eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.3هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
182 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 نقش بی بدیل حوزه قم در متفاوت! 🔹 روز جهانی قدس، از ابتکارات تاریخی است که موجب شد یک اجماع بین المللی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین شکل بگیرد؛ امروز آرمان فلسطین از مرزهای کشورهای اسلامی فراتر رفته و به یکی از نقاط اتصال گفتمانی و تشکیلاتی تبدیل شده است. 🔹 شرایط ویژه امسال موجب شده که حضور میلیونی وفاداران آرمان قدس شریف، نتوانند در خیابان ها حضور یابند و این وضعیت، موجب شده متفاوت ترین روز قدس تاریخ رقم بخورد و از مدتها قبل، گروه های خودجوش در تدارک ابتکارات تبلیغاتی و رسانه ای برای جبران عدم حضور در خیابان ها و بزرگداشت هرچه بهتر این روز عزیز، هستند. 🔹 گرچه صهیونیست ها چندی قبل از عدم امکان حضور پرشور حامیان فلسطین در خیابان ها ابراز خشنودی فراوان کردند، اما صبح شنبه از شدت انفجار تبلیغاتی حامیان قدس، سرسام خواهند گرفت و حرفی برای گفتن نخواهند داشت. 🔹 در میان همه طیف ها و جریان ها، نقش حوزه و روحانیت، در این زمینه بسیار پر رنگ و مهم است. آرمان فلسطین برخلاف بافته های استعماری ، یکی از مسائل اجماعی در بین بزرگان تشیع در دوران معاصر بوده است. مروری گذرا بر تاریخ حوزه و روحانیت، ثابت خواهد کرد که تقریبا تمام بزرگان از علمای معاصر ما، در موضع گیری علیه رژیم جعلی و حمایت از فلسطین مظلوم، اتفاق نظر داشته اند. 🔹 با این وجود، انتظار آن است که با کنش گری حداکثری نهادهای عالی حوزوی، و بیوت معظم قم، و نیز تکاپوی میدانی روحانیان جهادی، پر رنگ ترین حمایت حوزه از فلسطین، در روز قدس امثال رقم بخورد. البته مع الاسف نشانه های انسجام تشکیلاتی و گفتمانی در خلق این حماسه حوزوی چندان به چشم نمی خورد و انتظار می رود در این مدت اندک باقی مانده، همه با تمام توان وارد میدان شوند که چشم جهانیان به قم دوخته شده است. 🔹 ضبط پیام تصویری از بزرگان حوزه از طیف های مختلف فکری و سیاسی، صدور پیام مکتوب، تولید پیام های رسانه ای خلاقانه در میان بدنه حوزویان، و انعکاس حداکثری حرف حوزه پیرامون مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل، بسیار مؤثر و مهم است و انشاءالله همه حوزویان عزیز، در رقم خوردن این سهیم شوند. ♨️ اکنون وقت اقدام است بسم الله الرحمن الرحیم.... 🌐 روزنه @Manahejj
🌀 خدمت بزرگ علامه مجلسی به تشیع 📝 به مناسبت سالروز رحلت محمدباقر مجلسی 💠 امام خامنه‌ای 🔹 یک روز مرحوم مجلسی (رضوان‌اللَّه‌علیه) در کتاب «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» و امثال اینها، اخلاق و عقاید دینی را با همان زبانِ خودش می‌گفت و دنیایی را به تفکر اعتقادىِ شیعی نزدیک می‌کرد. شما خیال نکنید که این کتب مجلسی بیهوده نوشته شده است؛ نخیر، پایه‌های تشیع را -در آن زمانی که تشیع در کشور ما تازه بود- همین کتابها قرص کرده است. 🔹 به کتابهای «حیاةالقلوب» و «حق‌الیقین» و «عین‌الحیاة» مجلسی به چشم حقارت نگاه نکنید و نگویید اینها چه اثری دارد؛ نخیر، اینها یک روز خیلی اثر داشته است. مجلسی وقتی آمده است که در همان شهر، یک قرن و نیم قبل از آن، برای این‌که مردم را به عقاید شیعه وادار کنند، چه کارهای حتّی غیرانسانییی کرده بودند؛ مجلسی و امثال او آمدند این عقاید را در دلهای مردم محکم کردند. 🔹 آن روز آن مطالب به درد می‌خورد؛ اما امروز من و شما نمی‌توانیم «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را تجویز کنیم؛ بگذارید در قفسه به عنوان تاریخ بماند؛ اگر داریم، آن مضمون را با زبانِ امروز بنویسیم. بنده امروز «حق‌الیقین» و «حیاةالقلوب» را برای مردم تجویز نمی‌کنم؛ به درد مردم نمی‌خورد. ممکن است خیلی از شماها اصلاً «حق‌الیقین» را نخوانده باشید؛ اما بنده خوانده‌ام. 🔹 «حیاةالقلوب»، «حق‌الیقین»، «عین‌الحیاة» -این کتب فارسی مرحوم مجلسی- پُر از مطلب است؛ اما نه مطلب باب جوان امروز؛ نه مطلب باب تفکر روشنفکرىِ امروز که در زمان مجلسی از این حرفها عین و اثری نبود. 📅 ۵ اسفند ۱۳۷۰ @Manahejj
🌀 نیاز دنیا به ملاصدرا و شیخ انصاری 📝 به مناسبت سالروز رحلت ملاصدرا (ره) 💠 امام خامنه‌ای 🔹 امروز حقاً و انصافاً در دنیای فکر و اندیشه -حالا آنهایی که با فکر و اندیشه سر و کار ندارند، با آنها کاری نداریم- یک خلأ و سؤال در دنیای غرب وجود دارد؛ این خلأ را دیگر پاسخهای لیبرال دموکراسی نمی‌تواند پر کند، کما اینکه سوسیالیزم نتوانست پر کند. 🔹 این خلأ را یک منطق انسانی و معنوی می‌تواند پر کند، که این در اختیار اسلام است. از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبه‌ی خوبی بود -ایشان دوره‌ی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود- یکی از دوستانمان نقل می‌کرد که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا، بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاه‌های اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. 🔹 شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. می‌گوید من می‌بینم امروز اینها تشنه‌ی ملاصدرا و شیخ انصاری‌اند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زبان‌دانِ مسلط به چند زبان اروپایی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. 📅 ۹ مهر ۱۳۸۶ @Manahejj
🌀 ادوار هفتگانه شورای محترم عالی 📝 لیست اعضا به تفکیک هر دوره ✅ سابقه عضویت اعضای فعلی در ادوار مختلف شورای عالی: 🔺 آیت‌الله استادی: هفت دوره 🔺 آیت‌الله مقتدایی: شش دوره 🔺 آیات غروی و حسینی بوشهری: پنج دوره 🔺 آیت‌الله خاتمی: سه دوره 🔺 آیات اعرافی و مروی: یک دوره 🌐 خبرگزاری رسا 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 پیشنهاد برای ترکیب حقیقی حقوقی شورای عالی 📝 جای خالی نمایندگان طلاب 🖋 ناصر میرزایی 🔹 همواره یکی از سؤالات و ابهامات طلاب انقلابی حوزه علمیه این است: نقش طلاب در «ترسیم سیاست‌های کلان حوزه علمیه» چیست؟ جایگاه مجمع نمایندگان کجاست؟ چه تضمینی برای اجرایی شدن مصوبات و پیشنهادات این مجمع وجود دارد؟ چرا تابحال دیده یا شنیده نشده طرح‌های مجمع نمایندگان طلاب، آنگونه که بایسته و شایسته است از سوی شورای عالی مورد تقدیر و تصویب قرار بگیرد؟ چرا در ذهن طلاب، جایگاه مجمع نمایندگان باید در حد یک «ماشین امضاء» تنزل یابد؟ 🔹 اصلا چرا از سوی مجمع نمایندگان نباید یکی دو نفر، به عنوان نماینده طلاب، عضو شورای عالی باشند؟ اگر معتقدیم نقش طلاب را نادیده نگرفته و نمی‌گیریم پس در وهله‌ی عمل هم طلاب انقلابی باید حس کنند اهمیت دارند و به طرح‌ها و ایده‌های ایشان، اعتنا خواهد شد. 🔹 در نظر بگیرید اگر جامعه محترم مدرسین قبول کند که رییس مجمع نمایندگان طلاب یکی از اعضای حقوقی شورای عالی باشد، چه اتفاق مبارکی خواهد افتاد. چه شور و نشاطی در حوزه ایجاد خواهد شد. حتی در انتخابات آتی مجمع نمایندگان، هم افراد قوی‌تری کاندید خواهند شد هم مشارکت طلاب خیلی بیشتر خواهد شد. 🔹 ساختار تشکیلاتی فعلی حوزه علمیه که با زحمات امامان انقلاب حاصل شده است؛ ساختاری قوی و مناسب است؛ فقط لازم است کاستی‌هایی که وجود دارد و مورد اشاره امامان انقلاب هم بوده، برطرف شود. 🔺 با قوت، می‌تواند حوزه علمیه تراز انقلاب اسلامی و پیشرو در جهت تحقق تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کند و امروز، یک فرصت تاریخی است برای نیل به این مهم. این مطالبه‌ی خاضعانه‌ی طلاب انقلابی از جامعه محترم مدرسین است. 🔹 بی‌شک وقتی طلاب انقلابی می‌بینند مورد توجه جامعه محترم مدرسین هستند؛ کید و مکر خناسان و بدخواهانی که با «تبلیغات سوء» تمایل دارند بین ارکان بالادستی حوزه علمیه و بدنه طلاب، شکاف ایجاد کنند، خنثی و زایل خواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 توجه به طلاب انقلابی 📝 مطالبات امام خمینی از جامعه مدرسین 🔹 چه اشکالی دارد که طلاب عزیز قم هم دو سه نفری را در شورای‏‎ ‎‏مدیریت حوزه‌ی قم داشته باشند؟! ... 📌 مناهج: ۳۲ سال از مطالبه‌ی حضرت امام از جامعه مدرسین می‌گذرد و طلاب انقلابی از اعضای محترم جامعه مدرسین تقاضا دارند به مطالبه‌ی بر زمین‌مانده‌ی حضرت امام (ره) جامه‌ی عمل پوشانده شود. 🔺 در بزنگاهی تاریخی تشکیل می‌شود که برای حوزه و روحانیت بسیار تعیین‌کننده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
11.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آیت‌الله اعرافی دبیرکل کنگره قدس شریف، خطاب به اسرائیل: ❗️حرف آخر! دو راه بیشتر ندارید... ◻️ راه حل اول: راهی است که جمهوری اسلامی ایران در ابتکاری تمدنی از زبان رهبر انقلاب امام سید علی خامنه‌ای بیان کرد و در بردارنده تمام حقوق ملت فلسطین از تمام ادیان و طوایف است و این راه حل به مجمع عمومی سازمان ملل نیز ارائه شد و بر اساس آن باید یک آزاد و فراگیر با مشارکت تمام مردم اصیل فلسطین برگزار شود تا سرنوشت خود را بر اساس معاهدات سازمان ملل متحد تعیین کنند. ما اطمینان داریم که این راه حل منجر به تشکیل کشور در تمام سرزمین‌های فلسطین و محاکمه تمام جنایتکاران صهیونیست به خاطر جنایت‌های آنها در دهه های گذشته خواهد شد. ◻️ راه حل دوم: در پیش گرفتن خط مبتنی بر عقل و فطرت و لزوم دفاع مشروع تمام ملت فلسطین و سوریه و لبنان در برابر اشغالگر و با حمایت تمام کشورهای اسلامی و امت اسلامی است. این راه حل نیز بر اساس تمام معاهدات بین‌المللی و قوانین سازمان ملل، مشروع است و علاوه بر اینها این حق طبیعی مردم یک کشور است که در برابر دشمن اشغالگر سرزرمین و مقدسات خود مقاومت کنند. ▶️ @HawzahNews
🌀 خروجی امروز حوزه و طلوع آفتاب پیشرفت 🖋 علی مهدوی 🔹 قوت موجب توفیقات ذو ابعاد حوزه علمیه است و ضعف آن موجب نکس و رکود حوزه و روحانیت! از این‌رو از جامعه محترم مدرسین خالصانه مطالبه داریم، قوی‌ترین گزینه‌ها در عرصه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را برای حوزه علمیه انتخاب کنند. 🔹 افرادی که کمترین میزان دخالت در امور اجرایی را داشته باشند و بیشترین دغدغه در سندنویسی و تدوین راهبرد و راهبری حوزه‌های علمیه. تنها در اینصورت است که حوزه علمیه آینده‌ای درخشان دارد و نشانه‌های طلوع آفتاب پیشرفت و تحول، هویدا خواهد شد. 📌 متن کامل یادداشت در پست بعد 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 خروجی امروز حوزه و طلوع آفتاب پیشرفت 🖋 علی مهدوی 🔹 خروجی هر اقدامی بسته به نوع آن، ممکن است کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. امروز اگر ۲۳۴۶ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شد، ریشه و سرایت آن را در دو هفته قبل باید جستجو کرد و از امروز اگر همه مردم در برابر این بیماری، نهایت رعایت را داشته باشند، ۱۴ روز بعد اثرش را در کشور خواهیم دید. 🔹 حال سؤال اساسی اینجاست: حوزه‌ی امروز محصول چه افراد یا نهادهایی است؟! و ریشه‌ی خروجی‌های امروز حوزه را در چه زمان و پیشینه‌ای باید جستجو کرد؟ می‌دانیم طی مراحل مقدمات و سطح در حوزه، حداقل ده سال زمان می‌برد و سپس طلاب با تحصیل حداقل پنج سال درس خارج می‌توانند به کارآمدی‌هایی دست پیدا کنند. پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت خروجی های امروز حوزه محصول زحمات پانزده سال گذشته است. 🔹 اینگونه نیست که هر نهادی که مسؤولیت سترگ آموزش علم و تربیت نفوس را بر عهده دارد، خروجی‌های مثبت یا منفی برنامه‌های خود را آنی دریافت کند. لذا حتی اگر جامعه محترم مدرسین برای هشتمین دوره شورای عالی برترین گزینه‌ها را هم انتخاب کند تا حصول نتایج کامل برنامه‌ها و سیاست‌های اعضای جدید، زمانی در حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید. هرچند به قطع تاثیرات مثبت کوتاه مدت هم خواهد داشت. 🔹 اما سوال اینجاست خروجی حال حاضر حوزه محصول دست چه نهادی است؟ یقینا تصدیق خواهید کرد که : نهادی که وظیفه سیاست‌گذاری و راهبری حوزه‌های علمیه را برعهده دارد. بله؛ شورای عالی حوزه های علمیه. بنابراین بذری که شورای هشتم بکارد حداقل ۱۵ سال آینده درو خواهد شد. کما اینکه می‌توان ادعا کرد محصول امروز حوزه هم حاصل اقدامات شورای سوم و چهارم است. ➖ در نگاه به خروجی امروز حوزه علمیه، مفاهیم حیاتی و مهمی همچون: 🔻 میزان کارآمدی حوزه و پاسخگویی آن به نظام اسلامی؛ 🔻 میزان توفیقات حوزه علمیه در مناسبات جهانی و بین‌المللی؛ 🔻 شدت و ضعف نشاط حوزه و روحانیت و انگیزه‌ی تحصیل؛ 🔻 آمار فرار مغزهای حوزوی (طلاب جوان و خوش استعداد) به دانشگاه‌ها؛ 🔻 مقدار موفقیت حوزه‌های علمیه در عرصه تبلیغ؛ 🔻 حضور یا غیبت مهارت‌ها و دانش‌های مختلفی که هر طلبه برای حضور در اجتماع لازم دارد 🔻 آمار پذیرش سالانه حوزه‌های علمیه 🔻 میزان جذب تبرعات و منابع مالی پایدار ❎ تمامی گزاره‌های فوق، محصول تصمیمات شورای عالی هستند. 🔹 قوت شورای هشتم موجب توفیقات ذو ابعاد حوزه علمیه است و ضعف آن موجب نکس و رکود حوزه و روحانیت! از این‌رو از جامعه محترم مدرسین خالصانه مطالبه داریم، قوی‌ترین گزینه‌ها در عرصه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را برای حوزه علمیه انتخاب کنند؛ افرادی که کمترین میزان دخالت در امور اجرایی را داشته باشند و بیشترین دغدغه در سندنویسی و تدوین راهبرد و راهبری حوزه‌های علمیه. تنها در اینصورت است که حوزه علمیه آینده‌ای درخشان دارد و نشانه‌های طلوع آفتاب پیشرفت و تحول برای آنانکه نور خورشید را انکار نمی‌کنند، هویدا خواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 بازگشایی اماکن مقدسه از ۵ خرداد 👤 روحانی 🔹 در جلسه پیش تصمیم بر این بود که اماکن مقدسه سه ساعت در صبح و سه ساعت در بعد از ظهر باز باشد که اما دوستان متولی گفتند کار سختی است. ✅ بنابر این قرار شد یک ساعت بعد از طلوع آفتاب بازگشایی و یک ساعت قبل از غروب آفتاب بسته شود و خدام نسبت به این امر هماهنگی خواهند کرد و از فردا صحن‌ها هم همزمان گشایش می‌یابد. @Manahejj
🌀 نقش حوزه در اداره‌ی جامعه 📝 رهبران آینده‌ی انقلاب و کشور را در حوزه بسازید 💠 امام خامنه‌ای 🔹 نقش حوزه، غیر از جنبه‌های فرهنگی در اداره‌ی جامعه است. ما نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در اداره‌ی جامعه غافل شویم... 📌 مناهج: اینکه نقش حوزه علمیه حداقلی باشد یا حداکثری، بسته به نگاه سیاستگذاران حوزه علمیه است. این، شورای عالی است که جهت و میزان حرکت حوزه‌های علمیه را تعیین خواهد کرد. منتخبین شورای عالی، به هر میزان دوراندیش و دارای نگاه‌های کلان اجتماعی و حتی بین‌المللی باشند، حوزه علمیه نیز پویا و فعال خواهد شد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj