
5️⃣ قیام مردم جنوب
6️⃣ قرارداد 1919
7️⃣ نهضت ملی شدن صنعت نفت
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
#علمای_مجاهد
#رادیو_مناهج
#پادکست
@Manahejj_Radio
@Manahejj
#اطلاع_رسانی
📩 دوستان و بزرگواران در پیامهای ارسالی برای رسانه حوزوی مناهج، درباره پادکستهای مشروطه پرسیدند و اینکه ادامه دارد یا خیر؟
🎧 بله پادکستهای مشروطه ادامه دارد و امروز صرفا یک #قسمت_میانی درباره مجاهدت علما علیه استعمار خبیث انگلیس منتشر شد.
🎙 فصل #علمای_مجاهد از پادکستهای رادیو مناهج شامل قسمتهای مختلف درباره میرزای نائینی، شهید صدر و مشروطه است که هریک از این فصلها بخشهای متعددی دارند که از طریق کانال اختصاصی #رادیو_مناهج میتوانید آنها را دنبال کنید.
🎞 همچنین علاوه بر فایل صوتی پادکستها، مستندات و تصاویر ویژهای که مربوط به هریک از پادکستها است برای اطلاع بیشتر علاقمندان، در کانال رادیو مناهج منتشر میشود.
📻 عضویت در رادیو مناهج:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2812674312C2b3579343e
#رادیو_مناهج
@Manahejj