مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نحوه انتخاب مراجع تقلید 🔺 رد تلویحی جایگاه جامعه مدرسین برای معرفی مراجع 🎙 مصاحبه با استاد هادوی
📠 نظر کاربران
💬 مسعود مرادی:
🔹 من هرچه فکر میکنم با افق مد نظر حضرت امام در تعیین مرجع چند قرن فاصله داریم.
🔹 آقایان بخدا در عصر ارتباطات زندگی میکنیم. مگر قرار است اعضای هیئت علمی انتخاب کنید که این قدر حداقلی نگاه میکنید؟!!
🔹 یک مرجع بیش از علمیت فقهی، باید مدیریت و مدبریت داشته باشد، در شیوهای که جناب هادوی فرموده کجا و چگونه تحصیل میشود که فرد لایق برای مرجعیت توان اداره وجوهات و پاسخگویی به مسائل ریز و درشت جهان اسلام را اعم از مسائل سیاسی و فرهنگی دارد؟
🔹 مگر مرجعیت بازیچه است که به صرف توان علمی فرد، کرسی ریاست دین و دنیای مردم و همه آیندهشان نشناخته و ندانسته واگذار شود؟!
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 لزوم یا عدم لزوم نهادی برای معرفی مراجع
🖋 هادی چیتساز
❓ یکی از مسائل مهم درباره مرجعیت، این است که آیا مرجعیت منصبی است که نهادی بتواند آن را تعیین کند، یا اینکه خود مردم باید به کسی روی بیاورند و آن را به عنوان عالم دینی بپذیرند؟
🔰 دو نظریه در این باره وجود دارد:
1⃣ نظر اول، مقبولیت و استقبال مردمی به مجتهد را شرط لازم مرجعیت میداند، ولی اینکه نهادی بخواهد آن را به کسی تحکم کند، قبول ندارد. به اعتقادشان، وقتی مردم کسی را به لحاظ علمی و تقوایی قبول داشته باشند، دیگر کافیست که او رساله بنویسد و مقلد داشته باشد. و نهاد بالادستی هم حق دخالت ندارد و نمیتواند تعیین تکلیف کند.
2⃣ نظر دوم، مقبولیت مردمی را قبول دارند، اما برای تعیین مرجعیت، ساز و کار مشخص میکنند و وجود نهادی برای تعیین مرجعیت را ضروری میدانند. مردم در مسائل دینی نیاز به مرجع دارند. اگر نهادی نباشد که مرجعیت را تعیین کند، اکثر مردم متحیر میشوند که از چه کسی تقلید کنند. بنابراین باید نهادی متشکل از متخصصان باشد تا یک نفر یا چند نفر را به عنوان اعلم مشخص کند، نه اینکه هرکس با استقبال عدهای از مردم، اعلام مرجعیت کند. در این صورت، تشتت آراء و اختلاف سلیقهها باعث وهن مرجعیت میشود و آن را متزلزل میکند.
🔹 بعد از فوت آیتاللهالعظمی اراکی، جامعه مدرسین، هفت نفر را به عنوان مرجع اعلام کرد. مردم نیز دیگر میدانستند از بین همه مجتهدین باید به این افراد مراجعه کنند.
اکنون برخی با وجود اینکه هنوز مراجع اعلام شده زندهاند، اعلام مرجعیت کردهاند. وظیفه جامعه مدرسین است که از اقدام خود حمایت کرده و از تشتت مرجعیت جلوگیری کند. نمیتوان از سویی به مرجعیت اهتمام داشت و از سویی دیگر، بر اعلام دیگران نظارت نداشت.
البته مسئله به اینجا ختم نمیشود. اینکه نهاد تعیین کننده باید چه ویژگی هایی داشته باشد، و چه افرادی با چه شرایطی در آن حضور پیدا کنند، خودش نیاز به بحث مفصل دارد که در این یادداشت نمیگنجد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#جامعه_مدرسین
#مناهج
@Manahejj
🌀 نیندیشیدن در عاقبت تکثر مرجعیت
🔹 اگر از جایگاه جامعه مدرسین برای نظارت، تایید و معرفی مراجع غفلت شود؛ دیگر معلوم نیست با چه تکثری روبرو خواهیم بود و چه بلایی بر سر مردم و حتی مبلغین خواهد آمد.
#نظارت_استصوابی_جامعه_مدرسین
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#جامعه_مدرسین
#تلخند
#مناهج
@Manahejj
#یادداشت_رسیده
🌀 مرجعیتگریزی، سیره علمای سلف
🖋 سید رضا جلالی
حقیقت مطلب این است که تواضع و فروتنی علماء و مدرسین نسبت به اعاظم حوزه تقریباً از مسلّمات است و جز در موارد نادر از آن تخطّی نشده و اشخاصی که از این سیره تخطّی میکرده اند مورد مذمت قرار میگرفته اند و برعکس همانها که قدمی برای مرجعیّت برنداشته اند بیش از سایرین مورد عنایت علماء و توده های مردم قرار می گرفته اند.
همه میدانند که جناب شیخ انصاری امر مرجعیت را سزاوار یکی از علمای مازندرانی هم دوره خود میدانست ولی آن عالم بزرگوار گفت الان من در شرایطی نیستم که عهده دار این امر خطیر شوم و خود شیخ را بر خود مقدم میدانم.
همه این را میدانند که جناب سید محمد فشارکی که از اعاظم شاگردان میرزای شیرازی بود به رغم اصرار معاصرین از امر مرجعیّت استنکاف کرد و گفت این امر شایسته ی میرزا محمد تقی شیرازی است و من آنرا نمیپذیرم.
همه اینرا میدانند که با ورود آیت الله بروجردی به قم آیات ثلاث که در قم مرجعیت داشتند به احترام ایشان کنار رفتند و شئونات مرجعیت را به ایشان سپردند.
حضرت آیت الله اراکی حتّی تا پس از ارتحال امام(ره) از پذیرش این امر اکراه داشتند و به دیگران ارجاع می دادند و پس از ارتحال امام امت عهده دار این امر شدند.
پس از ارتحال مرحوم آیت الله اراکی بزرگانی که خود میتوانستند در مظان مرجعیت باشند از این امر استنکاف کردند و به یاد دارم دفاتر حضرات آیات جوادی آملی و مشکینی و مصباح یزدی ما را به آیت الله بهجت(ره) ارجاع دادند و آیت الله شبیری زنجانی نیز آنطور که در کتاب قطره از دریا(مجموعه بیانات ایشان) آمده نیز ارجاع به آیت الله بهجت(ره) را مطرح کرده اند.
ظاهراً نظر رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدا همین گونه بوده. بنده خودم از فرزند آیت الله بهجت شنیدم که مرحوم آیت الله صدرالدین حائری (اخوی مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از قول مقام معظم رهبری نقل کردند که به ایشان عرض کردیم شما که تمایل به آقای بهجت(ره) داشتید پس چرا جامعه مدرسین ۷ نفر را معرفی کردند؟ ایشان در پاسخ فرمودند سران جامعه مدرسین با من ملاقات کردند و ما نظر و دلائل خود را گفتیم ولی آنها گفتند ما مرجعیّت انحصاری را مصلحت نمیدانیم و ما هم به آنها گفتیم هر جور خودتان صلاح میدانید عمل کنید که در نتیجه ۷ نفر از بزرگان را معرفی کردند.
خود امام و رهبری و مرحوم آیت الله بهجت(ره) را همه میدانند که چگونه با امر مرجعیت مواجه شدند و همیشه استنکاف میکردند.
این همیشه یک سیره و سنّت در میان اعاظم حوزه بوده که هر که از آن تخطّی کرده مورد مذمت واقع شده و مرجعیّتهای خود خوانده آن هم با وجود اعاظم نه مورد استقبال علمای حوزه قرار گرفته و نه توده های مردم چرا که مردم هم این امور را از علمای حوزه جویا میشوند.
حال اگر مقصود نشست دوره ای اساتید واقعا تصدّی مرجعیّت در شرایط کنونی باشد به نظر میاید که بر خلاف سیره و سنّت رجال دینی در ادوار مختلف و به دور از تواضع و اخلاص باشد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 پیشنهادات شهید مطهری (ره)
🔹 امروزه نیاز به تولید علم و مهمتر از همه، تولید فقههای تخصصی و حکومتی در جامعه شدت یافته است. اما آنچه مشاهده میکنیم، میل به فقه فردی و کثرت مرجعیت است. شهید مطهری(ره) در این باره دو پیشنهاد داشتند:
1️⃣ مرجعیت تخصصی
2️⃣ همکاری و همفکری در تبادل علمی
اگر از آن زمان تاکنون به این پیشنهادات اعتنا شده بود، امروز به جای پدیده «پیشگامان مرجعیت»، تولید علوم جدید و گشایش گسترههای نوینی از فقه در حوزه علمیه را شاهد بودیم.
📌 تفصیل پیشنهادات در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
1⃣ پیشنهادی برای پیشرفت فقه و مرجعیت
📝 مرجعیت تخصصی
🖋 شهید مطهری
🔹 در اینجا من پیشنهادی دارم كه برای پیشرفت و ترقی فقه ما بسیار مفید است. این را قبلاً مرحوم «آیت اللّه حاج شیخ عبد الكریم یزدی» فرمودهاند و من پیشنهاد ایشان را عرض میكنم. ایشان گفته بودند چه لزومیدارد كه مردم در همه مسائل از یك نفر تقلید كنند.
بهتر این است كه قسمتهای تخصصی در فقه قرار دهند، یعنی هر دستهای بعد از آنكه یك دوره فقه عمومیرا دیدند و اطلاع پیدا كردند، تخصص خود را در یك قسمت معین قرار دهند و مردم هم در همان قسمت تخصصی از آنها تقلید كنند. مثلاً بعضی رشته تخصصی خود را عبادات قرار دهند و بعضی معاملات و بعضی سیاسات و بعضی احكام (احكام به اصطلاح فقه) ، همان طوری كه در طب این كار شده و رشتههای تخصصی پیش آمده، هر دستهای متخصص یك رشته از رشته های پزشكی هستند، بعضی متخصص قلب میباشند، بعضی متخصص چشم، بعضی متخصص گوش و حلق و بینی و بعضی متخصص چیز دیگر. اگر این كار بشود هركسی بهتر میتواند تحقیق كند در قسمت خودش. گمان میكنم در كتاب «الكلام یجر الكلام» تألیف آقای سید احمد زنجانی سلّمه اللّه این مطلب از قول ایشان چاپ شده.
🔹 این پیشنهاد بسیار پیشنهاد خوبی است، و من اضافه میكنم كه احتیاج به تقسیم كار در فقه و به وجود آمدن رشتههای تخصصی در فقاهت، از صد سال پیش به این طرف #ضرورت پیدا كرده و در وضع موجود یا باید فقهای این زمان جلوی رشد و تكامل فقه را بگیرند و متوقف سازند و یا به این پیشنهاد تسلیم شوند. زیرا تقسیم كار در علوم، هم معلول تكامل علوم است و هم علت آن؛ یعنی علوم تدریجاً رشد میكنند تا میرسند به حدی كه از عهده یك نفر تحقیق در همه مسائل آنها ممكن نیست، ناچار باید تقسیم بشود و رشتههای تخصصی پیدا شود.
🔹 پس تقسیم كار و پیدایش رشتههای تخصصی در یك علم، نتیجه و معلول تكامل و پیشرفت آن علم است. و از طرف دیگر با پیدایش رشتههای تخصصی و تقسیم كار و تمركز فكر در مسائل بخصوص آن رشته تخصصی پیشرفت بیشتری پیدا میكنند.
در همه علوم دنیا از طب و ریاضیات و حقوق و ادبیات و فلسفه، رشته های تخصصی پیدا شده و همین جهت آن رشته ها را ترقی داده است.
مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۱۸۳
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
2⃣ همکاری و همفکری در تبادل علمی
📝 نسخ تکروی علمی
🖋 شهید مطهری
🔹 پیشنهاد دیگری هم داریم كه عرض میكنم و معتقدم این مطالب هر اندازه گفته شود بهتر است و آن اینكه در دنیا در عین اینكه رشته های تخصصی در همه علمها پیدا شده و موجب پیشرفتها و ترقیات محیّرالعقول شده، یك امر دیگر نیز عملی شده كه آن هم به نوبه خود یك عامل مهمیبرای ترقی و پیشرفت بوده و هست و آن موضوع همكاری و همفكری بین دانشمندان طراز اول و صاحب نظران هر رشته است. در دنیای امروز دیگر فكر فرد و عمل فرد ارزش ندارد، از تكروی كاری ساخته نیست، علما و دانشمندان هر رشته دائماً مشغول تبادل نظر با یكدیگرند، محصول فكر و اندیشه خود را در اختیار سایر اهل نظر قرار میدهند. حتی علمای قارهای با علمای قاره دیگر همفكری و همكاری میكنند. در نتیجه ی این همكاریها و همفكریها و تبادل نظرها بین طراز اول ها، اگر نظریه مفید و صحیحی پیدا شود زودتر منتشر میشود و جا باز میكند و اگر نظریه باطلی پیدا شود زودتر بطلانش روشن میشود و محو میگردد، دیگر سالها شاگردان آن صاحب نظر در اشتباه باقی نمیمانند.
🔹 متأسفانه در میان ما هنوز نه تقسیم كار و #تخصص پیدا شده، نه همكاری و نه #همفكری، و بدیهی است كه با این وضع انتظار ترقی و حل مشكلات نمیتوان داشت. اگر شورای علمی در فقاهت پیدا شود و اصل تبادل نظر به طور كامل جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقی و تكامل كه در فقه پیدا میشود بسیاری از اختلاف فتواها از بین میرود.
چارهای نیست، اگر مدعی هستیم كه فقه ما نیز یكی از علوم واقعی دنیاست باید از اسلوبهایی كه در سایر علوم پیروی میشود پیروی كنیم. اگر پیروی نكنیم معنایش این است كه از ردیف علوم خارج است.
مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۱۸۵-۱۸۶
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 نظارت استصوابی جامعه مدرسین
🔰 حمایت روحانیت و مردم از اقدام جامعه مدرسین
🔹 جامعه مدرسین: اگر بخواهیم امور خلاف عدالت شریعتمداری را بشماریم، مثنوی ۷۰ من کاغذ میشود.
مردم سراسر کشور از این اقدام بههنگام و شایسته جامعه مدرسین حمایت کردند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#عزل
#شریعتمداری
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب ششم.pdf
2.2M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سه سخنرانی دیگر، با رویکرد رونق تولید و اشتغالزایی
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
🔺 تنها دو سخنرانی دیگر بارگزاری خواهد شد.
📌 محتوای سخنرانی دیگر شبها نیز به مرور منتشر خواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 ضرورت نظارت استصوابی بر مرجعیت 🖋 رضا حسینی 🔹 در همه جوامع انسانی امروز، این مسئله پذیرفته شده و ر
🌀 لزوم قاطعیت جامعه مدرسین
📝 پرهیز از یک بام و دو هوا
🖋 رضا حسینی
🔹 در یادداشتی که چند روز پیش منتشر شد، به این نکته پرداختیم که مرجعیت مانند هر امر تخصصی نیاز به نظارت استصوابی دارد،
در آنجا اشاره شد که جامعه مدرسین گزینه مناسبی برای این نظارت به نظر می رسد، اما به عملکرد نظارتی این نهاد انقلابی نقدهایی وارد است.
🔹 جامعه مدرسین برآمده از متن حوزه است، هم متصل به ارزشهای اصیل و سنتی حوزه است و هم عقلانیت انقلابی را در خود جمع کرده است. فلذا انتظار متدینین این است که نسبت به مرجعیت نه تنها بیتفاوت نباشد؛ بلکه قاطعیت داشته باشد.
🔹 رهبر انقلاب در سخنانی راجع به جامع مدرسین فرمودهاند:
«خيلى از كارهايى را كه هيچ دستگاه ديگرى نمىتوانسته متكفل آن باشد در حوزه، اين مجموعه به طور طبيعى متكفل شده، كسى هم نگفته چرا، كه از جملهاش همين مسألهى تعيين شوراى مديريت است، و حتى تعيين مراجع. وقتى شما فهرست مرجع داديد، هيچ كس نگفت شما به چه حقى اين كار را مىكنيد؛ زيرا اين كار شما پذيرفته شده است.»(۹ مهر ۱۳۸۴)
🔹 جامعه مدرسین طبق بیان رهبر معظم، متکفل معرفی مراجع است و حتی در دو مورد هم مرجع را عزل کردهاند. وقتی به لیست مراجع معرفی شده توسط جامعه مدرسین نگاهی بیندازیم به نکته عجیبی پی خواهیم برد! مراجع مورد تایید جامعه مدرسین عبارتند از آیات عظام خامنهای، وحید خراسانی، سیستانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی. و در سایت جامعه مدرسین هم عکس این هفت بزرگوار را بالای سایت قرار دادهاند.
نکته عجیب این است که اعضای محترم جامعه که این لیست را تهیه کردهاند، با اینکه خودشان در لیست نیستند اما برخی از ایشان جزء مراجع هستند!! رساله دارند و وجوهات میگیرند، دفتر دارند و استفتائات جواب میدهند! یعنی خودشان عملا به معرفی خود پایبند نیستند و این هفت مرجع را فقط و فقط به عنوان تیمن و تبرک ذکر کرده اند!!
🔹 جامعه مدرسینی که مسؤول نظارت استصوابی است، مسؤولی است که شأن اجرایی دارد و اگر مجوز به کسی نداد دیگر آن شخص نمیتواند دنبال آن شأن برود. و اگر خطا کرد و دنبال آن رفت، آن مرجع ذیصلاح او را بازخواست میکند.
اما نه تنها جامعه مدرسین بازخواست و قاطعیت لازم را ندارد بلکه گویی خود در نقض حکم خود پیشقدم است! و وقتی خود اینطور است وای به حال بقیه. مثل اینکه وزارت بهداشت فقط به سه پزشک مجوز دهد اما وزیر بهداشت خودش بیمجوز طبابت کند! پس جامعه مدرسین در حال حاضر آنگونه که شایسته و بایسته است مرجع تشخیص، معرفی و نظارت بر مجتهدین به عنوان مرجع تقلید نیست. جامعه مدرسین در این زمینه باید تمامقد ورود کند و نظارت استصوابی خود را عمل نماید و اول از همه خود، احکام خود را نقض نکند.
به امید آن روز
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#جامعه_مدرسین
#مناهج
@Manahejj
🌀 آقا طلبهها را پسندیدند
📝 هجمه غیرمنصفانه به «اعتماد به نفس طلاب»
🖋 عطا یاوری
🔹این حملات بعد از دیدار دانشجوها در شانزده رمضان شدت گرفت و بعضا به خودتحقیری هم انجامید. خودتحقیریای که مستقیما #اعتماد_به_نفس_طلاب را هدف قرار داده است و در طولانی مدت آثار بدی بر روحیه طلاب خواهد گذاشت و توانایی آنها را در مدیریت هر تشکیلاتی -خصوصا اگر دانشجویی در میانشان باشد- تحت تاثیر قرار خواهد داد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد
👇👇👇👇👇
〰〰〰〰〰
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقا طلبهها را پسندیدند 📝 هجمه غیرمنصفانه به «اعتماد به نفس طلاب» 🖋 عطا یاوری 🔹این حملات بعد از د
🌀 آقا طلبهها را پسندیدند
📝 هجمه غیرمنصفانه به اعتماد به نفس طلاب
🖋 عطا یاوری
🔹 ماه رمضان ماهی است که رهبر انقلاب دیدارهای عمومیشان را به صورت چشمگیری افزایش میدهند. امسال برای طلاب قدری متمایز بود چون رهبری به دیدارهایشان، دیدار با طلاب را افزودند. اتفاق عجیبی که در حاشیه این دیدار افتاد نق زدن عدهای از طلاب بود. اشکالتراشیهایی که قبل از دیدار شروع شد. بعد از دیدار هم به متن سخنرانی طلاب ایراد گرفتند و آن را با دیدار سالیانه دانشجوها قیاس کردند که ببینید دانشجوها چقدر انقلابیاند اما طلبهها محافظه کارند.
🔹این حملات بعد از دیدار دانشجوها در شانزده رمضان شدت هم گرفت و بعضا به خودتحقیری هم انجامید. خودتحقیریای که مستقیما #اعتماد_به_نفس_طلاب را هدف قرار داده است و در طولانی مدت آثار بدی بر روحیه طلاب خواهد گذاشت و توانایی آنها را در مدیریت هر تشکیلاتی -خصوصا اگر دانشجویی در میانشان باشد- تحت تاثیر قرار خواهد داد.
🔹 رهبری در هر دو دیدار نظرشان را در مورد سخنرانیهایی که قبل از بیانات ایشان ایراد شد ابراز کردند. هرچند بعضیها اینگونه سخن گفتن را نپسندند و انقلابیگری را در پرخاش و پریدن به این و آن میبینند؛ اما #آقا_طلبهها_را_پسندیدند و مهر تایید بر سخنان طلاب زدند.
🔰 نظر رهبری درخصوص سخنان دانشجوها:
در مطالبتان غالباً دردها و نگرانیها را بیان کردید، من نیز با بیان نگرانیها و اشکالها کاملاً موافقم ولی توجه داشته باشید اگرچه روحیهی نشاط و طلبکاری خیلی خوب است اما در بیان تعابیر و انتقادها باید دقت کنید چراکه بیدقتی در بیان، علاوه بر مؤاخذهی خدایی، آثار نامطلوب دیگری خواهد داشت.
🔰 نظر رهبری درخصوص سخنان طلاب:
این مطالب که با تعابیر خوب و بهصورت کارشناسی بیان شد، حاکی از عمق فکری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حرکت و پیشرفت حوزه است که واقعاً تحسینبرانگیز است.
#مناهج
@Manahejj
🔴 خاک بر سر کسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد
🔻 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی روز گذشته در ابتدای سلسله مباحث ماه رمضان :
🔸 چرا در حوزه عده ای هرچند یک نفر در فضای مجازی به راحتی بزرگان حوزه و علما و اساتید حوزه را آماج #تهمت های سیاسی و غیر سیاسی قرار می دهند؟
🔸 ما وقتی حرف از ضرورت مسائل اخلاقی در حوزه می زنیم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسی اسلام و #انقلاب و نظام بی تفاوت باشیم بلکه همه باید در این موارد حساسیت داشته باشیم، این یک مسأله ای است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولی انسان وقتی می خواهد حرف بزند باید در آن تفکر کند و مسائل اخلاقی را در نظر داشته باشد و مدام به کار دیگران کار نداشته باشد.
🔸 کسی در حوزه داریم که انقلابی، مدرس و استاد هست، چرا برخی به راحتی او را در معرض تهمت ها قرار می دهند؟ اگر حوزه به این نحو باشد مردم آن را قبول نمی کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده این گروه و آن گروه نیست که کسی بالا برود یا پایین بیاید، اما چرا عده ای باید به دنبال زمین زدن یک گروه و بالا بردن گروه دیگری باشند.
🔸 خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال #مقام و منصب باشد تمام ارزش یک طلبه این است که گوشه ای از وجود امام مجتبی(ع) در وجود او تبلور پیدا کند، این لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتی همدیگر را متهم می کنیم؟ و باب افترا را باز می گذاریم؟
خبرگزاری حوزه
📌 نقد مناهج در:
https://eitaa.com/manahejj/1328
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
فیش مناجات شبهای قدر.pdf
1.61M
#اختصاصی_مناهج
🌀 فیش مناجات شبهای قدر
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
🔴 مؤلف: در بخش امام حسین(ع) ظاهراً ماجرای امام حسین و شمر، سندیت و اعتبار ندارد؛ از بیان این قسمت صرف نظر کنید.
#شب_قدر
#مناجات
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔴 خاک بر سر کسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد 🔻 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی روز گذشته در ا
🌀 از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی
علی مهدوی
1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.»
2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز میتوان تقلید کرد.»
🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی دهها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینهساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ اینها نه تهمت است و نه افترا! اینها آیندهاندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ.
🔹 بله فقه فردی میگوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم میگوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است.
🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچیک جواز گزارههای فوق را ثابت نمیداند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف میداند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله شبزندهدار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی دادهاند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازمالاجرا نیست؟!
🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی میکنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!!
🔹 نگارنده باز تأکید میکند که هیچیک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آیندهای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار دادهاند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغهها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانعکنندهای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#اخلاق
#مناهج
@Manahejj
سخنرانی و فیش منبر رمضان سه شب هفتم.pdf
2.25M
#اختصاصی_مناهج
🌀 محتوای سه سخنرانی دیگر ویژه لیالی شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)
🔹 عنوان سخنرانی شبهای رمضان: «نعمت و برکت در پرتوی زندگی مؤمنانه»
هشتگ یافتن دیگر سخنرانیها:
#سخنرانی_رمضان
📌 دیگر محتوای سخنرانی منتشر نخواهد شد.
#اقدام_عملی_گام_دوم_انقلاب
#تبلیغ_اقتصادی_رمضان
#مناهج
@Manahejj
🌀 لوازم مرجعیّت
📝 سیره سلف صالح
🔰 آیتالله سید محمد فشارکی
🔹 هنگامی که برای قبول مرجعیت، به آیتالله سید محمد فشارکی قدسسره مراجعه کردند، فرمود: «من، شایستهی مرجعیّت نیستم؛ زیرا، ریاست شرعی، به جز علم فقه و شناختِ احکام، امور دیگری از قبیلِ آگاهی از مسائل سیاسی و شناختن موقعیّت امور جاری و موضعگیریهای درست در هر کار را نیز لازم دارد و اگر من در این کار دخالت کنم، به تباهی کشیده میشود. برای من، غیر از #تدریس، کار دیگری جایز نیست».
و بدینگونه این عالمِ نَفْس کُشته، مردم را به میرزا محمد تقی شیرازی ارجاع میدهد.
منابع: بیدارگران اقالیم قبله، صص ۱۲۶-۱۲۷؛ فوائد الرضویة، ص۵۹.
📌 مناهج:
هنوز که هنوز است عدهای فکر میکنند به صرف تبحر علمی، توان مرجعیت دارند؛ غافل از اینکه علمیت فقط یک گزینه برای عهدهداری مرجعیت است.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#لوازم_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔴 خاک بر سر کسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد 🔻 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی روز گذشته در ا
📠 نظر کاربران
💬 محمدرضا نکویی:
۱) مردم از حوزهای گریزان میشوند که به دبیر قدیمی ترین تشکیلاتش اجازه انتقاد ناصحانه به یک مقام دینی داده نشود.
۲) حوزهای که در آن توصیههای مراجع عظام تقلید توسط بر خی درس خارجگوهای جوان به آسانی بر زمین میماند و اگر بدنه حوزه اعتراض کند با مشت آهنین مواجه شود در پوشش مخملین «اخلاق»!
۳) مردم دوست ندارند که وقتی رهبر کشورشان و مراجع تقلیدشان بارها بر تعطیلی یک شبکه اجتماعی پرآسیب تأکید فراوان فرمودهاند، همان زمان یک استاد نسبتا مشهور قم از همان شبکه اجتماعی تمجید کند و وزیر مربوطه را در آغوش کشد در حالی که کارشکنی کرده و از اجرای قانون طفره میرود.
۴) مردم از حوزهای که در لبیک به نیازهای روز خرد و کلان جامعهشان تعلل دارد دلزده خواهند شد.
📌 مناهج: دیگر کاربران نیز میتوانند نظرات خودشان را ارسال کنند.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#نظر_اعضا
#مناهج
@Manahejj
🌀 لوازم مرجعیّت
📝 تبحر در سیاست و آگاهی به زمانه
🔰 مقام معظم رهبری
🔹 ما در طول تاريخ تشيع، به خاطر عدم آگاهى علما از حقايق جريانات دنيا، خيلى ضربه خورديم؛ بخصوص در دويست سال اخير كه دنيا شكل جديدى پيدا كرد و استعمار پديد آمد و سياستها عوض شد و دولتهاى اروپايى وارد ميدان سياست جهانى شدند و به كشورهاى اسلامى تعرض كردند.
🔹 هرگاه ما عالِم دين و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقيقى مثل #ميرزاى_شيرازى و #شيخ_انصارى داشتيم، از شر دشمن محفوظ مىمانديم و برنده بوديم؛ ولى آنجا كه قدرى غفلت و ناآگاهى در كار بوده است، ضرر مىكرديم، كه آن ضرر، به يك نفر و يك حوزه و يك مجموعه و يك شهر و يك سال و چند سال محدود نمىشد؛ بلكه در برخى موارد اثرش تا پنجاه سال تمام، جامعه اسلامى را تحت فشار قرار مىداد.(۲۰ تیر ۱۳۶۸)
🔹 ما عالم ملاى محقق شجاع بهدردبخورى از لحاظ شخصى را مىبينيم كه به خاطر نداشتن فكر سياسى، يكجا وجودش بايد مفيد واقع مىشده، اما مفيد واقع نشده است؛ يكجا نظرى داده، كه آن نظر برخلاف است؛ يكجا در مورد فردى تشخيصى داده، كه آن تشخيص، تشخيص غلطى است و موجب اشتباهات بزرگى در اين باب شده است. وقتى ما به فكر سياسى اهميت نداديم، اينگونه خواهد شد. عالم دين، بايستى فكر سياسى روشن و زنده و متناسب با لحظهى حال داشته باشد.(۳۱ شهریور ۱۳۷۰)
📌 مناهج:
همین پیچیدهبودن دنیای امروز است که حضرت امام(ره) را وا میدارد شرایط سنگینی برای مرجعیت در نظر بگیرند و صرفا اکتفا به آگاهی فقهی افراد را کافی ندانند.(رجوع به منشور روحانیت)
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#لوازم_مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 ادعاهایی که رنگ باخت
🎙 مصاحبه با استاد سید محمد واعظ موسوی «از عناصر اصلی نشست اساتید»
📅 ۳ تیر ۱۳۹۳
🔸 از همان اول انگهای مختلف شروع شد که اینها [نشست اساتید] دنبال اسلام منهای سیاست هستند، اینها ضد ولایت فقیه هستند، اینها در مقابل جامعه مدرسیناند، اینها در صدد مرجعتراشی هستند، اینها توسط فلانی و فلانی ساپورت میشوند، این مجموعهای از تهمتهایی بود که به این مجموعه مبارکه وارد شد.
🔸 اما امروز با گذشت بیش از یک دهه با افتخار سر را بلند نگه داشتهایم و ابراز میکنیم: نه یک حرکت ضد ولایی، نه یک حرکت ضد نظام و نه یک حرکتی در مسیر مرجعسازی و مرجعتراشی و نه یک حرکت در مسیر تقویت فرد یا افراد خاصی که زاویه با نظام داشته باشند از این مجموعه دیده نشد، بلکه هر چه که بود حرکت در مسیر تقویت نظام و رهبری و مرجعیت و حوزههای علمیه و پیشبرد اهداف حوزهها و نظام و بالابردن و ارتقاء علمی و معنوی حوزه و نهایتا همکاری و مشورت دلسوزانه با همه دست اندرکاران نظام و حوزه اعم از مسئولین اجرایی کشوری یا تصمیم گیرندگان حوزه علمیه بود.
منبع: سایت نشست اساتید
yon.ir/tNCG6
📌 مناهج:
پس از هفده سال از تأسیس نشست اساتید، لحن خطاب و نامهنگاریهای استاد هادوی و دیگر سران نشست اساتید خطاب به آیتالله یزدی (رئیس جامعه مدرسین) و همچنین مرجعسازیهای اخیر نشان داد که «نشست اساتید» تا چه حد توانست بر ادعاهای خویش استوار باشد.
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#نشست_اساتید
#مناهج
@Manahejj
May 11
🌀 تلاش برای پیشرفت اسلام
🎙 رهبر معظم انقلاب
🔹 همه وجودش وقف اسلام است. وقف است برای آنچه پیغمبر میخواهد و خدا را خشنود میکند. امیرالمؤمنین (علیهالصّلاة و السّلام) هیچ مایهای برای شخص خود نگذاشت.
🔹 در آن ده سال - ده سال حیات پیغمبر - امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) هر کاری که کرد، برای پیشرفت اسلام بود. این که میبینید میگفتند فاطمه زهرا و امیرالمؤمنین و فرزندانشان گرسنه ماندند، علّتش همین است. والّا این جوان اگر به فکر کاسبی بود، میتوانست بهتر از هر کاسبی، به کسب بپردازد.
📅 ۳ آذر ۱۳۷۳
📌 مناهج:
روحانیت اصیل نیز به پیروی از مرام علوی همیشه تاریخ، وقف اسلام بوده است. امروز نیز یگانه راه پیشبرد اسلام، زمینهسازی ظهور و تحقق تمدن نوین اسلامی خلاصه در همین مسلک است.
شهادت جانگداز مولیالموحدین حضرت علی (علیه السلام) بر همه پیروان صدیق حضرتش تسلیت باد.
#امام_علی
#مناهج
@Manahejj
🌀 شیوه نقد مخالف در مرام علوی
📝 پرهیز از سب، دشنام و هتاکی
حجر بن عدىّ و عمرو بن حمق بيرون آمدند و به اظهار تنفر و لعنت بر شاميان پرداختند. على به ايشان پيام فرستاد: از آنچه درباره شما گزارش مىدهند دست بكشيد و نزد من بياييد.
(چون آن دو آمدند) گفتند: اى امير مؤمنان، آيا ما حق نداريم؟ فرمود: چرا.
[گفتند: آيا آنان بر باطل نيستند؟ گفت: چرا]. گفتند: پس از چه رو ما را از دشنامگويى به آنان باز داشتى؟
حضرت فرمود: «بر شما روا ندانستم كه نفرينگر و دشنامگو باشيد، و فحش دهيد و اظهار نفرت كنيد. ولى اگر كردارهاى زشت آنان را توصيف مىكرديد و مىگفتيد: رفتار آنان چنين و چنان و كردارشان چنين و چنان بوده، سخنى درستتر گفته و عذرى رساتر آورده بوديد و [اگر] به جاى نفرين بر آنها و اظهار بيزارى خود از آنان [اين گونه دعا مىكرديد] و مىگفتيد: بار خدايا خون ما و ايشان را مريز و ميان ما و آنان سازشى به سازگارى آنها برقرار فرما و آنان را از گمراهیشان به راه هدايت باز آر تا پارهاى از آنها كه حق را نمىشناسند بشناسندش و آن كه به گردنكشى و ستم پرداخته از پافشارى در آن دست كشد، اين مرا خوشتر و براى خود شما نيكوتر مىبود».
وقعة صفین، ص۱۰۳
📌 مناهج:
نقد دلسوزانه در فضای عقلانیت، لازم و موجب اعتلای حوزه علمیه است؛ اما هتاکی، برچسبزنی و بیادبی نهتنها باعث اصلاح نخواهد شد؛ بلکه موجب اتهام به بیاخلاقی، بیسوادی و بیتقوایی است.
مبادا روش غلط در نقد، موجب تضعیف و محو «حق» شود. آراء و عملکرد اساتید و بزرگان با رعایت ادب، قابل نقد است.
#اخلاق
#امام_علی
#مناهج
@Manahejj
🌀 اگر داعش بود و آیتالله سیستانی نبود
📝 نگاهی به تهدیدات بیضابطگی تداول #مرجعیت در حوزه نجف
🔸 فتوای جهاد آیتالله #سیستانی مهمترین نمونه از تبلور قدرتنمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یکپارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه #تکثر_مرجعیت را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یکپارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیتالله سیستانی در حوزه نجف بوده است که همچون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیتالله سیستانی ذخیرهای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دستیابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود.
🔸 اما همانگونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنجتر از ایران است تا آنجا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذیصلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهدهدار چنین منصبی شدهاند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفتانگیزی بدترین تهمتها را متوجه آیتالله سیستانی میکند. وی همچنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ میکند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیتالله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله میتواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد.
🔸 بیضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمیشود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغولاند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده میشوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آیندهنگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید.
مطالعات حوزوی
〰〰〰〰〰
🗂 پرونده #سودای_مرجعیت
#حوزه_نجف
#مناهج
@Manahejj