مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀#سلمان_رئوفی در واکنش به فیلم منتشر شده توسط #مسیح_علینژاد در کانال بحوث نوشت: باسمه تعالی آیت الل
#ارسالی_اعضا
کاربر: حسن
🔰ما با آقا #شیخ_کریم دوسال لمعه میخوندیم و ایشون استاد ما بودند. معمولا بعد از هر کلاس چند دقیقه ای روضه می خوندند. یه روز بعد از روضه به من گفت: یادش بخیر منم جوون تر بودم صدام خیلی بهتر بود و چندجایی روضه و زیارت عاشورا میخوندم، یه روز تو یه هیئتی که هفتگی زیارت عاشورا میخوندم بعد از اتمام جلسه یه خانومی جلومو گرفت و گفت حاج آقا صدات خیلی قشنگه!!!
حسن آقا از اون به بعد دیگه تو اون مجلس نرفتم چون ترسیدم بخاطر صدام بیان تو مجلس نه بخاطر امام حسین علیه السلام
#تبلیغ_علیه_روحانیت
#خاطره
#مناهج
@manahejj
🌀 خبر فوری؛
🔰 حجتالاسلام شعبانی با ۴۱ سال سن «امام جمعه همدان» میشود.
حوزه نیوز: یک منبع آگاه گفت:
حجتالاسلام شعبانی به عنوان «امام جمعه همدان»، جایگزین آیتالله غیاثالدین طهمحمدی میشود.
با این انتصاب #جوانترین نماینده ولی فقیه ۴۱ ساله خواهد بود.
حجتالاسلام شعبانی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق و دکترای اصول فقه است. ایشان از اساتید مبرز حوزه علمیه و جامعة المصطفی است.
مناهج: همچنین ایشان در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان پذیرفته شدهاند.
#امام_جمعه
#مناهج
@Manahejj
🌀اعتراض استادی که همیشه از حوزه دفاع میکند از غفلت چهل ساله حوزه
🔰در چهل سال ابتدایی انقلاب، در مورد خانواده چه کردیم؟/ حوزه بگوید چرا آمار طلاق بالا رفته است؟
💠آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در همایش فاطمی:
🔹در هیچ مکتبی به آن مقداری که در اسلام برای خانواده و حقوق زن و حقوق مرد، حرف زدهشده است، آموزه وجود ندارد؛ اما متأسفانه اینها در منابع دینی ما بهصورت خام باقیمانده است.
🔹معنای اطاعت زن از مرد، به معنای بیارزشی و بیهویتی زن و برده بودن نیست.
🔹چرا مسئله ازدواجهای سفید موضوعیت پیداکرده است؛ آنهم در کشوری که داعیهدار اسلام است. حوزهها و روحانیت در این امور مسئولاند.
🔹چرا آمار طلاق بالا رفته و آمار ازدواج پایین آمده است. چرا آن فلسفه و حکمتهای ازدواج امروزه در بسیاری از خانوادهها وجود ندارد؟
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/cgxkK
اجتهاد
#وظایف_حوزه
#مناهج
@manahejj
🌀 بیانیه آیت الله نوری همدانی در حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب
🔻مشروح بیانیه معظم له به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹در آغاز پنجمین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به رهبری زعیم عالیقدر و مرجع اعلای شیعیان یعنی حضرت امام خمینی رحمهاللهعلیه به وقوع پیوست و به عنوان یک معجزه در قرن اخیر محسوب گردید و شاید بتوان گفت اساسیترین حکومت که آرزوی همه انبیاء و ائمه معصومین علیهمالسلام بوده است ، قرار گرفتهایم؛ که به همین مناسبت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنهای حفظهالله در منشوری بسیار ارزشمند و پر محتوا که با فکر و درایت خود تنظیم نمودند و چراغ راهی را فراراه همه ملت ایران بخصوص جوانان عزیز قرار دادند. در این بیانیه ارزشمند ابعاد و احتیاجات آینده اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، و مذهبی کشور مورد عنایت قرار گرفتهاست که هریک از این مسائل نیازمند به ساعتها کار علمی از سوی نخبگان و متخصصان میباشد که به بعضی از موارد مهم آن اشاره می کنم:
🔹۱. تاکید بر ورود به عرصه و مرحله جدیدی از انقلاب که مهمترین ویژگیهایش غلبه بر چالشهای سیاسی و نظامی و فرهنگی و اخیراً اقتصادی است.
۲. عبور ارزشهای انقلاب از مرزها و تاثیرگذاری آن بر منطقه و کل دنیا و همچنین شکل گیری نظام تمدنی جوان مبتنی بر ارزشهای معنوی
۳.بلوغ انقلاب در سطح مدیریت کلان جامعه و عبور از بحرانهای سخت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی
۴. ضرورت آماده شدن نسل جوان انقلابی حوزوی و دانشگاهی برای انجام وظایف خطیر خود
۵.مسئولیت بزرگ حوزویان بویژه فضلای جوان در تولید علم حوزوی خصوصاً استنباط فقه پاسخگو به نیازهای عصر نوین و تبیین نظام تمدن اسلامی در عرصههای مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
۶.تاکید بر ایجاد فرصت برای نسل جوان و حمایت از آن و ضرورت تقویت وحدت و حفظ روحیه مقاومت انقلابی در مقابله با دشمن در همه زمینهها
🔹تاکید و توجه به دستاوردهای عظیم و برکات این انقلاب شکوهمند که اهم آن در هفت محور پیاده شدهاست ویژگی شاخص این منشور میباشد که باید بندبند آن تبیین گردد و برای مردم بازگو شود. توصیههای ارزشمندی که در هفت عنوان علمی پژوهشی، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی عنوان شدهاست جای کار فراوان دارد. امروز بعد از گذشت چهل سال پیروزی انقلاب و مقاومت مردم ایران در مقابله با همه تحریمها و تهدیدها و تجاوزها، ملت عزیز، مقتدرانه راه خود را ادامه میدهد و چشم این آرزوی دشمنان را برای از بین بردن این انقلاب کور نمودهاست. مردم بزرگ ایران با قدرت، تحت رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری که در این قریب به سی سال با مدیریت عالی، کشور را اداره نمودهاند، مسیر خود را طی نموده تا سرانجام این انقلاب به ظهور مولایمان حضرت بقیهالله الاعظم امام عصر ارواحنا فدا برسد.
🔹در پایان توصیهای به نخبگان علمی در حوزهها و دانشگاهها دارم که با مطالعه دقیق این منشور و طرح آن در مجامع و مباحثات علمی در تشریح این منشور و عملی کردن آن گام بردارند و آحاد ملت ایران خصوصا جوانان را با نکات ارزشمندی که ذکر شد آشنا کنند؛ و رسانه ملی و اصحاب جرائد در نشر و شرح آن توسط کارشناسان خبره و اهل فن کوشا باشند که هر بند این منشور نیازمند اقدامات عملی میباشد و در دسترس همگان در سطوح مختلف جامعه قرار گیرد. استقبال از این بیانیه در این روزهای اخیر خصوصا در مجامع علمی کشور اعم از حوزه و دانشگاه بسیار بود؛ و این تجمعات در واقع یک نوع پشتیبانی از این منشور پرمحتوا میباشد. توقع است با تشکیل همایشهای علمی و محور قرار دادن عناوین این منشور و تهیه مقالات و بررسی آن گام بلندی در عملی شدن آن بردارند.
حسین نوری همدانی
۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۷
#مرجعیت
#مناهج
@Manahejj
🌀 شورای عالی و مصادره تجمع فیضیه!
حجتالاسلام اکبرنژاد
🔸رسالت حوزه برای عینیت بخشیدن به بیانیه رهبری موسوم به «بیانیه گام دوم» چیست؟ آیا حوزه باز هم میخواهد زمین و زمان را مسئول پیگیری این بیانیه معرفی کند و بر ارگانها و نهادها بشورد که چرا چنین و چنان نمیکنید و در این بین مثل همیشه حوزه را حامی رهبری و منویات ایشان جا بزند و شعار بدهد و باری برندارد؟
🔸 یا میخواهد از خودش شروع کند و مصداق حدیث شریف«کونوا دعاةَ الناس بغیر ألسِنَتِکُم» باشد و به جای چنگ زدن به چهره دیگران به خودسازی بپردازد و از رسالتهای خودش شروع کند؟
🔸 در این سالها حوزه نشان داده که روش اول را که خالی از زحمت و موافق محافظه کاری است برگزیده است. خاطرم نمیرود آقای بوشهری(حفظه الله) در نماز جمعه قم چندین جلسه درباره امر به معروف و نهی از منکر صحبت کرد و همه را درباره آن مسئول دانست و نام برد غیر از حوزه علمیه قم!
🔸دیروز هم وقتی سخنران تجمع فیضیه رسانهای شد، همه چیز روشن شد؛ بله، یکی از اعضای شورای عالی! آقای سید احمد خاتمی(حفظه الله)! کسی که در این سالها تمام قد در برابر تحول حوزه و تحول خواهی فرزندان انقلابی امام ایستاده و از هیچ کارشکنی کوتاهی نکرده است.
🔸کسی که برخلاف تصور عمومی گرچه در فضای سیاسی، مقلّد رهبری است اما در حوزه مقلّد سرسخت آیت الله وحید(دامت تاییداته) است. بله آقای خاتمی باید انتخاب شود تا بتواند کم کارهای شورای عالی را در برابر انقلابی شدن حوزه قم، پوشش دهد. باید او سخنرانی کند تا از هر کسی جز حوزه حرف بزند و هیچ گاه نگوید که حوزه در گام اول انقلاب چه ضربههای سختی را بر پیکره انقلاب وارد کرده است و بناست با استمرار همان خط چه آسیبهایی را وارد آورد!
🔸دلم برای طلبههایی میسوزد که در دیگ آتشی میسوزند که خودشان هیزم آن هستند. روزی باید پای صندوق انتخابات صوری و بی خاصیت مجمع نمایندگان طلاب حاضر شوند و روزی هم در سرمای زمستان پای سخنرانی کسانی حضور یابند که عامل گرفتاری و سیاه روزیشان بوده اند.
🔺 برادران طلبه من باید بدانند که لزوماً هر تجمعی و هر انتخاباتی یک قدم به جلو نیست. گاه لگدی است بر بخت خودمان. به برادران طلبه و اساتید انقلابیم توصیه میکنم، خاکریزی برای پنهان شدن آدمهای ضعیف و محافظه کار و زینت بخش مجالس خودنمایی آقایان نباشند!
فقاهت
#مناهج
@Manahejj
🌀یادداشت اختصاصی مناهج
علی مهدوی
#سردبیر
🌀جریانهای حوزوی و مواجهه با بیانیه گام دوم
از زمان انتشار بیانیهی گام دوم تا امروز دو مواجههی کلی در حوزه علمیه شکل گرفت:
🔺یک. مواجههی حمایت و استقبال و شور: این طیف با انتشار بیانیه، تحلیل آن در مباحثات و کلاسهای درس و سعی در ترویج آن کوشیدند اینگونه حمایت و انقلابیگری خود را نشان دهند.
🔺دو. مواجههی دوم اما متفاوت از طیف قبل است. این طیف خیلی بیصدا و با سکوت از کنار این خبر بسیار بزرگ گذشتند. گویی انگار نه انگار که در این مملکت حکومتی به نام اسلام است و در رأس آن یک حاکم اسلامی مستقر است و حال این حاکم با انتشار بیانیهای گام مهم دیگری در جهت اعتلای اسلام رقم زده است. سکولارهای حوزوی که از این نام خیلی بیزارند اما در عمل همیشه نشان دادهاند به وقت حضور، غایب بزرگ میدان هستند.
❓فیضیه کدام سوی ماجرا
کمکم همه نظارهها به سوی فیضیه دوخته شد، که چرا حوزه انقلابی قم حتی از حوزه علمیه تهران عقب مانده است! پس چرا خبری از تجمع و فریاد فیضیه نیست؟! اما فیضیه هم به میدان آمد و فردا ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ تاریخ حمایت فیضیه و گام دومش برای اعتلای انقلاب را بر صفحهی خویش خواهد نگاشت.
در این میان دو مواجههی دیگر اضافه شدند:
🔺سه. حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی با درک روح بیانیه دوم و عظمتش به خوبی حساسیت لازم را نشان دادند و توجه دادند مبادا حمایتها در حد تعریف و تمجید بماند، باید از فیضیه استقبال کرد؛ اما بیانیه در فیضیه متوقف نشود و تبدیل به عمل گردد.
🔺چهار. مواجههی آخر مواجههی طیفی است که خود را انقلابی میداند، اما از کندیها و بیمهریها هم سخت رنجور و سرخورده است؛ لذا ناامیدانه هرگونه تجمع را باطل و لگد بر بخت طلاب حوزه علمیه میداند. در نتیجه راهکارش تحریم همه این اقدامات است؛ چه انتخابات مجمع نمایندگان طلاب باشد و چه تجمع انقلابیون در فیضیه.
🌐 به نظر میرسد راهکار تحریم عملا آب به آسیاب دیگران میریزد و طیف دوم(ساکتین) را بسیار خوشحال میکند. بصیرت به لحظهشناسی و اقدام به موقع است؛ گرچه همگان از بیمهریها دلگیریم و حتی شاید انتخاب سخنران این تجمع انقلابی را بدسلیقگی بدانیم، اما به حکم تکلیف نباید میدان را خالی کرد. کما اینکه شاگردان طیف چهارم، انتخابات مجمع نمایندگان را تحریم نکردند؛ چون از عواقب شوم آن و واگذاری میدان به حریف، خوب آگاه بودند.
#جریانهای_حوزوی
#مناهج
@Manahejj
گام دوم استاد علیدوست.mp3
3.29M
🔺انتقاد استاد علیدوست-عضو جامعه مدرسین- از برخوردهای سطحی با بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه تجمع فیضیه
🔸با این بیانیه ها نباید یک برخورد حداقلی و خیابانی شود!
🔸اینکه بیانیه را با یک آیه و روایت تطبیق دهیم چه ضروری دارد؟! مگر کسی در آن ابهام و شبه ای دارد؟! این بیانیه ها که مشکل سند ندارد!
فقاهت
#تجمع_فیضیه
#حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#مناهج
@Manahejj
🌀تشکیل کمیته اجرایی سازی بیانیه #گام_دوم_انقلاب از سوی #جامعه_مدرسین
🔰آیت الله #خاتمی در اجتماع لبیک به بیانیه گام دوم انقلاب:
🔹مراجع تقلید و علمای بزرگ در زمینه تأیید بیانیه گام دوم پیام داده اند و این بدان معناست كه دشمنان آرزوی انزوای حوزه را به گور خواهند برد.
🔹بیانیه گام دوم به منزله نقشه راه چله دوم انقلاب اسلامی است و باید اجرایی شود.
🔹كمیته اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین به ریاست آیت الله حسینی بوشهری تشکیل شده است.
🔹طلاب باید طرح های خود را در این زمینه به ما ارائه كنند تا وظایف حوزه در اجرای این بیانیه مشخص شود.
خبرگزاری رسا
#تجمع_فیضیه
#حوزه_انقلابی
#مناهج
@Manahejj
گام دوم انقلاب اسلامی.mp3
2.02M
🔉 سخنان آیت الله #سیفی_مازندرانی در مورد هفت محور از فرمایشات رهبری در زمینه #گام_دوم_انقلاب اسلامی
#حوزه_انقلابی
#مناهج
@manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀تشکیل کمیته اجرایی سازی بیانیه #گام_دوم_انقلاب از سوی #جامعه_مدرسین 🔰آیت الله #خاتمی در اجتماع لب
📄 جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟!
🖋رضا حسینی
🔺تجمع امروز فیضیه درسها و نکات زیادی داشت. شاید مهمترین نکته آن، جملهای بود که سخنران محترم و عضو شورای عالی بیان کردند(نقل به معنا): «راجع به بیانیه گام دوم، نباید به برگزاری این جلسات اکتفا کرد؛ بلکه باید در فکر اجرای منویات رهبر انقلاب بود، بدین منظور کمیتهای به ریاست آقای بوشهری در شورای عالی تشکیل شده است و از تمام جوانان میخواهیم که به این کمیته کمک کنند».
🔺نفس این جملات از گویندهای چون آیت الله #سیداحمد_خاتمی واقعا جای شکر و مباهات دارد و نشان میدهد فضای حوزه رو به بهبودی است. اما اولین سوالی که به وجود میآید این است که در بیانیه #گام_دوم
چه مطالبهی جدیدی از حوزه شده است که نیاز به تشکیل کمیته داشته باشد؟
🔺در سراسر این بیانیه هیچ اقدام مستقیمی توسط رهبر انقلاب از حوزه مطالبه نشده و هیچ مسئولیت مستقیمی بر دوش حوزه گذاشته نشده، بلکه به #جوانان توصیههایی شده نظیر افزایش شتاب علمی، معنویت و اخلاق، عدالتخواهی و...
❓سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم دادهاند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشتهاند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟
نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار میداد چه شد؟
🔺دستوراتی نظیر:
۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه
۲- اصلاح نظام آموزشی
۳- تغییر کتب درسی
۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه
۵- پرداختن به علوم انسانی و....
شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟
‼️جای بسی تعجب است که:
دستورات مستقیم رهبر اجرا نمیشود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل میشود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمیداد!
🔺جوانان خودشان کمیتههای زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!!
#تجمع_فیضیه
#حوزه_انقلابی
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی_مناهج
🌀نظر امام خامنه ای درباره تجمع امروز فیضیه
🔻يكجاهايى هست كه امام يك اعلاميه يكهو میدهند، يك اعلاميه میدهند، يكهو از اطراف صداى تأييد از فرمايش امام بلند میشود ما اينطور جاها خيلى دوست نمیداريم كه كارى را كه امام دستور دادند انجام بدهيم انجام نداده اعلام تأييد بكنيم، اعلام مواضع بكنيم.
🔻در قضيه ى اعلاميه ى هشت ماده اى امام، خب طبيعى بود كه ما زودتر از مردم و ديگران خبر شديم از اين قضيه كه خب اعلاميه دادند و اعلاميه ى بسيار قوى و خوبى هم بود اين اعلام موضع نداشت، وقتيكه امام يك چيزى را بيان كردند خب تكليف ماست كه عمل بكنيم.
🔻بنده فكر میكردم كه اگر يك بخشى از اجراى آن اعلاميه به من مربوط باشد هر وقت عمل كردم تلگراف خواهم زد خدمت امام كه آقا اين عمل شد چشم شما روشن، اما اينكه حالا هيچ كار نكرده، هيچ عملى نشده ما صدا بلند كنيم كه آقا ما قبول داريم بايد اين كارها بشود، خب اين بايد ما از بايد امام يعنى قرص تر است؟ امام كه گفتند بايد، بايد است ديگر، بايد انجام بگيرد، آنوقت هم از ما سؤال كردند كه آقا شما چرا در مورد اعلاميه ى هشت ماده اى اعلام موضع نكرديد ما گفتيم اعلام موضع نمیخواست خب معلوم است امام بيان كردند، بايد انجام بگيرد وظيفه ى دستگاههاى اجرايى است كه انجام بدهند و انجام هم دادند يك مقدارى البته، همان مقدارى كه توانستند، و همچنين در موارد ديگر. بنابراين اينجور نيستش كه ما در مورد مسائل فرمايشات امام موضع گيرى نكرده باشيم.
سوال و جواب حزب جمهوری، 23 شهریور 63
#امام_حوزه
#تجمع_فیضیه
#حوزه_انقلابی
#مناهج
@Manahejj
بسم الله الرحمن الرحیم
🌀رویکرد جدید در تحولخواهی
🗂 هر هفته یک پروندهی ویژه در مناهج
📝 به حول و قوه الهی، کانال «مناهج» در راستای تقویت «حوزه انقلابی» و «تحول مطلوب»، هر هفته برای یکی از موضوعات حوزه و روحانیت پرونده ویژه باز میکند.
هدف از این اقدام، تمرکز بر یک موضوع، و طرح انتقادات و پیشنهادات پیرامون آن است.
روش مناهج، عبارت است از: ارائهی محتوایی جامع، صریح، بدون هیچ محافظهکاری و در عین حال مؤدبانه، نقد مشفقانه بدون تخریب، همراه با پیشنهادات عملی و قابل اجرا.
🌐 موضوعات کلی عبارتند از:
1. مشکلات حوزه وروحانیت
2. تحول حوزه
3. مسائل جاری اجتماعی-سیاسی مرتبط با حوزه و روحانیت
قالب مطالب هر پرونده متشکل از:
🔰نظر امامان انقلاب
🔰گزارش تفصیلی
🔰یادداشت
🔰طنز
🔰کاریکاتور
🔰داستانک
🔰نقد و نظر اعضا
🌀 #مناهج از نظرات کاربران در راستای ارتقای مطالب و انتشار آنها در سطح حوزههای علمیه سراسر کشور استفاده خواهد کرد.
به امید حوزه مطلوب
#هیئت_تحریریه_مناهج
@Manahejj
پرونده شماره یک مناهج
موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
بریدهای از #گزارش_تفصیلی:
🌀 معیشت طلاب، هرروز سختتر از دیروز
📝 محمد حقپرست
🔺بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات #زهد طلاب تصور شده است، #شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقدهای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به #خانواده_طلاب میخورد.
مشروح گزارش در پست بعد👇
#معیشت_طلاب
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
📋 #گزارش_تفصیلی:
🌀معیشت طلاب، هر روز سختتر از دیروز
📝نویسنده: محمد حقپرست
#قسمت_اول
🔰عدم تناسب شهریه با #تورمجامعه و مناسبتهای اجتماعی
امروز (۹، اسفند، ۱۳۹۷) که این گزارش را مینویسم، شهریه طلاب متأهل عبارت است از: رتبه یک: ۵۵۰؛ رتبه دو: ۶۹۵؛ رتبه سه: ۱ میلیون تومان. مجردها تقریبا نصف متأهلها شهریه میگیرند. خودتان از هزینههای اجاره و پوشاک و تغذیه و درمان و سایر هزینهها مطلعید و نیازی به شرح نیست.
از چند سال پیش تا حالا حقوق کارمندان و کارگران، هر ساله افزایشهای قابل توجهی داشته است که اکنون دو سه برابر چند سال قبل است. اما شهریه، همان چیزی که از سالها پیش بوده، هنوز هم است و نسبت به تورم جامعه تغییر چندانی نداشته است. مرجعی، از هفت سال پیش تاکنون، پنجاه هزار تومان میداده که هنوز همان است؛ این یعنی سفره طلاب که از اول کوچک بوده، سالبهسال کوچکتر شده است.
جدای از این، هرچه به شب عید نزدیک میشویم، قصه معیشت طلاب پُر غصهتر هم میشود؛ چون طلبهها برخلاف سایر مشاغل، عیدی آخر سال ندارند و فقط در برخی اعیاد و ولادت برخی از ائمه(ع)، عیدی مختصری دریافت میکنند و بسته به اینکه چقدر نیازهای اولیه و اقساط عقب افتاده باشند، تلخی این ایام کم و زیاد میشود.
#طرح_مرکز_خدمات:
اخیرا مرکز خدمات، طرحهایی را کلید زده است. مانند اینکه اگر طلبهای خوداظهاری نیازمندی کند و از فیلترهای مرکز خدمات عبور کند، احتمال دارد مبالغی جزئی (بخوانید صدقه) میگیرد. همچنین کلاسهایی برای آموزش درآمدزایی خانوادههای طلاب راه انداخته است.
اشکالات مدیریتی مثل ناعدالتی در پرداخت و جذب بیبرنامه و برگزاری همایشهای بیفایده و ساختمانهای مجلل و...، موضوع این گزارش نیستند. در این گزارش فقط از ثمرههای مضیقه مالی طلاب خواهیم گفت.
#دعوت_به_زهد_و_مسابقه_درکسب
از سویی امروزه مقتضیات زندگی عامه مردم تغییر کرده است و اصلا قابل مقایسه با ۵۰ سال پیش نیست. اما هنوز علما طلاب را به زندگی آن دوران تشویق میکنند. دورانی که اساتید و بزرگان حوزه هم مثل طلاب سطح و مقدمات زندگی میکردند. اما امروزه برخی از اساتید و بزرگانی که طلاب را به زهد و قناعت توصیه میکنند، بهخاطر مشاغل اجرایی و... که دارند، از رفاه نسبتا خوبی برخوردارند. دم میزنند از زهد شیخ انصاری و علامه بهبهانی و امام راحل وقتی که ایشان زعمای حوزه بودند، اما خودشان را که امروز الگوی طلاب هستند، فراموش میکنند.
به اعتقاد بسیاری از طلاب، یکی از ریشههای اصلی معیشت سخت این است که این بزرگان، خودشان در سختی نیستند وگرنه اوضاع چنین نبود. شاید دوران سختی را قبلا گذرانده باشند، ولی اکنون چنین نیست. دیگر تلخی شرمنده خانواده شدن از ذهن آنها رفته است تا در حکومت اسلامی برای معیشت طلاب فکر بهتری کنند. نتیجه آنکه کمتر طلبهای به زهد عمل میکند؛ چون اکثر الگوها وارد مسابقه شدهاند. پارکینگ چند مرکز حوزوی بهترین نشانه است.
#عزت_برباد_رفته
از سویی دیگر، طبق قوانین حوزه، طلبهها تا وقتی اشتغال به طلبگی دارند، حق ندارند کارهای اقتصادی انجام دهند، حتی مسافرکشی هم ممنوع است؛ چون هم مغایر با عزت طلبگی است، هم شهریه را شبههناک میکند.
این در حالی است که همه علما و طلاب میدانند این قانون عملی نمیشود. عزت را باید در فضای مجازی ببینید. اگر سری به کانالها و گروههای طلبگی در پیامرسانها بزنید، میبینید که داغترین و شلوغترین کانالها، آنهایی هستند که برای ۵۰ هزار تومان مسابقه میگذارند، یا اگر از فروشندههای بازار بپرسید «طلاب چه نوع مشتریهایی هستند؟»، جواب میشنوید، تکه کلام طلاب عبارت است از «طلبگی حساب کن، دیگه ندارم بیشتر از این، حالا نسیه بدهید تا بعد براتون بیارم.» آیا این همان عزت طلبگی است که آقایان دنبالش هستند؟
ادامه در پست بعد👇🏻
#پرونده_ویژه
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
📋 #گزارش_تفصیلی:
🌀معیشت طلاب، هر روز سختتر از دیروز
📝نویسنده: محمد حقپرست
#قسمت_دوم
🔰تأثیرات سوء علمی، اجتماعی و فرهنگیِ مضیقه مالی
#تأثیرات_اجتماعی:
بر خلاف آنچه تاکنون از ثمرات زهد طلاب تصور شده است، شهریه اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی طلاب و اجتماع گذاشته است. از اثرات مهم این مسئله، دید عموم مردم به طلاب به عنوان قشری همیشه محتاج است. در میان خود طلاب، شیوع طلاق از اثرات کمی شهریه است. مسئله دیگر، عقدهای شدن فرزندان طلاب است که نسبت به دیگران از ضروریات اولیه محرومند. پس ضربه به خانواده طلاب میخورد.
#تأثیرات_علمی:
اثر دیگر معیشت کم، روی آوردن طلاب به تبلیغهای بیبرنامه و کارهای درجه چندم و گاها بیفایده است. استادی که باید مطالعات اجتهادی داشته باشد، خودش را درگیر چند درس تکراری میکند، بلکه درآمد مختصری داشته باشد. طلبهای که استعداد اجتهاد دارد، باید راهی روستایی با چند خانوار شود تا بعد از دو هفته تبلیغ در محرم، بلکه بتواند یکی دوتا از اقساطش را پرداخت کند. یا به کارهای اقتصادی روی بیاورد و از وقتش برای امرار معاش هزینه کند. در نتیجه استعدادهایی که میتوانستند به محققان و پژوهشگران درجه یک تبدیل شوند، یا اصلا مباحث علمی را رها میکنند، یا خیلی دیر به نتیجه میرسند.
#تأثیرات_فرهنگی:
اثر مهم دیگر، کم رنگ شدن فعالیت فرهنگی تبلیغی اصیل است. از سویی وظیفه ذاتی طلاب، تبلیغ و کار فرهنگی است که نیاز به زمان قابل توجهی دارد. از سوی دیگر، طلاب مشکل معیشت دارند و کارهای فرهنگی معمولا یا درآمدی ندارد، یا بسیار کم است، به طوری که اصلا قابل مقایسه با دیگر مشاغل نیست. مثلا اگر کارمندی یک ماه سفر مأموریتی به مناطق محروم برود، تا پنج - شش میلیون پاداش خواهد گرفت، جدای از مخارج رفت و آمد و غذا و مسکن. اما طلبهای که یک ماه رمضان تبلیغ میرود، یک میلیون هم دریافتی ندارد. عموم طلاب نسبت به این موضوع چند واکنش دارند:
🔺أ. برخی مجبور به کار اقتصادی میشوند و کار علمی تبلیغی را کم رنگ و بیرنگ میکنند.
🔺ب. برخی کار تبلیغی و فرهنگیای را انتخاب میکنند که درآمد هم داشته باشد. در محله و شهر و روستایی کار فرهنگی میکنند که پول خوبی بدهند. در این صورت، نیاز مخاطب و منطقه و... تعیین کننده تبلیغ نیستند، بلکه میزان دریافتی، وظیفه را انتخاب میکند. نتیجه آنکه بسیاری از محلهها و مناطقی که نیاز به کار فرهنگی دارند، به خاطر حقالتبلیغ کم، روزبهروز بزهکارتر میشود. (گروههای جهادی استثنا هستند.)
🔺ج. برخی دیگر به شغلهایی روی میآورند که هم درآمد داشته باشد، هم به وظایف طلبگی ربطی داشته باشد و چندان کار فرهنگی آزاد نمیکنند.
نتیجه آنکه فرهنگ جامعه آسیب میبیند و کار طلاب نسبت به فرهنگ و آینده دیانت سختتر میشود.
به امید آنکه تا دیر نشده مسئولان حوزه برای معیشت طلاب، چارهای به جز رایزنی با مراجع بیندیشند.
#پرونده_ویژه
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
📋 #یادداشت:
🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه
📝نویسنده: علی مهدوی
آیت الله #سید_احمد_خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر میشود، میتوان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟!
به نظر میرسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایهی موجود بتواند کل بدنهی حوزه علمیه را حسابشده تأمین کند.
مشروح یادداشت در پست بعد👇
#پرونده_ویژه
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
🗂 پرونده شماره یک مناهج
🗒 موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
📋 #یادداشت:
🌀 طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه
📝نویسنده: علی مهدوی
🌀رایزنی با مراجع
آیت الله سید احمد خاتمی اخیرا در دفاع از شورای عالی برای بهبود معیشت طلاب گفت: در حال رایزنی با بیوت مراجع هستند. اما آیا رایزنی سودی هم دارد؟ وقتی ورودی مالی مراجع هرساله کم و کمتر میشود، میتوان انتظار داشت خروجی مالی بیوت اضافه گردد؟!! از کجا و چگونه؟!
به نظر میرسد شورای عالی باید به نظام دیگری برای پرداخت شهریه روی بیاورد. نظامی که با همین میزان سرمایهی موجود بتواند کل بدنهی حوزه علمیه را حسابشده تأمین کند.
🌀وضعیت امروز معیشت طلاب
بحرانهای اقتصادی، افول وجوهات و کاهش قدرت مالی مراجع از یکسو و روند ازدیاد هرسالهی طلاب سطوح عالی از دیگر سو، دو لبهی قیچی شدهاند برای کوچک کردن سفرهی طلاب. روندی که معلوم نیست تا کجا ادامه یابد و حتی آیندهی آن چه خواهد بود؟!
🌀نظام فعلی شهریه: قیف وارونه و بیسامان
طلاب رتبهی مقدمات، علاوه بر اینکه کمترین جمعیت شهریهبگیر را تشکیل میدهند از کمترین شهریه نیز برخوردارند؛ لذا هرساله به جمعیت رتبه یک، دو و سه افزوده میشود و میزان دریافتی هم بالا میرود. این جمعیت بیانتها برای حوزه علمیه فرق ندارد که استاد است یا پژوهشگر یا...! همه شهریه دریافت میکنند. در صورتی که این نظام پرداخت با عدالت بیگانه است! طلبهی مقدمات که نه محراب و مسجدی دارد و نه میتواند پژوهش کند، چگونه باید با شهریهی ناچیز، گذران معاش کند؟ خدا نکند این طلبه، معیل باشد و نفقهی عیال بر عهدهاش. اما طلبهی فاضل رتبه 3 هم توان محراب و منبر دارد و هم هزار کار تبلیغی و پژوهشی از عهدهی او ساخته است؛ که اگر توان این امور را نداشته باشد، یا حوزه توان پرورش وی را نداشته یا خودش کمکاری کرده است. در هرحال طالب علوم دینی بعد از دو-سه دهه زیست طلبگی و تحصیل باید بتواند امور معاش خویش را بگذراند و متکی به حوزه علمیه نباشد.
🌀طرح آیت الله اعرافی
شنیدهها حاکی است در سند اخیر تحول و طرحی که آیت الله #اعرافی برای تغییر نظام شهریه ارائه کردهاند آمده است طلاب برای مدت محدودی فقط شهریه بگیرند(مثلا 15 سال). نفس اینکه طلاب مادامالعمر تکیه بر حوزه علمیه نداشته باشند بد نیست؛ اما اگر این طرح به صورت همان قیف وارونه و بدون پیوست های لازم (آمادگی طلاب بعد از 15 سال برای تأمین معاش خویش) باشد، قطعا خسارتهای جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت.
🌀طرح پیشنهادی برای شهریه
به نظر نگارنده اگر نظام فعلی پرداخت شهریه وارونه گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چراکه از ابتدا طلبه میفهمد فرصت زیادی ندارد و زود باید بنیهی علمی خود را تکمیل کند. اینجاست که خلاقیت، تنبلی و سستی را کنار میزند و طلبه را مجاهد علمی بار میآورد. البته حوزه باید زیرساختهای طلبه کارآمد را پایه گذاری کند وگرنه قطع شهریه خودش به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد.
البته صدها راه حل دیگر نیز برای اصلاح نظام پرداخت وجود دارد؛ لذا از شورای عالی انتظار میرود فقط امید به رایزنی با بیوت مراجع معظم نداشته باشد و دیگر راهحلها را در دستور کار خویش قرار دهد.
#پرونده_ویژه
#شهریه
#مناهج
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
پرونده شماره یک مناهج موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه بریدهای از #گزارش_تفصیلی: 🌀 معیشت طلاب، هررو
✅ شیخ فضلالله محلاتی، از سوی ستاد مرکزی راهیان نور حوزه، بهعنوان شهید شاخص جامعه روحانیت در سال ۹۸، اعلام شد
با آغاز سفرهای نوروزی راهیان نور، شهدایی از جامعه روحانیت، بانوان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی و مدافعان حرم بهعنوان شهید شاخص معرفی میشوند تا ضمن تبیین ابعاد زندگی آنها برای جوانان، الگو گیری از شهدا سرمشقی برای همگان باشد.
در نوروز سال ۹۸، شهید محلاتی، نخستین نماینده بنیانگذار جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بهعنوان شهید شاخص جامعه روحانیت، معرفی شد.
خبرگزاری حوزه
#شهدای_روحانیت
#مناهج
@manahejj
🗂پرونده شماره یک مناهج
🗒موضوع: پیشنهاد تغییر نظام شهریه
#داستانک
🌀 خرید عید
📝عطا یاوری
-الو سلام...آماده اید؟...همین الان امتحانم تموم شد...کفایه همیشه سخته...میام دنبالتون بریم سه شنبه بازار...خیلی وقت نداریما....ساعت 6 باید کنار جاده باشیم...دیر برسیم اتوبوس رفته.
یوسف تماس را قطع کرد و رفت دنبال خانواده اش تا برای عید خرید کنند. ساعت 4 بعدازظهر بود، یعنی دو ساعت وقت داشتند تا هم لباس بخرند و هم خودشان را به اتوبوس برسانند.
رسم سه شنبه بازار قم این است که در شش ردیف به شکل کوچه بساط می کنند. هر ردیف حدود پانصد متر. این هفته خیلی شلوغ بود. هفته آخر سال بود. اکثر فروشنده ها داد حراج می زدند.
همان ورودی بازار یوسف به دو دخترش گفت: بچه ها باید زود انتخاب کنید...وقتمون کمه...مامان بزرگ منتظره...تا شیراز خیلی راهه ها.
فاطمه و معصومه به نشانه اطاعت سری تکان دادند.
بعد یوسف به همسرش گفت:
-خانم حواست به ساعت باشه.
وارد کوچه اول شدند. بعضی قیمت ها را فریاد می زدند، بعضی قیمت را روی کاغذی نوشته بودند و روی بساطشان گذاشته بودند. یوسف به قیمت ها نگاه می کرد و با خودش می گفت؛ "خدا کنه پولم برسه".
به یک کفش فروشی رسیدند، هرکدام از دخترها کفشی را برداشتند و با لبخند نگاهش می کردند. یوسف کفش را از فاطمه گرفت. از فروشنده پرسید:
-آقا اینا چندن؟
-65 هزار تومان.
به نظرش گران آمد. به فاطمه گفت:
-بابا اینا زود پاره میشن.
کفش را سر جایش گذاشت. چند کفش دیگر قیمت کردند و هرکدام را به بهانه ای برگرداند. دخترها دلگیر شدند. موقع رفتن به همسرش گفت:
-چقدر همه چیز گرونه.
بساط بعدی لباس دخترانه بود، از آن هم چیزی نتوانستند بخرند. چند بساط دیگر و چند کوچه دیگر هم همینطور گذشت. همسر یوسف سرش را نزدیک گوش یوسف برد و گفت:
-ما که بالاخره باید یه چیزی بخریم، اگه الان نخریم باید تو شیراز بخریم اونجا هم معلوم نیست قیمت ها چطور باشه.
یوسف گفت: میدونم ولی قیمت ها خیلی بالاست.
- چقدر پول داریم؟
- کلا چهارصدهزار تومان از شهریه ام مونده.
- یوسف به خدا توکل کن...بلیط اتوبوس رو که قبلا خریدی...فقط لباس باید بخریم.
یوسف چاره ای نداشت. باید دست تو جیب می کرد. با صد هزار تومان دو جفت کفش برای دخترها خرید. لباس هرکدام هم صدهزار تومان شد. تا اینجا سیصدهزار تومان. دو تا هم روسری خرید و بابت هرکدام پانزده هزار تومان داد. هفتاد هزار تومان برایش باقی مانده بود.
یوسف به همسرش گفت:
- با این پول هم باید تا کنار جاده بریم، هم از ترمینال شیراز تا خونه مامانم. هم به خواهرزاده ها و برادرزاده ها عیدی بدم، تا ماه بعد هم سر کنیم. پول برگشت به قم رو چیکار کنیم؟ تازه برای شما هم چیزی نخریدم...تو این مملکت همه چیز بالا میره الا شهریه طلبه ها.
-تا آخر تعطیلات که شیرازیم و خرج خاصی نداریم، منم الان چیزی نمیخوام، بعد عید که ارزون تر شد و پول دستتون رسید برام میخرید.
-فدای تو بشم که اینقدر میفهمی...راستی ساعت چنده خانم؟
-ای وای...یک ربع به 6.
-ای بابا...اینجوری که به اتوبوس نمی رسیم.
یوسف یک تاکسی اینترنتی گرفت و به راننده گفت به سریع ترین شکل ممکن برود. به راننده اتوبوس هم زنگ زد:
-سلام آقای راننده...مسافر شیرازم.
-کدوم مسافر؟
-4 نفر از قم...دیشب هماهنگ کردم.
-وایسا رسیدم.
-نه هنوز نرسیدم...دیر می رسم.
-مثلا کی؟
-6وربع.
-پس با یه اتوبوس دیگه بیا.
-خب کمی صبر کنید.
-داداش اتوبوس پر از مسافره...من که نمیتونم مردم رو معطل شما کنم...خداحافظ.
-لطفا قطع نکنید...ببینید من دیگه پول ندارم برای رفتن به شیراز...4 تا بلیط دویست هزار تومنه.
-با زن و بچه ای؟
-بله
-بیا داداش...من یه ربع ماشین رو به خرابی می زنم تا شما برسی.
#مناهج
@manahejj
🌀بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی
🔰امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است.
تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد.
۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه #مسائل_خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد.
۲. درباره #ضرورت_فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و #اداره_جامعه را به عهده دارد #فقه است و بايد به ان پرداخته شود.
۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس #خارج_اصول در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان(محقق خویی) ۵ سال طول ميکشيد.
اصولي تر از محقق خويي کيست؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم مي انداختند؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است.
۴. با توجه به درخواست طلاب درباره #مطالعه_تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين #تفسير_مجمع_البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است.
۵. بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک #مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند.
۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد.
۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است.
۸. به دنبال #اساتيد خود حرکت کنيد.
۹. بدون توسل #نماز_شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و #معنويت ميشود. مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد #قضاي_آن_را_به_جا_آوريد .
۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه #انقلابي_بودن را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلامي ست.
تلک عشرة کامله
و الحمد لله رب العالمين
محمد مظفري
۱۳ اسفند ۹۷
قم المقدسه
#امام_حوزه
#مناهج
@manahejj
@salmanraoofi
📄 تکرار بیانیه ثواب دارد❗️
🖋محمد حقپرست
🔻مخاطب بیانیه گام دوم، یک قشر و صنف خاص از جامعه مانند پزشکان و روحانیت نیست، بلکه همه ملت ایران به ویژه جوانان هستند.
فرض کنید در شرایط اقتصادی امروز، و پس از انتشار بیانیه گام دوم، دانشجویان و اساتید دانشکدههای اقتصاد سراسر کشور، مدام جلسات تجمع و تبیین گام دوم داشته باشند و همان بیانات را تکرار کنند بدون اینکه راهکارها و راهبردهای اقتصادی خود را بیان کنند. نهایتا کمیتهای برای پیگیری این بیانیه تشکیل دهند.
🔻یا فرض کنید معلمان و مربیان آموزش و پرورش، تجمع بگیرند و بیانیه دهند، بدون اینکه در سیستم آموزش و پرورش هیچ اتفاقی بیفتد. صرفا برای اینکه بگویند ما هم در صحنه هستیم.
🔻حال قضاوت مردم چه خواهد بود؟ آیا این کافی است؟ اصلا این کارها ضرورت دارد؟ ثم ماذا؟ چرا با بیانات مقام معظم رهبری و به ویژه بیانیه گام دوم، مثل شعارهای هر سال رفتار میکنند که فقط بهانهای برای سربرگ و چند تجمع میشود بدون اینکه عملگرایی واقعی داشته باشد؟
#سابقهها: تجمع میتواند نشان از عمل کردن باشد، اما سابقهها عمل کردن را نشان نمیدهد. همین سه سال پیش بود که مقام معظم رهبری خطر «حوزه سکولار» را گوشزد کردند. حوزویها هم چندتا تجمع و همایش گرفتند و تمام. حال آنکه مثلا باید مبانی حوزه انقلابی را به لحاظ نظری وارد سیستم آموزشی میکردند و... .
🌀 تمام حرف منتقدان این است که هر کسی در هر شغلی:
اولا باید وظیفه خودش را نسبت به بیانیه بشناسد؛
ثانیا برای صنف خودش #وظیفه را تبیین کند نه متن بیانیه را. متن بیانیه، کفایه نیست که نیاز به شرح داشته باشد.
ثالثا به آن عمل کند و موانع عمل را بردارد.
🌀 شایان ذکر است، این نقد، همان نظر حضرت آقا نسبت به پیام هشت مادهای حضرت امام(ره) است. به سوال و جواب حزب جمهوری در (23 شهریور 63) مراجعه کنید. ای کاش انتقاد عمل نکردن و دلواپسی برای اکتفا به تجمع و تبیین، در آینده اشتباه درآید، که باعث خوشحالی نگارنده است.
🔴 اما جدای از این نقد، برخی مثل همیشه به بی ادبی و فحاشی و برچسبزنی منتقدان روی میآورند. این جماعت شیوه انتقاد کردن را هم بلد نیستند و تکلیف را همین تشخیص دادهاند. به این جماعت فقط باید گفت: به تجمعات و تکرار مکررات ادامه دهید، مثل کسی که هزاربار قرآن را میخواند بدون عمل کردن، فقط برای ثواب بیشتر.
#تجمع_فیضیه
#گام_دوم_انقلاب
#مناهج
@Manahejj
مطالب پرونده «پیشنهاد تغییر نظام پرداخت شهریه»
🌀 دستور رهبری به شورای عالی برای ساماندهی شهریه
https://eitaa.com/manahejj/632
🌀 گزارش: معیشت طلاب، هر روز سختتر از دیروز
https://eitaa.com/manahejj/599
🌀 یادداشت: طرحی جدید برای نظام پرداخت شهریه
https://eitaa.com/manahejj/602
🌀 داستانک: خرید عید
https://eitaa.com/manahejj/613
🌀 طرح مرکز خدمات برای تغییر نظام شهریه
https://eitaa.com/manahejj/621
🌀 تلخند (کاریکاتور)
https://eitaa.com/manahejj/624
🌀 بازخورد مخاطبین مناهج
https://eitaa.com/manahejj/641
🌀 برگ آخر: سخن سردبیر
https://eitaa.com/manahejj/643
#شهریه
#معیشت
#مناهج
@Manahejj