🌀 شصت و پنجمین سالگرد گرامیداشت روحانی مبارز و پیشاهنگ جهاد و شهادت، حجت الاسلام والمسلمین شهید نواب صفوی و شهدای فداییان اسلام
📅 شنبه ۲۷ دی ماه
🕰 ساعت ۱۵ بعدازظهر
#نواب_صفوی
@Manahejj
🌀 پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت فرار شاه
📅 ۲۷ دی ۱۳۵۷
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران- اَعْلَی الله ُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ الله ُ تعالی
🔹 فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعۀ پیروزی ملت و سرلوحۀ سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض میکنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهای مظلوم ثابت کردید که با فداکاری و استقامت میتوان بر مشکلات هر چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گر چه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فوری است.
🔹 او رفت و به هم پیمان خود، اسرائیل ـ دشمن سرسخت اسلام و مسلمین ـ پیوست و جرایم و آشفتگیهایی را به جای گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت همۀ طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم را به مطالبی جلب میکنم:
📌 مشروح پیام در سایت مناهج:
Manahejj.ir/post/Imam-FararSHah
#تاریخ_انقلاب
#روشنگری
@Manahejj
#طریق_تحول 7️⃣
🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه
📝 شرط دوم: فداکاری
👤 علامه مصباح یزدی
🔹 روحیه #فداکاری باید در ما هم باشد. اگر شما در مسیری قدم گذاشتید و برای کاری اقدام کردید که نفعش عاید شخص شما نمیشود و حتی ممکن است تحصیلات شما عقب بیفتد اما نتیجه این کار برای آیندگان مفید است، فداکاری کردهاید. این روحیه باید در شما باشد تا بتوانید تحول ایجاد کنید.
🔹 در گذشته گاهی افراد از تغییر برنامههای درسی حوزه انتقاد میکردند و به شوخی میگفتند: «شما ما را #موش_آزمایشگاهی کردهاید، هر روز برنامهای میریزید و روی ما آزمایش میکنید.»
این کار اشکالی ندارد، چون انسان هم احتیاج به آزمایشگاه دارد، جامعه آزمایشگاه است.
✅ به هر حال کسانی که میخواهند تحولی در جامعه ایجاد کنند، یک برنامه کامل بیعیب را از اول نمیتوانند طراحی کنند. برنامهای را باید مدتی عمل کنند تا عیبهایش ظاهر بشود، بعد تغییر دهند و اصلاح کنند. باید این راهها را بروند تا برنامه تدریجا تکامل پیدا کند. این مسائل طبیعی است.
📌 ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
May 11
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 از میان همه اصحاب پیامبر بجز ده دوازده نفر کسی از حق امیرالمومنین دفاع نکرد...
🔹 فداکاری حضرت زهرا با هیچ فداکاری دیگری قابل مقایسه نیست...
💬 امام خامنه ای
@HozeTwit
#طریق_تحول 8️⃣
🌀 آزمون و خطا، زمینهساز تحول
📝 خاطرهای از شهید بهشتی
👤 علامه مصباح یزدی
🔸 من مقید هستم که برخی از بزرگانی که بر ما حق دارند و از آنها بهرهها بردهام، اسم ببرم؛ مرحوم آقای دکتر بهشتی(ره)، چند سال رفته بودند آلمان و بعد از جریان خاصی که پس از قتل منصور پیش آمد، به ایران برگشته بودند و میگفتند:
❗️ما هنوز به مقررات راهنمایی و رانندگی شهر #هامبورگ آشنا نشدهایم. هر روز مقررات عوض میشود، امروز این خیابان یک طرفه است، فردا آن خیابان. هر چندوقت یک بار پلیس میآید یک شهر یا روستایی را آزمایش میکند تا ببیند این طرح بهتر است یا آن طرح. شما ببینید کشوری که بیشترین سابقه را در این زمینه دارد، بهترین تمرینها و آزمایشها و بهترین روشهای علمی را اجرا میکند تا به نتیجه برسد.
هرچند تغییرات هر روزه، برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد میکند اما راه تکامل همین است.
✅ ایشان این مثال را میزد برای اینکه بگوید شما از تغییر برنامهها نهراسید، چرا که بدون این #آزمون_و_خطاها کار آدمیزاد پیش نمیرود. وحی منزلی نازل نشده است که برنامه بیعیبی باشد و همان را عمل کنیم. هم شرایط متغیر است و هم اطلاعات و فکر انسانها محدود است. بالاخره در این مسیر باید عدهای فدا شوند، یعنی وقتشان تلف شود و آزمایشهای مختلفی روی اینها انجام شود تا بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند و #زمینهساز_تحول بهتری برای دیگران شوند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
ای کوثر علی چِقَدَر زود میروی
بال و پر علی چقدر زود میروی
بعد از نبی دلم به تو خوش بود فاطمه
هم سنگر علی چقدر زود میروی
ای تکیهگاه زندگی حیدر غریب
ای لشکر علی چقدر زود میروی
شرمندهی تو هستم و پهلوی زخمیات
ای یاور علی چقدر زود میروی
🏴 شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد.
@Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها
🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
وَ قَدْ صَلَّى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام صَلَاةَ الظُّهْرِ وَ أَقْبَلَ يُرِيدُ الْمَنْزِلَ إِذَا اسْتَقْبَلَتْهُ الْجَوَارِي بَاكِيَاتٍ حَزِينَاتٍ. فَقَالَ لَهُنَّ مَا الْخَبَرُ؟ وَ مَا لِي أَرَاكُنَ مُتَغَيَّرَاتِ الْوُجُوهِ وَ الصُّوَرِ؟ فَقُلْنَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! أَدْرِكْ ابْنَةَ عَمِّكَ الزَّهْرَاءَ وَ مَا نَظُنُّكَ تُدْرِكُهَا.
فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مُسْرِعاً؛ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالًا. فَأَلْقَى الرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ الْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا وَ تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ.
وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ الزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى الْفُقَرَاء!ِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا ابْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ! كَلِّمِينِي، فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.
قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى وَ قَالَ مَا الَّذِي تَجِدِينَهُ فَأَنَا ابْنُ عَمِّكِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَتْ يَا ابْنَ الْعَمِّ إِنِّي أَجِدُ الْمَوْتَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ .... فَيُصْبِحَانِ يَتِيمَيْنِ غَرِيبَيْنِ مُنْكَسِرَيْنِ فَإِنَّهُمَا بِالْأَمْسِ فَقَدَا جَدَّهُمَا وَ الْيَوْمَ يَفْقِدَانِ أُمَّهُمَا فَالْوَيْلُ لِأُمَّةٍ تَقْتُلُهُمَا وَ تُبْغِضُهُمَا. ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُول:
ابْكِنِي إِنْ بَكَيْتَ يَا خَيْرَ هَادٍ * وَ اسْبِلِ الدَّمْعَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاقِ
يَا قَرِينَ الْبَتُولِ أُوصِيكَ بِالنَّسْلِ * فَقَدْ أَصْبَحَا حَلِيفَ اشْتِيَاقٍ
ابْكِنِي وَ ابْكِ لِلْيَتَامَى وَ لَا تَنْسَ * قَتِيلَ الْعِدَى بِطَفِّ الْعِرَاقِ
فَارَقُوا فَأَصْبَحُوا يَتَامَى حَيَارَى * يَحْلِفُ اللَّهَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاق
قَالَتْ فَقَالَ لَهَا عَلِيٌّ مِنْ أَيْنَ لَكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ هَذَا الْخَبَرُ؟ وَ الْوَحْيُ قَدِ انْقَطَعَ عَنَّا.
فَقَالَتْ يَا أَبَا الْحَسَنِ رَقَدْتُ السَّاعَةَ. فَرَأَيْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اللَّهِ (ص) فِي قَصْرٍ مِنَ الدُّرِّ الْأَبْيَضِ؛ فَلَمَّا رَآنِي قَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ يَا بُنَيَّةِ.
فَإِنِّي إِلَيْكِ مُشْتَاقٌ.
فَقُلْتُ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَشَدُّ شَوْقاً مِنْكَ إِلَى لِقَائِكَ.
فَقَالَ أَنْتِ اللَّيْلَةَ عِنْدِي وَ هُوَ الصَّادِقُ لِمَا وَعَدَ وَ الْمُوفِي لِمَا عَاهَدَ.
فَإِذَا أَنْتَ قَرَأْت يس فَاعْلَمْ أَنِّي قَدْ قَضَيْتُ نَحْبِي. فَغَسِّلْنِي وَ لَا تَكْشِفْ عَنِّي فَإِنِّي طَاهِرَةٌ مُطَهَّرَةٌ وَ لْيُصَلِّ عَلَيَّ مَعَكَ مِنْ أَهْلِيَ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى وَ مَنْ رُزِقَ أَجْرِي وَ ادْفِنِّي لَيْلًا فِي قَبْرِي بِهَذَا أَخْبَرَنِي حَبِيبِي رَسُولُ اللَّه.
📕 بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج43، صص 179-178
#روضه
@Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها
🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
به هنگام رحلت حضرت زهرا سلام الله علیها، امام على عليه السّلام نماز ظهر را خوانده به سوى منزل بازگشت. كنيزان را در راه ديد در حالى كه گريان و محزون بودند. امام عليه السّلام به ايشان فرمود: چه خبر شده، چرا شما را ناراحت و مضطرب مىبينم؟! گفتند: يا امير المؤمنين! دختر عموى خود زهرا را درياب، گرچه گمان نمىكنيم حاصلى داشته باشد.
حضرت على به سرعت به سوى اطاق فاطمه رفت و بر آن بانو وارد شد، ناگاه ديد فاطمه در ميان بستر خويش افتاده و به طرف راست و چپ مىغلطد. على عليه السّلام ردا را از دوش خود و عمّامه را از سر مبارك خويش افكند و لباس خود را درآورد.
آنگاه آمد و سر مبارك حضرت زهرا را به دامن گرفت و فرمود: اى زهرا! ولى حضرت فاطمه سخنى نگفت. براى دومين بار فرمود: اى دختر محمّد مصطفى! فاطمه زهرا باز جوابى نداد! على عليه السّلام براى سومين بار صدا زد: اى دختر آن كسى كه زكات را در دامن عباى خود براى فقرا مىبرد! جوابى نشنيد. اى دختر آن كسى كه با ملائكه نماز خواند! حضرت زهرا عليها السّلام جوابى نداد. على عليه السّلام صدا زد: اى فاطمه، با من سخن بگو! من پسر عموى تو على بن ابى طالب هستم.
فاطمه چشمان خود را به روى او باز كرد، آنگاه آن بانو گريست و على عليه السّلام هم گريان شد و به زهراى اطهر فرمود: تو را چه شده؟ من پسر عمويت على هستم. فاطمه گفت: اى پسر عمو! من اكنون مرگ را مشاهده مىكنم كه نمىتوان از دست آن گريخت.
سپس راجع به فرزندانش خصوصا امام حسن و امام حسین سفارشاتی فرمود و گفت:
ايشان يتيم و دل شكستهاند، ديروز بود كه آنان جدّ بزرگوار خود را از دست دادند، امروز هم مادر خود را از دست مىدهند. واى بر آن امّتى كه آنان را مىكشند و با ايشان بغض و دشمنى مىورزند!
آنگاه اشعارى را بدين ترتيب خواند:
اگر گريه مىكنى بر من گريه كن اى بهترين هدايتكنندگان، و اشك بريز كه روز فراق رسيد.
اى همسر بتول! من در باره نسل خود به تو سفارش مىكنم. براى من و يتيمهاى من گريه كن، مخصوصا كشته و قتيل كربلا را فراموش نكنى. ايشان مفارقت مىكنند و يتيمانى حيران و سرگردان مىشوند، خداوند مقرّر كرده كه روز فراق است.
حضرت امير به زهراى اطهر فرمود: اى دختر رسول خدا! اين مطلب را از كجا مىگويى، در صورتى كه وحى خدا از خاندان ما قطع شده است؟! فاطمه گفت: اى ابو الحسن! من امروز خواب ديدم كه پدر بزرگوارم در ميان قصرى از جواهرات سفيد است، چون مرا ديد فرمود: دخترم! نزد من بيا، زيرا من مشتاق تو هستم. گفتم: پدر جان! به خداوند سوگند كه من بيشتر شوق ملاقات تو را دارم. پدر فرمود: تو امشب نزد من خواهى بود. گفتار پدرم هميشه راست است و به وعده خود وفا خواهد كرد.
على جان! هنگامى كه ديدى من سوره يس را قرائت نمودم بدان كه اجلم فرا رسيده، مرا غسل بده، ولى بدنم را برهنه نكن، زيرا من پاك و مطهّر مىباشم. على جان! خودت و اهل خانهام كه به من نزديك هستند بر جنازهام نماز بخوانيد. على جان! مرا شبانه به خاك بسپار، اين نحوه را پدرم پيغمبر خدا به من خبر داده.
#روضه
@Manahejj
#طریق_تحول 9️⃣
🌀 راه اصلاح کتب درسی حوزه
📝 باید کتب موجود را قوی و با نگاه نقادانه آموخت
👤 علامه مصباح یزدی
🔹 بنده از روز اولی که طلبه شدم، یعنی پنجاه و چند سال پیش، فهمیدم که برنامه درسی، کتابهای درسی و روش تدریس ما عیبهایی دارد. اگر کسی بخواهد این برنامه را اصلاح کند، چه باید بکند؟ آیا باید متخصص از آمریکا بیاوریم؟!
🔹 چه کسی باید بیاید این برنامهها را اصلاح کند؟ هیچ راهی نداشت جز اینکه کسانی از همین برنامه موجود و از همین کتابهای موجود استفاده کنند و سعی کنند اندک اندک تغییراتی در آن بدهند تا به مرحلهای برسند که بتوانند تحول عمیق و بنیادی را در آن بوجود بیاورند. این افراد تا همین درسها را نخوانند و در همین مدرسهها با همین شرایط رشد نکنند، نمیتوانند این تحول را انجام دهند.
🔹 این حرف معنایش این است که کسی آگاهانه خودش را فدای دیگران کند. من این راه را میپیمایم، اما با نظر نقادانه در طول مسیر فکر میکنم و آن را عیبیابی میکنم، یادداشت میکنم تا آن اندازه که میتوانم در فکر اصلاحش باشم. اگر نه، وقتی که موقعیتی پیدا کردم، دوستانی پیدا کردم، همراهان و همفکرانی پیدا کردم، به آن جامه عمل میپوشانم.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
#یادداشت_مهمان
🌀 لزوم حمایت از طلاب خواهر اهل قلم
🖋 زهرا ابراهیمی
🔹 یکی از ویژگیهایی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با طلاب اهل قلم به آن تاکید میکنند قانع نبودن به سطح و مرتبهای است که از حیث نوشتن در آن قرار دارند. ایشان بالابردن کیفیت نوشتن را از لوازم مهم نویسندگی میدانند و اذعان مینمایند که هرکس در هر مرحلهای از نوشتن هست باز باید احساس کند که در قدمهای اول و پلههای پایین قرار دارد و بداند که باید خودش را به پلههای بالاتر برساند.
🔹 اگرچه در میان طلاب، اهلقلمها اندک نیستند اما آنها که نوشتن را با معیارهای لازم همراه میکنند، اندکاند. نوشتن همچون فرآیند تبلیغ یک مبلّغ، نیازمند جسارت است. همانگونه که یک مبلّغ باید با اعتمادبهنفس کامل، خوب سخنگفتن را بیاموزد و روش تبلیغ را بهدرستی بکار گیرد؛ نویسندگان حوزوی نیز باید جسارت لازم برای حضور در عرصه نویسندگی را پیدا کنند.
🔹 در میان طلاب، برادران طلبه از حیث جسارتورزی موفقترند چراکه منبر رفتن بهنوعی آمادگی آنها برای حضور در اجتماع را فراهم آورده است؛ لذا در نوشتن و اشتراکگذاری نوشتههای خویش پیشتازند؛ اما خواهران طلبه به دلیل تجربه محدودتری که در منبر و سخنرانی داشتهاند هنگام قلمزدن نیز دچار خودباختگی میشوند و این مسئله مانعی در مسیر پیشرفت آنها میشود.
✅ توجه به نویسههای طلاب خواهر، نشر آنها، ایجاد فضا برای نوشتن و در نظرگرفتن امتیازاتی برای اهلقلم شاید بتواند خواهران طلبه را برای حضور پررنگتر در این عرصه مجاب نماید.
#نویسندگان_حوزوی
#طلاب_خواهر
@Manahejj
📣 قابل توجه طلاب خواهر
💥 بانوان یادداشتنویس #گروه_صریر در نظر دارند، بعد از سه سال فعالیت، بانوان خوشقلم حوزوی را در حد وسیعی گردهم آورند.
📣 گروهی با انتشار نزدیک به ۴۰۰ یادداشت با موضوعات مختلف
✏ دارای سابقهی سهساله در خلق یادداشتهایی اثرگذار
📣 آموزش نویسندگی، انتشار، تقویت و هدایت استعدادها در مسیر درست یادداشتنویسی
📝 جذب بانوان طلبهی اهل قلم، در هرجا، با هر نگاه و با هر سلیقه.
🔻 در این مسیر همراهمان شوید:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2282225744C07971d7b91
#بانوان_یادداشت_نویس_حوزوی
🌀 از مردم قم دلجویی کنید
🖋 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
🔹 در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد، با اشاره به برگزاری مراسم نمازجمعه قم، که پس از ۲۴ هفته تعطیلی، در شرایط آبی برگزار شد، تعابیری بهکار برد که احتمالاً براساس گزارشهای غیردقیق ارائه شده به وی بوده است
🔹 واقعیت این است که نمازجمعه شهر مقدس قم، براساس مجوز صادر شده، میتوانست زودتر و در وضعیت زرد برگزار شود و صرفاً ملاحظات و احتیاط قابل تحسین امام جمعه قم بود که تا آبی شدن وضعیت، اقامه نماز را به تأخیر انداخت.
🔹 گزارشهای تصویری که در حجم وسیعی در رسانهها منتشر شده است و مشاهدات میدانی نشان میدهد که رعایت پروتکلها، استفاده از ماسک، ضدعفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجرهها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تبسنج و استفاده از سقف ۵۰ درصد ظرفیت مصلی و سایر موارد ابلاغی، با دقت بالا صورت پذیرفته و فاصلهگذاری اجتماعی، به وضوح مورد اهتمام بوده است.
🌐 خبرگزاری رسا
#قم_هراسی
@Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی
📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف
💠 قسمت چهارم
🔹 اى دنيا به خدا سوگند اگر شخصى ديدنى بودى و قالب حس كردنى داشتى، حدود خدا را بر تو جارى مى كردم، به خاطر بندگانى كه آنها را با آرزوهايت فريب دادى و ملّت هايى كه آنها را به هلاكت افكندى و قدرتمندانى كه آنها را تسليم نابودى كردى و هدف انواع بلاها قرار دادى كه ديگر راه پس و پيش و ندارند.
🔹 امّا هيهات، كسى كه در لغزشگاه تو قدم گذارد سقوط خواهد كرد! و آن كس كه بر امواج تو سوار شد غرق گرديد! كسى كه از دام هاى تو رهائى يافت پيروز شد! آن كس كه از تو به سلامت گذشت نگران نيست كه جايگاهش تنگ است زيرا دنيا در پيش او چونان روزى است كه گذشت.
🔹 از برابر ديدگانم دور شو، سوگند به خدا، رام تو نگردم كه خوارم سازى و مهارم را به دست تو ندهم كه هر كجا خواهى مرا بكشانى.
🔹 به خدا سوگند (كه تنها ارادهٔ خدا در آن است) چنان نفس خود را به رياضت وادارم كه به يک قرص نان هرگاه بيابم شاد شود، و به نمک به جاى نان خورش قناعت كند و آنقدر از چشمها اشک ريزم كه چونان چشمه ای خشک در آيد و اشک چشمم پايان پذيرد...
📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه ۴۵
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 پ.ن:
امیرالمؤمنین علیهالسلام در این فرازهای نامه، همانند پهلوانی در میانهٔ میدان رزم و نبرد، رجز خوانده و هماورد میطلبد.
مگر چه دشمنی در برابر علی قرار گرفته که اینگونه مشغول رجزخوانی است؟! این دشمن دنیاست...
دشمنی که به گفتهٔ حضرت ملتهایی را با آرزوهای طولانی به زبونی افکنده و راه پیش و پس را بر ایشان بسته است. آری، هرکس بر امواج خروشان دنیا سوار شد غرق گردید....
سپس حضرت راه رهایی از شرّ دنیا را تبیین میفرماید. حضرت میفرماید راه آن ریاضت دادن به نفس است، راه آن تمرین دنیاگریزی است. او قسم یاد میکند آنچنان نفس خود را ریاضت دهد که به خوردن قرص نانی راضی گردد و اشک را کمک خود در این راه عنوان مینماید.
قربان آن اشکهایت ای امیرالمؤمنین... وقتی تو برای رهایی از دنیا خود را ریاضت داده و اشک بریزی پس وای برما... ما چه کنیم؟ علی جان، پدری نما و خودت دستگیری کن... یا علی...
#به_وقت_تفکر
#دنیاگرایی
#تهذیب
@Manahejj
#ارسالی_اعضا
📖 کتابخانه عمومی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام
واقع در پردیسان، بلوار سلمان فارسی، خیابان دهلاویه، مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام
محیطی جهت طلاب در حال نگارش پایان نامه سطح ۳ و سطح ۴
از ساعت ۷ صبح الی ۱۰ شب به صورت یکسره در خدمت طلاب و فضلای برادر میباشد.
#کتابخانه
#پردیسان
#قم
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه سطح عالی:
با سلام
معاونت محترم آموزش حوزه علمیه قصد ندارند نمرات و نتایج امتحانات را اعلام کنند؟!!
والا تو دانشگاه وقتی امتحان میدن، نهایت یک ساعت بعد نمره مشخص و اعلام میشود. حتی الان دبیرستان ها هم همین طوره.
📌 مناهج:
تأخیر قابل توجه در اعلام نمرات امتحانات مجازی طی چهار دوره امتحانات گذشته، شائبهها و شایعات بسیاری در اذهان طلاب ایجاد کرده و بارها از سوی رسانه حوزوی مناهج، این دغدغه به مسؤولین مربوط منتقل شده است؛ چراکه اعلام نتیجه امتحانات تستی در همان لحظه امکان پذیر است.
اما اینکه واقعا چه مانعی بر این امر وجود دارد الله العالم...
رسانه حوزوی مناهج آمادگی دارد پاسخ مسؤولین محترم نسبت به این موضوع -برای رفع گمانهها و شایعات موجود- را منتشر نماید.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#معاونت_آموزش
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 سید مرتضی:
با سلام و وقت بخیر
اگر لطف کنید در مورد امتحانات مجازی حوزه این رو هم پیگیری کنید که کلید سوالات را منتشر کنند تا طلاب متوجه اشکالاتشان بشوند و هم ابهامی در مورد نمره باقی نماند و بتوانند به صورت آزاد اگر اعتراضی به سوال داشته باشند پیگیری کنند.
کما این در مراکز علمی دیگر از جمله #جامعة_الزهرا این کار انجام شده و هم کلید سوالات پس از دو ساعت منتشر می شود و اگر کسی هم اعتراض داشته به راحتی در سامانه می تواند پیگیری کند.
با تشکر
📌 مناهج:
در این مورد نیز رسانه حوزوی مناهج پیگیر مطالبه طلاب بوده است؛ اما باز به دلایل نامعلومی همچنان این مطالبه بر زمین مانده است و امیدواریم معاونت محترم آموزش پاسخگو باشند.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#کلید_سوالات
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 طلبه:
سلام و عرض ادب
امروز آزمون طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار شد. آن هم در سامانه نجاح!!
نتایج این آزمون به همراه پاسخها، دو ساعت بعد در سامانه قابل مشاهده است!!
حتی پاسخهای آزموندهنده، هم قابل مشاهده و هم قابل قیاس با کلید آزمون است.
این یعنی به لحاظ فناوری و امکان تصحیح سریع آزمون، انتشار کلید آزمون و نمایش گزینه پاسخ طلاب، هیچ محدودیتی در سامانه وجود ندارد.
فقط و فقط یک مسأله مطرح است!! چرا معاونت آموزش در تصحیح نمرات و اعلام کلید آزمونهای سطوح عالی، تعلل و تأخیر فراوان دارد؟!! واقعا برای همه طلاب سطوح عالی یک سؤال جدی و بدون پاسخ مطرح است.
#نظر_اعضا
#امتحانات_مجازی
#تأخیر_نمرات
@Manahejj
#طریق_تحول 🔟
🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه
📝 شرط سوم: استقامت
👤 علامه مصباح یزدی
🔹 ایجاد یک انقلاب غیر از آن دو شرط (بینش و فداکاری)، یک شرط دیگر هم میخواهد و آن استقامت در مسیر است.
🔹 بعد از اینکه انسان خودش را آماده فداکاری کرد، باید حواسش جمع باشد، این طور نباشد که تا با مشکلی مواجه شد بگوید ما نیستیم. او باید تا آخر خط را بخواند و وفادارانه بماند و مشکلات را تحمل کند تا به نتیجه برسد؛ نمونه این کار، کم و بیش در حوزه شده است.
🔹 بنده تا آنجایی که میشناسم، شخصی که تمام این ویژگی ها در او جمع بود، شهید دکتر بهشتی(ره) بود که فکر تحول علمی در برنامههای حوزه را بیش از هرکس ابداع و دنبال کرد و خودش وارد شد و آستینها را بالا زد، خودش عملا برای دانشجویان (طلاب) وقت میگذاشت. به کارهای روزانه و هفتگیشان رسیدگی میکرد. البته ایشان میتوانست به جای اینها، کارهای دیگری بکند که نتایج مفیدتری برای شخص خودش داشته باشد. همینطور کسانی که با ایشان همکاری و همیاری میکردند؛ ولی آنها هم گذشت کردند. کسانی بودند که میتوانستند به مرجعیت و به مقامهای دیگر روحانی با منافع دنیوی و اخروی برسند، اما فداکاری کردند.
🔹 ایشان نسبت به اقران خودشان چیزی کم نداشتند، ولی حاضر شدند از خیلی چیزها صرف نظر کنند، برای اینکه زمینه فراهم شود تا نسل آینده استفاده کند. آن کسانی که در این راه استقامت به خرج دادند، متناسب با موقعیتشان و شعاع وجودی خودشان در این راه موفق شدند و بهره بردند.
📌 ادامه دارد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
📣 هر هفته، سه نرم افزار، با #تخفيف ويژه از #فروشگاه_اینترنتی #نور بصورت غير حضوری خريد نماييد!
1⃣ #قاموس_النور ۲
متن کامل ۳۹ عنوان کتاب #لغت در ۲۰۰ جلد به زبان عربی و فارسی در زمینه: معجم موضوعی، معجم لفظی، معجم قرآنی، معجم روایی، معجم فلسفی، معجم فقهی، معجم طبی، معجم جغرافیا و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/6382
خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/6382
2⃣ #كتابخانه_جامع_طب نسخه 1.5
متن کامل ۹۰۶ عنوان کتاب و رساله طبّی در ۱۲۰۰ جزء، به زبان: فارسی، عربی، اردو و انگلیسی، شامل موضوعاتی مانند: طبّ قرآنی، طبّ روایی، احکام پزشکی و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/11834
خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/11834
3⃣ #مجموعه_آثار_شهیدین
متن كامل ۵۸ عنوان كتاب در ۱۸۹ جلد، از آثار محمدبنمكی (معروف به #شهيد_اوّل) و زين الدينبنعلی (معروف به #شهيد_ثانی) و ديگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی در موضوع: #کلام، #اخلاق، #حدیث، #فقه و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/15823
خرید با تخفیف ویژه:
noorshop.ir/fa/product/15823
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 اگر کسی هر روز به شما هدیه بدهد، شما عید نوروز بهترین هدیه را به او خواهید داد؛
✅ اگر طلبه هرروز قرآن بخواند و آن را به امام زمان عجل الله فرجه هدیه کند، حضرت در شب قدر توفیقات زیادی برای او قرار خواهد داد.
💬 آیت الله وحید خراسانی
@HozeTwit
🌀 آغاز نمایشگاه مجازی کتاب تهران
📝 قابل توجه اندیشهوران، اساتید و طلاب ارجمند
🔹 نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز اول بهمن لغایت ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.
🔹 علاقمندان جهت شرکت در این نمایشگاه و بهرهمندی از بن تخفیف از طریق آدرس اینرنتی زیر اقدام نمایند.
🌐 لینک نمایشگاه:
TehranBookFair.ir
📌 همچنین «نشر حوزه» نیز در نمایشگاه حضور دارد و امکان خرید کتب حوزوی با تخفیف میسر است.
#کتاب
#نمایشگاه_کتاب
@Manahejj
#طریق_تحول 1⃣1⃣
🌀 خدمت در حوزه یا دانشگاه
📝 چرا آیتالله مصباح در حوزه ماند و دانشگاه نرفت؟
🔹 اینجانب دریافتم که اگر در حوزه بمانم و در آن تحولی ایجاد کنم میتواند منشأ برکاتی برای دانشگاهها نیز باشد.
🔻 در حالیکه اگر نیروی خود را فقط صرف خدمت به دانشگاه کنم، حوزه همچنان عقبمانده خواهد بود و نیروها پیوسته از بین خواهند رفت.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_برای_تحول
#تکلیف_روحانیت
#مصباح_حوزه
@Manahejj
🌀 منظومه تحول در حوزه طراحی شده است | آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه از ۱۴۰۰
👤 آیت الله علیرضا اعرافی، در جلسه امضای تفاهمنامه همکاری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور
🔹 در گام دوم، برنامه ۵ساله حوزه علمیه را داریم که آمادهسازی آن ۲ سال بهطول انجامیده است و سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی آغاز اولین برنامه ۵ ساله حوزه علمیه خواهد بود.
✅ حاصل این تلاش مستمر و ۴ساله در بخش طراحیها، منظومهای است که شاید برای نخستین بار، مقام معظم رهبری فرمودند «مسیر همین است» .
🔹 برنامه ۵ ساله، از تجاربی که در جامعه المصطفی، چند نهاد دیگر و تجارب خود حوزه علمیه جمع آوری شده، بهوجود آمده و شامل۴۰مضمون اصلی و ۹۰۰ شاخص، ردیف و برنامه است که ذیل آن دهها طرح کلیدی و بنیادی وجود دارد.
@Manahejj
📠 نظر اعضا
💬 همسر طلبه سفیران:
با سلام
نمیدانم بگویم رنج.نامه مینویسم یا درد دل؟
چند سال با همه مشکلات سر کردم که همسرم بتواند بدون دغدغه و مشکل به تحصیل در «حوزههای علمیه سفیران هدایت» بپردازد بعد از اتمام ۵ سال تحصیل، رنج هجرت به روستاهای دورافتاده و محروم را بر دوش کشیدم تا همسرم بتواند به وعده خود عمل نماید.
میگویم رنج هجرت چون تا زمانی که در خانه پدرم بودم در ناز و نعمت و بدون کوچکترین کم و کسری زندگی میکردم. ولی حالا با افتخار زندگی طلبگی را انتخاب کرده بودم که باید پا به پای همسرم در آن قدم میگذاشتم.
اما الان دردی همراه من و دیگر خانواده طلاب سفیران هدایت هست و آن هم اینکه شنونده این سخن هستیم که «مدرک طلاب سفیران هدایت به کار نمیآید» یا بهتر بگویم به درد نمیخورد و شبانهروز این جمله در ذهنم اکو می شود که حالا که مدرکشان به درد نمیخورد که در اداره یا سازمانهایی که متناسب و مخصوص طلاب هست به کار گرفته شوند، چرا همچنان مدارس سفیران برپا هست؟؟!!
آیا این یک نوع وقت تلف شدن عمر و زندگی این طلاب نیست؟
چرا فکری به حال این مدرک و اعتبارش نمیکنند؟
چرا باید این قشر مضحکه دیگر اقشار شوند و به آنها متلک بگویند که دیدید گفتیم حوزه به درد نمیخورد؟
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً...
📌 مناهج:
لازم است مرکز مدیریت حوزههای علمیه مشخص کنند دقیقا خروجی حوزههای سفیران چه کارایی و کارآمدی دارند و مدرک سفیران تا چه حد اعتبار دارد و کجاها به کار میآید...
یکی از چالشهای جدی و مورد سوال طلاب این است که حوزههای علمیه برای بهرهوری از دانشآموختگان خود چه برنامهای دارد؟!
#نظر_اعضا
#مدرک_سفیران
#مدرک_علمی
@Manahejj