eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تواضع بی نظیر حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) در مقابل حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله) 🔶 تجسم عینی اخلاق اسلامی @meshkatnoor @HozeTwit
🌀 روحانیت و دنیاگرایی 📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف 💠 قسمت سوم 🔹... آفريده نشده‌ام كه غذاهاى لذيذ و پاكيزه مرا سرگرم سازد، چونان حيوان پروارى كه تمام همّت او علف، و يا چون حيوان رها شده كه شغلش چريدن و پر كردن شكم بوده، و از آينده خود بى‌خبر است. 🔹آيا مرا بيهوده آفريدند؟ آيا مرا به بازى گرفته‌اند؟ آيا ريسمان گمراهى در دست گيرم و يا در راه سرگردانى قدم بگذارم؟ 🔹 گويا مى‌شنوم كه شخصى از شما مى‌گويد: «اگر غذاى فرزند ابى طالب همين است، پس سستى او را فرا گرفته و از نبرد با هماوردان و شجاعان باز مانده است». آگاه باشيد درختان بيابانى، چوبشان سخت‌تر، و درختان كناره جويبار پوستشان نازک‌تر است. درختان بيابانى كه با باران سيراب مى‌شوند آتش چوبشان شعله‌ورتر و پر دوام‌تر است. 🔹من و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم چونان روشنايىِ يک چراغيم، يا چون آرنج به يک بازو پیوسته‌ایم. به خدا سوگند اگر اعراب در نبرد با من پشت به پشت يكديگر بدهند، از آن روى بر نتابم، و اگر فرصت داشته باشم به پيكار همه مى‌شتابم، و تلاش مى‌كنم كه زمين را از اين شخص مسخ شده «معاويه» و اين جسم كج‌اندیش، پاک سازم تا سنگ و شن از ميان دانه‌ها جدا گردد. 🔹 اى دنيا از من دور شو، مهارت را بر پشت تو نهاده، و از چنگال‌هاى تو رهايى يافتم، و از دام‌هاى تو نجات يافته، و از لغزشگاه‌هايت دورى گزيده‌ام. 🔹 كجايند بزرگانى كه به بازی‌های خود فريبشان داده‌ای؟ كجايند امت‌هایی كه آن‌ها را با زر و زيور فريفتى كه اكنون در گورها گرفتارند و درون لحدها پنهان شده‌اند؟... 📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه ۴۵ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این فرازهای نامه، با طرح سؤالاتی نفس خود را مورد خطاب قرار می‌دهد. او در مقام مربّی و پدری دلسوز است که می‌بیند فرزندش خطا کرده ولی گویا خود در معرض خطا قرار دارد و با عتاب و خطاب خویش، قصد دارد ذهن شاگرد و فرزند خود را بیدار کرده و او را از چنگال هزاررنگ دنیا نجات دهد... گویا دنیا با تمام جلوه‌هایش قصد فریب حضرت را دارد و حضرت نهیب می‌زند که ای دنیا از من دور شو... آری، راز همراهی علی و سربازی امام زمان عج تلبس به چنان نگرشی است... همراهی با ایشان تنها با لباس خاص پوشیدن و مکاسب و کفایه خواندن حاصل نمی‌شود... ما کجا، عثمان بن حنیف کجا! وقتی عثمان با آن عظمت اینگونه مورد غضب علی قرار می‌گیرد، پس وای بر ما!... تا فرصت باقی است هم‌نوا با علی علیه‌السلام بگوییم ای دنیا از من دور شو... @Manahejj
🌀 قضاوت نابجا به چه قیمتی؟! 📝 بهانه‌های واهی برای عدم ازدواج با طلاب خواهر 🖋 فاطمه صادقی 🔸 دردآور است زمانی که می‌شنوی: «زن طلبه نگیر چون اهل زندگی نیست» بر این مدعا هم چند دلیل می‌آورند: 1⃣ یکی از دلایلی که می‌آورند این است که به خاطر افزایش سطح علمی که پیدا می‌کنند از حق و حقوقشان مطلع می‌شوند! و این مسئله باعث می‌شود آنها را پرتوقع کند و زندگی را به کام طرف مقابل تلخ! این حرف کاملا غلط و غیر منطقی است؛ که اگر این باشد پس باید از ازدواج با همه وکیل‌ها و پزشک‌ها و... نیز پرهیزکرد!! چون هرکدام با آگاهی و علمی که پیدا می‌کنند شرایط خاصی برایشان پیدا می‌شود. 2⃣ دلیل دیگری که می‌آورند این است که طلاب خانم وقتی مشغولیت علمی پیدا می‌کنند توان آنها را از انجام کار منزل می‌گیرد و باعث می‌شود آنها به خانه و زندگی و بچه نرسند. 3⃣ دلیل دیگر آنها این است که اشتغال علمی طلاب خانم، آنها را دچار خط کشی‌ها و افراط‌های رفتاری می‌کند از جمله اینکه انسان را وادار می‌کنند که تمام اعمال و آدابی را که فراگرفتند، را رعایت کنیم و تخطی از این موارد زندگی را بر طرف مقابل جهنم می‌کند. البته این نظر بیشتر درباره عوام صدق می‌کند که به طلبه‌های آقا هم گاهی تعمیم داده می‌شود. 4⃣ دلیل دیگر اینکه از روی ظاهر طلاب زن قضاوت می‌کنند که طلبه‌های خانم خیلی خشک مقدس هستند و از اخلاق و منش و رفتار بی‌بهره‌اند و نابخردانه‌تر اینکه می‌گویند آنها مهارت‌های زندگی زناشویی و عطوفت نمی‌دانند؛ درصورتی که نمی‌دانند آنها آموخته‌اند بخیلان روزگار خویش در برابر نامحرمان باشند و حوریان خوش‌رو و خوش‌زبان برای همسرانشان. 🔺 باید دقت کرد در تمامی زمینه‌ها باید جنبه‌های مختلف را در نظر گرفت اگر بانوی طلبه‌ای موارد خلاف اینها در موردش صدق کرده یا در زندگی موفق نبوده، این به شرایط خانوادگی و محیطی و حتی شخصیتی فرد هم مرتبط است و در مورد همه طلاب خواهر قابل تعمیم نیست. 🔻 و از سوی دیگر باید دید فردی که زندگی ناموفقی با یک طلبه خانم داشته آیا خودش شخصیت سالمی داشته یا خیر؛ لذا یک‌طرفه نباید به قاضی رفت. به طور کلی افراد را باید فارغ از صنفی که در آن قرار دارند مورد محک قرار داد؛ نه مثل عده‌ای که تا مسلمانی مرتکب گناهی شود، به جفا نتیجه می‌گیرند همه مسلمانان خلافکار هستند یا آن را پای اسلام می‌گذارند!! @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه خواهر؛ حوزه علمیه شهرستان: با سلام 🔸 بنده هم یادداشت خانم صادقی را تایید می‌کنم؛ اولا تعمیم چنین موضوعی به همه طلاب خواهر درست نیست. ثانیا در برخی موراد، اشکال متوجه طلاب خواهر نیست؛ بلکه حوزه‌های خواهران دخیل در این موضوع هستند. 🔻 متاسفانه در حوزه‌های علمیه خواهران با اینکه قانون و مصوبات، مبنی بر حفظ و کیان خانواده و همسرداری است اما بر خلاف خط و مشی عمل می‌شود و امروزه ما شاهد هستیم که طلاب خواهر باید در هر شرایطی را ترجیح دهند. و این را به شخصه در حوزه‌های استان خودمان شاهد بودیم و مسیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان نیز بر همین منوال بود. 🔻 از جمله اینکه برای طلاب در شیفت عصر مباحثه می‌گذاشتن و همه طلاب موظف بودند که علاوه بر شرکت در کلاس‌های شیفت صبح که از ساعت ۷:۳۰ شروع و به اذان ختم می‌شد، در مباحثه شیفت عصر نیز شرکت نمایند. و همین مسأله باعث می‌شد تا ذهن عده‌ای از طلبه‌ها درگیر بچه‌هایشان باشد که از مدرسه به خانه بر می‌گردند و عده‌ای درگیر مهمانانِ در خانه و عده‌ای هم از نارضایتی شوهرانشان می‌گفتند. 🔻 اما نهایت جمله‌ای که از مسئولین می‌شنیدند این بود که باید یک طلبه بتواند چنین اوضاعی را مدیریت کند!! 🔻 متاسفانه تنها نتیجه‌ای که عاید طلبه خواهر می‌شد این بود که باید با خستگیِ تمام، وارد خانه شود و هم به نارضایتی همسر و فرزندان تن در دهد و هم فردا با همان خستگی قبل و ذهن درگیرتر از دیروز در کلاس‌ها وارد شود. و چه تعداد از خواهران طلبه که برای رضای خدا و خانواده به طور کلی قید تحصیل را زدند... 🔻 این هست داستان غم‌انگیز طلاب خواهر و بینش قوی و مدیریت فوق‌العاده برخی مدیران مدارس حوزوی...😔 @Manahejj
🌀 تحقیر خانه‌داری گناه است 💠 امام خامنه‌ای 🔹 یکی از مهمترین وظائف زن، خانه‌داری است. همه می‌دانند؛ بنده عقیده ندارم به اين که زنها نباید در مشاغل اجتماعی و سیاسی کار کنند؛ نه، اشکالی ندارد؛ 🔻 اما اگر چنانچه اين به معنای اين باشد که ما به خانه‌داری به چشم حقارت نگاه کنیم، اين می‌شود . خانه‌داری یک شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حسّاس، شغل آینده‌ساز. 🔹 فرزندآوری یک مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائی که داشتیم، با عدم دقت‌هائی که از ماها سر زده، یک برهه‌ای در کشور ما متأسفانه اين مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داریم می‌بینیم. 📅 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ 📌 رونوشت به: 1⃣ حوزه خواهران سراسر کشور 2⃣ طلاب خواهر سراسر کشور @Manahejj
🌀 شصت و پنجمین سالگرد گرامیداشت روحانی مبارز و پیشاهنگ جهاد و شهادت، حجت الاسلام والمسلمین شهید نواب صفوی و شهدای فداییان اسلام 📅 شنبه ۲۷ دی ماه 🕰 ساعت ۱۵ بعدازظهر @Manahejj
🌀 پیام امام خمینی به ملت ایران به مناسبت فرار شاه 📅 ۲۷ دی ۱۳۵۷ بسم الله الرحمن الرحیم ‌‌خدمت عموم ملت شریف و شجاع ایران- اَعْلَی الله ُ کلِمَتَهُمْ وَ وَفَّقَهُمُ الله ُ تعالی‎ 🔹 ‌‌‌فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعۀ پیروزی ملت و سرلوحۀ سعادت و دست یافتن به‌‎ ‎‌آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می‌کنم. شما ملت شجاع و‌‎ ‎‌ثابت قدم به ملت‌های مظلوم ثابت کردید که با فداکاری و استقامت می‌توان بر مشکلات هر‌‎ ‎‌چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گر چه این ستمگر با دست‌‎ ‎‌آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به‌‎ ‎‌خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او‌‎ ‎‌گرفته خواهد شد؛ لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم، به دست ستمدیدگان، فوری‌‎ ‎‌است. 🔹 او رفت و به هم پیمان خود، اسرائیل ـ دشمن سرسخت اسلام و مسلمین ـ پیوست و‌‎ ‎‌جرایم و آشفتگی‌هایی را به جای گذاشت که ترمیم آن جز به تأیید خداوند متعال و همت‌‎ ‎‌همۀ طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد. اکنون در این‌‎ ‎‌طلوع فجر سعادت و پیروزی توجه عموم را به مطالبی جلب می‌کنم: 📌 مشروح پیام در سایت مناهج: Manahejj.ir/post/Imam-FararSHah @Manahejj
7️⃣ 🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه 📝 شرط دوم: فداکاری 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 روحیه باید در ما هم باشد. اگر شما در مسیری قدم گذاشتید و برای کاری اقدام کردید که نفعش عاید شخص شما نمی‌شود و حتی ممکن است تحصیلات شما عقب بیفتد اما نتیجه این کار برای آیندگان مفید است، فداکاری کرده‌اید. این روحیه باید در شما باشد تا بتوانید تحول ایجاد کنید. 🔹 در گذشته گاهی افراد از تغییر برنامه‌های درسی حوزه انتقاد می‌کردند و به شوخی می‌گفتند: «شما ما را کرده‌اید، هر روز برنامه‌ای می‌ریزید و روی ما آزمایش می‌کنید.» این کار اشکالی ندارد، چون انسان هم احتیاج به آزمایشگاه دارد، جامعه آزمایشگاه است. ✅ به هر حال کسانی که می‌خواهند تحولی در جامعه ایجاد کنند، یک برنامه کامل بی‌عیب را از اول نمی‌توانند طراحی کنند. برنامه‌ای را باید مدتی عمل کنند تا عیبهایش ظاهر بشود، بعد تغییر دهند و اصلاح کنند. باید این راه‌ها را بروند تا برنامه تدریجا تکامل پیدا کند. این مسائل طبیعی است. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 از میان همه اصحاب پیامبر بجز ده دوازده نفر کسی از حق امیرالمومنین دفاع نکرد... 🔹 فداکاری حضرت زهرا با هیچ فداکاری دیگری قابل مقایسه نیست... 💬 امام خامنه ای @HozeTwit
8️⃣ 🌀 آزمون و خطا، زمینه‌ساز تحول 📝 خاطره‌ای از شهید بهشتی 👤 علامه مصباح یزدی 🔸 من مقید هستم که برخی از بزرگانی که بر ما حق دارند و از آنها بهره‌ها برده‌ام، اسم ببرم؛ مرحوم آقای دکتر بهشتی(ره)، چند سال رفته بودند آلمان و بعد از جریان خاصی که پس از قتل منصور پیش آمد، به ایران برگشته بودند و می‌گفتند: ❗️ما هنوز به مقررات راهنمایی و رانندگی شهر آشنا نشده‌ایم. هر روز مقررات عوض می‌شود، امروز این خیابان یک طرفه است، فردا آن خیابان. هر چندوقت یک بار پلیس می‌آید یک شهر یا روستایی را آزمایش می‌کند تا ببیند این طرح بهتر است یا آن طرح. شما ببینید کشوری که بیشترین سابقه را در این زمینه دارد، بهترین تمرین‌ها و آزمایش‌ها و بهترین روش‌های علمی را اجرا می‌کند تا به نتیجه برسد. هرچند تغییرات هر روزه، برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما راه تکامل همین است. ✅ ایشان این مثال را می‌زد برای اینکه بگوید شما از تغییر برنامه‌ها نهراسید، چرا که بدون این کار آدمیزاد پیش نمی‌رود. وحی منزلی نازل نشده است که برنامه بی‌عیبی باشد و همان را عمل کنیم. هم شرایط متغیر است و هم اطلاعات و فکر انسانها محدود است. بالاخره در این مسیر باید عده‌ای فدا شوند، یعنی وقتشان تلف شود و آزمایش‌های مختلفی روی اینها انجام شود تا بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند و بهتری برای دیگران شوند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
ای کوثر علی چِقَدَر زود می‌روی بال و پر علی چقدر زود می‌روی بعد از نبی دلم به تو خوش بود فاطمه هم سنگر علی چقدر زود می‌روی ای تکیه‌گاه زندگی حیدر غریب ای لشکر علی چقدر زود می‌روی شرمنده‌ی تو هستم و پهلوی زخمی‌ات ای یاور علی چقدر زود می‌روی 🏴 شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. @Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام وَ قَدْ صَلَّى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام صَلَاةَ الظُّهْرِ وَ أَقْبَلَ يُرِيدُ الْمَنْزِلَ إِذَا اسْتَقْبَلَتْهُ الْجَوَارِي بَاكِيَاتٍ حَزِينَاتٍ. فَقَالَ لَهُنَّ مَا الْخَبَرُ؟ وَ مَا لِي‏ أَرَاكُنَ‏ مُتَغَيَّرَاتِ الْوُجُوهِ وَ الصُّوَرِ؟ فَقُلْنَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ! أَدْرِكْ ابْنَةَ عَمِّكَ الزَّهْرَاءَ وَ مَا نَظُنُّكَ تُدْرِكُهَا. فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ مُسْرِعاً؛ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا وَ إِذَا بِهَا مُلْقَاةٌ عَلَى فِرَاشِهَا وَ هُوَ مِنْ قَبَاطِيِّ مِصْرَ وَ هِيَ تَقْبِضُ يَمِيناً وَ تَمُدُّ شِمَالًا. فَأَلْقَى الرِّدَاءَ عَنْ عَاتِقِهِ وَ الْعِمَامَةَ عَنْ رَأْسِهِ وَ حَلَّ أَزْرَارَهُ وَ أَقْبَلَ حَتَّى أَخَذَ رَأْسَهَا وَ تَرَكَهُ فِي حَجْرِهِ. وَ نَادَاهَا يَا زَهْرَاءُ! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ الزَّكَاةَ فِي طَرَفِ رِدَائِهِ وَ بَذَلَهَا عَلَى الْفُقَرَاء!ِ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا ابْنَةَ مَنْ صَلَّى بِالْمَلَائِكَةِ فِي السَّمَاءِ مَثْنَى مَثْنَى! فَلَمْ تُكَلِّمْهُ. فَنَادَاهَا يَا فَاطِمَةُ! كَلِّمِينِي، فَأَنَا ابْنُ عَمِّكَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ. قَالَ فَفَتَحَتْ عَيْنَيْهَا فِي وَجْهِهِ وَ نَظَرَتْ إِلَيْهِ وَ بَكَتْ وَ بَكَى وَ قَالَ مَا الَّذِي تَجِدِينَهُ فَأَنَا ابْنُ عَمِّكِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَتْ يَا ابْنَ الْعَمِّ إِنِّي أَجِدُ الْمَوْتَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ وَ لَا مَحِيصَ عَنْهُ .... فَيُصْبِحَانِ يَتِيمَيْنِ غَرِيبَيْنِ مُنْكَسِرَيْنِ فَإِنَّهُمَا بِالْأَمْسِ فَقَدَا جَدَّهُمَا وَ الْيَوْمَ يَفْقِدَانِ أُمَّهُمَا فَالْوَيْلُ لِأُمَّةٍ تَقْتُلُهُمَا وَ تُبْغِضُهُمَا. ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُول‏: ابْكِنِي إِنْ بَكَيْتَ يَا خَيْرَ هَادٍ * وَ اسْبِلِ الدَّمْعَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاقِ‏ يَا قَرِينَ الْبَتُولِ أُوصِيكَ بِالنَّسْلِ * فَقَدْ أَصْبَحَا حَلِيفَ اشْتِيَاقٍ‏ ابْكِنِي وَ ابْكِ لِلْيَتَامَى وَ لَا تَنْسَ * قَتِيلَ الْعِدَى بِطَفِّ الْعِرَاقِ‏ فَارَقُوا فَأَصْبَحُوا يَتَامَى حَيَارَى * يَحْلِفُ اللَّهَ فَهُوَ يَوْمُ الْفِرَاق‏ قَالَتْ فَقَالَ لَهَا عَلِيٌّ مِنْ أَيْنَ لَكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ هَذَا الْخَبَرُ؟ وَ الْوَحْيُ قَدِ انْقَطَعَ عَنَّا. فَقَالَتْ يَا أَبَا الْحَسَنِ رَقَدْتُ السَّاعَةَ. فَرَأَيْتُ حَبِيبِي رَسُولَ اللَّهِ (ص) فِي قَصْرٍ مِنَ الدُّرِّ الْأَبْيَضِ؛ فَلَمَّا رَآنِي قَالَ هَلُمِّي إِلَيَّ يَا بُنَيَّةِ. فَإِنِّي إِلَيْكِ مُشْتَاقٌ. فَقُلْتُ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَشَدُّ شَوْقاً مِنْكَ إِلَى لِقَائِكَ. فَقَالَ أَنْتِ اللَّيْلَةَ عِنْدِي وَ هُوَ الصَّادِقُ لِمَا وَعَدَ وَ الْمُوفِي لِمَا عَاهَدَ. فَإِذَا أَنْتَ قَرَأْت يس فَاعْلَمْ أَنِّي قَدْ قَضَيْتُ نَحْبِي. فَغَسِّلْنِي وَ لَا تَكْشِفْ عَنِّي فَإِنِّي طَاهِرَةٌ مُطَهَّرَةٌ وَ لْيُصَلِّ عَلَيَّ مَعَكَ مِنْ أَهْلِيَ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى وَ مَنْ رُزِقَ أَجْرِي وَ ادْفِنِّي لَيْلًا فِي قَبْرِي بِهَذَا أَخْبَرَنِي حَبِيبِي رَسُولُ اللَّه. 📕 بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج‏43، صص 179-178 @Manahejj
🌀 امیرالمؤمنین بر بالین حضرت زهرا سلام الله علیها 🏴 وصایای آن بانو به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به هنگام رحلت حضرت زهرا سلام الله علیها، امام على عليه السّلام نماز ظهر را خوانده به سوى منزل بازگشت. كنيزان را در راه ديد در حالى كه گريان و محزون بودند. امام عليه السّلام به ايشان فرمود: چه خبر شده، چرا شما را ناراحت و مضطرب مى‏بينم؟! گفتند: يا امير المؤمنين! دختر عموى خود زهرا را درياب، گرچه گمان نمى‏كنيم حاصلى داشته باشد. حضرت على به سرعت به سوى اطاق فاطمه رفت و بر آن بانو وارد شد، ناگاه ديد فاطمه در ميان بستر خويش افتاده و به طرف راست و چپ مى‏غلطد. على عليه السّلام ردا را از دوش خود و عمّامه را از سر مبارك خويش افكند و لباس خود را درآورد. آنگاه آمد و سر مبارك حضرت زهرا را به دامن گرفت و فرمود: اى زهرا! ولى حضرت فاطمه سخنى نگفت. براى دومين بار فرمود: اى دختر محمّد مصطفى! فاطمه زهرا باز جوابى نداد! على عليه السّلام براى سومين بار صدا زد: اى دختر آن كسى كه زكات را در دامن عباى خود براى فقرا مى‏برد! جوابى نشنيد. اى دختر آن كسى كه با ملائكه نماز خواند! حضرت زهرا عليها السّلام جوابى نداد. على عليه السّلام صدا زد: اى فاطمه، با من سخن بگو! من پسر عموى تو على بن ابى طالب هستم. فاطمه چشمان خود را به روى او باز كرد، آنگاه آن بانو گريست و على عليه السّلام هم گريان شد و به زهراى اطهر فرمود: تو را چه شده؟ من پسر عمويت على هستم. فاطمه گفت: اى پسر عمو! من اكنون مرگ را مشاهده مى‏كنم كه نمى‏توان از دست آن گريخت. سپس راجع به فرزندانش خصوصا امام حسن و امام حسین سفارشاتی فرمود و گفت: ايشان يتيم و دل شكسته‏اند، ديروز بود كه آنان جدّ بزرگوار خود را از دست دادند، امروز هم مادر خود را از دست مى‏دهند. واى بر آن امّتى كه آنان را مى‏كشند و با ايشان بغض و دشمنى مى‏ورزند! آنگاه اشعارى را بدين ترتيب خواند: اگر گريه مى‏كنى بر من گريه كن اى بهترين هدايت‏كنندگان، و اشك بريز كه روز فراق رسيد. اى همسر بتول! من در باره نسل خود به تو سفارش مى‏كنم. براى من و يتيم‏هاى من گريه كن، مخصوصا كشته و قتيل كربلا را فراموش نكنى. ايشان مفارقت مى‏كنند و يتيمانى حيران و سرگردان مى‏شوند، خداوند مقرّر كرده كه روز فراق است. حضرت امير به زهراى اطهر فرمود: اى دختر رسول خدا! اين مطلب را از كجا مى‏گويى، در صورتى كه وحى خدا از خاندان ما قطع شده است؟! فاطمه گفت: اى ابو الحسن! من امروز خواب ديدم كه پدر بزرگوارم در ميان قصرى از جواهرات سفيد است، چون مرا ديد فرمود: دخترم! نزد من بيا، زيرا من مشتاق تو هستم. گفتم: پدر جان! به خداوند سوگند كه من بيشتر شوق ملاقات تو را دارم. پدر فرمود: تو امشب نزد من خواهى بود. گفتار پدرم هميشه راست است و به وعده خود وفا خواهد كرد. على جان! هنگامى كه ديدى من سوره يس را قرائت نمودم بدان كه اجلم فرا رسيده، مرا غسل بده، ولى بدنم را برهنه نكن، زيرا من پاك و مطهّر مى‏باشم. على جان! خودت و اهل خانه‏ام كه به من نزديك هستند بر جنازه‏ام نماز بخوانيد. على جان! مرا شبانه به خاك بسپار، اين نحوه را پدرم پيغمبر خدا به من خبر داده. @Manahejj
9️⃣ 🌀 راه اصلاح کتب درسی حوزه 📝 باید کتب موجود را قوی و با نگاه نقادانه آموخت 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 بنده از روز اولی که طلبه شدم، یعنی پنجاه و چند سال پیش، فهمیدم که برنامه درسی، کتابهای درسی و روش تدریس ما عیب‌هایی دارد. اگر کسی بخواهد این برنامه را اصلاح کند، چه باید بکند؟ آیا باید متخصص از آمریکا بیاوریم؟! 🔹 چه کسی باید بیاید این برنامه‌ها را اصلاح کند؟ هیچ راهی نداشت جز اینکه کسانی از همین برنامه موجود و از همین کتابهای موجود استفاده کنند و سعی کنند اندک اندک تغییراتی در آن بدهند تا به مرحله‌ای برسند که بتوانند تحول عمیق و بنیادی را در آن بوجود بیاورند. این افراد تا همین درسها را نخوانند و در همین مدرسه‌ها با همین شرایط رشد نکنند، نمی‌توانند این تحول را انجام دهند. 🔹 این حرف معنایش این است که کسی آگاهانه خودش را فدای دیگران کند. من این راه را می‌پیمایم، اما با نظر نقادانه در طول مسیر فکر می‌کنم و آن را عیب‌یابی می‌کنم، یادداشت می‌کنم تا آن اندازه که می‌توانم در فکر اصلاحش باشم. اگر نه، وقتی که موقعیتی پیدا کردم، دوستانی پیدا کردم، همراهان و همفکرانی پیدا کردم، به آن جامه عمل می‌پوشانم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
🌀 لزوم حمایت از طلاب خواهر اهل قلم 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 یکی از ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با طلاب اهل قلم به آن تاکید می‌کنند قانع نبودن به سطح و مرتبه‌ای است که از حیث نوشتن در آن قرار دارند. ایشان بالابردن کیفیت نوشتن را از لوازم مهم نویسندگی می‌دانند و اذعان می‌نمایند که هرکس در هر مرحله‌ای از نوشتن هست باز باید احساس کند که در قدم‌های اول و پله‌های پایین قرار دارد و بداند که باید خودش را به پله‌های بالاتر برساند. 🔹 اگرچه در میان طلاب، اهل‌قلم‌ها اندک نیستند اما آن‌ها که نوشتن را با معیارهای لازم همراه می‌کنند، اندک‌اند. نوشتن همچون فرآیند تبلیغ یک مبلّغ، نیازمند جسارت است. همان‌گونه که یک مبلّغ باید با اعتمادبه‌نفس کامل، خوب سخن‌گفتن را بیاموزد و روش تبلیغ را به‌درستی بکار گیرد؛ نویسندگان حوزوی نیز باید جسارت لازم برای حضور در عرصه نویسندگی را پیدا کنند. 🔹 در میان طلاب، برادران طلبه از حیث جسارت‌ورزی موفق‌ترند چراکه منبر رفتن به‌نوعی آمادگی آن‌ها برای حضور در اجتماع را فراهم آورده است؛ لذا در نوشتن و اشتراک‌گذاری نوشته‌های خویش پیشتازند؛ اما خواهران طلبه به دلیل تجربه محدودتری که در منبر و سخنرانی داشته‌اند هنگام قلم‌زدن نیز دچار خودباختگی می‌شوند و این مسئله مانعی در مسیر پیشرفت آن‌ها می‌شود. ✅ توجه به نویسه‌های طلاب خواهر، نشر آن‌ها، ایجاد فضا برای نوشتن و در نظرگرفتن امتیازاتی برای اهل‌قلم شاید بتواند خواهران طلبه را برای حضور پررنگ‌تر در این عرصه مجاب نماید. @Manahejj
📣 قابل توجه طلاب خواهر 💥 بانوان یادداشت‌نویس در نظر دارند، بعد از سه سال فعالیت، بانوان خوش‌قلم حوزوی را در حد وسیعی گردهم آورند. 📣 گروهی با انتشار نزدیک به ۴۰۰ یادداشت با موضوعات مختلف ✏ دارای سابقه‌ی سه‌ساله در خلق یادداشت‌هایی اثرگذار 📣 آموزش نویسندگی، انتشار، تقویت و هدایت استعدادها در مسیر درست یادداشت‌نویسی 📝 جذب بانوان طلبه‌ی اهل قلم، در هرجا، با هر نگاه و با هر سلیقه. 🔻 در این مسیر همراهمان شوید:👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2282225744C07971d7b91
🌀 از مردم قم دلجویی کنید 🖋 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔹 در آخرین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد، با اشاره به برگزاری مراسم نمازجمعه قم، که پس از ۲۴ هفته تعطیلی، در شرایط آبی برگزار شد، تعابیری به‌کار برد که احتمالاً براساس گزارش‌های غیردقیق ارائه شده به وی بوده است 🔹 واقعیت این است که نمازجمعه شهر مقدس قم، براساس مجوز صادر شده، می‌توانست زودتر و در وضعیت زرد برگزار شود و صرفاً ملاحظات و احتیاط قابل تحسین امام جمعه قم بود که تا آبی شدن وضعیت، اقامه نماز را به تأخیر انداخت. 🔹 گزارش‌های تصویری که در حجم وسیعی در رسانه‌ها منتشر شده است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، ضدعفونی مصلی پیش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره‌ها و تهویه مناسب، با وجود سقف بلند مصلای قم و کنترل نمازگزاران با دستگاه تب‌سنج و استفاده از سقف ۵۰ درصد ظرفیت مصلی و سایر موارد ابلاغی، با دقت بالا صورت پذیرفته و فاصله‌گذاری اجتماعی، به وضوح مورد اهتمام بوده است. 🌐 خبرگزاری رسا @Manahejj
🌀 روحانیت و دنیاگرایی 📝 نامه امام علی به عثمان بن حنیف 💠 قسمت چهارم 🔹 اى دنيا به خدا سوگند اگر شخصى ديدنى بودى و قالب حس كردنى داشتى، حدود خدا را بر تو جارى مى كردم، به خاطر بندگانى كه آنها را با آرزوهايت فريب دادى و ملّت هايى كه آن‌ها را به هلاكت افكندى و قدرتمندانى كه آن‌ها را تسليم نابودى كردى و هدف انواع بلاها قرار دادى كه ديگر راه پس و پيش و ندارند. 🔹 امّا هيهات، كسى كه در لغزشگاه تو قدم گذارد سقوط خواهد كرد! و آن كس كه بر امواج تو سوار شد غرق گرديد! كسى كه از دام هاى تو رهائى يافت پيروز شد! آن كس كه از تو به سلامت گذشت نگران نيست كه جايگاهش تنگ است زيرا دنيا در پيش او چونان روزى است كه گذشت. 🔹 از برابر ديدگانم دور شو، سوگند به خدا، رام تو نگردم كه خوارم سازى و مهارم را به دست تو ندهم كه هر كجا خواهى مرا بكشانى. 🔹 به خدا سوگند (كه تنها ارادهٔ خدا در آن است) چنان نفس خود را به رياضت وادارم كه به يک قرص نان هرگاه بيابم شاد شود، و به نمک به جاى نان خورش قناعت كند و آنقدر از چشم‌ها اشک ريزم كه چونان چشمه ای خشک در آيد و اشک چشمم پايان پذيرد... 📗 نهج البلاغه(فیض الاسلام)، نامه ۴۵ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌 پ.ن: امیرالمؤمنین علیه‌السلام در این فرازهای نامه، همانند پهلوانی در میانهٔ میدان رزم و نبرد، رجز خوانده و هماورد می‌طلبد. مگر چه دشمنی در برابر علی قرار گرفته که این‌گونه مشغول رجزخوانی است؟! این دشمن دنیاست... دشمنی که به گفتهٔ حضرت ملتهایی را با آرزوهای طولانی به زبونی افکنده و راه پیش و پس را بر ایشان بسته است. آری، هرکس بر امواج خروشان دنیا سوار شد غرق گردید.... سپس حضرت راه رهایی از شرّ دنیا را تبیین می‌فرماید. حضرت می‌فرماید راه آن ریاضت دادن به نفس است، راه آن تمرین دنیاگریزی است. او قسم یاد می‌کند آن‌چنان نفس خود را ریاضت دهد که به خوردن قرص نانی راضی گردد و اشک را کمک خود در این راه عنوان می‌نماید. قربان آن اشک‌هایت ای امیرالمؤمنین... وقتی تو برای رهایی از دنیا خود را ریاضت داده و اشک بریزی پس وای برما... ما چه کنیم؟ علی جان، پدری نما و خودت دستگیری کن... یا علی... @Manahejj
📖 کتابخانه عمومی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیهماالسلام واقع در پردیسان، بلوار سلمان فارسی، خیابان دهلاویه، مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام محیطی جهت طلاب در حال نگارش پایان نامه سطح ۳ و سطح ۴ از ساعت ۷ صبح الی ۱۰ شب به صورت یکسره در خدمت طلاب و فضلای برادر می‌باشد. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه سطح عالی: با سلام معاونت محترم آموزش حوزه علمیه قصد ندارند نمرات و نتایج امتحانات را اعلام کنند؟!! والا تو دانشگاه وقتی امتحان میدن، نهایت یک ساعت بعد نمره مشخص و اعلام می‌شود. حتی الان دبیرستان ها هم همین طوره. 📌 مناهج: تأخیر قابل توجه در اعلام نمرات امتحانات مجازی طی چهار دوره امتحانات گذشته، شائبه‌ها و شایعات بسیاری در اذهان طلاب ایجاد کرده و بارها از سوی رسانه حوزوی مناهج، این دغدغه به مسؤولین مربوط منتقل شده است؛ چراکه اعلام نتیجه امتحانات تستی در همان لحظه امکان پذیر است. اما اینکه واقعا چه مانعی بر این امر وجود دارد الله العالم... رسانه حوزوی مناهج آمادگی دارد پاسخ مسؤولین محترم نسبت به این موضوع -برای رفع گمانه‌ها و شایعات موجود- را منتشر نماید. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 سید مرتضی: با سلام و وقت بخیر اگر لطف کنید در مورد امتحانات مجازی حوزه این رو هم پیگیری کنید که کلید سوالات را منتشر کنند تا طلاب متوجه اشکالاتشان بشوند و هم ابهامی در مورد نمره باقی نماند و بتوانند به صورت آزاد اگر اعتراضی به سوال داشته باشند پیگیری کنند. کما این در مراکز علمی دیگر از جمله این کار انجام شده و هم کلید سوالات پس از دو ساعت منتشر می شود و اگر کسی هم اعتراض داشته به راحتی در سامانه می تواند پیگیری کند. با تشکر 📌 مناهج: در این مورد نیز رسانه حوزوی مناهج پیگیر مطالبه طلاب بوده است؛ اما باز به دلایل نامعلومی همچنان این مطالبه بر زمین مانده است و امیدواریم معاونت محترم آموزش پاسخگو باشند. @Manahejj
📠 نظر اعضا 💬 طلبه: سلام و عرض ادب امروز آزمون طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار شد. آن هم در سامانه نجاح!! نتایج این آزمون به همراه پاسخ‌ها، دو ساعت بعد در سامانه قابل مشاهده است!! حتی پاسخهای آزمون‌دهنده، هم قابل مشاهده و هم قابل قیاس با کلید آزمون است. این یعنی به لحاظ فناوری و امکان تصحیح سریع آزمون، انتشار کلید آزمون و نمایش گزینه پاسخ طلاب، هیچ محدودیتی در سامانه وجود ندارد. فقط و فقط یک مسأله مطرح است!! چرا معاونت آموزش در تصحیح نمرات و اعلام کلید آزمون‌های سطوح عالی، تعلل و تأخیر فراوان دارد؟!! واقعا برای همه طلاب سطوح عالی یک سؤال جدی و بدون پاسخ مطرح است. @Manahejj
🔟 🌀 شروط لازم برای تحول آفرینی در حوزه علمیه 📝 شرط سوم: استقامت 👤 علامه مصباح یزدی 🔹 ایجاد یک انقلاب غیر از آن دو شرط (بینش و فداکاری)، یک شرط دیگر هم می‌خواهد و آن استقامت در مسیر است. 🔹 بعد از اینکه انسان خودش را آماده فداکاری کرد، باید حواسش جمع باشد، این طور نباشد که تا با مشکلی مواجه شد بگوید ما نیستیم. او باید تا آخر خط را بخواند و وفادارانه بماند و مشکلات را تحمل کند تا به نتیجه برسد؛ نمونه این کار، کم و بیش در حوزه شده است. 🔹 بنده تا آنجایی که می‌شناسم، شخصی که تمام این ویژگی ها در او جمع بود، شهید دکتر بهشتی(ره) بود که فکر تحول علمی در برنامه‌های حوزه را بیش از هرکس ابداع و دنبال کرد و خودش وارد شد و آستین‌ها را بالا زد، خودش عملا برای دانشجویان (طلاب) وقت می‌گذاشت. به کارهای روزانه و هفتگی‌شان رسیدگی می‌کرد. البته ایشان می‌توانست به جای اینها، کارهای دیگری بکند که نتایج مفیدتری برای شخص خودش داشته باشد. همینطور کسانی که با ایشان همکاری و همیاری می‌کردند؛ ولی آنها هم گذشت کردند. کسانی بودند که می‌توانستند به مرجعیت و به مقامهای دیگر روحانی با منافع دنیوی و اخروی برسند، اما فداکاری کردند. 🔹 ایشان نسبت به اقران خودشان چیزی کم نداشتند، ولی حاضر شدند از خیلی چیزها صرف نظر کنند، برای اینکه زمینه فراهم شود تا نسل آینده استفاده کند. آن کسانی که در این راه استقامت به خرج دادند، متناسب با موقعیت‌شان و شعاع وجودی خودشان در این راه موفق شدند و بهره بردند. 📌 ادامه دارد... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
📣 هر هفته، سه نرم افزار، با ويژه از بصورت غير حضوری خريد نماييد! 1⃣ ۲ متن کامل ۳۹ عنوان کتاب در ۲۰۰ جلد به زبان عربی و فارسی در زمینه: معجم موضوعی، معجم لفظی، معجم قرآنی، معجم روایی، معجم فلسفی، معجم فقهی، معجم طبی، معجم جغرافیا و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/6382 خرید با تخفیف ویژه: noorshop.ir/fa/product/6382 2⃣ نسخه 1.5 متن کامل ۹۰۶ عنوان کتاب و رساله طبّی در ۱۲۰۰ جزء، به زبان: فارسی، عربی، اردو و انگلیسی، شامل موضوعاتی مانند: طبّ قرآنی، طبّ روایی، احکام پزشکی و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/11834 خرید با تخفیف ویژه: noorshop.ir/fa/product/11834 3⃣ متن كامل ۵۸ عنوان كتاب در ۱۸۹ جلد، از آثار محمد‌بن‌مكی (معروف به ) و زين الدين‌بن‌علی (معروف به ) و ديگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی در موضوع: ، ، ، و ... مطالعه اطلاعات بیشتر: noorsoft.org/fa/software/View/15823 خرید با تخفیف ویژه: noorshop.ir/fa/product/15823